כזה עוד לא היה, לפחות לא פה באתר, ואנחנו מודים שאנחנו קצת מתרגשים. אז בלי עוד דיחוי: תגידו, מה הייתה הסדרה הכי טובה של 2023?
סדרת השנה של עין הדג לשנת 2023:
- האחרונים מבינינו (24%, 148 קולות)
- יורשים (21%, 129 קולות)
- הסמוראית כחולת העין (12%, 74 קולות)
- הדוב (12%, 73 קולות)
- האחיין שלי בנץ (10%, 63 קולות)
- סוסים איטיים (5%, 33 קולות)
- פוקר פייס (4%, 26 קולות)
- עצבים (4%, 22 קולות)
- סקוט פילגרים הולך על זה (3%, 20 קולות)
- סילו (3%, 17 קולות)
מס' מצביעים: 605
חוץ מזה, הסדרות הבאות זכו ליותר מעשרה קולות: "בארי", "קופה ראשית", "לוקי", "טד לאסו", "המוסד", "גברת מייזל המופלאה", "דור הוי" וסדרת הסרטים הקצרים של וס אנדרסון בנטפליקס.
קצת יותר מ-120 אנשים שלחו את הבחירות שלהם, וציינו 103 סדרות שונות, ומתוכן 31 קיבלו מעל חמישה קולות.
הדבר הראשון שאפשר ללמוד מהרשימה הוא שיש נתק מסוים בין מה שכתבנו עליו ומה שצפיתם בו: רק חמש סדרות זכו פה לביקורת במהלך השנה: שלוש למתגלגלת, אחת לביקורת (כי היא יצאה בבת אחת) ואחרונה לביקורת בדיעבד (מצטערים, סילו!).
מבחינת חלוקה לפלטפורמות, נטפליקס היא המנצחת עם שלוש סדרות ("סקוט פילגרים", "הסמוראית" ו"עצבים"), ואחריה עם שתי סדרות יש את אפל ("סילו" ו"סוסים איטיים"), HBO ("האחרונים מבינינו", "יורשים"), ואחרונים בודדים יש את כאן ("האחיין שלי בנץ"), הולו ("הדוב") ופיקוק ("פוקר פייס").
הרוב המוחלט של הסדרות נוצרו באמריקה, עם נציגות בודדת ישראלית (היידה בנץ) ובריטית (היידה סוסים).
יש לנו סדרה אחת בעונה הרביעית (והאחרונה), שלוש בעונתן השנייה (בנץ, סוסים איטיים, הדוב), וכל השאר בעונתן הראשונה (או מיני-סדרה).
רוב הסדרות כאן עלו במחצית השנייה של השנה, אך יש נציגות יפה לינואר עם "האחרונים מבינינו" ו"פוקר פייס".
מבחינת ייצוג שוויוני, יש חמש סדרות עם תפקיד נשי ראשי או קו-ראשי ("האחרונים", "פוקר", "הסמוראית", "עצבים" ו"סילו") – אם כי אם מתחשבים ביוצרות, המצב יותר עגום עם, אה, אחת (שהיא בעצם חצי).
בהסתכלות לעתיד, הדבר הבולט הוא שאף אחת מהסדרות האלה לא תחזור לסקר סדרת השנה 2024 (אלא אם מישהו שם יעבוד ממש קשה), הן בגלל השביתה והן בגלל שככה עובדת טלוויזיה, בגדול.
אתם מוזמנים להוציא סטטיסטיקות נוספות, ומי ייתן ויהיו לנו עוד הרבה סקרים להרבה סדרות. בהצלחה!
ראיתי סדרה ופרק מהעשירייה הזאת
אז אני אמנע מלהצביע, למרות שמאוד נהניתי מ"פוקר פייס" בסך הכל.
וואו. לבחור בין "האחרונים מבינינו" לבין "פוקר פייס" זה אכזרי
ובכל זאת, במבחן שלמות הביצוע והליטוש האחרון, "האחרונים" מנצחת בנקודות, אז הקול שי הלך אליה (עם הקונצנזוס הנוכחי, מתברר).
בדיוק אותו הליך מחשבה, ובסוף פוקר פייס.
(ל"ת)
ראיתי פה 4.5 סדרות
וההתלבטות היא כמובן בין האחרונים שבנינו ליורשים, שאלו שתי הסדרות היחידות מהחמישיה שלי שהגיע לגמר.
בסופו של דבר הקול שלי הלך ליורשים.
ובגלל שלא עושים הופעת השעה בטלוויזיה אציין את קיראן קלקין הנפלא שצריך לזכות בכל הפרסים על העונה הזאת.
הלכתי עם הקונצנזוס
אבל באמת שהאחרונים מבינינו הייתה הסדרה הכי טובה שראיתי השנה, בפער לא מבוטל.
אולי אם הייתי רואה את יורשים והדוב הייתה פה תחרות קצת יותר משמעותית, אולי לא.
הסדרה היחידה שראיתי מהעשירייה שאפילו מתקרבת היא פוקר פייס, והיא מוצלחת. בהחלט, אבל לא מאיימת על המקום הראשון.
חוץ מזה – באתי לכתוב שמפתיע אותי שג׳ן וי לא קיבלה אפילו עשרה קולות, אבל אז קלטתי שהיא כן ברשימה. אחלה סדרה, מניחה שזה שמדובר בסדרת בת אולי פגע בפופולריות שלה (לצד האלימות הגרפית שלא מתאימה לכולם).
לא ראיתי הרבה סדרות
למעשה, מבין עשר המועמדות ראיתי רק את הסמוראית כחולת העין, האחרונים מביננו ויורשים. למרות זאת אני מרגיש בטוח מאוד בהצבעה ליורשים, ומשוכנע שגם אם הייתי רואה עוד המון עונות ההצבעה לא היתה משתנה.
הסיבה לכך היא כמה היא היתה טובה. כשאני חושב על זה כנראה העונה הרביעית של יורשים כעונה היא בשבילי עונת הטלוויזיה הטובה ביותר אי פעם. כמות הפרקים המדהימים שהיא כללה פשוט לא תיאמן. באותה עונה היה גם את פרק הבחירות, גם את פרק הסיום, וגם את "אתם לא אנשים רציניים". גם את פרק המשא ומתן באירופה וגם את פרק ההלוויה וגם את החתונה של קונור. אלו לא כל הפרקים המעולים, ומדובר על עונה של סך הכול עשרה, כן?
העונה הזו הציעה אינספור רגעים בלתי נשכחים, והיתה השיא של סדרה שהיתה מדהימה עוד קודם. אז כן, העונה הרביעית של יורשים היא עונת השנה – בפער.
עשירייה לא רעה בסה"כ
לא ראיתי: סילו, סוסים איטיים (פסלתי כל כך הרבה סדרות של אפל שהתחלתי, שקצת איבדתי תקווה בהן, גם באלו שקיבלו ביקורות טובות).
ראיתי כמה פרקים ופרשתי: האחיין שלי בנץ (מבין את הappeal לילדים אבל לא הצלחתי להתחבר לזה כמבוגר), הסמוראית כחולת העין (קלישאתית), סקוט פילגרים (אין לי תלונות, אבל לא חשבתי שהוא היה מספיק מעניין עלילתית), פוקר פייס (בדומה לרצח כתוב היטב 2, מרגיש לי שריאן ג'ונסון עבר ליצור תוכן למכנה משותף רחב מדי).
ומבין אלו שכן אהבתי:
הדב – קצת אוברייטד, אבל בכל זאת כתובה ומשוחקת מעולה.
עצבים – בינג' נטפליקסי מעולה וברמה גבוהה.
האחרונים מבינינו – מתח-אקשן איכותי ומהנה, אבל לא מופתית בעיניי.
יורשים – לא חושב שהייתה עונת טלוויזיה בעשור האחרון שהייתה מנצחת אותה בסקר הזה מבחינתי.
צפיתי רק בשתי סדרות מהעשירייה, אז מרגיש קצת לא בנוח להצביע
אם כי מצד שני לא נראה שהבחירה שלי "סקוט פילגרים הולך על זה" תנצח בכל מקרה, אז זרקתי לעברה את הקול שלי. שמח ממש לראות אותה ברשימה.
נראה שיש לי הרבה השלמות לעשות. העין שלי כבר הייתה על "הסמוראית כחולת העיניים" שלא ציפיתי שתקבל אהדה כזאת כשהוכרזה (וגם התברגה יפה בהצבעות), וגם "עצבים" ו"סילו" נראות לי כמו סדרות שאיהנה מהן.
…ובחיאת, תצפו בFrieren.
האחרונים מבינינו
עיבדה בצורה כמעט מושלמת את סדרת המשחקים האהובה עליי (בפער), כשלמשחק שהעונה הזו עיבדה יש את אחד הסיפורים הכי יפים, מרגשים ושוברי לב שאני מכיר מכל מדיום שהוא, ושתי הדמויות הראשיות בו הן הדמויות האהובות עליי, שוב, בכל מדיום שקיים (ותעיד על זה תמונת הפרופיל שלי פה).
בכל זאת בחרתי ביורשים כי בחיים לא ראיתי סדרה שבה הכתיבה, המשחק, הבימוי ובעצם הכל, כולן ברמה כל כך כל כך גבוהה. ובנוסף בעונה הזאת היה אולי את הפרק הכי טוב שראיתי בחיים שלי, אז זה די סגר את הפינה. אז אמנם הייתה תחרות מעט קשה, אבל כן, יורשים.
את שאר הסדרות לצערי לא ראיתי.
אוי שכחתי מג'מסטונס
לא פיספוס כזה גדול עונה סבירה
אני בחיים לא אבין מה אנשים מוצאים ב"פוקר פייס"
נטשה ליון עושה את אותו שטיק מסטולי בכל דמות שלה וזה מיצה את עצמו עוד בעונות האחרונות של "כתום זה השחור החדש". לא מבינה איך אפשר לשרוד סדרה שלמה שהיא הגיבורה שלה. זו בערך הסיבה היחידה שלא המשכתי בסדרה מעבר לפרק הראשון.
אותו דבר תקף לגבי בובה רוסית?
(ל"ת)
בעיניי כן
(ל"ת)
לגמרי
סדרה חמודה אבל לא יותר מזה.
ראיתי אותה רק בבובה רוסית, ומאוד אהבתי
מהפרסומות לפוקר פייס הבנתי שהיא עושה שטיק דומה, אבל כמי שהגיע לנ"ל ניטרלית מאוד מאוד אהבתי
סליחה על השאלה
מה מוצאים בדיוק ב the last of us ? המתים המהלכים עשו את כל השטיקים בסדרה הזו כבר ועם אקשן הרבה יותר טוב ,כל הקטע של ללמוד לחיות בעולם אפוקליפטי נעשה כבר מיליון פעם וגם קשר האב-בת נעשה כבר במיליון סדרות וסרטים.
כחולת העיין
המדיום שלה הכי סחף אותי. פוקר פייס על המשחק והאחרונים שבנינו על הסיפור. הייתה התלבטות קשה בין ה3 לבסוף בחררתי בסמוראית מכיוון שהסיפור שלה מסופר מעולה ובמדיום שלא הרגשתי ככה בעבר. השילוב המדוייק של 2D ו3D. הצליחו להביא עומק וכאילו מלווים אותך בתוך סיפור מצוייר, שאני יכול לבלות בו שעות. שמח לראות שהיא בחמשיה!
הדוב ראיתי עונה ראשונה לא התלהבתי. אומרים שזה כמו טד לאסו, גם ממנה לא התלהבתי. את האחיין לא ראיתי אבל יורשים.. לא מבין למה מתלהבים ממנה? אובררייטד, אוברדרמטית, אוברמלודי, אחרי 2 עונות, הכול הרגיש לי גס מידי, מוגזם מידי, רק בשביל לומר שזה מוגזם. לא מרגיש שהתגובות שיוצאות מהדמויות ריאליסטית או קרובות לזה. בקיצור שמח שאם מישהו תיקח זו 'האחרונים מבינינו'.
אוי תודה לך 😁😊 😍
בדיוק ראיתי את הפרק השני של הסדרה וכמות הפעמים שכמעט גילגלתי את העיניים מהניסיון ל"הומור" שם מגוכחת. אני חושב שמה שהסדרה הזאת רוצה להיות זו גירסה דרמטית ושקטה יותר של קומדיה של דני מקברייד (ראיתי רק את הג'מסטון אבל זה אמור להיות אותו דבר בשאר).
יש רק הבדל אחד דני מקברייד יודע שהנושאים בסדרה שלו מגוחכים ומתנהג בהתאם שני הפרקים של היוצרים חושבים שזה "קורעעעעעעע מצחוק" אם הם יקחו את זה ברצינות תהומית אותי זה משעמם (אותה בעיה ב"תפריט" דרך אגב).
אירונית ג'מסטון הצליחו להגניב פנימה (וגם כן לא בצורה ממש צנועה) יותר בדיחות חכמות בפרק 1 ממה שלקח ליורשים שתי פרקים. מרוב הרצון של היורשים להסביר כל פרט במשפחה לא נשאר מקום למחשבה בג'מסטון דברים כאלו מגיעים כהערות אגב ומשאירים יותר מקום לבדיחות (אה כן ופרקים בסדרות של דני מקברייד נמשכים לחצי שעה אפילו הוא יודע שיש כמו מוגבלת של "FU" עד שזה מתחיל להימאס).
אני לא אומר שג'מסטון היא יצירת מופת, זו סדרה מבדרת וחמודה עם הומור ועומק דמויות בעייתי שמעיק בקצת, אבל ממה שראיתי זה גם היורשים היא לא כזאת והפרקים שם מעיקים בשלוש דקות ברמה שג'מסטון אולי מגיעים בעונה שלמה.
בדיוק ראיתי את הפרק השני של הסדרה וכמות הפעמים שכמעט גילגלתי את העיניים מהניסיון ל"הומור" שם מגוחכת
(ל"ת)
הדוב
אני לא חושב שהתוכניות דומות. לא שראיתי את טד לסו אבל מהרושם של ה 10 דקות הראשונות זאת אמורה להיות תוכנית נעימה הדוב היא בדיוק ההפך היא סדרה מאוד לא נוחה. אני יכול להבין את חוסר ההתלבות הכתיבה של הדוב לא מספיק טובה כדי להצדיק את הלחץ. אבל אני לא יודע מאוד אהבתי את הדמויות בסדרה ונראה לי ששווה לצפות בסדרה בשבילם.
אתה צודק
אני חושב שמי שעשה את ההשוואה מתכוון לשורה התחתונה ששתיהן משדרות 'אלה החיים' לא תמיד הכול מצליח או הולך כמו שרוצים אבל העיקר האנשים שפגשהו בדרך. האחת יותר בסגנון מתוק אמריקנה והשניה יותר מלחיצה עממית.
אגב כמה שמשבחים את השחקן הראשי, הוא פחות או יותר משחק את אותה דמות מחסרי בושה. אם היו אומרים לי שזו המשך של הדמות זה היה נראה מאוד טבעי, פשוט הוא החליף את המשפחה הלא מתפקדת שלו בבית, במשפחה לא מתפקדת במטבח. ממש אותו ביט של ארגון בבוקר ש'אנחנו הולכים לנצח את היום הזה למרות כל החרא שאנחנו רגילים אליו' שם בהשקמה וארגון ליום הלימודים וכאן ארגון הסרוויס במסעדה. כאילו היוצרים/מלהקים כיוונו לאותו סגנון מלכתחילה.
סוסים איטיים הם הכי מהירים בסוף
ראיתי את רוב הסדרות שצויינו אני חושב ויש ביניהן לא רעות בכלל…אבל את ההתרגשות לקראת כל פרק חדש של סוסים איטיים…הבינג' המטורף על כל עונה, השמחה שבלב עם הצפייה בדיאלוגים השנונים ובטוויסטים העלילתיים שלה – אף סדרה אחרת לא מתחרה בסוסים איטיים.
מצטרף לאלה שלא מצאו ייחוד משמעותי בהאחרונים מבינינו – הרבה הייפ והרבה פחות עניין.
הסמוראית כחולת העין היתה מצויינת.
יורשים מעולה אבל גורמת לך לרצות להתקלח אחרי השהות במחיצת המשפחה הזו…
סוסים איטיים בדיוק סיימה עונה שלישית
אז זה אומר שהיא מופיעה בשתי עונות?
הערה
1. האמתי שאני מעדיף את כתיבת הדמויות על המשחק שלהם ביחוד זאת של בן הדוד החי ושהסו-שף/שותפה
2.זה גם על המשפחה שלו בבית. הפרק שהתמקד בהם היה הכי פחות אהוב אלי בעונה 2. יש לנו מספיק לץ במטבח, אין שום צורך להראות את הלחץ שנוצר בבית ועוד לשעה שלמה. עם זה היה פרק רגיל של חצי שעה – 40 דקות זה היה פחות צורם.
הערה לכדור פורח מ "אתה צודק"
(ל"ת)
סקוט פילגרים לדעתי גם כוללת גיבורה ראשית
אולי היא תוכל להטות את הסטטיסטיקה.
לא היא לא
הגיבורה הראשית דומה מאוד לגיבור הראשי הקודם. זה כמעט עוד מאותו דבר. אני מודה זה שהיא מדברת עם האקסים שלה ולא רק מכסחת אותם זה שינוי מרענן וההומור טיפלה השתנה והשחקנים עושים עבודה טובה יותר/קיבלו כיוון קול שלא הופך אותם לemo אבל זה לא מספיק משמעותי כדי להגיד שהסדרה היא שינוי גדול בין אם אהבת את חומר המקור ובין אם לא שמעת אליו או אהבת אותו. אני באופן אישי לא מת על הסרט הסדרה כן פותרת לי חלק מהבעיות שהיו לי אם הסרט אבל היא לא באמת מחליפה אותם בפתרונות (חוץ מפרקי הקולנוע) היא די מחליפה אותם בכלום שאולי זו הנקודה אבל זה לא מבדר במיוחד.
סבבה לא לאהוב או להתחבר לעיבוד הזה ולחומר המקור
אבל עובדתית כשהדמות שנמצאת על המסך הכי הרבה לאורך הסדרה, יוזמת הכי הרבה, מדברת הכי הרבה ומפצחת את התעלומה היא דמות נשית – וכשגם נרטיבית היא מסתמנת בתור גיבורת הסדרה – אני לא רואה איך הדמיון שלה לגיבור הראשי הקודם סותר את העובדה שהיא עדיין דמות נשית.
אני מודה
טכנית היא יוזמת. אבל זה מרגיש לי שהסיבה היחידה שהיא יוזמת משהו היא כי הכותבים צריכיחם עלילה. אפילו שאר הדמיות מתפאלות מזה. שוב זאתצ כנראה הכוונה אבל זה לא בשבילי. היא ממש לה הבעיה הכיוון של הסדרה זאת הבעיה שלי. מבחינתי סדרה על נייבס הייתה יכולה להיות אחלה
היא ממש לא הבעיה
(ל"ת)
ולא סתרתי שהיא אישה
סתרתי את זה שיש הבדל מהותי בין הסרט לסדרה וממה שהבנתי ככל הנראה גם למקור.
שוב, זה פורום, לא וואצאפ
ביקשו פעם אחת, אני אבקש שנית – תחשוב על מה אתה רוצה להגיד, תרשום אותו, תסתכל שוב. אם צריך תיקח עוד רגע. אם מתפלק פעם אחת מילא – אבל כשבאופן קבוע הודעה אחת נהיית שלוש הודעות: בבקשה תשים לב לזה ותצמצם את זה.
במקרה הזה הייתי עדיין מפצל את זה לשתי הודעות במקום שלוש בכל מקרה
בכללי אתה צודק . אסתכל לעוד חמש שניות בחלון השלח להבא.
אבל אין סיבה
גם אם זה שני נושאים שונים – אם אתה מבין כשאתה מגיב שאתה רוצה להתייחס לשניהם, תתייחס אליהם באותה הודעה. אנשים פה יודעים לענות לשני סעיפים, אפילו כשהם בהודעה אחת.
אז אולי כדאי לבדוק
על איזה נקודה אתה מגיב, ואם מה שאתה מגיב עונה על זה בכלל.
כי במקרה הזה הגבת למישהי שסך הכל טענה שיש לסקוט פילגרים (גם) גיבורה ראשית, כתבת ״לא היא לא״ כאילו אתה מתייחס למה שנטען, ואז הגבת תגובה שבכלל לא קשורה לנקודה הזו.
אם הנקודה שלך היא שאתה לא אוהב את הכיוון של סקוט פילגרים, אפשר לפתוח הודעה חדשה משלך ולומר את זה, אחרת אנשים ינסו להבין מה הקשר בין התגובה שלך להודעה המקורית, ולא נראה שקיים כזה.
חשבתי שזה קשור לשונה
לא שמתי לב להטיית הסטיטסטיקה. בכל מקרה אני מחזיר אותה תשובה בנוגע להטיית הסטיסטיקה. לטעמי, לרמונה אין מספיק אישיות (חוץ מלחפש את סקוט) או הבדלים משמעותים מסקוט כדי להוות איזשהו מבחן לאולפנים או לקהל. כל הספינאופ הזה מסתכם ב character select: Remona. אין לי בעיה איתה (קצת חסרת ענין בפני עצמה אבל הסביבה מפצה על זה) אין בעיה גדולה עם הסדרה (היא פסדר אבל לא ממש בשבילי) יש לי בעיה עם זה שאומרים שיש בה שינוי משמעותי למרות שאין.
ואני מזכיר שוב אם כבר לעשות ספינאופ למה לא על knives? היא הרבה יותר אנרגתית שזה מתאים מאוד לגיבורה, היא יכולה ללמוד ממערכות היחסים של רמונה הרבה יותר מרמונה עצמה והכי חשוב היא יכולה לשדרג את הסדרה הזו ממצחיקה לרגעים קהל מסוים לקורעת מצחוק אצל קהל נרחב באופן שיותר מעורר הזדהות. מיכיוון שהיא הדמות הצעירה ביותר היא הדמות שהכי פחות בטוחה בעצמה ובאופציות שלה למערכות יחסים. בסדרה כזאתי היא אולי תוכל ללמוד מהי בכלל רוצה במערכת יחסים, דרך ניסיון של אנשים אחרים, קרבות עם האקסים של רמונה או אולי אפילו חברים/אקסים משל עצמה? ולא להניח שמערכת היחסים הראשונה שלה היא "הדבר הכי מדהים אי פעם אוי מיי גוד אההההההההה………………." כמו שהיא מתנהגת בדרך כלל. זה יהיה שינוי משמעותי מהחומרים הקודמים ויביא דמות נשית שבאמת תוכל להזיז משהו בסטטיסטיקה.
התלבטות קשה
לאחר שבשנים האחרונות אני לא ממש רואה סרטים ולכן לא מצביע בסקר סרט השנה, עכשיו היתה לי סוף סוף הזדמנות כי ראיתי רבות מהסדרות. ההתלבטות היתה קשה – "עצבים" הייתה מצוינת, "סוסים איטיים" הפתיעה לטובה, אבל המנצחת היא הסמוראית – מי ייתם ויהיו עוד רבות.