דוח קופות שבורות, 15.10.2023: סוויפט אחד גדול

טיילור סוויפט עושה סוויפט בקופות.

אם מי מכם (ככה, במקרה) הוא הבנקאי האישי של טיילור סוויפט, אתם יכולים לנשום לרווחה: "חייטת מהירה | מסע ההופעות של העידנים" (TAYLOR SWIFT | THE ERAS TOUR) עשה בסופ"ש הפתיחה שלו בארה"ב 92.8 מיליון דולר, מה שהופך אותו כבר כעת לסרט-קונצרט הריווחי ביותר אי פעם בארה"ב (השיאנים הקודמים: ג'סטין ביבר, מייקל ג'קסון, מיילי סיירוס וחווה אלברשטיין עם 73 מיליון דולר, 72 מיליון דולר, 65 מיליון דולר ו-20 שקל, בהתאמה). לצערה, לאחר קרב צמוד טיילור סוויפט לא הצליחה להביס את ג'וקר (יא וואראדי איזה משפט) על תואר סופ"ש הפתיחה המוצלח ביותר של אוקטובר; "ג'וקר" עשה בזמנו 96.2 מיליון דולר. תארו לכם, בקטע של להקניט, שסרט ההמשך המוזיקלי של ג'וקר יורכב מפרודיות של טיילור סוויפט.

למעשה, התחזיות צפו לסרט פתיחה של 100 מיליון דולר ואולי עקיפה בסיבוב של סופ"ש הפתיחה של "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" (106 מיליון דולר). טיילור סוויפט לפחות יכולה להתנחם בכך שהיא כיסחה את בת הים הקטנה (תנו לי ליהנות קצת עם הניסוחים המוקצנים האלה) שפתח במאי האחרון עם 95.5 מיליון דולר. עם זאת, אם להמשיך את ניפוץ הבועה: בגלל מחירי הכרטיסים המנופחים לסרט-מופע של טיילור, "בת הים הקטנה" ללא ספק הביא כמות צופים גדולה בהרבה. אך מכיוון שהסרט עקף את מודל ההפצה הסטנדרטי במסגרת הסכם עם רשת בתי הקולנוע AMC, טיילור גורפת לכיסה אחוזים גבוהים יותר, כי את העוגה הזאת היא לא צריכה לחלוק עם אף אולפן הוליוודי.

מעבר ליבשת הרוויח הסרט סכום סביר של 30.7 מיליון דולר (תארו לכם אם ההקרנה בישראל לא הייתה מבוטלת, ייתכן שהיה שם מיליון אחד נוסף), מה שמביא אותו לסכום כולל של מעל 123 מיליון דולר גלובלי. זה אחלה מספר, אבל הוא כן מלמד על כך שטיילור סוויפט היא, בעיקרה, תופעה אמריקאית – והסוויפטיז יצטרכו לעשות שמיניות באוויר כדי שהזמרת האהובה עליהם תעקוף את המספרים הבינלאומיים של "This Is It" של מייקל ג'קסון, סרט שעשה 356 מיליון דולר. וכיוון שהסרט של טיילור נשען בעיקרו על המעריצים האדוקים ביותר שלה, רובם ככולם נהרו לצפות בסרט בסופ"ש הפתיחה שלו; אני מוכן להמר (כן, אפילו שהסרט לא מוקרן באמצע השבוע) על צניחה של לפחות 60% בסופ"ש השני – בעיקר כי כל הסוויפטיז ירוצו לראות את החדש של סקורסזה, ברור.

ובשאר הטבלה: שאריות. הרחק הרחק במקום השני "מגרש השדים: המאמינים". בשבוע שעבר פתח סרט האימה עם 26.4 מיליון דולר. השבוע הוא הוסיף לקופה עוד 11 מיליון, צניחה של 59%. במספרים גלובליים, הסרט עשה בסך הכול 85 מיליון דולר. על פניו, לא סוף העולם, ודאי לא עבור סרט אימה עם תקציב של 30 מיליון דולר. אלא שאולפני יוניברסל שילמו משום מה 400 מיליון דולר ארורים על הזכויות לזיכיון, והסרט השני (בטרילוגיה המתוכננת) כבר נמצא בשלבי הפקה; בהנחה שתקציב הסרטים הבאים יהיה זהה, יוניברסל השקיעו/ישקיעו כמעט חצי מיליארד דולר על הטרילוגיה הזו (…לפני עלויות פרסום). שיהיה להם בהצלחה.

"מפרץ ההרפתקאות: סרט העל" מאייש את המקום השלישי עם 6.9 מיליון דולר. סרט האנימציה הדיסטופי שבו מערך כוחות ההצלה והביטחון שמורכב מגורי כלבים וילד בן 10 הרוויח בסך הכול 49.8 מיליון דולר בארה"ב ו-126 מיליון דולר בזירה הבינלאומית. לסרט שקשור לסדרת טלוויזיה שנועדה למכור צעצועים, לא הייתי אומר שזה רע. הסרט הראשון עשה בסך הכול 144 מיליון דולר וסביר להניח שהשני יעקוף אותו, אם כי לא בהרבה. יש לקחת בחשבון שהראשון פתח במקביל בסטרימינג בפרמאונט+ בניגוד לסרט החדש שהוא (לצערה של הבת שלי ששואלת כל יום מתי הוא יגיע לטלוויזיה) בלעדי לבתי הקולנוע. כיוון שתקציב הסרט החדש לא זינק בהרבה מקודמו (30 מיליון לעומת 26 מיליון) פרמאונט צפויים בסופו של דבר לגרוף לכיסם מהסרט השני סכום זהה לראשון – ועל אף שהסרט השלישי כבר זכה לאור ירוק, אני מאמין שבאולפן קיוו ליותר.

במקום הרביעי "המסור X" עם נפילה קטנה בסופ"ש השלישי שלו, 27% שהכניסו לו עוד 5.7 מיליון דולר. הסכום מתווסף לטוטאל של 41 מיליון דולר בארה"ב. ברחבי העולם "X" עומד על 71.3 מיליון דולר שכיסו תקציב צנוע של 13 מיליון, פי 2 פחות מ"מגרש השדים: המאמינים" שכרגע מוביל על "X" ב-14 מיליון. מצד שני, ליונסגייט לא שפכו 400 מיליון דולר על הזכויות של "המסור" אז בוכה מי שבוכה אחרון.

"המסור X" גם מותיר אבק לסרט הקודם, "המסור: המעגל נסגר" שהכניס סך של 40 מיליון דולר גלובלי. הסרט הרווחי ביותר בסדרה, אגב, הוא "המסור 3" עם 164 מיליון דולר, ואני לא רואה את "המסור X" מנסר את דרכו לסכום זהה. אבל עם נפילות קטנות מסופ"ש לסופ"ש וביקורות חיוביות (90% ציון קהל בעגבניות רקובות ו-80% מצד המבקרים), אני בהחלט רואה את "X" עוקף את "המסור 8" (מ-2017) שעומד על סך 104 מיליון דולר. ואם תהיתם מדוע ממשיכים להוציא סרטי "המסור" כמו מים: סך כל סרטי הסדרה חצו את המיליארד עם תקציב משותף (!) של 107 מיליון. ג'יגסו לא הולך לשום מקום.

ממשיכים למקום החמישי: "היוצר" בסופ"ש השלישי שלו לא מצליח ליצור הרבה כסף, ובבתי הקולנוע הוא הכניס בסופ"ש האחרון עוד 4.3 מיליון דולר שמתווספים ל-32 מיליון הדולר שהוא עשה בארץ ההיא שבה גבינה היא רוטב. ברחבי העולם הכניס "היוצר" בסך הכול 79 מיליון דולר שזה, בצירוף מקרים משעשע (טוב, אולי לא אחד שמשעשע את דיסני), כמעט כמו תקציב הסרט שעומד על 80 מיליון דולר. עד כמה שחורה לי שסרט מד"ב מקורי לא מביא מספיק קהל, זה היה צפוי לאור העובדה ש"היוצר" לא מבוסס על זיכיון קיים, ואני מקווה שבדיסני לא יירתעו מסיכונים דומים בעתיד.

חוץ מזה שלא שמדובר בכישלון-כישלון. עם שבועות נוספים בבתי הקולנוע וחיים חדשים בסטרימינג מתישהו בקרוב, ייתכן שבסוף הדרך "היוצר" יזכה להצלחה צנועה. "הטרף" הוא בעל תקציב שלא נמוך ממנו בהרבה (65 מיליון דולר) ואותו דיסני כלל לא טרחו להפיץ בבתי הקולנוע. קשה לדעת איך החברה הזו בכלל מחשיבה הצלחות.

במקום השישי סרט נוצרי כלשהו בשם "The Blind" שעוסק בחייהם של החבר'ה מתכנית הריאליטי "Duck Dynasty" כשהם היו צעירים. לא יודע מי לעזאזל הגה את הרעיון הדבילי הזה אבל זה לגמרי עבד לו: הסרט הכניס כמעט 2 מיליון דולר הסופ"ש, שמביאים אותו לסך הכנסות כולל של קרוב ל-14 מיליון בארה"ב.

במקום השביעי והצמוד (הבדל של 30 אלף דולר מהמקום השישי) עוד דיסני, הפעם עם "רדופים בוונציה" שהכניס בסופ"ש החמישי שלו 1.9 מיליון דולר. בארה"ב הרוויח מסתורין הרצח-אימה-שפמים של קנת' בראנה 38.8 מיליון דולר, ובכל העולם בסך הכול 110 מיליון דולר. למספרים של שני קודמיו (352 מיליון ו-137 מיליון, בהתאמה) הוא כבר לא יגיע בשלב הזה של חייו, אבל עם תקציב סביר של 60 מיליון דולר (40 מיליון פחות מהתקציב של "מוות על הנילוס", 5 מיליון יותר מ"רצח באוריינט אקספרס") "רדופים בוונציה" הולך על חבל דק שבין הצלחה מתונה לאכזבה.

ספין אוף החבובות "הנזירה 2", אשר יצא אי שם בתחילת ספטמבר, הכניס עוד 1.6 מיליון דולר בארה"ב שהביאו אותו למקום השביעי, וסך ההכנסות הגלובליות שלו עומד כעת על 257 מיליון דולר. אומנם זה רחוק מהמספרים הסופיים של הסרט הראשון (365 מיליון דולר), אבל אם מישהו מגדיר את הסרט הזה ככישלון, אותו מישהו הוא אידיוט. כן, זה הפתיע גם אותי אבל מסתבר שיש עוד מיץ לסרטי יקום "לזמן את הרוע".

במקום התשיעי "נקודת שיוויון 3: הפרק האחרון" (באנגלית הסרט נקרא רק "The Equalizer 3" כך שאם יהיה סרט רביעי, פדיחות לנו) שעשה עוד 950 אלף דולר. זה נשמע מעט, אבל הסרט בבתי הקולנוע בארה"ב מאז תחילת ספטמבר, וברחבי העולם הוא הכניס סכום מרשים של 176 מיליון דולר כנגד תקציב של 70 מיליון. אני מנחש שבארוחת הערב הבאה בין כוכב הסרט דנזל וושינגטון וכוכב "היוצר" הבן שלו ג'ון דייוויד וושינגטון הולך להיות שקט מביך כזה, ודנזל יבקש מג'ון להעביר את המלח וג'ון כזה "קח את המלח בעצמך" ודנזל יגיד "ניצחתי אותך בקופות, פרחח!" וג'ון יגלגל עיניים ויזעף ויעביר לו את המלח אבל הוא יעשה את זה ממש ממש לאט בכוונה.

ונסיים עם "כסף טיפש" שהכניס 900 אלף דולר שמביאים אותו לסך כולל של 12.6 מיליון בארה"ב. אבל לא נורא, מחוץ לארה"ב סך ההכנסות שלו מגיע ל… 14.8 מיליון דולר. אאוץ'. הכסף הזה בהחלט טיפש.

נוסף על כל אלו, "גולדה", על אף שהוא כבר זמין דיגיטלית, זכה השבוע להרחבה משמעותית והוא הוקרן ב-100 אולמות (במְקום 45 אולמות שבוע שעבר). אולי קרה משהו במזרח התיכון שהוביל לכך, לא יודע. בכל אופן הקהל לא הצביע ברגליים ו"גולדה" עשה בסופ"ש האחרון קצת מתחת ל-20 אלף דולר שמביאים אותו למקום ה-34 (עלייה של מקום אחד מהשבוע שעבר!). סך ההכנסות הגלובלי של הסרט עומד על 5.3 מיליון דולר, 4.7 מתוכם בארה"ב (ולפי בוקס אופיס מוג'ו, המדינה מחוץ לארה"ב שבה הסרט עשה הכי הרבה היא משום מה הולנד עם 167 אלף דולר, ואחריה רוסיה עם 79 אלף דולר). רק אציין שתקציב הסרט הוא כמעט 30 מיליון דולר, בדומה ל-"מגרש השדים: המאמינים". אני מקווה שגיא נתיב לא שילם 400 מיליון דולר על הזכויות לפרנצ'ייז של גולדה.

בסופ"ש הבא מרטין סקורסזה יבעט בדלת העץ וייכנס לפאב עם אקדח בצד אחד ו"רוצחי פרח הירח" בצד השני, יבקש מהברמן כוס חלב בזמן ששאר הסרטים מסתכלים עליו במבט תיעוב. אחד מהם (כנראה טיילור סוויפט) ינסה לריב איתו, אבל מרטין פשוט יכסח את כולם בלי להניח בכלל את כוס החלב בצד.