מתבקש להתחכם בביקורת לסרט כמו "העיר הזאת" – להציג את הביקורת כמו תעלומה בלשית, לעשות אותה בחרוזים או איזשהו גימיק אחר. לא רק כי איזה מין דבר זה "אופרת ראפ בלשית", ולא רק כי הוא כל כך משפריץ יצירתיות שאתה גם רוצה ליצור משהו כדי להגיד שעשית, אלא בעיקר כי הסרט עצמו רווי התחכמויות: משחקי מילים, רפרנסים, משחקים עם הציפיות שלנו – אולמן, ג'יי ופצצתי הם אשפי כתיבה והסרט שלפנינו הוא ככל הנראה התסריט הכי שנון ומתפקע מציטוטים שנכתב פה מזה כמה שנים, אם לא עשורים.
מתבקש, אבל כל נפנוף הידיים עשוי לעמעם במעט את הנקודה המרכזית של הביקורת, והנקודה היא: זה סרט מצוין, וככל הנראה הסרט הישראלי הכי טוב של השנה. אם הוא לא הסרט הישראלי הכי טוב של השנה, זה רק אומר שהתברכנו בשני סרטים מצוינים שמביאים משהו חדש לקולנוע. זה סרט מצוין למי שלא ראה את ההצגה וזאת הפעם הראשונה שהוא נפגש איתה, וזה סרט נהדר למי שראה את ההצגה ותהה האם היא תשרוד את המעבר לקולנוע.
היא שרדה. סיפורו של ג'ו, בלש בעיר חסרת שם אך מלאה בפשע, שחיתות וזוהמה שמנסה לחקור את היעלמותה של אחותה של שרה בנט, עדיין מצחיק, מגניב, מקורי ויושב על הביט באופן מעורר קנאה. יותר מזה – יש רגעים שבהם הסרט מוסיף נדבכים שלא היו בהצגה המקורית. לא רק באופן מילולי (סצנת לוויה מסוימת לא נכללה במקור), אלא למשל, בכל הנוגע למחווה לאמנות הראפ. היה ברור שאת ההצגה כתבו מי שאוהבים את הז'אנר (בכל זאת, זה לא אופרת פאנק), אבל הסרט נותן לאהבה הזאת ביטוי רחב ביותר – מרפרנסים ויזואליים ועד לליהוקים משמעותיים ועד לסצנה שבה בערך כל עולם ההיפ הופ הישראלי בא להתארח כניצבים.
אבל בכלל, הסרט, כמו שאמר אחד ה. סטיילס, מרגיש כמו סרט. וזה אולי אמור להיות מובן מאליו, אבל כשמסתכלים על המקורות שלו – קמפיין גיוס המונים צנוע בסך הכל עם השלמות של כמה קרנות – נהיה ברור עד כמה העסק הזה היה רחוק מרחק החלטה ויזואלית שגויה אחת מחלטורה מאוד חביבה עם טקסטים טובים. וצריך להודות שכן, מי שיחפש יוכל לראות את התפרים שמרכיבים את שמיכת הטלאים הזאת. אבל בחייאת, זאת נקודת הביקורת היחידה שלי.
כי עמית אולמן – שגם מככב כג'ו וגם מביים את הסרט – באמת השקיע את הנשמה שלו בפרויקט הזה, ו"העיר הזאת" הוא הברק בבקבוק שאני לא יודע אם הוא אי פעם לחלוטין יצליח לשחזר. איך בכלל ממשיכים אחרי אופרת ראפ בלשית? מערבון שכתוב כולו בהייקו? סלאשר בחמשירים? דרמת כיבוש בקאנטרי?
אבל גם אם אולמן יחליט שזאת הייתה היציאה הקולנועית היחידה שלו – זה די והותר. מעבר לשפה הויזואלית שמתכתבת עם סרטי הבלשים אבל גם שומרת על איזה אסתטיקה ישראלית של אותו כיעור אורבני ישראלי, מעבר להופעה הנהדרות שלו עצמו כג'ו, מעבר לטקסט הבאמת משובח פה – אולמן מעמיד פה צוות שחקנים פסיכי. זה מתחיל בג'ימבו ג'יי, השותף של הבלש ג'ו שיש לו ניסיון של שנים בלשחק את ג'ק (וגם, טכנית, את שרה בנט. אבל הוא לא עושה את זה בסרט). הכימיה בין אולמן לג'יי היא אחת מהטובות שהיו על המסך, של שני אנשים שמכירים אחד את השני שנים. גם שאר הראפרים שבסרט עושים עבודה טובה, ויש פאקינג מלא מהם אז לא נציין את כולם.
כן נציין עוד שלושה: מוריה אקונס בתפקיד שרה בנט מקבלת תפקיד קצת כפוי טובה – תפקיד הפאם פאטאל בעידן שבו אלה יצאו מהאופנה. אבל אקונס עושה את תפקידה נאמנה ומכניסה שבריריות שגורמת לכך שקל להאמין שג'ו נפל בקסמה "בגלל שיש לו חולשה לחולשות". אבל שני החיזוקים הרציניים מגיעים דווקא מליהוקים מוכרים יותר – עידן אלתרמן בתפקיד קצר (מדי) וקורע מצחוק, ואלון נוימן מציג את מה שהוא כנראה תפקידו הקולנועי הטוב ביותר כמפקח מקמרפי. שניהם מתגלים לא רק כראפרים שמצליחים לעמוד בקצב, אלא גם כמי שמצליחים להעלות את רמת המשחק של מי שלידם.
"העיר הזאת" הוא מכתב אהבה שהתגלגל שנים רבות עד שהפך למכתב אהבה קולנועי, אבל עבור טקסט שבכל מקרה מאוהב בבלשי המסך הכסוף, אין נכון מזה. עכשיו הוא בבתי הקולנוע הגדולים בארץ וכולם יכולים ליהנות ממנו. איזה כיף.
צפיתי בהצגה לפני שנים רבות, כבר לא זוכרת כלום
יש לי זיכרון עמום שזה היה מעניין ושונה, קצת מוזר… ובסה"כ נהניתי, אבל לא כמו ממחזמר, ולא חשתי צורך לצפות בה שוב. מצד שני, באמת עברו הרבה שנים, מניחה שאצפה מתישהו בסרט (אבל כנראה לא בקולנוע).
נתקלתי לראשונה
ב'העיר הזאת' כאן באתר, ראיתי את הטריילר או מה שזה לא היה שפרסמו כאן, והתלהבתי ממבט ראשון. אחר כך רדפתי אחרי כל קטע שיצא ביוטיוב, ושמעתי את כל הפסקול אתמול, מיד כשכתבו כאן שהוא יצא לאור.
אז עוד לא ראיתי את הסרט, אבל אנ כברי חושב שיש סיכוי טוב שהוא מועמד רציני לסרט השנה שלי.
חבל לי שלא יצא לי לראות את זה לייב על הבמה
את הסרט עוד לא ראיתי כי אני לא בארץ, אבל שמעתי את הפרק האחרון של ״התשובה״ שאירח את אולמן בתפקיד ג׳ו, וזה בפני עצמו הספיק לי בשביל לרצות עוד. הביקורת הזו רק אישרה שיש כאן משהו שראוי לתשומת לב.
פעם ראשונה בהרבה זמן שממש בא לי ללכת לסרט ישראלי בקולנוע. מקווה שהוא עוד יהיה שם כשתהיה לי הזדמנות.
אמנם אוף טופיק אבל אם זה כבר עלה פה אז אני רק אציין
שהפרק הזה של התשובה הוא פשוט אדיר. אולי הייתי קורא לו יצירת מופת אבל מוזר לי לקרוא לפרק של פודקאסט יצירת מופת, אז אני פשוט אגיד שהוא ממש מבריק מההתחלה ועד הסוף.
הייתי צריך לגלול אחורה בשביל לראות על איזה פרק דיברת.
(ל"ת)
שזה הגיוני לא?
אני כתבתי בתגובה לגאלופי, אז מן הסתם צריך לקרוא את התגובה שלה כדי שיהיה לך הקשר לתגובה שלי, ככה זה עובד מאז ומעולם.
לא הבנתי מה אתה בא לומר פה.
שתלכו לשמוע התשובה.
(ל"ת)
למה בתקופת מבחנים, למה??
כל כך לא הוגן. ועוד אחים שלי גם בתקופת מבחנים. עוד כשיצאה ההצגה כל כך התאכזבתי שלא יכולתי לראות אותה. וזה היה מזמן, ממש מזמן.
חובה לצפות
סרט כזה מצחיק, שנון, מסוגנן, מגניב, כיפי, ומלא בתשוקה, לא נראה כבר הרבה זמן, ישראלי או לא
כמה זמן נראה לכם שהוא יחזיק בקולנוע?
אני מאוד רוצה ללכת אבל לא בטוח שיצא לי בשבועיים הקרובים
הערכה לא מקצועית: השיווק וההפצה של הסרט מאוד מפוקסים וממוקדים, סיכוי רציני שהוא יגיע גם למספר דו ספרתי של שבועות. שבועיים זה יעד קל מדי.
צדקת
וואי איזה סרט מעולה, אין לי מה להגיד חוץ ממה שכתבו בביקורת. סרט כל כך מלא ברפרנסים – שיקגו, ד"ר הוריבל, דירק ג'נטלי, שלמה ארצי – אבל מרגיש כמו פסיפס שלם, וגם כמו הדבר הכי מצחיק שראיתי השנה.
מיוזיק וידאו מבריק של שעה, סרט די מבולגן. וזה סבבה
אז דבר ראשון – מאוד נהנתי מהסרט ויש לו פוטנציאל להיות קאלט ברמה של המוסד הסגור. עצם הקיום של העיר הזאת הוא סיפור סינדרלה אינדי (למרות שחשוב לציין שבנוסף למימון המונים הייתה פה תמיכה של קרנות וחברת הפקה). מדהים שדברים כמוהו קיימים בעולם הקולנוע הישראלי שנראה שאיבד את דרכו מזמן.
אני כן אגיד שהפילם נואר הרגיש כמו עטיפה יפה לעשות מעלה ראפ, ולא משהו שהסרט באמת עושה איתו משהו. העלילה לא הגיונית וזו הבדיחה, אבל אתה לא יכול לעשות בלאגן עלילתי ואז לנסות להוציא מזה דרמה בו"ז. זה מגיע לפיק בסוף, כשהסרט מנסה לסחוט אמירה משמעותית וזה לא עובד בכלל כי אותה עלילה לא הגיונית בוגדת בסנטימנט (אני מדבר על נאום "מילים אחרונות", שהוא לא רע בכלל… אם הוא היה בסרט אחר). זה לא בהכרח רע, זה פשוט… קצת בלאגן.
זה, פלוס עריכה וצילום שקצת מתלהבים מעצם יותר מדי. קיצר, אתם באים לזה בשביל "מחזמר ראפ" (ממש טוב) ולא ל"בלשי".
(לא ראיתי את ההצגה המקורית למרות ששמעתי עליה הרבה דברים טובים)
הסרט עוסק מאוד בעולם הפילם נואר
זה ממש לא מעטפת ריקה – הסרט מתכתב עם העולם, המוסכמות שלו, תפיסת העולם שבבסיסו, ועונה לה בישראלית צחה. זה לא "בלשי" כמו אגאתה כריסטי, כמובן – אבל זה לחלוטין סיפור שמתכתב עם שלל בלשים קולנועיים למיניהם.
זה לא סותר
העיר זאת הוא בהחלט פרודיה על פילם נואר עם טוויסט ישראלי אסלי, והוא מצחיק מאוד. אבל זה לא סותר את ההרגשה שזו מעטפת שלא יודעת כמה היא רוצה להתמסר לגאג, ובסוף יוצא משהו קצת מבולבל. לא מבטל את מה שאתה אומר כמובן, זה הכל הרגשות אישיות. /shrug
יש כאן שתי טענות
אחת היא שהשילוב של הסרט בין הדאחקה לרציני לא עובדת. זה נראה לי בהחלט הרגשה, ומשהו שיותר יעבוד ופחות יעבוד פר אדם.
אבל רשמת ש"אתם באים לזה בשביל המחזמר ראפ ולא הבלשי" – וזה נראה לי פחות הרגשה ויותר חלק מהותי בסרט. אפשרי שזה לא עבד בשבילך, אבל הסרט עושה עם העלילה הבלשית הרבה. זה לא איזה משהו שהוא נזכר בו בין וורסים לוורסים.
פייר אינף, מקבל
(ל"ת)
סרט מדהים!!! מומלץ בחום!
ממש אהבתי את ההצגה, אבל משהו בסרט הלך לאיבוד
בהצגה התחושה ף הייתה שהם לא יורדים מהביט לשנייה, ובאופן כללי הקצב (של השירים ו/או הפאנצ'ים) נשאר גבוה. בסרט זה לא ממש ככה, ולפרקים הוא מרגיש כמו סרט סטנדרטי במקום מכונת חרוזים משומנת. אלה החלקים שפחות תפסו אותי.
אבל סרט סבבה סה"כ. אולי קורבן של הציפיות.
במידה ולא דחפתי את זה מספיק
אני לאחרונה גם נמצא בקבוצת שעטנז, שהיא מקום מומלץ ומגניב. כתבתי עבורם משהו שהוא לא ממש ביקורת, אבל טקסט שנראה לי שדי מעניין על "העיר הזאת" והטריק הזה של ליצור עיר שהיא שום מקום וכל מקום, ישראלית ואמריקאית במקביל. קישור
יפה. תודה
ואגב – שינו את הסיום? מה הוא היה?!
אני מניח שהייתי צריך ללחוץ על הספוילר לאחרונה אני שוכח
למרות שלא אמרתי שום דבר שפשר להבין בלי קונטקסט אשתדל להבא.
לא רואה את זה
את הרפרנסים אני מקבל שאני לא מבין את כולם כי אני לא כל כך בקיא בתרבות ישראלית או בכלל אבל הנקודת ראות שלך שג'ו הוא ישראלי בעולם נואר-ישראלי נראית לי מוזרה כי מבחינתי כולם בסרט הם ישראלים וכולם שייכים לנואר בו זמנית. מנשה הוא גם הנבל בצללים שנמצא בסרטי בלשים והוא גם איש עסקים ישראלי שלא אכפת לו ממוסר כל עוד הוא משיג הון, האזרחים הם גם מכשיר אקספוזציה אבל גם סובלים מפרוטקשיין בגני ילדים ורואים סדרות ישראליות ועוד (אין לי כוח להסביר על ההומלסים ואין לי מספיק ידע להסביר על השוטרים שבשתי המקרים אני חושב שהם גם ישראלים. ובנוסף אני מזכיר שהשיר "יחיד נגד רבים" זומר ע"י אסיר ולא ע"י ג'ו).
לדעתי ג'ו הוא לא ישראלי העולם שהוא לא מבין את החוקים שלו אלא מעריץ תרבות ישראלית ואת השפה העברית בעולם שהאנשים מסביבו ,ולפעמים גם הוא בעצמו, לא מבינים מה החשיבות שלה. זה מזכיר לי את עצמי כאשר אני מנסה להקביל את ביבי ל"אבאאימא" במשחק זינו קלאש כי שניהם מנהיגים שמנצלים את הנאמנות של העם לטובתם האישית ניסיון שלי להבין אירועים עכשוים דרך המידה שאני אוהב, ג'ו מתנהג באותה צורה הוא מערב את התחביבים שלו לתוך העבודה שלו ולפעמים זה עובד.
זוהי כמובן פרשנות הרבה יותר כללית האומרת שניתן לתרגם את המחזה לשפות אחרות כל עוד המחזה מביא רפסרנסים לשפה והתרבות של אותה מדינה ולדמות הראשית יש ידע אינציקלופדי של הנושאים הללו. אבל אני לא בטוח גם בפרשנות הזאת כי לסרט יש כל כך הרבה איזכורים ומשחקי לשון שאני לא בטוח מה הסרט מנסה לעשות שלא לדבר על מה המסר שלו. מבחינתי הסרט הזה הוא ברמה של "המוסד" מצחיק מאוד באותו רגע ועשוי בצורה מדהימה יחסית לתקציב הנמוך אך הוא לא מותיר אחריו רושם ברור חוץ מ "זה היה מוזר…. ודי כיפי 😊".
יש איפשהו נתונים על כמות כרטיסים שנמכרו?
סתם בא לי להבין כמה הולך להם (ומקווה שכמה שיותר טוב).
גם בא לי להבין עד כמה אני בבועה, כי בסביבה הקרובה שלי כולם הלכו או מתכוונים ללכת לראות את הסרט. כשלשחרר את שולי היה בקולנוע והצליח בטירוף אכלתי סרט על זה שאני לא מכיר אף אחד שהלך לראות את זה (אבל בסוף גיליתי שזוג חברים אחד כן הלך)
לפי אבנר שביט, מתקרב ל-30 אלף
מופיע לקראת סוף הכתבה.
חוויה
כיף לראות סרט ישראלי כזה שנון, מהנה, משחק במקביל על תרבות אמריקאית וישראלית בצורה חלקה
מי צריך עלילה כשיש לך משחקי לשון?
לא ברצינות זאת העלילה של הסרט. הסרט שואל למה הגיבור הראשי צריך להיות מקובע לכללים והגיון אם ההגיון מגביל את היצרתיות בסרט. אין לי מושג מה התשובה לזה אבל אני מניח שזה חלק מהכיף ומכיוון שזו היתה הצגה נודדת שתורגמה לסרט זה מובן לחלוטין. זה סרט כיפי שלא הייתי מוכן שהוא יהיה קומדיה נטו, חשבתי שיהיה טיפה נואר אבל הוא שם רק מבחינת אסתטיקה. אולי צפייה נוספת תעזור לי להינות ממנו יותר
זה שהוא עדיין מקרין בכמה בתי קולנוע
נותן לי תקווה שאולי אשכרה אצליח לתפוס אותו בקולנוע כשאגיע לארץ.
מצד שני יש עוד כמה שבועות אז מקווה שלא יירד סופית מהאקרנים שנייה לפני שתהיה לי הזדמנות לצפות בו.
איזה יופי של סרט
שמחה כל כך שיצירה מעניינת ומיוחדת כזו הגיעה למסכים בארץ, ואיזה כיף שחודשים אחרי תאריך היציאה המקורי של הסרט, הוא עדיין מוקרן בכמה וכמה בתי קולנוע והצלחתי לראות אותו על מסך גדול.
כיף אמיתי.
נהדר! ראיתי ממש היום בקולנוע ופשוט יופי טופי
לא היה אכפת לי ולאשתי משום פרט פחות טוב שמציינים, זה היה אירוע ייחודי בנוף וממש שווה היה לארגן יציאה לזה. הצגה, סרט והופעה מוזיקלית במחיר אחד. לא ארוך מידיי שיימאס, בדיוק בזמן.
פשוט חבל שלא עשו את האקסטרה בירוקרטיה בכדי שיתחרה באופיר. גם לא הרגיש שהיה מסע יח"צ מספק, לא מספיק דיברו על זה בלייב (האתר הזה לא נחשב מייצג).
במצב הנוכחי (מי שישים לב בעתיד לתאריך ההודעה הזו) זה היה מבצע צבאי להוציא את אשתי מהמשמרות שלה ולמצוא מישהו שישמור במקום שיש ממ"ד לילדים, זה היה האחצ היחיד שלנו מעל חודש. למזלנו הסרט הוקרן רק ב 18:50 כך שלא היה צריך להיות ערים עד מאוחר כי הימים מאוד ארוכים: והרגשנו שהיה שווה את כל הטרחה. זה משהו שלא מובן מעליו.
הסרט היה בידור נהדר. שאפו!
איפה אפשר לצפות מסרט ?
הגעתי מאוחר למסיבה.
יש הקרנות רק בסינימטק בת״א בשישי בערב. זה פרוצדורה להגיע
האם יש אופציות נוספות לצפיייה חוקית בסרט? שירות סטרימינג כלשהו?
לא יודעת אם השאלה עוד רלוונטית
הסרט זמן בVOD וגם זמין לרכישה דרך האתר שלהם.
הוא זמין בכמעט כל ויאודי
אם יש לך איזשהו שירות vod ישראלי הוא ככל הנראה שם
צפיתי בסרט בסלקום TV
וחבל שלא הספקתי לראות בקולנוע. משובח