אחרי שסוניק ופיקאצ'ו עשו צעד אחר צעד כדי לשחרר אותנו מ"קללת סרטי משחקי המחשב", בא מריו, קפץ להם על הראש ועקף אותם מסיבוב בעודו מרסק את אותה קללה לרסיסים – וזה בלי להתחשב בסוף השבוע הארוך שהיה בארה"ב בגלל חג הפסחא.
"האחים סופר מריו: הסרט" פתח במקום הראשון בענק עם 146 מיליון דולר – הפתיחה הכי גדולה של סרט בארצות הברית השנה, הפתיחה הכי גדולה לסרט שמבוסס על משחקי מחשב (כשהסרט עוקף את הפתיחה של "סוניק 2" שהחזיק בתואר הזה עד כה עם פתיחה של 72 מיליון דולר) והפתיחה הכי גדולה אי פעם לסרט אנימציה ברחבי העולם.
הסכום הכולל שהסרט עשה ברחבי העולם עומד על 420 מיליון דולר. סכום מטורף שהרבה סרטים לא מצליחים להגיע אליו אי פעם. למעשה, לא חסר לו הרבה כדי להפוך לסרט הכי מכניס של 2023, כי את המקום הראשון מחזיק "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" עם 474 מיליון דולר. למרות שהמבקרים ממש לא אהבו את הסרט עם ציון 57 אחוז ברוטן טומטוז, הקהל עף על הסרט ובאותו אתר ציון הקהל הוא 96 אחוז ויש לו גם ציון סינמה סקור מעולה של A. האם הציונים הללו מנבאים לסרט דרך ארוכה או שההצלחה הקופתית הייתה בגלל שמשפחות ממש חיפשו מה לעשות עם הילדים בסופ"ש סופר ארוך? יהיה מעניין לראות מה יהיה מצב הסרט בסוף השבוע הבא והאם הוא בדרך להיות סרט המיליארד דולר הראשון של השנה.
"ג'ון וויק 4" שומר על המקום השני עם עוד 14.4 מיליון דולר. זאת ירידה של 49 אחוז בהכנסות מסוף השבוע הקודם וירידה די חדה לסוף שבוע שלישי של סרט בקולנוע. כמה שהפתיחה של הסרט הייתה מרשימה ונוצצת ככה המשך חייו הקולנועיים הם ההפך מזה. ההכנסות הכלליות של הסרט עומדות על 270 מיליון דולר, ככה שיש לו זמן להגיע אפילו להכנסות הכלליות של "ג'ון וויק 3" שעומדות על 327 מיליון דולר ואני לא ב-100 אחוז בטוחה שהוא יכול להגיע לשם.
עוד סרט חדש שיצא הסופ"ש הוא "אייר", שפתח במקום השלישי עם 14.4 מיליון דולר. בימים שבהם נראה שדרמות למבוגרים נכחדו מהקופות, זה סכום מאוד נחמד – אם לא מתחשבים בתקציב שלו. אמזון בזבזה כמעט 100 מיליון דולר על הסרט הזה, סכום שלסרט אין סיכוי לכסות בחייו הקולנועיים אלא אם כן יקרה כאן נס.
"מבוכים ודרקונים: כבוד בין גנבים" לא מצליח לשמור על כבוד ומתרסק למקום הרביעי עם 13.8 מיליון דולר. זאת ירידה של 62.7 אחוז בהכנסות מסוף השבוע הקודם וירידה ממש חדה לסרט בסוף השבוע השני שלו בקולנוע. אם הפתיחה הפושרת שלו הייתה מגובה במחשבות שאולי לסרט פשוט יהיו רגליים ממש ארוכות, עכשיו מחליפים את זה במחשבה שאולי לסרט יהיו חיים ממש פצצה בחייו הדיגיטליים. עם הכנסות כלליות של 125 מיליון דולר, הסרט אולי יכסה את התקציב המדווח שלו של 150 מיליון דולר. אבל עם מסע פרסום כזה אגרסיבי אני בספק שהוא יכסה את ההוצאות שלו באמת.
במקום החמישי נמצא "צעקה 6" עם עוד 3.4 מיליון דולר. זה הופך אותו לסרט המצליח ביותר בזיכיון בארה"ב, עם 105 מיליון דולר בצפון אמריקה, ויש לו גם הכנסות כלליות של 162 מיליון דולר, כשחסרים לו עוד 11 מיליון דולר כדי להפוך לסרט הכי רווחי בזיכיון אי פעם. מתחתיו נמצא "בנו יחידו" שהכניס עוד 2.8 מיליון דולר. שימוש לא רע בחג אם כי עדיין הייתי מצפה לירידה קצת קטנה יותר מ-49 אחוז אבל יש לסרט הכנסות כלליות של 10 מיליון דולר על תקציב של רבע מיליון דולר ככה שהוא מסודר פלוס פלוס.
בתחתית הטבלה נמצאים "קריד 3" עם עוד 2.7 מיליון דולר, "שהאזאם! 2: זעם האלים" שממשיך להתרסק עם עוד 1.5 מיליון דולר ו"אלף ואחד" עם עוד 599,990 דולר – ירידה של 66.6 אחוז בהכנסות מסוף השבוע הקודם והפתיחה הלא מדהימה שלו.
סרט חדש אחרון פתח בתחתית הטבלה – "לצייר" סרט שבו אוון וילסון הוא מעין דמות בוב רוס שכזאת. הסרט פתח עם רק 570 אלף דולר, גם ההפצה המוגבלת של 819 בתי קולנוע לא יכולה להסביר מספר כל כך גרוע. הביקורות הקוטלות, לעומת זאת, כן.
בסוף השבוע הבא הולכים לצאת מספר סרטים אבל אני בספק אם לאחד מהם יש את מה שצריך כדי להביס את מריו. יש את "רנפילד" – סרט אימה קומי שבו ניקולס קייג' משחק את דרקולה וניקולס הולט הוא משרתו שמואס בחייו הנוכחיים; "מגרש השדים בשירות האפיפיור" שהוא בדיוק סרט האימה שהוא נשמע, עם ראסל קרואו בתפקיד מגרש השדים; "סוזומה" סרט אנימציה יפני שהכניס כבר 138 מיליון דולר ברחבי העולם ככה שהוא כבר מסודר; "מאפיה מאמא" (Mafia Mamma) בכיכובה של טוני קולט שבו היא משחקת אישה אמריקאית שיורשת את אימפריית המאפיה האיטלקית של אביה; ועוד סרט אימה בשם "זדוני" (Nefarious) כי למה לא עוד סרט אימה באותו סוף שבוע.
בשביל ״לכסות״ תקציב של 150 מליון
סרט צריך להכניס לפחות כפול מכך, פשוט כי באולפנים לא גורפים 100% מהרווחים בקופות, אלא הרבה פחות מכך (בתי הקולנוע נגיד, לוקחים גם נתח מכובד). זו נקודה די בסיסית בניתוח ביצועים בקופות, אבל כמעט כל שבוע מופיעה איזשהי ווריאציה של השגיאה הזו, כאילו אם סרט עלה X, והכניס +X, הוא כיסה את התקציב.
במילים אחרות, אם מבוכים ודרקונים עלה 150 מיליון, והכניס 125 מיליון, הוא מאוד מאוד רחוק מלכסות את התקציב שלו.
הם פשוט משתמשים במושג "לכסות" אחרת ממך
לא נכתב כאן "להרוויח". לכסות. הרי הדו"חקו הוא לא דו"ח חשבונאי זה בסהכ דרך משעשעת לעקוב אחרי הכנסות של סרטים.
למילים יש משמעות
אף אחד לא מצפה מדוח קופות להיות דוח חשבונאי, וברור שזו רק דרך משעשעת לעקוב אחרי הכנסות של סרטים.
אבל גם בכתבה כזו רצוי להבין מה המשמעות של הנתונים שמדברים עליהם, אחרת אתה פשוט תצא עם מסקנות לא נכונות. נגיד שסרט שנכשל בקופות כמו מבוכים ודרקונים דווקא במצב די סבבה ועוד שנייה מכסה את התקציב שלו.
לא קריטי, לא סוף העולם, לא דוח חשבונאי. סתם רצוי אם כבר מנתחים נתונים של משהו, לשים אותם בהקשר הנכון.
נ.ב. אם היה כתוב ״להרוויח״
זה היה דווקא נכון. כי הסרט אכן הרוויח את הסכום הזה. הוא רק לא כיסה את התקציב באותו הסכום, כי אלה שני דברים שונים.
כן, רק הפוך
"רווח" – הכנסות בניכוי הוצאות. סרטים בהוליווד מצליחים לא להרוויח כסף אף פעם[1]. לכן תמיד מתמקדים בהכנסות ומדברים במונחים של "לכסות תקציב", שהוא לא מונח מוגדר חשבונאית. כלל האצבע הוא שאם סרט מצליח לכסות את התקציב שלו בארה"ב, הוא נחשב לרווחי (יש לי הרגשה שזה כבר פחות מדויק בשנים האחרונות, לאור הגידול בשוק הבינ"ל).
"לכסות" – כאמור, לא מונח חשבונאי. אבל כל שימוש במילה cover בהקשר פיננסי מדבר על תשלום בסכום זהה להוצאה כלשהי. cover for expanses משמעו לתת שיפוי (החזר) על הוצאות, לא ליצור רווח.
לקורא אקראי "עם הכנסות כלליות של 125 מיליון דולר, הסרט אולי יכסה את התקציב המדווח שלו של 150 מיליון דולר." באמת נשמע כמו "אם הסרט יכניס עוד 25 מיליון $, הוא יהיה רווחי", אז הוא יכול להטעות בלי ההקשר הנכון.
רק שהמשפט הבא הוא "אבל עם מסע פרסום כזה אגרסיבי[2] אני בספק שהוא יכסה את ההוצאות שלו באמת.", אז…
_______
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting
[2] רוב ההוצאות "מסביב" על סרטים הם הוצאות הפרסום. עיקר הרווחים של בתי קולנוע הם ממכירת אוכל ושתיה[3]. אגב, בחלק גדול מהמקרים חלוקת ההכנסות בין האולפן לבתי הקולנוע נוטה לטובת האולפנים בשבוע-שבועיים הראשונים בפרט. זאת הסיבה שהשיווק מתרכז בסופ"ש הראשון.
[3] נכון בתקופת הקורונה מוסדות תרבות יכלו להיפתח, אבל בתי קולנוע נשארו סגורים בהתחלה? זאת הסיבה. הם נפתחו כשנמצא פתרון שאפשר להם למכור אוכל.
אוקיי, צודק לגבי ״להרוויח״
התייחסתי למילה במשמעות המדוברת של כמה כסף הסרט עשה בקופות, ולא במשמעות של הכנסות פחות הוצאות.
לגביי היתר, בשום מקום לא דובר (בכתבה או בתגובה שלי) על הכנסות בארה״ב כמדד לכיסוי של התקציב. דובר על הכנסות כלליות של הסרט בכל העולם, לעומת התקציב שלו, כאילו ברגע שההכנסות בעולם יעברו את התקציב הסרט יתחיל להרוויח. מבוכים ודרקונים עומד כרגע על 64 מיליון בארה״ב, כך שהנתון של 125 מיליון מתייחס להכנסות בעולם כולו, ולזה התייחסתי.
אם זו הייתה הפעם הראשונה לא הייתי טורחת בכלל להגיב, אבל זה דבר שחוזר על עצמו בכל דוח קופות. אם רק לי זה מפריע, נו, לא נורא. אמרתי את מה שהיה לי לומר, אתעלם מזה להבא.
מקבל, אשתדל לשים לב לנושא.
(ל"ת)
דיסני בבעייה ומריו מוכיח את זה שוב פעם
היה איזה תירוץ שאנימציה לא מצליחים אחרי הקורונה , תירוץ שאישית לא קיבלתי והמיניונים הראו זאת לראשונה אבל היה תירוץ שזה בגלל השיווק המטורף שלהם (שכנראה הוסיפו להם אבל זה לא מספיק ) ועכשיו מריו , אמנם לא נגמר אבל כנראה יצליח ובכל מקרה הוא כבר שבר את השיא של דיסני .
מארוול חוטפים, סטאר וורס נעלם מבחינה קולנועית , סרטי האנמיצה של דיסני ופקסיאר לא מצליחים , דיסני צריכים להתעורר על עצמם וברור שלכן איגר פה
ביחד עם מהיר ועצבני 10 ואופנהיימר, שעשויים גם הם להיות להיטים בקופות, נראה שזו השנה של יוניברסל
דיסני יצטרכו לחכות לשנה אחרת.
אבל הי, רק בשנה שעברה הם החזיקו במקום הראשון בקופות עם סרט שגם התיישב במקום השלישי בכל הזמנים (אווטאר 2), כך שאין להם מה להתלונן.
אני, בכל אופן, שמח שכבר אין אולפן שמחזיק במונופול על הרווחים, אלא שיש תחרות של ממש בין האולפנים (שנה שעברה, למשל, שלושת הסרטים המרוויחים ביותר של השנה היו כל אחד של אולפן אחר). תחרות תמיד עדיפה על מונופול.
גם השנה שעברה לא הייתה טובה להם
סרט אחד בחמישייה לא מרשים ביחס למה שהם שלחו שנה שעברה וביחס למה שיש להם
וגם צריכים להסתכל על האנמיצה החלשלושים שלהם
אני לא אומר אם זה רע או טוב לעולם זו זה פשוט ניתוח של המצב
*השנה לא נגמרה אז אני מחכה עם הצהרות , אני כן אומר שתירוץ סרטי האנמיצה לא מצליחים זה חרטא
אני אשמח להתבדות, אבל אני לא חושב ש-"אופנהיימר" הולך להיות שובר קופות ענקי
(ל"ת)
גם אני אשמח שתתבדה
אבל כן, אולי קצת הגזמתי עם אופנהיימר, שבכל זאת הוא סרט ביוגרפי ולא נראה שהוא ירוויח למעלה ממליארד (אבל כמובן שכמוך, גם אני אשמח להתבדות).
אבל מצד שני, הוא עדיין צפוי להרוויח סכום נאה ביותר ביחס לז׳אנר שלו.
דנקרק הביא 523 מיליון לסרט על מלחמת העולם השנייה, כי זה נולאן, אז גם כאן אני מצפה למשהו כזה.
נולאן הצליח עם אופנהיימר לעורר עניין בסרט שלכאורה לא אמור לעורר יותר מדי עניין, בעיקר על ידי שימוש בגימיק של טיזר מתמשך (שעדיין משודר, אם שאלתם את עצמכם. מעניין מה יקרה בסרטון בסוף הספירה. נולאן בטח הכין איזה משהו מיוחד לסוף, אין מצב שהשידור החי פשוט יסתיים באופן רגיל) והידיעה שיצאה על כך שפצצת האטום שמופיעה בסרט לא נעשתה באפקטים ממוחשבים.
הייתי אומר שיש סיכוי להגיע לרווחים של דנקרק ואף לעקוף אותם.
אולי אפילו להגיע למשהו באיזור ה-800 מיליון, שכן כבר זמן רב שמעריצי נולאן לא יכלו ללכת לאיימקס ולחוות את החוויה של סרט נולאן (והסרט הקודם לא נחשב בשל התקופה בה יצא), כך שזה יכול להוסיף ברווחים.
רצוי לציין ש-'מריו' עלה לאקרנים כבר ביום רביעי
כך שהוא הכניס 146 מיליון דולר *למרות* שהוא כבר היה יומיים שלמים בקולנוע קודם לכן (ובחמישה ימים הוא הגיע ל-204 מיליון, ואם מוסיפים את יום שני שגם היה יום חג עם הכנסות גבוהות אז הוא כבר הגיע בשישה ימים ל-240 מיליון בארה"ב בלבד).
אבל כשמדברים על הסופ"ש הכי גדול ברחבי העולם אז על איזה ימים מדברים בד"כ (במיוחד שיש מדינות שמשחררות סרטים בשישי בעוד אחרות בחמישי)? כי ה-420 מיליון שהוא עומד עליהן ברחבי העולם כוללות את ההכנסות שלו מיום רביעי ועד יום שני (כולל), וזה הרבה יותר מסתם סופ"ש, זה כבר כמעט שבוע שלם.
לא על ה-420 ("נייס" מחויב חוקית)
אלא על הסופ"ש עצמו שהיה 377 מיליון דולר.
לא מבין את הבחירה בפינצטה את דעת הקהל לגבי מריו.
סינמסקור לא שקופים בעליל. וגולשי רוטן? כולה ״10 אלף פלוס״.
בימד״ב הסרט יושב על 40 אלף דירוגים עם ציון של 7.4 שעוד ירד משמעותית בחודשים הקרובים, ובלטרבוקס 3.5 (שזה בתכלס 7.0) עם 200 אלף דירוגים.
זה כמובן לא כישלון אבל גם לא נראה שהקהל כזה עף ממה שהוא רואה, וזאת להבדיל מאווטאר 2 שגרף ציונים יותר טובים לאורך זמן.
בקיצור, סינמסקור וגירוג הגולשים ברוטן הם באופן עקבי שני כלים שנשענים על פחות נתונים.
רוטן אולי, סינמהסקור הוא המדד היחיד שנשען על נתונים אמינים
וזה כי הוא היחיד שאשכרה מודד רק אנשים שיצאו מהקולנוע וראו את הסרט.
בכל מקרה, לא הבנתי כל כך את הניסיון להביא לדיון את ימד"ב, שם 7.4 זה טוב מאוד, ואת לטרבוקסד שהוא אתר עם אופי מאוד ספציפי.
לפחות לגבי לטרבוקס - הם כנראה מדדו יותר דיעות מהסינמסקור.
ולא נראה לי שתרבות ה-review bombing קיימת שם.
קודם כל, בהחלט יש שם סרטים שנראה שקודמו ונופחו מעבר לסביר
רובם באופן שהוא, נקרא לזה, "כשר אבל מסריח" – לטרבוקסד אתר קטן, ולכן ברגע שיש לסרט כלשהו 5000 דירוגים הוא כשיר להיכנס להיכל הסרטים הטובים שלהם. מה שאומר שיש שם, נניח, אינפלציה של סרטי דרום אמריקה (לעומת מקומות אחרים), פשוט כי יש שם יותר אנשים מדרום אמריקה.
אבל בעיקר, זה אתר לחובבי קולנוע מסוימים מאוד עם טעם ספציפי ביותר שמרבה לשמר את עצמו ככזה ולהרחיק אנשים שפחות. לסרט כמו "מריו" 3.5 זה כמעט הצלחה. (לא, באמת – הקו כניסה לרשימת הטובים ביותר הוא 4.1. מרחק של 0.6 זה לא הרבה).
קצת מבאס העניינים עם "כבוד בין גנבים"
באמת קיוויתי שהסרט יצליח מספיק כדי לתת תקווה לדומים מסוגו.
מצד שני, הם באמת הגזימו בתקציב הפרסום, אני לא חושב שהמספרים היו שונים באופן דרמטי אם היו נמנעים מלפרסם בכל חור אפשרי (ואני באמת מתכוון בכל חור)
שבוע הקולנוע האיטלקי:
במסגרת הקלאסיקות של המיני פסטיבל שמתחיל מחר בסינמטק יש מחוות לליאונה, מוריקונה וסרג׳יו קורבוצ׳י (״ג׳אנגו״) ובין השאר גם הקרנות של ״הקרב על אלג׳יר״ ו״הטוב, הרע והמכוער״ (וגם דוקו על קורבוצ׳י והדוקו האחרון על ליאונה).
נראה שאנחנו בדרך לעוד שביתת תסריטאים בהוליווד כמו 2008
(ל"ת)
כן, כבר שבועות ארוכים מדברים על זה
באחד הפודקאסטים שאני שומעת בקביעות (TV’s Top Five של הוליווד ריפורטר. מומלץ בחום לחובבי הז׳אנר), ואם בהתחלה הם דיברו על זה בסימן שאלה, לאחרונה התחושה היא שאין מנוס.
שביתת התסריטאים של 2008 הרגה כמה וכמה פרוייקטים אם אני זוכרת נכון. נקווה שהפעם ההשלכות לא יהיו כואבות מדי (ושהתסריטאים יצליחו להוציא מה שמגיע להם, כמובן. הגיע הזמן שהאולפנים יכניסו את היד לכיס וישלמו בהגינות למי שיוצר את מה שמכניס להם כל כך הרבה כסף).
בין הקורונה, לאצבע הקלה של נטפליקס, למה שזה לא יהיה שזאסלב עשה עם HBO,
חיסול סיטונאי של פרויקטים זה משהו שקורה כל הזמן. מקווה שלפחות יצא לתסריטאים משהו מזה.
אוף טופיק: המלצות באפל טיוי פלוס מישהו?
גיליתי בהפתעה שמגיעים לי 3 חודשים חינם באפל טיוי פלוס (כאילו, כנראה ידעתי את זה מתישהו ושכחתי, עד שהיום קפצה לי תזכורת לנצל את ההטבה). אז, יש המלצות?
שתי הסדרות היחידות שבוודאות שמעתי עליהן דברים טובים הן Severance ו- Ted Lasso, אבל בטוח יש יותר דברים שווים צפייה מאלו. איך For all menkind? איך הסדרת כלא עם טארון אג׳רטון?
אם יש המלצות, או דיס-המלצות, אשמח לשמוע כדי לנסות להתמקד בתכנים השווים.
אם את שואלת איך "עבור כל האנושות", את צריכה לראות את עבור כל האנושות.
(ל"ת)
אין יותר שווה מטד לאסו, חוץ מאולי הסרט ״מוליכי הזאבים״.
(ל"ת)
לא אהבתי באמת שום דבר שם
אבל את "עבור כל האנושות", "פאצ'ינקו", Severance ו"מסע אגדי" חיבבתי. כשאני חושב על זה, "לאבד את אליס" הישראלית הסדרה שזמינה שם שהכי אהבתי.
בסרטים אהבתי את "מוליכי הזאבים" ו"הטרגדיה של מקבת".
Slow horses. קל
טד לאסו אוברייטד מאד) causeaway סרט מאד חמוד. לחובבי בילי אייליש יש שם דוקו מעולה.הסיפור של לייסי של פאבלו לארין עם גוליאן מור גם שווה צפייה
מבחינת סדרות
טד לאסו ובלאק בירד מצויינות, וגם שמיגאדון! חמודה מאוד.
בסרטים ממליץ על Sharper, Causeway וההקלטה של Come From Away
אלך על המלצה לא פופולרית וקצת מפתיעה
וזה הסרט ״הבנקאי״, שאמנם אף אחד לא דיבר עליו כמעט בשום מקום, אבל בעיני זה סרט טוב מאוד.
בנוסף, המלצה חמה מאוד לסרט הטרי-טרי ״טטריס״, שרק לאחרונה צפיתי בו וכבר אני מרגיש שבא לי לצפות בו שוב. הוא פשוט כיף בטירוף.
בגזרת הסדרות שווה לשים עין גם על סדרות הטבע.
ובזמן שהרבה ימליצו על ״עולם פרהיסטורי״, אני דווקא בוחר להמליץ על ״earth at night”.
מדובר בסדרת טבע שמציגה צילומי לילה צבעוניים באמצעות מצלמות שקולטות את אור הירח.
למי שנמאס לו כבר לראות קטעי לילה בנגטיב שחור לבן שצולמו במצלמות אינפרה אדום כמו שיש בשאר הסדרות, ורוצה לחוות את צילומי הלילה בצבע.
והקריינות של האל הנורדי טום הידלסטון עם הקול המלכותי שלו פשוט מצויינת ומכניסה לאווירה המתאימה.
וכמובן שגם אני מצטרף להמלצה על מוליכי הזאבים, אבל נראה לי שכבר כתבתי מספיק פה באתר על כמה אני אוהב את הסרט הזה (בקצרה: כמעט הצבעתי לו בסקר עשרת הסרטים הטובים ביותר בכל הזמנים).