עין הדג מציגים: צ'יבו!

מ"מציאות נושכת" ועד "אמסטרדם" - תקצור תולדות הקריירה של עמנואל לובצקי.

מי הצלם הכי גדול בעולם? טוב, זו שאלה מגוחכת מכמה סיבות.

סיבה ראשונה – אי אפשר למדוד דבר כמו 'יכולת צילום', וגם אם היינו יכולים למדוד את זה כל כך הרבה תלוי בגורמים נוספים – הבמאי, התקציב, הסט, השחקנים, הלו"ז…

סיבה שניה – הצלם הכי גדול בעולם הוא, בבירור, עמנואל לובצקי. האיש שכל שוט שלו נע בין 'וואו איזה יופי' ל'איך בדיוק הוא עשה את זה' ל-'האיש בבירור עשה עסקה עם השטן'.

ולכן בפודקאסט הזה נעסוק, כרונולוגית, בכמה מהיצירות היותר חשובות בקריירה שלו ונראה איך צלם מקסיקני נהפך לשם הכי גדול מאחורי העדשה.


פרק 13: אמסטרדם 

 

הסרט הזה הוא הסרט האחרון במיני סדרה הנוכחית, הסרט האחרון של מי שנחשב לגדול צלמי הקולנוע של ימינו. והוא גם סרט… שלא בהכרח ישכנע אתכם שהצלם הדגול של דורו ביים. מצד שני, הסרט הזה הוא כל כך יותר מידי מכל דבר: יותר מידי כוכבים, יותר מידי עלילה, יותר מידי רעיונות, יותר מידי בדיחות (?!?), יותר מידי בחירות תמוהות…. שכנראה שאף אחד לא באמת יודע מה הוא עשה שם. או שבעצם כולם ידעו והבדיחה היא עלינו.


פרק 12: האיש שנולד מחדש

"האיש שנולד מחדש" חטף הרבה ביקורת כשהוא יצא, וגם תשבחות. ליאונרדו דיקפריו הפך לבדיחה עקב כל הסיפורים שלו על הסט שנראו כתחינה לקבל אוסקר, עמנואל לובצקי הפך למלך כל העולם כשזכה בשלושה אוסקרים בשלוש שנים, ואיניריטו מיקם את עצמו כאחד הבמאים האהודים במאה החדשה – וגם אחד הטרחנים שבהם.

אז מה אפשר לגלות על הסרט 8 שנים לאחר הסרט הגדול האחרון של לובצקי לאיזה 7 שנים? תום ויהונתן יצאו לגלות.


בפרק הבא: הוי אמסטרדם. 


פרק 11: הימים האחרונים במדבר

בטח, כשאני רוצה לצאת לבד לטיול ארוך במדבר ההורים שלי מסבירים שזה יכול להיות מסוכן ושצריך לקחת הרבה דברים וציוד עזרה עצמית. אבל כשישו רוצה פשוט ללכת ההורים שלו נותנים לו. אני אומר לכם – מי צריך קשרים כשיש נפוטיזם!

בשבוע הבא: שוב פעם איניריטו, הפעם באמת. 


פרק 10: בירדמן 

זה מטוס? זו ציפור? זה הליקופטר? זה דאון? זה טיל בליסטי? זה דרון? זה מצנח? זה כדור פורח? זה פרפר? זה אווירון? זה עטלף? זה איש עטלף? זה איש הפלדה? זו אשת חיל? מי ימצא? זה הבלון המוזר הזה מהסדרה האסיר, פאק, מה זה בכלל אמור להיות אין לי שמץ של מושג?
לא, זה בירדמן. סרט ארוך כמעט כמו הבדיחה הזו.

בשבוע הבא: שוב איניריטו?! 


פרק 9: כוח משיכה

האם "כוח משיכה" מחזיק מעמד גם כשהוא לא על מסך גדול? האם הסרט הוא יותר למי ששונא את סנדרה בולוק או יותר למי שאוהב אותה? ומה צריך לעשות כדי שהוליווד תעשה שוב סרטים בתקציבי עתק שהם באורך של שעה וחצי?

בשבוע הבא: זה ציפור? זה מטוס? זה ציפור-איש! או…


פרק 8: עץ החיים

הפרק הזה הוא על עץ החיים [דינוזאור]. יש בו תהיות על מקומונו ביקום [ודינוזאורים]. וגם שאלות על כוונת היוצר מול מה שהקהל רואה [הקהל רואה דינוזאורים]. וגם מדברים קצת על דינוזאורים [בעצם, יש מעט מאוד דינוזאורים בסרט].

תום ויהונתן חוזרים ל"עץ החיים" ושואלים מה משמעות הקיום, מה משמעות הסרט הזה, וכמה זה יותר מדי יפה.


בשבוע הבא: מרחפים לבד בלי עזרה ועם מעט ידע בחלל? קלללללללל


פרק 7: לקרוא ולשרוף (עם נעמה רק)
אחרי שהוא הפך את עצמו, במחי סרט אחד, לאחד מהצלמים המהוללים בעולם, צ'יבו הכניס עצמו למלכודת קטלנית במיוחד: להיות הצלם השלישי של האחים כהן. אנחנו יודעים שהוא יכול לצלם נופים ומרדפים, אבל האם הוא מסוגל לעמוד באתגר הקומי של רוג'ר דיקנס? רק מי שמאזין יגלה – אבל בבקשה אל תחלקו את המידע הזה עם הרוסים.


בשבוע הבא: כי הצלם… עץ החיים… כמו העץ… הוא מצלם את ג'סיקה צ'סטייין מרחפת…


פרק 6: הילדים של מחר

"הילדים של מחר" הוא זה שגרם לרוב מבקרי הקולנוע לעצור ולהגיד "רגע, מי זה". שוט אחד ורציף – שרחוק מלהיות הפסגה של לובצקי מבחינת איכות הצילום שלו – משכה את תשומת הלב (כהרגלם של שוטים רציפים) ואמנם אנחנו עדיין רגע לפני שלובצקי יהפוך לצלם סופרסטאר, אבל "הילדים של מחר" הוא הרגע שבו הסינגל שלו מושמע בכל תחנות הרדיו.

אז שוב אנו צוללים בפודקאסט לעומק הסרט, מנסים לנתח מה לובצקי עשה פה וגם מתייחסים, כמו תמיד, לסרט שמסביבו.


בשבוע הבא: לובצקי + האחים כהן = ?


פרק 5: סדרה של צרות

כמעט קשה לדמיין את זה – בעידן שבו כל עיבוד ספר של פנטזיה מתוכנן מראש כזיכיון עם סדרות ספינ-אוף וספרים שנחצים לשני לחלקים, אי אז ב-2004 לקחו מי שלקחו שלושה ספרים שלמים בסדרת "סדרה של צרות" והפכו אותם לסרט אחד. מפיקי "ההוביט", כידוע, לאחר מכן יעשו את הטריק ההפוך, ומאז גם זכינו לעיבוד טלוויזיוני אבל נחמד להיזכר בתקופה שבה גם לחמדנות ההוליוודית היה גבול, או לכל הפחות בושה.

אז איך נראה אחד מהפרויקטים האחרונים של לובצקי לפני שהפך לסופר סטאר? ומה קרה לבארי זוננפלד?

בשבוע הבא: הוואן שוט ששם את קוארון על המפה


פרק 4: ואת אמא שלך גם (עם פבלו אוטין)

 "ואת אמא שלך גם" הוא עוד לא השלב שבו לובצקי הפך ללובצקי, אבל הוא הסרט שבו הוא וקוארון ניסחו לעצמם איך הם היו רוצים שאותו לובצקי יראה – סרט שבו השוליים לא פעם יותר חשובים ממה שקורה במרכז הפריים, שקל לפספס בלי ההקשר הנכון, ואז קל לפספס שההקשר הנכון הוא לא העיקר כאן בעצם. לכבוד המאורע, ההקשרים הנכונים וההעמקה – צירפנו את פבלו אוטין שיחכים ויסביר כל מה שצריך לדעת על היצירה הזאת, ולמה היא לא סתם "אמריקן פאי" אבל במקסיקו.

(זמין גם ביוטיוב)


בפרק הבא: סדרה של דברים פחות מחיוביים


פרק 3: סליפי הולו

התקדמנו עוד שלוש שנים ואנחנו במפגש הפסגה של טים ברטון ולובצקי – מפגש שיסתיים בעוד מועמדות לאוסקר עבור העז האהובה על כולנו, ובצילום גותי יפהפה עבור העיניים שלנו.

למה הסרט הזה קצת נשכח בפילמוגרפיה של ברטון, והאם מדובר למרות הכל באחד הסרטים הכי יפים שלובצקי צילם?

כל התשובות (ועוד מלא קשקושים, בנוהל) – בפרק שלפניכם. שימו לב – שמעכשיו אנחנו גם ביוטיוב, בחסות ערוץ היוטיוב שלנו.

בשבוע הבא: זה לא מה שאמא שלך אמרה לי אתמול בלילה.


פרק 2: כלוב הציפורים

השנה היא 1996, ולובצקי עדיין רחוק בחמש שנים לכל הפחות מהסגנון הייחודי שלו. ועדיין אפשר למצוא ניצנים של לובצקי-ות גם בקומדיה בה רובין וויליאמס ונייתן ליין מגלמים זוג הורים שמתבקשים "לחזור לארון" בשביל לרצות את הורי ארוסתו של ילדם. למשל, וואן שוט שמתחיל הרחק מהים ומסתיים בתוך המועדון במופע דראג.

אז האם סרט שכזה התיישן היטב? והאם לובצקי יודע לצלם מצחיק? כל זאת ועוד בפרק השני ב"צ'יבו!".

בשבוע הבא: המועמדות השנייה של לובצקי באוסקר, בחסות ט. ברטון.


פרק 1: מציאות נושכת

על איזה במאי אתם חושבים כשאתם חושבים על עמנואל לובצקי? נכון, התשובה שכולנו ענינו היא "בן סטילר".

כלומר, אחרי הכל, מדובר במי שהיה אחראי לסרט הגדול הראשון של לובצקי בהוליווד (לטובת ההסכת דילגנו על כמה וכמה מהפרויקטים הראשונים והפחות מוכרים של לובצקי, עמכם הסליחה) ובמי שייתן לו את אחד מהאתגרים הכי קשים של לובצקי לאורך הקריירה שלו: לעשות כאילו הוא מצלם מעפן.

אז האם עוד ב-94 היה ניתן לראות את הניצנים שיהפכו את לובצקי לרוקסטאר של עולם הצילום? וכמה התיישן אותו סרט הו-כה-שנות-התשעים שהוא "מציאות נושכת"?

בשבוע הבא: רובין וויליאמס, נייתן ליין, ווואן שוט אחד לרפואה.