ביקורת: פפסי, איפה מטוס הקרב שלי?

תזכורת: אנחנו לא אחראיים לשפיכת קולה על המקלדת. גם לא על המתגים של מטוס הקרב שלכם.
שם רשמי
פפסי איפה מטוס הקרב שלי?
שם לועזי
Pepsi, Where's My Jet?
בימוי

המשפט "סיפור כזה היה יכול לקרות רק באמריקה" הפך מזמן לקלישאה, אבל בכל הנוגע לסיפור של ג'ון לאונרד הוא כנראה נכון. כשלאונרד היה סטודנט בן 20 הוא צפה בטלוויזיה בפרסומת לפפסי קולה שהבטיחה פרסים שווים תמורת נקודות שייאספו כנגד רכישת משקאות של המותג. מספר קטן של נקודות יביא לרוכשים שי צנוע כמו כובע מצחייה; מספר מכובד יותר של נקודות יזכה אותם במעיל עור אופנתי; ומי שיאספו שבעה מיליון נקודות, הבטיחה הפרסומת, יהפכו לבעליהם הגאים של מטוס קרב מדגם הארייר. כדי להסיר כל ספק, הפרסומת סיפקה גם המחשה בסצנה שבה נער צעיר וחתיך נוחת בחצר בית הספר שלו עם המטוס לעיניהם המשתאות של המורים וחבריו לספסל הלימודים.

לאונרד ראה את הפרסומת ונדלק לגמרי. הוא הצליח להדביק בהתלהבות שלו את ידידו טוד הופמן, הרפתקן ואיש עסקים מצליח, ושכנע אותו להשקיע בפרויקט. אחרי בניית תכנית עסקית מתאימה הוא שלח לפפסי צ'ק על סך 700,000 דולר והודיע להם שהוא מצפה לקבל את המטוס. התשובה השלילית של פפסי – שלוותה במכתב מזלזל ומעליב במיוחד – גרמה ללאונרד לצאת למאבק. הוא הולך לקבל את המטוס הזה, ויהי מה.

סדרת התעודה "פפסי, איפה מטוס הקרב שלי?" שעלתה לאחרונה בנטפליקס חוזרת לסיפור של לאונרד, שהתרחש באמצע שנות ה-90. לאונרד והופמן הם הגיבורים העיקריים של ארבעת פרקי הסדרה, אבל מדי פעם היא מציעה גם את נקודות המבט של אנשי פפסי מאותה תקופה – במיוחד מחלקת השיווק של החברה, לצד מרואיינים שנמצאים שם בעיקר לצורך אווירה כמו דוגמנית העל בדימוס סינדי קרופורד (שכיכבה בחלק גדול מהפרסומות של המותג) או טייסת קרב בכירה בחיל האוויר האמריקאי. מהראיונות עם כל אלה (ביחד עם קטעים שבהם שחקנים משחזרים אי אילו אירועים דרמטיים מהפרשה) עולה בשלב מאוד מוקדם שהמאבק של לאונרד היה אבוד מראש: מפפסי ועד הפנטגון, היו מספיק גורמים בעלי-עוצמה בארה"ב שלא עמדו לתת לו להחזיק מטוס הארייר בחצר.

אבל למרות זאת, היוצרים של "פפסי, איפה מטוס הקרב שלי?" הצליחו להפוך את המאבק הזה למרתק. זה הישג מרשים, בהתחשב בעובדה שלא מדובר בסיפור רב התרחשויות – כמו שלאונרד עצמו מודה במהלך הסרט, ההתנצחויות בינו לבין פפסי היו קצרות למדי, ובין התנצחות אחת לאחרת היו פרקי זמן ארוכים שבהם לא קרה כלום. את הבעיה הזו הסרט פותר, במפתיע, דרך צלילה לביוגרפיה ולאופי של המעורבים: הסיפור על הידידות בין לאונרד להופמן, שגרם לראשון לשכנע את האחרון להצטרף להרפתקה שלו, מוסיף לסרט ממד אנושי לא צפוי ונוגע ללב, וגם הראיונות עם אחד מהוגי הפרסומת שסיבכה את פפסי בכל הבלגן חושפים צדדים מפתיעים – במיוחד בכל הנוגע לזהות המקורית של גיבור הפרסומת, שהיה אמור להפגין אופי שונה מאוד מהדוגמן סטייל טום קרוז שנראה בה בסוף. 

את כל הסיפורים הקטנים שהסדרה מציגה היוצרים שוזרים ביחד לטיעון די משכנע על היותם של פפסי חולירות, עם איזו התייחסות מינימלית לטענות של אנשי החברה על כך שלאונרד היה בסך הכל אדם תאב בצע ופרסום שרצה לעשות עליהם סיבוב. ניכר שיוצרי הסדרה לא השתכנעו, ונראה לי שגם הצופים לא יתנו יותר מדי קרדיט לטיעון הזה. 

אבל כשחושבים על זה יותר לעומק, יכול להיות ש"פפסי, איפה מטוס הקרב שלי?" קצת מפספסת את התמונה הגדולה. הסדרה תוקפת בזעם את החברה שמיתגה את עצמה בתור המותג של הדור הצעיר בניינטיז, ואז נלחמה נגד נציג מובהק של אותו דור בשיניים ובציפורניים כשהיא הבינה שהיא יכולה להפסיד כסף, ולא מתייחסת בכלל לעובדה שהחברה דפקה את אותו דור – ואת הדורות שבאו לפניו ואחריו – באופן הרבה יותר קשה כשהיא הלעיטה אותו בסוכר וכימיקלים. שאלה אחרת ומטרידה עוד יותר שעולה מהסדרה היא מה קורה כשתאגיד שיכול בקלות לצאת מתסבוכת משפטית בנושא אמת בפרסום מסתבך בדברים חמורים בהרבה. השאלה הזו דווקא מקבלת תשובה מעוררת-קבס בפתיחת הפרק האחרון של הסדרה, אבל יוצרי הסדרה ממהרים לדחוק את הנושא הצידה לטובת האווירה הקלילה יותר שליוותה אותה עד כה. 

אז זה קצת מאכזב שיוצרי הסדרה (במיוחד בפרק הסוגר שלה) בחרו בסופו של דבר לעשות בידור נטו כשהיתה להם הזדמנות לעשות גם קצת עיתונאות רצינית על הדרך, ועדיין "פפסי, איפה מטוס הקרב שלי?" מספקת חוויית צפייה מהנה מאוד, וגם נוסטלגית לאלה שהיו בסביבה בשנות ה-90 וירצו להתרפק על התקופה שבה אירועים מהסוג הזה היו עושים כותרות. מומלץ רק להימנע משתיית פפסי בזמן הצפייה. תכל'ס, גם מקוקה-קולה.