תמונה קבוצתית: הסצנה הטובה ביותר בעיבוד לקינג

סטיבן קינג חוגג 75: מה הסצנה הכי טובה מבין עשרות הסרטים שמבוססים על כתביו?

היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצה לראות את הכתבות הקודמות מוזמן לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".

מוזמנים לענות על השאלה בעצמכם, להציע שאלות חדשות, או לנסות לנחש למי היו מצביעים הדמויות מספרי סטיבן קינג בבחירות הקרובות. 


יום הולדת, חגיגה נחמדת, מה נעים ומה נחמד שכל סופרת וכל מחבר, לא נולדו ביום אחד, רק ביום הולדת. למרות שספציפית היום, נראה שלא מעט אנשים נולדו: גם האחיינית שלי, גם עורכת האתר לימור נעמן, וגם לאיזה ברנש בשם סטיבן קינג. על כן, שאלנו את הכותבים שלנו: "לכבוד יום ההולדת של האחיינית שלי, מהי הסצנה הכי טובה בסרט שמבוסס על משהו שנכתב על ידי סטיבן קינג?". 

יהונתן צוריה: נשף הסיום ב"קארי"? הפטיש ב"מיזרי"? הכוס ב"משחקים של ג'ראלד"? סצנת הפתיחה של "זה"? כמעט כל סצנה שנייה ב"ניצוץ"? יש לסטיבן קינג כמה וכמה סרטי אימה על שמו שכולם מכילים סצנות אלמותיות שאי אפשר לדבר על אימה בלי לדבר עליהם ועליהן. אבל כששואלים אותי מה הסצנה הכי טובה, הדבר הראשון שקופץ לי לראש זה ג'ון קיוזאק שומע את שירם של הנגרים (או, בסדר, הקרפנטרז): "אנחנו רק התחלנו". 

כי יש הרבה סוגי אימה, וקינג שולט בכולם, בסך הכל – מהאימה הפנימית והחיצונית, מאיומים על טבעיים ועד לאימה שבמוכר והידוע, מהקוסמי ועד הבנאלי – קינג כתב על כולם, ואלא אם היה לו יום מחורבן ביותר, הוא כנראה כתב עליהם טוב מאוד.  "1408" הוא לכאורה אימה מסוג די מוכר – רוחות רפאים, חדרים רדופים, כל העניין הזה. אלא שהסצנה שאני מדבר עליה מבהירה אימה מסוג אחר לחלוטין: לא העל טבעי, ואפילו לא העל טבעי הנבזי – כלומר, כן, זה שם אבל זה לא העניין. העניין הוא הידיעה שאתה באופן מוחלט בידיים של מישהו אחר, ואין דרך לברוח. כן, גם "מיזרי" שיחק על דברים דומים, אבל קתי בייטס והסרט זכו לכל השבחים שמגיע להם, בעוד שג'ון קיוזאק ומופע היחיד (ברובו) שלו ב"1408" די נשכחו.

יש בסרט עוד הרבה דברים דומים שמנסים לערער את קיוזאק ואת הצופים, אבל עבורי השיר הוא זה שעושה את זה הכי טוב – לא רק בגלל השימוש של הסרט בו, אלא גם בגלל (או בעיקר) הטאץ' הקטן של קולה התמים של קארן קרפנטר שהופך למבשר הרעות. הרבה לפני שטריילרים סחטו כל מיץ מגרסאות מואטות ומפחידות של שירים, "1408" ידע לעשות את זה יותר טוב מכולם – לקחת שיר שאמור להיות מעורר תקווה (או, אמממ, שיא שאמור להיות מעורר התעניינות בהלוואות מבנקים) לקחת אותו מהמקורות שלו, לקשר אותו לסרט ולגרום לי לנוע בחוסר נוחות בכל פעם שאני שומע אותו.

טווידלדי: בתכל'ס, לא מבין למה אני משתתף בסקר על הסצנה הטובה ביותר מסרט של סטיבן קינג. הרי אני לא אוהב במיוחד את ז'אנר האימה, שקינג נודע כאחד מיוצריו הפוריים ביותר. קראתי פעם את "בית כברות לחיות שעשועים" ועדיין לא אהבתי, "לוכד החלומות" היה בסדר בתור סרט, ו"הניצוץ" טוב מאוד לסוגו אבל פחות לסוגי.

אה, רגע, עצרו הכל! בדיוק עדכנו אותי באוזניות שקינג כותב גם המון דברים שהם לא 'אימה'. כולל קלאסיקות כמו "אני והחבר'ה| (אבל הוא נתפס כבר, אז אני לא יכול לכתוב עליו) ו'חומות של תקווה'. וב'חומות של תקווה' יש המון סצנות נהדרות, עד כדי כך שקשה להחליט. לא רק לי: חפשו ביוטיוב באינגליזית את 'הסצנה הטובה ביותר בחומות של תקווה', ופחות או יותר תקבלו רשימה של כל הסצנות בסרט חוץ מאשר הקרדיטים. אולי הסצנה הכי מפורסמת היא של שני הגיבורים, אנדי דופריין ורד רדינג, שבה הם מדברים על תכניותיהם לעתיד; אבל בסרט שכולו עוסק בתקווה, רק הולם שהסצנה הטובה ביותר היא זו שמראה את התקווה מופיעה אצל כל יושבי הכלא: אנדי מפעיל את המוזיקה, קטע מתוך האופרה 'נישואי פיגארו' של מוצרט מתנגן במערכות הכריזה של הכלא, ואחד-אחד כולם עוצרים את מעשיהם ומסתכלים, בתקווה, לכיוון הרמקולים. הבעות הפנים מספרות הכל. 

העובדה שהמוזיקה בבירור נשמעת לצופים לא מתוך מערכות כריזה חורקות, כפי שהייתה נשמעת לכלואים, אלא מתוך הקלטה 'נקייה', מעידה שהיוצרים ביקשו להשפיע גם על הצופים, לא רק להראות להם מה הרגישו הכלואים (ספילברג עשה משהו מאוד דומה באחת הסצנות האחרונות של 'להציל את טוראי ראיין' כמה שנים אחר כך, ובאפקטיביות דומה). אני לא בטוח אם בכלל היה צורך בקריינות בסצנה הזו: אפשר להבין אותה באותה מידה רק על סמך שפת הגוף והבעות הפנים, אם כי אולי בכל-זאת הקריינות מוסיפה משהו לגבי חופש. קשה לדעת. אבל בכל מקרה, זו סצנה מעולה שבמעולות, כאשר ההשפעה על הצופים בקולנוע (או בבית) וגיבורי הסרט היא מאותו סוג; הקולנוע מבקש לשאוב פנימה את הצופה, ופה הבמאי פרנק דרבונט לוקח את הטקסט המקורי של קינג, שומר עליו, והופך אותו לדימוי של מראה וצליל – חזק עוד יותר מהטקסט עצמו.

רז גריינברג: "The Dead Zone" הוא אחד מספריו המוקדמים והטובים ביותר של סטיבן קינג, ואחד המעטים שלא תורגמו לעברית. הוא גם הספר היחיד של קינג שזכה לשתי גרסאות נפרדות – קולנועית וטלוויזיונית – כל אחת נהדרת בפני עצמה, ובאופן אחר לגמרי מהאחרת (כל אחת מהן גם קיבלה שם עברי איום ונורא, שאין לי כוונה לחזור עליו כאן). ובגלל שאני לא יכול לבחור בין שתי הגרסאות, החלטתי לרמות ולכתוב לתמונה הקבוצתית הזו על שתי סצנות – כל אחת מגרסה אחרת.

עלילת הספר עוסקת בג'וני סמית, מורה צעיר שנפגע בתאונת דרכים ומתעורר בבית החולים כמה שנים מאוחר יותר ומגלה שהחוויה שהשאירה אותו מצולק נפשית ופיסית גם הפעילה אצלו יכולת על-טבעית – הוא מסוגל לראות את העתיד וההווה של אנשים שהוא נוגע בהם.  

בגרסה הקולנועית (והנאמנה יותר למקור הספרותי) שביים דייויד קרוננברג בשנת 1983, ג'וני (כריסטופר ווקן) מסייע לשריף בנרמן (טום סקריט) לאתר רוצח סדרתי מסוכן. בסרט שרובו עדין ומיינסטרימי יחסית לעבודותיו הקודמות של הבמאי, החזיונות שג'וני חווה לאיטו בזירת הרצח הם סצנה חזקה, מטלטלת וברוטאלית. 

סדרת הטלוויזיה שהפיק מייקל פילר (סדרות "מסע בין כוכבים" השונות) משתמשת בעלילה הבסיסית מהספר, אבל מעבה אותה במידה ניכרת: כאן, השריף בנרמן הופך לבעלה של שרה, אהובתו-לשעבר של ג'וני (אנתוני מייקל-הול), וביחד הם מגדלים את הילד שנולד לו בזמן שג'וני היה בתרדמת. בפרק השני של הסדרה, ג'וני מסייע לבנרמן לאתר את אותו רוצח סדרתי מהספר ומהסרט – ורגע לפני שבנרמן יוצא להתמודד עם הרוצח, ג'וני מקבל חזיון שבו באנר נהרג באכזריות, מה שמחזיר את שרה לזרועותיו האוהבות של ג'וני. ברגע שהגדיר את הסדרה, ג'וני מסרב להכנע לפיתוי הזה ויוצא להציל את בנרמן. החזיון בסדרה הוא במידה רבה התשליל של זה מהסרט – חזיון אחד מגדיר את חוסר היכולת של ג'וני להתמודד מול אכזריות העולם, השני מדגים את הנחישות שלו להתמודד עם אותה אכזריות בדיוק.

שתי סצנות, משני עיבודים שונים לספר אחד, שכל אחד מהם נמנה על העיבודים הטובים ביותר לסטיבן קינג.

תום שפירא: "אני והחבר'ה" הוא לא סרט אימה. הוא סרט מסע, סרט התבגרות, סרט ילדים (גם במובן שאפשר להראות אותו לילדים וגם במובן שכל הדמויות הראשיות הן ילדים). הוא תזכורת שלמרות המוניטין שיצא לו, סטיבן קינג הוא לא כותב עם טריק אחד בלבד בארסנל שלו – האיש מוכר בשל ספרי האימה אבל הוא כתב גם מותחנים בלשיים, ספרי מדע בדיוני, פנטזיה ואפילו כמה מלודרמות. למרות כל העובדות הללו, הסרט מכיל, עדיין, את אחת הסצנות הכי קשות לצפייה (בשבילי) בקולנוע. וזה בגלל שהיא לא מכילה מפלצות או שדים או אפילו אלימות גרפית במיוחד. רק כמה ילדים ואת מה שאפשר למצוא בטבע.

בדרכם למצוא גופה של ילד נעדר, ארבעת הגיבורים צריכים לחצות נהר קטן. ובזמן שהם חוצים הם מתווכחים (כמו שילדים מתווכחים) וזורקים עלבונות (כמו שילדים זורקים) עד שאחד מהם שם לב שיש לאחר משהו מוזר על הצוואר. וזו הנקודה שבה הם מבינים שהם מכוסים בעלוקות – הם חוצים את הנהר בריצה, מורידים את החולצות ומתחילים למשוך זה מזה את החיות הצמאות לדם. מבחיל דיו, בהחלט גרם לי לחשוש מנהרות יותר מאשר 'מלתעות' גרם לי להתרחק מחוף הים, אבל עדיין בתחום הבריחה מסכנות שנקרו בדרכם לאורך הסיפור (כלב שמירה עצבני, רכבת דוהרת).

לא, מה שלוקח את הסצנה מעבר לרמת האימה הרגילה זה הרגע בו גורדי (וויל וויטון) עומד מול שאר הילדים עם מבט של חרדה נוראית בעיניים – מושיט יד בודדת לתוך מכנסי השורטס שלו ומוציא את האצבעות מכוסות בדם. ולמרות שאנחנו לא באמת רואים כלום זה גורם לסצנת חיתוך העין מכלב אנדלוסי להראות כמו פרק של הטלטאביז. מספיק שהמחשבה נשתלת לך בראש. מספיק להבין שזה משהו שקורה לילד קטן (שגם ככה נמצא תחת לחץ נפשי עצום).

גורדי מתעלף, אני לא חושב שאפשר להאשים אותו, ומה שמדהים זה הדרך בה הסרט זורם בטבעיות מהרגע הנוראי הזה לשאר הילדים ששוב מתווכחים על שטויות. וזה לא מרגיש כאילו המעטנו מהרגע, אלא כתוצאה טבעית של הדמויות האלו. קשה להם להתמודד עם מה שהם ראו, אז הם עוברים לאוטומט. "אני והחברה" נשאר יצירת מופת גם אחרי כל השנים האלו כי הוא מראה שהתבגרות זה לא דבר אחד, זה הכל ביחד – זה הצחוקים עם החברים, ואז רגעי גועל ואז רגעי פחד ואז רגעי התעלות. זה הכל כולל הכל, כי להיות ילד משמעו למצוא את עצמך בעולם. 

רם קיץ: רבים מסרטיו של קינג קמים ונופלים על הסיום שלהם – ואמנם "הערפל" הוא לא הסרט האהוב עלי של קינג והוא גם לא בחמישייה הפותחת, אך סצנת הסיום שלו הותירה עלי את הרושם העז ביותר מבין שלל העיבודים של הסופר המהולל, וייתכן כי מדובר באחת מסצנות הסיום המוצלחות שראיתי מעודי.

מי שלא מכיר, מרביתו של הסרט מתרחש בנבכי סופרמרקט בתוך עיירה שעליה נפל ערפל כבד, ומתוך האפלה נולדו יצורים מפלצתיים שעושים מה שיצורים מפלצתיים עושים. אולם בסוף הסרט (ספויילר לסוף הסרט, דה. הנה עוד משפט כדי שלא תגידו שלא הזהרתי מספיק זמן מראש) קבוצה של חמישה שורדים מנסה לברוח, וכשהם מבינים שאין טעם להמשיך ושמוות אכזרי מצפה להם, גיבור הסרט יורה בשאר חברי הקבוצה, בהם בנו בן השמונה; רגעים ספורים לאחר מכן, צבא ארה"ב מגיע להושיע את העיירה. אופס.

מעבר לטוויסט הכמעט-מייאש, הסיום הוא מעין אצבע משולשת לסיפורים בהם הגיבורים הטרגיים והאמיצים מקריבים עצמם באופן טרגי כי הקירות סוגרים עליהם. "הערפל", בתגובת נגד לאותם סיפורים, בא ואומר כי לא כל הגיבורים האלה הם אנשים אמיצים שעשו את הבחירה היחידה שעמדה לרשותם, אלא הם בני-אדם – ובני-אדם עושים גם דברים אידיוטיים, כמו להרוג את הבן שלך בן השמונה ועוד שלושה אנשים במקום להמשיך ולחפש עזרה. 

סיום נהדר. אחת מסצנות הסיום הכי טובות שראיתי בקולנוע. חבל שהסרט עצמו בינוני.