5 עקרונות ליצירת סרטים תיעודיים טובים

מפי מי שלא יצר סרט תיעודי בחייו.

כנראה שלפני כמה שנים אפילו לא הייתם נכנסים לכתבה הזאת. "5 עקרונות ליצירת סרטים תיעודיים טובים"? למה? למי אכפת מסרטים תיעודיים? תנו לי סרט אקשן טוב, אולי איזה דרמה, פעם בכמה זמן איזה סרט "זר" ושלום על ישראל.

ובכל זאת, אתם פה. וזה כי סרטים דוקומנטרים מעולם לא היו במצב טוב יותר. בשנים האחרונות הם זוכים לבאזז בצורה תדירה, וזה "הם" ברבים. בשנה רגילה, אין איזה עלה תאנה דוקומנטרי שמגיע לתודעה הציבורית אלא שלושה-ארבעה סרטים (וזה לפני שמדברים על סדרות) שתוכל לבוא איתם לאוהד הקולנוע הממוצע והוא לכל הפחות ידע על מה אתה מדבר. 

נראה בכלליות שאנשים יותר נפתחו לז'אנר בעקבות שינויים בהרגלי הצריכה שלנו. וזה ממש טוב ונפלא ונהדר שאנחנו כחברה מרחיבים את האופקים שלנו. 

חוץ מהקטע הזה שיש תחושה שכאשר מדובר בדוקומנטרי, הרבה מהחסמים הביקורתיים של אנשים פשוט נופלים לרצפה ונשכחים. 

אחרת קשה להסביר איך בתקופה של פריחה בז'אנר אנחנו עדיין מסתפקים בסרטי תיעודיים בלי ערך מוסף, דלי קלוריות או מחופפים ואיך פעם אחר פעם עולים לכותרות סרטים תיעודיים לא בגלל שהם סרטים טובים אלא בגלל שיש להם "סיפור מעניין" – וזה בכלל לא אותו דבר. 

אני מקבל בצער רב שהאוסקרים נופלים לפח הזה פעם אחר פעם ומעדיפים "סרטים עם סיפור חשוב" על פני "סרטים טובים", אבל זה כי אני מקבל בצער רב כמעט כל דבר שקשור לאוסקר. אבל למה מבקרים מוערכים שבסרטים עלילתיים יודעים בקלות להבדיל בין הסיפור לבימוי, להגיד למה הבימוי חונק את הסיפור, ולהסביר שלמרות שמדובר בסיפור חשוב בכל זאת מדובר בסרט בינוני, לא מחילים את אותם סטנדרטים על סרטים תיעודיים ומשבחים סרטים תיעודיים שנראים כמו דף ויקיפדיה מוקרא בקול רם? 

כי סרטים תיעודיים הם לא רק דרך נוחה יותר להשיג אינפורמציה מאשר לקרוא ספר. הם סרטים. וכסרטים יש ערכים בידוריים ואומנותיים שצריך לדרוש מהם, ופעם אחר פעם נדמה שהסטנדרט שמוצב לסרטים תיעודיים הוא נמוך יותר. 

אז למרות שאני לא במאי תיעודי בעצמי, ועל כן כדאי ורצוי לקחת את כל מה שאכתוב בהמשך בערבון מוגבל, אני רוצה להסביר על מה אני מדבר כשאני מדבר על בימוי תיעודי טוב, ומה אני רוצה ומצפה מסרט תיעודי. אתם יכולים לקרוא לזה "חמשת העקרונות לבימוי סרט תיעודי". אתם יכולים גם לקרוא לזה "אקוף-בננה-צווינגי-דדה". זה לא משנה. 


בימוי משתתפים

סרטים תיעודיים מחולקים לשלוש, בגדול: אלה שמלווים מסע כלשהו כמו זבוב על הקיר, אלה שמשתמשים רק בחומרי ארכיון ובקריינות ואלה שמראיינים אנשים בנוגע לסיפור כלשהו. הזן השלישי נקרא "ראשים מדברים" ויוצרים רבים, וגם צופים, יודעים על הסכנה שלו: לשים מישהו מדבר בפריים ועוד מישהו ואז עוד מישהו יכול לשעמם לצופים את החיים. 

לכן, במאים שרוצים שהצופים שלהם יהיו עירניים יודעים לגוון קצת ויזואלית: לשים כל מרואיין בתנוחה או בצילום מספיק שונה אחד מהשני כדי לתת לנו רושם שונה מכל אחד. וזה חשוב ונכון ולא זוכה לסעיף משלו כי "לא לשעמם את העיניים של הצופים" צריך להיות בסיס לכל במאי מתחיל. אבל מה שיותר חשוב מליצור מגוון ויזואלי והדרך האמיתית להרים סרט של ראשים מדברים מעל התחרות זה לבחור משתתפים מעניינים, ולדעת איך להוציא מהם תובנות מעניינות. 

ולמרות שזה נשמע פשוט, זה לא. להושיב מישהו בחדר ולהוציא ממנו את הרגש הנחוץ לסרט שלכם זאת משימה קשה, ולכן קורה שבמאים בחוסר ברירה מסתפקים במועט, בשטחי ולא מצליחים לחדור ממש אל לב המשתתפים שלהם, ומשאירים אותנו עם תיאור סיפורי קר או רגש שטחי, במקום סצנה חזקה ועוצמתית. 

אפשר לזהות את זה בכל מיני מקומות: למשל, כשהיוצרים מקבלים את מה שהמרואיין שלהם אומר על פי מילתו, ולא מנסים לאתגר אותו רגשית או שכלית כדי להוציא ממנו תובנה או רגש טעון ומעניין. 

כי הקולנוע הוא רגש, ואנשים שנזכרים באירוע שקרה להם ומתארים אותו בלקוניות או לחלופין, מספרים על איזה סטטיסטיקה מאוד חשובה, תמיד יהיו פחות מעניינים ממישהו שנקרע מצחוק מסיפור שהוא מספר או שזועם ומתרגש בזמן שהוא מתאר את אותה הסטטיסטיקה.

אבל זה קשה להיכנס מתחת לעור של המרואיינים שלכם. זה תהליך שלוקח זמן וכיוון שימי צילום עולים כסף, אין דבר שיוצרים (בעיקר מפיקים, יש להודות) שונאים יותר מדברים שלוקחים זמן. מה שמזכיר לי:

קחו את הזמן

במאי דוקומנטרי טוב הוא במאי נינוח. ככלל אצבע, אם מהרגע שהתחלתם לעשות את התחקיר ועד שהסרט הסתיים עברו פחות משנתיים – תעשו לי טובה ותחזרו לעבוד על הסרט. אם עברה פחות משנה, אל תדברו איתי בכלל. 

כי סיפורים שמתרחשים במציאות לוקחים יותר זמן משנה. ואם אתם עוקבים, למשל, אחרי גיבור הסרט שלכם שנאבק בגמילה מסמים ומסיים את הסרט אחרי חצי שנה כשהוא נקי, אבל אז חודשיים אחר כך הוא נפל שוב לסם – אתם מפסידים כאן חלק חשוב של הסיפור בגלל חוסר סבלנות לא מוצדק. והרי אף אחד לא רוצה לסיים את הסרט שלו, לגלות שקרתה תפנית עצומה מאז שצילם שהוא לא יספיק להכניס, ולהסתפק בכתובית שחותרת תחת כל מה שהוצג עד כה. 

מכל הסעיפים כאן, ככל הנראה לקיחת הזמן היא הקשה ביותר. לא רק בגלל ש"בימינו הכל מהיר ועכשיו" אלא בגלל שלרוב, חברות הפקה לא רוצות שדברים יקחו זמן בגלל אילוצים תקציביים. ובכל זאת, זה אחד מהדברים שיכולים להעלות סרט מ"סיפור עם פוטנציאל" ל"הולי שיט". תארו לכם ש"זכארי היקר" היה יוצא שנה לאחר האירוע שמתחיל אותו. ש"חלומות כדורסל" (Hoop Dreams) היה עוקב אחרי שנה מהחיים של הגיבורים שלו בסך הכל במקום חמש. ש"שואה" היה עומד ביעדים הראשוניים שהציבו לו מבחינת לוחות הזמנים ויוצא לעולם אחרי שנה וחצי ולא אחרי 11 שנים. רוב הסרטים התיעודיים הגדולים הם עבודת תחקיר של כמה שנים, ולא סתם. עבודת התחקיר הארוכה נותנת נפח, רצינות ועומק שפשוט אי אפשר לחפף או לזייף. 

לא צריך פירוטכניקה

הגבול בין איזה טריקים של הבמאי משרתים את הסיפור ואיזה מרגישים כמו התלהבות יתרה הוא דק. למה שחזורים מסוימים נראים כה חשובים למהות הסיפור ואילו אחרים נראים כמו התלהבות לא נחוצה? למה עבודת העריכה בסרט אחד מעלה אותו מעלה ובשני נראית מיותרת? קשה להגיד. ומן הסתם, לכל סרט ולכל צופה יש תשובה אחרת לשאלה כמה ניפנופי ידיים בימויים הוא צריך. 

ובכל זאת, אם יורשה לי: כיוצרים, התפקיד שלכם הוא לדעת לקחת צעד אחורה ולתת לסיפור להוביל את הטון. אנשים רואים את הסרט בשביל לשמוע סיפור, לא בשביל לראות כמה השקעתם באפקטים שלו, כמה שעות שרפתם על מחקר של נתונים או איזה מגניבים אתם. כי גרפים זה נחמד, אנימציה זה מדליק ושחזורים זה מגניב, אבל הכי חשוב זה סיפור. ואם הסיפור שלכם מספיק חזק בלי הפירוטכניקה הזאת, לא צריך להשתמש בה. ואם הוא לא – למה אתם מספרים אותו?  

הסיפור לא יכול להיות רק הסיפור 

קשה למצוא סיפור ללא סאבטקסט, ובכל זאת זה נראה שסרטים דוקומנטרים רבים מנסים להוכיח שהדבר אפשרי ורצוי. 

ובכן, זה לא רצוי. אם הסיפור שלכם עובד רק כסיפור, אתם עושים משהו לא טוב. אני לא מדבר על להכניס בכוח אמרות כיצד הסיפור האנקדוטלי שלכם הוא בעצם סיפורה של החברה הישראלית. אני מדבר על כך שכל סיפור מהדהד בתוכו תימות ורעיונות, וכבמאים אתם צריכים למצוא אותם, לחלץ אותם מהמרואיינים שלכם (ראו סעיף 1) ולהנכיח אותם בסרט.

יכול להיות שיש לכם את הסיפור הכי מדהים שרק אפשר למצוא (למשל, איש שהלך על חבל דק בין בנייני התאומים בשנות השבעים) אבל אם הסיפור הוא רק הסיפור של "וואו, זה מאוד מרשים שהוא הלך על חבל דק בין בנייני התאומים בשנות השבעים", אתם מפשלים. כי סרט דוקומנטרי הוא לא תחקיר מאוד ארוך, ונראה מדי פעם שהנקודה הזאת מטשטשת. אז אני אחזור עליה עוד פעם: סרט דוקומנטרי הוא לא בעצם תחקיר מאוד ארוך. בשביל תחקירים ארוכים יש לנו תוכניות תחקירים. סרטים צריכים להיות יותר מזה.


הסיפור שאתם מספרים הוא לא האג'נדה שלכם

אוקיי, אז בואו נגיד שעד עכשיו עשיתם כל מה שאמרתי: החלטתם לעשות סרט על תנאי העבודה בתעשיית הסוודרים לכלבים, לקחתם את הזמן, השקעתם במחקר ולמרות שרציתם להראות כמה התעשייה הזאת היא בעצם עבדות מודרנית, גיליתם במהלך הסיפור שזה לא בדיוק ככה. מה עושים? 

ובכן, מספרים את הסיפור. מדובר כאן בבעיה שצצה גם בסרטים עלילתיים, אבל יש כאן הבדל. אם בסרטים עלילתיים הבעיה עם הפיכת הסרט לכלי בשירות העמדה שלך היא שזה מרדד את הסרט, כאן מדובר בכך שאם אתם יוצרים את הסרט מנקודת מבט שמנסה רק להוכיח את הנקודה, אתם מועלים בתפקידכם. כי אפילו אם הסיפור מגלה דברים שלא בדיוק רציתם לחקור, וגם אם המסקנה שונה ממה שיצאתם לקדם אתם צריכים לגלות יושרה בסיסית ולהראות בדיוק את זה. 

כי אמנם סרטים דוקומנטריים הם לא תחקירים מאוד ארוכים, אבל אין דבר שמוציא מהר יותר את העוקץ מסרטים תיעודיים כמו תחקיר לא מספק. כשאתם צופים בסרט ואז מישהו אומר "זה לא איך שזה קרה" – זה מערער את האמון שלכם בסרט. ובז'אנר שבו אין דבר כזה "השעיית אמון" (או שיש, אבל היא הרבה יותר שברירית), זה מקום מסוכן להיות בו.

זה לא אומר שאי אפשר לנסות להעביר את האמירה שלכם – אבל זה אומר שחלק מהתפקיד שלכם הוא גם להקשיב למה שקורה מסביב, ולתת לו מקום ביצירה.  


כמו שאמרתי, הרשימה הזאת באה ממקום של צופה, ולא של יוצר. אפשרי שיש דברים טכניים שאני מתעלם מהם כמו מה הדרך הכי טובה להסתדר עם העורך או איך לדבר עם קרנות, וגם, כמובן – אני יכול לדבר רק בשם עצמי. אני בטוח שיש כמובן דברים שאני שוכח, ועל כן את הנקודה העיקרית שלי אני אפנה לא ליוצרים, אלא לצופים ואבקש: סרטים תיעודיים הם סרטים. ולמרות שאני נהנה לראות את הסרטים הללו זוכים לביקורות מהללות פעם אחר פעם ועולים לתודעה הציבורית – אנחנו צריכים לשפוט אותם כמו סרטים. העריכה הרשלנית של "האחים ספארקס", לדוגמא,  לא הייתה מקבלת מאיתנו הנחה אם היא הייתה מוצגת בסרט אחר של אדגר רייט, ורק בגלל שהחבר'ה בספארקס באמת חמודים, בסרט שרצוף כוונות טובות, לא אומר שצריך לשכוח את זה. 

אחרת, יגדל פה דור של יוצרים וסרטים דוקומנטריים בינוניים ומטה, ואז כל הרנסנס התיעודי הזה הוא לשווא. 

(ואם אנחנו כבר, אז הנה רשימות של אנשים אחרים, שגם להם יש מה לתרום).