בין אם אתם עדיין עליה או לא, הרכבת של היקום הקולנועי של מארוול ממשיכה לדהור קדימה. "תור: אהבה ורעם" מוקרן בבתי הקולנוע, "מיס מארוול" סגרה עונה ונראה שהיקום הזה ימשיך לפחות עד 2025 (גם אם כדור הארץ לא). ברשותכם, אקפוץ מהרכבת הזאת לזמן מה, אולי אתפוס אותה שוב בהמשך. עד ששידורינו המארווליים יתחדשו, בואו נדבר על משהו אחר. כמו סרטים של מארוול.
לפני היקום הקולנועי ואפילו לפני הסרטים של תחילת המאה, אי בשם בשנות השבעים-שמונים, מארוול עבדו – בין היתר – על סרטים טלוויזיוניים בלייב-אקשן, בין אם כאלו שעמדו בפני עצמם ובין אם כאלה שנועדו לשמש כפיילוט לסדרת טלוויזיה. אחד הראשונים מביניהם היה סרט באורך שעה וחצי של ספיידרמן (בארה"ב הוא שודר בטלוויזיה, מחוץ לה הוקרן בבתי קולנוע), שהתפתח לסדרה "ספיידרמן המופלא" ששודרה במשך שתי עונות.
גם בשנות השבעים סיפור המקור של איש העכביש הוא זה שאנחנו מכירים, בערך. פיטר פרקר (ניקולס המונד) הוא סטודנט ביום וצלם בשאר היום, שמנסה למכור את התמונות שלו לעיתון ה"דיילי ביוגל". אחרי שפיטר ננשך ע"י עכביש רדיואקטיבי – תקרית שמתרחשת במהלך ניסוי שפיטר עצמו עורך ביחד עם חברו למעבדה – הוא מגלה שהוא מסוגל לעשות כל מה שעכביש יכול. בהתחלה הוא משתמש בזה כדי לנסות להרוויח כסף מתמונות (בגרסה הזאת השם "ספיידרמן" והרעיון ליצור חליפה עולים לפיטר בעקבות שיחה עם ג'יי. ג'ונה ג'יימסון. ימים משונים), אבל אחרי שהדוד בן שלו נהרג, פיטר מחליט להשתמש בכוחותיו כדי לעזור לאנשים.
רק שהחלק האחרון הזה לא קורה. כן, כן, בהופעת הלייב-אקשן הראשונה של ספיידרמן אין לו דוד שאומר לו את המשפט על הכוח והאחריות. לא רק שזה לא קורה, הדמות של דוד בן בכלל לא מופיעה או אפילו מוזכרת. דודה מיי מופיעה באיזו סצנה אחת, אבל אין שום זכר לדמות של דוד בשם בן או באף שם אחר. אולי לדור הצעיר שגדל כיום עם הסרטים של טום הולנד זה לא ייראה מאוד מוזר, אבל אנחנו ראינו את זה קורה שוב ושוב! תארו לכם סרט של באטמן שבו הוא חוזר מהאופרה עם ההורים שלו וכלום לא קורה להם ויש לו ילדות שמחה ופריבילגית ואז הוא הופך להיות באטמן כי ככה. אני מניח שפיטר פרקר משתמש בכוחות שלו כדי לעזור לאנשים בסרט הזה פשוט כי זה הדבר המוסרי לעשות. איזה חנון.
ולמי ספיידרמן צריך לעזור, אתם שואלים? לאלו שנמצאים תחת שליטתו של גורו בשם ביירון, שמסוגל להפנט אנשים באמצעות תדרים שנשלחים דרך סיכות. בהתחלה ביירון משתמש ביכולת הזאת כדי לגרום לאנשים לשדוד בנקים עבורו, אבל אז מכריז שאם לא ישולמו לו חמישים מיליון דולר, הוא יגרום לעשרה אנשים להרוג את עצמם. כנראה שהאנשים שהיו תחת שליטתו הלכו לבנקים קטנים מדי או סתם התעצלו בעבודה שלהם. קשה למצוא עוזרים טובים.
ספיידרמן לא עושה יותר מדי בסרט הזה, ורוב מה שהוא כן עושה נראה די מגוחך, בהתאם לתקופה. האחיינים שלכם כנראה יכולים ליצור היום בטיקטוק אפקטים יותר אמינים מאלה של ספיידרמן "זוחל על קירות" של בניינים. כשהוא נלחם באויבים שלו – שלושה אנשים דמויי-סמוראים, כי למה לא – הוא קופץ מדי פעם אל התקרה או אל קיר קרוב והם עומדים שם ומחכים בסבלנות עד שהוא יואיל בטובו להגיע אל הפוזה המתאימה כדי לבעוט בהם. בצד החיובי, הסרט כן מנסה להכניס אותנו לנעליו של ספיידרמן עם שוטים מנקודת המבט שלו פה ושם, כמה עשורים טובים לפני שהסרטים של אנדרו גארפילד יעשו את זה. מדי פעם ספיידי גם יורה קורים, כשב"קורים" אני מתכוון לחבלים לבנים שאיזה כלבויניק בסט כנראה קנה במקס-סטוק בדרך. בפעם הראשונה שהוא מנסה אותם הוא מתנדנד מעץ בגובה חמש מטר. מצד שני, אני מניח שזה יותר בטיחותי מהניסיון הראשון של טובי מגווייר.
ואם כבר מדברים, ניקולס המונד נראה בחור סבבה והכול אבל פיטר פרקר שלו לא ממש משאיר רושם אחרי שעה וחצי במחציתו. אנשים זוכרים את ההופעות של טובי מגווייר ואנדרו גארפילד גם עשרים ועשר שנים אחרי שהסרטים יצאו, אבל את ההופעה של המונד ספק אם אזכור בעוד שבוע, וזה נכון גם לגבי שאר השחקנים פה. כאמור, המונד לא גרוע בשום צורה ואני רוצה להאמין שפיטר פרקר הטלוויזיוני שלו מפתח קצת אישיות במהלך שתי העונות של הסדרה. אבל ביחס לשלושת הפיטר פרקרים הקולנועיים, הוא סתם עוד עכביש רגיל ולא מיוחד.
מעולם לא יצא לי לנסות עיבודים של ספיידרמן שקדמו לסדרה המצוירת שעליה גדלתי, חוץ מקטעים קצרים ביוטיוב. מצד אחד, אני לא חושב שהסרט הזה יישאר במחשבותיי ליותר מדי זמן והוא גם לא עושה עבודה מאוד טובה בלגרום לי לרצות לראות את הסדרה שאותה הוא מתחיל. מצד שני, קל להגיד את זה היום, כשיש כבר לא מעט סדרות וסרטים של ספיידרמן. גם קל לקטול ולצחוק על סרט טלוויזיה ישן בלי הרבה תקציב, אבל גם אם הוא לא משהו מיוחד, אני חושב שהוא בהחלט סביר ביחס לתקופה שבה הוא נעשה. ובהחלט מרענן לראות סרט של ספיידרמן "בגובה הרחוב", בלי נבלים ומושאי אהבה מוכרים או סצנות גדושות-אפקטים. לו רק הדוד בן היה פה כדי לראות את זה.
בפעם הבאה – כשפים, חלומות וג'סיקה וולטר ב"דוקטור סטריינג'"!
אה, בשנות ה-70 הייתה לספיידרמן עוד סדרת לייב אקשן?
חשבתי בהתחלה שהביקורת תהיה על ספיידרמן היפני.
גם אותי זה בלבל
ובכלל, חשבתי עד עכשיו שספיידרמן של סם ריימי היה סרט הלייב אקשן הראשון של ספיידרמן, אבל נראה שהוא היה סרט הלייב אקשן הקולנועי הראשון של ספיידרמן.
הוא חייב תודה ללו פריגנו
לסדרה בה כיכב, "הענק הירוק".
בשנות השבעים מארוול מכרו את הזכויות לדמויות שלהם על ימין ועל שמאל. לא סתם כולם זוכרים את ספיידרמן היפני, אבל חלק גם זוכרים סדרה אחרת שהצליחה מאוד והיא "הענק הירוק", ששודרה במשך 5 שנים ברשת CBS האמריקאית. בשיא ההצלחה שלה הם התחילו לייבא דמויות נוספות להתארח בסרטי טלוויזיה עם הענק הירוק, בתקווה שהם יקבלו אח"כ סדרות משלהם. ראשון היה ת'ור שנלחם נגד לאחר מכן לצידו של הענק הירוק. והשני היה מאט מרדוק שהתחיל בתוך עורך הדין של דיוויד באנר (בסדרה קראו לו דיוויד, ולא ברוס) שכמובן תיפקד גם בתור דרדוויל. סרט נוסף עם ספיידרמן בגילומו אותו ניקולס המונד, אבל הצילומים מעולם לא יצאו לפועל. כך שאפשר לומר שהיקום הסינמטי של מארוול הוא השני שהם יצרו, אחרי היקום הטלוויזיוני שלהם ברשת CBS.
אגב, "הענק" עם ביל ביקסבי ולו פארינגו היתה סדרה טובה
האפקטים והפעלולים בה נראים מאוד מגוחכים היום, אבל הדרמה, ברוב הפרקים, עובדת מצוין. ההחלטה (שהיתה גם תקציבית, מן הסתם, אבל גם קשורה לפילוסופיה הפרטית של המפיק קנת' ג'ונסון) לא לכלול כמעט בכל הפרקים אף אלמנט מד"בי/פנטסטי מלבד הדמות של הענק עצמו – לעמת אותו לרוב עם פושעים, גנגסטרים, אלימות במשפחה, עוני ושאר מרעין בישין היישר מהמציאות העגומה של ארה"ב בסוף שנות ה-70 – נתנה לסדרה איזו תחושה של חספוסת מהסוג שלא היה צפוי למצוא בסיפור על גיבור שהופך ליצור ירוק, שרירי וזועם. זה כנראה לא היה עובד טוב עם ספיידרמן, שם הצופים ציפו לספקטקל, אבל ב-"הענק" זה יצא מוצלח (רוב הזמן. היו לסדרה גם הפרקים המחורבנים שלה), כי זה מיקם את המאבק של הגיבור במפלצת שבתוכו באיזשהו הקשר רלבנטי לתקופה שבה הסדרה נוצרה.
אני זוכר שכילד ראיתי את הסרט כל כך הרבה פעמים בוידאו (למיטב זכרוני 1986/7) בתקופה ההיא הסרט בהחלט היה נחמד ומעניין…. חתיכת נוסטלגיה למצוא אותו ביוטיוב