מה לא נאמר על 2020? דברים טובים, בעיקר. אבל למרות שכמעט מכל בחינה, החל מהאישית ביותר ועד לגלובלית, זו הייתה שנה גרועה יותר משהייתי מסוגלת לדמיין, אני עדיין חושבת שזו הייתה שנה קולנועית טובה. לא שנה טובה לקולנוע כמובן – התעשייה עברה בה טלטלה איומה – אלא שנה שיצאו בה סרטים טובים. ונכון, ככלל הכותרת "שנה קולנועית טובה/רעה" כמעט חסרת משמעות: הרי כל שנה יוצאים אלפי סרטים טובים וגרועים, וכל אחד מאיתנו מרכיב את סיכום השנה שלו רק משבריר מהם, כך שכל שנה יכולה להיקרא טובה או גרועה, תלוי איפה הסתכלתם. אבל באופן הסובייקטיבי ביותר, אני נהניתי מ-2020 בקולנוע (כלומר בסלון שלי) גם אם לא נהניתי מהשנה הזו בשום דרך אחרת.
אם הייתי מתבקשת לסכם את 2020 בקולנוע מנקודת מבטי (וזה בערך מה שקורה פה) הייתי מכריזה עליה כשנה של הקולנוע הנשי. מרבית הסרטים שאהבתי השנה ושהיו בולטים בעיניי היו סרטים שנוצרו על ידי נשים ועוסקים בחוויות של נשים. הסוג הזה של הסרטים חשוב לדעתי, כי למרות שיש סרטים מעולים על נשים שבוימו על ידי גברים וגם להיפך, כשאישה מספרת סיפור נשי היא בדרך כלל מצליחה ללכוד בו אותנטיות חמקמקה שנדיר לראות ושתמיד מרגשת אותי. הדגשים שנשים מחפשות ביצירה הקולנועית שלהן הם לפעמים כאלה שאף אחד לא ייחס להם חשיבות במשך מאה שנות קולנוע, ולכן כשנשים באמת מעיזות וגם מקבלות את ההזדמנות לספר את הסיפורים שמעניינים אותן כמו שהן רואות לנכון, ההבדל בנקודת המבט כמעט תמיד מורגש. שנת 2020 שלי הייתה משופעת בסרטים כאלה ולכן היא הייתה בשבילי מעל הכל שנה של קולנוע נשי.
הסיבה שדווקא 2020 היא השנה שראויה בעיניי לכותרת כזו היא שילוב בין כמה גורמים. בתור התחלה, הוליווד לומדת לאט מאוד לתת מקום לנשים ומיעוטים, ובכל שנה הקבוצות האלו מקבלות קצת יותר הזדמנויות לספר את הסיפורים שלהן. ייתכן שספציפית העיסוק בנשים נובע מזה שאנחנו בשנה השלישית לתנועת MeToo, כך שאם מישהו החליט להפיק סרט על נשים כשהיחס אליהן בהוליווד היה שיחת היום, סביר שהסרט הזה יהיה מוכן עכשיו (ואכן היו השנה סרטים שעסקו בנושא הזה או בנושאים קרובים אליו). שנית, רוב שוברי הקופות והאירועים הקולנועיים – שנוטים להיות מועדון סגור יותר – נדחו ועזבו את 2020, והשאירו מקום בתודעה לסרטים בפרופיל נמוך יותר, שם נשים מקבלות יותר הזדמנויות לביים. ולבסוף, התפיסה שלי את 2020 כשנה של קולנוע נשי מושפעת בעיקר מזה שהקשבתי באופן פעיל לשיח על מקומן של נשים בהוליווד וחיפשתי סרטים של במאיות שהוזכרו לטובה גם אם הם לא עשו כותרות בציבור הכללי. ייתכן ואף סביר שהצופה הממוצע לא שם לב לשום דגש מגדרי בשנה הקולנועית הזו, אבל בשבילי זה היה מובהק, כי זה דבר שעניין אותי במיוחד ב-2020.
עוד דבר שעוזר למסגור שלי הוא הפער בין לוחות ההפצה העולמיים לישראלים, כשסרטים עוד היו מופצים. עם תחילת השנה קיבלנו בבתי הקולנוע בישראל כמה סרטים נשיים מבריקים שבעולם נחשבים לסרטי 2019. את "הפרידה" של לולו וואנג ראיתי בפסטיבל ירושלים ביולי של 2019 אבל הוא קיבל הפצה ישראלית בפברואר האחרון; "נשים קטנות" של גרטה גרוויג יצא פה בסוף ינואר 2020, כנהוג עבור סרטי אוסקר; ואם אני ארשה לעצמי קצת לרמות, אכלול ברשימה גם את "דיוקן של נערה עולה באש" של סלין סיאמה שהוקרן פה ב-2019, אבל מכיוון שהוא היה הרבה פחות נגיש משני האחרים, אליי הוא הגיע רק כשהיה זמין לצפייה ביתית ב-2020. שלושת הסרטים האלו הם סרטים מאוד מיוחדים בעיניי, נוגעים ללב ועשויים לעילא, וקשה לי לדמיין דרך טובה יותר לפתוח שנה קולנועית.
זה לא בדיוק מה שחשבתי ש-2020 תהיה, אבל אתם יודעים שזו שנה שהצטיינה בניפוץ ציפיות. אם הייתם שואלים אותי בתחילתה, הייתי אומרת ש-2020 אכן תהיה שנה של נשים בקולנוע, אבל ספציפית של גיבורות על. עם "וונדר וומן 1984" בפינה של די.סי ו"האלמנה השחורה" בפינה של מארוול, ציפינו לראות פה קיץ של גיבורות מוכרות ואהובות שוברות קופות. בסופו של דבר אף אחת מהגיבורות האלו לא יכלה לאיום העולמי האמיתי, והסרטים של שתיהן נדחו שוב ושוב. למרבה המזל הספקנו לקבל בתחילת השנה (עוד בקולנוע) את "ציפורי הטרף והארלי קווין המהממת", שביימה קאת'י יאן. הארלי קווין משחקת על הגבול שבין גיבורה לנבלית בסרט הזה, אבל היא מספיק הירואית כדי להציל משהו מהמוניטין של 2020 בתור שנת גיבורות העל, עם סרט כיפי להפליא שמדייק בייצוג של נשים אפילו בסביבה הקומיקסית המוקצנת שלו. ובסופו של דבר גם "וונדר וומן 1984" הגיע, גם אם ממש בסוף השנה. לדעתי הוא קצת פחות טוב מקודמו אבל מגובש יותר, ומבחינתי סיפק את מנת אקשן-העל של השנה בלי להעליב את האינטליגנציה והרגש יותר מדי.
חלק ניכר מהסרטים שראיתי בהמשך השנה ושבגללם אני מתייחסת לשנה הזו כשנה של קולנוע נשי עוסקים בחוויות שנוגעות בעיקר לנשים, וספציפית בסוגים שונים של דיכויים שמופעלים כלפיהן. לדוגמה, "אף פעם, לעתים רחוקות, לפעמים, תמיד": במאי הכתרתי אותו כסרט הטוב ביותר שראיתי ב-2020 ועד סוף השנה זה לא השתנה. סרטה של אלייזה היטמן עוסק בהפלות ובחוסר נגישותן בחלקים שונים של העולם. הוא מצליח להיות אוניברסלי ואינטימי בו זמנית, ולכן הוא לדעתי הדוגמה האולטימטיבית ליכולת של נשים לספר את הסיפורים של נשים ונערות באופן שאף גבר לא היה מסוגל. "עוזרת אישית" מזכיר אותו בקמצנות שלו במידע ובתפקיד הנשי המאופק אך אינטנסיבי ומאתגר שבמרכזו. גם הוא סרט מעולה ועוסק בניצול מיני על ידי בכירי התעשייה ההוליוודית מהסוג שעמד במרכז תנועת MeToo. וממש בסוף השנה יצא "Promising Young Woman", סרט שעוסק כולו באונס והאשמת קרבן. הבמאית והתסריטאית אמרלד פנל הצליחה איכשהו להוציא מהנושאים הקשים האלו סרט שרובו די כיפי ומספק מאוד. בחלקים מסוימים הרגשתי שהוא מרכך את המציאות הקשה, אבל הטוויסט בתחילת המערכה השלישית עשה לי את הסרט בסופו של דבר. סרטה החדש של סופיה קופולה, "על הקרשים", הוא סרט שנדמה שמתאמץ לא לעבור את מבחן בכדל, אבל כן מנסה לעסוק בסקסיזם בדרכו הפריבילגית. זה לא סרט מעניין או רלוונטי במיוחד לדעתי, אבל הוא מבוים במקצועיות שאפשר לצפות לה מבמאית בעלת ניסיון כמו קופולה.
לא כל סרטי הנשים של השנה עסקו בדיכוי על רקע מגדרי, וזה נפלא בעיניי. למרות שהסקסיזם נמצא בכל פינה, אי אפשר לצמצם את החוויות של נשים לדיכוי בלבד. גם אם האופן שבו נשים חוות נושאים מסוימים מושפע מהחוויות המגדריות שלהן, הן יכולות להימצא במרכזו של כל סיפור שהוא, לא משנה באיזה נושא הוא עוסק. ב"קג'יליונר" למשל, מירנדה ג'ולי משתמשת בסיטואציה שגובלת בסוריאליזם כדי לעסוק בנושאים קשים ולא מספיק מדוברים ובראשם הורות רעילה, והתוצאה היא סרט מהפנט ומיוחד. "אסיה", סרט הביכורים זוכה האופיר של רותי פרי-בר, עוסק בהתמודדות של אם יחידנית ובתה עם מחלתה של הבת. הוא מצולם ומשוחק באופן מרשים במיוחד, גם אם התאכזבתי מעט מחוסר היכולת שלו לומר לי משהו חדש. בינתיים בנטפליקס, "מותר לאהוב" מתמקד יותר בזהות המינית של הדמות הראשית מאשר במגדר שלה, והתחיל קרוב למושלם אבל הידרדר עם כל סצנה – ובכל זאת אני מחכה לראות מה הבמאית אליס וו תעשה בעתיד, כי הכישרון שלה ניכר גם כשהסיפור שהיא מנסה לספר חומק לה בין האצבעות. ויש גם את "אמה" – עיבוד של אוטום דה-וויילד לספרה של ג'יין אוסטן – שהוא לא צפיית חובה לאלה שאינם חובבי הז'אנר, אבל הוא סרט חביב ביותר עם המון סגנון.
ואחד הסרטים שהכי אהבתי השנה הוא דווקא כזה שבמהלך הצפייה לא זיהיתי כיצירה נשית והופתעתי לגלות שיש לו במאית (כנראה בגלל שבניגוד להרבה סרטים אחרים ברשימה, שכמעט בכולם הבמאית היא גם התסריטאית, הוא נכתב על ידי גבר). מדובר ב-"Buffaloed", סרט על נושאים כלכליים שמצליח להלהיב בזכות הבימוי האנרגטי של טניה וקסלר וההופעה המסחררת של זואי דויטש, שהיא כנראה השחקנית האהובה עליי כרגע. בכל מה שנוגע לייצוג נשי מילת המפתח היא לדעתי מגוון: אי אפשר לייצג נשיות בלי להראות מספר גדול של סיפורים ואפיונים שונים, כי אין חוויה אחת של נשיות – אפילו הדיכויים הפטריארכליים המובהקים ביותר הם לא אוניברסליים. מספר הדרכים להיות אישה הוא כמספר הנשים שחיו בעולם, ויהיה קל יותר להבין את זה אם יצירות התרבות שלנו ישקפו יותר ממודל אחד של נשיות.
כשאני מביטה על האסופה המגוונת הזו של סרטי 2020, המאפיין המשותף הבולט ביותר שאני מוצאת הוא שסרטים שנשים עושות על עצמן נוטים יותר לשים במרכז קשרים בין נשים לנשים אחרות – בין אם אלו בנות משפחה, בנות זוג, חברות או מכרות – וספציפית לעסוק באחריות שהנשים האלו נושאות כלפי אחרות. כפי שמבחן בכדל מדגים, גם כשנשים נוכחות בקולנוע ההוליוודי הן בדרך כלל בגפן מול סביבה גברית ומוגדרות על ידי הקשר שלהן לגברים סביבן. כשמעבירים את המושכות לנשים הן מרשות לעצמן להיפטר מהגברים או להדיח אותם לתפקידים שוליים יותר. מובן שזה לא כלל ברזל ויש דוגמאות נגדיות לכאן ולכאן, אבל זה אחד הדברים שלהרגשתי מייחדים את הקולנוע הנשי. אין לי התנגדות לעיסוק באופן שבו נשים מושפעות מהגברים שסביבן, אבל אני חושבת שהרבה נשים יעידו שמערכות היחסים החשובות ביותר בחייהן הן עם האמהות, האחיות והחברות שלהן, ולכן אני שמחה שיש יוצרות שבאות לספר את הסיפורים האלו בלי לדאוג איך ירגישו הגברים בקהל כשהם יפסיקו להיות מרכז הסיפור.
כדי לדבר על עוד מאפיין מרכזי של קולנוע נשי אני רוצה להקדיש תשומת לב מיוחדת לאחת התופעות השנויות במחלוקת של השנה: הסרט הצרפתי "חמודות" שעלה לנטפליקס בספטמבר. הסרט עוסק בבת מהגרים שמצטרפת לחבורת ריקוד שנוהגת להופיע בבגדים חושפניים ולרקוד בצורה שלא ממש מתאימה לגילאים הצעירים של המשתתפות. הוא לא קל לעיכול ואני לא מסכימה עם כל הבחירות של הבמאית מיימונה דוקור, אבל אני חושבת שכדאי לנסות להבין את הסרט מעבר לעליהום האינטרנטי. אחד היתרונות הבולטים של סרטים שמבוימים על ידי נשים הוא שהם (בדרך כלל) חופשיים מה-Male Gaze, האופן המחפיץ שבו נהוג לצלם נשים בקולנוע. "חמודות" עשוי להיראות כמו סרט שמחפיץ את גיבורותיו בנות האחת עשרה, אבל לדעתי הסיטואציה מורכבת יותר.
אני חושבת שהסרט מצולם באופן שמשקף את הדרך שבה הדמויות בוחרות להיראות. ברובו הוא חף מכל מבט מחפיץ על הגוף שלהן, אבל זה משתנה ככל שנפשה של הדמות הראשית הולכת ומושחתת. וגם ברגעים הקשים ביותר, בסופה של כל סצנת ריקוד פרובוקטיבית המצלמה חוזרת להביט על פניה של השחקנית (הצעירה והמרשימה ביותר) פאתיה יוסוף ולהזכיר לנו שמדובר בילדה קטנה ואבודה. בנוסף, אני חושבת שהסרט כיצירה שלמה לא מתייחס לגיבורות שלו כאל אובייקטים אלא דווקא מאניש אותן בכך שהוא מציג את הצורך וההזנחה שהובילו אותן לאן שהובילו, ומבהיר היטב שהדמות הראשית מתנהגת באופן שאינו הולם את גילה דווקא כדי להרוויח מחדש את ילדותה. אני מאמינה שצריך להיות מקום ליוצרות מרקעים שונים לספר סיפורים שאינם תמיד קלים לצפייה, אבל אולי המקום הזה הוא לא העמוד הראשי של נטפליקס.
ואסיים באחד הדברים האהובים עליי ביצירות נשיות – ותישארו איתי, כי זה יישמע קצת מוזר – וזה לראות נשים משתינות. כלומר, אין לי אף רגש כלפי האקט עצמו, אבל אני אוהבת את מה שזה מסמל. כל סצנה שבה מופיעה אישה בלי שום איפור (מילולית ומטאפורית) כשהיא עוסקת בפעולות אנושיות יומיומיות מקרבת אותנו עוד צעד לשלב שבו כברירת מחדל נראה נשים כבנות אדם, ולא כאביזרי מין או אידיאלים מופשטים. סרט בולט שיצא ממש בסוף 2020 ומדגים את הנקודה הזו הוא "Nomadland", סרטה של קלואי ג'או שמוזכר כמועמד מרכזי במירוץ לאוסקר. במהלך הסרט הנהדר הזה אתם תזכו לראות את פרנסס מקדורמנד מצחצחת שיניים ויורקת, מקנחת את האף, משתינה ואפילו משלשלת. אני מתנצלת אם הבוטות הזו פוגעת בכם אבל כל אלה חלקים בלתי זניחים מהחיים. אני לא מכירה אף אחד שלא הולך לשירותים מספר פעמים ביום, וגם לא אף אחת. חלק מהמשמעות של להיות אנושיים הוא לבצע את הפעולות הגופניות הבסיסיות האלו, ולתת לנשים את הסצנות האלו – אפילו שהן לא סקסיות בעליל – מעלה אותן מהמעמד של חפצים שנועדו לסיפוק ויזואלי, ומוריד אותן מהמעמד של יצורים נשגבים ובלתי ניתנים לתפיסה (שתי העמדות שבהן דמויות נשיות מוצבות בדרך כלל). כשאנחנו צופים בנשים משתינות אנחנו רואים אותן במלוא אנושיותן, לא יותר ולא פחות.
כתבתי כאן בסך הכל על חמישה עשר סרטים מ-2020 שבוימו על ידי נשים, עוסקים בנשים ונעים בין יצירות מופת לשווים צפייה לדעתי. אני לא אסתיר מכם שהיו השנה גם סרטי נשים שממש לא אהבתי ("מולאן","עונת השמחות") אבל הם במיעוט משמעותי ולא מפריעים לי להכתיר את השנה הזו כשנה שבה נהניתי בעיקר מקולנוע נשי בזכות כל הסרטים האחרים שהזכרתי. וזו אפילו לא רשימה ממצה – אני בטוחה שיש עוד סרטים ששייכים למגמה הזו ופשוט פספסתי, בין אם מחוסר זמן או כי לא ידעתי על קיומם. כך או כך, אני מקווה לפגוש אותם יום אחד.
ובינתיים אני מסתכלת קדימה על 2021, בתקווה שהשגשוג בקולנוע נשי שהרגשתי ב-2020 לא ייפסק. יש כמה סרטים שאמורים לצאת בשנה הקרובה, בוימו על ידי נשים, עוסקים בנשים, ועשויים לעניין אותי, וביניהם עיבוד חדש לסינדרלה; "The Nightingale", סרט של מלאני לורן בכיכובן של האחיות פאנינג; "ריספקט", ביופיק של ארית'ה פרנקלין; "Land", סרט הבכורה של רובין רייט כבמאית קולנוע; ו-"Zola", סרט מסקרן ממש שמבוסס על שרשור בטוויטר ותודה לאל שג'יימס פרנקו כבר לא מעורב בו. אני באמת מקווה שגם ב-2021 ומעבר לה אצפה במגוון רחב של סרטים מעניינים ומרשימים שנוצרו על ידי נשים ושמטילים זרקור על חוויות שונות של נשים בעולמנו (ממגוון רחב יותר של מוצאים ורקעים אם אפשר). וגם שהשנה הקרובה תהיה שנה ככה סבירה, נסבלת לפחות. אני לא מבקשת יותר.
אני חושבת שהמגמה הזו היתה קיימת ב-2020 גם בטלוויזיה
הרבה סדרות שעוסקות בנשים ובחוויה הנשית מכל מיני זוויות היו מהסדרות המצליחות ביותר של השנה – המורדת, גמביט המלכה, להרוס אותך, The Great (לא יודעת איך קוראים לזה בעברית)… מגמה מבורכת ללא ספק, מקווה שתימשך.
חוץ מזה טור מעולה ומעניין, נהניתי לקרוא! תודה לך.
שנאת גברים
אז דבר אחד משותף ששני לא התייחסה אליו (ובצדק) היא הטענה שהושמעה נגד לא מעט מהסרטים והיא שהם "שונאים גברים" – טענה שאני פשוט לא מבין, ומבין אפילו פחות כשהיא באה מאנשים שעל פי רוב (ואולי אני קצת מאש-קש כאן, מצטער) מוחים נגד כל טענות ייצוג ותת-ייצוג למיעוטים ונשים וכו' (מצד שני, אולי זה פשוט סימן שהם כן מסכימים עם ההנחה הזאת, אבל לא אוהבים להודות בכך בזמן מריבות אינטרנט).
עכשיו, אני מודה שבגדול אני די עדיין על קו ה"בשביל לטעון שסרט שונא מישהו הוא צריך להיות מאוד מאוד קיצוני", ו"אם הסרט הוא מיזנטרופי, אז קשה להגיד שהוא מיזוגן"*, ועל כן למרות שאני לא מחסידי "נעלמת", אני עדיין עומד בהגנה שלי על הסרט הנ"ל במאמר נגדו (ולדעתי הזמן תומך יותר בדעתי ככל שהוא עובר, אבל זה נושא אחר).
אבל אני תוהה מה זה בכלל אומר "שנאת גברים"? הטענה, נניח, הושמעה נגד "אף פעם" וכו', סרט שבו בכלל בקושי יש דמויות גברים, ואלה שכן הם לא "מפלצות" – הם אכן מהווים "איום" כנגד הבנות, אבל זה בבירור נקודת המבט של הגיבורות שלו, ולא אמירה כנגד המין הגברי. ואולי זאת הפואנטה – שהעובדה שזה לא המעשים של הגברים שגוררים פחד ותגובה שכזאת, אלא פשוט התחושה הכללית הזאת שמרעימה את הגברים. ועל זה אני אומר, טוב, זה אולי מבאס אבל לא נראה לי שמדובר במשהו חמור (וגם לא ב"שנאת גברים" כמו אולי ב"פחד מהם" ושיקוף של הפחד הזה).
אלא שזה כמובן לא בדיוק נכון – גם ב"ציפורי הטרף" עלו הטענות הנ"ל ושם לא היה מדובר באותה אווירה, אלא פשוט בכך שאין דמויות גבריות לבנות חיוביות, או משהו (טענה שהיא בעייתית כי זה זה סרט מלא באנטי-גיבורות, וגם כי דווקא יש כמה [מאוד שוליים, אבל יש]). ואני אניח שגם "אישה צעירה מבטיחה" יזכה לתארים דומים (ואם לא, יהיה מעניין לראות למה) כאשר הוא יצא בתפוצה רחבה.
אין לי נקודה כל כך, פשוט מרגיש שהרבה מהסרטים האלה צריכים להתמודד עם סוג ביקורת שלא באמת לי ברור שלדעתי נובע, שוב, מרגישות יתר. וכמישהו שאוהב להתעסק עם ניתוחי יתר (כי לדבר על דברים זה כיף) אבל לא לשפוט על פיהם (כי להכריע על דברים זה פחות כיף), פשוט נורא מתסכל שכל סרט שכזה נהיה מרודד לשאלת העמדה שלו על המין הגברי. בייחוד כי אם יקום באמת סרט שהוא שונא גברים, הבעיה העיקרית שלו לא תהיה אידאולוגית, אלא יותר עמוקה: כי כל סרט שהוא לא יותר מפמפלט (לא משנה לאיזה עמדה), הוא כבר סרט פחות טוב. ומה שטוב בסרטים ששני איגדה פה (ושראיתי) הם שהם בדיוק לא פמפלט שכזה (אלה מהם שבכלל מתעסקים בנושאים הנ"ל, כמובן).
* – למרות שעדיין אפשר, ואפשר להגיד בהחלט שהחלק נגד הנשים במיזנטרופיה פוגע יותר קשה ויותר מורגש ממהחלק נגד גברים, בגלל הרקע הכללי של הקיום, אבל זה דיון מורכב.
לא צפיתי בו עדיין, אבל מהפרמיס נראה ש"אשה צעירה מבטיחה"
הוא היחיד ברשימה שיכול בכלל לעורר דיון כזה. הדיון הזה לגבי "אף פעם" הוא מגוחך, די ברור שנקודת המבט שלו הוא של נערות במצוקה/בטריטוריה זרה, ולכן תחושת האיום לא קשורה לגברים עצמם (לא שכמה דמויות גבריות שליליות בהכרח מיצגות את המין הגברי, בטח בסרט שבו יש להן כל כך מעט נוכחות גלויה).
אני חושב ש"אשה צעירה מבטיחה" יהיה מקרה מעניין
אבל זה נראה כשהוא ייצא
עוד שני סרטי קולנוע נשי שאהבתי השנה
blow the man down – קומדית פשע שחורה, על שתי אחיות שמסתבכות בצרה בעיירת דייגים קטנה ונידחת. מעבר לעובדה שיש לסרט שתי במאיות ושהקאסט כמעט כולו נשי, בהחלט נראה שיש בסרט עיסוק בחוויה הנשית אל מול הגברית, בכמה סצינות שבהן הגבר היחיד החיובי בסרט מבין שהוא מנותק לחלוטין ממה שבאמת קורה בעיירה הזו מתחת לפני השטח, בעולם שכולו נשים. אבל מעבר לזה אני פשוט מאוד התחברתי לסרט – מרגו מרטינדייל וג'ון סקויב די גונבות את ההצגה, ועוד יותר טוב שיש גם מקהלת דייגים ששרה שירי מלחים מדי פעם.
yellow rose – סרט אינדי קטן על בת של מהגרת פיליפינית בלתי חוקית בטקסס מתמודדת עם הצרות של אמא שלה תוך כדי נסיון לפתח קריירה כזמרת קאנטרי. גם כאן זו במאית וקאסט נשי ברובו, וגם כאן הקונפליקטים העיקריים הם בין הדמויות הנשיות, כשהגברים מנסים לעזור אבל לא באמת יכולים.
וואו, השירים שמה עדיין תקועים לי בראש
הסרט עצמו הרגיש קצת כמו פיילוט לסדרה (בקטע טוב אבל גם לא?), אבל השירים פשוט לא יוצאים, וזה בקטע טוב אבל נהדר.
אני יודע שאתה מתכוון לסרט הראשון, אבל רציתי גם לציין לטובה את הפסקול של yellow rose – בייחוד השירים עם דייל ווטסון, שלא הכרתי אותו קודם והוא אחלה. דווקא ב blow the man down התאכזבתי שהיו מעט שירים… אגב משהו שאני לא יודע עד כמה הוא מכוון, בסרט משתמשים בגרסה קצת שונה של שיר הנושא שלו, בניגוד לגרסה הפופולרית בארצות הברית שהיא די שוביניסטית ומתארת מלח שמגיע לחוף ופוגש שם בחורה. שזה כאילו החוויה מהזווית של הגבר שפוגשת האחות הצעירה, והסרט מנסה להגיד שזה לא הסיפור שלו, אלא להפך. אבל אולי אני חופר קצת יותר מדי.
לגבי מה שאמרת על פרק פיילוט – אני מבין מה אתה אומר, אולי יותר נכון להגיד תחושה של סרט אוריג'ין (ממש ציפיתי שבסוף הסרט האחות הגדולה תיקח את ניהול בית הבושת). אבל זה גם סבבה, לא כל סרט צריך להיות סגור עד הסוף.
ועוד אוף טופיק, אם כבר ממליצים על סרטים עם פסקול של שירי מלחים – say your prayers הוא עוד קומדיה שחורה שמאוד אהבתי על שני אחים שמנסים להתנקש בסופר אתאיסט סטייל ריצ'ארד דוקינס, במצוות הבישופ שגידל אותם. למרות שהמקהלה שם היא אפילו פחות קשורה לסרט עצמו.
מוסיף עוד אחד לרשימה שעבר מתחת לראדר וחבל
"I'm Your Woman", שהוא מעין גרסה יותר רצינית של "נשואה למאפיה": עם הופעה ראשית נהדרת של גברת מייזל, ועלילה שמתפתחת לאט (אולי לאט מדי לאנשים מסוימים) אבל לא מפסיקה לעניין ולרתק – לא בגלל הטוויסטים שצפים, אלא בגלל ההשפעה של הטוויסטים על הדמויות עצמן.
בקיצור, למי שרוצה מותחן פשע מהסוג הישן שהוא לא ממש מותחן פשע מאפיה מהסוג הישן, מומלץ.
יודעים איפה אפשר לצפות?
(ל"ת)
אמזון פריים, אם הבנתי נכון
(ל"ת)
אכן באמזון פריים
(ל"ת)