תודה לאל על זה שיש את "ג'ודי". לא בגלל שהוא איזו יצירת מופת חד פעמית – הוא סרט טוב עם סצנת סיום נהדרת והופעה מוצלחת של רנה זלווגר, אבל לא מופתי. אבל הוא הזדמנות לדבר על ג'ודי גרלנד, ותודה לאל שיש את ג'ודי.
ג'ודי גרלנד נולדה בשנות העשרים, ומוכרת לרוב העולם בעיקר דרך תפקיד אחד, שגילמה בגיל שש עשרה. זה סבבה, כשהתפקיד הוא דורותי מ"הקוסם מארץ עוץ".
"הקוסם מארץ עוץ" ידוע בזכות השימוש החדשני בטכניקולור, אבל אחד הרגעים האיקוניים ביותר שלו מתרחש בקנזס, זו שצבועה בגווני חום-לבן דהויים: דורותי, שכמהה וחולמת על מקום מלא חיים וצבע, שרה את השיר "Somewhere Over the Rainbow". זה סרט שידוע באפקטים מיוחדים ופורצי דרך לזמנו, בסטים מנקרי עיניים ובערכי ההפקה הגדולים ביותר שהוליווד של 1939 הציעה, אבל הרגע בו דורותי שרה על מקום כלשהו מעבר לקשת הוא כולו ג'ודי – טינאייג'רית תמימה, מקסימה ומוכשרת להכאיב. אלמלא דורותי בת החווה מקנזס הייתה מצליחה לגרום לצופים של אותן שנים להרגיש את ההשתוקקות למקום יפה יותר, הם לא היו מריעים לה בהתלהבות כשנחתה בארץ עוץ. בידיים אחרות דורותי הייתה יכולה להיות הילדה המעצבנת בתולדות הקולנוע, ו"הקוסם מארץ עוץ" היה יכול להיות סתם ניסיון כושל של MGM לעבד ספר ילדים מצליח למסך. בידיים של ג'ודי, היא נהייתה לאגדה.
היא הגיעה לתפקיד הזה בתור ילדת פלא ש-MGM טיפחו כבר כמה שנים לפני. ג'ודי, שנולדה למשפחת בדרנים, שרה באודישן מאולתר לנשיא MGM, לואי בי. מאייר, את השיר בעל השם הייחודי "Zing! Went the strings of my heart" והיממה אותו מספיק כדי שיחתים אותה לחוזה ארוך טווח באותו הרגע. אפשר לראות את ג'ודי מופיעה עם השיר הזה בסרט "Listen, Darling" מ-1938.
מקורות מסוימים מספרים שלואי בי. מאייר ובכירי MGM כינו אותה "חזירה קטנה ושמנה עם קוקיות", והכריחו אותה לשמור על משטר תזונה קפדני שהכיל בעיקר מרק עוף, קפה שחור וסיגריות. כדי שתצליח לעמוד בקצב של ימי עבודה בני 18 שעות לאורך שבועות שלמים ג'ודי הצעירה קיבלה כדורים ממריצים, ואפשר לומר ש-MGM הפכו אותה למכורה עד יום מותה. "ג'ודי – מעבר לקשת" לא פוסח על הסיפורים האלה, וטוב שכך – הסיפור של ג'ודי גרלנד הוא לא סיפור על כוכב שנצץ בבוהק נטול מתחרים בשמי הוליווד, אלא על אישה שהוליווד העריצה על כשרונה הרב ושנאה על כך שהכשרון הזה לא הגיע באריזה שבאה להם טוב בעין.
ההתמכרות והקשיים הנפשיים שהאולפן גרם לג'ודי נתנו את אותותיהם וגרמו להיעדרויות מהסט, תנודות במשקל, אשפוזים תכופים וניסיון התאבדות אחד. ובין כל אותם קשיים, ג'ודי הייתה אחראית לכמה מהרגעים היפים של הקולנוע ההוליוודי. ב-1944, למשל, יצא "פגוש אותי בסנט לואיס", בו ג'ודי מבצעת שני שירים שנהיו מאז לקלאסיקות: ב-"The Trolley Song" היא מפגינה יכולות ווקאליות ותזמון קומי מהסוג שלא רואים ממנו מספיק היום, ו-"Have Yourself a Merry Little Christmas" נהיה מהר מאוד לאחד משירי חג המולד המבוצעים ביותר.
השיא שלה, מבחינתי, הוא ב"כוכב נולד". את הגרסה של 1954, זו שבה ג'ודי כיכבה לצד ג'יימס מייסון בתפקיד ויקי, שחקנית שהולכת ומצליחה ככל שאהובה השחקן הולך ודועך מהתמכרותו לאלכוהול, ראיתי קצת לפני הגרסה של בראדלי קופר וליידי גאגא. ועם כל הכבוד לגאגא (ויש כבוד!), הגרסה של ג'ודי למלודרמה המוזיקלית היא אחת מיצירות המופת הגדולות של הקולנוע. הסרט הזה היה סוג של קאמבק בשבילה: אחרי שפוטרה מ-MGM, בעלה (השני מתוך חמישה, תודה רבה לכם), המפיק סיד לופט, יזם רימייק לסרט מ-1936 ופנה לבמאי ג'ורג' קיוקור כדי שיעמוד בראשו. זאת הייתה הפקה לא פשוטה, בין השאר בגלל המצב ההפכפך של ג'ודי עצמה. "כוכב נולד" הוא סיפורם של שחקנית-זמרת מדהימה שמנסה להצליח בהוליווד ושל שחקן שהתמכרותו הורסת לו את הקריירה ואת החיים, וג'ודי הייתה שניהם.
ב"כוכב נולד" ג'ודי הייתה נפלאה בדרכים שלא ידעתי ששחקנית יכולה להיות נפלאה בהן. כשהיא שרה, האפקט מכה חזק יותר מכל חללית שג'ורג' לוקאס אי פעם רינדר, וכשהיא נושאת מונולוג על הקושי שבחיים עם מכור, היא קורעת לב. השיא שלה בסרט הוא מחרוזת שירי "Born in a Trunk". בתוך הסרט, הסיקוונס הזה מתפקד כפריצת הדמות של ג'ודי לתודעה. בחיים האמיתיים, ג'ודי פשוט הזכירה לכולם כמה גדולה היא יכולה להיות. במהלך רבע השעה הזאת היא שרה את הגרסה הטובה ביותר לשני שירי פופ אמריקאיים מפורסמים ("Swanee" ו"Melancholy Baby"), מוכיחה ש-#MeToo היה משהו שהוליווד ידעה עליו כבר בשנות החמישים ומקנחת במה שהיא כנראה ההגייה המרגשת ביותר למילה "איידהו" בתולדות הקולנוע. זה באמת רגע מהסוג שיכול לגרום לצופים מסוימים (לא חשוב שמות) למחוא כפיים ולהריע גם כשהם לבד בבית. אפשר ללקט רגעי שיא כאלה מכל הקריירה של ג'ודי. קורות חייה רצופי כאב ומלאי רגעים של אמנות גדולה, מהסוג שגורם לחבר'ה מסויימים (שוב, באמת לא רלוונטיים השמות) להיות למעריצים גדולים שלה גם אם נולדו כמה עשורים אחרי מותה.
"ג'ודי – מעבר לקשת" הוא ביוגרפיה ממש אחלה עם הופעה ראשית מצויינת של רנה זלווגר. רנה לא מתאמצת לחקות את ג'ודי אלא הופכת אותה לשלה, לדמות שמכירה באחריות של עצמה על המצב הלא קל שהגיעה אליו. בסרט נעשתה הבחירה להתמקד בסדרת הופעות (שהייתה או לא הייתה) בלונדון בשנת חייה האחרונה של ג'ודי, לצד פלאשבקים לשנה בה השתתפה בצילומים של "הקוסם מארץ עוץ". הבחירה הזאת מונעת מהסיפור להתפזר, גם אם עדיין הייתי שמח לראות התייחסות להפסד הבלתי נסלח של ג'ודי באוסקרים של 1954 או לפיטורין שלה מ-MGM. אחד החלקים המרגשים בסרט נוגע למעמד של ג'ודי כאייקון הגאה הגדול מכולם (היא כונתה "האלביס של הגייז", יש שמייחסים את צבעי הקשת של דגל הגאווה כמחווה אליה, ויש שמחשיבים את מותה בטרם עת כזרז למהומות סטונוול), וטוב שנתנו לזה התייחסות בסרט.
בכלל, טוב שיש את הסרט הזה. בימי חייה ג'ודי לא זכתה לכבוד שהגיע לה, וטוב שיש סרט שמזכיר לנו שהיא הייתה. וטוב שרנה קיבלה בזכותו את הפרס שג'ודי מעולם לא זכתה בו (היא זכתה בפרס מיוחד (שבוטל מאז) שמכבד הופעות של שחקנים מתחת לגיל 18, על "הקוסם מארץ עוץ"). טוב שרנה, שבעצמה זכתה ללא מעט בוז מצד התעשייה על כך שהעזה לעבור את גיל 40, זוכה לקאמבק שג'ודי תמיד חלמה עליו ותמיד נלחמה עבורו. טוב שיש סרט שבא ואומר "הנה הייתה שחקנית ואיננה עוד, כבדו את הדיווה באשר היא דיווה" (ובגלל זה אני מאוד מכבד את הבחירה של הבמאי רופרט גולד להשתמש בקול האמיתי של רנה).
כשנגמר הסרט, במה שהיא באמת אחת מסצנות הסיום היפות של השנה, הסתכלתי למעלה וראיתי שלא הייתי היחיד שהזיל דמעה. בשורה מעלי הייתה עוד גברת די מבוגרת שגם מצאה את עצמה מתייפחת בסוף. "הגיע לה הרבה יותר מזה", אמרתי לה. והיא הסכימה.
הביקורת הזאת
ריגשה אותי לדעתי יותר משהסרט ריגש אותי, וגרמה לי לרצות ללכת להשלים קצת חורים בהשכלה מהפילמוגרפיה של ג׳ודי גארלנד.
שאפו!
חומרי צפייה משלימים:
ג'ודי וברברה סטרייסנד (עוד אחת מרביעיית הכוכבות הנולדות) במה שהוא אחד הדואטים הכי יפים ששמעתי – Happy Days Are Here Again (שהיה במקור סולו של ברברה) במאש-אפ עם עם Get Happy של ג'ודי (מהסרט Summer Stock, שכסולו הוא ההוכחה לכך שג'ודי גם הייתה אחלה רקדנית). מצורף בגרסה הארוכה יותר, שכוללת דיאלוג מקסים של שתי הדיוות ("את כל כך מוכשרת שאני קצת שונאת אותך." "הו, ג'ודי, אני שונאת אותך כבר שנים! חלום חיי היה שמישהי כמוך תשנא אותי!" "אז מתי שאת מרגישה קצת חסרת ביטחון, תתקשרי אלי ותקבלי מנה הגונה של שנאה". הדבר הכי קרוב לזה שקיבלנו בשנים האחרונות הוא "Miley What's Good"):
https://www.youtube.com/watch?v=zFVxX3RtyhQ
Ol' Man River –
היום אולי היו אומרים לה שקצת לא במקום לשיר שיר שהוא בבסיסו שיר על ההווייה האפרו-אמריקאית, אבל הביצוע הזה מספיק שובר לב כדי שדיוני הבכדל האלה יחכו רק עד סוף השיר. תקשיבו לדרך שבה היא מבטאת את המשפט I'm tired of living but scared of dying:
https://www.youtube.com/watch?v=zFVxX3RtyhQ
ומתוך "כוכב נולד", השיר שזכה ליחסי ציבור יותר מוצלחים מ"Born in a Trunk", גם כי הוא ארבע דקות ולא רבע שעה, אבל גם כי הוא באמת רגע קולנועי-מוזיקלי בלתי נשכח. זה המקום להזכיר שבנוסף לעובדה שהיא האישה הראשונה שזכתה באלבום השנה בגראמי, היא גם השחקנית עם מספר השירים הגבוה ביותר ברשימת "100 שנים 100 שירים" של AFI, שדירגו את השירים הגדולים בתולדות הקולנוע. היא בתיקו עם ג'ין קלי, אבל בניגוד לג'ין, כל השירים בביצועה שנכנסו לרשימה הם סולואים. בנוסף, היא מקום ראשון. עם כל הכבוד למי שבתיקו, ג'ין, נראה לי שאפשר להכריז כאן מי ניצחה ומי יכול להמשיך לשיר בגשם.
https://www.youtube.com/watch?v=UzyPMRo8ZUQ
ואחד הדברים הכי טובים שג'ודי הביאה לעולם שלא נכנס למאמר: לייזה מינלי. אבל זה בהזדמנות אחרת.
הו, זה נהדר
יש אפשרות לשים את כל השיעורי בית הללו ברשימת יוטיוב אחד מרוכזת?
בינתיים
קיבצתי את כל השירים שמופיעים בביקורת ובתגובה (למעט "The Trolley Song") לפליילסט.
אנקדוטה אישית
את Happy Days Are Here Again ביצעתי כדואט בחתונה שלי, לצד חברה שהיא זמרת מדהימה. אני, לא זמר מהולל בשום צורה. אבל השיר הזה, שהוא באמת הדואט היפה בהיסטוריה, ממיס את הלב, גם אם שנינו לעולם לא נגיע לקרסוליים של שתי הדיוות הללו (ובאמת שאין משהו קווירי יותר מלבצע דואט של ברברה וג'ודי בחתונה של 2 גברים, אבל כשאתה נענה לסטריאוטיפים אתה עושה זאת בגאווה רבה).
הסרטון של ג'ודי וברברה סטרייסנד הינו אחד הקטעים הארוטיים ביותר שנתקלתי בהם
לא ייאמן שזה צולם ושודר (!) ב 1963.
ביקורת נהדרת
לסרט טוב ושובר לב, על אישה שניצלו ללא רחמים תמורת כסף לעיני כל העולם.
ביקורת נפלאה
איזה ביקורת נפלאה, פשוט ביקורת נפלאה!
אני לא מחסידי גארלנד, אבל בתור מישהו שמחא כפיים לבד בבית לכמה וכמה נשים שמתו עשורים לפני שנולד, הביקורת הזו היא מלאת אהבה לקולנוע ההוליוודי הקלאסי ומלאת ידע והיכרות עימו וזה פשוט כיף לקרוא.
מעולה, תודה
(ל"ת)
רק הערה קטנה
סיד לופט היה בעלה השלישי, לא השני.
תודה על הביקורת, מרגישים את ההשקעה והאהבה
נשמע לי סרט שארצה לראות, חרף אי-אהדתי לרנה (מצטערת, אריאל הורוביץ) ואם היא שרה בעצמה, אז בכלל חבל (השירה שלה ב"שיקגו" הייתה בעיניי החולשה העיקרית של הסרט). דווקא "הקוסם מארץ עוץ" הוא מהסרטים המוזיקליים היחידים שלא טרחתי לקנות ב-DVD/בלו ריי. גרלנד מדהימה, אבל הסרט עצמו לא הלהיב אותי במיוחד. לעומת זאת כמה סרטי MGM קלאסיים אחרים קניתי, ולצערי לא בכולם צפיתי כי הם קצת מיושנים וזה מבאס לצפות בהם לבד. שלא כמו "מעבר לקשת" הקיטשי והמאוס (בעיניי) "שיר הטרולי" הוא אחד האהובים עליי.
נ"ב
בעברית "איקוני" (כמו אירוני).
זו בדיוק ההתלבטות שלי
סרט על ג'ודי גרלנד – נשמע מעולה.
רנה זלווגר המאוסה בתפקיד ג'ודי – הממ, אולי אוותר.
רנה זלווגר שרה את השירים בעצמה – אוי לא. אולי פשוט אצפה שוב בסיד וג'ודי.