למרות שכבר עשינו את זה שנה שעברה וגם שנה שלפניה, אבהיר שוב, ליתר בטחון – זהו לא "הכה את האוסקר". הוא יגיע יותר קרוב לאוסקר (בערך תחילת פברואר כזה), זה משהו אחר. למי שכבר יודע במה מדובר – הטופס הוא למטה או כאן.
עונת האוסקר קצרה מהרגיל הפעם, וכרגע נראה שיש שלושה סרטים מובילים: "היו זמנים בהוליווד" שזכה בגלובוס הזהב (אבל אז התחיל לפספס גילדות וזכיות), "1917" (שזכה בפרס גילדת המפיקים ובגלובוס הזהב, והוא הסרט הכי "קלאסי" מבחינת זכייה), ו"פרזיטים" (שבדיוק זכה לפנות בוקר בפרס צוות השחקנים הטוב ביותר בגילדת השחקנים, פעם ראשונה בהיסטוריה לסרט לא דובר אנגלית). למצביעים ייקח עוד זמן להחליט, אז בואו אנחנו ננסה להקדים תרופה לבחירות שלהם וגם השנה אנחנו ננסה להראות להם איך לעשות את זה נכון.
מה שקורה כאן בעצם הוא הדמיה של טופס האקדמיה: אומנם צימצמנו את מספר הקטגוריות בהצבעה ל10 בלבד (4 קטגוריות המשחק, 2 קטגוריות התסריט, קטגוריית סרט האנימציה, ופרסי הבימוי, צילום וסרט) אבל חוץ מזה הטופס שלנו ושלהם עובד בדיוק באותה הצורה. שימו לב שאתם לא מתבקשים לנחש מה האקדמיה תצביע. שוב, "הכה את האוסקר" יבוא אחר כך. כרגע תבחרו במי שאתם מאמינים שהוא הכי טוב, לא מי שאחרים חושבים הוא הכי טוב.
תשובות לשאלות מתבקשות:
האם אני חייב/ת להצביע לכל הקטגוריות? לא. פרט לשאלת הכינוי/שם שלכם, אף שאלה אינה חובה. אתם יכולים להצביע בכל הקטגוריות פרט לתסריט המעובד, או להצביע רק לקטגוריית הצילום ולא יותר. אף אחד לא משגיח עליכם.
האם אני חייב /ת לראות את כל הסרטים כדי להצביע? כמו באקדמיה, גם כאן – איכשהו, לא. זה יהיה נחמד אם לא תצביעו בקטגוריה שלא ראיתם בה לפחות את רוב המועמדים ותדלגו לקטגוריה הבאה – אבל גם שם וגם כאן, אין דרך לעקוב אחרי זה. תעשו מה שאתם חושבים לנכון.
היי, מה קורה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר? מה זה? ההצבעה בקטגוריית הסרט קצת יותר מסובכת. עקרונית, במקום הצבעה פשוטה בסקר אתם צריכים למקם את שמונת המועמדים בסדר העדיפויות שלכם ממקום ראשון ועד מקום שמיני. יש הסבר יותר מפורט במסמך למטה כשמגיעים לקטגוריה, ומי שרוצה לקרוא על השיטה ואיך היא עובדת מוזמן לקרוא כאן.
תגיד, מי זכה בטופס האוסקר של עין הדג בשנים הקודמות? שאלה טובה, שבדיוק בשבילה הקמנו את דף זוכי העבר בטופס.
עד מתי ניתן להצביע? יהיו לכם שבועיים להצביע – עד ללילה של יום שבת (ה-1 בפברואר). זה ייתן לכולם זמן להשלים את הסרטים המועמדים שאמורים לצאת מתישהו בזמן הקרוב (חוץ מ"ג'ודי – מעבר לקשת" שיוצא לאקרנים רק ב6.2, אבל אנחנו לא נחכה לרגע האחרון).
אם יש עוד שאלות, בעיות או תיקונים – מוזמנים להגיד בתגובות. וכמובן מוזמנים לשתף במה בחרתם ולמה. בהצלחה לכולנו!
ל'פרזיטים' באמת יש סיכוי לקחת את האוסקר?
כאילו, באמת יש מצב שהם יתנו את הפרס האולטרה-גדול לסרט זר?
נגיד זאת כך: גם אם לא, היסטוריה הוא כבר עשה
הוא הסרט הזר הראשון שזכה בגילדת השחקנים והסרט הזר הראשון שזכה בגילדת העורכים. אלה תקדימים לא רעים בכלל. זכייה גם ב-DGA, והפרס די בבירור שלו… אלא שדי מתבקש שה-DGA יילך ל"1917" (וגם הבאפטא, אגב. בכל זאת, בריטים).
מה שזה ישאיר אותנו זה פרס גילדת הכותבים ששם יצטרך להראות את כוחו.
אם הוא יזכה בעוד פרס מהשלושה שציינתי, הייתי אומר שהוא המועדף לזכיה. אם בפרסים האחרים זוכה "היו זמנים בהוליווד", הייתי אומר שיש מירוץ תלת ראשי. אם כצפוי יזכה בבאפט"א ובבמאים "1917", אז כנראה שהוא יהיה הזוכה.
אין ספק שהוא עושה היסטוריה
וגם אין ספק שמגיע לו. פשוט אני מתקשה לראות את האקדמיה נותנת את הפרס לסרט זר. זה מרגיש כאילו שאפילו אם הוא יגיע עד שם – זה ייעצר לפני הגשר האחרון.
כאמור, זה בהחלט המכשול העיקרי שלו
מצד שני – אנשים באמת באמת באמת אוהבים את הסרט. בוא נראה מה יהיה.
אם אני מבין נכון את שיטת ההצבעה באוסקר
אז גילדת השחקנים שנתנה לו הרגע את הפרס הסרט הטוב ביותר (האנסמבל זה בעצם המקבילה של זה, לא?) היא זו עם הכי הרבה חברי אקדמיה מצביעים גם באוסקרים לפרס הסרט הטוב ביותר, ככה שזכייה שלו כאן אמורה להיות פוש רציני לזכייה בפרס הסרט. זה לפחות ההגיון, השאלה היא האם בעבר יש קורצליה בין הזכיות בשני הפרסים?
לא גבוהה במיוחד
הקורלציה היא בערך חצי מהזמן, והפעם האחרונה שזוכה ב-SAG זכה באוסקר היה 2015. הזכייה פה פחות משמעותית מבחינת סטטיסטיקה ויותר מבחינה תודעתית.
צופה בעיקר אהבה יתרה ל-"נשים קטנות",
אבל יהיה ממש כיף אם אתבדה.
כך או כך, לא הייתה שנה בה התזכורת העצמית שלי לחכות לעונת הפרסים בשביל להחליט אם השנה טובה או לא הייתה חשובה יותר.
אני בעיקר חושש שרוב המצביעים לא יספיקו לראות את "נשים קטנות"
מה שישים אותו בחסרון משמעותי ביחס לשאר הסרטים. מצד שני, אפשר לערוך את הסקר ויש שבוע לראות את הסרט בקולנוע ולדווח פה (וגם.. אממ… מגבת).
כרגע זה לא נראה כך
כמו שנכתב זה סרט שיצא לא מזמן שלא כולם ראו והוא גם לא זכה באף פרס משמעותי בכל עונת הפרסים הזאת. אני מהמר שהוא לא ייקח אף פרס
יש לי בקשה
הייתי רוצה שתהיה כתבה (או שאולי דווקא המגיבים פה יעשו את זה) שתסביר באופן כללי לקוראים "חסרי ההשכלה" במושגים קולנועיים קצת עליהם. לדוגמא למה מתכוונים שאומרים שבסרט פלוני "העריכה הייתה טובה במיוחד", איך מזהים דווקא את העריכה מתוך הסרט? או תסריט טוב (ולא סרט טוב. או הפוך), או בימוי, צילום…. חלקם ברורים יותר וחלקם פחות והייתי שמח ללמוד קצת בנושא.
כמובן שאני לא מבקש פה לימודי קולנוע אלא להבין את המושגים באופן כללי.
התחלתי לכתוב משהו, יצא ארוך מדי
מפה לשם, בסדר, תהיה כתבה.
תודה
(ל"ת)
הצבעתי ל-1917 כי יצאתי נפעם מההקרנה
משעשע אגב שבסקר "עין הדג" הצבעתי ל-'היו זמנים' כסרט שהכי אהבתי ב-2019, והנה 2020 רק התחילה וכבר יש לפחות שני סרטים שאהבתי יותר ('1917' ו-'ג'וג'ו').
שאר הרשימה:
ג'וקר
פרזיטים (מבחינתי הם תיקו)
סיפור נישואים
נשים קטנות (ידעתם שגרטה גרוויג ונוח באומבך הם זוג? למדתי את זה רק השבוע)
פורד נגד פרארי
האירי (עם כל הצער שבדבר. ממש רציתי לאהוב את הסרט)
אני רוצה רק לומר,
שהשנה לא היו כל כך הרבה סרטים טובים ( בוא נגיד, לא יותר מ13) –
אבל הסרטים שהיו טובים, היו ממש טובים. וחלקם אפילו ממש ממש טובים.
מלבד כמה דברים היסטוריים שקרו רק השנה בקולנוע, ורובם היו לקראת סוף השנה, ככה שהיה שווה לחכות ( כי אני באמצע השנה כמעט הרמתי ידיים משיעמום ותת רמה).
ככה שבשבילי, בסופו של דבר הייתה שנה מוצלחת מאוד.
נ.ב
רק אני מחכה בכיליון עיניים לנשים קטנות?! ולא בגלל הסרט, אלא בגלל השחקנים. רק שגרטה לא תעשה פאשלות…
דירוג הסרטים מהטוב ביותר
1917 – מעבר להישג הטכנולוגי המרשים, יש גם סרט אינטנסיבי ומורט עצבים. ועם כל הכבוד שבהחלט מגיע לרוג'ר דיקנס, שיקח את פרס הצילום בהליכת ירח, רוצה גם לשבח את מחלקת התאורה, שעשו עבודה מפעימה בסיקוונס הלילי.
פורד נגד פרארי – יותר מבדר כשהוא על מסלול המירוצים מכשהוא לא עליו, אבל עדיין מוצלח ועם בימוי מהוקצע של מנגולד. מה שכן, זה קצת בזבוז של ג'ון ברנתל.
ג'וקר – האהבה שלי כלפיו פחתה ככל שהוא מתרחק, אבל איזו הופעה של חואקין. צרמו לי הטוויסט הממש צפוי וההתעקשות להכניס את הרצח של הוויינס . מצד שני, מעריך את ההמנעות שלו מללכת לעוד כיוון מתבקש בסוף.
ג'וג'ו ראביט – סרט חמוד מאוד עם הופעות מוצלחות של כולם (חוץ מרבל ווילסון). מראה שוואיטיטי כן יודע לשלב הומור עם רגש כשהוא רוצה.
פרזיטים – לא התלהבתי באותה רמה של שאר המבקרים, אבל אי אפשר להתכחש לכך שיש פה עבודה של במאי עם חזון.
נשים קטנות – חביב מאוד. מקנא בטימותי שלאמה שמצליח להיראות טוב גם עם שיער של "הרגע קמתי". כשלי יש שיער כזה אני נראה כמו דמות מצויירת שהתחשמלה.
סיפור נישואים – דרייבר וג'והנסון מוצלחים, אבל לא הצלחתי להתחבר לזה. כן הזדהיתי עם התזוזות הלא נוחות של דרייבר שכשישב בכסאות / שולחנות נמוכים.
היו זמנים בהוליווד – איטי ומשעמם. בראד פיט מוצלח והרבע שעה האחרונה מבדרת, אבל זה לא מציל את כל השיממון שבא לפני.
האירי – 2 איטי 2 משעמם. לא מגיע לו שום פרס.
אה, כן? אז נראה אותך מדרג את כל הסרטים המועמדים!! (שראיתי)
לא הספקתי לראות עד רשימה זאת: מלך האריות, מיליפיסינט: אדונית הרשע, פריצת דרך, גופו של הצלוב, המערה, לואיס סופרמן הקדוש.
47. מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר – חרא
46. הארייט – הדרך לחופש: בקושי סרט.
45. עלובי החיים – צרפתים, די
44. יד אבודה – המיקום לאו דווקא בגין הסרט עצמו אלא בעיקר בגלל הפוטנציאל המבוזבז בהתמקדות בדמות הפחות מעניינת בסרט הזה (הבן אנוש) במקום בדמות המעניינת (היד).
43. Hair Love – מסתבר שלא מספיק לשים אבא ובת בסרט אנימציה קצר כדי שאני אוהב אותו
42. היו זמנים בהוליווד – טרנטינו, די
41. פצצה – בקושי סרט, אבל קצת יותר סרט מהבקושי סרט הקודם
40. ארץ הדבש – פורנו עוני תיעודי לא מעניין (ברובו)
39. ג'ודי – מעבר לקשת – רנה זלווגר אחלה, אבל לא להשקיע בשאר הסרט?
38. סריה – סיפור אמיתי מזעזע =/= סרט טוב. מדי פעם צריך אשכרה להפוך אותו לקולנוע
37. לך רוץ צ'ה צ'ה – אוקיי
36. בת – מסתבר שלא מספיק לשים יחסי בת ואב בסרט כדי שאוהב אותו, אבל הפעם בגרסה אמנותית אירופאית כזאת
35. ריצ'רד ג'ול – אבל איך סם רוקוול לא מועמד וקתי בייטס כן?
34. אחווה – מעניין, אבל לא באמת מפותח.
33. ללמוד לגלוש על סקייטבורד באזור מלחמה (כשאת ילדה) – נושא מעניין =/= סרט טוב
32. דמוקרטיה על סף תהום – מעניין, וגם סרט טוב, אבל אולי קצת מוטה מדי
31. אד אסטרה – מהמם ויזואלית, שעמום אינטלקטואלית.
30. פורד נגד פרארי – מעניין לפרקים, אבל מתעקש להיות בינוני ברובו.
29. צעצוע של סיפור 4 – קי ופיל נהדרים. חוץ מזה, אוקיי
28. רוקטמן – אבל למה להרוס שירים של אלטון ג'ון?
27. יום יפה בשכונה – אבל למה לעשות סרט על מיסטר רוג'רס אם אתם לא רוצים לעשות סרט על מיסטר רוג'רס בכלל? ואם כבר יש בסרט ניצנים של מקוריות, למה להיצמד לאחר מכן בסיפור הכל כך מוכר ולעוס הזה?
26. ג'וקר – חואקין פיניקס אדיר, אבל מתי הוא לא אדיר? ושאר הסרט לחלוטין לא אדיר.
25. נשים קטנות – סבבה
24. לשבור את הקרח 2 – אינטו דה אונאוןןןןןןןןןן, אינטו דה אונאוןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןן. אחלה שירים, אבל כנראה שלא היה צריך סרט שלם בשביל למצוא דרך מסורבלת לקשר ביניהם.
23. קיטבול – חמוד להפליא
22. האפיפיורים – יח"צ אפקטיבי עם הופעות משחק נהדרות הוא עדיין יח"צ אפקטיבי :/
21. קלאוס – יח"צ אפקטיבי וחמוד להפליא הוא יח"צ חמוד להפליא
20. אחות (מצויר) – מבאס ונוגע ללב
19. מפעל אמריקאני – נחלש לקראת הסוף, אבל הרגעים החזקים חזקים מאוד
18. רצח כתוב היטב – כיף מאוד מאוד
17. מיסטר לינק – לא יודע, אני אהבתי
16. הנוקמים: סוף המשחק – פאק יה: הסרט
15. 1917 – כרגע עיקר ההערכה והאהדה שלי אליו זה רק בזכות הביקורת הלא מוצדקת שהוא סופג בכל מיני מקומות (וזה לא שחסרה ביקורת מוצדקת)
14. המגדלור – כיף מאוד, אפילו אם פחות חכם משהוא חושב שהוא
13. ג'וג'ו ראביט – לא הכי חכם, אבל בהחלט הכי מקסים
12. שבויים של החיים – פאק, אאוץ', מה זה, לא רוצה, אמאלה
11. הדרקון הראשון שלי: העולם הנסתר – סיום נפלא לטרילוגיה, אפילו אם הוא מדגיש גם את ההיבטים הבעייתים בה.
10. האירי – מדהים
9. אחות (לייב אקשן) – סרט מתח קטן, אפקטיבי וקצר. מה עוד צריך?
8. כאב ותהילה – גם אני מופתע שהוא הגיע עד לפה, אבל כנראה שהוא פשוט באמת כזה טוב, מה אני אגיד לכם.
7. מועדון הכדורגל של נפטה – חכם ושנון ומגניב ומלא תקווה ופשוט נפלא
6. זכיר – הסרטון היחיד השנה מהסרטים הקצרים המצויירים שבאמת שווה משהו.
5. החלון של השכנים – מה אם היצ'קוק היה עושה דרמה משפחתית?
4. עבור סאמה – כולל אחת הסצנות שאני לעולם לא אשכח, בקטע טוב ורע במקביל
3. בהיעדרות – אמאלה, דרום קוריאה, למה אתם ככה
2. סיפור נישואים – עדיין מתאושש, תודה ששאלתם
1. פרזיטים – נו, כי יש ברירה אחרת? (כן, טוב, סיפור נישואים זאת גם בחירה מאוד מאוד טובה).
וואו.
(ל"ת)