דיסני קונים את פוקס. ברוכים הבאים למונופול

כן, האוונג'רס יוכלו להילחם באקס-מן, אבל האיחוד של שני אולפני הענק הוא בעיקר מדאיג

אחרי כמה שבועות של שמועות, עכשיו הגיעה הידיעה הרשמית. דיסני – אימפרית הבידור שכבר מחזיקה (בין השאר) במארוול, פיקסאר ולוקאספילם – עושה עוד רכישה, שמגמדת את כל הקודמות: דיסני קונה את אולפני פוקס המאה ה-20, אחד האולפנים הגדולים והותיקים בהוליווד, תמורת סכום של כ-52 מיליארד דולר. האיחוד בין שני האולפנים הופך את דיסני לאימפרית הקולנוע והטלויזיה הגדולה ביותר שהתקיימה אי פעם, ככל הנראה.

אוקיי, בוא ניקח כולנו שנייה ונתלהב: האקס-מן הולכים לפגוש את הנוקמים! סרט טוב של ארבעת המופלאים! דדפול וספיידרמן! אינדיאנה ג'ונס מגלה את העולם של אוואטר! משפחת סימפסון ב"לשבור את הקרח 2"! הקינגסמן ברימייק לייב אקשן של מולאן! זנומורף יוצא מהחזה של קיילו רן! אפשרויות בלתי מוגבלות!
אוווהההההההההההההההההההההההה!

ועכשיו, בוא נירגע שנייה ונבין – מה שקורה כאן זה לא טוב.

כי מה שקורה כאן זה מביא אותנו צעד קרוב להפיכתה של דיסני למונופול, וכמו שכל ילד בן 9 שצריך לבחור משחק קופסה יוכל להגיד לכם, מונופול זה לא טוב. במקרה הטוב זה שלוש שעות מייאשות שבהם אף אחד לא זוכה וכולם רק רוצים ללכת לשחק במשהו שמזכיר כיף או כולל בתוכו כבשים. במקרה הרע זה חונק את השוק ופוגע בצרכנים.

כרגע, דיסני הם עדיין לא מונופול – הם "רק" אולפן הסרטים המצליח ביותר בהפרש עצום מכל מתחרה. ברשימת הסרטים המכניסים ביותר בעולם בשנת 2016, כל חמשת הראשונים הם סרטים של דיסני. עכשיו כשמצרפים אליה גם את כל הנכסים של פוקס – הם בהחלט שולטים על נתח שוק מפחיד בגודלו.

כיום פעילות שש חברות גדולות (כלומר, שהצליחו לעשות את אחד מ-15 הסרטים הנצפים ביותר באמריקה בשנתיים האחרונות): דיסני, האחים וורנר, פוקס, יוניברסל, פאראמאונט וסוני. מבינהם, סוני במשבר מתמשך והלהיט האחרון שלהם נוצר בשיתוף פעולה עם דיסני ("ספיידרמן: השיבה הביתה"), והחברות האחרות מסתמכות כל אחת על מספר מצומצם של פרנצ'ייזים אמינים ("מהיר ועצבני" של יוניברסל, "רובוטריקים" של פרמאונט). עם המיזוג בין דיסני ופוקס, המספר הזה פוחת עוד יותר, ואיזון – אין.

הקנייה של פוקס לא רק מאחדת את מארוול סוף סוף עם המוטנטים שלהם, אלא מעניקה לדיסני (ככל הנראה: הכתבות עדיין לא פירטו בדיוק מה נמכר ומה לא) גם את המותגים אווטאר, הסימפסונים, איש משפחה, פיוצ'רמה, עידן הקרח, כוכב הקופים, הנוסע השמיני, הטורף, קינגסמן ועוד חטיבת סרטים שלמה שמוקדשת לסרטים עצמאיים. אה, וכל הסדרות של ערוצי FX וFXX כמו "אטלנטה" ,"פארגו", "אימה אמריקאית", "ארצ'ר", "פילדלפיה זורחת", "ההמבורגרים של בוב", ואלה רק מבין הסדרות שמשודרות כרגע.

והנה הבעיה עם הקנייה הזאת ועם מונופולים: אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות לסדרות ולסרטים האלה. האם דיסני תאפשר להן להמשיך כדרכן, ולעשות מה שעשו עד כה? האם דיסני תעשה דיסניפיקציה לכולם, תוציא מחדש בגרסאות PG ותשלוט ביד רמה בכל המקומות של טבלת שוברי הקופות? האם חלק ככה, חלק ככה? האם בתוכנית של קווין פייגי יש איזה מקום לאיזה "דדפול" מדמם, גס ומדורג R? האם דיסני תעדיף פשוט לא להשקיע בכל הדברים האלה, תתן להם להיעלם מהנוף הכללי ואולי אם יתחשק לה תעשה ריבוט לייב-אקשן ל"משפחת סימפסון" עוד 10 שנים?

ומה, השם ישמור, עם איזה סרט חדש? הקנייה הזאת מצמצמת באחד את מספר האולפנים להם ניתן להציע רעיונות חדשים, וזה לא שהיו רבים מלכתחילה. מילא אם זה היה "סוני", שלא ידועים מאוד בחדשנות ובתעוזה שלהם; פוקס, עם כל אלפי החסרונות והפלופים שלה, היא חברה שמעיזה לנסות דברים אחרים, מדי פעם. בניגוד לדיסני, הם לא פיצחו את הנוסחה, אז הם מנסים דברים חדשים כל הזמן (כלומר, חדשים במגבלות הז'אנר שהוא שוברי קופות).

עוד עניין שעולה מהסיפור הזה נוגע לסטרימינג: כבר ידוע שדיסני רוצה לפתוח ערוץ סטרימינג משלה, ועכשיו עם כל הנכסים של "פוקס" הדבר יהיה קל מתמיד: כשיש לך בחברת סטרימינג אחת את דיסני, פיקסאר, מלחמת הכוכבים, וכל הסדרות של פוקס, וכל זה במחיר שדיסני אומרים שיהיה זול יותר מנטפליקס – זה בהחלט מייצר כאב ראש לא קטן אצל המתחרים.

ומה לגבי פוקס? ובכן, היא מתחילה מחדש ב"קטן" – היא נשארת עם ערוצי הספורט והחדשות שלה ועם כל מיני תחנות ברחבי ארצות הברית ותתמקד בהם, ככל הנראה בזמן שהיא עסוקה בספירת הכסף שהיא הרוויחה מהעסקה.

אז הנוקמים יילחמו באקס-מן, וזה יהיה מאוד כיף, אבל נראה שתהיה חברה אחת שתפקח על הכיף שלנו מעכשיו והלאה: יהיו הסרטים של דיסני שיכללו כל שובר קופות וזיכיון שאתם אוהבים, ויהיה את כל השאר. נשאר רק לקוות שזה יסתיים בצורה הטובה ביותר.