עמנואל לובצקי הוא אולי אמן הקולנוע הגדול ביותר החי כיום. לא רק הצלם הגדול בעולם; האמן הקולנועי הגדול ביותר, מכל סוג.
הטריילר הראשון של "The Revenant"* היה מדהים. זה הסרט החדש של אלחנדרו גונזלס "בירדמן" אינאריטו, עם לאונרדו דיקפריו וטום הארדי, אבל האיש הבולט בטריילר הוא הצלם עמנואל לובצקי. מדהים כמה שהטריילר ההוא נראה מדהים. ועכשיו יש עוד טריילר, שכרגיל – מבהיר קצת יותר פרטים על העלילה של הסרט. והוא מדהים עוד יותר.
למה אני עף על לובצקי דווקא? כי אלחנדרו גונזלס אינאריטו הוא במאי טוב, אין ספק. וגם אלפונסו קוארון הוא במאי גדול, וגם טרנס מאליק, לא חסר לו. אבל אלה הסרטים שהבמאים האלה עושים עם לובצקי – "עץ החיים", "הילדים של מחר", "כח משיכה", "בירדמן", ועכשיו הדבר הזה – שהם לא רק יפהפיים מעבר לכל פרופורציה הגיונית, אלא גם מגדירים מחדש את גבולות הקולנוע, את מה שאפשר ואי אפשר לעשות. "כח משיכה" היה כולו מלאכותי. "עץ החיים" היה כולו (כמעט) טבעי. "The Revenant"* נראה כמו שילוב בין השניים – הוא מצולם בשוטים ארוכים ועם תאורה טבעית בלבד, רק השמש, אבל מן הסתם יש פה דברים לא אמיתיים (יש להניח שלא מדובר בדב בשר ודם). כשאתה רוצה לעשות סרט שלא נראה כמו שום סרט לפניו, אתה לוקח את לובצקי. ויש גם מצב שהוא הולך לקבל אוסקר שלישי ברציפות, ובצדק.
* "האיש שנולד מחדש" הוא השם העברי של הסרט. והייתי מתעצבן על זה מאוד אם לא הייתי עסוק בלהיות עצבני על "להציל את מארק וואטני". כאילו מה.
מבוסס על אירועים אמיתיים
קצת נמאס לי לשמוע את זה. הקשר למציאות, או לפחות לסיפור המקורי סביר להניח קלוש. אני לא מבין איזו תחושה זה אמור ליצור בקרב הצופים.
נראה נהדר, בכל אופן!
אבל הסרט הזה באמת* מבוסס על אירועים אמיתיים.
* ככל האפשר. יו גלאס, שאותו מגלם לאונרדו דיקפריו, היה אדם אמיתי, וסיפור ההישרדות שלו הוא אמיתי. הנה העמוד עליו בויקיפדיה (ספוילרים לסרט, אני מניח). זה לא אומר שכל פרט בסרט הוא זהה למה שקרה במציאות, מן הסתם. הסרט הזה לא מתעד אירוע היסטורי אמיתי, אבל מבוסס על אחד כזה.
נכון בהחלט שבמשפט "מבוסס/בהשראת על סיפור אמיתי" נעשה שימוש יתר בסרטים, ובמקרים מסוימים זה פשוט שקר. אבל כל עוד זה נכון, מה הבעיה עם זה?
אני מסכים
אני מתכוון לעובדה שהפרט הזה מופיע 3 פעמים בטריילר. פעם אחת בהתחלה ופעמיים עם הצגת שם הסרט. אני מסכים שבמידה והתסריט נכתב בהשראת אירועים אמיתיים שווה לציין את זה כי זה נותן ערך מוסף לסיפור, אבל מכיון שזה לא סרט דוקו-דרמה או חצי אוטוביוגרפיה זה קצת הציק לי, במיוחד בטריילר כשהזמן שלך קצוב. בעשור האחרון הכנסת השורה "מבית היוצר של המטריקס" הפכה סטנדרט, אפילו אם מדובר ב"מלון מריגולד האקזוטי השני", אבל להכניס אותה שלוש פעמים ב-2 דקות זה קצת חורה.
ואולי אני נטפל לקטנות.
גם היטלר
והכיבוש שלו ורדיפת יהודי אירופה התרחשו במציאות (באמת, בדקתי גם את זה בויקיפדיה!) אבל לא ראיתי בשום מקום בטריילר ל"ממזרים חסרי כבוד" שזה בהשראת מקרים אמיתיים. בטח לא 3 פעמים!
***התגובה הזאת היא קומית לגמרי והיא אינה מייצגת את דעותיי האמתיות.
מה שבטוח הוא
שדקפריו לא יקבל אוסקר
זה נאמר כאבחנה על עונת הפרסים או שזה עוד בדיחה של "דיקפריו לא זוכה באוסקר אף פעם" שכבר הפכה ל-meme של ממש?
לא אישי נגדך, אבל מוזר לי שהבדיחה הזאת עדיין בשימוש. מישהו החליט לפני איזה שנתיים שליאנורדו בחיים לא זוכה באוסקר וזה נהיה ויראלי בצורה הזויה, לאנשים כ"כ קשה לבדוק שסך הכל 4 מועמדויות ללא זכייה ממש לא הכי גרוע שהיה באוסקרים? למה פיטר או'טול לא נהיה meme?
להגיד לך תאמת
לא חשבתי על זה כל כך לעומק, הוא פשוט שחקן טוב שלדעתי מגיע לו ועצוב לי שהוא לא קיבל גם כשלדעתי הגיע לו יותר מהמתמודדים האחרים.
זה די פשוט
קודם כל פיטר אוטול הוא שחקן שרוב משתמשי האינטרנט הצעירים שמשתמשים בממים לא ממש מכירים, והוא בגדול הרבה פחות בתודעה למרות שהמקרה שלו בהקשר של אוסקר הרבה יותר קשה. חוץ מזה, דיקאפריו הוא לא רק שחקן הוא גם סלב, מה ששם אותו במקום מאוד גבוה בתודעה של צעירים. גם דיקאפריו הוא אחד השחקנים היותר אהובים כיום (אני אישית לא כל כך מבין למה), והשילוב של הכישרון הגדול שלו כביכול עם המעמד הציבורי שלו יוצר את כל העיסוק הזה.
(בתכלס התפקיד היחיד לדעתי שאולי מגיע לו אוסקר עליו הוא ב-What's Eating Gilbert Grape, ולא נראה לי שיותר מדי אנשים שמשתמשים במם הזה ראו אותו)
מה גם שבשנים שבהן אוטול היה מועמד לא ממש היה אינטרנט
(ל"ת)
פיטר או'טול לא נהיה מם,
בגלל שבזמנו לא למדו איך מפיצים ממים בטלגרף.
מדהים שלא משנה כמה שיער פנים דיקפריו יגדל,
מהשפמפם בהטייס, לזקן בשתולים, לרעמת השיער האימתנית שכאן – ברגע שהוא יפתח את הפה הוא תמיד ישמע כמו ילדה בת 14.
תאורה טבעית אבל עם עריכה באפטר אפקטס אולי זה נראה טוב מידי
מותר לנטפק?
אני בספק שכלי האפקטים העיקרי היה אפטר-אפקט, אולי fusion אבל ככל הנראה nuke.
אבל זה באמת הודעה על נושא איזוטרי לצערי…
אני חושב שאתה קצת מגזים
צר לי לנפץ את הבועה, אבל לקבוע על פי טריילר שצלם כזה או אחר הוא "האמן הקולנועי הגדול ביותר, מכל סוג" זה קצת מביך, גם בשביל הדג. אני לא חושב שיש כאן מישהו עם תפיסה מספיק רחבה בקולנוע כדי להתיימר בקביעות כאלה. הצהרות בומבסטיות כאלה מתאימות למבקרים אחרים, פלצנים יותר, שמניחים שהם יודעים הכל ושכל מילה שלהם היא קודש. ובכל מקרה, גדולתו של אמן בדרך כלל לא נמדדת תוך כדי שהוא פועל, אלא הרבה אחר כך, תוך בחינה של כמה הוא באמת השפיע על התחום בתוכו הוא עובד וכמה העבודה שלו נשארה רלוונטית.
תמיד אני מתלהב מעמנואל לובצקי אבל הפעם וואלה הגזמתי
(ל"ת)
שוב, נראה ממש מגניב אבל יש בטריילר יותר מדי מידע
אני הפסקתי את הטריילר באמצע, כי אני שונא שכבר מראים לך חצי ויותר מהעלילה.
תודה שכתבת, עכשיו אני לא הולך לצפות בו.
(ל"ת)
זה כמובן נראה מדהים
עם שילוש מופלא כמו אינאריטו – דיקפריו – הארדי, זה גם בהחלט מבטיח גדולות ונצורות, אבל לי אישית היו יותר מדי קטעים בטריילר הזה שטיילו ברכות על הקו הדק בין גאונות לשיגעון, אולי טיפ טיפ יותר מדי קווירקי. אני מניח שבהקשר זה יראה יותר טוב. עדיין מצפה בכיליון עיניים לסרט.
השוט האחרון. וואו.
(ל"ת)
(The Revenant: Or (Why they make films
אולי חושף קצת יותר מדי, אבל גם הופך את הסרט הזה למס' 1 ברשימת הציפייה.
אוף: הקמפיין האוסקרי הראשון לשחקנית טרנסג'נדרית
אני לא יודע אם יצא לדבר באתר על "קלמנטינה", הקומדית טרנסיות שצולמה כולה באייפון 5. היא הוקרנה בחיפה לאחרונה (בשם "מנדרינות"), וזכתה לביקורות מחמיאות מסריטה וסינמסקופ, ובכלליות הוא אחד מהסרטים שאני מחכה שיגיעו לפורמט צפייה אפשרי כלשהו (בעדיפות חוקי).
עכשיו יוצרי ומפיקי הסרט מנסים לדחוף את השחקניות שלו לאוסקר, בקמפיין הראשון של שחקניות טרנסיות לאוסקר. למרות שאני פסימי לגבי הגעה לקו הסיום, בהחלט יהיה מעניין לראות אם שמות השחקניות יופיע בעוד כמה מקומות (פרסי האינדי נראה כמו מקום מושלם לפני כמה שנים. בימינו זה כבר עוד חצי אוסקר, אז קשה יותר לדעת).
בדיוק באתי לכתוב שיש יותר סיכוי שיפיצו אותו מסחרית בארץ מאשר שאחת מהן תהיה מועמדת לאוסקר
ואז ראיתי שאנשי הפסטיבל לקולנוע הומו-לסבי מביאים אותו למספר הקרנות בסינמטק ת"א בנובמבר.
לא הבנתי אם מדובר בהפצה עצמאית סטנדרטית כמו שהם עשו עם "52 ימי שני" וסרטים אחרים או במספר הקרנות מוגבל שעשוי להתרחב בהתאם להיענות הקהל או מה לגבי סינמטקים אחרים. בכל מקרה, העיקר שיש הזדמנות לתפוס (שוב) את הדבר המרענן והמרנין הזה עם הדמות הכי אהיבה ושניאה בו זמנית שזימנה לנו 2015 עד כה.
סינמטק ת"א לא עוזר לי. הוא יקפוץ גם לירושלים במקרה?
בנוסף, האם יש סיבה שקוראים לו דווקא "מנדרינות" ולא "מנדרינה"/"קלמנטינה"?
לא ששמתי לב לסיבה מיוחדת שאפשר להבין מהסרט. מצד שני אני לא מצליח לראות הבדל בין "מנדרינה" ל"מנדרינות".
כנראה
כדי שכולם יתבלבלו עם הסרט האסטוני
הקטע עם הדוב נראה כמו משהו מאחד ממשחקי טומב ריידר
(ל"ת)
צריך להיות חוק: לא שמים באותו סרט שני אנשים עם זקן בגוון דומה
זה לא הוגן לאנשים כמוני – אני לא מסוגלת להבחין מה קורה לאיזו דמות.
וכן, הצילום יפהפה.