שמעתם על הסרט הזה שמציג עכשיו בקולנוע ומועמד להרבה אוסקרים, שמספר את סיפורו האמיתי של הגאון המפורסם הזה, ששינה את פני תחום המחקר שלו אבל סבל מבעיות רפואיות שהקשו עליו להשתלב בחברה? כי יש שניים כאלה.
לא הוגן להתייחס לשני סרטים כאחד. "משחק החיקוי" ו"התאוריה של הכל" הם לא אותו סרט, הם נעשו על ידי אנשים שונים עם כוונות שונות ועוסקים בנושאים שונים, ולא אשמתם שהם קצת דומים זה לזה ויצאו כמעט בו-זמנית. מצד שני, זה גם לא ממש מפתיע – או מקרי – ששני הסרטים האלה יוצאים בדיוק עכשיו. סרטים שמצייתים לכל כך הרבה קלישאות אוסקר מן הסתם יגיעו בדיוק בזמן בשביל לקבל אותן. גם ביוגרפיה, גם סיפור אמיתי, גם גאון, גם התגברות על נכות וגם מבטא בריטי, בינגו!
"משחק החיקוי" הוא האשם העיקרי באוסקריות. זהו סיפורו של אלן טיורינג, מפענח הצפנים הגאון שגויס במלחמת העולם השניה לשבור את קוד ה"אניגמה" הגרמני, ובכך היתה לו השפעה מכרעת על סיום מלחמת העולם השניה – וגם על כל שאר העולם, כי על הדרך הוא המציא את המחשב. סיפור חייו הוא כל כך מעניין שהיו חייבים לעשות עליו סרט יום אחד, אבל לאלן טיורינג הגיע סרט טוב יותר מזה.
זה לא ש"משחק החיקוי" כל כך גרוע. במובנים מסוימים הוא טוב: הוא כתוב ומבוים ומשוחק באופן מוכוון מטרה, ומגשים אותה היטב. אבל המטרה שלו היא לא להיות סרט טוב, או להציג נכון את חייו של אלן טיורינג. המטרה שלו היא להשיג אוסקרים, והיא מתעלה על כל שיקול אחר. אז הסיפור לא ממש נאמן למציאות, אבל אנחנו כאן בסרט, אז צריך להגביר את הדרמה ולהכניס נאומים חוצבי להבות ורגעי כינורות בכל הזדמנות. אז טיורינג ככל הנראה היה אדם נורמטיבי למדי, אבל דמויות נורמטיביות לא מקבלות אוסקר, אז נהפוך אותו למין ארטו-דיטו עם שגעון גדלות. יש דבר כזה, "מבחן טיורינג", נכון? אז אפשר לדחוף איזו התייחסות מאולצת אליו לתוך מונולוג נטול כל קשר.
אבל הדבר הכי מרגיז ב"משחק החיקוי" הוא האופן שבו הוא מטפל בהיותו סרט על איש חכם מאוד. תמיד יש בעיה בסרטים על מתמטיקאים, מדענים ושאר גאונים: ברור ששום סרט לא יכול לגרום לצופים להבין איך באמת פתר אלן טיורינג את הבעיות שהוצבו בפניו, פשוט כי רובנו איננו אלן טיורינג ולא חכמים כמוהו. בשלב כלשהו חייבים לומר שהוא עשה משהו מחוכם – עזבו, זה מסובך – ופתר את הבעיה, הידד. המעצבן ב"משחק החיקוי" הוא שהסרט מציב את רף ה"עזבו, זה מסובך" כל כך נמוך שהוא למעשה מונח על הרצפה. לא ציפיתי לדעת בדיוק איך עובדת המכונה של טיורינג, אבל זאת היתה בקשה גדולה מדי להבין מה בעצם היתה הבעיה שהוא התגבר עליה? להסביר מהי בעצם מכונת ה"אניגמה" ולמה כל כך קשה לפצח אותה? להסביר מה האניגמה עושה, לעזאזל, זה באמת לא קשה; אפשר לעשות את זה בשתי דקות ולהרוויח רגע קולנועי מעניין וגם לתת לקהל להרגיש שהוא יודע משהו שהוא לא ידע קודם. אבל הסרט נמנע מזה לגמרי, כי עזבו, זה מסובך ואתם בטח לא תבינו. כל דבר שקשור לצפנים בסרט (כלומר, עיקר העלילה) הוא קופסה שחורה: היה משהו קשה אבל אז טיורינג עשה משהו חכם כדי לפתור את זה. זה סרט על אנשים חכמים עבור אנשים מטומטמים.
זה בהחלט לא עוזר שברגעים הבודדים שבהם הסרט אשכרה מדבר על הצפנה, הוא מדבר שטויות. לא צריך להיות מומחה גדול כדי לדעת את זה – מספיק לקרוא ספר מדע פופולרי על הנושא ("סודות ההצפנה" של סיימון סינג מומלץ), מה שהתסריטאי כנראה לא טרח לעשות, כי זה לא שפיענוח צפנים היה חלק חשוב בחייו של אלן טיורינג או משהו.
ובקשר לחייו של טיורינג? הוא היה לא פופולרי עד שהוא הפך לפופולרי, היתה לו קירה נייטלי שעמדה לצידו. הסרט הזה הוא אוסף של קלישאות – מבוצעות היטב, אבל עדיין קלישאות.
"התאוריה של הכל", כאמור, נראה מרחוק בדיוק אותו הדבר. עוד מדען ידוע – סטיבן הוקינג, הסלב הכי גדול של עולם המדע מאז איינשטיין – שבנוסף, גם מתמודד עם מחלה מזוויעה. ואשתו שתמכה בו לאורך כל השנים. אוסקר ביד ומיד.
אבל למרות שהכל כרגיל, "התאוריה של הכל" הוא יותר מפזמון חוזר. זה מתחיל מכך שזה לא סרט על סטיבן הוקינג, אלא על אשתו. הסרט מבוסס על ספרה האוטוביוגרפי של ג'יין הוקינג (שבסרט מגולמת על ידי פליסיטי ג'ונס המצוינת), ולכן הוא מתמקד ביחסים בינהם; והיחסים בינהם הם יותר מ"הוא היה נורא מצליח וחשוב והיא עמדה לצידו". זה מתחיל כסיפור אהבה חמוד, אבל בהמשך זה מסתבך, ולא תמיד נראה כמו אהבה מהאגדות. לפני שראיתי את הסרט, בידיעת כמה מהפרטים הפחות-הוליוודיים בחייו של סטיבן הוקינג, חששתי שהסרט יעלים אותם בדרך לקולנוע – אבל הוא לא; הם שם, למרות שזה גורם לבני הזוג הוקינג להיראות פחות ממושלמים.
וזה בעצם העיקר: הסרט נותן לסטיבן הוקינג להיות בנאדם. הוא מכיר בכך שמחלה קשה וטרגית לא הופכת אותך מיד לקדוש. הוקינג של הסרט אולי חכם, אבל הוא רק בנאדם, עם חולשות אנושיות וחוש הומור. הוקינג של הסרט היה איש שנון לפני שחלה, ולא הפסיק להיות כזה כשאיבד את יכולת השימוש בשריריו. יש בסרט רגעים של הומור גיקי מפתיע וממש מוצלח.
חוץ מזה – אפשר לדבר על אדי רדמיין רגע? גם כאן, זאת נראית כמו קלישאה: גילום אדם הסובל מנכות גופנית הוא מגנט אוסקרים ידוע. ועדיין, אי אפשר שלא להעריך את העבודה שרדמיין עושה כאן. הוא לא סתם יושב בכסא גלגלים לאורך כל הסרט: הוא מתחיל אותו כאדם נורמלי ובריא, ומאבד בהדרגה, איבר אחרי איבר, את חופש התנועה והשימוש בגופו ובקולו. את כל זה רדמיין עושה בהופעה שהיא מרשימה מאוד גם מהבחינה הפיזית, גם כחיקוי (הדמיון למימיקה והעוויות הפנים של סטיבן הוקינג האמיתי מדהים) וגם מבחינת, אתם יודעים, משחק. רדמיין מצליח להביע רגשות ולומר דברים ללא מילים, גם כשמספר השרירים שנותרו לו כדי לעשות זאת מאוד מוגבל. והוא מראה את הזוועות שהמחלה הזאת מעוללת לגופו באופן כל כך מוחשי שלסרט אין צורך להתעכב כדי לספר לנו כמה הוא מסכן וכמה שקשה לו.
בכל הנוגע לנושאים מדעיים, גם "התאוריה של הכל" לא יהפוך אתכם למומחים לנושא, כמובן. הסרט לא מסביר בדיוק מה הוקינג חושב על חורים שחורים ועל תולדות הזמן, כי לא זה נושא הסרט – אבל הרעיונות הפיזיקליים המעטים שמוצגים בו לפחות מוצגים באופן נכון ומעניין, וההקבלה בינם לבין החיים האנושיים אולי מתבקשת, אבל לא מאולצת.
שני הסרטים האלה אולי נראים דומים, אבל הם למעשה שני דברים שונים לגמרי. "משחק החיקוי" הוא ביצוע מיומן ומדוקדק של ספר ההוראות "השג לעצמך אוסקר בעשרה צעדים פשוטים". מנגד, "התאוריה של הכל" הוא סרט טוב.
והנה קרוס-אובר
קבלו במחיאות כפיים את בנדיקט קמברבאץ' באחד מתפקידיו הראשוים בתור סטיבן הוקינג.
לינק
אני מתנצל
אבל זה נראה כמו פארודיה.
מבין השניים
ראיתי רק את "התאוריה של הכל".
וחשבתי שמדובר בתסריט מוצלח, סיפור מעניין וסה"כ סרט מצוין. אבל מה שבאמת בלט אצלי בסרט זה ללא ספק ההופעה של אדי רדמיין. הוא היה כל כך אמין בתור הוקינג, שבראיונות עמו היה לי מוזר לראות אותו עומד ומתפקד כרגיל.
ללא ספק הופעה משובחת. ובאוסקר הקרוב, אני מאמין כי יהיה לו קרוב צמוד על תואר "השחקן הטוב ביותר" ביחד עם מייקל קיטון.
איך אני אוהב להסכים עם דורון :-)
כל מילה!
בכושר טוב יותר, שמח יותר, פרודוקטיבי יותר
נח לבריות, לא שותה יתר על המידה.
מתאמן בקביעות במכון,
(שלושה ימים בשבוע)
…
…
…
חזיר, בכלוב, על אנטיביוטיקה
אהבתי את הדאבל-פיצ'ר
ההיפך של שתי ביקורות לסרט אחד.
עושה חשק באמת לראות את התאוריה של הכל. אולי.
רעיון טוב, הקטע הזה של לבקר מס' סרטים בו זמנית.
במקום לבקר ברפטטיביות כל סרט בנפרד יותר יעיל לתת ביקורת מדוייקת לממוצע שלהם, להתייחס להבדלים המהותיים כאל הפרעה מסדר ראשון ואז לבחון את התנאים שבהם הסימטריה ביניהם נשברת.
למי שרוצה לדעת למה האניגמה כל כך מורכבת
יו מונטיפיורי כתב ספר בשם "אניגמה" שגם תורגם לעברית ויצא בהוצאת יבנה.
הוא מפרט שם את כל התהליך של פיצוח הקוד והסבר על המכונה. הסבר שלמיטב זכרוני מופיע גם ב"סודות ההצפנה".
בקצרה – המכונה מורכבת מגלגלים שכל אחד מהם מערבל את אותיות הא"ב. היו לא מעט גלגלים כאלה וכל סידור שונה שלהם יצר ערבול אחר של הא"ב. לאחר הקלדת כל אות בהודעה הגלגלים היו מסתובבים ובאות הבאה הא"ב היה מעורבל בצורה אחרת.
בנוסף, הגרמנים היו מחליפים את הגלגלים ואת מיקומם במכונה בכל יום (כפי שמתואר בסרט) מה שהקשה מאוד על המפצחים לדעת באיזה גלגלים נעשה שימוש בכל פעם.
משחקי חיקוי במשפט אחד
שלדון קופר עוזר לפצח את האניגמה ומסתיר את נטיותיו המיניות
שזה מצחיק, כי אלן פרסונס הוא הומו.
(ל"ת)
ג'ים.
(ל"ת)
חח, נכון.
(ל"ת)
באזינגה!
(ל"ת)
מה זו מכונת טיורינג
זו שאלה כל כך פשוטה לענות עליה, שכל בוגר שנה ראשונה במדעי המחשב או כל מי שיודע להגיע לגוגל ומשם לוויקפדיה לעשות את המלאכה.
הבדיחה היא שבעוד שזוכה בפרס נובל זוכה במיליון דולר, זוכה פרס טיורינג (המקבליה של מדעי המחשב לנובל) זוכה במכונת טיורינג.
מכונת טיורינג לא קיימת באמת, במובן שהיא רעיון. הרעיון המהפכני של טיורינג היה שמספיקה מכונה כל כך פשוטה לבצע חישובים מורכבים ביותר.
אז מה הרעיון, ניקח סרט ארוך ונשים על הסרט רכיב (ראש) שיודע לקרוא מהסרט ולכתוב עליו ולזוז ימינה ושמאלה לפי סט הוראות. זהו.
המהפכני היה שטיורינג הוכיח שזה מחשב לכל דבר. ולכן אומרים (באופן מטעה) שטיורינג המציא את המחשב.
אני מניח שמסתורי יותר להגיד בסרט שמכונת טיורינג היא דבר מסובך להסבר מאשר להסביר את הדבר הפשוט הזה. (או שלהגיד שהמכונה שפיצחה את האניגמה היא מכונת טיורינג, וזה לא נכון)
אם לחדד
הגאונות שבמכונת טיורינג היא שטיורינג המציא אותה לפני שהיו מחשבים, כשכל הפורמליזמים המתמטיים השקולים היו מאוד שונים ואבסטרקטיים באופיים. בשל כך הייתה למודל הזה השפעה כלשהי גם על אנשים שבנו אחר כך את המחשבים הראשונים (גם בזה טיורינג היה מעורב ברמה כלשהי).
בנוסף, עיקר המאמר שבו הוא הציג את המכונה היה הוכחה לקיום בעיות שאינן פתירות על ידה, מה שפחות או יותר ברא את תורת החישוביות (הבסיס לתיאוריה של מדעי המחשב).
סבל מבעיות רפואיות?
טורינג לא "סבל מבעיות רפואיות", הוא היה הומו.
זה ניסוח הומופובי ופוגעני, חבל לי מאוד לקרוא את זה כי אני קורא נלהב של עין הדג הרבה מאוד שנים ומעולם לא נפגעתי ממכם לפני כן.
טיורינג היה עוד דברים חוץ מהומו.
על פי הסרט (לאו דווקא המציאות), הוא היה קרוב לאוטיזם. ואני לא בטוח אם "בעיות רפואיות" מתאר נכון את התחום הזה, אבל בוודאי שלא הייתי מתאר הומוסקסואליות כבעיה רפואית.
שמח לשמוע
יחד עם זאת בביקורת עצמה לא כתבת על איזה בעיות רפואיות מדובר.
זה סיפור ידוע שטורינג היה הומו ובעקבות כך עבר התעללות ממוסדת עד שהוא התאבד, לכן כשכותבים עליו "בעיות רפואיות שהקשו עליו להשתלב בחברה" זה נשמע כאילו מדובר על הנטיות שלו.
הניסוח בעייתי, אני מסכים.
אבל זה דורון פישלר, ככה שאם אתה קורא פה יותר מיום וחצי אתה יודע שלא לזה הוא התכוון. זו לא מערכת פוליטית כאן, ואין צורך להוציא דברים מהקשרם.
אוי לא, דורון, הסתבכת עם הלהטב"ים!
טוב, שמחתי להכיר אותך.
מה התגובה הזאת מנסה להביע בדיוק?
(ל"ת)
מה לא?
שקהילת הלהט"ב ידועה בסבלנות ואורך רוח שלה
שאם אתה אומר משהו כזה או לפחות משהו שנשמע כזה (כי ברור שרד לא התכוון)
באינטרנט, במיוחד בחוגים מסויימים, די הולכים להתנפל עליך. לא מנסה להגיד שזה לא מוצדק או משהו, אבל זאת עובדה די מוצקה בשטח.
אני לא חושב שמישהו פה התנפל על דורון
ובטח שהקריירה שלו לא עומדת להסתיים בגלל שהוא "הסתבך עם הלהט"בים".
מישהו הופתע ונפגע מאיך שהוא פירש את הניסוח המקורי, והעיר על זה בדרך שהייתה די מנומסת וממש לא מתלהמת או עצבנית (כן, זה מבאס שמעירים לך בגלל חוסר הבנה, אבל זאת ממש לא התנפלות). דורון הסביר את הכוונה שלו והכל הסתדר בעולם.
באופן כללי לגבי הטענה שאם הסתבכת עם "הלהט"בים" הלך עליך, אני לא חושב שיש איזשהי משטרת מחשבות שצדה אנשים. אם מישהו כותב הערה הומופובית בפלטפורמה ציבורית (שזה לא מה שנעשה פה, מדבר בכללי), הגיוני שאנשים שנפגעים מההערה יעירו לו ויתנגדו אליו, כמו שקורה בעקבות כל פרסום פוגעני. זה לא מראה על חוסר סובלנות וזה גם לא עוצר אף אחד מלפרסם דברים הומופוביים אם הוא ממש רוצה.
פה קבור האוף טופיק
תהיה נשמתו צרורה בצרור הדיונים.
זה נראה כמו רפרנס למערכון הפייסבוק של ארץ נהדרת.
https://www.facebook.com/video.php?v=10151979642496901
לא רלוונטי, אבל גם לא נועד להזיק. הזיק בכל זאת.
אמ, כן.
מסתבר שבזמן שחשבתי שהכתבה הזו במתמשכים שלי והיא לא הייתה היה פה קצת בלגן. אבל רציתי רק להבהיר שאוטיזם הוא ממש לא בעיה רפואית. רק כי לא הייתי בטוחה עד כמה זה ידוע. ולמרות שברור לי שלא הייתה כוונה להתייחס לאוטיזם או להומוסקסואליות כמחלות הניסוח יצא קצת אומלל וחבל. זהו, מקווה שלא הערתי שום דרקון.
איזה סוג של בעיה הוא אוטיזם?
זו שאלה רצינית. אני לא בטוח איך הייתי מגדיר אותה – למרות שנדמה לי שאכן הייתי מגדיר אותה כ"בעיה", בתור התחלה – אבל האם מדובר בסוגיה רפואית? נפשית? חברתית? משהו אחר?
בעיה על בסיס רפואי-נוירולוגי שמתבטאת כבעיה חברתית.
(ל"ת)
אם זה אוף טופיק תמחקו אותי.
קודם כל זה מאד לא פשוט לדבר על אוטיזם, כי אוטיזם הוא ככל הנראה אוסף של הפרעות שלאט לאט לומדים להבחין ביניהן ולהגדיר אותן. יש עוד הרבה מה לחקור בתחום ואיכות האבחון משתפרת כל הזמן. בעיקרון בגלל שזה נושא שעד די לא מזמן לא היה ידוע בכלל, אנחנו עדיין יודעים עליו הרבה פחות מעל תופעות דומות.
אבל באופן כללי אוטיזם הוא ממש לא מחלה וגם ממש לא הפרעה נפשית אלא הפרעה התפתחותית, בעיקר בהתפתחות של המוח. יש לו גם סימפטומים פיזיים כמו טונוס שרירים נמוך והיפר או היפו רגישות סנסורית, אבל הוא מוגדר על פי ההתפתחות הנוירלית. ולכן גם המילה לתאר מישהו שלא נמצא על הספקטרום האוטיסטי לא תהיה נורמלי או בריא, אלא נוירוטיפיקלי, או הביטוי המסורבל יותר בעברית- בעל התפתחות תקינה.
אני מודע לכל זה. אבל למה זו לא מחלה?
האם הבעיה היא בקונוטציות שליליות של המילה "מחלה"? או דווקא בהפרדה בין "מחלה" לבין "חולה"? או בחוסר דיוק תיאורי: כשאנחנו אומרים "מחלה" אנחנו מתכוונים למשהו זמני, שניתן לריפוי, וזה לא (בוודאי כרגע) המקרה כאן?
אם מישהו איננו בעל התפתחות תקינה, כתוצאה מהפרעה כלשהי (נפשית, גופנית, נוירולוגית, אחרת) האם לא ניתן לתאר אותו כסובל ממחלה?
''מחלה'' לא בהכרח אומר משהו "שניתן לריפוי"
יש הרבה מחלות חשוכות מרפא, אפילו היום, אבל זה בהחלט רומז על הרעיון ש*צריך* לרפות את זה. ובתור מישהי על הספקטרום – אני יכולה להגיד לך שהרעיון הזה של "לרפא אוטיזם" הוא מאוד מאוד קריפי.
אבל באמת רוצים לרפא את זה.
לא את כל הספקטרום, כמובן, אבל יש מערכות שלמות שמוקדשות לנסיון לרכך תסמינים של אוטיזם, ואם היה אפשר, היו מוקדשות לבטל אותם לגמרי. מטפלים במגוון רחב של תחומים – רווחה, חינוך, בריאות הנפש, רפואה – מנסים לסייע לאנשים על הספקטרום האוטיסטי או להיות קצת פחות על הספקטרום, או ללמוד לחיות עם המגבלות.
זה מה שאני מנסה להבין בדיון הזה: האם כוונתה של Piper לומר שאוטיזם איננו בעיה, ולכן שלא צריך לטפל בה? לא כך אני מבין מתגובתה. אבל אם זה לא המצב, מה הבעיה לקרוא לזה "מחלה"?
כפי שכבר נאמר פה, אין כזה דבר "אוטיזם" – זה מכלול של תופעות עם מכלול של תסמינים. אבל במקרים שבהם התסמינים הללו מקשים (מאוד) על היכולת לתפקד בחברה בצורה עצמאית, למה לא לדבר על התופעה כעל מחלה? הרי, במציאות, כבר מתייחסים אליה כאל מחלה ומנסים לרפא אותה.
באופן כללי יותר, אני חושב שיש בעיה קשה עם הכללה של אנשים כמו טיורינג או כמוך תחת הכותרת "אוטיזם". במקרים כאלו, לקרוא לזה "מחלה" זה בעייתי, כי, בדיוק כמו שאמרת, את טיורינג או אותך לא צריך לרפא.
אבל ילד שלומד בגני תקשורת ולא יכול אפילו לאכול בלי שמזכירים לו ללעוס סובל ממחלה, ואם היה אפשר לרפא אותו כיום, או לסייע לתינוקות שיגדלו להיות כמוהו, בהחלט היה כדאי.
"לטפל" או "לסייע" =\= "לרפא"
יש הבדל גדול מאוד בין "בואו ניתן לאנשים אוטיסטים סייעות וקבוצות חברתיות ונתאים תכניות לימודים לצרכים המיוחדים שלהם ובכלליות ננסה להתחשב בהם ונעזור להם להסתדר בעולם" לבין "בואו נוציא את האוטיזם מהאנשים האוטיסטים".
כל הטיפולים וכל הסיועים בעולם לא עושים אותנו "פחות אוטיסטים", באותה מידה שכיסא הגלגלים המתוחכם ביותר בעולם לא עושה בנאדם פחות נכה. הדברים האלו אולי עוזרים לנו להתמודד עם בעיות שנגרמות מהעובדה שאנחנו אוטיסטיים – אבל זה לא מפחית או מחליש את האוטיזם שלנו רק בגלל שהלכנו לקבוצה חברתית, אפילו אם אתה, בתור איש מבחוץ, שם לב לזה פחות. אי אפשר "לרפא" אוטיזם, על ידי טיפול או סיוע
"לרפא" אוטיזם אומר (אוקיי, אולי לא לזה התכוונת – אבל זו הקונוטציה של "לרפא" ו "מחלה") שאתה לוקח בנאדם שהוא אוטיסט והופך אותו לניורוטיפקלי – שזו צריכה להיות המטרה האולטימטיבית של המחקר על אוטיזם. ואני מאוד מקווה שאני לא צריכה להסביר לך למה "אנחנו הולכים לשכתב לך את המוח כדי שתהיה נורמלי" (או אפילו "הלוואי שיכולנו לשכתב לך את המוח, חבל שזה בלתי אפשרי") זה רעיון סופר קריפי.
ועד כמה שלא נוח לך לחשוב עלי וטיורינ של הסרט באותה קטגוריה כמו הילד ההיפותטי שלך – סורי, אנחנו עדיין באותה קטגוריה ועדיין על אותו הספקטרום -וההבדל בין מי ש "צריך ריפוי" למי שלא הוא לא תמיד כזה שחור ולבן, יש סיבה למה קוראים לזה "ספקטרום". בספקטרום אין גבולות ברורים, רק מעברים הדרגתיים – וזו לא רק סקלה אחת, אדם אוטיסטי יכול להסתדר יופי באזור אחד, אבל להתקשות מאוד באזורים אחרים – מי ואיך בדיוק יחליטו מי "צריך ריפוי" ומי לא?
ותזכור שהדיון הזה התחיל בעקבות השאלה של האם צריך לקרוא למה שיש לטיורינג של הסרט "מחלה", הילד ההיפותטי שלך לא בהכרח רלוונטי. אתה הסכמת איתי שלא צריך
ובתור מישהי שההיכרות שלה היא בעיקר עם הקצה הנגדי של הספקטרום, ממש לא זה שאת וטיורינג נמצאים בו, אני מחזקת את כל מה אמרת.
טוב שהזכרת לי.
כי עם הרבה ממה שכתבת אני לא מסכים, כולל עם הקטע של "אנחנו הולכים לשכתב לך את המוח כדי שנהיה נורמלי". כן, יש מקרים שבהם רוצים לשכתב לאנשים את המוח כדי שיהיו יותר נורמליים ואני בעד זה, בעיקר כי מי שרוצים לשכתב לו את המוח בעד זה. יש גם מקרים רבים (יותר) שבהם אני נגד זה, אבל אני גם נגד למחוק את הרעיון כולו כלא לגיטימי.
אבל למה טוב שהזכרת לי? כי דיון כללי על הנושא הזה הוא לא ממש אוף טופיק כאן, והוא גם כללי מדי, וגם אני לא מרגיש שאני מבין בו מספיק – בטח ביחס אליך – כדי לנסות להגן בו על עמדתי. בנוגע לטיורינג, שכנעת אותי, וגם אקפיד על כך בעתיד: לא צריך לקרוא לזה מחלה.
המילה שאתה מחפש היא 'לקות'
כפי שיש לקויות למידה, יש לקויות תקשורת, לקויות בהתפתחות ועוד.
לא כל תסמונת או בעיה תפקודית היא 'מחלה'.
מי שרוצה לדעת קצת על האניגמה
יש פה סרטון מאוד מעניין של numberphile
https://www.youtube.com/watch?v=G2_Q9FoD-oQ
או שעושים סרטים על גאונים או שעושים סרטים על טיפשים
מתי יעשו סרטים על אנשים בינונים ומשעממים עד מוות?
בסוף שנות התשעים היו הרבה כאלה
למרות שבכולם האנשים האלה כן עושים דברים מעניינים בסוף. למשל אמריקן ביוטי ומועדון קרב מתחילים מנקודה שה"גיבורים" מגלים שהחיים שלהם חסרי משמעות או עניין כלשהו.
"התבגרות" ראית?
(ל"ת)
מממ.... סרט לגו?
(ל"ת)
Enter Woody Allen
(ל"ת)
"היא"
(ל"ת)
עשו כבר וזה יצא לא משהו
בויהוד זה בדיוק מה שאמרת :)
לא ראיתי התיאוריה של הכל, את משחק החיקוי דווקא כן
ואני מסכימה עם כל מילה, סרט ברמה הכי פשוטה של סטורי טלינג שרוצה מאוד אוסקר.
בגדול אני מסכימה עם הביקורת שלך
אבל דווקא נהנתי ממשחקי החיקוי. זה נכון שהסרט מזכיר מכונה, עוברים מנקודה "א" ל"ב" ל"ג" והופ נגמר הסרט. אבל למרות שהוא חסר ייחודיות בצורה מעצבנת, נהנתי פשוט כי לא הכרתי את הסיפור ובנדיקט היה כריזמטי ומצוין כרגיל. לא היה בסרט שום דבר טוב יוצא דופן, אבל הוא גם לא חרק, לפחות מבחינתי. קשה לגרום ליצירה לעבוד ויש במשחקי החיקוי משהו שעובד. למרות העצלנות של הסרט, הסצנות לא עברו בלי להשאיר אצלי כלום. אז אפשר לסכם את הסרט כבינוניות לא מזיקה, שהמשחק אפילו הופך לאיכותית. (במסגרת הבינוניות כמובן)
אולי אני מנסה להגיד...
שהסרט לא מרגיש מתאמץ, או מלאכותי, או מרפרף. הוא אומנם כול אלה, אבל הוא לא נתן אווירה כזאת שצופים בו. בגלל זה נסחפתי לסרט בלי להתעייף ונהנתי מהדברים שכן היו טובים בו. (בנדיקט! בנדיקט!)
אני מנסה לראות סרטים דרך עיניים יותר ביקורתיות בזמן האחרון והגעתי למסקנה שאחד הדברים שהכי הורסים מבחינתי סרט, זו ההרגשה שהסרט רק רוצה לסחוט את הפואנטה מכול סצנה. משחקי החיקוי הוא אומנם בהחלט כלי רכב מקרטון להעברת פואנטות, אבל הוא עשוי ברמה מספקת כדי לא ליצור הרגשה כזאת. הוא חיקוי מספיק טוב של רגש אמיתי. מספיק כדי לעבר את הרדאר של חלק מהאנשים תחת תנאים מסויימים. השאלה אם סרטים כאלה מעצבנים אותכם ככלל?
סבל מבעיות רפואיות שהקשו עליו להשתלב בחברה?
ממתי הומוסקסואליות זו בעיה רפואית? חזרנו לשנות ה70?
בכל מקרה, אני לא כל כך מסכים עם הדעות, למעשה אני חושב בדיוק הפוך – עם כל המשחק הטוב וההומור ב"תאוריה של הכל", עדיין, בסופו של דבר הסרט חולף, סתמי וקיטשי למדי. הרומן בין פלסטי לאדי הוא כל כך לא אמין, ההתאהבות שלה בו היא ההתאהבות הכי לא אמינה שראיתי בקולנוע בשנים האחרונות, מדוע היא מתחתנת איתו אם היא יודעת על נכותו? מה היא מוצאת בו? הסרט לא מקדיש לזה עניין בכלל. המון נאומים קיטשיים מצאתי פה, סצנות רומנטיות מרוחות, וקטעי עלילה מועברים בצילומי וידיאו ביתי מביכים שמנסים לספר את "מה שהיה". זה זלזול. מה גם שהסרט לא מספר בכלל על התחום המדעי והעיסוק של הוקינג, אלא רק בסיפור חייו כנכה (וקצת שטויות על אלוהים) וזה כמובן שטחי ברמות אחרות. זה בעיני דווקא סרט על אנשים חכמים לאנשים טיפשים.
לעומת זאת, "משחקי החיקוי", הוא סרט מרגש. נכון, סרט לאוסקר. נכון, לא הכי אינטלגנטי או מורכב שבעולם. אבל יש פה סיפור אמין. הרומן בין קמברבץ' לנייטלי כל כך תמים ומרגש, וה"טוויסט" שברומן, הופך את היחסים בניהם למורכבים ומרתקים. הסרט לא מתקמצן בסיפור על האניגמה, אני לא מסכים עם הטענה שהוא לא מראה מהי מכונת האניגמה ואיך הוא מפצה עליה, הוא מראה שהיא מאתרת אותות שונים ומפרשת אותם בשיטות שונות – הדרך בה היא עושה את זה כנראה מורכבת מידי לסרט אוסקרים, וזה בסדר. עדיף על פני "אויש הוא נכה" כל הסרט כמו ב"תיאוריה". הסרט הזה מרגש באמת בניגוד לשני, אמין פי כמה וכמה ממנו ומשוחק באופן מרהיב ממנו – בעיני הוא סרט הביוגרפיה הראוי לאוסקר שהיה מזה שנים. חוץ מזה, אני חושב שהמסר שבו באמת חשוב, צריך להעלות את המודעות הזו לציבור (כן, עדיין יש אנשים חשוכים סביבנו) וחוץ מזה, זה סרט באמת מרגש. הלוואי והיה יכול לזכות באוסקר הקרוב.
דורון כבר התייחס לתגובה דומה לזאת שכתבת
היו לו בעיות אחרות, והוא לא התייחס להומוסקסואליות כאחת מהן
עכשיו קראתי
בתור אחד שראה את הסרט, אין בו שום אוטיזם, מוגבלות או מחלה אחרת בסרט ששמתי לב אליה. הוא פשוט היה מאוד מיזנטרופ ונכה רגשית, וגם הסיבה לכך מתוארת בסוף הסרט. נראה לי שהכוונה הראשונית לצערי הייתה ההומוסקסואליות, לא מכוונה רעה, אלא כדי להעביר את המסר במשפט אחד, שמראה על מוגבלות מסויימת של דמות גדולה. אבל בכל זאת חבל שזה מתבטא ככה.
את הסרט לא ראיתי
אבל יש טענה מקובלת שלטיורינג האמיתי היה אספרגר. מנסתם על כך התבססו יוצרי הסרט כשעיצבו את התנהגותו.
http://en.wikipedia.org/wiki/Retrospective_diagnoses_of_autism
"אין לו מגבלות, הוא פשוט נכה רגשית"
נשמע לי כמו מגבלה.
קצת מוזר
אני בגדול חשבתי הפוך. שניהם סרטים עם פוטנציאל משוגע שהאוסקר פשוט גורם להם להתפספס.
נכון, בתיאוריה של הכל יש כמה רגעים קומים טובים, המשחק בו נהדר והסיפור סה"כ מעניין. אבל בסופו של דבר הוא גנרי, צפוי, מעט משעמם, אוסקר אחד לאחד, פרט לסצנת הנפילה אני לא באמת חושב שאזכור ממנו משהו והמסקנה שלו היא הקלישאה הכי גדולה שיש (הסצנה בנויה יפה, אבל, אוי, מה שהיא מתכוונת להגיד). אז מבחינת קלישאות הוא לוקח בהליכה את משחק החיקוי.
גם במשחק החיקוי יש משחק נהדר, סיפור מעניין (הרבה יותר מהוקינג לטעמי), אך הוא בנוי בצורה מאוד צפויה, יש בו הרבה קלישאות ויש תחושת פספוס בכל שלב של הסרט. אבל למרות זאת הוא כן מצליח לעניין, אפילו טיפה לרגש והסוף שלו פשוט נהדר. (אולי לא הסצנות, אבל מה שהן אומרות.)
2 סרטי אוסקר, לא רעים ומאכזבים.
את משחק החיקוי אני עוד זוכר למרות הכל לטובה. את התיאוריה של הכל כבר שכחתי.
למרות שמסיבת השריפה הייתה כ"כ מגוחכת שקצת הזכירה לי את מסיבת הפיג'מות משר הטבעות.
אני מדמיין או שכל הדיון שהיה פה נמחק ע"י רד פיש כדי להוכיח לי שצדקתי לחלוטין בדברי על הצנזרוה וסתימת הפיות?
(ל"ת)
אני מדמיין או שכל הדיון שהיה פה נמחק ע"י רד פיש כדי להוכיח לי שצדקתי לחלוטין בדברי על היות הדיון "טיפה" אוף טופיק?
(ל"ת)
"ישראלי", תקשיב.
אין לי כח אליך, ואני מתכוון לזה פשוטו כמשמעו. אין לי כח לרוץ אחריך ולנקות אחריך. אין לי חשק לגדל ולטפח פה באתר פיסת רעל שפעם בכמה זמן מתפוצץ ומתחיל לזהם את האתר עם הצהרות כמו "כל המערכות במדינה, החל מהתקשורת ועד הכנסת והממשלה נשלטים ע"י הקהילה הגאה ואי אפשר להביע שום דעה בניגוד לדעתם" (ציטוט שלך מאחת התגובות שנמחקו), "אני הומופוב גאה" (גם). אתה הומופוב חשוך שחי בהזיה פרנואידית שבה האתאיסטים ההומואים שולטים במדינה ומנסים לסתום לך את הפה ולקחת לך את הבמבה, ואתה חופשי לפלוט את השטויות האלה בכל מקום אחר. האתר הזה הוא הבית שלי, וכן, יש פה מגבלות מסוימות על חופש הדיבור: אני לא מאפשר פה להשמיע הודעות ששוללות את זכויותיהם של ההומואים בדיוק כפי שיימחקו הודעות ששוללות את זכויותיהם של שחורים, ג'ינג'ים או יהודים.
ההשקפות שלך בנושא הזה ידועות היטב מזמן, גם ההשקפות שלי על ההשקפות שלך ידועות לך, ובכל זאת אתה שוהה כאן באתר. זה לא בעייתי – כל עוד אתה מדבר על נושאים אחרים. אבל מתברר שהעובדה שאני מאפשר לך להתבטא ולא פשוט חוסם אותך משמעותה שפעם בכמה זמן האתר יהפוך במה לתאוריות קונספירציה חשוכות, ושאם אני חלילה יוצא מהבית למשך כמה שעות ולא מספיק למחוק כל הודעת שנאה שלך – זה אומר שייווצר פתיל ענק ואוף-טופיק שכל כולו "ישראלי" נגד העולם. ואני לא נמצא פה כל הזמן, ולא יכול להשגיח עליך ולנקות את ההודעות שלך 100% מהזמן. תסלח לי אם אני אפסיק להיות מנומס, אבל אתה ילד גדול ואני לא צריך לרוץ אחריך כדי לנקות את החרא שלך.
יש לך שתי אפשרויות: או לצנזר את עצמך מעכשיו והלאה ולא להתבטא בנושאים שבהם אתה שולל את זכויותיהם של ציבורים שלמים, או לעוף מהאתר הזה ופשוט לא לחזור.
זו אינה הזמנה לויכוח. כל תשובה שתתבכיין על כמה שזה לא צודק שאני שולל ממך את זכויותיך לשלול מאחרים את זכויותיהם תיענה בחסימה, כי אין לי כח אליך.
(ואם כבר אנחנו מדברים, לא יזיק אם תשים על עצמך קצת פילטר גם בנושאים אחרים. לא כל מחשבה שעוברת לך בראש ראויה להודעה ולא כל ידיעה על סופת שלג בניו יורק היא און-טופיק ל"היום שאחרי מחר").
וואו
הגזמת.
אני לא חושב.
אני חי באינטרנט כמו כולם. אני רואה את מפלי השנאה בכל מקום, ואין לי מה לעשות נגד זה. חוץ מדבר אחד: אצלי בבית זה לא יקרה. האתר הזה הוא הבית שלי ואין לי שום כוונה או צורך לתת בו במה להומופובים, גזענים ו/או נאצים. ואם "ישראלי" לא מסוגל להתמודד עם זה, זאת בעיה שלו, לא שלי.
מוסכם ומובן
אבל אולי היה יותר נכון לשלוח במייל או משהו יותר אישי ולא לעיני כל. אתה נלחם בשנאה כמו שצריך ונראה שהמלחמה עצמה נוטפת שנאה. גם אם היא צודקת.
אבל
זו כמובן זכותך לחסום ולצנזר כל דעה
אבל ישראלי ממש נזהר להתבטא בצורה מכובדת ובלי אמירות הומופוביות. באמת
שאם מה שהוא אמר עובר את הגבול, אז אי אפשר לדבר על הנושא בכלל. גם הציטוטים שהבאת הם לא הומופובים. הדעה שגייז שולטים בכל המערכות טיפשית ואולי קונספרטיבית אבל היא לא בהכרח שונאת גייז. וגם להגיד "אני הומופוב" לא אמירה הומופובית
אגב אני הייתי בעד למחוק את ההודעות בגלל האוף טופיק אבל ישראלי לדעתי היה ממש רחוק מלעבור את הגבול
אני חושב שגם אתה לוקח מההודעה של רד פיש את הכותרת ואת הסוגריים בסוף,
היא שווה פישלייק. כל האמצע נכון, אבל פחות מטריד אותי באופן אישי. כל המתמשכים שלי השבוע היו הודעות של הברנש הזה, נהיה קצת מעייף.
*אם אתה
(ל"ת)
לא מסכים
רד כתב "אני לא מאפשר פה להשמיע הודעות ששוללות את זכויותיהם של ההומואים בדיוק כפי שיימחקו הודעות ששוללות את זכויותיהם של שחורים, ג'ינג'ים או יהודים"
וזה מצוין אני גם חושב שזכות הדיבור לא כוללת את הזכות להיות בהמה, ולהשמיע דעות גזעניות וחשוכות.
אבל ישראלי לא כתב שום דבר בסגנון כזה או אפילו משהוא שאפשר להבין ממנו דברים כאלה. הוא הצביע על התופעה שאי אפשר לבקר את קהילת הלהטה"ב בלי שיקראו לך הומופוב. (ולא חסרים דוגמאות לזה, אפילו מהזמן האחרון ממש. (רק תנסה לומר שאתה לא שולל טיפולי המרה)) למעשה מה שרד עשה רק מחזק את הטענה שלו
זה לא משנה.
זה היה אוף-טופיק. זה היה צריך להמחק.
הביקורת היחידה שאני חושב שהיא מוצדקת באופן מעורפל מאוד זה שרד נגס בטרול והגיב.
אתה וכל מי שלא מסכים, מוזמן אחר כבור למדור השאלות והתשובות באתר זה ממש ולקרוא את החלק על מדיניות התגובות.
אני חושב שכולם פה מתעלמים מנקודה מאוד חשובה.
אני מסכים שהיה יכול להיות נאות יותר אם רד היה שולח הודעה במייל, ולא בפורום כל כך פתוח ופומבי. אני מסכים שהיה יכול להיות חביב יותר להשתמש במילים פחות קשות.נאני אפילו מסכים שכמה מהודעותיו של "ישראלי" לא היו אולי תקינות פוליטית במיוחד, אבל לא הגיעו לרמה של הומופוביה חשוכה.
אבל כל זה לא משנה בשיט.
את האמת- מישהו פה חושב שהדרך שבה רד הגיע חתגובה הזו הייתה ישיבה מול המחשב בעודו מהרהר "המממםםם… מעניין מה הדרך הטובה ביותר לגרום לישראלי להפסיק עם ההודעות שאינן לטעמי, וזאת מבלי לפגוע בו או באחרים יתר על המידה?"
אני לא חושב שכך נכתבה התגובה הזו. אני קראתי בה זעם, תסכול, ותשחשות נפשית כוללת. הומופובי או לא, מנומס או לא, בעל תרבות דיון או לא- "ישראלי" הביא את פישלר למצב רגשי קיצוני כשהוא מסרב לבקשות ורמיזות חוזרות ונישנות של דורון להפסיק. מי לא היה מתפרץ במצב כזה?
עם כל הכבוד, עין הדג הוא לא עיתון ולא תאגיד. הוא בית מקוון. הוא משהו שדורון עוסק בו כי הוא אוהב, לא כי הוא מוכרח. וכשמישהו- חבר של המשפחה- מגיע לבית שלך, וכמעט כל פעם שהוא מבקר הוא מתעקש לפתוח עם מישהו במלחמת כריות, כשהוא משתמש בכרית של סבך המנוח- זה לא בסדר. וזה לא משנה שזה לא מזיק לך, לא מזיק לכרית, ושאמא שלך בסדר עם זה, ושזו רק כרית-
זה מפריע לך. זה הבית שלך. אחרי מספר פעמים שבהם ניסית להבהיר בעדינות, להסביר, לבקש- אתה מתפרץ. ואם זה קרה בפומבי, ואם זה יצא מפרופורציה, ואם ואם ואם- באמת אפשר להאשים אותך?
שלל תיקונים
בשורה חמש- אני, לא נאני.
בשורה אחת עשרה- לתגובה, לא חתגובה.
בשורה שבע עשרה- תשישות, לא תשחשות.
באופן כללי- אני חופר. סליחה.
ספאמרים יכולים לחרב אתר לא פחות מפרובוקטורים.
הרבה מהגולשים של 'עין הדג' אהבו גם את השרת העיוור, אז הם בטח זוכרים מה קרה לו בגלל בחור אחד או שניים שלא הסכימו לסתום את הפה.
זה היה מייאש ונוראי, וזה בסוף הרג את האתר. אני מוכן שרד פיש ינקט כל אמצעי כדי שזה לא יקרה פה.
אפשר לשאול מה קרה לשרת העיוור (שואל בתור מישהו שלצערו גילה את קיום האתר באיחור גדול)?
(ל"ת)
בגדול, מה שכתבתי למעלה (אוף טופיק כמובן)
הפעילו שם מערכת פורומים שהייתה מנותקת ממערכת התגובות לביקורות (פה, תודה לאל, זה לא קורה), והפורומים הפכו ללב האתר. זה היה טוב ויפה עד שספאמר איום התחיל להציף את הפורום. מהר מאוד זה התחיל להבריח אנשים ומנהלים ולבסוף האתר נסגר.
לא יודע עד כמה זה נכון.
כן, רמת הדיונים וההספמות בתגובות לביקורות לא עזרו. אבל בסופו של יום השרת העיוור סבל ממחסור בקהל ביחס להשקעה שנעשתה מצד הכותבים, העורכים, המנהלים וכיוצא בזה. קשה לתחזק אתר כשישנה תחלופה כה תחופה במי שתורם לו.
בתכלס, לפחות מנקודת המבט שלי, האתר נסגר מפאת חוסר-עניין.
(אני מסתמך כאן על הציטוטים של רד פיש)
"הגייז שולטים במדינה" היא אמירה הומופובית כי היא מוגשת כהסבר הגיוני לסיבה שאנשים כה רבים כועסים על שלילת הלגיטימציה של נטיות מיניות אלטרנטיביות. כאילו שהסטרייט הנורמטיבי אמור להיות אדיש או אף להתנגד לזכויות הלהט"ב, ואם הוא לא אז זה בגלל שהקהילה הגאה מפעילה עליו כח.
בקשר לאמירה השנייה, "אני הומופוב" יכולה להיות אמירה לא הומופובית רק אם המשמעות שלה היא "יש לי רתיעה לא רצונית מהומואים". המשפט "אני הומופוב גאה" לא משאיר מקום לספק.
וכן, נראה לי שרד פיש התחשב בזה שישראלי לא ירד לניבולי פה של ממש, כי אם זה היה קורה ישראלי היה נחסם מיד במקום לקבל עוד ועוד הזדמנויות להמשיך להשתתף באתר מבלי לגרור אותו לדיונים אוף-טופיקיים. תרבות הדיון היא הכרחית אבל לא מספיקה.
ציטוט רלוונטי להפתיע
"כל דבר שקשור לצפנים בסרט (כלומר, עיקר העלילה) הוא קופסה שחורה" – לא יודע אם זה בכוונה או לא, אבל התייחסות לקונצפט של קופסה שחורה בהקשר של קריפטוגרפיה זה מאוד חכם. הרבה (מאוד) מההוכחות והמשפטים בתחום משתמשים ברעיון של "קופסה שחורה" – זאת הדרך שבה תופסים את האינטראקטיביות.
בגדול, כשאתה מנסה להוכיח שההצפנה שלך מוגנת כנגד כל אויב, אסור לך לעשות שום הנחות מראש בנוגע למה היריב יעשה או לא יעשה. כלומר, אתה חייב להוכיח את הטענות שלך כנגד כל אויב, לא משנה מה הוא מנסה לעשות. הדרך שבה עושים את זה היא להתייחס לאויב כ "קופסה שחורה" – הוא רואה את ההודעה המוצפנת, עושה איזה משהו לא יודע ומוציא פלט. זו גישה שונה מזו של תורת המשחקים, למשל, שמנסה לתאר מה היריב הכי רציונאלי יעשה ואז לתכנן לפי זה.
עם כוונה או בלי כוונה, הציטוט הזה ממש במקום.
כמו כן, הביקורת עצמה עזרה לי להחליט לא לראות את הסרט בקולנוע. אני אהיה חייב לראות אותו בשלב כשלהו בחיי, אבל זה יהיה בבית.
סליחה על השאלה הצעירה
אבל איך אתה יכול להגן על שיטת הצופן שלך מאויב שאתה לא יודע מה הוא יעשה חוץ מלעשות אותה כמה שיותר מסובכת?
אתה לא, זה ההבדל בין פרקטיקה והוכחות תיאורטיות
אבל לפעמים אפשר להפוך את הקערה על פיה: להוכיח שאם היריב פיצח את הצופן, אז זה אומר שהוא גם פתר על הדרך בעיה פתוחה עתיקה במתמטיקה, וכדומה. אני קצת משקר כאן אבל זה הרעיון הכללי.
איך אוממרים פרנקופיליה לבריטיש? בריטופיליה? או במקרה הזה בריטיקמברבץ'יפיליה?
אני מאוד אוהבת אותו. קמברבץ. למרות שבסרט ממש היה קשה לי להפריד בראש בין דמותו כשרלוק לדמותו כטיורינג.
הסרט אכן לא גאוני (די בלשון המעטה) אבל קמברבץ', אח.. קמברבץ'… הוא יכול לעשות אפילו דרקון ואני אחשוב שמגיע לו אוסקר.
המבטא שלו הורג אותי ויש משהו באנגליות של הדמויות שפשוט קונה אותי.
היו אכן המון קלישאות לאורך הסרט וממש נטול הומור עצמי אנגלי וחבל.
באופן כללי כולם נראו טוב מדי, בגדים תסרוקות והכל שידר חוסר אמינות.
אבל כל כך נהניתי! חרף חוסר האמינות (והמחסור בהסברים שכבר צויינו פה). אני מנסה לחשוב למה פישטו את הנושא כל כך, לא נתנו הסברים על המכונה ולא הראו כמה מטומטם ומיותר היה מותו בגלל נטיותיו המיניות .
ההסבר שיוצא לי הוא גזעני מדי כלפי האמריקאים ולכן לא אומר אותו. לא מרגיזה אף אחד.
מספיק שרשורפלצת מריבה אחד לפוסט.
אנגלופיליה
(ל"ת)
תודה!!! כתבתי תגובה מפורטת אבל הדג אכל לי אותה
אז אין לי כח לרשום שוב…
אתמול הדג בכלל התנהג מוזר, לא הסתדר לי כל הערב האתר.
מישהו יודע לאן נעלמה התגובה? בכותרת היה OFF אז היא לא מאוד חשובה… סתם פטפוטים על עצמי ועל אנגלים בעיקר.
סתם דואגת שמא היא מופיעה כרגע במקום ממש לא רלוונטי
הצאת לי במדויק את המילים מהפה
איפה היית כול חיי?
אגב היה לי ויכוח ארוך עם מישהי אם ראוי להגיד אנגלומאנית או אנגלופילית
בסוף סיכמנו שהיא תהיה האנגלומאנית ואני האנגלופילית
חחח חשה אותך אנגלופילית יקרה.
(ל"ת)
בנדיקט מוריד גם לי נקודות מהאינטליגנציה על בסיס קבוע
כשסמאוג הופיע בפעם הראשונה בהוביט, לא יכולתי להתאפק וצעקתי באמצע האולם: מי זה הבחור הסקסי הזה?
אני מזועזע.
מבין, אבל מזועזע. חוץ מזה, ספוילר
זה לא ספוילר שסמאוג מופיע
וחוץ מזה תודה על האמפטיה זה נורא כיף להיות מעריצה מטומטמת
קלישאתי והוליוודי, אכן, אבל חביב ומהנה
והרבה יותר זורם מ"התאוריה של הכול" שהיה אולי יותר ריאליסטי, אבל גם דביק למדי, וחמור מכך – קצת משעמם. אני חושבת שהביקורות השליליות קצת מוגזמות, והסרט טוב בהרבה מ"נפלאות התבונה" (שהיה הרבה יותר פנטסטי).
ורק הערה לגבי הביקורת – "אבל זאת היתה בקשה גדולה מדי להבין מה בעצם היתה הבעיה שהוא התגבר עליה? להסביר מהי בעצם מכונת ה"אניגמה" ולמה כל כך קשה לפצח אותה?"
הסרט הסביר זאת כמה וכמה פעמים (ממש בתחילת הסרט, זה לא ספוילר): יש 150 מיליון מיליון מיליון אפשרויות להצפנה הזאת והנאצים משנים אותה כל בוקר. בני אדם לא טובים בבדיקה שיטתית של קומבינציות שונות (אלא אם יש להם רמז או מזל), זו עבודה ל… (טאם טאם טאם!) מכונה. וכאן ספוילר (אלא למי שבלאו הכי מכיר את הסיפור): גם עבור המכונה אלה היו יותר מדי קומבינציות ולכן היה צריך "לעזור" לה, בעזרת מה שבני אדם "טובים" בו: טעויות אנוש.
זה אכן סרט הוליוודי לקהל הרחב ולא סרט על מתמטיקה / סודות הממצאה / בסיס מדעי המחשב, ולכן הוא לא טורח לפרט את הפן הטכני. אני בטוחה שכל גיק שיצפה בסרט ידע כבר ללמוד על הצפנה (ולא ציפה שהסרט ילמד אותו).
נ.ב.
לא יכולתי להפסיק לחשוב על שלדון קופר כל הצפייה. וכן, יש טענות שלשניהם יש אספרגר (אף שאחד מהם רק דמות בדיונית).