טקס פרסי אופיר: עדכון חי

האם "גט" או "אפס" יקחו את הפרסים, ויותר חשוב, האם הטקס יהיה פחות מענה מהרגיל לצפיה?

נו טוב. זאת עבודה מלוכלכת, אבל מישהו צריך לעשות אותה. עברתי את "ג'לי טרזן", נעבור גם את זה. מישהו צריך לצפות בטקס פרסי אופיר, כדי שאתם לא תצטרכו. נשמור על אופטימיות: הרי השנה הזאת בקולנוע הישראלי היתה יוצאת מן הכלל. באמת. השנה הטובה ביותר מאז הסבנטיז, מכל בחינה: גם איכותית (אם לשפוט על פי פרסומים זרים בעיקר, כמובן, כי רבים מהסרטים הנחשבים עוד לא יצאו) וגם קופתית (מיליון כרטיסים לפחות נמכרו לסרטים ישראליים; כ-400 אלף מהם – ל"אפס ביחסי אנוש", אחד הלהיטים הישראליים הגדולים והמוצדקים של המאה הזאת). אז אולי, כדי ליישר קו, גם טקס הפרסים יהיה, לשם שינוי, טוב? כלומר, שווה צפיה? כלומר, פחות מעינוי מתמשך? אולי? חייבים לשמור על תקווה. גם אם היא מופרכת.

בכל אופן, אני אעדכן כאן תוך כדי צפיה. רפרשו רפרשו. אם עובר יותר מדי זמן ואני לא מעדכן, תדעו שזה כי איבדתי את ההכרה באמצע הצפיה, כפי שקרה לי בשנה שעברה.


20:30 בדרך כלל הטקס הוא עניין סודי ביותר של האקדמיה הסודית, שלא רוצה שאנחנו נדע על מה הם מדברים. הסרטים המועמדים, בשלב זה של חייהם, הוקרנו אך ורק בהקרנות אקדמיה, או אולי – אם יש להם מזל – בפסטיבלים בחו"ל. לישראלי הממוצע אין שום צ'אנס לראות אותם. אבל השנה אפשר היה לפרוץ את חומת הסודיות. בגלל "יום הקולנוע הישראלי", היוזמה המצוינת שבה כמעט כל בתי הקולנוע בארץ הקרינו סרטים ישראליים ב-10 ש"ח לפני כמה שבועות, ולכן די הרבה אנשים הצליחו לראות כמה מהמועמדים, ואולי אפילו יודעים בעד מי הם. זו כמובן שערוריה – מה פתאום לשדר טקס פרסים שעוסק בסרטים שאנשים כבר ראו?! המחדל בטח יתוקן בשנה הבאה.

רשימת המועמדים


21:02
מוני מושונוב:
"מי מאיתנו לא יצא למסע לאסטרה?"
"חגגנו את יום הקולנוע הישראלי, יום שבו כרטיס לסרט עלה עשרה שקלים, ופופקורן עלה ארבעים וחמישה"
"הסרט שבמקום הראשון יזכה לנסוע לאוסקר, והסרט שבמקום השני יזכה להתקשר לאקדמיה ולהלשין שבסרט שבמקום הראשון אין מספיק עברית".
אלוהים אדירים, שלוש בדיחות מצחיקות במונולוג אחד? שלוש?! משהו בהחלט חריג פה.

21:11
אושרי כהן רק עלה לבמה להגיש פרס ואני כבר רוצה להדיח אותו.

פרס שחקן המשנה: ששון גבאי, "גט"

לששון גבאי מגיע, אבל פתאום נזכרתי למה האופיר לא ממש מעניין, והאוסקר כן. כששחקנים באוסקר אומרים "וואו, לא חשבתי שאני כל כך אתרגש" אני מאמין להם.

פרס שחקנית המשנה: דאנה איבגי, "את לי לילה"

נדמה לי, אבל אני לא בטוח, שצליל הפסנתר שחוזר שוב ושוב ברקע היה אמור להיות המוזיקה שמלווה את השחקנית עם רדתה לבמה.

בעניין דאנה איבגי, אם אני סופר נכון, זה פרס אופיר השני שלה והמועמדות ה-56. ומהטקס הזה היא עוד עשויה לצאת עם פרס נוסף.

21:23
עריכה: אריק להב לייבוביץ', "אפס ביחסי אנוש"
וזה… קצת מפתיע, נדמה לי? פרס העריכה בדרך כלל הולך לסרט המוערך ביותר מבין המועמדים, ולכן הנחתי שהוא עומד ללכת ל"גט", שהוא הסרט שיזכה בפרס הסרט הטוב ביותר (סליחה, ספוילר). זה לא מספיק כדי לשנות את התחזית.

21:29
אוי, הם שוב משנוררים. די כבר. אני מסכים לחלוטין שמדינה ללא תרבות היא לא מדינה וכל זה. תקציב לתרבות זה נורא חשוב. אבל לנצל כל נאום, כל הענקת פרס וכל קבלת פרס, לפניה אל שר האוצר או שרת התרבות בתחינה שיזרקו לכם כמה מטבעות, זה לא חמוד. זה בעיקר מעצבן.

אני שוקל להתחיל משחק שתיה – לקחת שוט בכל פעם שמישהו יזכיר שהטקס נערך באשדוד, אבל אני מנסה להישאר בהכרה עד הסוף.

תסריט: טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש"
ובכן, ווהו!

"מקרין הסרט, החשך את האולם, שלא נראה אחד את השני" – ועכשיו, לחימום האווירה, נראה קטע מדכא כמו המוות של חנוך לוין.

21:45
עיצוב אמנותי: אבי אביבי, ״יונה״

צילום: טובי הוכשטיין, "מיתה טובה"
חמישהשישה סרטים בתוך שישהשבעה פרסים עד עכשיו, וזה לא רע בכלל.

21:55
בקטע מתוך הסרט הקצר "דפיקה בדלת", אחד המועמדים לפרס הסרט הקצר, פתאום רואים את אסי דיין. לא יהיה טקס של פרסי אופיר בלעדיו, ולא משנה אם הוא כבר לא בסביבה.
סרט קצר: פריז על המים

לימור לבנת מזכירה שהטקס מתרחש באשדוד. דרינק.

אה, אז הסיבה שהיא היתה שם היתה כדי להעניק את פרס מפעל החיים ליהודה ברקן. "אבל לפני הברכות, בואו נראה קטע קטן מהעשייה הקולנועית שלך". בואו, בואו נראה באמת. תשכנעו אותי שליהודה ברקן מגיע פרס, ולא עונש, על מפעל חיים.

טוב, אז בזמן שכולם מספרים על כמה יהודה ברקן נפלא, נשאל את השאלה: על מה, לעזאזל, מגיע ליהודה ברקן פרס על מפעל חיים? יהודה ברקן לא עשה סרטים טובים. הוא עשה סרטים פופולריים, וזה סבבה, אבל פופולריות היא הפרס של עצמה. תפקיד האקדמיה הוא לא לתת פרס לאיש שמכר הכי הרבה כרטיסים. אתם רואים את האקדמיה האמריקאית נותנת אוסקר של כבוד למייקל ביי? וכל זה בלי להזכיר את העובדה שסרטי המתיחות של יהודה ברקן הם יותר מסתם סרטים גרועים, הם עדויות מצולמות נגד יהודה ברקן כמטריד מינית סדרתי. בחרתם לתת לו פרס על זה? וואלה חבל.

יהודה ברקן עדיין יכול להצדיק את זה בקלות: כל מה שהוא צריך לעשות זה עכשיו, כשהוא מקבל את הפרס, להתנצל. חושבים שהוא יעשה את זה?

"אני רוצה להודות לחברי האקדמיה על שבחרו בי" – לא, יהודה, התבלבלת, חברי האקדמיה לא בחרו בך. זאת לא היתה הצבעה דמוקרטית. זאת היתה ועדה אחת, כנראה ועדה למען רייטינג לטקס.

וואו. זה עבר ממש מהר. באוסקר פרס על מפעל חיים לוקח איזה חצי שעה. אני עוד עלול לחשוב שיש שיפורים ושינויים בפרס הזה.

22:15
מתברר שמתישהו הספיקו גם לחלק את פרס המוזיקה: רן בגנו, ״אפס ביחסי אנוש״. מצד אחד, לחלק פרסים בזמן הפסקות פרסומות זה מעליב. מצד שני, העובדה שהטקס הזה מתקדם בקצב מהיר להפתיע בהחלט עומדת לטובתו. וחוץ מזה, "אפס" כרגע מוביל בגדול מבחינת מספר הפרסים שקיבל. נראה איך הוא יתמודד עם "גט" בפרסים הגדולים.

פור דה רקורד: אם זה האוסקר שאתם מכוונים אליו, אני חושב ש"אפס ביחסי אנוש" הוא בחירה טובה יותר מ"גט" (ובקשר ל"מיתה טובה", אין לי מושג. תשאלו אותי מחרתיים). "גט" קיבל הערכה בפסטיבל קאן, אבל קאן והאוסקר הם דברים שונים מאוד. "אפס" הוא נגיש יותר, עובד היטב גם על אנשים שלא היו בצה"ל (גם הוא יצא עם פרס בינלאומי בטרייבקה) ואנשים באמת נהנים ממנו, ולא רק אומרים שהיה מדאים. הייתי רוצה לחשוב שזה בכלל לא משנה, כי חברי האקדמיה מצביעים לסרט שהם חושבים שהוא יותר טוב ולא לסרט המתאים ביותר לאוסקר, אבל הא הא!

22:20, הם חזרו מהפרסומות בדיוק כשמישהי אחזה בפסלון שלה וירדה מהבמה. משפיל, אמרנו. לפחות תגידו מי זאת היתה ובמה בדיוק היא זכתה.

איך "פרס על הישגים מקצועיים בולטים בתחום העשיה הקולנועית" שונה מ"פרס על מפעל חיים"? בכל אופן: איש הקול אלי ירקוני. שהיה צריך להושיב אותו קרוב למעבר, שלא יצטרך להקים כל כך הרבה אנשים בדרך. הרי זה לא שהזכיה שלו היתה הפתעה.

רגע, עוד פעם "אוי אליאס אליאס"? אחד לא היה מספיק? כבוד לחנוך לוין וכל זה, אבל מה הקטע?

טוב, מסתמן שהזאתי עם האופיר ביד היתה אורית אזולאי, שקיבלה את פרס הליהוק על "אפס ביחסי אנוש" (הו כמה מוצדק). ואת פרס הסאונד קיבל אביב אלדמע על "מיתה טובה". עדיין, מיעוט מפתיע של פרסים ל"גט" בשלב זה.

הסרט התיעודי הקצר: "כופר נפש"

תודה לאשדוד שמארחת אותנו. דרינק.

אה, גם לנו יש מונטאז' "לזכרם". טוב, השנה היתה גדולה גם בתחום הזה.

22:44
אוי, אופיר. התחלתם כל כך טוב, היה כזה קצב מצוין בשעה הראשונה, ואז פתאום הכל נתקע. איבדתם מומנטום במערכה השניה. אני לא אומר שהיה צריך לוותר על מונטאז' ההולכים מאיתנו, אבל יש מצב שאפשר היה לוותר על הקטע השני מתוך "אוי אליאס אליאס". ואולי גם על בועז שרעבי.

(הנמכתי את הסאונד בזמן השיר. אני מבין שפספסתי זיוף היסטורי. אני מתנצל על המעילה בתפקידי).

כשהפרסומות ייגמרו פשוט יגידו לנו מי זכה בפרס הסרט וכולם ילכו הביתה, נכון?

חזרנו בדיוק לקטעים מתוך סרטים, אה, כלשהם. אה, זה פרס הסרט התיעודי.
הסרט התיעודי: "הנסיך הירוק".

בינתיים מהבלוג השכן מוסרים שבזמן הפרסומות זכה "מיתה טובה" בפרס האיפור ו"יונה" בתלבושות. תודה ל"סריטה", שאשכרה נמצאים בטקס עצמו כדי לדווח משם. הייתי נוסע לשם גם אני, רק שלא.

22:58
הנה ראש עירית אשדוד. היי, נחשו איפה אנחנו? באשדוד! נשתה, נשתה, לחיים.

אה, אתם עדיין באשדוד? אשדוד חזקה? מה, עברתם בומים בקיץ? מה אתם אומרים. חכו שניה, אני לא חושב שהכנתי מספיק אלכוהול.
"תודה שבחרתם אשדוד". ובכן, אשדוד זכתה בפרס. אפשר להתקדם?!

טוב. פרס השחקנית. התחרות הכי קשה ומותחת בטקס הזה. המון מועמדויות ראויות. ובכן.
שחקנית: דאנה איבגי, "אפס ביחסי אנוש"

Woah. פרס שני לדאנה איבגי באותו ערב, וסוויפ גדול של "אפס ביחסי אנוש". יופי!
טוב, *עכשיו* היא מתרגשת.

או, עכשיו מזכירים לנו מי זכה בפרסים בזמן הפרסומות וזה לא היה מספיק חשוב לראות בלייב. בחסות העיר אשדוד.

23:08
טוב, פרס השחקן. את הפרס הזה "אפס" לא ייקח. יש הסכמה כללית שזה מנשה נוי מ"גט", נכון?

שחקן: זאב רווח, "מיתה טובה"

וואו 2. "גט" אשכרה לא מקבל כלום?!
תשמעו, נכון שפעם זאב רווח היה הבדיחה הקבועה שבסוף כל סקר באתר, אבל ההבדל בינו לבין יהודה ברקן הוא שהוא באמת עשה כמה דברים מאז. זאב רווח הוא באמת שחקן. היה צריך לתת לו פרס על מפעל חיים, רק שהוא כבר קיבל.
ובכל זאת, אשמח אם הנאום שלו יסתיים בתוך פחות מחצי שעה, אם אפשר.

לבנה פינקלשטיין וראש המוסד עולים לחלק פרס. פינקלשטיין קראה לו "פרס הבמאי", אבל זה שגוי לחלוטין, בעיקר השנה. זה פרס הבימוי. אוקיי. עכשיו באמת יש מתח.

בימוי: טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש".

הולי פאק זה "אפס" כל הדרך. ווהו! התשמע קולי!

לפי כל הגיון, "אפס", שקיבל הרבה יותר פרסים מכל סרט אחר ואת פרס הבימוי, אמור עכשיו לקחת גם את פרס הסרט. התסריט היחיד שימנע את זה ממנו הוא אם חברי האקדמיה החליטו שפרס הסרט הוא בכלל פרס המשלוח לאוסקר, וש"גט" יהיה עדיף שם (מה שלא נכון, לדעתי). בואו נראה.

23:18
היי, הנה איך קוראים לו, האבא של דאנה איבגי.

הו, הוא גם מנהל תחום הקולנוע בפסטיבל אשדוד. מישהו רוצה אולי להגיד איפה נערך הטקס? נהייתי צמא קצת.

אהא.

הסרט הטוב ביותר: גט

כן, אז מה אמרנו בקשר לקישקוש הזה של האוסקר?
איזה בולשיט, יא אללה. כלומר, "גט" סרט טוב. אני לא אומר שלא. אבל אני לא מאמין שחברי האקדמיה חושבים כך. הם חושבים שהבימוי והשחקנים והעריכה והמוזיקה והתסריט והליהוק ב"אפס ביחסי אנוש" היו טובים יותר – זה אומר שהם חושבים שהוא היה סרט טוב יותר. לעומת זאת, הם חושבים ש"גט" הוא סרט שיש לו יותר סיכויים באוסקר. דבר מאוד מאוד שונה מ"הסרט הטוב ביותר".

החצאית של רונית אלקבץ הוקרבה על מזבח הפרס.

אוקיי, אחרי שמיליון פעמים שמענו עכשיו "אחוז אחד לנשמה" וכל זה, בואו נתחיל קמפיין חדש: תפסיקו כבר, בבקשה, עם הבולשיט הזה ש"הסרט הטוב ביותר" ו"הסרט שיישלח לאוסקר" הם אותו הדבר. הם. פאקינג. לא. והטקס הזה הוא הוכחה חד משמעית. תפרידו!

חטפתי דיכאון. אם מישהו מחפש אותי, אני אהיה באיזה פאב באשדוד.