זאת היתה שנה מעולה לקולנוע הישראלי. כלומר, תהיה שנה מעולה. כנראה. כרגיל, הבעיה הגדולה של פרסי אופיר הוא שהם עוסקים בעתיד. כרגיל, הרשימה לא אומרת לצופה המצוי כמעט כלום, כיוון שמבין המועמדים המובילים יש רק אחד – "אפס ביחסי אנוש" – שיצא כבר לקולנוע ("ערבים רוקדים" היה אמנם אמור לצאת גם הוא, אבל נדחה, ואז נדחה שוב ואז נעלם, לרגל האירועים). על כל האחרים רק סיפרו לנו שהם טובים.
אבל כן, היתה/תהיה כנראה שנה מצוינת, עם הרבה מתחרים ראויים. "גט", "אפס ביחסי אנוש" ו"מיתה טובה" הם המועמדים הראשיים: כל אחד מהם מועמד כמעט בכל קטגוריה שבה הוא יכול להיות מועמד. אני לא זוכר מצב כזה: בדרך כלל בכל שנה יש סרט אחד, מקסימום שניים, שברור שהם הולכים לזכות כמעט בכל דבר. עכשיו, באמת קשה מאוד לחזות איזה מבין שלושת הסרטים עומד לזכות, או האם תהיה פה גריפת פרסים של סרט אחד או חלוקה שיוויונית פחות או יותר – ובכל מקרה נראה שהנציג לאוסקר יהיה מכובד. מצד שני, כמה סרטים שדווקא קיבלו הרבה תשומת לב בפסטיבלים בחו"ל, כמו "בורג", "הגננת" ו"הרחק מהיעדרו" לא קיבלו מועמדויות כמעט או בכלל.
והנה הם בקופי-פייסט, רשימת המועמדים המלאה:
הסרט הטוב ביותר
"אפס ביחסי אנוש"
"את לי לילה"
"גט – משפטה של ויויאן אמסלם"
"יונה"
"מיתה טובה"
"האם זה אתה" (מסלול פרינג')
הבימוי הטוב ביותר
אסף קורמן, "את לי לילה"
טל גרניט ושרון מיימון, "מיתה טובה"
טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש"
ניר ברגמן, "יונה"
רונית ושלומי אלקבץ, "גט"
השחקן הטוב ביותר
תאופיק ברהום, "ערבים רוקדים"
יוסי מרשק, "מנפאואר"
מנשה נוי, "גט"
נוה צור, "עמק"
זאב רווח, "מיתה טובה"
השחקנית הטובה ביותר
דאנה איבגי – "אפס ביחסי אנוש"
רונית אקלבץ – "גט"
לירון בן-שלוש – "את לי לילה"
שירה האס – "פרינסס"
נעמי לבוב – "יונה"
לבנה פינקלשטיין – "מיתה טובה"
שחקן המשנה הטוב ביותר
אלישע בנאי, "תפוחים מן המדבר"
ששון גבאי, "גט"
אילן דר, "מיתה טובה"
יעקב זאדה-דניאל, "את לי לילה"
מיכאל מושונוב, "ערבים רוקדים"
שחקנית המשנה הטובה ביותר
דאנה איבגי, "את לי לילה"
ריימונד אמסלם, "תפוחים מן המדבר"
שני קליין, "אפס ביחסי אנוש"
עליזה רוזן, "מיתה טובה"
נלי תגר, "אפס ביחסי אנוש"
תסריט
טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש"
לירון בן שלוש, "את לי לילה"
נדב לפיד, "הגננת"
רונית ושלומי אלקבץ, "גט"
שרון מימון וטל גרניט, "מיתה טובה"
צילום
עמית יסעור, "את לי לילה"
זיו ברקוביץ', "בורג"
שי גולדמן, "הגננת"
טובי הוכשטיין, "מיתה טובה"
נדב הקסלמן, "לוויה בצהריים"
עריכה
אריק להב ליבוביץ', "אפס ביחסי אנוש"
שירה הוכמן ואסף קורמן, "את לי לילה"
ג'ואל אלכסיס, "גט"
איילה בנגד, "יונה"
עינת גלזר-זרחין, "מיתה טובה"
עיצוב האומנותי
רון (זיק) זיקנו, "אפס ביחסי אנוש"
ערד שאואט, "בורג"
אבי אביבי, "יונה"
כרמלה סנדרסון, "לוויה בצהריים"
ערד שאואט, "מיתה טובה"
יואל הרצברג, "ערבים רוקדים"
עיצוב תלבושות
לי אלמביק, "גט"
מיכל דור, ענבל רוזנטל, "יונה"
לאורה שיים, "לוויה בצהריים"
אדם קלדרון, "פרחים של מרציפן"
דני בר שי, אביטל טלי אסקרי, "תפוחים מן המדבר"
מוזיקה
רן בגנו, "אפס ביחסי אנוש"
דקלה, שאול בסר, "גט"
אבי בללי, "יונה"
אבי בללי, "מיתה טובה"
ישי אדר, "פרינסס"
סאונד
אשי מילוא, איציק כהן, "אפס ביחסי אנוש"
איציק כהן, תולי חן, "גט"
אביב אלדמע, "הגננת"
אביב אלדמע, "מיתה טובה"
איפור
מאיה גרסטל, "אפס ביחסי אנוש"
קרין גבע, "את לי לילה"
זיו קטנוב, "גט"
קרין גבע, "יונה"
אורלי רונן, "מיתה טובה"
ליהוק
אורית אזולאי, "אפס ביחסי אנוש"
יובל אהרוני, "גט"
לימור שמילה, "יונה"
מיכל קורן, "מיתה טובה"
אסתר קלינג, "פרינסס"
הסרט התיעודי הטוב ביותר
"אדם הגון", ונסה לאפא
"היה שלום פטר שווארץ", סער יוגב, נעמי לבארי, יעל ראובני
"הנסיך הירוק", נדב שירמן, עמרי עוזרד
"משפטי חיים", נורית קידר, ירון שני
"תקופת מבחן", אילנית באומן, עהב שנהר, אביגיל שפרבר
הסרט הקצר הטוב ביותר
"אלוהים יקר", שמי שינפלד, עמיתן מנלזדון, ארז תדמור, גיא נתיב
"דפיקה בדלת", אורן רוגובין, אלירן אליה
"הביקור", ענבר חורש
"הרי אני… הרי אתה…", דקלה ג'יקה אלקסלסי
"פריד על המים", רותם עלימה, הדס איילון
הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר
"גינת עדן", אבי בוחבוט, יהודית כנא
"השדכנית", ברק הימן, דני ווסרמן
"כופר נפש", אסנת טרבלסי, גלית כחלון, קרן שעיו
"רקדנית, עמוד וסרט", ישרי (ישראל) הלפרן
"שבעת מדורי הגיהנום של הדיור הציבורי", דפנה פרנר, שי אינס, דורון צברי
איך הם החליטו מי ראשית ומי משנית באפס ביחסי אנוש?
כאילו, אם היו מאלצים אותי להחליט על אחת, כנראה שגם אני הייתי הולך על אבגי. אבל בכל זאת…
איבגי מופיעה יותר.
(ל"ת)
לא רק עניין של זמן.
מתוך שלושת הפרקים של הסרט, איבגי היא היחידה שמופיעה בכולם בתפקיד מרכזי. קצת דומה לעיקרון שבגללו ג'ון טרבולטה נחשב לשחקן הראשי בספרות זולה.
לדעתי זאת החלטה של מפיקי הסרט בעצמם
ולפחות בהוליווד יש מקרים, כמו המועמדות לאוסקר המשנה של היילי סטיינפילד ב"אומץ אמיתי" (שהתפקיד שלה היה כמובן ראשי), שהבחירה נעשית כדי למקסם את סיכויי הזכייה של הסרט או כדי למנוע מהמועמד להתנגש עם מועמדויות אחרות של אותו האולפן.
ההפקה מחליטה את מי לשלוח ולאן
בגלל זה, למשל, אין לגט מתמודדת בשחקנית המשנה, הם שלחו את דליה בגר כשחקנית משנה אם אני לא טועה, כשבכל הבלוגים דווקא שיבחו שחקניות משנה אחרות יותר. אם היו שולחים אחרת אולי היה סיכוי שגט היה מועמד גם בקטגוריה הזאת.
(אני לא יודע באמת מה טיב הופעתה של בגר, עוד לא ראיתי את הסרט).
זה חלק שעניין אותי
אני יודע שההפקה מחליטה מי לשלוח למה בגדול אבל יש לי שתי שאלות:
1. האם יש הגבלה כלשהי על מספר המועמדים שסרט יכול לשלוח? האם כל אפשרות למועמדות עולה כסף? למה, בעצם, הם שלחו רק שחקנית משנה אחת זאת שאלתי. [ פרט לרעיון של "לשים הכל על מתמודד אחד" שהוא נראה טיפשי בשלב הזה, אבל מה אני יודע]
2. האם המצביעים חייבים להקשיב להפקה? אם ההפקה טוענת שמישהו בתפקיד ראשי הוא משני, האם יכולים להתארגן קבוצת מצביעים ולשים אותו בראשי וזה יתפוס, או שמא אין להם מה לעשות בנידון?
איך זה שב-2004/5
באוסקר האמריקאי היה ג'יימי פוקס מועמד על "קוליייטרל" כשחקן המשני? בפירוש שחקן ראשי, גם פרוטגוניסט וגם זמן מסך. ההפקה ראו שהוא הולך להיות מועמד כשחקן הראשי על "ריי", ולפחות באותה תקופה לא יכול היה אותו שחקן להיות מועמד פעמיים באותה קטגוריה, כך הוא "הפך" לשחקן משני.
נלי תגר ב"אפס" היא פרוטגוניסט ויש לה הרבה זמן מסך. היא בפירוש שחקנית ראשית.
אז איפה היא במשך חצי שעה באמצע הסרט?
(ל"ת)
מה זמך המסך של אנתוני הופקינס ב"שתיקת הכבשים"?
(ל"ת)
נכון.
ומה זמן המסך של ניקול קידמן ב"השעות"? היא מופיע באחד מבין שלושה סיפורים מקבילים, ולא הדומיננטי שבהם.
לגבי הפיל בחדר
הייתי בהקרנת עיתונאים של "ערבים רוקדים" שנערכה כמה שעות לאחר שהוכרז לראשונה על דחייתו. זה היה זמן קצר לפני תחילת מבצע צוק איתן וזמן עוד יותר קצר אחרי שנודע על מציאת גופות שלושת הנערים החטופים. לא היה ספק ש"הארועים האחרונים" בגינם נדחתה יציאת הסרט, קשורים לחטיפה ולרגשות השליליים שהתעוררו בציבור.
עכשיו, אני מבין את השיקול של המפיצים לדחות את יציאת הסרט לזמן בו אנשים ירגישו נוח יותר לצפות במשהו שנקרא "ערבים רוקדים", במיוחד בהתחשב באחת הסצנות בו שנעשתה אקטואלית בלי כוונה. אני לא מסכים עם הדחיה, אבל מבין את השיקולים המסחריים מאחוריה. השאלה היא האם אותן נסיבות קשורות גם לכך שהסרט מועמד בסך הכל בשלוש קטגוריות, ללא הסרט, הבימוי, או התסריט (אותו כתב סייעד קשוע על פי ספרו) הטובים ביותר. שלוש המועמדויות (שחקן ראשי, שחקן משנה ועיצוב אמנותי) בהחלט ראויות בעיני, אבל לא מופיעים ברשימת המועמדים אף אחד מהאנשים שלמעשה יצרו את הסרט. אני תוהה האם מדובר פשוט בעניין של טעם (כמו העדר מועמדות לסרט הטוב ביותר ל"מי מפחד מהזאב הרע" בשנה שעברה), או ששיקולים פוליטיים הביאו את חברי האקדמיה לחוש אי-נוחות עם הצבעה לערבים רוקדים.
מעבר לכך, אני מקווה ש"אפס ביחסי אנוש" יזכה. לא רק כי הוא היחיד מבין המועמדים שראיתי, אלא גם כי הוא אחד הסרטים הטובים שראיתי השנה ואשמח אם האקדמיה הישראלית תגלה פתיחות לא אופיינית לקומדיה ולא תביע פחד מז'אנר פחות "רציני".
אני חושד שמסע יחסי-הציבור של "אפס ביחסי אנוש", ששיווק אותו בתור קומדיה של צחוקים ושיגועים
(למרות שהוא ממש לא כזה) יכול לפגוע בסיכוייו אצל המצביעים, וחבל. יכול להיות שאלה בדיוק יחסי הציבור שהפכו אותו ללהיט בקופות בקיץ הנוכחי, ויכול להיות שזה יותר חשוב מהאופיר, ועדיין חבל.
אני גם מקווה מאוד לשלומו של "אפס",
אבל אני חושד שבדיוק בגלל הפחד הזה של האקדמיה, הסרט שיזכה יהיה "גט".
אני לא חושב שהיו פה שיקולים פוליטיים
לא ראיתי אותו אבל לא הרגשתי בשום שלב של המירוץ שהוא משמעותי בשתי הקטגוריות הראשיות. המועמדויות שהוא קיבל זהות פחות או יותר למה שאנשים אחרים שראו חזו שיקבל (למעט אולי ההשמטה של התסריט). בקיצור, אני חושב שהוא לא מועמד כי היו סרטים יותר טובים. אני באופן אישי מאוכזב ומופתע מאי המועמדות של "הגננת" בקטגוריית הסרט. הוא לא קרוב לשלמות כמו "גט" או "אפס" אבל הוא סרט טוב מאוד (בטח טוב יותר מהפלצנות של "השוטר"). הוא טיפה יומרני ולא לגמרי נהיר לצופה ההדיוט מן השורה אבל הוא עובד מעולה גם בתור סתם דרמה פנטסטית למרות כמה בעיות עריכה בסוף. אז כנראה שחברי האקדמיה באמת חושבים שהיו סרטים טובים יותר מ"ערבים רוקדים" (ו"הגננת").
לגבי "אפס"- "מיתה טובה" ו"גט" אולי יותר רציניים מ"אפס" אבל שניהם גם נופלים לקטגוריה של קומדיה לפחות חלק מהזמן. לא ראיתי את "מיתה" אבל ב"גט" יש לא מעט מזה ולמעשה כל השלב של העדויות של זאב רווח +דליה בגר, אלברט אילוז, רובי פורת שובל ואוולין הגואל (כולם שחקני משנה וזמן המסך שלהם מוגבל בין 5 ל-10 דקות כל אחד) הם קומדיה נטו. כך שלא משנה מי מבין השלושה יגבור על האחרים, כי הוא עדיין יחרוג מהשבלונה של הזוכה בדרך כלל.
איך, בדיוק, ראית כבר את כל הסרטים האלה?
(ל"ת)
פסטיבל ירושלים.
(ל"ת)
לדעתי
"ערבים רוקדים" לא קיבל מועמדויות נוספות כי הוא לא ראוי להן. בלי קשר לפוליטיקה ולערבים ולריקודים, אני פשוט לא חושב שזה סרט טוב במיוחד. בשנה חלשה יותר הוא היה בטח מקבל מועמדויות רבות, אבל כשיש כל כך הרבה סרטים אחרים מצוינים (כך על פי הדיווחים, לפחות), אני לא חושב שצריך לחפש סיבה מיוחדת לכך שהוא לא קיבל יותר מהמועמדויות שקיבל.
"רוקדים" לא היה אמור להיות סרט הפתיחה בפסטיבל
ירושלים?
בסוף הוא היה?
היה אמור להיות, ולא היה.
(ל"ת)
אז מה היה סרט הפתיחה? תודה.
(ל"ת)
לא היה...
(ל"ת)
עקרונית, "ערבים רוקדים" לא איבד את התואר של "סרט הפתיחה"
אבל אירוע הפתיחה למעשה לא נערך. הקרנת הסרט נדחתה לשבוע אחרי פתיחת הפסטיבל (למעשה, היום שבו נערך טקס הסיום שלו) ולא נערכה במיקום המסורתי של סרט הפתיחה, בבריכת הסולטן.
אני ממש מקווה שהוא יזכה
הוא גם הסרט הכי טוב שראיתי השנה, לפחות עד כה. דרך אגב, היי אביעד, נעלמת מהקפה. איפה התחלת לכתוב שקיבלת הזמנות להקרנות עיתונאים?
יש לי בלוג חדש
אותו קונספט ואותו שם, רק בוורדפרס. יש קישור לאתר אם לוחצים על השם שלי. אני מקבל מדי פעם הזמנות להקרנות עיתונאים, אבל זה לא עקבי. ערבים רוקדים הוא מהסרטים שהוזמנתי להקרנה שלהם ובניגוד למה שכתבו כאן אחרים, אני חושב שהוא סרט מעולה. לא כמו אפס ביחסי אנוש, אבל קיוויתי לראות את שניהם מתחרים על הפרס הגדול.
זאת הולכת להיות סטראוטיפיזציה מוחלטת, כמובן,
אבל האקדמיה היא הגוף שכולל בתוכו, בין השאר, את משה איבגי וגילה אלמגור, שני אמנים שלא בדיוק הסתירו את דעתם הפוליטית בחודשיים האחרונים. אם כבר הייתה החלטה פוליטית לגבי "ערבים רוקדים", ובמיוחד בהתחשב בכך שיוצר הסרט הכריז על עזיבת הארץ בגלל כשלון הדוקיום, יותר סביר שהייתה החלטה לתת לסרט 16 מועמדויות.
אני תוהה,
"מיתה טובה" הוא סרט כל כך טוב? כי הוא בהחלט לא עושה קולות של אחד כזה.
איזה קולות עושה סרט טוב?
(ל"ת)
"בהשתתפות דאנה איבגי" כמובן.
(ל"ת)
אקה אקה אקה פ'טאנג.
(ל"ת)
במה חטאו "זום" ו"בוינג" שהשמטת אותם ככה?
(ל"ת)
קולות של 8-ביט על ההתחלה.
(ל"ת)
מהמעט שראיתי מדובר ברשימה די מספקת
אין הברקות מיוחדות אבל אין גם אכזבות מיוחדות מבחינת המועמדויות. רק חורה לי מעט ההשמטה של "הגננת" מקטגוריית הסרט (אני מקווה בשביל "יונה" ו"את לי לילה" שהם טובים מספיק בשביל להצדיק את ההשמטה שלו), כנ"ל ההשמטה של אסתר ראדה מקטגוריית שחקנית משנה. רוב הזמן היא לא עושה משהו מיוחד אבל יש ב"הגננת" רגע אחד תלוש ויפהפה מהסוג הרגעים שאנשים אומרים "רק על זה מגיעה מועמדות". עם כול האהדה ל"אפס" בקלות היה אפשר לוותר על מועמדות אחת במשנה לטובתה (או לטובת המועמדות המסורתית והראויה כתמיד של רותם זיסמן כהן ב"זינוק בעלייה). הייתי מוחה גם על ההשמטה של הצילום ב"אנשים כתומים", הקטגוריה היחידה שהוא באמת היה ראוי למצוא את עצמו בפנים, אבל עושה רושם שכל האחרים ראויים לא פחות (ו"בורג" ו"הגננת" באמת ראויים).
לגבי ההימורים האישים הצלחתי לחזות נכון 34 מבין 45 המועמדוית ב-9 הקטגוריות הראשיות, 75% קליעה. 4 בסרט, 4 בבימוי, 3 בשחקן ראשי, 5 בשחקנית ראשית (אבל הצלחתי לפספס את המועמדת השישית, נעמי לבוב), 3 בכל אחת מקטגוריות המשנה, ו-4 בתסריט, עריכה וצילום.
אני חושב שהנוכחות הכפולה של "אפס" בקטגוריית המשנה הייתה די צפויה,
כשזה סרט עם שלוש דמויות נשיות כל כך דומיננטיות ומשוחקות היטב. בכלל, אני לא אתפלא אם שם הוא ימצא את העדנה שלו – מסתמן ש"גט" יהיה מעין "קן הקוקייה" (או, לצורך העניין, "ביקור התזמורת") השנתי, עם זכייה בסרט, במאי, תסריט, ושל מנשה נוי ורונית אלקבץ בקטגוריית המשחק (ואולי גם עוד פרס בשביל ששון גבאי), אבל אני לא רוצה מצב שבו סרט אהוב כל כך כמו "אפס ביחסי אנוש" ייצא בידיים ריקות, ככה שזכייה של תגר היא אפשרות סבירה מאוד.
אותי משום מה המועמדות הכפולה די הפתיעה
בשלב הראשוני הימרתי על מועמדות יחידה של קליין, אחרי הצפייה בסרט המרתי למועמדות יחידה של תגר מתוך הנחה שהייתה שנה מעולה מבחינת הקטגוריות הנשיות ולדמות של קליין היה מבחינתי קצת פחות בשר ויש מועמדות ראויות יותר (ואם מפיקי "ערבים רוקדים" ו"זינוק בעלייה" היו מציבים את יעל אבקסיס ומלי לוי בקטגוריות המשנה אז בכלל). לא חשבתי שתרחיש עם מועמדות כפולה הוא ריאלי בהתחשב בנסיבות. לגבי זכיות קצת קשה להתנבא באופן נחרץ לפני ההקרנה של "מיתה" בונציה (אם תהיה להקרנה השפעה על הבחירות) אבל עושה רושם שכן תהיה חלוקה די הוגנת בין השלושה (לא הייתי פוסל גם את "את ליל לילה" לפי התגובות) אבל אני די בטוח שהמועמדות הכפולה של "אפס" במשנה תפגום אחת בסיכויי הזכייה של השנייה, כי זה מה שקורה בדרך כלל באופיר כשיש שתי מועמדויות מאותו סרט (ורונית אלקבץ די משנית במירוץ על קטגוריה הראשית. היא בסך הכל נותנת הופעה אלקבצית קלאסית נוספת, לא משהו יוצא דופן שיציב אותה בשורה הראשונה של הקטגוריה השנה).
לפי דעתי לשני קליין מגיעה לזכות על התפקיד באפס, מצד שני לא ראיתי את השאר….
זכייה? ברצינות? אפילו יותר מלנלי תגר?
בלי קשר לשאר המועמדות, היה לי הרושם שהקונצנזוס הציבורי גורס שהתפקיד של תגר עסיסי יותר והתפקוד שלה ראוי יותר (לפרסים).
אני היחידי שהעדיף בכלל את תמרה קליינגון
כמועמדת לתפקיד משני באפס ביחסי אנוש?
היא ללא ספק גונבת את ההצגה.
בהתחשב בזה שהיו צופים שמצאו אותה ראויה לשבחים
אפילו יותר מאיבגי ברור שאתה לא היחיד. אבל היא בכלל לא אופציה בדיון הזה, כי ההפקה אפילו לא הגישה אותה בתור מועמדת.
אין תפקידים קטנים, ועדיין, יחסית לאחרות התפקיד שלה כבר משני מדי
זו בעיה, בסרט שכולו גדוש בשחקניות טובות… :-)
לדעתי היא הדמות שכתובה הכי טוב בסרט
(ל"ת)
אם לא ראית את כל שאר המועמדויות אתה לא יכול לקבוע
שלדעתך מגיע לה לזכות. אתה יכול להגיד שההופעה שלה שווה זכייה (כלומר שהיא משתווה להופעות אחרות משנים קודמות שכבר זכו) אבל אם לא ראית את שאר המועמדים איך אתה יודע בודאות שלה מגיע לזכות ולאחרות לא?
הכוונה הייתה בעיקר לעומת המתחרה מהבית, מה גם שיש סיכוי תיאורטי שההופה שלה הייתה כל כך טובה שיש קונזנצוס מספק שמגיע לה לזכות גם בלי לראות את האחרים, כמו דניאל בלינקולן.
המקרה הנל לא מתאר זאת, אבל באופן תיאורטי זה יכול לקרות.
ואי ואי ואי טוב יצאתי ממש אידיוט, אני מבקש למחוק את כל מה שאמרתי על שני קליין כי היה לי בראש מישום מה ששני קליין שיחקה את דפי ולא את הקצינה, וזוהי מסתבר נלי תגר ששיחקה את דפי, שכן לה מגיע לזכות אם כבר….
אז כמו שאמרתי אבקש הפעם לסלוח לי ובעתיד אעשה יותר בדק בית לפני שאפרסם שמות של שחקנים, למרות שבדכ יש לי זיכרון טוב, קיצר מותר לכל אחד לטעות, להודות זה קשה, אז אני כאן מודה בטעותי….
הידיעה הכי משמחת כאן מבחינתי
היא שהסרט "יונה" עומד לצאת ממש בקרוב. אם יש במאי ישראלי שמסוגל לעשות סרט על יונה וולך בלי להיגרר לבנאליות ולייצוגיים לעוסים זה ניר ברגמן. ואם זה לא מספיק, מוזיקה מקורית של אבי בללי ושימוש בבית המצורעים כלוקיישן לצילומים מעלים את הסיכויים לכך שמדובר בסרט מוצלח.
מאוד מקווה לניצחון מוחץ של גט
אמנם גם אפס ביחסי אנוש אהוב עליי במיוחד (כרגע בחמישייה שלי) אך גט הוא הסרט הכי טוב שצפיתי בו עד כה השנה. מעטים הסרטים שגרמו לי ללכת אליהם פעמיים בהפרש של שבועיים זה מזה (ותודה למארגני הקרנות האקדמיה שנתנו לי להיכנס) וגם אחריהם חייתי בידיעה שאני אלך פעם נוספת, שגרמו לי לפרצי צחוק ולדמעות באותה הסצינה, סרט עם דיאלוגים חזקים וכואבים, סרט עם תצוגות משחק מושלמות וסרט שאני בטוח שיכול להביא את האוסקר הראשון לישראל.
במקרה כזה, זה יהיה הסרט הכי טוב עם הטריילר הכי גרוע.
(ל"ת)
לפי הטריילר לפחות
חשבתי שבורג יהיה מצליח בהרבה. לא שהמועמדויות הן בהכרח מדד להצלחה, אבל עדיין יש בכך איזושהי נקודה. מישהו הספיק כבר לראות אותו? חוות דעת?
"בורג" סרט מקורי אבל עם הרבה בעיות. מפוזר, לעיתים תמוה וגם המסר די ברור מההתחלה. יש כמה סצינות יפות וזה סרט מרשים ויזואלית אבל אני ממש לא מתפלא שהוא מועמד לכל כך מעט פרסים.
איפה זינוק בעלייה?
(ל"ת)
לא סרט לפרסים.
אני אפילו לא אומר את זה כקטילה. זה לא סרט איום ונורא או משהו, זה פשוט לא סרט שמגיעים לו פרסים, ולא ממש סרט שמכוון לזה. אולי לבראבא היתה מגיעה מועמדות, אבל ייתכן בהחלט שהמועמדים האחרים בקטגוריה הזאת חזקים יותר.
לא ראיתי את הסרט, פשוט חשבתי לעצמי שהאקדמיה נורא תאהב את איתי טיראן בעקבות הופעותיו וזכיותיו הרבות בתיאטרון
זה היה יכול להיות יותר משעשע אם גם את "בורג" היה אתגר קרת מביים ביחד עם זוגתו והוא היה בין המועמדים על פרס הסרט.
#משחקי מלים סופר מטופשים
אבל מתי חלוקת הפרס?
(ל"ת)
ב-21 בספטמבר.
(ל"ת)
אפשר להפסיק להמר מי יזכה
מסתבר שעל פי ימד"ב את לי לילה כבר זכה בפרס הסרט הטוב ביותר.
ועל זה נאמר: מה נסגר, ימד"ב.
בזכות יום הקולנוע הישראלי, ראיתי את רוב המועמדים
"אפס ביחסי אנוש" הוא עדיין המועדף עלי ביניהם, אבל "גט" ו"מיתה טובה" ראויים בהחלט לשבחים (וגט כנראה יזכה). זאב רווח הפתיע אותי לטובה בהופעה דרמתית מעולה. "את לי לילה" מאוד לא אחיד. יש בו כמה סצנות מוצלחות, בעיקר לקראת הסוף, אבל רוב הסרט עוסק בדמות ראשית לא מעניינת שלא עוברת שום תהליך אמיתי. אין הרבה עלילה, אז עיקר העניין הוא בשחקנים שלהוציא את דאנה איבגי, לא כל כך מרשימים.
כך או כך נראה שזאב רווח הסתדר...
(ל"ת)
מחשבות על המועמדיות
כמו רבים, גם השנה יש לי אשכרה עניין בטקס עצמו בעקבות צפייה ב4 מועמדיות מתוך ה6 ( בשבילי, לא רק מספר המועמדים הכי גבוה שראיתי לפני הטקס אלא מספר המועמדים שראיתי מתוך כל שנה שהיא).
הספקתי לראות את מיתה טובה, גט, אפס ביחסי אנוש ויונה.
כאשר הדבר המעניין הוא שבמובן מסויים מיתה טובה וגט דומים מאוד בחוטי עלילה שהם נוגעים – בעל שמסרב לשחרר את אישתו (כל אחד מסיבותיו שלו, כמובן). אם נוסיף לזה את החלום לשחרור של החיילות ואת אורח החיים המשוחרר של יונה וולך אפשר כמעט להגיד שיש נושא משותף לסרטים הללו, אבל זה לא באמת נכון.
מתוך הרביעייה, גט הוא הכי טרי בזכרוני (ראיתי אתמול) וגם האחד שהכי פחות אהבתי. סרט שהולך לאיבוד באמצע, ואת השני דברים היחידים שהוא מדבר עליהם אומר באמצע הסרט ואז ממשיך לעוד זמן לא מבוטל שמקלקל הרבה מהרושם הטוב הנהדר שמשאירה ההתחלה. אני לא יודע אם הבעיה היא כאן היא תסריטית או עריכתית. בכל מקרה, הצילום דווקא נהדר והסרט לא גרוע בצורה מביכה, אז כשהוא ייזכה בראשון אני רק אתמרמר קלות ולא אבכה לדורות. הקומדיה בו נחמדה, אבל לא ממש קורעת מצחוק ובעיקר לא מרגישה קשורה לכלום.
יונה היה סרט כיפי ונוסחאתי כמו שלא ידעתי שאנחנו עושים פה. הכיפיות שלו נבעה מדמותה הנהדרת של וולך, הנוסחאתיות מהעובדה שמשום מה החליטו במקום להתמקד בכל השטויות שהיא עושה באיזה שהוא קו עלילה כפוי שמזכיר סרטי ביוגרפיה אחרים יותר מדי ואין לו סיכוי לזכות, אז אני מניח שהוא מאוד שמח שהוא מועמד.
אפס ביחסי אנוש היה אחד מרגעי השיא של הקולנוע השנה, ישראלי ובכלל והצפייה בו בתוך קהל שהבין כל רגע ורגע בתוכו הגבירה את הצפייה לחוויה נהדרת. אבל עם הזמן ובעקבות דיבור עם אנשים שפחות התלהבו מהסרט, נרגעה ההתלהבות שלי ממנו וכרגע אני חושב שהוא סרט נהדר שאני רוצה לצפות בו שוב בקרוב עם הופעות נהדרות ותסריט שנון, אבל גם רחוק ממושלם ולא הסרט הטוב של החבורה.
מיתה טובה נהדר. הוא שובר את הלב ומצחיק בצורה בלתי הגיונית. הוא יודע בדיוק מה הוא רוצה לעשות בכל שנייה. הוא לא מציג נבלים אקראיים, ובניגוד אולי לכל המתמודדים האחרים אפילו אופטימי בצורה המוזרה שלו. נהדר ומדכא, מיתה טובה הוא המועמד שאני מקווה שאולי יצליח לגבור על גט כל הדרך לזכייה.
הערות על שחקנים:
שחקן ראשי: מנשה נוי, כל הדרך. לא ראיתי את האחרים כך שיכול להיות שהם טובים אפילו יותר אבל מנשה נוי היה הדמות היחידה הסימפטית בכל הסרט והיה שחקן נהדר בכל שנייה ושנייה שלו. זאב רווח גם היה טוב, אבל לא מתקרב לרמות של נוי.
שחקנית ראשית:אני יודע שיש פה קרב בין אלקבץ ( שממש לא הרשימה אותי) לאיבגי (שהייתה נחמדה מאוד) לבחורה מאת לי לילה שלא ראיתי, אבל יש אולי סיכוי שנעמי לבוב ביונה תזכה? כי היא הייתה נהדרת. [ לבנה פינקלשטיין הייתה טובה מאוד גם, אגב.]
שחקן משנה: דר וגבאי שניהם היו מאוד נחמדים. אין לי באמת עדיפות לכאן או לכאן, מכיוון שאף אחד מהם לא ממש השאיר אותי חסר נשימה. ( עם כמה שזה מביך, אני חושב שיוסי מרשק בשושנה חלוץ מרכזי זאת הופעת המשנה של גבר שהכי אהבתי השנה שראיתי)
שחקנית משנה: תמרה קלינגון (אירנה מאפס ביחסי אנוש) לא מועמדת אז כל הקטגוריה הזאת מיותרת מבחינתי.
לסיכום: תודה רבה ליום הקולנוע הישראלי שהצליח לעורר לי עניין בטקס הזה. מי ייתן והוא לא יהיה דבר חד פעמי.
אה! דוקו!
נכון! גם ראיתי שני דוקו השנה!
אה.. מתוך אדם הגון והנסיך הירוק, אני חושב שלמרות הבימוי המעצבן של הירוק אני אלך איתו. סיפור מרתק ודמות כריזמטית מאוד מחפה על בימוי מעצבן – בדיוק ההפך מאדם הגון שהיה מבויים בצורה מרתקת אבל בסופו של דבר לא הצליח להביא סיפור מרתק באמת.
הימורים:
(אוקי… שבוע ודקה לטקס ושום פוסט "הכה את האופיר" לא נראה באופק, אז כנראה שזה הפוסט להמר בו על הזוכים ולהתרסק).
מכיוון שעושה רושם שהולך להיות סחף אדיר (ומוצדק) של פרסים לכיוונו של "גט" קצת קשה לתת הימורים מעניינים ועם זאת ריאליים, אבל אני אשתדל.
סרט:
"יונה" הוא פחות או יותר מה שאפשר לצפות מביוגרפיה על יונה וולך בבימויו של ניר ברגמן אבל העובדה שהוא פועל במגבלות הז'אנר ומתעקש להיות נאמן למציאות עומדת לו לרועץ ומונעת ממנו לעשות משהו שהוא מעבר לעוד ביוגרפיה על מישהו שההצלחה הטריפה את דעתו. בכלל, התחושה (שלי) היא שהסרט מועמד בגלל חיבת יתר כללית של האקדמיה ליוצר (ע"ע אסי דיין, ויוסף פיצ'חדזה בשנה שעברה) ופחות בגלל הסרט הנוכחי. סיכוי אין.
"מיתה טובה" הוא לטעמי הסרט הפחות טוב בחמישייה. סרט חביב שהזגזוג בין הקומי לדרמטי בו לפעמים עובד לפעמים פחות אבל בסופו של דבר משאיר אותך תוהה על מה כל ההתלהבות. ייגמור כמו "העולם מצחיק" – שיא במועמדויות, מינימום זכיות.
"את לי לילה" מצוין. מעט רפטטיבי וקצת רזה בעלילה אבל מצליח לעניין לכל ארכו ובעיקר לרגש בצורה כנה. "את לי לילה" הוא דוגמא מצוינת לאיך לעשות סרט על נושא טעון ולא שגרתי קולנועית כמו ב"הרחק מהיעדרו", לנוע איתו במעגלים ועדיין להחזיק את הצופה מול המסך לחכות בציפייה להתפחות העלילתית שאולי תבוא ואולי לא. סרט שהוא הפתעה נעימה אבל אין לו סיכוי להפתיע גם באופיר מול הבאזז של "אפס" ו"גט".
"אפס" הוא גם הסרט האהוב עלי בחמישייה אבל "גט" הוא ללא ספק הטוב מביניהם.
הימור: "גט"
בימוי: רונית אלקבץ ושלומי אלקבץ, "גט"
מתי בפעם האחרונה סרט זכה באופיר בלי זכייה על הבימוי?
שחקן ראשי: מנשה נוי, "גט"
שחקנית ראשית:
או, סופסוף קטגוריה עם קצת מתח. דאנה איבגי, רונית אלקבץ ולירון בן שלוש. שלוש מועמדות עם סיכויים שווים לקטוף את הפרס. אני אלך על האופציה הכי פחות אופיינית לאקדמיה.
הימור: דאנה איבגי, "אפס ביחסי אנוש"
שחקן משנה: ששון גבאי, "גט". בהליכה.
שחקנית משנה: דאנה איבגי, "את לי לילה". בזחילה.
תסריט: רונית אלקבץ ושלומי אלקבץ, "גט"
ע"ע בימוי
צילום:
עוד קטגוריה מותחת עם חמישה מועמדים די שווי כוחות. אני אלך עם הראוותני מכולם, זה שמוסיף נפח או שניים לסרט עצמו.
הימור: זיו ברקוביץ', "בורג"
עריכה: ג'ואל אלכסיס, "גט"
עיצוב אמנתי:
כנראה הקטגוריה הכי צפויה. ערד שאואט מבסס את מעמדו רמה אחת מעל כל מה שנעשה בסביבה.
הימור: ערד שאואט, "בורג"
עיצוב תלבושות: מיכל דור, ענבל רוזנטל, "יונה"
מוסיקה: ישי אדר, "פרינסס"
איפור: אורלי רונן, "מיתה טובה"
סרט תיעודי: "הנסיך הירוק", נדב שירמן, עמרי עוזרד
הסרט הקצר: "אלוהים היקר", שמי שינפלד, עמיתן מנלזדון, ארז תדמור, גיא נתיב
הסרט התיעודי הקצר: "שבעת מדורי הגיהנום של הדיור הציבורי", דפנה פרנר, שי אינס, דורון צברי
(שלוש הקטגוריות האחרונות הן די ירייה באפלה ובעיקר הליכה על שמות שאומרים משהו).
את מה שכתבת על "את לי לילה" אני חושבת (בערך) על "מיתה טובה"
אם הוא הסרט הפחות טוב בחמישייה, הרי שמצב הקולנוע הישראלי פשוט פנטסטי, כי בעיניי השילוב של הקומי בנושא טעון ורציני היה עשוי היטב ומדויק לכל אורכו. לא ידעתי שיש התלהבות, אבל אם היא קיימת אני לגמרי שם. בעיניי זה אחד הסרטים הישראליים הטובים ביותר שראיתי, והוא נוגע בנושא טעון ואקטואלי ביותר ועושה זאת נפלא.
בשנות התשעים, הייתה חלוקה מגוונת יותר של הפרסים
היו מספר פעמים בהן הסרט הטוב ביותר לא זכה על הבימוי או התסריט, במיוחד אם התמודד מול סרט של אסי דיין.
הפעם האחרונה בה הסרט הטוב ביותר לא זכה על בימוי, הייתה ב-2005, כש"איזה מקום נפלא" זכה בפרס הסרט ודני סירקין זכה על בימוי "למראית עין". "אדמה משוגעת" (2006) לקח את פרס הסרט ונבחר לייצג את ישראל באוסקר מבלי לזכות על בימוי ותסריט. אני לא בטוח אם זה נחשב, כי שני הפרסים הוענקו ל"אביבה אהובתי" שזכה יחד עם "אדמה משוגעת" בפרס הסרט הטוב ביותר.
אני לא חושב שדאנה איבגי תזכה בשני פרסים. לדעתי, היא תקח את פרס השחקנית הראשית ולשחקנית המשנה הטובה ביותר יבחרו או את שני קליין, או את עליזה רוזן.
שום סיכוי בעולם
שדאנה איבגי לא תזכה בקטגוריית שחקנית המשנה! זו כאילו הקטגוריה הכי קלה להימור…
מחזק
"את לי לילה" היה מאוד לא לטעמי, אבל הוא שילש את הערכתי כלפי דאנה איבגי. תצוגת המשחק שלה שם מדהימה הרבה מעבר לקנה מידה ישראלי, ואין סיכוי שהיא תצא בלי פרס על זה מהאופירים.
מצד שני, שני פרסים לשחקנית אחת זה מוגזם
לכן אני נותן בנדיבותי הרבה את פרס השחקנית לנעמי לבוב על יונה.
(אמר ולא ראה אף אחת אחרת מהמועמדות)
אבל גם פרס אחד על שני תפקידים זה מוגזם...
מזל שאני לא חבר אקדמיה.
לגבי הסינכרון/חוסר סנכרון בין פרס הסרט לפרס הבימוי ו/או התסריט,
זאת הייתה שאלה די רטורית. אבל אם כבר פתחת את זה, מעניין שבשתיים מתוך שלוש הפעמים הפעמים שבהן הסרט הזוכה לא זכה גם על הבימוי זה קרה עם שני סרטים של אחת מתופעות הטבע הפחות מוסברות בקולנוע הישראלי, אייל חלפון. ב-2005, כאמור, הוא הפסיד לדני סירקין, ב-98 הפסד שלו בא על חשבון הזכייה היחידה של שמי זרחין עד כה, על בימוי "מסוכנת" (הפעם השלישית הייתה הזכייה של בני תורתי ב-2000 על בימוי "כיכר החלומות" על חשבון יוסף סידר).
ועוד יותר מעניין שבשתיים מתוך שלוש הפעמים הפעמים שהסרט הזוכה הפסיד את פרס התסריט היה זה אסי דיין שהזכרת ש"גנב" את הפרס עם התסריטים של שני הסרטים האחרונים בטרילוגיה שלו ("שמיכה חשמלית" ב-94 ו"מר באום" ב-97). בשני המקרים התסריטים שהפסידו נכתבו ע"י נשים ("שחור" של אזולאי-הספרי ו"עפולה אקספרס" של ג'ולי שלז), מה שמשאיר את רמה בורנשטיין בתור האשה היחידה עד כה שזכתה בקטגוריה הזאת. הפעם השלישית הייתה הזכייה של יגאל בורנשטיין על התסריט ל"אושר ללא גבול" ב-1996 שהייתה השנה של "קלרה הקדושה".
לגבי דאנה איבגי, לזה פחות או יותר התכוונתי ב"הימור מעניין אך עם זאת ריאלי". זכייה כפולה של שחקן/נית אחד/ת בשתי קטגוריות משחק שונות הוא קצת מופרך ודי תקדימי אך במקרה הספציפי הוא לא מנותק מציאות כי בשתיהן היא פייבוריטית (במשנה פייבוריטית ברורה, בראשי אחת משלוש).
עד כה?
ומה עם ״אביבה אהובתי״? עז?
כנראה שתזכה השנה תסריטאית
"הגננת" הוא המועמד היחיד לפרס התסריט שנכתב לחלוטין בידי גבר והוא היחיד ביניהם שלא מועמד לפרס הסרט.