דו"ח קופות שבורות, 6.4.2014: נרים כוס, קפיטן

בתמונה יחסיהם של קפטן אמריקה ונח (אילוסטרציה)

הקטע הזה של האוונג'רס, הוא עובד, מתברר. עברו כבר שנתיים מאז ש"הנוקמים" יצא והפך לאחד הסרטים המצליחים ביותר אי פעם, והוא עדיין עושה כסף, גם אם לא ישירות.

המועד המסורתי לפתיחת עונת הקיץ הקולנועית, המלאה בגיבורי על ‏ובפתיחות ענק בקופות, הוא סוף השבוע הראשון של מאי. בשנים האחרונות, השבוע הזה נתפס ‏באופן קבוע על ידי סרטי גיבורי העל של מארוול ("איירון מן", "תור", "הנוקמים"). אבל השנה סוף השבוע ‏הקבוע נתפס על ידי "ספיידרמן המופלא 2" (גם הוא, טכנית, גיבור של מארוול, אבל לא שייך לעולם האוונג'רס כי זכויות יוצרים זה עסק מסובך). בהחלטה לא מובנת מאליה, מארוול החליטו להוציא את "קפטן אמריקה 2" מחוץ לתקופת הבלוקבאסטרים המסורתית – מאי עד יולי, ועוד אי באזור כריסטמס – אלא לבחור דווקא בתחילת אפריל. אמנם היו כבר סרטים שהשיגו פתיחות ענק מחוץ לעונת הבלוקבאסטרים ("משחקי הרעב" ו"אליס בארץ הפלאות" אפילו השיגו פתיחות של מעל 100 מיליון), אבל קפטן אמריקה הוא "סרט קיץ" קלאסי. ובכן, מתברר שאם מארוול לא באים אל הקיץ, הקיץ בא אליהם. סוף השבוע של קפטן אמריקה היה קיצי לכל דבר: פתיחה של 96.2 מיליון דולר. זאת, ‏כמובן, הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לחודש אפריל (השיאן הקודם היה "מהיר ועצבני 5", שפתח ‏עם 86 מיליון דולר), וגם הפתיחה הגדולה ביותר לסרט ממשפחת מארוול שבו לא משתתף איירון מן. הסרט יצא במקומות רבים בעולם כבר בשבוע שעבר, וההכנסות מחוץ לארה"ב הגיעו כבר ליותר מ-200 מיליון דולר. הסרט עדיין לא עקף את "סרט לגו" בתור הסרט המצליח ביותר ברחבי העולם בשנת 2014 עד כה, אבל תוך כמה ימים זה יקרה.

הביקורות המאוד חיוביות בטח עזרו, אבל אחד הגורמים החשובים בהצלחה של קפטן אמריקה היה בבירור אפקט האוונג'רס. עכשיו אפשר לראות ש"הנוקמים" שידרג את הסרטים האישיים של כל הגיבורים שהשתתפו בו. קפטן אמריקה, איירון מן ותור, כולם הופיעו בסרטים משלהם ב"שלב 1" של העולם של מארוול (פרה-אוונג'רס), ובסרטים נוספים ב"שלב 2" (פוסט-אוונג'רס) – ושלושתם עלו בדרגה בדרך. איירון מן, החזק קופתית מבינהם, קפץ מפתיחה של 128 מיליון דולר ב"איירון מן 2" ל-174 מיליון ‏ב"איירון מן 3"; תור עלה מ-65 מיליון בסרט הראשון ל-85 מיליון בשני, וקפטן אמריקה זינק ‏מפתיחה של 65 מיליון דולר לסרטו הראשון לפתיחת הענק הנוכחית. לא פלא שכל יתר האולפנים מנסים נואשות ליצור לעצמם עולמות משולבים עכשיו: היקום הקולנועי של מארוול מוכיח שוב ושוב ש‏הוא אחד הפרויקטים הקולנועיים המצליחים ביותר בהיסטוריה.

גיבורי על הם המיתולוגיה החדשה של העולם, והמיתולוגיה החדשה הביסה השבוע את הישנה. הקפטן כבש את הפיסגה, והדיח משם את "המבול" של דארן ארונופסקי, שנפל חזק. לא שזה היה מפתיע. עבור סרט מעורר מחלוקת כמו "המבול", העובדה שהוא הצליח לא להיות אסון קופתי היא נס בפני עצמו. "המבול" פתח בשבוע שעבר עם 43.7 מיליון דולר, סכום מעולה בהתחשב בנושא ובמוזרות הכללית של הסרט. השבוע הוא כמובן התרסק (ירידה של 61%) ל-17 מיליון, אבל ההכנסות שלו בכל העולם מגיעות כבר ל-178 מיליון. לא בטווח שהסרט הזה יהווה השקעה משתלמת לאולפן, אבל זה פחות גרוע, בהרבה, מכפי שזה היה עלול להיות.

עוד הצלחה יחסית של טרום-קיץ היתה "מפוצלים", הסרט היחיד בגל עיבודי ספרי הנוער שלא כשל. "מפוצלים" פתח בארה"ב עם 54 מיליון דולר; היום הוא נמצא במקום השלישי, עם 13 מיליון דולר בסוף השבוע ו-114 מיליון בהכנסות כוללות בארה"ב (להבדיל מ"המבול" הסרט לא יצא עדיין ברוב מדינות העולם, ולכן ההכנסות מחוץ לארה"ב בינתיים זניחות). זה אמנם לא ממש בליגה של "משחקי הרעב" אבל זה הרבה יותר מכפי שכל הסרטים האחרים בז'אנר השיגו. ובכל זאת, לא בטוח שסכומים כאלה באמת מצדיקים התחייבות לשני סרטי המשך כבר עכשיו.

לטבלה המלאה ב-BoxOfficeMojo

מעקב "לשבור את הקרח": להיט עצום ביפן, שבה משום מה הוא כל שבוע מכניס יותר מבשבוע הקודם, הסרט ממשיך לטפס. הוא עלה למקום התשיעי בטבלת הסרטים המצליחים של כל הזמנים בעולם, עם 1097 מיליון דולר. נראה הגיוני שהוא ימשיך לעלות עד למקום השישי, אבל משם ועד "איירון מן 3" שבמקום החמישי יש פער שעליו יהיה קשה מאוד לדלג.

(עוד על ההצלחה של "לשבור את הקרח" ולמה זה טוב).