ביקורת: מטאליקה Through the Never

הופעה חיה.

לא צריך להיות מבקר מדופלם כדי להגיד שסרט שהוא תיעוד הופעה של מטאליקה מומלץ למעריצי מטאליקה. לא צריך אפילו לראות את הסרט בשביל זה, מספיק לקרוא את המילה הראשונה בשם שלו – זאת שכתובה בעברית – ולחשוב עליה חזק חזק. אז, בתור מעריץ של מטאליקה, המלצה על הסרט הזה מצידי כנראה לא היתה שווה הרבה.

אבל אני לא מעריץ של מטאליקה. אני גם לא שונא אותם, או משהו; אני סתם אחד שלא שם מתכת כבדה בכוס התה שלו, ופעם בכמה שנים, כשהוא שומע על אלבום או סרט או משהו חדש של מטאליקה, תוהה במעורפל האם הם לא התפרקו לפני כמה שנים. ובתור אדיש-מטאל, אני יכול להגיד: "מטאליקה Through the Never" הוא חתיכת שואו.

הסרט צולם בשתי הופעות של הלהקה במונטריאול ב-2012; מבחינת ‏טכניקה ופירוטכניקה בלבד, זה חתיכת קרקס. הבמה היא מסך ענק, עטיפות האלבומים של ‏הלהקה משוחזרות עליה, נבנות ונהרסות, כסא חשמלי וברקים יוצאים מהתקרה. אבל זאת רק ההופעה, והסרט הוא יותר מתיעוד עצל. המצלמה לא יושבת בקהל בנח ומשקיפה על ההופעה, אלא נעה מסביב, צופה ‏מהבמה אל הקהל, ונעה מצילום אולטרה-רחב עוברת לאקסטרים קלוז אפ על הזיפים של האטפילד. ולשאלתכם: כן, במקרה הזה התלת-מימד משנה.

כמובן, מתחת לכל הזיקוקים מדובר כאן בסך הכל באנשים ששרים ומנגנים על במה. בתור לא-מעריץ, זו היתה הפעם הראשונה שבה שמעתי כמה מהשירים, ואני לא יכול לומר שיצאתי מהסרט ומיד קניתי את כל אלבומי הלהקה. אבל אפילו כופר כמוני, שלא מתחבר למוזיקה במיוחד, לא יכול שלא להתרשם מהצורה שבה הלהקה הזאת מתפוצצת על הבמה. בניגוד ‏בולט לאמנים בינלאומיים אחרים – שיכולתי להזכיר כאן בשמם אבל לא אעשה זאת כדי לא להביך ‏את ריהאנה – ג'יימס האטפילד, לארס אולריך, קירק האמט ורוברט טרוחיו באו לעבוד. הם ‏מבצעים שירים מכל תולדות הלהקה, מ-‏Ride the Lightning ‎‏ ועד ‏Death Magnetic‏, ולכל אורכה הם ‏מתרוצצים על הבמה ממיקרופון למיקרופון וקורעים את עצמם אפילו במה שהוא בטח הפעם החמישה ‏מיליון שבה הם עושים את ‏Enter Sandman‏. זו נראית כמו להקה שיש לה מה להוכיח, ממש כאילו ‏זאת היתה הפעם הראשונה שלהם על במה, ולא חבורה של מיליונרים שבעים שהיו יכולים להגיד ‏‏"היי מונטריאול", לשים איזה פלייבק וללכת הביתה אחרי 40 דקות. אולי המרשים מכולם הוא לארס אולריך. ‏הבנאדם בן 50, מקריח, נראה באופן מעורפל כמו רואה חשבון, ובעל חיבור ישיר לקידוח "לווייתן" – אחרת קשה להסביר את כמויות ‏האנרגיה הקולוסאליות שהוא שופך על התופים. רק מלחשוב על לנסות לעשות את מה שהוא עושה ב"רוק בנד" נמתח לי גיד בכף הרגל. והכי חשוב: רואים עליו שהוא נהנה מכל רגע.‏

לסרט – וזה קצת מפתיע – יש עלילה. עוד יותר מפתיע שהיא מושקעת מאוד. דיין דיהאן ("כרוניקה") מגלם צעיר שעובד בשירות הלהקה, שנשלח באמצע ההופעה להביא דלק למשאית ‏שנתקעה – ונקלע לתוך מה שנראה בהתחלה כמו התפרעות של כנופיות אלימות ברחובות, ובהמשך כמו סוף העולם. המסע שלו ‏הולך והופך סוריאליסטי ומסויט ככל שהוא מתקדם, וכל זה מצולם מצוין, כולל כמה רגעים קריפיים באופן מרשים, ומשרה אווירה ‏אפוקליפטית שהולכת טוב עם המוזיקה. העלילה היא תיבול מרענן למה שבלעדיה היה לא יותר מרצף של שירים; הבעיה ‏היחידה איתה היא שאין בה שום הגיון, קשר למטאליקה, או, למראית עין, פואנטה.

כדי להביא את חובבי מטאליקה לקולנוע לא היה צריך יותר מתיעוד סטנדרטי של הופעה של הלהקה החביבה עליהם. "מטאליקה ‏Through the Never‏" עושה הרבה יותר מזה, ועל כך הוא ראוי להערכה. סרטי תיעוד הופעה הם לא ז'אנר נפוץ במיוחד, בוודאי לא כאלה שאינם מתעדים תופעת נוער כמו ג'סטין ביבר או האחים ג'ונאס, אז אין הרבה למה להשוות – אבל אם היה פרס "סרט התעודה המוזיקלי הכולל גם קצת עלילה למרות שהיא לגמרי לא ברורה של השנה" – הסרט הזה היה לוקח בקלות.


פורסם במקור בוואלה