אין ויכוח על כך ש"כח משיכה" הוא לא רק חוויה מדהימה, הוא גם אחד מסרטי החלל הנכונים ביותר מדעית שנוצרו. סרטים הוליוודיים רק לעתים רחוקות מטרידים את עצמם בדיוק מדעי: חלליות, אקדחי לייזר, חורים שחורים וטלפורטרים עובדים על פי עיקרון אי הודאות הידוע, הגורס: "וואלה לא יודע איך זה עובד, אבל זה מגניב".
ביחס למרבית סרטי החלל, "כח משיכה" הוא ריאליסטי, ומגביל את עצמו ברובו לדברים שיכולים – לפחות תיאורטית – להתרחש במציאות. אבל לקרוא לו "מדויק" זו הגזמה פרועה: בכל זאת מדובר פה בסרט אקשן ולא בסרט דוקומנטרי, וכדי ליצור הרפתקת חלל עוצרת נשימה, היוצרים הרשו לעצמם לעקם או להתעלם מפרטים רבים. "כח משיכה", חשוב לציין, הוא לא סרט מדע בידיוני. הוא לא מכיל שום טכנולוגיה שלא קיימת היום, ומתרחש בקירבת כדור הארץ, במבנים שקיימים במציאות, ולכן חושף את עצמו לניטפוקים. הוורפ דרייב של האנטרפרייז אולי לא קיים, אבל אי אפשר להוכיח שהוא לא יומצא במועד כלשהו בעתיד – אז לך תוכיח שהאופן שבו הוא עובד הוא לא נכון.
לפניכם כמה מהנקודות העיקריות בסרט, אלה שנאמנות למציאות – ואלה שלא ממש.
זהירות, ספוילרים: הכתבה מסגירה פרטי עלילה מ"כח משיכה" לכל אורכו, כולל הסוף. אל תקראו אם עוד לא ראיתם את הסרט.
נכון: כח משיכה? אז זהו, שלא
לאנטרפרייז על כל דגמיה, לכוכב המוות, לנוסטרומו, וכמעט לכל חללית קולנועית אחרת, יש דבר אחד משותף: אנשים הולכים בהן על הריצפה. ברגע שבו נכנסת לחללית, נדמה שכח הכבידה עובד עליך בדיוק כמו בכדור הארץ. הבחירה המפתיעה הזאת נובעת מכך שכל הסרטים האלה צולמו בכדור הארץ. במציאות, כמובן, המצב שונה לחלוטין: בחלל החיצון – או מה שיותר רלוונטי לגבינו, במצב של נפילה חופשית במסלול סביב כדור הארץ – אין כבידה בכלל. הכיוונים "למעלה" ו"למטה" נעלמים, דברים מרחפים בחלל בחופשיות. "כח משיכה" מקדיש מאמצים עצומים לשיחזור הסביבה הזאת: לאורך כל הסרט, אף אחד לא הולך לשום מקום. בתוך החללית או מחוצה לה, אנשים וחפצים מרחפים, כפי שהיה קורה באמת בחלל החיצון.
ובכל זאת, ישנו פרט אחד בסרט שנראה כאילו קיבל פטור מחוסר המשקל: השיער של סנדרה בולוק. גם כשהיא מרחפת ברחבי תחנת החלל, השיער שלה נשאר מסודר, כשהוא נופל "מטה" אל המצח – בעוד במציאות, השיער שלה היה אמור להתפרע ולעוף באופן שהיה גורם לה להיראות כמו קיפוד. ייתכן שזה היה פוגם בדרמה של העסק.
לשם השוואה, כך נראה השיער של סנדרה בולוק בסרט:
וכך נראה השיער של האסטרונאוטית קארן נייברג בתחנת החלל האמיתית:
נכון: בחלל, איש אינו יכול לשמוע אותך צורח
עוד עובדה שרוב סרטי החלל מתעלמים ממנה באלגנטיות היא שבריק של החלל אין אוויר, ולכן גם אין קול. כולנו יודעים את זה – אבל נוטים לשכוח את זה. החלל ברוב הסרטים מלא בקולות: המהום מנועים, "פיו פיו" של יריות, פיצוצים אדירים. כי בלי ססאונד, הסרט הרי היה נראה מגוחך.
"כח משיכה" שומר על זכות השתיקה. גם כשאנחנו רואים דברים מתרסקים ומתפוצצים, הם לא משמיעים קול. אנחנו שומעים את מה שריאן סטון (בולוק) שומעת, וברוב המקרים, זה רק את עצמה. ישנם, עם זאת, רגעים שבהם נמצאה פירצה בכלל הזה: בולוק יכולה לשמוע קולות שעוברים דרך החליפה. כשהיא נוגעת בתחנת החלל, רעידות במתכת עשויות לעבור דרך החליפה, וכך אנחנו יכולים לשמוע אותן – אם כי באופן מעוות ומעומעם מאוד. חוץ מזה, מוזיקת רקע מעולם לא צייתה לכללי הפיזיקה.
לא נכון: מה יש לסנדרה מתחת לחליפה?
כשהיא נכנסת לתוך תחנת החלל, סטון משתחלת מתוך חליפת החלל שלה – ומתחתה, מתברר, היא לובשת רק גופיה ושורטס מינימליים למדי. למרות הערך האסתטי של העניין, זה שונה מאוד מהמצב במציאות: חליפת החלל כוללת לא רק את הציפוי החיצוני, אלא גם חליפה צמודה ולא נוחה למראה מתחתיה, המכוסה בצינורות, חיישנים, קטטר, וכל יתר הדברים שדרושים לאסטרונאוט כדי לא למות. ללבוש – או לפשוט – חליפת חלל זה תהליך לא פשוט.
לא נכון: השמד את כל הלוויינים
האירוע המחולל של הסרט הוא פיצוץ של לוויין רוסי, ששבריו נסחפים הלאה במסלול, פוגעים במעבורת החלל ויוצרים "תאונת שרשרת" שבסופו של דבר משתקת את כל לווייני התקשורת, ובכך לא מאפשרת לאסטרונאוטים ליצור קשר עם הקרקע – ומחסלת את כל תחנות החלל שמסביב לכדור הארץ.
תאונת שרשרת שכזאת היא חשש אמיתי, והיא אכן יכולה לקרות – אבל לא באופן כל כך מקיף וכל כך מהיר: הפיצוץ הבודד הזה מחסל בסרט פחות או יותר את כל הנוכחות האנושית בחלל. גם אם מכוונים היטב מראש, יהיה קשה לגרום להתרסקות שתקלע דרך כל העצמים שבכלל בזה אחר זה. ובקשר ללווייני התקשורת – הם אפילו לא בסכנה. טלסקופ החלל, מעבורת החלל ותחנת החלל הבינלאומית עפים נמוך, יחסית: הם מקיפים את כדור הארץ במסלול לווייני נמוך – בגובה של בין 300 ו-600 קילומטר. לווייני תקשורת, לעומת זאת, מרחפים במרחק של כ-30 אלף קילומטר. זה אפילו לא בסביבה; הסיכוי שתאונת שרשרת במסלול נמוך תפגע בלווינים הגבוהים דומה לסיכוי שכדור שנבעט בטעות ממגרש כדורגל ישבור חלון בקומה ה-25 של בניין שכן.
לא נכון: מסע הדילוגים
סנדרה בולוק מתחילה את הסרט ליד טלסקופ החלל האבל, מדלגת משם לתחנת החלל הבינלאומית, ומשם לתחנת החלל הסינית. התחושה שהסרט נותן היא שהמרחק בין שלושת הגופים האלה הוא קילומטרים בודדים: בתוך כמה דקות של ריחוף בריק אפשר להגיע אליהם. למעשה, הדילוג בינהם דומה לדילוג בין רח' פרישמן לטייוואן. כולם אמנם נמצאים במסלול סביב כדור הארץ, אבל כדור הארץ הוא – במקרה שלא שמתם לב – מקום גדול. שלושת העצמים האלה נעים בגבהים שונים, במהירויות שונות ובכיוונים שונים. באתר הזה אתם יכולים לגלות איפה בדיוק נמצא כל אחד מהם בכל רגע נתון. בדקה שבה נכתבו שורות אלה היה ההאבל אי שם מעל מוזמביק, תחנת החלל הבינלאומית – באוקינוס ההודי מול חוף תימן, ותחנת החלל הסינית, באופן הולם, היתה מעל סין. אי אפשר להשקיף מאחת מהן ופשוט לראות את השניה בעין בלתי מזוינת. כדי להגיע מתחנה אחת לאחרת סטון היתה צריכה לבצע חישובים מסובכים להפליא כדי למצוא את נקודת המפגש האידיאלית, ואז לשגר את עצמה בדיוק נמרץ לשם – מרחק של עשרות אלפי קילומטרים, אל מטרה בגודל של כמה עשרות מטרים. הסיכוי להצליח בכך דומה לסיכוי לפגוע בכדור אקדח באוויר בעזרת כדור אקדח אחר, סטייל "מבוקש". לא קל לעשות את זה כשכל מה שיש לך הוא מטף כיבוי.
לא נכון (או שאולי?): קלוני על חוט
הסצינה שהובילה להכי הרבה ויכוחים היא זאת:
סטון תלויה על חוטי-ספגטי שמדלדלים מתחנת החלל, היא מחזיקה בכבל שבו מחזיק מאט קובאלסקי (ג'ורג' קלוני) – והוא נאלץ לעזוב כדי לא לגרור אותה איתו אל הריק. הסצינה דומה לעשרות סצינות דומות שראינו בסרטים אחרים, שבהם דמות אחת נתלית מצוק או מעל הר געש או מעל בקיע שבו נהר מלא בתנינים עצבניים, ודמות אחת מחזיקה אותה ומצילה אותה – או שלא. אבל בכל הסצינות האלה, היתה סיבה לכך שדמות א' נמשכה למטה אל האבדון – כח הכבידה, כמובן. כאן, אנחנו בחלל. שום דבר לא באמת מושך את קלוני. אז מה קשה בזה? משיכה קטנה, והוא היה מתחיל לעוף בכיוון הנגדי ואל הבטחון.
אבל אפילו בין הפיזיקאים אין הסכמה בקשר לסצינה הזאת. יש כאלה שטוענים שלמרות הכל, היא ריאליסטית: לקובאלסקי/קלוני אמנם אין "משקל", אבל יש לו מסה, ויש לו מהירות, ולכן יש לו אנרגיה קינטית – למרות הכל, הוא מפעיל כח על הכבלים הלא ממש יציבים שמחזיקים את שני האסטרונאוטים במקום. הכבלים האלה יכולים לעמוד במידה מסוימת של כח, שמעבר לה – הם ייקרעו או ייפרמו (וכל תזוזה זעירה עלולה לנתק את סטון, שתלויה רק בקצה הרגל). לא בטוח שהם יצליחו לספוג את הכח שמפעילים עליהם שני האסטרונאוטים יחד – אבל אם קובאסלקי מנתק את עצמו, הכבלים צריכים לספוג רק את ה"משקל" של סטון, ובכך הם עומדים. זה, אני מודה, נשמע מפוקפק למדי. אין ברירה, נצטרך לבדוק: המשימה הבאה של נאס"א צריכה להיות לצאת לחלל ולזרוק החוצה את ג'ורג' קלוני. בשם המדע.
נכון… אבל דורש הרבה מזל: הנחיתה
אפילו אחרי שסטון הצליחה לחזור אל כדור הארץ – הצרות שלה היו אמורות רק להתחיל. האסטרונאוטית לא ידעה לנווט את רכב הנחיתה: לא היה לה שום מושג לאן תגיע, והיא נחתה למעשה בנקודה אקראית לחלוטין על פני כדור הארץ. כידוע, 70% מפני כדור הארץ מכוסים מים: רוב הסיכויים היו שסטון תנחת אי שם בלב האוקינוס, ותטבע עם רכב הנחיתה, או לכל היותר תצליח לצאת ממנו ותמצא את עצמה שוחה לבדה, בשרירים חלשים מחוסר כבידה, באמצע האוקיינוס. אם היא היתה נוחתת על היבשה – בהנחה שרכב הנחיתה היה שורד את זה – השאלה היא איזו יבשה: יש סיכוי מצוין שהיא היתה מוצאת את עצמה באמצע מדבר סהרה, בשממה האוסטרלית או בערבות סיביר, מקומות שבהם מזג האויר היה הורג אותה הרבה לפני שמישהו היה מספיק לאתר אותה ולהטיס אותה הביתה. למזלה הרב, היא נחתה במקום נוח מאוד: במים רדודים, סמוך מאוד לחוף נעים למראה, באזור שהטמפרטורה בו נעימה מספיק כדי שתוכל ללכת משם באותם גופיה ומכנסונים בלי כל סימן לאי-נוחות. זה, כמובן, לא בלתי אפשרי – אבל דורש הרבה מאוד מזל: אפשר לומר שמבחינת בחירת מקום להתרסק בו, היא זכתה בפיס.
לקריאה/האזנה נוספת: מאז שהסרט יצא התפרסמו המון מאמרים שעוסקים באמינות, או אי האמינות, של הפיזיקה שלו. למתעניינים, הנה כמה מהם.
Entertainment Weekly עם פאנל של שני אסטרונאוטים לשעבר ופיל פלייט
וושינגטון פוסט – כולל דיון בשאלת הקלוני על חוט
NPR – ראיון מוקלט עם שני אסטרונאוטים על הסרט
פורסם במקור בוואלה. חלקית.
ולא לשכוח את הדמעות שלה
שיורדות כלפי מטה ואז מתעופפות הרחק ממנה בניגוד לניסוי שנעשה לאחרונה שמראה שהדמעות נשארות על העין
לא קשיא: היא מזיזה מדי פעם את הראש.
הדמעות לא יורדות למטה, אלא נשארות בזוית העין עד שהיא מזיזה את הראש לאיזשהו כיוון ואז הן עפות לשם לאט.
בקיצור – כן מדויק.
"לצאת לחלל ולזרוק החוצה את ג'ורג' קלוני"
אי אפשר לזרוק אז סנדרה בולוק במקום?
כמה תשובות שחשבתי עליהן במהלך הסרט
1. לגבי השיער, אפשר להניח שהיא הזיעה כמו חמורה בתוך החליפה, ולכן השיער לח ועל כן לא ממש מתעופף, אבל זה מאולץ.
2. לגבי לוויני התקשורת, זה ברור שהם לא ייהרסו, אבל אפשר אם כבר להניח שהאסטרונאוטים לא מתקשרים ישירות עם לווין התקשורת, אלא עם החללית שלה יש חיבור עם לווין התקשורת. לכן אם החללית נהרסה – התקשורת הלכה. עם זאת, למרבה הפלא גם התקשורת עם תחנות החלל הלכה וזה לא סביר (אבל זה סרט).
3. מעבר לזה, מן הסתם יש המון אי-דיוקים. אפשר גם להתייחס לעובדה שבחלל הדם לא זורם לרגליים ולכן הפנים של האסטרונאוטים נורא אדומות (וזה נראה שהם ממש מתאמצים – אבל רק למראית עין). לכן זה מאכזב שהם לא התאמצו לשחזר את החלק הזה ואת השיער בסרט. למרות שזה בטח ממש ממש קשה טכנית (ובולוק כנראה לא הסכימה לגלח את הראש).
האם אומרים בפרוש שהלווינים שנהרסו הם לוויני תקשורת?
והאם ייתכן שעצם פיזור חלקיקי הלווינים ממסך את הקשר של לוויני התקשורת בלי לפגוע בהם ישירות?
אם כבר ניטפוק...
"בחלל החיצון – או מה שיותר רלוונטי לגבינו, במצב של נפילה חופשית במסלול סביב כדור הארץ – אין כבידה בכלל" – יש, אבל לא מרגישים אותה.
זה באמת ניטפוק במובן המעצבן של המילה.
זה קצת כמו לומר, אם אני אטען שברגע זה אני עומד בלי לזוז, שזה לגמרי לא נכון, כי בעצם אני מסתובב במהירות עצומה עם כדור הארץ, ומסביב לשמש, ומסביב למרכז הגלקסיה וכו'.
כן, הכבידה קיימת, היא לא הפסיקה לפעול. אבל לגבי האסטרונאוטים, ביחס לסביבה המיידית שלהם, היא איננה, כשם שאני, ביחס לסביבה המיידית שלי, עומד במקום כרגע. לנסח את זה בצורה יותר מורכבת זה… נו, ניטפוק.
האמת שהמושג "נפילה חופשית במסלול מסביב לכדור הארץ"
זה ממש מושג מבלבל. אני עדיין לא תפשתי אותו לגמרי.
מכיר "ליפול על הקרקע ולהחטיא"?
אז זה משהו כזה. תחנת החלל לא באמת תלויה בחלל – היא נופלת. היא נופלת למטה לכיוון כדור הארץ, בדיוק כמו שכל דבר אחר נופל. אבל במקביל היא גם זזה "הצידה" כל כך מהר, שעד שהיא מספיקה ליפול אל כדור הארץ, כדור הארץ כבר לא שם. אז היא אומרת אופס, מתקנת כיוון לעבר מיקומו הנוכחי של כדור הארץ, ומתחילה ליפול שוב – ושוב מחטיאה אותו, וכו' וכו'. בסופו של דבר, היא משלימה מעגל שלם מסביב לכדור הארץ (פעם בשעה וחצי) – בלי שהיא הפסיקה אפילו לרגע ליפול.
פיזיקה! מנצלים באגים בקוד של היקום מאז 1917!
אוי ווי
לקחת סיכון עצום, לפתוח דיון על פיסיקה באתר מלא גיקים.
אני כבר יכול לדמיין את התגובות.
(טולו, שימו כסטודנט לפיסיקה כבר רחוקים)
טוב, אם כבר ביקשת,
אז זה לא מעגל, זו אליפסה
ואתה יכול לחשוב על טיסן שקשור בחוט ומסתובב סביבך כשאתה מחזיק את החוט. אז זה אותו הדבר עם תחנת החלל, רק שמי שמושך זה לא אתה, אלא כוח המשיכה.
אה כן, והוא לא צריך את החוט.
תיאור מהכיוון ההפוך: למעשה הם נעים בקו ישר (מהירות משיקית)
אבל בגלל התאוצה הרדיאלית המסלול שלהם כל הזמן "מתכופף" אל עבר כדור הארץ, "מתקן" את עצמו. כפי שרואים לא מעט בסרט, כשיש לך מהירות התחלתית בחלל (פוש קטן ואתה מסודר) אתה ממשיך לנוע אם אין מה שעוצר אותך…
זה כמו יידוי פטיש: (פטיש?! מי לעזאזל חושב שזה נראה כמו פטיש?) הוא צובר מהירות משיקית בזמן הסיבוב והחוט משאיר אותו קשור ולכן במסלול מעגלי סביב האתלט, ואז כשהוא משוחרר הוא נע בקו ישר (ביחס לאדמה) בכיוון שבו שוחרר (אני יודעת שהם מתאמנים הרבה, אבל תמיד מרשים אותי שהם מצליחים לשחרר בכיוון הנכון ולא פוגעים בגדר ו/או בעצמם…).
הכבידה תמיד קיימת
בחלל האסטרונאוטים בנפילה חופשית. כח הכבידה לא משתנה אם אתה על כדור הארץ או 300 קילומטר מעל. המהירות שלהם בקו ישר גבוהה והכבידה מושכת אותם לכדור הארץ. יוצא מזה שאחרי שנייה הם בדיוק באותה נקודה ביחס לכדור הארץ. מהירות קטנה יותר יפלו, מהירות גדולה יותר, ימשיכו למעלה יותר גבוה.
תכלס,
באותה המידה היה אפשר לקרוא לסרט "כוח צנטרפוגלי*". הוא נוכח שם בדיוק באותה המידה כמו כבידה.
* http://xkcd.com/123/
"כח צביקה", אם כבר.
(ל"ת)
בקיצור, הוא מדויק כמו כל סרט אחר
בו אנשים רצים מצד אחד של לוס אנג'לס לשני תוך חמש דקות, או יורים שמונים-תשעים כדורים מתוך מחסנית של שלושים, או נואמים את נאום המוות שלהם במשך חמש דקות תוך כדי ששמונה חצים תקועים להם בחזה.
ובכל זאת, כיוון שאין הרבה סרטי לא-מד"ב המתרחשים בחלל
הסרט מזמין את החיפוש אחרי חורים כאלו, גם אם הוא מדוייק בהרבה מכל סרט חלל אחר. ממש כמו שהדיוק בסצינת הקרבות ב"טוראי ריאן" הרבה יותר חשוב מזה שב-"RED".
נכון
העובדה שבכלל אפשרי לרדת לניטפוקים ברמה הזאת מראה שהסרט הרבה, הרבה, הרבה יותר קרוב למציאות מכמעט כל סרט חלל אחר.
אפולו 13 היה יותר מדויק
וכמעט זהה לגמרי לסיפור האמיתי (עליו אפשר לקרוא בספר עם אותו שם)
למיצער אפולו 13 לא בתלת מימד…
זה לא נכון. כמו שכבר אמרו כאן, הסרט לא מושלם, אבל עצם העובדה שהפגמים בו כל כך זעירים (השיער והדמעות של סנדרה בולוק), ורוב רובו אכן הגיוני ויכול להתרחש בחלל, מראה על השקעה רבה.
זה סרט שמתקיים בסביבה הכוללת חוקי כבידה ופיזיקה שונים לחלוטין ממה שמוכר בכדור הארץ, אך אם זאת מדויקים וידועים – כלומר אי אפשר פשוט להמציא. זה סיטואציה כמעט בלתי אפשרית, בטח לסרט שמתיימר להיות מותחן דרמטי תוך כדי. בהתחשב בנסיבות, הדיוק הזה הוא הישג עצום. א
תה מוזמן לקרוא בויקיפדיה תגובות אוהדות של אסטרונאוטים אמיתיים שהתפלאו מהריאליזם, וגם אלו שעלו על פגמים עדיין ציינו שהסרט עשה עבודה יפה סך הכל.
כמו שאחד מהאסטרונאוטים אומר שם: "השאלה שהכי הרבה שואלים אותי היא, כמה ריאליסטי הסרט? אני אומר שעצם השאלה הזאת היא מחמאה עצומה לריאליזם של הסרט. כשיוצא סרט מדע בדיוני רגיל בחלל, אף אחד בחיים לא שאל אותי אם הוא ריאליסטי".
עצם הדיון הזה הוא עדות עצומה לריאליזם (היחסי, ביחס לסרטי חלל אחרים שעדיין צריכים להיות דרמטיים) של הסרט.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_(film)#Scientific_accuracy
נתת הרבה מידע מעניין על המתרחש,
ומעניין לדעת שכבר התרחשה התנגשות כזו. (הייתי אומר מגניב אבל בטח יש כמה אנשים שדי נעצבו מהתקרית).
אחד הדברים שנראה לי לא סביר הוא 'הסטה' של לווין עקב פגיעת רסיס. במהירויות המדוברות – בד"כ הרבה יותר מהמהירות היחסית בין ציפור למטוס – רסיס שפוגע בלויין פשוט 'יעבור' דרכו כמו שפגז חודר שריון עובר דרך מעטפת הטנק. (ויש לציין שהמעטפת של לווינים בדרך כלל איננה עבה ועמידה כל כך, חבל על כל המשקל הזה שמייקר את השיגור כשממילא זה לא עוזר נגד כלום). לכן לא סביר שרסיס כזה ישנה את מסלולו של הלווין באופן ניכר.
ועוד הערה קטנה – גם עבור מסלול בגובה מסוים, מה שהגדרת כמסלול קרוב – יש אלפי(מיליוני?) נטיות שונות של אותו מסלול ביחס לקו המשווה, מה שיוצר אלפי מסלולים שונים באותו גובה. זה קצת מקטין בכל זאת את סיכויי ההתנגשות.
מי אמר שמדובר רק ברסיסים? השברים לא חייבים להיות קטנטנים
טנק הרבה יותר מסיבי ונמצא על האדמה, ויש לו חיכוך די עצבני איתה… הוא לא זז כ"כ בקלות (ומצד שני גם על האדמה כשדברים מתפוצצים הם נוטים לעוף באוויר ולהתפזר לכיוונים שונים). בחלל אין חיכוך, אם אין מה שיבלום אין מה שיבלום… למעשה זה גם לא כ"כ פשוט להחזיק לוויינים במסלול, במיוחד מסלול נמוך, צריך לתקן אותו לא פעם (שלא יפלו) והם מאבדים גובה (וכמובן בעיקר בסוף חייהם שאז הם נשרפים באטמוספירה).
למיטב ידיעתי והבנתי בפועל אין באמת אלפי מסלולים שונים באותו גובה. לו היה כ"כ מרווח ונוח היה הרבה יותר קל… בפועל העסק צפוף עד מאוד ועושים מאמצים ניכרים כדי למנוע התנגשויות. מצאתי בגוגל שני סרטונים להמחשת הצפיפות:
http://www.youtube.com/watch?v=ydbbd-4oEds
http://www.youtube.com/watch?v=Wjl8FRPqnfA
לפני שבועיים בדיוק נכחתי בהרצאה בנושא לוויינים, אני אשאל את המרצה על הנושא (הוא הזכיר קצת את הסרט אבל לא רצה לספיילר, ואני עוד לא צפיתי בו אז).
אכן אין חיכוך, אבל
מה ש'בולם' – יותר נכון לומר מונע האצה – זאת המסה האינרציאלית של הלווין. מעבר לזה, אם השבר עובר דרך הלווין, הוא לא מעניק לו את רוב התנע שלו.
וכמובן לצריך להרים את הלווין, אבל זה נעשה על ידי מנוע שעובד זמן ממושך יותר ובנוי לזה.
הסרטונים נחמדים, אבל קצת מטעים: בזה עם הלווינים, הלווינים עצמם מצויירים בקנה מידה שגוי מאד. כמה שגוי: בסרטון גודל לווין מצויר הוא ~500 ק"מ (השוויתי לרדיוס כדור הארץ). במציאות גודלו 5 מטר – פי מאה אלף יותר קטן. ז"א תחשבי על אותו סרטון, אבל כל לווין תופס פחות מאלפית פיקסל של המסך שלך. זה קצת מדלל את הצפיפות הנראית, לא?
ייתכן ומספר המסלולים מוגבל עקב אילוצים אחרים יותר עדינים, כיווני שיגור וכדומה. אז אם יש הסבר לענין, אשמח אם תאירי את עינינו.
ברור שהלוויינים בסרטון מוצגים כגדולים, זו לא הנקודה
צריך לזכור שגם יכולת הדיוק והכוונון בשיגור היא לא עד כדי כך מדויקת, צריך לזכור שיש הרבה זבל בחלל (סדר גודל של רבבות עצמים, מ-10 ס"מ ומעלה), חלקם פעילים, אבל גם הרבה לוויינים שכבר "מתו", אבד הקשר איתם וצריך לעקוב אחריהם ויזואלית (טלסקופ) כדי לדעת בדיוק איפה הם… וכן, למיטב ידיעתי יש עוד הגבלות בנושא (בין היתר צרכים שונים – למה הלוויין משמש, איפה אתה צריך שהוא יהיה).
זהו, שרבבות עצמים זה לא כל כך הרבה.
כדי לדמיין את זה, מספיק להניח ששטח המעטפת שבה נמצאים הלווינים של המסלול הנמוך הוא כשטח כדור הארץ (הנחה מקלה).
עכשיו תשימי על פני כדור הארץ – כשאין אוקיינוסים, הכל יבשה – עשרת אלפים מכוניות שזזות מהר, ונוסעות בקו ישר כל הזמן, כל אחת בכיוון שלה. המרחק הממוצע ביניהן, עצום, ובהתאם סיכויי ההתנגשות מזעריים. רוב הסיכויים שאם את תשבי על אחת המכוניות עם משקפת, לא תראי שום מכונית אחרת חולפת לידך במשך הרבה הרבה זמן.
זהו, שבפועל זה לא המצב
אם העוסקים בתחום מתייחסים לכך כאל בעיה רצינית, אין סיבה לזלזל בה. אחד הקישורים שהובאו כאן (או בכתבה המקבילה) היה לבלוג של אסטרונאוט לשעבר שסיפר שהוא החזיר איתו למעבורת כלי עבודה כלשהו שנהיה בו חור מרסיס שעבר דרכו. כלי מסיבי, ממתכת שנועדה לשרוד בחלל. כלי עבודה קטן, הם הרבה יותר גדולים. מה הסיכוי? שניהם תהו מה היה קורה לו אותו רסיס היה עובר דרך אחד מהם… (רמז: השיחה הזאת לא הייתה מתקיימת).
אני לא מזלזל,
רק נראה לי שההסבר הכמותי עדיין נעלם מעינינו – או שהוא תלוי בצמצום המסלולים, או שיש מיליוני רסיסונים שמסתובבים שם, או משהו אחר.
ובכן, ביררתי את הנושא
ומסתבר שהבנתי חלקית לא נכון: חרף הכמות הגדולה של הלוויינים יש מספיק מרחב; אחת הסיבות לשמור מרחק היא לא סכנת התנגשות (זה באמת נדיר) אלא מיסוך. אבל הבעיה הגדולה היא לא הלוויינים עצמם (שהם גדולים ובחתיכה אחת) אלא כשהם מפסיקים להיות בחתיכה אחת. כשלוויין נשבר / מתפרק / מתפוצץ זה יכול להיות לאלפי חתיכות קטנות אך מסוגלות לגרום לנזק גדול. כמו כן השברים מאבדים גובה עם הזמן (כמו כל הלווינים, הם נופלים לכדור הארץ) ולכן המסלול שלהם משתנה.
ב-2007 הסינים ניסו טיל נגד לוויינים ויצרו נחיל רסיסים בעייתי שגרם (ב-2011) למצב חירום בתחנת החלל הבינ"ל; האסטרונאוטים התבקשו להתכונן לפינוי חירום. בסופו של דבר היה להם מזל והרסיסים החמיצו אותם בשישה ק"מ (זה ממש לא הרבה) וגם ב-2012 הזיזו את התחנה מבעוד מועד כדי להתחמק מהשברים. אגב, אחת הבעיות(?) בתחנת החלל הבינ"ל היא שהיא לא מקשה אחת אלא מודולרית (נבנתה בשלבים), ולכן גם מתפרקת יחסית בקלות…
תודה על הבירור
והשיתוף במידע כמובן :)
ההרצאה שהזכרתי הועלתה ליוטיוב (לערוץ של אונ' ת"א)
"לוויינים הם קופסאות" – עודד אברהם
רצה הגורל ובשבוע האחרון נזכרתי בה וחיפשתי אותה; גיליתי שהעלו אותה כבר באפריל האחרון (ואמנם עבר זמן עד ששמתי לב, אבל עברה כמעט שנה וחצי עד שהם העלו!).
אני ממליצה לצפות בכולה, היא מעניינת מאוד (וכדאי לצפות ממש ולא רק להאזין, כי יש מצגת עזר פעילה כולל תמונות להמחשה); אבל למי שאצה לו הדרך, הוא מדבר קצת על התנגשות לוויינים בערך מ-33:50. הוא מסביר שם שלכל מדינה יש "סלוט" ושצריך לשמור מרחק מלווינים אחרים. הוא מדבר בפירוט על בעיית "זבל בחלל" ושברים מסוגים שונים החל מ-49:08 (ובהמשך קצת על הסרט, אבל בלי ספוילרים). כמובן, כדי להבין את הרקע, סוגי לוויינים, מסלולים ועוד, מומלץ לצפות בה מתחילתה.
גם בלי ההסבר הזה, כשקראתי עכשיו שוב את דבריך בדיון – "גם עבור מסלול בגובה מסוים, מה שהגדרת כמסלול קרוב – יש אלפי(מיליוני?) נטיות שונות של אותו מסלול ביחס לקו המשווה, מה שיוצר אלפי מסלולים שונים באותו גובה" – חשבתי על כך שלמעשה גם על מעטפת של כדור, כל המעגלים הגדולים נחתכים לפחות פעמיים… ולכן לא משנה כמה מסלולים באותו גובה יש לך, ברגע שהם ממש באותו הגובה (אך לא באותו מסלול, בהפרש מסוים) יש סכנת התנגשות. מן הסתם, הם לא בדיוק באותו הגובה, לכן באמת יש הרבה יותר אפשרויות (ויש מאות או אלפי לוויינים בגובה נמוך) אבל כפי שהוא ציין, כל לוויין כזה מצריך השגחה וניטור צמודים, בין היתר כדי למנוע אותן.
עוד דבר שכתבת וחשבתי עליו (בעקבות ההרצאה) – "במציאות גודלו 5 מטר" – לא בהכרח; יש לווינים קטנים יותר (אפילו כאלה שאפשר להחזיק בידיים) אבל גם גדולים יותר (ששוקלים כמה טונות) וכשהם פרוסים (כלומר כל התאים הסולריים פתוחים) הם אף ארוכים יותר ממה שרואים בתמונות (למטה):
https://transition.fcc.gov/cgb/kidszone/satellite/kidz/how_big_are_sats.html
לסיכום, זה עסק די מסובך, ומבחינת הצפיפות והזבל, הוא לא נהיה קל או פשוט יותר עם הזמן… ואמנם יש נקודות שבהן הסרט לא מדייק, אבל את בעיית הזבל בחלל הוא ממחיש לא רע בכלל. צריך לזכור שבפיצוץ/התנגשות בחלל השברים יכולים לעוף לכל הכיוונים ולא בהכרח להישאר רק במסלול המקורי, ושאם הם פוגעים בלוויינים אחרים ומנפצים אותם (באופן חלקי או מלא) הם יוצרים שברים חדשים שגם הם יכולים לעוף בכיוונים שאינם בהכרח המסלול המקורי (כלומר אין צורך בשברים קטנים שיזיזו לוויין ממסלולו כדי ליצור בעיה).
אכן קצת מסובך...
ותודה על הלינק!
מה שקצת מקל בקשר לנקודה שלך על מעגלים שנחתכים פעמיים ומסלולים שנמצאים באותו גובה, זה שבחלל – בניגוד לכביש הקרוב למקום מגורייך – כל הלווינים באותו גובה נעים באותה מהירות. בקרוב טוב מאד. זאת מאחר ומהירות הלווין קובעת ישירות את גובה המסלול שלו (זה והאליפטיות של המסלול). לכן, אם שני לווינים באותו גובה רחוקים זה מזה אלף קילומטר היום, או עוברים באותה נקודה בהפרש של שתי דקות אחד מהשני, ההפרש הזה ביניהם משתנה לאט מאד.
אגב, הלווינים הגדולים שבקישור שלך הם לוויני תקשורת. אלה, בניגוד ללוויני המסלול הנמוך, חגים בגובה קבוע של כ-20,000 קילומטר (זה בדיוק גובה המסלול שמתאים לזמן הקפה של 24 שעות, מה שמאפשר להם להיות "קבועים" מעל אזור השידור שלהם). שם כנראה הרבה יותר דליל מבמסלולים הנמוכים.
ככלל אני חשבתי שהסרט עשה עבודה טובה מאד בלהמחיש את המצב, גם אם הוא מחליק פינות לצרכים דרמטיים.
אותה מהירות זה נכון, אבל אל תשכח שזה עדיין צפוף מאוד
ולכן צריך למקם ולכוון אותם היטב… ולא רק בהתחלה (אחרי השיגור) אלא גם בתחזוקה השוטפת, לעשות תיקוני מסלול, תיקוני גובה… ולפעמים יש פשלות, ובשלב מסוים גם נגמר הדלק בד"כ…
בקיצור, זה אפשרי, זה נכון (עובדה), אבל זה לא כ"כ פשוט, ומושקעים לא מעט תכנונים, חישובים וניטור מתמיד כדי לוודא שזה לא יקרה. אי אפשר רק לסמוך על כך ש"יש אלפי מסלולים" ולכן אין בעיה. כי יש בעיה…
אכן, הלוויינים הגדולים במיוחד הם לרוב לווייני תקשורת (וגם תחנות החלל… גם הן בעצם לוויינים, והן בגובה נמוך) אבל במסלולים הגבוהים יש נקודות מסוימות שצריך להיות בהן ולכן גם שם, כפי שהוא ציין, יש "סלוטים" למדינות ואסור לחרוג מהם.
בנוגע לרכב הנחיתה
האם אין לו מנגנון שמאפשר לו לצוף במקרים כאלו? הייתי מצפה שתהיה הכנה לתרחיש של נחיתת חירום באוקיינוס.
רק ש"הצוות המובחר", למיטב זכרוני,
מטיל את האחריות באופן לא הוגן בכלל על גריסום המנוח. בעוד המציאות היא קצת אחרת:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gus_Grissom#Liberty_Bell_7
אני די בטח שזה ספוילר לסרט
אם כי לא ראיתי אותו וזו אחת משתי הסיבות שהכתבתי את התגובה הזו (כדי להרגיע אותי וכדי למנוע ספוילרים לצופים אחרים שלא היו נכנסים לפוסט הזה אבל כן רואים בתגובות אחרונות את כותר ההודעה).
אולי.
ממרחק הזמן אני לא חושב שזה היה קו עלילה כזה מרכזי שם, אבל אני מודה שאני לא זוכר מספיק. אם זה כן, אז סליחה.
תגובות, קצת באיחור.
תא הנחיתה הסיני (שמבוסס על הסויוז) מיועד לנחיתה על הקרקע. הרכבים האלו יכולים ואמורים לכוון את עצמם לאזור ספציפי, הנחיתה שלהם לא רנדומלית. הם אולי לא יכולים לכוון את עצמם בדיוק של מטרים אבל בגדול הם נוחתים במקום ידוע מראש ותמיד על היבשה. חזרה לא מתוכננת מהחלל בלי תמרון בלימה וכניסה למסלול מדויק כמו שתואר בסרט היו גורמים ככל הנראה לאובדן מהיר מאוד של התא והסיכוי לנחיתה כלשהי הוא אפסי.
לסויוז אין
למודול החזרה של חלליות אפולו שתוכנן מראש לנחיתה ימית, יש. גם הפתח של הסויוז בצד, ובכל מקרה היא לא ממש נחתה טוב. זו אפילו לא הייתה סויוז אלא שנזו סינית שמבוססת על סויוז.
אח שלי טען שהדפים בספר הוראות לחללית שסנדרה קוראת
מדופדפים באופן טבעי, יעני כמו שאנחנו מדפדפים בספר ונותנים לעמוד ליפול באופן טבעי (בגלל כח המשיכה) כך גם סנדרה, ולכן יש פה פשלה (כי אין כוח משיכה) . אני לא שמתי לב לזה.
מחדשות היום
לווין התרסק על כדור הארץ ועוד עובדות מעניינות.
http://www.haaretz.co.il/misc/1.1250228
אני רק אשים את זה פה...
http://www.youtube.com/watch?v=4BbuOn–ERI
בלי להסביר שום דבר.
(ל"ת)
"זהו סרטון ובו אסטרונאוט מסביר על בכי בחלל"
אמר אסף ספיר ביקום מקביל טוב יותר.
"אני רק אשים את זה פה"- רשמית אחד הביטויים האינטרנטים המעצבנים ביותר.
התמודדות עם אינרציה
(איזה כיף! כתבה שלמה לניטפוקים פיזקאליים)
כל הקושי של סנדרה בולוק להתמודד עם אינרציה נראה קצת מוגזם. נכון, לתפוס בתחנת חלל ולהעצר תוך כדי תנועה זה קשה למדי. אבל ברגע שהיא נעצרה, התנועה לאורך גוף "נייח" צריכה להיות פשוטה למדי: הכוח שדרוש על מנת להזיז את עצמכם על פני התחנה דומה לכוח שדרוש כדי להזיז סקייטבורד בזמן שאתם יושבים עליו. במישור. זה ממש לא הרבה.
ובמקום זה, היא נראתה מאוד מתאמת.
תודה, קריאה מעשירה ביותר.
בנוסף, שני קטעים נחמדים של האסטרונאוט כריס האדפילד אצל קונאן – הוא מדבר על מה שיש מתחת לחליפה ועל איך עושים כביסה בחלל (התשובה עלולה להטריד אתכם).
הסרטונים לא עובדים (חסומים). תוכל לתת תקציר?
הסרטונים כנראה חסומים למשתמשים מישראל (או שהבעיה היא אצלי?).
טוב
בסרטון הראשון הוא אומר קודם כל שמבחינה ויזואלית זה כנראה הכי קרוב ללהיות בחלל מכל סרט חלל אחר. כשנשאל על החליפה הוא אומר שמתחת לחליפת האסטרונאוט יש – כמו שנכתב פה – חליפה נוספת, "כמו תחפושת האלווין עם כל מיני צינורות ועל זה סוג של חיתול למבוגרים". הוא גם אומר שאחרי שאתה מזיע בחליפה 8 שעות, כשאתה מסיר אותה השיער שלך נראה "כמו פרווה של עכברוש", ובאופן כללי אתה לא נראה כמו "דוגמן להלבשה תחתונה".
לגבי הכביסה, הוא אומר שהם לובשים את הבגדים עד שהם נהיים בלויים, ואז הם שמים אותם בקפסולה שלאחר שהיא מתמלאת נשלחת החוצה אל החלל ואז נופלת מטה ונשרפת באטמוספרה. "אתה מכיר את זה שקרן אור נכנסת בחלון ואתה רואה את חלקיקי האבק הקטנים האלה? כן, זה התחתונים שלי".
תודה!
(ל"ת)
אם אני לא טועה, היא היתה שם שבוע.
(ל"ת)
תודה. לא שמתי לב לפרט הזה כנראה…
הקטע עם שבע הדקות דווקא היה מצוין: זו היתה *הערכת זמן* שנעשתה בעזרת חישוב בע"פ של קולוני. אז יש לה *בערך* שבע דקות. אם היו מראים — סטייל שעון מתקתק על פצצה בסרטי ג'יימס בונד — שנשארו בדיוק שבע דקות, וכשהשעון מתקתק "00:00" מגיעים הרסיסים, הייתי מאוד מתאכזב.
כאסטרונום חובב נהנתי מאד - עוד כמה טעויות
ובערך אחרי דקה הפסקתי לנסות לחפש טעויות ושגיאות אלא פשוט להנות מהמראה המרהיב ומההרגשה שאני שם בחלל… כמובן שהטעויות הבולטות ניצפו באופן מיידי בכללן כל מה שנאמר פה ועוד כמה.
הטעות הגסה ביותר היא מיקומי העצמים שאכן אינם בטור אלא מבולגנים ובגבהים לגמרי שונים. למעשה במשימת השירות האחרונה להאבל הייתה מעבורת בהיכון על כן השיגור משום שבמקרה של תקלה למעבורת עצמה לא תהיה אפשרות להגיע לתחנת החלל!
ענן השברים זז מהר מדי. בסך הכל הטיל יכול לקדם אותו מאד. במהירות שנתנו לו בסרט הוא יצא ממסלול סביב כדור הארץ הרחק הרחק (וסדרך אולי כן יוריד איזה לווין תקשורת). במציאות מהירות השברים דומה למהירות החללית והם מתפזרים על שטח גדול מאד. עדיין הפרש מהירויות גם של כמה מטרים בשנייה יכול לגרום לנזקים חמורים
החללית הסינית ענקית ונראית כך רק על נייר. כיום החללית היא תא אחד קטנטן ופצפון
לגבי הניתוק מקלוני – ראו בבירור שהם לא עוצרים אלא שיש עוד כח שהמיתרים סופגים בצורה אלסטית. אבל נקרעים. ממיתרים של מצנח הייתי מצפה לקצת יותר חוזק אבל לכו תדעו.
בכל מקרה הסרט מצוין.
אני חולק לגבי השיער.
א. השיער שלה היה מסופר קצר ולא ארוך כמו של האסטרונאוטית קארן נייברג בדוגמה הנ"ל.
ב. תעשו ניסוי כזה: חיבשו כובע מים כמו זה שהיא לובשת מתחת לקסדה, רוצו עד כלות הנשימה ועד שתזיעו בטירוף, חכו עוד כמה שעות – עכשיו תורידו את הכובע.
מה קורה לשיער? שום דבר כמובן, אתם בכבידה רגילה שמושכת אותו למטה.
עכשיו תעמדו מול מאוורר.
חוץ מזה שתחטפו דלקת ריאות, השיער שלכם עדיין יישאר דבוק לראש, בגלל הזיעה והזמן שהוא היה מוצמד ע"י הכובע. גם בסרט, השיער נשאר פחות או יותר בצורה של הכובע.
זהו.
את ניטפוק הדמעות נראה לי שהפרכתי בתגובה קודמת.
עכשיו תורכם. :)
מצאתי עוד אי-דיוק חשוב מאד.
היה לי מאד מוזר שהרסיסים חוזרים פעם ב90 דקות.
אז הנה חישוב קטן, ואני אעשה בו כל מה שאני יכול כדי לעזור לסרט להיות מציאותי (אל תתאכזבו- זה לא יעזור).
ראשית, נתעלם מהמשפט "יש רסיסי לוויון במהירות של כדור אקדח בדרך אליכם".
למה? כי אפילו אם נתייחס לזה כמהירות של רובה שהתחפש לאקדח- יהיה מדובר בכ950 מטר לשניה (3420 קמ"ש)- מהירות שעומדת על טיפה מעל עשירית מהמהירות שאנחנו מחפשים.
כדי שיחזרו הרסיסים כל 90 דקות, עליהם להקיף את הכדור.
כדור הארץ (שהוא לא כדור מושלם)- היקפו בקו המשווה (שנראה ברקע ברוב הסרט [אפילו חצי האי סיני, שיש לומר שהוא יחסית באיזור קו המשווה]) עומד היום על כ40,075 ק"מ.
כלומר, שבכדי שחפץ יוכל להקיף את כדור הארץ פעם ב90 דקות (שעה וחצי), עליו לנוע 32,400 ק"מ.
זה כל כך מהיר, שזה פי 26.2 ממהירות הקול! זה רק בקצת פחות איטי מהאסטרואיד 99942 Apophis שעליו בונים שיחריב את העולם שלנו.
ואם גוש מתכת קטנטן, אפילו במסה של חצי קילו בודד, ינוע במהירות כזו- הוא בגדול יחדור כל פיסת תחנת חלל שהוא יתקל בה וגם את אמא שלה.
ככה שהסצנה של "יופי לי! הספקתי להשתחל לתחנת החלל הרוסית בדיוק בשניה האחרונה וכל הרסיסים פוגעים בדלת שנכנסתי דרכה ומשאירים בליטות שאני יכולה לראות מבפנים, וזה קצת מזכיר לי את הקטע שבאגס באני מניף מחבת לפרצוף של אלמר פאד ורואים את תווי הפנים שלו מבעד למחבת"- היא לא הגיונית בעליל…
אבל אי דיוקים או לא אי דיוקים, הסרט עשוי בצורה מרהיבה.
זאת היא בעצמה שמקיפה את כדור הארץ
כל 90 דקות, עם המעבורת בהתחלה ובשאר התחנות שבדרך. כמו שנאמר כאן, זאת המהירות ההכרחית כדי שהיא ושאר תחנות החלל יישארו במסלול ולא יפלו למטה.
לכן על פי הבנתי את הסרט, בעצם תחנת החלל הנ"ל טסה במהירות עצומה (כמו שחישבת מן הסתם) לתוך ענן של רסיסים שיחסית אליה הוא די סטטי, ולכן מיקומו די קבוע וכשהיא מסיימת מסלול נוסף היא עלולה לפגוש אותו שוב.
כמובן שהענן מן הסתם בכל זאת מתרחב בזמן הזה והצפיפות שלו לא כל כך גדולה, אבל זה כבר אי-דיוק מסדר שני.
אולי זו שאלה טיפשית, אבל מה אם היא או הרסיסים יקיפו את כדוה"א
נגד הכיוון של הסיבוב שלו? זה לא יהיה מהיר יותר?
מהיר יותר יחסית למה כמובן :)
ובפירוט: מהירותו של לווין (או תחנת חלל או דמות בדיונית) איננה נמדדת יחסית לפני השטח של כדור הארץ, אלא יחסית לאיזו מערכת צירים 'קבועה' שמרכזה במרכז כדור הארץ אבל הצירים שלה לא מסתובבים סביבו (או איתו).
הדוגמה הכי טובה להראות את זה היא לוויני תקשורת: אילו לווינים שמסתובבים במהירות כזו, שזמן הסיבוב שלהם הוא 24 שעות בדיוק. ולכן – הפלא ופלא – הם נמצאים תמיד מעל אותה נקודה על פני כדור הארץ. (זה מאפשר לתחנות השידור לכוון את האנטנה עליהם פעם אחת, ולא להזיז אותה יותר עד כדי תיקונים קלים).
ועם זה שהמהירות שלהם יחסית לפני הכדור היא אפס – עדיין המהירות המסלולית שלהם היא כמובן גדולה בהרבה מאפס. (כפי שנאמר, לווין שמהירותו אפס לא נשאר במסלול – הוא נופל ומתרסק).
לא לחינם הטיל שהביא אותם לשם השקיע הרבה אנרגיה בלתת להם את המהירות והגובה הנדרשים.
וכמו שנאמר קודם – מזמן ההקפה אפשר לחשב את המהירות הזו – כמו גם את הגובה של לוויני התקשורת. שאלה כזו בדיוק הופיעה בבחינה של קורס מכניקה בסמסטר ראשון באוניברסיטה אי אז בימי לימודי העליזים.
לא בדיוק
אם ענן הרסיסים סטטי, הוא לא יישאר במסלול אלא ייפול לכדור הארץ. בהתחשב בכך שכולם (תחנת החלל הבינלאומית, טלסקופ האבל, תחנת החלל טיאנגונג, וענן השברים) נעים יחד באותו גובה בערך (כ~380 ק"מ מעל פני הים), אחרת הם לעולם לא היו מתנגשים והסרט לא היה מתחיל, כולם אמורים להשלים הקפה סביב הארץ ב-90 דקות בערך (תחנת החלל הבינלאומית למשל עושה זאת כל 91 דקות). אם גם סנדרה בולוק זזה במהירות שתגרום לה לנצח כל קליע רובה, המהירות החשובה היא המהירות של השברים ביחס למהירות שלה, ולא המהירות שלהם באופן מוחלט (ובעצם גם האופן המוחלט הוא אופן יחסי לכדור הארץ).
אז גם השברים וגם סנדרה זזים, אבל במהירויות שונות קצת, כדי שהם כן יוכלו להיפגש מדי פעם למטר של חורבן מאיים. זה יכול להיעשות או אם השברים זזים מהר יותר מסנדרה, או לא יותר מסנדרה. מהר יותר, והם יגביהו רום בכל הקפה, לאט יותר, והם ינמיכו את עצמם. אבל נניח שהפרשי המהירויות קטנים יחסית (כלומר בערך כמו מהירות קליע אקדח, אבל לא לאט יותר, אחרת הנזק שלהם לא יהיה קטלני) ולכן השינוי בגובה של ענן הרסיסים עדיין יהיה לא משמעותי מספיק כדי שסנדרה תוכל לחמוק ממנו.
אפשרות שניה היא שהשברים וסנדרה מקיפים את הארץ באותו רום אבל בכיוונים מנוגדים: סנדרה ממזרח למערב, השברים ממערב למזרח. זה ייתן משהו כמו 90 דקות של מנוחה בין מטר למטר. הבעיה בתרחיש הזה היא שמטעמי חסכון, רוב הלוויינים מקיפים את הארץ ממערב למזרח. ככה השיגור שלהם נותן להם מהירות התחלתית יחד עם סיבוב הכדור, מה שחוסך בדלק ובעלויות שיגור. יוצאי דופן הם חלק מהלוויינים הישראליים (לווייני אופק ששוגרו מישראל, ולא לווייני עמוס ששוגרו מקזחסטן או האוקיינוס השקט): בגלל הבעייתיות הפוליטית של שיגור חפצים שיעבור מעל מדינות שנמצאות ממזרח לישראל, הם שוגרו מערבה.
הבעיה בתרחיש הזה היא אחרת:
אם הם טסים בכיוונים מנוגדים, הם ייפגשו אחרי מחצית הזמן של הקפה שלמה (דמיין אותי ואותך רצים במסלול ריצה אולימפי מעגלי של ארבע מאות מטר, אבל בכיוונים מנוגדים. אנחנו ניפגש שוב אחרי חצי מסלול, וזה יקח לנו חצי מזמן ההקפה של מסלול שלם). זה אכן תרחיש קיים, אבל סותר את מה שנאמר בסרט שלוקח להם כתשעים דקות להיפגש שוב.
ככלל אתה צודק במה שאתה אומר, המחשבה הראשונה במקרה כזה היא שלמעשה אחרי הפיצוץ הראשוני אין להם סיבה להיפגש שוב.
אבל במחשבה שנייה מצאתי תרחיש כזה, אולי אפילו סביר: שניהם מקיפים את כדור הארץ, (שניהם == סנדרה + ענן שברים קטלני) באותו גובה – מה שאומר מהירויות אבסולוטיות דומות, אבל בין המסלולים שלהם יש זוית קטנה. למשל: סנדרה מקיפה את הכדור בדיוק מעל קו המשווה, והענן מקיף את הכדור במעגל דומה אבל שנוטה בזוית קטנה למישור קו המשווה. אז למרות שהם באותו גובה, הם ייפגשו כאשר רק כאשר שני המסלולים נחתכים.
תרחיש נוסף הוא שהמסלולים שלהם הם אליפסות בצורות שונות: למשל המסלול שלה הוא כמעט מעגל מושלם, ושל הענן אליפסה, כך שיש להם אכן נקודת חיתוך יחידה, ואז שוב, הטייה זוויתית וכו' מאפשרת את זה. (בעקרון עם הטייה זויתית אתה יכול לקבוע את המהירות היחסית ביניהם כרצונך, מכדור פינג פונג לכדור אקדח)
בקיצור: מראש חשבתי שלהגדיר בדיוק מה קורה בינה לבין הענן זה קצת מורכב ולא ברור שחשוב לדקדק בזה עד לפרטים, לכן ניסיתי לתקן את אי-הדיוקים העקרוניים יותר בתגובה לפני. אבל אם כבר ביקשת…
אני הבנתי את זה שענן השברים הוא לא נקודה, אלא טבעת.
כמו מטר של מטאורים. מטר מטאורים הוא הרי פשוט כוכב שביט שהתפרק לחתיכות. השברים שלו ממשיכים להקיף את השמש באותו מסלול אליפטי, אבל לאורך זמן הם לא נשארים בדיוק באותה נקודה אלא מתפזרים, והתוצאה שהם מתפרסים על כל המסלול. אומנם, השברים לא מקיפים את השמש בדיוק פעם בשנה, אלא כנראה שפעם בהרבה יותר. אבל זה לא משנה, כי השברים ממילא התפרסו על כל המסלול, אז בעצם יש אליפסה קבועה בחלל שכולה מלאה בשברי כוכב שביט שנעים במהירות אדירה. אם המסלול של כדור הארץ מסביב לשמש עובר דרך האליפסה הזו, אז פעם בשנה (תמיד באותו תאריך, כי הרי אנחנו משלימים הקפה בדיוק בשנה אחת) אנחנו נקבל מטר מטאורים. הם גם תמיד יגיעו מאותו כיוון אבסולוטי (שילוב של כיווני התנועה של כדור הארץ ושל שברי השביט בנקודת המפגש) ולכן הם קרויים על שם קבוצות הכוכבים שמהכיוונים שלהם הם נראים כאילו הם מגיעים.
אז, אותו דבר, רק עם לווין מרוסק במקום כוכב שביט, מסביב לכדור הארץ במקום מסביב לשמש, עם סנדרה בולוק החבוטה והאומללה במקום אסטרונומים-חובבים מלאי-התרגשות, וכל תשעים דקות במקום פעם בשנה.
רק שכאן התאור 'לאורך זמן'
לא תקף. התאונה קרתה דקות עד שעות לפני תחילת הסרט.
זה נכון לגמרי, אבל ל"סינדרום קסלר" (התהליך של לווינים שמתרסקים בתגובת שרשרת במסלול) לוקח הרבה זמן להתפתח גם ככה. זו כבר שאלה לסיספונד נפרד.
לגבי לווייני תקשורת
לא יודע אם פורסם כבר (יש יותר מדי תגובות), אבל לווייני תקשורת כן יכולים להיפגע
יש מסלול שנקרא GTO – מסלול מעבר לGEO.
זה מסלול שקצה אחד שלו נמוך כמו תחנת החלל וקצה השני גבוה כמו לווייני תקשורת
אם לוויין כזה נפגע בזמן שהוא בחלק התחתון, ענן הרסיסים יכול בקלות להגיע לGEO ולעורר שם תגובת שרשרת…..
תחנת החלל עולה כמה מיליארדי דולרים?
בקטנה.
הפד מדפיס 85 מיליארדים כאלה כל חודש כבר שנה וחצי. לאחרונה הוא חתך קצת.
בורסות לא מתפקדות יומיים שלמים בכל שבוע והשווקים איכשהו מצליחים לשרוד את זה.
ב-11/9 השביתו את וול סטריט לשבוע ואפילו אז אף כלכלה לא התמוטטה. הבורסה שלנו בקושי ירדה 2 אחוז.
ומדינות עם מתח מלחמתי דווקא לא יוצאות למלחמה אם הן לא יודעות מה השנייה עושה.
אוברדוז של טום קלנסי? :)
אבל היא כבר עלתה,
אם לא יבנו אחת במקומה המיליארדים האלה לא יצאו משום מקום.
יותר גרוע מזה
כל הלוח שידורים של יס הלך לעזאזל. ובדיוק לפני ספיישל "ימים של אוסקר"
אני לא מבין גדול...
אבל אני די בטוח שרוב התקשורת העולמית היא *לא* מבוססת לווינים. ספציפית, כל (או רוב?) האינטרנט, פחות או יותר.
אני בטוח שזה לא להיט גדול, שכל הלווינים מושמדים, אבל כנראה שלא יגרום להתמוטטות תקשורתית כלל-עולמית.
כמה נקודות בעקבות הצפייה בתוספות (בבלו ריי/DVD)
השיער – דורון, תאמין או לא, אבל השיער הקצר שהדביקו לה (להערכתי זו פאה) כ"כ "קשיח" שהוא לא נראה כמו קיפוד אפילו כשהיא תלויה הפוך! (כלומר על כדור הארץ, עם הראש לכיוון האדמה). בקיצור, זו כנראה לא בעיה גדולה, ובכל מקרה ההשוואה לשיער חלק וארוך אינה רלוונטית מלכתחילה.
השברים והפסולת בחלל – אחת התוספות היא סרט תיעודי (בקריינותו של אד האריס) שסקר את הבעיה באריכות. אפשר לצפות בו כאן:
Collision Point: The Race To Clean Up Space
על פי הסרט הנ"ל מדובר אכן בבעיה לא פשוטה… מרואיין בו דונלד קסלר, שעל שמו "סינדרום קסלר" שחזה כבר ב-1978 בעיה כזאת של תאונת שרשרת בחלל שיוצרת עוד ועוד שברים ו"זבל".
אפקטים כמו אש / דמעות – יוצרי הסרט הודו שבשל מחסור בתיעוד מספק (במקרים האלה ובאחרים) הם נאלצו "לנחש" ולהעריך איך דברים מסוימים ייראו, וקיוו שהם לפחות ייראו אמינים (גם אם אינם מדויקים בפועל). מהבחינה הזאת נראה לי שהם הצליחו.
חליפת החלל (האמריקנית והרוסית) והבגדים תחתיה עוצבו במודע כדי לשרת את העלילה וגם לגרום לה להיראות נשית יותר, על חשבון הדיוק המדעי. גם הקסדה עוצבה (דיגיטלית) כך שתתאים בגודל מבחינת התחושה שרצו להעביר לצופים.
אגב, ממש בתחילת הסרט, כשג'ורג' קלוני מרחף להנאתו בחלל, הם שתלו את עצמם (במאי ובום-מן) בהשתקפות על הקסדה שלו, כאילו מדובר ב"פשלה" בצילום…