דו"ח קופות שבורות, 10.11.13: אחרונים בתור

"תור" החדש מביא את הבוחטות כצפוי, אבל לא ממש ברמה של איירון מן

הפעם, האמריקאים היו האחרונים בתור. "תור: העולם האפל" יצא כבר במרבית העולם החופשי בשבוע שעבר, אבל רק השבוע הגיע לחופי ארה"ב. הכוונה היתה שהוא יחזיר, בפעם הראשונה מאז הקיץ, את הפתיחות הענקיות באמת אל הטבלה, והוא עשה בדיוק את זה: בסוף השבוע הוא הכניס 86 מיליון דולר.

זה שיפור משמעותי מאז "תור" הראשון, שפתח ב-2011 עם 66 מיליון דולר. אבל "תור" הוא גם המשך של "הנוקמים" (הפתיחה הגדולה בכל הזמנים, 207 מיליון דולר), וגם סוג-של-בערך-ליד-המשך של ‏‏"איירון מן 3" (הפתיחה השניה בגודלה בכל הזמנים, 174 מיליון דולר). וביחס לאלה, המספרים שלו עדיין גמדיים. המסקנה היא ש"הנוקמים" אמנם סייע לכל אחד מהגיבורים הנפרדים המרכיבים את העולם של מארוול, אבל זה לא שכל אחד מהם הפך לפרנצ'ייז שעושה פתיחה של מאה מיליון פלוס. ובכל זאת, אין על מה להתלונן, "תור" הוא סרט מאוד מאוד מצליח. ההכנסות הכוללות שלו בעולם כולו הגיעו בתוך פחות משבועיים למעל 200 מיליון דולר, וזה מצוין מכל בחינה מלבד ההשוואה ל"הנוקמים" שעשו את זה תוך שלושה ימים בארה"ב בלבד.

רחוק מאוד מתחת לאל הרעם נערך מאבק צמוד מאין כמותו וממש לא מעניין על המקום השני. שלושה סרטים השיגו סכומים כמעט זהים, ועד שיגיעו תוצאות האמת לא נדע מה הסדר האמיתי שלהם בטבלה, אבל מכיוון שאותם סכומים הם בסביבות ה-11 מיליון דולר, זה לא ממש ישנה לאף אחד. "סוף סוף ‏וגאס" אמנם לא ניקר עיניים בפתיחה בשבוע שעבר (15 מיליון דולר), אבל מוכיח שלקהל המבוגר ‏שאליו הוא פונה שום דבר לא בוער, והם ממשיכים להגיע גם בשבועות הבאים: הסרט ספג ירידה ‏קטנה (32%) ברווחים והשבוע הוסיף עוד 11 מיליון דולר. צמוד אליו עם סכום הכנסות כמעט זהה, עוד ‏סרט-סבא, בסגנון שונה לחלוטין: "חרא סבא", וגם "לעוף על הזמן" המונפש, גם הם עם ירידות קטנות למדי בהכנסותיהם.

‏"המשחק של אנדר", לעומת זאת, היה סיפור של שבוע אחד. אחרי שבוע במקום הראשון, ‏הוא נמצא הפעם במקום החמישי, אחרי ירידה של 62%. כל חלום על הפיכת "אנדר" ‏לסדרת סרטים מצליחה כנראה נגוז השבוע. "כח משיכה", כהרגלו, ממשיך לרחף מעדנות מטה, ‏ובשבוע השישי שלו נמצא במקום השישי. הסרט הגיע להכנסות כוללות בארצות הברית של 231 מיליון ‏דולר.‏ אם כי המפיצים בארץ משום מה חושבים אחרת:

gravityad

אני לא מבין את זה. המודעה התפרסמה בשבוע שעבר, כשהכנסות הסרט עמדו על קצת מעל 200 מיליון דולר. למה לכתוב 300? המחשבה של מעצבי המודעה היתה שמישהו מהקוראים יחשוב ש-200 מיליון זה כלום, אבל 300 – זאת כבר סיבה ללכת לראות את הסרט? תוכלו לומר שזאת קטנוניות, כי למי בעצם אכפת – וזה נכון, אבל זאת בדיוק הנקודה. רוב האנשים לא עוקבים אחרי נתוני קופות, וההבדל בין 200 ו-300 מיליון לא משנה להם. המעטים שכן עוקבים אחרי הדו"חקואים השבועיים יודעים שהמספר הזה לא נכון. אז מה, חסרים שבחים וסופרלטיבים ל"כח משיכה" שצריך לעקם בשבילו את המספרים? זה אחד המקרים שבהם אני מרגיש שההסבר ההגיוני ביותר הוא שמפרסמים משקרים מתוך אינסטינקט, גם כשאין להם שום סיבה.

לטבלה המלאה ב-BoxOfficeMojo