דו"ח קופות שבורות של רד פיש, 18.8.2013

"הבאטלר של לי דניאלס" מנצח את "סטיב ג'ובס של אשטון קוצ'ר" ו"קיק-אס 2 של מישהו שלא שמעתם עליו"

צמרת טבלת שוברי הקופות היא בדרך כלל מקומם של סרטי אפקטים, קומדיות, אנימציה, אפילו ‏סרטי אימה מתארחים בה מדי פעם. דבר אחד שלא נפוץ למצוא בה הוא דרמות, בעיקר מחוץ ‏לעונת האוסקרים החורפית. ובכל זאת, דווקא בשיא החמסין, המנצח הבלתי מעורער בקופות ‏בארצות הברית הוא סרט נטול פיצוצים או בדיחות רבות. שם הסרט הוא "‏Lee Daniels' The Butler‏", וביים אותו, תאמינו או לא, לי דניאלס. בסרט מגלם פורסט וויטקר את תפקידו של ססיל גיינס, משרתו האישי של הנשיא בבית ‏הלבן, ששהה שם במשך עשרות שנים בעוד הנשיאים סביבו באים והולכים. הסרט כולל צוות כוכבים ‏מרשים ביותר, כולל את ג'ון קיוזאק בתפקיד ריצ'רד ניקסון, רובין וויליאמס כדווייט ד. אייזנהאוור ‏ואלן ריקמן כרונלד רייגן – ובכל זאת, נראה שהשם שהשפיע על הצלחתו של הסרט יותר מכולם ‏הוא דווקא אופרה ווינפרי, אלילת הטלויזיה, בהופעתה הראשונה בקולנוע מאז 1998. הסרט ‏שיחזר בהצלחה את הישגיו של "העזרה", סרט שיצא לפני שנתיים – גם הוא, באמצע אוגוסט – ‏ועסק גם הוא במאבק לזכויות השחורים בארצות הברית. "העזרה" הגיע משם עד להכנסות של ‏‏170 מיליון דולר בארצות הברית, וכמה מועמדויות לאוסקר. "הבאטלר של לי דניאלס" מסתפק כרגע בפתיחה ‏מכובדת ביותר לז'אנר, של 25 מיליון דולר. ‏

השם המטופש של הסרט, אגב, לא נובע מעודף אגו של הבמאי, אלא מסיבה טפשית הרבה יותר. בין שאר תפקידיו, איגוד בתי הקולנוע, ה-MPAA, משמש גם כבית משפט עליון ובורר לענייני שמות של סרטים, שתפקידו לדאוג שלא ייצאו לאקרנים שני סרטים בעלי אותו שם. שמו המקורי של הסרט המדובר היה פשוט "הבאטלר", אבל אז האחים וורנר פנו ל-MPAA בדרישה לשנות את השם, כי הוא זהה לשמו של סרט שלהם. איזה סרט? מה זאת אומרת, כמובן "The Butler", סרט קצר אילם משנת 1916, שככל הנראה לא הוקרן בשום מקום ב-80 השנה האחרונות, אם לשפוט על פי העובדה שבימד"ב יש לו בדיוק 0 דירוגים ו-0 ביקורות. הוורנרים מאוד חששו שאנשים הולכים לבלבל את "הבאטלר" (2013) עם "הבאטלר" (1916). הטענה היא אמנם קנטרנית, אידיוטית וחסרת כל שחר, אבל על פי חוקי ה-MPAA זה הספיק כדי לאלץ את חברת האחים ויינסטיין, מפיצי הסרט, לשנות את השם שלו. ואי אפשר סתם לכתוב באותיות זעירות "לי דניאלס" למעלה: חלק מהתנאים מחייבים אותם שגודל האותיות בשמו של לי דניאלס יהיה לפחות 75% מגודל האותיות של "הבאטלר".

אגב, לי דניאלס הפך שלא באשמתו ליצרן סדרתי של סרטים עם שמות מפורטים במיוחד. הסרט הראשון שלו היה "פרשס", רק שזה בכלל לא השם שלו: שמו המלא של הסרט הוא, משום מה, "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire". בטקס האוסקר שבו הסרט היה מועמד לשלל פרסים, המגישים נאלצו לקרוא בכל פעם את שמו המלא של הסרט. וגם זה לא היה השם המקורי שלו: השם המקורי היה "Push: Based on the novel by Sapphire" (הרבה יותר קליט, תודו) אבל הוא שונה כדי שלא יבלבלו אותו בטעות עם הסרט הזניח "פוש" שיצא באותה שנה. וכן, זה כנראה אומר שלא רחוק היום שבו יגיע סרט ששמו יכלול את כל רשימת הקרדיטים, רק כדי לשלול אפשרות של בלבול עם סרט אחר כלשהו.

היו סרטים חדשים אחרים בסוף השבוע. הם פשוט לא התבלטו במיוחד, והשמות שלהם פחות מוזרים. ‏"אנחנו המילרים" היה במקום השני בשבוע שעבר ונמצא שם גם השבוע, אחרי ירידה קטנה של 32% בהכנסותיו, ומקום אחד מאחוריו – "קיק אס 2". ‏‏"קיק אס" הראשון לא היה להיט קופתי גדול, זאת היתה הפופולריות שלו בצפיה ביתית (ובהורדות ‏בלתי חוקיות) שהובילו ליצירת סרט המשך; הסרט הזה לא מצליח להשתוות אפילו לראשון, ‏כשהוא פותח עם 13.6 מיליון דולר בלבד. למרות זאת, משום שהופק (איכשהו) בתקציב נמוך יחסית, ייתכן ‏בהחלט שגם סרט ההמשך יסיים את דרכו כסרט צנוע אך רווחי.

‏"ג'ובס", הביוגרפיה של סטיב ג'ובס בכיכובו של אשטון קוצ'ר, נכשל ובצדק, והגיע למקום השביעי בלבד, עם 6.5 ‏מיליון דולר. לא מדובר בכשלון כלכלי אמנם, כיוון שההשקעה בסרט היתה קטנה מאוד יחסית (התקציב המדווח על פי מוג'ו הוא 12 מיליון דולר), אבל ‏מהסרט הראשון שעוסק באחד האלילים המודרניים המפורסמים ביותר אפשר היה לצפות ליותר. ‏גרוע הרבה יותר מצבו של "פרנויה", המותחן עם האריסון פורד וליאם המסוורת, שפשוט לא ‏התרומם – הוא אפילו לא נכנס לעשיריה המובילה, אלא נתקע במקום ה-13 עם 3.5 מיליון דולר.

לטבלה המלאה ב-BoxOfficeMojo