קצת מביך: את הראיון הטלפוני עם דרו פירס, התסריטאי של "איירון מן 3", נאלצתי לערוך לפני שראיתי את הסרט. הקרנות העיתונאים נערכו מאוחר יחסית, ולכן נאלצתי להתוודות, כבר בתחילת השיחה, שאין לי מושג על מה אני מדבר.
"במקרה כזה", הוא אמר, "אני שמח לבשר לך שזו יצירת מופת ברמה של 'האזרח קיין'".
אני אאלץ להניח שאתה צודק. אתה אחד משני הכותבים של הסרט, לצד הבמאי שיין בלאק – אבל מה זה בדיוק אומר, במקרה הזה? לפעמים מדובר בשכתוב תסריט, לפעמים בכתיבה יחד… מה היה תהליך העבודה במקרה של הסרט הזה?
"במקרה הזה זאת היתה חוויה מאוד טהורה של כתיבה ביחד. אני ושיין ישבנו יחד במשך ארבעה חודשים, עיצבנו את הסיפור, ואז אני כתבתי את החלק הראשון – 20 או 30 סצינות, העברתי אותם אליו לשכתוב, וכך המשכנו להתמסר. בשביל שני אנשים שמעולם לא עבדו יחד לפני כן, היה לנו הרבה מזל שהסתדרנו כל כך. מארוול שכרו את שיין כבמאי ואותי ככותב, ואז בדקנו אם אנחנו יכולים לעבוד יחד. אני בטוח שאם לא היינו משדרים על אותו גל היו בועטים אותי החוצה ומחליפים אותי, אבל היה לי הרבה מזל – שיין ואני הסתדרנו יחד כמו בית בוער".
(זה מה שהוא אמר. got on like a house on fire. אל תסתכלו עלי, אני רק מניח פה רעפים. אני חושב שזו הפעם הראשונה שבה אני שומע את הביטוי הבריטי השגור הזה, אבל הוא כל כך נהדר שאני חושב שאנסה לשלב אותו בשיחות מעכשיו).
"כך המשכנו לעבוד יחד במשך שנתיים וחצי. העבודה לא מסתיימת כשהתסריט גמור: ממשיכים לשכתב ולהוסיף בזמן הצילומים ואפילו בזמן העריכה. למעשה סיימנו רק לפני שלושה או ארבעה שבועות".
בסרט כמו "איירון מן", שהוא חלק מסדרה גדולה שכוללת הרבה סרטים שונים, האם קיבלתם הדרכה מגבוה? איזו מפת דרכים שאומרת איפה כל דמות צריכה להיות בסוף הסרט, כדי שתהיה מוכנה ל"הנוקמים 2"?
"לא! באופן מפתיע, לא קיבלנו שום מפת דרכים משום סוג. שים לב, אנחנו התחלנו לכתוב את התסריט כש'קפטן אמריקה' עוד לא יצא. קראנו את הטיוטה הראשונה של 'הנוקמים', אבל כשהסרט יצא כבר היינו באמצע הצילומים של 'איירון מן 3' – אז לא היה הרבה שאפשר היה לשנות בשלב זה. באמת נראה כאילו היתה צריכה להיות איזו תכנית-על לכל סרטי מארוול, אבל למעשה היה לנו חופש לעשות פחות או יותר מה שנרצה".
כל מה שתרצו?! יכולתם, נאמר, להרוג את טוני סטארק? זהו, אין יותר טוני סטארק ב"הנוקמים 2"!
"טוב, לא ניסינו ללחוץ על הכפתור הספציפי הזה. היה יכול להיות מעניין לראות מה היתה התגובה של אנשי מארוול אם היינו מנסים. מה שמעניין במארוול, למרות שכל אחת מהדמויות האלה היא מקור הכנסה חשוב, יש אצלם תחושה של הרפתקנות. הם אוהבים לזרוק את הקוביות בכל פעם מחדש. מי יודע? אולי אם היינו באים ואומרים להם שאנחנו חושבים שטוני סטארק צריך למות, הם היו הולכים עם זה. אני לא חושב שזה היה הדבר הנכון לעשות. רגע, אזהרת ספוילר! טוני סטארק לא מת ב'איירון מן 3'".
אחרי ההצלחה של "הנוקמים", כשג'וס ווידון הפך ל"מנהל הקריאייטיבי" של סרטי מארוול, קיבלתם ממנו משוב כלשהו על הסרט?
"כן, תראה, כולנו עובדים באותו משרד, ויכולים לתת פידבק זה לזה. ג'וס עזר לנו בעיקר ברמת העריכה. הוא ראה טיוטות לכל אורך העבודה, והוא עזר לנו להחליט מה יותר חשוב בסיפור ועל מה אפשר לוותר. אבל הוא לא הכתיב לנו מה לעשות. ברור ש'הנוקמים 2' הוא סרט חשוב מאוד לחברה ולג'וס, אם היינו עושים משהו שהוא לא היה מסכים לו – אני בטוח שהיינו שומעים על זה. אבל מה הוא יעשה ב'הנוקמים 2' עם המקום שבו השארנו את טוני סטארק בסוף הסרט – זה אתגר שאנחנו משאירים לו".
טוני סטארק הוא הדמות הכי עסוקה בקולנוע בשנים האחרונות. הוא השתתף בארבעה סרטים לאורך חמש שנים.
"כן, אלה היו שנים אינטנסטיביות לטוני סטארק".
לגבי, כצופה בסרטים, השאלה היא לאן עוד אפשר לקחת אותו? אחרי כל כך הרבה סרטים, מה עוד אפשר לעשות עם הדמות שלו?
"זאת באמת נקודה קשה בקשר לאיירון מן. בעצם, הסרט השלישי שלו, זה שסוגר את ה'טרילוגיה' של איירון מן, הוא "הנוקמים". טוני סטארק עושה את כל הדרך מלהיות נשק-השמדה-המונית אגואיסט בתחילת הסרט הראשון, עד לכך שהוא מציל את העולם, מילולית, ומקריב את עצמו לצורך כך, בסוף הסרט השלישי. זאת קשת עלילתית שאין הרבה לאן להמשיך ממנה. אבל זה מה שהפך את העניין ליותר מאתגר בשבילי ובשביל שיין. כי מה שרצינו לומר זה: לפני חמש שנים איש נכנס למערה, ויצא איירון מן. מה קרה לטוני סטארק? אחרי שכבר הגעת לפיסגה בכל דרך אפשרית, איך אפשר להתמודד עם רמת הציפיות של העולם ממך? זה מאלץ את סטארק להתמודד על האחריות ועל הציפיות ממנו, ולשאול את עצמו אם הוא מרגיש ראוי לכל תשומת הלב והתהילה הזאת".
מלבד "איירון מן", הספקת כבר לעבוד גם על "פסיפיק רים" והרימייק ל"גודזילה".
"אלה הם שני סרטים שהתפקיד שלי בהם היה שונה מאוד. להבדיל מ'איירון מן', שהיה תהליך כתיבה משותפת, במקרה של שכתוב תסריט אתה מגיע בשלב מאוחר, כשלמעשה יש כבר תסריט מוכן, רק כדי להדגיש נקודות מסוימות או לעבוד על סצינות מסוימות. לעתים קרובות טביעות האצבעות שלך בקושי מורגשות בסרט. על "פסיפיק רים" עבדתי כמה שבועות עם גיירמו דל טורו, שהוא גאון. אני מאוד מקווה שהסרט יהיה הצלחה ענקית. אחד הדברים המרגשים בו הוא שזה סרט שמבוסס על מותג מקורי, עם רעיונות מקוריים. העולם יהיה מקום טוב יותר אם בכל קיץ מספר הסרטים המקוריים יהיה שווה למספר ההמשכונים".
"בקשר ל'גודזילה', אני באמת לא יודע אם ההשפעה שלי על הסרט בכלל תורגש. המעורבות שלי היתה בשלב מוקדם מאוד, כשרק זרקנו כמה רעיונות בזמן שהרעיון הכללי לסרט עדין גובש".
נראה שקוראים לך שוב ושוב לסרטי מפלצות. אולי אתה פשוט כותב שאגות ממש טובות.
"כן, מוזר שזה יצא ככה. אני גדלתי על קומיקס, אבל אף פעם לא חשבתי על עצמי כעל גיק של סרטי מפלצות דווקא".
לאיזה סרט שלא השתתפת בכתיבתו אתה מצפה הקיץ הזה?
"או, ראיתי את הטריילר של 'איש הפלדה' – חשבתי שהוא היה לגמרי מדהים. מבחינת הטון, זה לא יכול להיות שונה יותר מהסרט שלנו. הטריילר הוא כל כך רציני ואצילי, ובכל זאת חובק את הרעיון הבסיסי של גיבור-על. הוא היה מאוד לירי. וכל עוד זה לא ייעשה באופן יומרני מדי, זה יכול להיות כיוון חדש מצוין לסרטי גיבורי על".
זה היה טריילר מעולה. אבל אישית אני עדיין מחכה ל"פסיפיק רים" יותר מלכל דבר אחר הקיץ.
"השבוע צפיתי בגירסה כמעט-סופית של הסרט, ואני יכול רק להגיד: אם אתה אוהב מפלצות, ואם אתה אוהב רובוטים גדולים, אתה בלי שום ספק תאהב את 'פסיפיק רים'".
תודה רבה, היה ממש כיף לקרוא.
אבל אני רק רוצה לשאול, בראיונות כאלו לא אוסרים עליו לדבר על סרטים אחרים כמו "פסיפיק רים", "גודזילה" ו"איש הפלדה"?
זה נראה ראיון ממש מושקע,
ואדיר שיצא לך לדבר איתו באופן אישי ולא כחלק מפאנל גדול. גם איירון מן 3 יצא ממש אחלה ונשמע שהבחור אינטיליגנטי וכנה (איזה מוזר זה שלמארוול אין מפת דרכים! הסוף של איירון מן 3 לא דורש מהתסריטאי של הנוקמים 2 לשכתב את הסרט?…), אבל, שני דברים:
1. הבחור הזה גם כתב את סדרת גיבורי העל הבריטית הקצרה no heroics שהייתה כל כך איומה שאני לעולם לא אסלח לו על זה. הוא חייב לי שעתיים מהחיים, ואני דורשת אותם חזרה.
2. זה לא שאיירון מן היה מטופש במיוחד, ובכל זאת – "… זה מאלץ את סטארק להתמודד על האחריות ועל הציפיות ממנו, ולשאול את עצמו אם הוא מרגיש ראוי לכל תשומת הלב והתהילה הזאת". באמת? אם דבר כזה היה בסרט, אני לגמרי פספסתי אותו.
חוץ מזה אני לגמרי מסכימה שכבר די נמאס מהמשכונים ועיבודים ואני אשמח לראות יותר רעיונות מקוריים בקולנוע. לא שמפלצות ענקיות נלחמות ברובוטים ענקיים נשמע מי יודע מה רעיון מקורי…
פססט: זה רק נראה ככה.
זה היה ראיון טלפוני קצר בין שיחה עם נציג העיתון הקרואטי SLOBODNA DALMACIJA לבין פורטל האינטרנט החמישי בגודלו בברזיל.
כן יש להם מפת דרכים.
אבל הם סיימו איתה בסוף "הנוקמים" ואחרי זה הם לא בדיוק ידעו לאן ללכת.
כנראה בגלל זה הם וגם בגלל התלונות על מעורבות יתר הם החליטו קצת לרדת מזה ב"איירון מן 3".
לגבי סדר הכותבים של תסריט
יש דרך פשוטה לדעת את זה לפי הקרדיטים בסרט או בIMDB. אם שני תסריטאים עבדו ביחד על טיוטה של התסריט, השם שלהם יהיה מופרד באמפרסנד (&), כמו במקרה של איירון מן 3 . אם אחד כתב טיוטה של התסריט, והתסריטאי השני שכתב אותה עצמאית, שמותיהם יופרדו and, כמו במקרה של פרומיתאוס.
הדוגמה האהובה עלי לשני המקרים היא הקרדיטים של קאובויים נגד חייזרים, שלוקח כמה שניות טובות לפענח.
רובוטים נגד מפלצות ענק? רעיון מקורי?
*מגלגל עיניים*
כמו שarielak כתב/ה מעליי
ועוד משהו: הפסקה בקשר לטריילר של איש הפלדה היא החלק שהכי אהבתי לקרוא. מעניין אם הוא צודק.
"רעיון מקורי" במובן של "לא מבוסס על זיכיון קיים שמצר את צעדי היוצרים".
רובוטים נגד מפלצות זה לא חדש (טוב – באופן כללי זה לא חדש, בקולנוע האמריקאי זה די לא מוכר), אבל רוב הדברים הם לא חדשים או מקוריים (אין חדש תחת השמש זה משהו שנאמר עוד לפני שהיה קולנוע), זה לא הופך אותם לגרועים.
להגיד שרוב הדברים הם לא מקוריים
זה לא מקורי
להגיד שלהגיד שרוב הדברים לא מקוריים זה לא מקורי זה לא מקורי.
בוא נראה עד לאיפה הלולאה הזו תתארך.
לשבור רצף זה לא מקורי.
להעיר על שבירת רצף זה לא מקורי
להוסיף תגובה על אף שאתה חושד שבקרוב יקטעו את הלולאה זה לא מקורי.
להוסיף תגובה זה לא מקורי.
(ל"ת)
לבקר הוספת תגובות זה לא מקורי.
כריזנטמה.
אלוהים, די.
(ל"ת)
party pooper
*פרצוץ ממורמר*
ואלוהים זה הכי לא מקורי.
או שדווקא כן, מילולית.
בוא נגיד את זה ככה
NGE לא הייתה מבוססת על רעיון מקורי בעצמה (רובוטים-נגד-מפלצות היה קיים גם לפניה) אבל נראה לי שכולם יסכימו שבנוסף לרקע העלילתי הבסיסי הזה, היו בה גם רעיונות מקוריים משל עצמה (שלדעתי היו מחורבנים, אבל מה אני יודע).
אולי פסיפיק רים יפתיע עם הדברים שלא מופיעים בטריילר.
וואו,
הייתי מת לדבר איתו. נשמע לי איש מדהים. למרות שלא מתתי על איירון מן 3, ואני לא יותר מדי מצפה לפסיפיק רים…
"אם אתה אוהב מפלצות ורובוטים גדולים תאהב את פסיפיק רים"
רד, אתה בטוח שהבחור הזה לא עשה *עליך" תחקיר לפני הראיון?
אולי הוא הולך לפרסם בבלוג שלו (או משה שזה לא יהיה שבטח יש לו) שהוא ערך עכשיו ראיון עם כותב הקולנוע הישראלי המפורסם דורון פישלר ושהוא די התפלא שדורון כל הזמן ניסה להסיט את הרעיון לכיוון הסרט ש*הוא* כתב.
יש לו טוויטר.
https://twitter.com/mrdrewpearce
ובקשר לתחקיר עלי: הוא לא הזכיר מבטא בריטי, חרבות סמוראים או משקפי שמש.
like a house on fire
בהתחלה חשבתי שמדובר בשני דברים שמסתדרים יחד כמו: got on like a fireman on fire אבל מגיגול מהיר עולה שמדובר בחלק מנאום היסטורי. לדעתי המשמעות שהשתרשה היא "אנחנו מסתדרים בצורה מרהיבה, כמו המחזה של בית שעולה בלהבות".
nope
http://idioms.thefreedictionary.com/like+a+house+on+fire
זה פשוט ביטוי שאומר שמשהו קורה "ממש מהר ובכוח".
להסתדר ביחד כמו בית בוער, זה להסתדר ביחד ממש טוב ומהר.
באמת? אני תמיד חשבתי שמדובר באירוניה דקה.
(ל"ת)
אוקיי, אז ההשערה הראשונית שלי הייתה נכונה. אבל
מה מסתדר כל כך בבית ואש? הבריטים לא יודעים שרוב הבתים בנויים מבטון וחסינים לאש?
בכל מקרה, תודה על המידע.
הבריטים?
אלו שעיר הבירה שלהם נשרפה להם בפרצוף, בגלל שהאקלים באירופה שונה מישראל והם משתמשים בהרבה יותר עץ מאיתנו בבניית הבתים שלהם?
אחחח...
איך אפשר לשכוח את השנה שבה זה קרה, מרגע שמגלים את זה בפעם הראשונה.
האירוניה ירקה להיסטוריה בפרצוף, או להיפך.
נחמד ביותר
נשמע כמו בחור שמבין עניין. אגב, נראה שיש לו איזה קטע עם רד"ג' ושלשות כי לפי ימד"ב הוא כותב גם את "שרלוק הולמס 3".
והיי, אולי נראה בעתיד קרוס-אובר של רובוט ענקי נגד גודזילה. בעצם, נראה לי שלא נשארו הרבה דברים שגודזילה לא התמודד מולם.
לא רק מפלצות
דרו פירס עומד לכתוב את המשימה הבלתי-אפשרית הבאה של טום קרוז.
בלי להשמע ביקרותי מדי
הרושם שלי מן הכתוב שקראתי הוא שהבחור קצת אינפנטיל, רדוד ומאוד סטראוטיפי כמי שנבחר לכתוב קומיקס, מעין ילד המשחק באקשן פיגרס שאין בו שום ייחוד. אה, וגם התסריט של איירון מן 3 היה החלק הכי גרוע בו. הממ…
מנושא לנושא שקשור לנושא
עוד מישהו שם לב לסדרה החדשה שצצה בIMDB?
http://www.imdb.com/title/tt2364582/?ref_=sr_1
ראיתי את הטריילר ואני קצת מובך. שווה התייחסות?
הסדרה החדשה של ג'וס ווידון,
מבוססת על קומיקסים של מארוול ונוצרה עקבות הנוקמים. מדברים עליה כבר די הרבה זמן, אבל רק ממש לא מזמן הודיעו שהיא עברה את הפיילוט ותשודר, אם אני זוכרת נכון, בסתיו. הידד.
תיקון
הסדרה לא מבוססת על הקומיקס. למעשה, כל הדמויות הראשיות בסדרה בכלל לא הופיעו בקומיקס (קולסון הראה הרבה הצלחה בקרב המעריצים והגיע גם לקומיקס אחרי הנוקמים, ואפילו אל הסדרה המצויירת החדשה של ספיידרמן).
פיילוט הסדרה צפוי להיות משודר ב-24 לאוקטובר.
ווט"ף?
הייתי מצפה לשמוע על זה יותר. אני כבר לא מסתובב בחוגים הנכונים, כנראה.
אני כבר לא עומד בקצב.