זה היה לפני שבע שנים, כשפורסמה בעין הדג פורסמה תחרות התסריטים "ויהי סרט". חברת הפקות קטנה פנתה אלינו עם רעיון: לערוך תחרות של תסריטים קצרצרים בין גולשי האתר, כשהפרס לתסריט הזוכה יהיה הפקת סרט קצר המבוסס עליו.
זה היה ניסוי מאוד כיפי, אם כי במבט לאחור מותר להגיד שהוא גם היה בעייתי מהרבה בחינות (ולכן לא חזר על עצמו) – אבל כמה דברים טובים יצאו מזה. בין השאר, העמוד "הנחיות לכתיבת תסריט" הפך לאחד הנקראים ביותר באתר, גם (ובעיקר) בתקופה שבה האתר לא היה פעיל. פשוט משום שמתברר שזה אחד הדברים הראשונים שמקבלים כשמחפשים "איך לכתוב תסריט" בגוגל.
התסריט שזכה בתחרות היה "נשמה טובה" (שהופיע בסקר התחרות, בטעות, תחת השם "גן עדן"), מאת גיא בוסקו. אם אני זוכר נכון, זאת היתה העבודה התסריטאית הראשונה של בוסקו, שלימים הפך לתסריטאי, במאי ומפיק של סרטי מעריצים מושקעים כמו "משחקי קרוסאובר". זאת היתה זכיה ראויה, אבל לטעמי האישי, הסרט שהופק על פי התסריט הזוכה לא מיצה את הפוטנציאל שלו ובתסריט נעשו שינויים מיותרים. (לצערי, אני לא מוצא גירסה של הסרט זמינה ברשת; את התגובות לה אפשר לקרוא כאן).
אבל זה, מתברר, לא היה הדבר היחיד שיצא מהתחרות הזאת. גם שנים אחרי שהיא נערכה, היא עדיין משמשת בסיס לסרטים.
בדצמבר פנה אלי אמיר סורק, סטודנט לקולנוע, ושאל אם יוכל לעשות סרט על פי אחד התסריטים האחרים שהשתתפו בתחרות – "חו(ז)רים בזמן" מאת שי ענבל. הפניתי אותו אל ענבל, וזמן קצר אחר כך הגיע הסרט הגמור, והרי הוא לפניכם. השם הוחלף ל"החטא ועונשו"; התסריט נשאר כמעט ללא שינוי.
תזכורת: נוסף לאלה, התחרות כבר הולידה סרט קצר נוסף – "ארמון" של מיקה גיל, המבוסס על התסריט מאת ליאור הדר. אפשר לצפות בו כאן.
קישור ל"נשמה טובה"
http://mikooka.com/stray-soul-2
נמצא בתגובה האחרונה (מאת טל) לפוסט המקורי על הסרט.
אחלה הדבר הזה.
לא נטול פגמים, אבל נהנתי מהצפייה, וזה מה שחשוב.
אז הסיכויים שתחרות כזאת תחזור על עצמה קטנים?
(ל"ת)
לא באותו פורמט.
הרעיון של תחרות תסריטים עדיין מצוין, יכול להיות מעניין בהחלט לעשות את זה שוב יום אחד בתקופה העתידית הרחוקה המוכרת כ"כשיהיה לי זמן לעשות משהו". אבל האופן שבו נערכה התחרות ההיא היה שגוי. אני בספק אם בכלל אפשר לערוך תחרות כזאת כשנותנים לקהל לבחור את הזוכה.
מעניין אותי: מה הייתה הבעיה עם זה שהקהל בחר את הזוכה?
אתה לא חייב לענות, אני סתם סקרן.
זה לא סוד
אתה מוזמן לקרוא את התגובות בסקר כדי להיווכח בבעיה. הרבה מהקולות היו "מגויסים" – לאו דווקא "מזויפים" (אם כי גם כאלה היו), אבל בהחלט כאלה שהגיעו מחברים, קרובים, ידידים ושכנים. בכל תחרות כזאת שבה למתחרים יש משהו אישי להרוויח, תמיד יהיו כאלה שבתמימות או במזיד לא יבינו את הקטע של "איש אחד – הצבעה אחת", וכך התחרות הופכת ללמי יש יותר חברים, סבלנות, כישורי יח"צ או האקינג (וזה בהחלט לא מוגבל אלינו: זה המצב בכל תכנית ריאליטי שמוכרעת על ידי הצבעת הקהל). להפריד את הקולות הכשרים מהלא כשרים זאת עבודה קשה וספק אם ניתן לבצע אותה באופן מושלם.
הבנתי.
אגב, אני הייתי רוצה במיוחד לראות את הצוק http://www.fisheye.co.il/static/script-2.htm הופך לסרט. התסריט כבש אותי, אהבתי את אווירת תיאטרון האבסורד המלנכולית-תמוהה, ומסקרן אותי מה במאי מוכשר יעשה עם זה.
ההצבעה יכולה להיות פתוחה רק למשתמשים רשומים,
וספציפית, כאלו שהיו רשומים עד ליום שבו הוכרזה התחרות.
תחרות שהתקיימה באתר לא ענק לפני כמה וכמה שנים עדיין מספקת תסריטים שאנשים עדיין מסריטים, ועוד כמה פעמים. לדעתי, זאת סיבה נהדרת לעשות אותה שוב.
ייאמר לזכותו של בוסקו (שזכה, כאמור)
שהוא סירב לומר למקורביו (לפחות אלה שהוא לא היה איתם ביחסים אינטימיים באותה תקופה… ) איזה מבין התסריטים הוא שלו והתעקש שנבחר לפי הטעם ותו לא. אני כבר לא זוכרת אם בחרתי בו או לא (ומתעצלת לבדוק) אבל הוא שמר על הסוד בקנאות ולא היה לי מושג מי מהתסריטים שלו עד תום התחרות.
בהחלט, וציינתי את זה כבר אז.
התסריט הזוכה – זכה באופן הכי כשר שיכול להיות.
כן, זה בהחלט מסביר למה ידעתי מי מהתסריטים הוא שלו.
(ל"ת)
לא שזה משנה משהו, אבל אני בעד עוד תחרות.
גם כי לא הכרתי את האתר בקודמת, וגם כי יש לי כמה רעיונות שהייתי רוצה לראות מה דעת הקהל עליהם.
מש"א
גם לי יש רעיון לסרט קצר שהייתי שמח לקבל עליו חוות דעת, וגם מעניין אותי לראות יצירות של אחרים.
נחמד לראות את התסריטים קורמים עור וגידים
נהניתי.
לזכותו של הסרט יאמר
שלא קוראים לו "חו(ז)רים בזמן".
אתה לא הבנת נכון
שם הסרט הוא חורים בזמן והרעיון שעמד מאוחרי חו(ז)רים בזמן הוא שאנו חוזרים לתקופה של "ויהי סרט, משם הכותרת: חו(ז)רים בזמן ל"ויהי סרט". זה לא גימיק שיווקי זה קישור למה שעמד מאחורי הרעיון ההתחלתי של הסרט. לפחות ככה אני הבנתי את זה אבל אני אשמח אם רד פיש יאשר את זה
"חו(ז)רים בזמן" היה השם של התסריט.
אם כי זה לא השם של הסרט.
אהה
במקרה כזה אני עם נרקיס. מזל ששינו את השם בסרט הסופי כי זה לא קשור לחזרה בזמן
מגניב
סרט נחמד, והדף טיפים לתסריט בהחלט שימושי. תודג.
איזה כיף :)
זה אכן היה התסריט הראשון שלי, אם כי היו כל מיני למגירה לפני זה. אבל זו באמת התחרות ההיא שנתנה לי התחלה של בטחון שהוביל אחר כך לעוד סרטים והפקות.
וכיף לראות שממשיכים לעשות סרטים מהתסריטים ההם, היו שם הרבה דברים מוצלחים. "נשמה טובה" עצמו הופק כבר ארבע פעמים (שאני יודע עליהם) על ידי תיכוניסטים וסטודנטים במגמות קולנוע כאלה ואחרות, שפשוט מצאו את זה באינטרנט. והיה גם תסכית של "מספרי הסיפורים", שאני אוהב במיוחד ואפשר לשמוע אותו כאן:
http://www.icast.co.il/default.aspx?p=Podcast&id=338034&cid=364633
שוב המון תודה לעין הדג. :)
הוא הופק ארבע פעמים?!
זאת הפעם הראשונה שבה אני שומע על כך שהיו לו עוד גירסאות מלבד זאת של מיקוקה. אפשר להשיג איכשהו את הסרטונים האלה? יכול להיות מאוד מעניין לראות פרשנויות שונות לאותו תסריט, אפילו של קולנוענים מתחילים. (ואני מקווה שרובם לא התעקשו להרוס את הבדיחה הכי טובה בתסריט בשביל הלצה חצי-אקטואלית מטופשת).
ארבע פעמים
כולל זו של מיקוקה. היו חבורת תיכוניסטים במגמת קולנוע באור עקיבא, אני אפילו די בטוח שאתה או עינת הפנתם אותם אלי. אין לי מושג אם יש איפה להשיג את הסרט שלהם, הזמינו אותי להקרנה של זה בתיכון שלהם והלכתי, זה היה חמוד מאוד ובחלקים מסוימים די קרוב למקור. אחר כך היה סטודנט לקולנוע (בימוי והפקה בביה"ס חשיפה של האוניברסיטה הפתוחה) שפנה אלי ישירות במייל ושאל אם אפשר. גם זה לא נראה לי שנמצא באינטרנט, אחרי שזה היה מוכן הוא שלח לי בדואר דיסק עם הסרט. הם עשו סוג של אינטרפרציה על התסריט המקורי. ובפעם השלישית זה היה תיכוניסטים בבאר שבע, אבל אני לא בטוח מה קרה עם זה כי לא שמעתי מהם ודי שכחתי מזה.
והוא עדיין מקסים.
(ל"ת)
אני אישית דמיינתי את הסרט מהיר יותר וקצבי יותר
דמיינתי את הסרט הזה כיותר קופצני ומהיר, שהמשפטים נאמרים בלי הרבה זמן לחשוב ביניהם, למרות שזה נוגד את האופי של הדמות הראשית.
לדעתי התוצאה הסופית לא מיצתה את מלוא הפוטנציאל של התסריט המופלא, אבל עדיין- יצא נחמד.