Half-Life ו-Portal, הסרטים. עוד בימינו

גייב ניואל וג'יי. ג'יי. אברמס מדברים על סרטים המבוססים על שניים מהמשחקים האהובים ביותר אי פעם

בתגובה לידיעה על כך שדאנקן ג'ונס יביים את "WarCraft" , באטמן כתב:

הסרט המבוסס על משחק הטוב הראשון יגיע עלינו מvalve בשניה שהם יבינו מה יש להם ביד. העולם של half life משלב חייזרים טובים וחייזרים רעים ורובוטים וזומבים שהם גם חייזרים במסווה ומוטציות ענקיות שהיו פעם חרקים ויקומים מקבילים ואת הג'י מן המיסטורי. זה כל המוטיבים של סרטי המדע בדיוני האפשריים, מעורבבים ביחד בחינניות ובאמינות. אני אישית הייתי שמח לראות מה קרה בין המשחק הראשון לשני, איך הקומביינים הגיעו והשתלטו ואיך החייזרים הירוקים הגדולים נהיו טובים.

התגובה שלי – שלא נכתבה – היתה "כן, אבל זה לעולם לא יקרה". Valve לא עושים סרטים, הם עושים משחקים. טובים.

אבל אולי טעיתי.

בועידה בלאס וגאס אתמול ישבו גייב ניואל, האליל שבראש חברת המשחקים Valve, וג'יי. ג'יי. אברמס, הבמאי של הגירסאות החדשות של כל הפרנצ'ייזים הגיקיים בעולם, ואמרו כמה דברים מאוד לא ספציפיים, אבל מעניינים. דברים כמו:

We’re going to figure out if we can make a Portal movie or Half-Life movie together.

[Wired]

הולי מה?!

בואו נבהיר: זאת הצהרה מאוד, מאוד ראשונית. אין פה לא הצהרה על תאריך או על במאי או אפילו על סרט מסוים כלשהו. רק הצהרת כוונות מאוד לא מחייבת. אפשר לשמוע שישים כאלה בשבוע: במאי, או מפיק, או יוצר כלשהו אומר שהוא "היה שמח" ליצור סרט מפרנצ'ייז X, או ש"מדברים על זה". וברובם המוחלט של המקרים זה לא יותר מ"או דון פיאנו", רעש סטטי שלא באמת אומר שום דבר, ושכדאי ועדיף להתעלם ממנו. ברוב המוחלט של המקרים לא הייתי מקדיש לאמירה כזאת שום תשומת לב, בפרט לא כשמדובר בעוד הצהרה על סרט המבוסס על משחק.

אבל יש כמה סיבות, במקרה הזה, להקשיב.

הראשונה, ללא-גיימרים שבינכם: מדובר בגייב ניואל וב-Valve. את המעמד של Valve בעולם המשחקים אפשר להשוות רק למעמד של פיקסאר לפני כמה שנים: אולפן שעושה אך ורק יצירות מופת. כל משחק של Valve הוא אחד המשחקים המוערכים ביותר אי פעם. Half Life ו-Portal, שהוזכרו כאן, מדורגים תמיד קרוב מאוד לראש רשימת המשחקים הטובים ביותר אי פעם, אם לא בראש הרשימה. אלה ה"הסנדק" ו"האזרח קיין", או לחלופין ה"מלחמת הכוכבים" וה"שודדי התיבה האבודה", של המשחקים. אנשי Valve הבהירו בעבר שאין להם כוונה למכור את הזכויות למשחקים לאולפנים שיטבחו בהם ויהפכו אותם, כמקובל, לסרטי זבל, ושהאופן היחיד שבו הם יהיו מוכנים אי פעם לשקול סרטים המבוססים על המשחקים שלהם הוא אם Valve עצמה תהיה מעורבת בהפקתם. ומכיוון שמדובר בחברה פרפקציוניסטית במידה ידועה לשמצה (כדי לקבל הדגמה למה זאת בעיה, הזכירו ליד אחד מעריצי החברה את הסיפרה 3), הסיכוי לכך שסרט כלשהו ייעשה עוד בחיינו נראה זעיר. אבל הנה, מתברר שהם דווקא כן מתכוונים לעשות סרט/ים, יום אחד. אולי עוד בימי חיינו.

הסיבה השניה שבגללה האמירה הזאת אינה חסרת משמעות היא ששני הצדדים המעורבים, אברמס וגייב ניואל, הם שני אנשים מאוד זהירים במה שהם אומרים. לא תשמעו אותם מפזרים ספקולציות פרועות או מבטיחים הבטחות סרק. אברמס ידוע כאחד ששומר כל דבר בנוגע לסרטים שלו בסוד עד הרגע האחרון האפשרי, וניואל – בניגוד לרוב רובה של תעשיית המשחקים – לא מודה אפילו בקיומם של פרויקטים שלו עד שלב מתקדם מאוד בהפקתם. אז כששני האנשים האלה בוחרים לומר בקול רם שהם עובדים ביחד – כנראה שיש דברים, אם לא בגו, אז לפחות איפשהו לא רחוק מגו. או שאם יורים פורטל אחד על הקיר לידכם ואחד על נקודה מרוחקת על העמוד ההוא אז אפשר לקפוץ דרכה ואז לירות עוד פורטל אל הריצפה ולהגיח שוב מהפורטל הגבוה עם מספיק תנופה כדי להקפיץ אתכם לגו.

אז אולי עוד נזכה לראות את גורדון פרימן או את גלדוס בקולנוע, בסרט שיעשה להם צדק. זה מרגש. אבל זה מעלה עוד נקודה אחת חשובה:

ג'ייג'יי? ג'ייג'יי?! שוב ג'ייג'יי?!?!

עם כל הכבוד לאיש ולפועלו, מי מת והפך אותו לקיסר הגדול של הגיקים בעולם כולו? יש פרויקט כלשהו שהאיש הזה לא משתתף בו? האיש כבר עכשיו מנצח על "סטאר טרק" ו"מלחמת הכוכבים", שני הפרנצ'ייזים הגיקיים הגדולים בעולם – ועכשיו הוא עשוי להיות מעורב גם בפרצ'ייז הגיימרי הגדול מכולם? האם הגיוני שאותו אדם ישלוט גם בדארת' ויידר, גם בקפטן קירק וגם בגלאדוס?! אסור לאף אדם בודד להחזיק בכח רב כל כך. מפחיד.


עוד באותו נושא: פורטל- הסרט (הקצר)