-
חיפוש דפי סרט
חפש
לפי שם:
עכשיו בקולנוע: סרטים שרק עכשיו יצאו
עוד בקולנוע: סרטים מדוברים שעדיין רצים
בקרוב: מגיעים בשבועות הקרובים
ברחוק: סרטים עתידיים שמדברים עליהם
-
דיונים אחרונים
דיונים מתמשכים
דיונים חמים
למלא את החלל
Fill the Void
במשפחה חרדית המתגוררת בתל אביב, שירה בת ה-18 עומדת להשתדך עם בן גילה, אבל מותה הפתאומי של אחותה הגדולה טורף את הקלפים.
תאריך הפצה בישראל: 18/10/2012
קטנטן ומקסים. צילום מרהיב, מוזיקה נהדרת.
השאלה שהכי מטרידה אותי
איך המשחק של הדס ירון ?
המשחק שלה לא רע בכלל
אני לא יודעת איפה היא שיחקה קודם- יש לה היסטוריה של משחק חלש?
אין לה היסטוריה.
(ל"ת)
למה אין ידיים לאישה שעומדת במרכז התמונה פה למעלה?
(ל"ת)
כי אין לה ידיים.
גם בסרט אין לה ידיים.
סרט נפלא
אחד הדברים שריגשו אותי בסרט היו השקט שלו. אנחנו כל כך מורגלים ברעש ותנועה כמדד לכמות הרגש בסרט, ובסרט הזה השיחות הכי מרגשות והתמונות קורעות הלב דווקא מאופיינות בשקט וסטטיות. כבר בתחילת הסרט שירה אומרת שבא לה לצרוח מהתרגשות, אחותה עונה לה אבל צריך בהתרגעות, אחרת זה לא צנוע. נראה שזה המוטו במהלך כל הסרט, הכל נאמר בשקט, ברגוע ובקיצור. דו שיח שנלחש בין ההורים, כל אחד משפט סך הכול מקפל בתוכו את כאב האבדן ואת עומקה של הזוגיות שלהם.
גילוי נאות: בכיתי במהלכו כאילו אין מחר. זה לא היה מחזה יפה…
גם אני
ובדרך כלל זה לא קורה לי
דברים מענינים קורים כשהדס ירון על המסך
ככה זה החרדים – משתדלים לעשות כל דבר בעדינות ותבורך רמה הורשטיין שעמדה על כל הניואנסים הדקים ביותר של הציבור החרדי מה שקשה לזהות בסרטים אחרים שמייצגים את הציבור הזה
האם נזכה לביקורת מלאה?
(ל"ת)
אני מקווה.
(ל"ת)
מתי? :,(
(ל"ת)
מתי אני מקווה? עכשיו.
(ל"ת)
איך זה שלסרט כך כך מדובר לא מתפרסמת ביקורת
ואילו לסרטים הרבה יותר צדדיים שיצאו יותר מאוחר, כן?
העם רוצה ביקורת מהמאסטר!
אני אשאל את פיליפ סימור הופמן אם הוא פנוי.
(ל"ת)
אני מודה שנאלצתי לבדוק בויקיפדיה...
(ל"ת)
סרט מעולה.
מישהו יודע מיהו מלך טל, ששיחק את הרבי? לא הצלחתי למצוא שום אזכור שלו.
יש לו עמוד פייסבוק
http://www.facebook.com/michael.thal.50
אין לי פייסבוק, אז אני לא יודע מה יש בעמוד, אבל לפי התמונה זה בהחלט הוא.
כן אני יודע מיהו
שמו מייק, בעברו הוא היה בעל חנות צילום בנצרת עילית.
כיום הוא עדיין חי בנצרת עילית. הוא בפנסיה.
אני רואה אותו ברחוב מדי כמה שבועות.
אדם מקסים.
כל מי שרוצה ביקורת מלאה שייתן לייק
הגיע זמן להפעיל על רד פיש קצת לחץ
לא צריך להפעיל עליו לחץ.
עין הדג או אתר פרטי ודורון יפרסם ביקורת לכשיתחשק לו, אם בכלל.
כבר הביעו פה לפניך את הרצון לראות ביקורת ודרון הגיב שהוא מקווה שהוא יכתוב אותה (וסיבותיו ללמה ביקורת לא נכתה עימו). לא צריך להגזים, זה בסדר להראות רצון אבל לא צריך להפעיל לחץ כאילו הוא חייב משהו למישהו.
אוסיף רק שאם אני הייתי במקומו של דורון
כבר לא היה לי חשק לכתוב ביקורת בשלב זה.
למעשה יש לו אינטרס לא לכתוב ביקורת
על מנת שאף אחד לא יטעה לחשוב שלחצים כאלה עובדים ויתחיל לכתוב תגובות כאלה דרך קבע.
הבה ננתח את מוחו של הרד פיש עד בלי די!
יותר כיף מקולנוע. בואו נפתח אתר מעריצים שבו נדון רק במה שמר פישלר חושב/מרגיש/או תוהה לגביו במשך כל שעה משעות היום! הידד!
אפשר להציע את זה לפיקסאר!
"הסרט ללא שם שמתרחש בתוך המוח של רד פיש". אם לא סרט מלא אז לפחות סרטון קצר כזה שמוקרן לפני המלא. להיט בטוח.
הכל בראש?
גדול
מה זה משנה? בסוף זה ייצוג של גזענות ושוביניזם. כמו הכל.
(ל"ת)
מח הדג.
(ל"ת)
הממ...
רק נדמה לי, או שאני מריח דיון תיאורטי בכוונת המשורר ע"י מי שטענה שזה לא הוגן?
זה רק נדמה לך.
זה שאני מציינת שהאינטרס שם – לא אומר שאני מניחה שדורון פועל בהכרח על פי האינטרס הזה. אנשים עושים דברים מכל מני סיבות. אני, למשל, נכנסת לדיונים האלה.
אוף אני מצטערת שאנשים לקחו את זה ככה
זה חצי בצחוק בסך הכול רציתי שכול מי שרוצה ביקורת ייתן לייק כדאי שרד יראה שהרבה רוצים
כנראה שהשורה האחרונה הייתה מיותרת?
אל תיקחו את זה כל כך ברצינות זה היה סתם ביטוי
לא שזאת ההחלטה שלי,
אבל לדעתי, פרסום ביקורת על סרט כמו זה יכול להוביל לשורות על גבי שורות של דיונים נפיצים ולא נעימים בנושאי חרדים ודת, ואני חושב שיהיה רעיון טוב להימנע מזה.
היי, דיונים נפיצים!
מה בדיוק הבעיה בהם? רד הרי לא נמנע מפרסום ביקורת על "המאסטר" למרות שהיא היתה כתובה בצורה שהזמינה דיונים נפיצים.
לא נעימים זה ענין אחר, אבל אני מאמין שבשביל זה בדיוק הומצא המחק.
שוב, זאת לא החלטה שלי,
אבל אם אני הייתי עורך את האתר, אני חושב שהייתי מעדיף להימנע מעוד דיונים המורכבים ברובם מביקורות, האשמות והרבה מאוד שנאה ארסית למי שחושב אחרת, ולצערנו, כשמגיעים לתחומים של דת, הסיכוי לקיומם של דיונים כאלה גדל. זה לא בדיוק נעים.
ת'כלס אם הסרט לא היה על חרדים הוא היה מאוד משעמם !
אני ואשתי הלכנו לראות את הסרט אתמל והמשפט הזה מסכם אותו היטב.
אני טענתי שהסרט מרגיש כמו פרק ארוך במיוחד של הטלנובלה החרדית "החדר" ששודרה לפני כמה שנים.
החלק הפחות טוב בסרט הוא הדיאלוג בין יוחאי לשירהל'ה. משפטים קצרים.סתומים.מסורסים.לא מביעים דבר ומרגישים כמו שיחה בין שני מתבגרים בקניון רשל"צ.
יש גבול לכמה רגש ועניין אפשר להעביר בצילומי תקריב של פנים. זה לא סרט אילם.
הצילם מצויין,המון לבן ואור על רקע מטושטש בשביל להבליט את הפנים. המשחק פנטסטי והפס קול נשמע היטב ומכניס לאווירה, יחד עם זאת, קצת יותר הומור וקצב התרחשויות מהיר יותר היה עוזר לסרט להתרומם מעל ההגדרה של סרט טוב לסרט מעולה.
נ.ב
אני צריך הסבר על דמות הדודה בלי הידיים. למה זה טוב ? איך היא קשורה לעלילה ?
עם ידיים או בלי רגל, חרשת או אילמת, מה זה כבר משנה לעלילה ? לא הבנתי, אשמח להסברים.
הדודה
אם הבנתי נכון את כוונת התסריטאית/במאית, הדודה בלי הידיים היא בעייתית לשידוך. היא נותרה רווקה משתי סיבות: יש לה נכות קשה שמקשה עליה בעבודות הבית ומרתיעה גברים והיא בחרה להתחתן רק עם מישהו שמוצא חן בעיניה. היא מייצגת את זה שגם אם הבחירה היא בין זה לבין רווקות, עדיף להתחתן רק עם מישהו שרוצים ולא להתפשר על חיי נישואין לא מאושרים. אחד הדברים שהרשימו אותי בלמלא את החלל, זה איך להרבה פרטים שנראים לא קשורים בהתחלה, יש תפקיד או מסר שמתגלה מאוחר יותר. במקרה של הדודה, היא נותנת לשירה השראה לא למהר לחתונה שהיא לא שלמה איתה.
בשביל לקבל השראה לא צריך לאבד את הידיים :-)
הבנתי. תודה
מה שאני לא הבנתי זה
האם הדודה בלי הידיים היא האמא של הצעירה שלא מצליחה למצוא שידוך, זה לא הגיוני, כי הדודה סירבה לשידוך ולכן לא התחתנה, אז למה היא מנסה לשכנע שהאלמן יתחתן דווקא עם זאת שהוא לא הציע לה נישואים? ואם זאת לא היא שמנסה לשכנע אז מי זאת כן?
מכל השמות, דווקא שירה?
זה שם שאין סיכוי למצוא בקהילה חסידית כזו.
למה?
(ל"ת)
זה פשוט שם מאד לא מקובל בחוגים האלו. בד"כ קוראים על שם סבתא שנקראה על שם סבתא שנקראה על שם סבתא וכן הלאה… ואלו בעיקר שמות של נשים מהתנ"ך או שמות באידיש.
שירה זה שם שאפשר למצוא בחוגים ליטאיים ומודרנים יותר.
כחרדית האי דיוקים הללו תמיד צורמים לי
לא שאני מבין גדול
כלומר, יש לי יותר נסיון עם השם שירה* מאשר עם הקהילה החרדית, אבל עשיתי חיפוש בגוגל מתוך סקרנות. קודם כל, שירה הוא אחד השמות הנפוצים ביותר בקרב יהודים בישראל ובהתחשב באחוז החרדים בציבור הישראלי, הגיוני שלא מעט שירות הן חרדיות. נתקלתי גם בעמוד מאתר חדרי חרדים בו נשאל מהם השמות הנפוצים ביותר בקרב חרדים והתשובה הייתה שהשם הכי נפוץ הוא נעמה. אני בספק כמה סבתות נקראו נעמה. צריך לקחת גם בחשבון שבמשפחה בה יותר משתי בנות, מאגר שמות הסבתות מתדלדל. עם זאת, אין סימוכין לתשובה הזו, אז היא בעיקר אפשרות לא בדוקה. כשהרב שלמה אבינר נשאל "האם אפשר לקרוא לבת בשם שירה או שיש בעיה?", ענה בפשטות "שם מעולה". הוא אמנם משתייך לציונות הדתית ולא לאף חסידות, אולם לא ניתן לבטל את היותו בקי ברזי היהדות.
מעבר לכל זה, יש המכנים את התורה "שירה", מה שמעניק נופך מסורתי יותר לשם.
*יש לי שלוש שירה במשפחה: אחותי, אחות של גיסי והבת של בת דודי.
נעמה זה שם תנכ"י.
(ל"ת)
אני יודע
השאלה היא עד כמה השם היה נפוץ בדור הסבתות ובדור הסבתות של הסבתות. לפי ריקי, שירה יהיה שם נדיר, כי הוא מודרני יחסית. גם נעמה, אם אני לא טועה, הוא שם שהפך נפוץ רק בעת האחרונה.
דבר ראשון, איני יודעת על סמך מה כתב המגיב בחדרי חרדים שהשמות נעמה וטניה (?) נפוצים במגזר החרדי. אישית, אני מכירה רק שתי נעמות חרדיות ואפילו לא טניה אחת. לעומת רחל, שרה, אסתר, חנה, רבקה (כמוני…) שבכל כיתה ממוצעת אפשר למצוא לפחות אחת כזו.
באופן כללי השם שירה באמת נפוץ במגזר החרדי אבל כמעט לא קיים בחוגים חסידיים כאלו.
השמות ניתנים קודם כל על שם דורות קודמים, אח"כ ע"ש רבני/ות החסידות והשלב הבא (שבד"כ לא קורה) זה שמות מהתנ"ך- בד"כ בהתאם לזמן בשנה שבו נולד התינוק (אסתר באיזור פורים וכו') או שם שמוזכר בפרשת השבוע או בהפטרה.
אגב, דווקא השם נעמה שנוי במחלוקת, כי לא ברור אם נעמה התנ"כית היתה דמות חיובית. לפי המדרש: "א"ר אבא בר כהנא נעמה אשתו של נח היתה, למה היו קורין אותה נעמה שהיו מעשיה נעימים, ורבנן אמרי נעמה אחרת היתה, ולמה היו קורין אותה נעמה שהיתה מנעמת בתוף לעבודת כוכבים"
הממ...
איכשהו נראה לי שזאת לא סיבה של ממש. נעמה הזו כלל לא מוזכרת בתנ"ך. נעמה התנ"כית היתה אשתו של שלמה המלך, אם כי היתה בת עם זר (עמונית) וזו אולי לא נקודה לזכותה כשהורים מחליטים על שם לבתם.
בכל מקרה, אני לא בקי בשיקולי קריאת השמות בקהילה החרדית, כך שכל טיעון הגיוני לא ישנה את המציאות חסרת הסיבה, מן הסתם.
דוקא יש יש רב חרדי בכיר שמתנגד לשם. הרב קנייבסקי.
איך אני יודע? מקרוב שלי שבהוראתו שינה את השם לבת שלו. (משירה לשרה)
מה הנימוק של הרב קנייבסקי להתנגדות לשם?
(ל"ת)
שירה לילדה? ערווה!
(ל"ת)
אני לא יודע. מה שאמרו לי שזה "לא שם טוב, בלי מקור מהתורה"
באמת עד כמה שידוע לי שירה אינו שם שמופיע לא בתנ"ך ולא במקורות תורניים מאוחרים יותר. אבל לא ראיתי שחרדים נמנעים מלקרוא שמות אחרים, שאין להם מקור תורני, מקסימום רב שחי ב300 שנה האחרונות, ובשמות של בנות גם אין את זה.
(זלמן, מנדל, דב, צבי, זאב, חיים, פייגי, נחמה, יפה, חיה, הם שמות חדשים לא פחות משירה)
מה הם שיקוליו של הרב הנ"ל?
הניחוש שלי: הרכב האותיות והשפעת השם על פי תורת הקבלה. כל אות היא צינור של סוג אחר של שפע, וההרכב פלוס תאריך ושעת הלידה יוצרים את האופי היחודי של כל אדם. בן אדם עם אופי רע קשה לו יותר להיות בן אדם טוב.
(אני לא מביע דעה בעניין אלא רק מצטט את המעט שידוע לי על הנושא, מי שלא מסכים עם זה או עם תורת הקבלה בכלל – אני בטח לא הכתובת לחטוף על הראש)
מה שבטוח זה שהוא לא באבא של קמיעות ודברים כאלה. הוא אחד מהרבנים הבכירים והמשפיעים ביותר. אם כי הוא נחשב (נראה לי) למומחה לשמות.
לא נכון
שירה אולי לא נפוץ כמו שרה אבל בהחלט יש.
יוחאי הוא שם מאוד נדיר.אני חי בעולם החרדי ולא מכיר אף אחד בשם הזה.
יתכן שיש כאן רמז סמוי לכך שהסרט לא באמת מתרחש במשפחה חרדית סטנדרטית מן השורה.
גם המקום הוא בשינקין בתל אביב,לא בדיוק בני ברק או מאה שערים.
הבמאית היא בעלת תשובה ועצם מעשה הפקת הסרט הוא צעד לא מקובל בעולם החרדי.
כך שאין להשליך ב100 אחוז ממה שקורה בסרט על מה שקורה באמת בעולם החרדי.
לא אהבתי
הסרט הצחיק אותי הרבה וריגש אותי… כמעט ולא.
וזה לא רק בגלל אי היכולת שלי לקבל ולהכיל את השוק המכונה "עולם השידוכים" בחצרות חסידיות שונות והכאב הגדול שהוא מעורר בי.
לא מצאתי אף דמות להתחבר אליה וכל התקשורת והדיאלוגים נראו לי לא מציאותיים. או שהם הרבה יותר מדי מנותקים או שהם "גסים".
הילדה ילדה ואבודה, הגיס אלים ומאני-דיפרסי והאמא אטומה. רק הדודה שידרה קצת אמינות והרבי בתפקידו הקצר חמוד אבל קלישאתי וצפוי (לפחות לכל מי שקרא איזה ספר-הספד על רב צדיק).
מסקנה: אחלה קומדיה מדכאת. ההתחלה באופן מובהק נראתה לי כפארודיה ועד עכשיו מצחיקה אותי המילה "ברגיעוּת".
על קשב גברי
לי עברון ועקנין מתייחסת לנושא של הקשב הגברי לנשים בסרט (עם ספויילרים):
http://israblog.nana10.co.il/tblogread.asp?blog=168381&blogcode=13617768
ואני חושבת שהקשב זה לזו הוא נקודה בסיסית וחשובה בסרט. הרבה ממערכות היחסים בסרט (בין שירה לשידוכים אפשריים, בין שירה לחברותיה ובין בנות המשפחה) קמות ונופלות על הנכונות להקשיב לאדם אחר ולחשוב עליו במונחים שלו ולא שלי, להקשיב ולתמוך ולא לשפוט.
סוף-סוף מצאתי לעצמי את הזמן לצפות בו
והוא קטן ומקסים בהחלט והצילום אכן מרהיב, אבל לאורך כל הצפיה לא יכולתי להמנע מההרגשה שאני בעצם צופה בסאטירה חרדית על הצורה שבה חילונים תופשים את השיח הפנים-חרדי.
ההיכרות שלי עם העולם החרדי מוגבלת, מן הסתם, אבל מספיקה לי כדי לדעת שאף חרדי לא באמת מדבר בבליל תל-אביבית-ירושלמית-חרדית-חילונית שכזה. מה שנראה לי כמו הכנה לא מספקת של השחקנים באינטונציה ובהגייה די פגם באמינות של הדיאלוגים והסיח את דעתי מהעלילה במהלך הסרט. וחבל, כי יש לי הרגשה שהיא דוקא לא רעה.
לא ראיתי את הסרט
אבל חברה חרדית ראתה אותו והיא דווקא אמרה שהוא אמין.
במקרה הזה,
אני איאלץ להודות שאין לי אפשרות לדון בנושא. אני לא מכיר את העולם החרדי מספיק, ובטח שלא כמו מי שהיא חלק ממנו. כנראה שזו היתה סתם הרגשה אישית שלי, אבל היא בכל זאת הציקה.
אני חרדי חסידי ואני אומר לכל המעונין שהסרט אמין ואוטנטי לגמרי
בכל אופן יותר מכל אלו שקדמו לו בנושא חרדים להוציא "החצר" וגם עליו הוא מתעלה בקטעים מסוימים.
(כגון יחסי קרבה ביו גברים ונשים,בגדי נשים ועוד שלל ניואנסים)
כמעט שאי אפשר לדייק יותר ולהתקרב יותר למקור.
זה בהחלט מאוד אמין, אבל עדיין לא מושלם
ישנם קטעים (אמנם מאוד מעטים) שדי צורמים לכל מי שקצת מכיר את החברה החרדית.
יש את הדייט של שירה ויוחאי בו יוחאי סוגר את הדלת עד הסוף. כשצפיתי בזה רציתי מיד לצעוק "ייחוד!" ויש את הקטע שיוחאי אומר לשירה "זה היה יכול להיות קרוב יותר" (אולי יהיו כאלה שיחשיבו את זה כספוילר, לכן הסתרתי). בחיים בחור חרדי לא יגיד משפט כזה לבחורה. בכלל, באופן כללי, לאורך הצפייה יוחאי לא היה אמין מספיק. הדס ירון שיחקה מצוין את שירה, היא גרמה לצופים להרגיש שהיא אכן בחורה חרדית מלידה, קשה היה להאמין שהשחקנית היא בכלל בחורה חילונית. ולעומתה יפתח קליין היה הרבה פחות אמין במשחק, הוא לא הרגיש לי כמו בחור חרדי מלידה אמיתי. אם כבר, אז הוא היה נראה כמו חוזר בתשובה, אך לא כמו מישהו שכל חייו חי בחצר חסידית.
אז החרדים בסרט לא נשמעים כמו שאתה מדמיין שחרדים נשמעים?
זאת, באמת ובתמים, התלונה שלך?
אתה בטוח שההודעה שלך היא לא סאטירה חרדית על הצורה שבה חילונים תופשים את השיח הפנים-חרדי?
אם כי ייאמר משהו אחד:
בתור מי שבילה כמה שנים מחייו בשכונה חרדית, האינטונציה של הדס ירון פה ושם לא-חרדית במובהק. השאר בסדר.
מה זה אינטונציה לא חרדית?
(ל"ת)
זה די קשה לתיאור טקסטואלית,
אבל אחרי מספיק זמן במחיצת חרדים וחרדיות פשוט שומעים שהאינטונציה שלה שונה. פה ושם קצת צפוניצ מדי.
חרדים וחרדיות מכל הזרמים והגילאים?
ברסלביות צעירות, למשל?
אני לא מנסה לקנטר אותך או את נרקיס. הדיקציה הרכה של ירון נשמעה גם לי קצת מוזרה. גם לי זה נשמע לפעמים קצת חילוני. אבל לא הייתי מתיימר להגיד שהיא נשמעת לא חרדית, פשוט כי לא הכל החרדים נשמעים אותו הדבר, בטח שלא מבחינת דיקציה. זאת חברה מגוונת מדי, שחשופה להשפעות רחבות מדי.
אני בהחלט מודע לזה
(וזו היתה הסיבה להסתייגות שלי), אבל אני מנחש (ניחוש מושכל ובעל סבירות גבוהה למדי) שלקהילה המוצגת בסרט אין קשר לברסלביות צעירות והיתה לי הרגשה שמה ששמעתי לא תמיד התאים למה שהוצג על המסך. בהחלט יכול להיות שאני טועה, אבל לי זה הציק, וזו היתה כל התלונה שלי.
שכנעתם אותי שניכם.
אבדוק את הנושא יותר לעומק.
ונרקיס, אני מתנצל על הטון האגרסיבי של התגובות המוקדמות שלי.
א. ספציפית, גם לא ברסלביות צעירות,
(לאיזה מהפלגים בברסלב אתה מתכוון, אגב?)
וב. היא לא ברסלבית צעירה.
כן, ייתכן תיאורטית שיש חברה חרדית בה משתמשים פה ושם בדיקציה של צעירוצ צפוניוצ. אני עוד לא נתקלתי בה, ולאור העובדה שרוב האחרים בסרט משתמשים בדיקציה נכונה, אני בספק גדול אם זה המקרה.
בתור חרדי-לשעבר
אני יכול להגיד שאני מצאתי את הסרט אמין מאד. למעשה, שירה הזכירה לי מאד את אחותי הקטנה.
צריך להבין שהמשפחה היא לא משפחה חרדית ממוצעת אלא משפחה חרדית עם כסף וזה יכול להסביר כמה דברים (שמות למשל).
צר לי לאכזב אותך
אבל שירה מתנהגת כמו בחורה חרדית מבטן ולידה באופן שאין דברים כאלה.
היא משכנעת ומעוררת אמון בצורה יוצאת דופן הו כשחקנית והן כחרדית.
מה שנכון נכון ועם עובדות לא מתווכחים.
לא כמו שאני *מדמיין*
אלא כמו שאני מכיר. הדגשתי שההיכרות שלי מוגבלת כדי להבהיר שזו עשויה להיות רק ההרגשה האישית שלי ושיכול להיות שבקהילה הספציפית המוצגת בסרט זה דוקא כן נשמע אמין. לרגע לא טענתי שהתלונה שלי היא קנטרנות לא מבוססת.
העולם "החרדי" של רמה בורשטיין במאית הסרט
הוא העולם של הבעלי תשובה שחיה כמו בתוך מובלעת מסוימת בתוך העולם החרדי-שורשי .
ישנו שיח סמוי תמידי בין הסרט ובין העולם החרדי שורשי כמו שהוא באמת.
בתור אדם חרדי חסידי חולק עליך בכל תוקף
כנראה שינך מכיר את העולם הזה מבפנים
אני חרדית דוסית חסידית וזו השפה המדוברת אצלינו
מה את רוצה? שנדבר בלשון התנ"ך?
הכל אמין מאד
חוץ מכמה נקודות קטנות
1. הרב לא יקרא לבחורה בשמה- שירהלה שירהלה- זה מגוחך להפליא!
2. אין מצב שבפגישה ראשונה הבחור יאמר לבחורה שהיא יפה. לא במגזר החסידי.- זה יקרה רק אחרי החתונה.
3. באמת השם שירה לא מקובל במגזר החסידי בכלל. אלא במגזר הליטאי.
4. בחיי היום יום במגזר החסידי השמרני אין כ"כ מצב שגיס וגיסה או חתן וחמות ישוחחו באינטימיות, מה שקורה בסרט זה בהרבה מהסצנות וזה תלוש מהמציאות.
מהי החסידות בסרט?
אני קצת מתקשה להכריע מהי הקהילה החסידית שמוצגת בסרט, ורציתי לשאול בעצתכם. ברור לי שמדובר בקהילה מומצאת, אבל השאלה היא האם מדובר בקהילה מומצאת שבה יש אדמו"ר או לא.
התחושה שלי היא שמדובר באחת מהקהילות הברסלביות, וזאת משלוש סיבות מרכזיות:
– הרב בקהילה לא מתנהג כמו אדמו"ר ממש. היחס של החסידים אליו לא נראה לי, איך לומר זאת, מעריץ מספיק.
– הגיבורה הראשית, לקראת סוף הסרט, פונה בתפילה אישית אל הקב"ה שנשמעת כמו מונולוג ברסלבי.
– רמה בורשטיין, הבמאית, היא בעצמה מברסלב (אבל היא חוזרת בתשובה, והמשפחה בסרט – לא).
אני לא בטוח,
אבל זכור לי שיוחאי אומר שהוא הולך לטיש. אם להאמין לויקיפדיה, מדובר בטקס שנערך ע"י אדמו"ר דוקא, כך שאני מנחש שמדובר בחסידות עם אדמו"ר בראשה.
גם בברסלב יש טיש.
למשל: http://www.youtube.com/watch?v=lQtZxEs_69Q. וגם, להבדיל, כאן.
בקיצור, בחסידות ברסלב אין אדמו"ר במובן המקובל של המילה, אבל דווקא בגלל זה חלק מהחצרות/זרמים כן רואים את הרב שלהם כאדמו"ר (מסוג כזה או אחר).
אם כך,
אני מניח ששאר הסימנים מורים לכיוון הברסלבי (כשהם נמצאים אצל האדמו"ר הוא גם מצטט משהו של רבי נחמן מברסלב. לא בטוח אם זה אומר משהו).
אם זה עוזר במשהו,
שאלתי חבר חרדי (שאינו משתייך לחסידות כלשהי, אם יש חשיבות לפרט המידע הזה) והוא אמר שהוא לא יכול להכריע. לטענתו, יש בסרט ערב רב של סגנונות שלא מתקיים בשום חסידות שהוא מכיר. כשהעליתי את האפשרות הברסלבית הוא אמר שזה יכול להסביר הרבה דברים מהצד הנשי של הסרט (וגם הציטוט של דברי רבי נחמן מברסלב ע"י האדמו"ר תומך בזה, לדבריו), אבל לא מאד מסתדר עם חלק מהתנהגות הגברים המופיעים בו (ביקשתי ממנו להסביר למה, אבל כל מה שקיבלתי היה בליל של מושגים שאני לא מכיר ושל פוליטיקה פנימית שאין לי מושג בה, אז וויתרתי על הניסיון להבין).
הוא, אגב, טען שגם לו צרמו הדיאלוגים, כך שאני שמח לגלות שאני לא היחיד שזה הציק לו.
זה אומר הרבה
כי אדמור"ים מהסוג הנפוץ נמנעים מלחלק עצות והדרכות משמו,כידוע למי שמתמצא בהווי החסידי.
זו קהילה עם אדמור מזכיר את החסידויות היותר שמרניות
כמו ויזניץ או בעלז.
השיחה של הבחורה עם עצמה ממש לא ברסלבית במהותה. כל אישה יהודיה מוצאת את עצמה לוחשת מילים כאלו לה'.
בתור חסידית אני יכולה לומר לך שכמעט לא קיימת הערצה עיוורת לאדמור אלא יותר הערכה עמוקה ואפילו אהבה לאדם הנמצא בראש החסידות. על המסירות שלו, על התורה, על החכמה ועל הלב הענק.
הסרט משקף בהחלט יחסי חסיד אדמור מצויים…
תודה על התשובה.
(ל"ת)
כבוגרת מוסדות חינוך חרדיים, מספר תשובות.
א. השם שירה מוכר בצבורים דתיים וחרדים, ופחות אצל חסידים.
עם זה יש שירה. לדוגמא, מי שנולדה בשבת שמכונה 'שבת שירה' שבה מתארים את שירת הים.
או מי שרצה לתת שרה ונתקל בבעיה עשוי לקרוא שירה.
אישית אני מכירה שירה, שאביה לובש שטריימל. אם כי מגדיר עצמו כחסידי מודרני.(אני מכירה גם אפרת חסידית, וגם יעל.) בקיצור בכל חברה יש כאלו שאוהבים קצת יותר מענין. וגם אצל חסידים.
ב. דקויות. יש קטעי דיאלוג לא אפשריים בין חסידים . (כמו "זה יכול היה להיות קרוב יותר" של יוחאי לשירה).אבל זה סרט. ומלבד זה, רמה בעלת תשובה ומתגוררת בקהילה של בעלי תשובה שמנהלת כאילו חסידות. בניואנסים מסוימים. ולכן שם, למרות לבוש חסידי ואורח חיים חסידי יש פתיחות במובן מסוים, שלא נמצאת אצל חרדי אורגינל. (ואני כותבת את זה לשבח).
ג. קהילה. בקהילה שלידה מתגוררת רמה יש רב בעל שיעור קומה, שמנהל כאילו חצר. אינו אדמור רשמי אבל בקהילה יש קטעים של חסידים, כמו טישים והתיעצות ברב. אבל בנושאים אחרים הם לגמרי לא קהילה חסידית קלאסית. אין כאן ברסלב אלא חיקוי לקהילה חסידית מסוימת (תעינו בגוגל ותמצאו לאיזו קהילה).
ד. ועוד, כן, יש כל מיני דקויות, שמגלים שהדס ויפתח לא חרדים. כנות וגילוי לב, לצד טון משוחרר, או בטחון עצמי בתקשורת או הגדרות שחרדי קלאסי נמנע מהן. למה, כי כך מחנכים. כך ששוב, בסרט מודגש אורח חיים חרדי אבל סוג שחרור מסוים שאופייני פחות.
מקוה שעזרתי.
לשאלות נוספות, תוכלו לשאול.
מלי
סרט בינוני במקרה הטוב
חבל שהקולנוע הישראלי מוצא לנכון להעריך יצירה מוגבלת שכמותו.
צילום יפה ועדין והדס ירון מכמירת לב ובעלת נוכחות מתוקה ורגישה אבל הסרט דורך במקום ומשעמם לא פעם.
הסיפור של הסרט קרה השבוע במציאות
אאל"ט די במדויק. חפשו בגוגל "יוחנן הגר"
אכן
תודה על הפניית תשומת הלב, והנה קישור.
על פי המגיבים מסתבר שזו לא הפעם הראשונה, ומקרה דומה קרה לסבו של אותו בחור (כך שלפי מיטב הבנתי סבתו היא אחותה הקטנה של אשתו הראשונה של הסב).
בשעה טובה ומוצלחת נזכרו להוציא את למלא את החלל ל-DVD
שנתיים לאחר שהסרט יצא לקולנוע, רק עכשיו יצא ה-DVD לחנויות.
למה לקח להם כל כך הרבה זמן?
אני חושש שהתשובה היא משהו בסגנון "כי למי אכפת"
שוק ה-DVD בימינו כל כך זעיר שאף אחד כבר לא משקיע בו הרבה מאמץ.
למי שאין טלויזיה
יש אלטרנטיבה אחרת לצפייה בסרטים ישראלים שלא מוקרנים יותר בקולנוע?
אפילו להוריד אותם באופן לא חוקי אני לא מצליח. כך שבשנים האחרונות אני מרבה לקנות סרטים ישראלים. ורק ישראלים. ואכן "למלא את החלל" היה חסר לי.
ועדיין יוצאים לא מעט DVD חדשים מדי חודש, השוק עוד לא מת
כמעט כל סרט שיוצא לקולנוע יוצא אחר כך גם ל-DVD, בדרך כלל חודש או מספר חודשים לאחר שהסרט יורד מהקולנוע.
בשנתיים האחרונות יצאו המון סרטים ישראלים ל-DVD, סרטים שרבים מהם יצאו לקולנוע לאחר שלמלא את החלל כבר ירד. כך שלא ברור בשל מה העיכוב. איך יכול להיות שלמלא את החלל מ-2012 יוצא באותו זמן בו יוצאים מקום בגן עדן ומבצע חמנייה מ-2014? ועוד מדובר בסרט עטור שבחים ופרסים (כמו פרס אופיר לסרט הטוב ביותר), אז למה התמהמהו?
"למלא את החלל" הופץ בקולנוע (בהצלחה יתרה) באופן עצמאי
כשיש לך את הגב של יונייטד קינג/NMC או לב/התו השמיני קרוב לודאי שהם גם ידאגו להוציא אותו ב-DVD בבוא העת. כשאתה בוחר (או נאלץ) להפיץ סרט באופן עצמאי נראה שהברירות הן או להוציא אותו דרך האוזן השלישית , כמו שעשו מפיקי "המשגיחים", "הנותנת", "המשוטט" ואחרים, או להשקיע משאבים רבים ולהוציא אותו באופן עצמאי כמו שעשו עם "ואלס עם באשיר". אני מניח שאף אחת מהדרכים הנ"ל לא קרצה במיוחד למפיקי "למלא".
אגב, "איגור ומסע העגורים" כבר יצא ב-DVD (בכל זאת, סרט של יונייטד).
אבל לפחות זה נוטע בי תקווה שאולי יצא מתישהו ל-DVD "איגור ומסע העגורים"
לא ראיתי את הסרט הזה בקולנוע וחיכיתי שיצא ה-DVD עד שכבר התייאשתי.
עכשיו מסתבר שסרט יכול לצאת ל-DVD רק שנתיים לאחר צאתו לקולנוע, אז יש עוד תקווה.
הוא שודר ב-yes קולנוע ישראלי לא מזמן,
ויש שם לא מעט שידורים חוזרים אז אני מנחש שזה ישודר שוב.
מי היה מאמין? מסתבר שאני נביא
יצא עכשיו לחנויות ה-DVD של איגור ומסע העגורים.
אם הייתי יכול להישבע הייתי נישבע לכם שלא היה לי שום שמץ של מושג שהולך לצאת DVD של הסרט הזה.
מישהו רוצה שאגלה את העתיד שלו?
נחשפו פרטים על הסרט הבא של רמה בורשטיין
בתוכנית בטלויזיה חשפה רמה בורשטיין פרטים על הסרט עליו היא עובדת בימים אלו שיקרא "לעבור את הקיר" (האם היא בונה תבנית קבועה לשמות הסרטים שלה: "לעשות את המשהו"?).
שוב מדובר באשה, שוב מדובר בדתית / חרדית ושוב מדובר בחתונה.
הפעם היא בחרה להתמקד בבחורה שחזרה בתשובה (בשונה מלמלא את החלל, שם זו חרדית מלידה) שחזרה בתשובה בסביבות גיל 21 ורק בגיל 32 היא עומדת להתחתן אחרי תקופת רווקות ארוכה וניסיונות שידוך כושלים רבים. ואז חודש לפני החתונה הבחור אומר לה שפתאום הוא מרגיש שזה לא זה, שזה לא יחזיק טוב החתונה וכדאי לבטל.
רמה בורשטיין ממשיכה לפרט עוד מהעלילה, אבל אני לא יודע אם כדאי לכתוב או שזה ספויילרים (קצת קשה לסמוך על זה שאם זו הבמאית אומרת זה בטח לא ספויילר, כי היא ממש מפרטת ברמה שגורמת לי לחשוש).
קיצר, זה בגדול.
עכשיו, אני חוכך בדעתי אם כדאי לי להביא לכם את הקישור לדבריה. אין סרטון חתוך של הקטע הזה, אבל יש את התוכנית כולה לצפייה ברשת. אלא שזו לא תכנית על קולנוע. אני מאוד חושש (מתוך היכרותי את אופי הגולשים פה, לפחות רובם) שזה יגרור דיונים לא קשורים בעליל לנושא ורק ייצור פולמוסים מיותרים.
אז אני עוד מתלבט, לכן כרגע לא אביא את הקישור, אולי בהמשך.
הדס ירון לא עושה פה
(כמעט בדיוק) אותו תפקיד כמו בשטיסל?