בכל שנה, קצת לפני שהיא הופכת לשנה הבאה, מתכנסים כל חברי האלמקטעד"א (האקדמיה הלאומית למבקרי קולנוע מטעם עצמם שהם גם דגים אדומים) ומתלוננים על כך שהבטחנו שהפעם נעשה אולי משהו בסילבסטר במקום לכתוב סיכומים. אבל אנחנו לא מוותרים. השנה לא תסכם את עצמה, נכון? אז קדימה.
כרגיל, השורות הבאות – כאן ובכתבות ההמשך – אינן מייצגות את דעת כלל גולשי עין הדג (שבהחלט מוזמנים להביע את דעתם בסקר בחירת סרט השנה של האתר) או כל דבר אחר מלבד את חברי האלמקטעד"א – כלומר, אותי – בלבד. במילים אחרות: זה סיכום אישי לחלוטין. תרגישו חופשי לא להסכים.
דג הזהב לתופעה החיובית של השנה בבתי הקולנוע: הקרנה דיגיטלית לכולם
אני לא מדבר על תלת-מימד, אלא על סרטים שמוקרנים דיגיטלית בדו-מימד. יותר ויותר פעמים קורה לי בקולנוע שאני מגלה שהלוגו של פוקס המאה ה-20, או פרמאונט, או ווטאבר, מוצג באופן חד, בהיר, צלול ועשיר בפרטים: כלומר, אני נמצא בהקרנה דיגיטלית. ובכל פעם מחדש אני נזכר כמה שאני אוהב את זה. הקרנה דיגיטלית היא לא בדיוק חידוש, אבל נדמה שהשנה היא הפכה – לפחות בבתי הקולנוע שאליהם אני הולך – מהחריג לסטנדרט. רוב הסרטים מוקרנים דיגיטלית, בין אם זה בתלת- או בדו-מימד. עכשיו זה כבר נדיר יחסית שאני רואה סרט שמוקרן מפילם, ופתאום נזכר בשריטות, בתמונה הקופצת ובפוקוס הלא מושלם. ועם כל הכבוד לנוסטלגיה, זה גורם לי לשמוח שאני חי בעתיד. נחמד פה.
דג מלוח בתחום ההפצה: תלת-מימד או כלום (שוב)
התרומה הצנועה שלי לגל המחאות החברתיות והצרכניות של הקיץ היתה המחאה נגד כפיית התלת-מימד (כאן, וכאן, וכאן). זה נושא שקיבל כבר את אותו הדג המלוח בדיוק גם בשנה שעברה, אבל השנה הפך ליותר גרוע: אין שום סיבה שסרט כמו "שודדי הקאריביים: זרמים זרים", שמוקרן בעשרות בתי קולנוע בארץ, יוקרן אך ורק בתלת מימד, ויאלץ את כל הצופים לשלם יותר על הכרטיס בין אם הם מעוניינים בו או לא. האם המחאה עבדה? האמת, אני לא יודע. המפיצים טענו שהם קלטו את העניין. את "הארי פוטר 7ב" קיבלנו גם בדו-מימד, וטוב שכך; אבל סרטים אחרים עדיין מופצים רק בתלת, או מופצים בדו-מימד רק בדיבוב לעברית. לפעמים אלה תנאי השוק שמכתיבים את המצב הזה – אבל לא תמיד זה תירוץ. צריך לחכות ולראות איך יופצו שוברי הקופות של 2012. מפיצים יקרים, את "הנוקמים" אין לי שום רצון לראות בתלת, הבנתם?
דג מלוח לשם העברי הגרוע של השנה: ז'טאם איי לאב יו טרמינל
כרגיל, היו שמות מביכים השנה ("מיליארד סיבות לשוד"), והיו שמות גרועים עם סיבה טובה ("החתול של שרק" נועד להפריד את הסרט מסרט "החתול במגפיים" אחר, ו"בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק" סבל מחטאי העבר של הסרט הראשון), ורוב התרגומים הגרועים פשוט לקחו שמות סבירים לגמרי והפכו אותם למשעממים ("הבונה" שהפך ל"החיים הכפולים של וולטר", ו"בוקרים וחייזרים" שהפך משום מה ל"הפלישה למערב").
אבל במפתיע, הסרט בעל השם העברי הגרוע של השנה הוא סרט ישראלי. "ז'טאם איי לאב יו טרמינל" הוא לא תרגום נוראי, הוא שם נוראי מראש. יו נואו וואט איז רילי אנויינג? וון פיפיל טריי טו רייט פוריין לנגוויג'ס אין היברו לטרס. איט איז רילי הארד טו אנדרסטנד! איז איט א וונדר נובודי וונט טו סי דיס מובי? מייבי דיי פרפרד טו ווץ' מוביס לייק "הארי פוטר אנד דה דתלי האלווס פארט 2".
דג הזהב לשם העברי המוצלח של השנה: קשה על הבוקר
זה אולי נמוך, אבל ככה זה היה גם במקור ("Morning Glory"). וזה, האמת, די מצחיק.
דג הזהב לפוסטר הטוב ביותר: עליית האביר האפל
מתוך התגובות לפוסט על הפוסטר, 12.7:
"פוסטר די משעמם, לא רואים בו כלום חוץ מכמה גורדי שחקים מטים ליפול ועדיף שכך, הם מכוערים" – חתול מפוספס, 10:17
"פוסטר גאוני." – חתול מפוספס, 10:21
כן, לפעמים לוקח זמן לקלוט את זה.
גם הפוסטרים של "נערה עם קעקוע דרקון", "הנדל האנושי 2" ו"בלתי נשכחים 2" (ואחרים) היו אחלה.
הדג המלוח לפוסטר הגרוע של השנה: אקס-מן: ההתחלה
מסוג הדברים שעליהם אפשר רק לשאול: איך זה קרה? בעולם שבו מעריצים חובבים יוצרים פוסטרים שנראים מקצועיים לחלוטין, כמה כבר היה קשה למצוא מישהו שתמורת כמה שקלים יעשה משהו יותר טוב מ… זה?
הדג המלוח לז'אנר המאכזב של השנה: אנימציה
אחרי ששנים קודמות היו עמוסות בסרטי אנימציה מעולים, השנה היתה שוממה כמעט לחלוטין. פיקסאר הביאו את הסרט הכי גרוע שלהם אי פעם ("מכוניות 2"). דרימוורקס ייצרו עוד שני סרטים סבירים ("קונג פו פנדה 2" ו"החתול של שרק"). סרט האנימציה המוצלח של השנה, בקלות, הוא "רנגו" של גור ורבינסקי – אבל זה בעיקר משום שהתחרות היתה אפסית.
דג הזהב לז'אנר המצטיין של השנה: פריקוולים
בתחילת השנה, עצם הרעיון שפריקוולים יכולים להיות טובים היה נתון לויכוח. יש הרבה טיעונים מוצלחים לכך שפריקוול הוא רעיון פגום מטבעו, וזה מסביר למה עד היום היה קשה מאוד לחשוב על פריקוול אחד ויחיד, בכל ההיסטוריה, שהיה מוצלח (כן כן, "אינדיאנה ג'ונס 2". אתם נורא חכמים). אבל השנה הגיע "אקס-מן: ההתחלה", ועוד לפני שהספקנו להגיד "היי, זה לא היה רע בכלל!" הגיע גם "כוכב הקופים: המרד" וסגר את העסק. כן, אפשר לעשות פריקוולים טובים. צריך רק לדעת איך.
פרס דג הבז' לסרט הבינוני של השנה: סנגור במבחן
זאת לא משימה קלה, להיות בינוני. רוב הסרטים נופלים לאחד משני התהומות, הופכים לגרועים מצד אחד או למעולים מצד שני. צריך לעבוד קשה כדי להישאר בדיוק על הגדר, להצליח לא להצטיין ולא להסריח בשום תחום, ליצור סרט שנמצא בנקודה המדויקת שבה אי אפשר לומר שהוא רע בשום צורה, אבל גם לא טוב, ולהיעלם מהזכרון עוד לפני שהקרדיטים עולים. "זהות לא ידועה" ו"ריו" הגיעו די קרוב, אבל בפרס הסרט הבינוני של השנה זוכה "סנגור במבחן", סרט שעוסק בסנגור, שככל הנראה נמצא במבחן כלשהו, אני לא ממש זוכר.
דג הזהב למילת השנה: מצודתו
הדג המלוח לתלת-מימד המיותר של השנה: שודדי הקאריביים: זרמים זרים
עידן "התנגשות הטיטאנים" כנראה עבר, לשמחתי. היום, גם כשסרטים מצולמים בדו-מימד ומועברים לתלת-מימד בפוסט-פרודקשן, זה לא נראה נורא. "תור", למשל. או "קפטן אמריקה", או "הצרעה הירוקה". התלת-מימד באף אחד מהם לא ממש מפריע, אבל גם לא מוסיף כלום, פרט למחיר.
גם במקרה של "שודדי הקאריביים: זרמים זרים", התלת-מימד בסדר, עקרונית, אבל יש בעיה: הוא מכהה את התמונה. ומה לעשות, "שודדי הקאריביים" חשוך מאוד מלכתחילה, כך שאם במקרה נפלתם על מקרנה טיפה עייפה, היה לכם מזל אם הצלחתם להבין מה קורה על המסך. על התענוג הזה אתם מתבקשים לשלם אקסטרה, או להישאר בבית, כי דו-מימד – אין. אבל כבר דיברנו על זה.
דג הזהב לתלת-מימד הטוב של השנה: סאנקטום
"סאנקטום" הוא, איך לומר, לא סרט טוב. ממש לא. העלילה צפויה והשחקנים איומים והדיאלוגים מגוחכים, אבל הולי שיט, כמה שהצילום בתלת-מימד נראה טוב. זה לא תלת שנוסף לסרט בדיעבד: הוא צולם במקור, בחללי מערות צפופים ומעל לג'ונגלים מדהימים, בתלת-מימד, וככה צריך לעשות את זה. רק בשביל הנופים והקלוסטרופוביה היה שווה לראות את הסרט. (גם התלת ב"יעד סופי 5" היה כיפי).
ואם כבר על סרטים כאלה אנחנו מדברים:
הדג המלוח מצופה הזהב לסרט הגרוע הכי יפה של השנה: סאקר פאנץ'
"סאנקטום" הוא מועמד ראוי כאן. גם "בני אלמוות" היה שטותי ומשעמם לחלוטין, פרט לויזואליה המגניבה. "עץ החיים" לא היה בדיוק סרט, והוא נראה נהדר. אבל כשמדובר בסרטים מחורבנים שנראים מדהים, אין מי שיכול על זאק סניידר. "סאקר פאנץ'" הוא ערמת בולשיט יומרני מנופח, נצלני, מטומטם ומעצבן. והוא כל כך יפה. ענקים, דרקונים, צפלינים, אמילי בראונינג עם חרב סמוראי, אש ותמרות עשן: הסרט הזה יגרום לעינים שלכם לזעוק מאושר בעוד המח יצעק מכאב.
דג הזהב לסרט המדכא של השנה: הדרך
התחרות היתה קשה ביותר. "האישה ששרה" ו"בלו ולנטיין" הם, כל אחד בדרכו, מדכאים טילים. אפילו "מלנכוליה" – סרט שבהחלט אינו עליז, כפי שאפשר ללמוד מכך שקוראים לו "מלנכוליה" – מפסיד את הקרב על התואר ל"הדרך", ההתגלמות הקולנועית של לנעול את עצמך בשרותים ולבכות. העובדה שהסרט הזה הגיע לארץ באיחור של שנתיים מדכאת בפני עצמה.
עד כאן החלק הראשון של הטקס. בהמשך: פרסי דג זהב ודג מלוח לטריילר הטוב ביותר, לשחקן הטוב ביותר, הפתעות, אכזבות, וגם 15 הדקות המצטיינות של השנה.
ראיתי את "הדרך" ואת "book of Eli" בהפרש של כמה ימים,
ובהחלט אפשר לסכם אותם ככה: "Eli" הוליוודי ומופרך, בעוד ש"הדרך" מציאותי ומדכא.
אני לא גאה בזה, אבל לפעמים אני מעדיף קצת מופרכות…
"דג הזהב למילת השנה: מצודתו"
ל… לא… לא ממש הבנתי…
כנ"ל :( העם דורש הסבר!
(ל"ת)
בתור אחד שראה את הסרט לפני מספר חודשים,
בחיים לא הייתי זוכר את זה.
תודה על התזכורת!
נו באמת!
אי היה אפשר לתת את הפרס למילה "צללים" ואז כולם היו מבינים?!
את "צללים" דווקא לא הבנתי
(ל"ת)
שרלוק הולמס: משחק הצללים
משימה בלתי אפשרית: קוד הצללים
ושניהם מוקרנים עכשיו
אפשר גם ל Rise
גם היה בשם של אחד הסרטים הטובים של השנה ('כוכב הקופים') וגם בשם של הסרט הכי מצופה של שנה הבאה (אבל הפרסום שלו התחיל השנה P: ).
לא יכולת לכתוב את שם הסרט המספוילר?
אוף
התכוונתי בסימון הספוילרים - "ספוילר ל..."
(ל"ת)
ואללה.
מעניין ןעם יש לו בן חוקר תלמוד (או פילולוג, או גם וגם)
לפרופ' גולדברג הנ"ל יש רק בנות.
(ל"ת)
ענק, אני מפיץ את הבשורה.
(ל"ת)
אנימציה זה לא ז'אנר.
זה אפילו לא מדיום.
זו, בפשטות, טכניקה שונה ליצירת סרטים, מקבילה לצילום.
אני מהמר בזהירות שר. פיש יודע את זה.
אחרי הכל, הוא מהאקדמיה.
טכנית אתה צודק, פרקטית אתה טועה.
אנימציה זו רק טכניקה, זה נכון, אבל זו טכניקה שנעשים בה בעיקר בעיקר סרטים מזן מאוד מסוים. כמובן שאפשר לחשוב על דוגמאות סותרות, וכמובן שזה נכון בעיקר בהוליווד, אבל סרטי אנימציה נוטים להיות מוכווני ילדים (או לפחות נגישים לילדים), קומיים, חמודים, שטותיים ופנטסטיים במידה זו או אחרת. ביום שתצא, למשל, דרמה רומנטית מסורתית (לא בין גמדי גינה, רובוטים או חיות חמודות) באנימציה והיא לא תיראה כמו ניסוי אוונגרדי, אולי תהיה לך נקודה יותר מבוססת.
ואף מילה על "ואלס עם באשיר".
מעשית אתה טועה.
נראה לי שהבעיה עם ההגדרה של אנימציה כז'אנר היא בדיוק זה. אין הרבה סרטי אנימציה שאינם סרטי ילדים ולכן אנשים רגילים לראות סרטי אנימציה כסרטי ילדים. מה שגורם לזה שקשה לשנות את התפיסה של אנשים של אנימציה כמיועדת "לילדים".
וזאת טעות.
ואף מילה על ואלס עם באשיר.
באמת.
בלי שום מילה על ואלס עם באשיר
היום יצא לי לראות בטלוויזיה את "סאות' פארק הסרט" – סרט שאם הילדים העתידיים שלי היו צופים בו, הייתי פותח מלחמת עולם שלישית עם ארה"ב.
חה!
i see what you did there!
המון אמהות בארה"ב יצאו להפגין כי סאות'פארק היה כל כך גס (ושנון מעבר לראש שלהן) אני חושב שהנבואה שמגשימה את עצמה מהסרט הזה היא הגאוניות שבו
הבעיה היחידה שפגמה בנבואות של הסרט
זה שלקנדה ממש לא היה אכפת…
בדיוק.
מה שכן, בשנים האחרונות פיקסאר התחילה לשנות את הסטיגמה הזו.
היו גם עוד סרטים מהשוליים שלא בדיוק ניסו להתאים את עצמם לילדים, כמו "משפחת סימפסון", "ביוולף", "9", "קורליין", "רנגו". גם סרטי וסדרות אנימה נהיים יותר ויותר פופולארים, וסדרות אמריקאיות שמחקות את הסגנון כמו "אווטאר" האהודה. אני חושב שבעתיד הלא רחוק הסטיגמה תשתנה לגמרי.
אה, וכמובן גם סרטי אנימציה זרים לא יפנים
כמו… "ואלס עם באשיר"!
הדרך עוד ארוכה
כולי תקווה שאנימציה (על כל סוגיה) תגיע למעמד שיש לה ביפן, הדרך עוד ארוכה.
אני אהיה מאושר לראות סוף-סוף סרט אנימציה תוצרת הוליווד שהוא לא אוטומטית סרט "feel-good".
"נסיך מצריים" היה סרט feel-good?
"הגיבן מנוטרדם" היה סרט feel-good?
"קורליין" היה סרט feel-good?
"רנגו" היה סרט feel-good?
"ביוולף" היה סרט feel-good?
סרטים כאלה כן נעשים תוצרת הוליווד, זו פשוט לא הנורמה. אנחנו מקבלים בממוצע סרט אחד כזה פעם בכמה שנים. אבל יש כאלה. אני רק מקווה שלאט לאט יתחילו להיות יותר סרטים כאלה מהאולפנים ששולטים בתחום. העובדה שדרימוורקס אנימיישן התחילו לעבוד עם גיירמו דל טורו והם הולכים לעבד סרט אימה קצר גם מעודדים.
כן, כן, כן, כן, כן.
(ל"ת)
בייוולף הוא לא סרט feel-good.
(ל"ת)
ושאר הסרטים שנתתי כן?
"נסיך מצריים" ו"הגיבן מנוטרדם" אפילו לא טורחים להעמיד פנים שהם סרטי ילדים או קומדיות והסוף שלהם הוא לא בדיוק סוף טוב הכל טוב אלא יותר מתוק חמוץ כזה. לא ממש פיקסאר.
שלא לדבר על "קורליין", סרט אימה, או "רנגו" שהוא סרט… אה, מוזר.
כן, נדמה לי שכן.
אבל אני לא זוכר אותם מספיק טוב בשביל להתווכח על זה. לעומת זאת, 'בייוולף' מדכא פחות או יותר מתחילתו ועד לסופו.
אני לא מסכים.
קורליין הוא לא סרט אימה. כן, הוא מפחיד יותר מסרט הילדים הממוצע היום, ודי מקריפ ומדכא אבל זה קורה רק אם אתה באמת מסתכל על הסרט אחרי שנות נסיון בצפייה בסרטים. ילדים לא רואים את זה, הם מתרכזים בדברים שעל פני השטח.
את הגיבן מנוטרדם אני זוכר שאהבתי מאוד כשהייתי ילד. פחדתי הרבה יותר מהיפה והחיה והוא גם דיכא אותי יותר, ורק כשהתבגרתי התחלתי לראות את הנושאים הבוגרים שהוא מדבר עליהם. כנ"ל נסיך מצרים. ההגדרה ש-אא נתן בתחילת הדיון מגדירה טוב מאוד את כל הסרטים האלו; " סרטי אנימציה נוטים להיות מוכווני ילדים (או לפחות נגישים לילדים), קומיים, חמודים, שטותיים ופנטסטיים במידה זו או אחרת."
בעיקרון, אם נחזור לטופיק של הדיון, אני רואה את הסרטים האלו כיוצאי דופן בכך שניסו למתוח קצת את גבולות "ז'אנר" האנימציה, אבל לא פרצו אותו. קורליין ניסה לעשות זאת קצת יותר מהגיבן והנסיך, אבל באופן עקרוני הם לא שינו את התפיסה.
מצד שני, אני כן רואה סרטי אנימציה שחרגו מהמוסכמות. ביוולף כמו שאמרת, למרות שהוא ניסה להסתיר את היותו אנימציה, ולכידת תנועה זה לא אנימציה בכלל (האקדמיה אמרה). סאות' פארק ומשפחת סימפסון כמו שאמרת. אבל הבעיה היא לא עם הסרטים, היא עם הקהל. ברגע שיוצא סרט אנימציה שרוצה לחרוג מגבולות ה"ז'אנר" הקיים, הוא יוצא קירח משני הצדדים. הוא מפסיד את הילדים כי הסרט לא מיועד אליהם. צעירים לא הולכים לקולנוע לראות אנימציה (הקהל של עין הדג זה לא דוגמא), ומבוגרים עדיין בתפיסה שכל אנימציה היא לילדים. הסרט שהכי מייצג את הדוגמא הזו לדעתי הוא 'מפלצת של בית'. הוא לקח את המדיום הזה וניסה ליצור סיפור אימה לבני נוער (בסגנון ספרי צמרמורת). לא משהו שיגרום להתקפי לב או סיוטים, אבל שונה משאר סרטי האנימציה. הוא נכשל, למרות שלדעתי היה מצויין.
קבל ח"ח על מפלצת של בית.
הייתי בטוח שלא הרבה אנשים זוכרים אותו. סרט חמוד ומגניבוללא ספק אחד מסרטי האנימציה האהובים עלי.
...
1) "קורליין" זה סרט אימה. הוא מתנהג כמו סרט אימה, הוא מרגיש כמו סרט אימה, זה שהוא יותר לילדים ושהוא לא נשען על הפחדות "בוו!" מהסוג הזול ביותר כל הזמן לא הופך אותו ללא אימה.
2) קורליין גם לא באמת הצליחה יותר מהנסיך והגיבן, כי זה בכל זאת היה סרט ילדים בסופו של דבר, בעוד הגיבן והנסיך הם לא סרטי ילדים. זה שהם מצוירים ויש בהם שירים זה טוב ונחמד, אבל חוץ מזה הם ממש לא מרגישים "ילדותיים". הם בהחלט לא מנסים להתאים לתיאור שנתת (הם לא חמודים, הם לא שטותיים, הם לא קומיים והם גם לא פנטסטיים במידה ניכרת מדי. לפחות הגיבן לא).
3) ברור שהם לא הצליחו לשנות את איך שרוב האנשים תופסים אנימציה כמשהו ילדותי. אנחנו עוד לא שם. בעיקר כשאין הרבה סרטי אנימציה בוגרים שמופצים בארה"ב כל שנה. אבל אני מאמין שזה עוד יקרה.
ויותר מסרטי אנימציה, אלו דווקא סדרות מצוירות כמו "זים הפולש", "בובספוג" ו"אווטאר" שמקדמות אותנו לשם יותר. כשגם קהל נרחב של מבוגרים מוצא עניין בסדרות האלה.
4) לכידת תנועה זה כן אנימציה, לא ממש אכפת לי מה האקדמיה אומרת.
5) גם אני חיבבתי את "מפלצת של בית"
ההערה על לכידת תנועה הייתה בדיחה, למקרה שלא הובנתי.
גם 'מפלצת של בית' נעשה בלכידת תנועה.
קורליין הוא לא סרט אימה. האנימציה בו מקריפה (כי זה הסגנון של הבחור), אבל הוא לא אימה, לא מתנהג כמו אימה, לא מנסה להפחיד כמו אימה. 'חתונת הרפאים' של ברטון התנהג ביותר אימתיות ממנו.
(אשמח להרחיב את הדיון על הסרט הספציפי הזה בדף הביקורת).
אני גם לא מסכים לגבי 'הגיבן' ו-'נסיך' אבל עכשיו רק הצלחתי לתרגם את זה למילים. אלו סרטים שמתעסקים בנושאים בוגרים יותר מסרט הילדים הממוצע, אבל בולמים את עצמם ואף מוסיפים אלמנטים שיתאימו לילדים ולאו דווקא לאווירת הסרט על מנת להתאים לז'אנר. את הנושאים הבוגרים שאני ואתה רואים בסרטים האלו (בגידה באח, משיכה מינית ונקמה) היוצרים מעלים ברמיזות ולא מתעסקים בהם על מנת לא להעכיר את האווירה הטובה של הסרט שצריכה להישמר בשביל הילדים.
לגבי הנקודה האחרונה אני מסכים איתך לחלוטין. בהודעה הקודמת משום מה שכחתי לציין את זה, אבל כמו שאמרת המהפיכה תבוא (והגיעה במובנים מסויימים) מסדרות טלוויזיה. הקהל הרבה יותר סקרן, והיוצרים מעזים יותר. כמו שאמרתי 'משפחת סימפסון' ו'סאות' פארק' הם שני סרטים שהצליחו להביא קהל בוגר לסרטיהם בגלל בסיס המעריצים שהם לקחו מהטלוויזיה. אולי ברגע שנראה הרבה סרטים מבוססי סדרות אנימציה, הוליווד תרשה לעצמה להיות תעוזנית גם בסרטים מקוריים.
וסרט אחר שנזכרתי בו עכשיו, שאומנם היה מצוייר אך לא נועד בכלל לילדים, הוא 'שר הטבעות'. בלי שום קשר שהוא היה סרט גרוע לחלוטין, הוא לא התקרב לשום אלמנט שהזכיר את "ז'אנר האנימציה'.
רעמסס
(אני מצטערת שאני קטנונית, אבל ממש מפריע לי שאתה כותב את שמו "ראמסס", כאילו אתה מתרגם מאנגלית…)
ואגב, אני מסכימה איתך באופן כללי – פעם בשנה שנתיים יש סרטי אנימציה שאינם מיועדים לילדים – אבל לא הייתי כוללת את "נסיך מצרים" ברשימה. לא הרגשתי כמוך כשצפיתי בו. אמנם זה לא סרט דיסני מתקתק עם נסיכות וחיות מדברות, אבל לדעתי זה רחוק מלהיות סרט אפל, יש לו מבנה די קלאסי וסוף טוב וכל זה. הדרמה סביב סיפור משה ורעמסס המנוכרים אינה חריגה, הרי ב"מלך האריות" וב"במבי" יש טרגדיות עצובות מזו.
ובעניין הסטיגמה על אנימציות, עוד עניין שצריך לקחת בחשבון, הוא שסרטים כמו "קורליין" אוכלים אותה בגלל שיווק כושל. מפרסמים אותם כסרטים לילדים, ואז הזאטוטים יוצאים מפוחדים וההורים יוצאים מאוכזבים, כי הם לא הבינו שזה לא בשבילם.
עוד סרט לרשימת האנימציות האפלות – אם כי לא הוליוודי – "שלישיית בלוויל".
נכון.
בהגדרה המדויקת של המונח, אנימציה זה לא ז'אנר, ולמעשה גם "פריקוולים" לא. השימוש במילה הזאת בטקס הוא במובן רחב יותר (או במילים אחרות: לא מצאתי מילים אחרות).
ולמי שיש גישה לכתבי-עת אקדמיים, יכול לקרוא מאמר שלי
שעוסק (גם) בשאלה הזאת
http://www.jstor.org/pss/10.5406/jfilmvideo.63.2.0003
איך שהתגעגעתי לסיכומי השנה של רד פיש
ובחיי שהתלת ב"זרמים זרים" היה בזבוז משמים של כסף, ואת האפקט היחיד בו אשכרה יוצא משהו מהמסך- ספיילרו בטריילר.
ואם אנחנו כבר פה, הלינקים ל2 הפוסטרים הראשונים לא עובדים.
אהבתי רד
תמשיך :)
מדכא
במשך כל הקריאה הנהנתי לעצמי בפחות או יותר הסכמה, עד הקטגוריה של הסרט המדכא של השנה.
למעשה, אני לא חושב שיש פה מאבק על התואר, הדרך היה סרט כל כך מדכא שלבכות במהלך הסרט לא היה חריג בכלל.
ולמען האמת אני חושב שגם מגיע לו תואר על נאמנות יחסית לספר, עם כי הוא הצליח להיות אפילו יותר מדכא מהספר.
מסכים עם הרוב
זה נראה ממש כמו תגובת התארים שלי בכתבת בחירת סרטי השנה :)
לדעתי העברות הגרוע של השנה צריך ללכת ל'ג'ננה בסוואנה'. מה האנשים שם עישנו כשהם הגו את זה? היו עוד כמה עברותים שלא מתתי עליהם, כמו 'איך להפטר מהבוס'. השם האנגלי יותר משעשע, אבל היי, יכל להיות גרוע יותר ('הבוס מת מצחוק' או משהו איום כזה). גם 'השכונה VS חייזרים' קצת מוזר.
מסכים לגבי הפוסטר של TDKR. הוא הדסקטופ שלי, המסך שלי בפלאפון, וכו'. פשוט, אך גאוני.
'שודדי הקריביים – זרמים זרים' הוא בעצמו סרט מיותר, לא רק התלת מימד.
לדעתי התלת-מימד הטוב של השנה הולך ל'מרדף עצבני'. הוא ו'יעד סופי' עשו את השימושים המוצדקים היחידים בתלת מימד השנה.
סאקר פאנץ' הוא באמת כמו מאכל מגעיל שארוז מאוד יפה.
וכן, הדרך אכן סרט מדכא. יש ווב-קומיקס בשם Multiplex (על קולנוע והעבודה בבית קולנוע, מומלץ). באחד הסטריפים שם רואים מישהו עומד מחוץ להקרנה של 'הדרך' ונותן חיבוקים לאלה שיוצאים מהסרט. עצוב כמה שזה נכון.
הפתיחה של ההודעה שלך
נראית כאילו אתה רומז שרד העתיק ממך את הפורמט. אז לא – זה אתה שהעתקת.
לא רמזתי כלום
כוונתי הייתה שרוב הבחירות שלו כאן דומות לאלה שכתבתי שם, זה הכל. כתבתי את התגובה ההיא סתם בתור תוספת ולא 'פורמט', ולא 'העתקתי' דבר. חבל שאתה פותח את השנה בתוקפנות כזאת.
גם אני לא חשבתי שרמזת את זה
אתה בסדר, זאת זכות להסכים עם רד פיש!
ושנאוצר…
מה קורה איתך?
תהיה נחמד
כן, יכולתי להגיב בטון קצת יותר נחמד. מצטער
(ל"ת)
אם כבר מדברים על זה,
מה שבאמת מוזר בתרגום של "השכונה VS חייזרים", זה של"Cowboys & Aliens" קראו "הפלישה למערב".
התלת של השנה
את "סאנקטום" לא ראיתי, אך לדעתי "שלושת המוסקטרים" בהחלט צריך להיות ראוי לפחות למועמדות. בעולם שבו האפקט היחיד של התלת הוא להכהות את המסך, "שלושת המוסקטרים" היה הסרט היחיד השנה שבו באמת יצא לי להבחין בתלת וליהנות מהאפקט.
הפוסטר הטוב – גאוני! אני חושב שהשורה הזו צריכה להיות מודפסת על הגרסה העברית.
הפוסטר הרע – אוי ואבוי לי. זה, כאילו, אמיתי הדבר הזה? איפה פרס הדג על שימוש מוצלח ביותר ב MS paint?
חוץ מזה – מחכה לחלק השני.
דעותיי על שלושת המוסקטרים
הסרט עצמו היה באמת סרט אקשן חביב וכיפי, אבל אני כבר לצערי לא מצליח להתרכז בתלת מימד כי זה פשוט נהיה מאוד בנאלי.
זה נכון שבסרט הזה זה היה טיפה יותר אפקטיבי מאחרים ( ע"ע הארי פוטר, שבו התלת מימד לא הוסיף כלום לסרט ).
צריך להמציא כבר משקפיים שלא מכהות את הסרט ב30% :|
תגידו
אני פספסתי או שהסיכום של 'מכסחי הקופות 3' לא עלה עדיין?
דבר מוזר מאוד קרה במכסחי הקופות
התוצאות הסופיות של סוף השבוע הקודם עוד לא פורסמו. אולי זו תקלה, אולי חלק מהאולפנים יצאו לחופשת כריסטמס ארוכה, לא ברור לי – אבל פשוט אין תוצאות. זה לגמרי לא היה בתכניות שלנו, ואפרסם את תוצאות הסיבוב האחרון של המשחק ברגע שאדע מהן.
לפי השמועה התוצאות יתפרסמו ב-3 לינואר.
(ל"ת)
מילת השנה לא צריכה להיות 'הדרה'?
(ל"ת)
לא
מילת השנה פשוט מושלמת.
בדיחה. לא מוצלחת אני נוכח לדעת.
(ל"ת)
אני דווקא חושב שז'טאם איי לאב יו טרמינל
זה שם מאוד יפה. כל מי שאוהב את מאיר אריאל יאהב לדעתי.
אני לא בטוח מה הקטע עם "ז'טאם איי לאב יו טרמינל"
אבל קשה לפסול את זה שמדובר באפקט מכוון. גם בשיר שממנו זה לקוח (טרמינל לומינלט), הפזמון שכל כולו בשפה זרה עומד בניגוד לשיר שהוא מאוד, מאוד בעברית. לכתוב את השורה הזו בעברית נראה הדבר המתבקש.
אני מת על הטקסים האלה!
אני ארמוז לכל הניוביז של האתר שאם הם חושבים שהחלק הראשון של הטקס הזה מגניב, אז הם עוד לא ראו כלום.
אני מסכים בערך עם הכל, חוץ מעל השם העברי הטוב ביותר. לטעמי, ואני יודע שאני בדעת מיעוט פה, הפרס היה צריך ללכת ל"קר עד העצם". אני מוריד את הכובע בפני האיש שהצליח לקחת שם לועזי לא ניתן לתרגום שיכול לשמש גם כסלנג לזקפה, ולהפוך אותו לשם יצירתי וברור בה בעת, שמצליח לתאר במדויק את התחושה שהסרט מעביר לך. ח"ח.
הסרט עושה לך קשה על הבוקר?
פשש, כנראה שאתה באמת בדעת מיעוט פה.
(Ba-Dum Tss X2)
לא מסכימה עם הביקורת על השם איי לאב יו טרמינל,
נכון, מילים בתעתיק נראות מזעזע, אבל המשפט הזה הוא כבר קאנוני לחלוטין בחברה הישראלית, בזכות השיר, כך שבמקרה הזה הוא מתפקד כמעט על תקן משפט עברי רגיל.
הקרנה דיגיטלית לגלובוס
אני מחבב במיוחד את ההקרנה הדיגיטלית בגלובוס: ברשת שהעובדים שלה נראים כאילו הם מעדיפים לבלוע קופסת נעצים מאשר לבוא לעבודה (ובאמת שאני מרחם עליהם), כל דבר שמצמצם את היכולת שלהם לפגום בחוויית הצפייה שלי הוא מבורך ביותר. ככה גם אם המקרין עסוק בשיחה ערה עם המזנונאית והסדרן הקרוב נמצא באקפולקו, הסרט בפוקוס ועם סאונד טוב.
הו!
לאט לאט יתכסה כל העמוד הראשי בפוסטים עם לוגו 2011. רעיון עיצובי מקסים וכמו תמיד כיף לקרוא את הסיכומים שלך.
נילי, נורא נחמדה על הבוקר משום מה. :)
סנגור במבחן בחירה מושלמת
הסרט עשוי טוב, העלילה זורם ומעניינת, המשחק של מתיו מקונוהי מעולה, יש מתח, יש דילמות מוסריות, יש ביקורת על שיטת המשפט בארה"ב. הכל סבבה, אבל יום אחרי הצפיה, כבר לא זכרתי חלקים גדולים מהסרט. מה שמראה שגם סרט שעושה הכל נכון, יכול להותיר רושם אפסי.
לגבי הסרט המדכא של השנה, לא ראיתי את "הדרך" ונשברתי באמצע הספר. לכן, הבחירה שלי הייתה הולכת ל"בלו ולנטיין". הסרט דווקא מתחיל בסדר, אבל לאט לאט נוצרת תחושה מאוד מעיקה של כניסה למבוי סתום. זה לא סרט גרוע, ממש לא. הוא פשוט נותן איזו תחושה של "יודעים מה? שכחו מזה, הכל אותו חרא."
אינדיאנה ג'ונס 2 הוא פריקוול?
(ל"ת)
טכנית
בתחילת הסרט יש כתובית שממקמת את העלילה בשנת 1935, בעוד "שודדי התיבה האבודה" התרחש ב-1936. הכתובית הזאת היא הדבר האחד והיחיד שהופך את הסרט לפריקוול, למועד ההתרחשות אין שום משמעות אחרת, ובכל זאת במשך שנים זאת היתה הדוגמה היחידה לפריקוול מוצלח (יחסית).
"הסנדק 2".
(ל"ת)
כן, זה בדיוק הקטע שבו מישהו מזכיר אותו.
אני זוכר את הדיון הזה בעל פה.
"והמקדש הארור" נחשב סרט טוב?!
זה אחד הסרטים הגרועים ביותר שראיתי, לא רק ביחס לשאר סרטי הסדרה.
אני דווקא מעדיף לב שלוף על לב שבור.
ולראיה, תגובתם של ילדי סאות'פארק לצפייה ב"אינדיאנה ג'ונס 4":
http://www.youtube.com/watch?v=XGZhOfdcUhk
משום מה
בחלק מבתי הקולנוע הקרנה דיגיטלית עולה שקל יותר. ואני לא נכנס בגלל העיקרון! רק בגלל העיקרון!
העקרון של לא לשלם עוד 3% בשביל מוצר איכותי יותר בעליל?
(ל"ת)
אתה יודע שצחקתי, נכון?
(ל"ת)
שמע, אי אפשר לדעת.
כשיש אנשים שמתלוננים על כך שאין להם קולנוע במרחק הליכה, הכל אפשרי.
אה, לא.
הקרנה דיגיטלית היא מוצר איכותי יותר משום שבתי הקולנוע לא מסוגלים להקרין פילם כמו שצריך. אידיאלית, אין שום הבדל, ומבחינת הקולנוע, הקרנה דיגיטלית היא *זולה* יותר מהקרנת פילם. אז כן, אני חושב שזאת חוצפה מצד בית הקולנוע (גלובוס, תן לי לנחש) לקחת יותר כסף בשביל לא לפשל.
אני חושב שלקרוא ל"כוכב הקופים: המרד" פריקוול זו טעות
זה יהיה כמו לקרוא ל"באטמן מתחיל" פריקוול. זה ריבוט. הוא סותר את שאר הסרטים וזה שמתכננים לו סרטי המשך שבטח יסתרו אותם אפילו יותר מוכיחה את זה עוד יותר.
זה פריקוול לסרט המקורי מ-1968,
אבל ריבוט של הסרט הרביעי בסדרה.
כמו "סטארטרק"
רק שב"סטארטרק" הצליחו גם להפוך אותו לסיקוול איכשהו.
ומתוך ויקיפדיה:
"הסרט, אשר מבוסס במקור על הספר "כוכב הקופים" מאת פייר בול, אינו סרט המשך לקודמו משנת 2001 "כוכב הקופים" בבימויו של טים ברטון, אלא איתחול מחודש אשר מהווה למעשה פריקוול לסדרת סרטי "כוכב הקופים" המקורית."
וואו, ויקיפדיה. בהחלט מקור אמין... :/
זה גם לא באמת פריקוול לסרט הראשון כי סרטי ההמשך (לפי התיאור שלהם מראיונות עם הבמאי והתסריטאים) יסתרו גם את הסרט הראשון.
אוף טופיק קטן אם כבר מדברים על הקרנות
הייתי בהקרנה של מלנכוליה לפני שבועיים בלב 6 (איזה אולם גרוע). בכל מקרה, בכל החלק הראשון של הסרט ההקרנה לא הייתה נכונה – בהתחלה על 3/4 מסך, אחר כך על מסך ורבע, ואז בגודל נכון אבל עם הטיה לימין שגרמה לחלק מההקרנה להופיע על הקיר. לא משנה כמה גרוע המקרין – הוא לא אמור לראות את הבעיות בהקרנה בדיוק כמו כל אחד מהאנשים בקהל?
כדי לפצות את עצמנו, הלכנו אתמול להקרנה של משימה בלתי אפשרית + סצינת הפתיחה של באטמן ב-IMAX בלונדון. קצת כאב הראש מלשבת בשורה החמישית מול המסך הזה, אבל לראות הקרנה דיגיטלית מושלמת בגודל הזה זה אדיר, גם אם הסרט מטופש במיוחד
ההקרנה באיימקס היא לא דיגיטלית.
(ל"ת)
טוב, אז היא כנראה הייתה פשוט טובה מספיק כדי להתעות אותי
בטח כשגורם השחיקה, שהוא הבעיה המרכזית באמצעים אנלוגיים, לא קיים כאן.
*להטעות* כמובן
(ל"ת)
רד פיש- אני לא כותב פה בד"כ, אבל...
אני צופה נלהב של האתר ושל הביקורות, פשוט לא מהמגיבים. נהנה מאוד מהקריאה, ואני חייב להגיד- אם אתה אי פעם מוציא ספר לאור, או עושה מופע סטנ-אפ- מבטיח שאני הראשון לקרוא ולראות. אני פשוט בוכה מצחוק על כל כתבה שלך, והפעם הייתי חייב להגיב. בבקשה בבקשה, תעשה טובה לאנושות, ותוציא ספר. הוא יהיה כ"כ מצחיק, ותמיד יהיה נכון…
וואו. תודה.
סטנד-אפ אני לא עושה, אבל העברתי הרצאה של 11 דקות על בננות לא מזמן, והיא אמורה גם לעלות לרשת מתישהו.
הנה היא:
http://www.youtube.com/watch?v=UPXAvmnMz28&feature=plcp&context=C34ceb5bUDOEgsToPDskIflocmtVK5nhzuZdlo60TH
א. אני מניח שזה בסדר לפרסם את זה, כי כתבת שהיא אמורה לעלות לרשת.
ב. חבל שאין כתוביות; הסאונד (ולא רק בהרצאה שלך) לא משהו והרבה מילים הולכות לאיבוד.
ג. אם זה מעניין מישהו, יש עוד הרצאות קצרות וקלילות בסגנון. חפשו בערוץ ביו-טיוב או גגלו 11:11.
מסקנה: רד פיש שקרן.
הוא כן עושה סטנד אפ.
מגניב!