שמונה עשר מוסקטרים

ג'ין קלי, קיפר סאתרלנד, אוליבר ריד, צ'רלי שין ועוד: היסטוריה של "שלושת המוסקיטרים", מ-1921 ועד הסדרה המצוירת המזעזעת

כאילו שלא ידעתם: הגירסה של "שלושת המוסקיטרים" שיצאה השבוע לקולנוע היא לא הגירסה המוסרטת הראשונה של הספר. בדף ויקיפדיה שמוקדש לעיבודים לקולנוע ולטלויזיה של הספר מוזכרים לפחות 43 סרטים וסדרות שמבוססות על הספר או נעשו בהשראתו. אלה שמופיעים כאן הם לא כולם, כמובן, אבל הם נותנים מושג כלשהו, אם לא על התפתחות העיבודים הספרותיים לקולנוע, אז לפחות על התפתחות קרבות החרבות בקולנוע.

אחד העיבודים הראשונים היה "שלושת המוסקיטרים" מ-1921, סרט אילם (לא היתה אז אפשרות אחרת) בכיכובו של דגלאס פיירבנקס, שהיה אז כוכב האקשן מספר אחת בעולם. הוא שיחק את רובין הוד, את זורו, את הגנב מבגדד וגם את דארטניין. זכויות היוצרים של הסרט הזה כבר פגו, ואתם יכולים להוריד אותו או לצפות בו אונליין באופן חוקי למהדרין. אני לא בטוח שאני ממליץ על זה: לצופים ב-1921 היתה הרבה סבלנות. "שלושת המוסקטרים" האלה מלאים וגדושים בעלילה – בתור סרט אילם, יש בו הרבה טקסט – וסצינת האקשן הראשונה בסרט מגיעה אחרי 37 דקות של סרט. לחסרי הסבלנות: הנה היא.

עכשיו, אותה סצינה בדיוק, 27 שנים אחר כך. ב-1948 ג'ין קלי גילם את דארטניין, והיה מעצבן לאללה. אני בעד האלמוני שנלחם בו. אבל חוץ מזה – זה יופי של קרב. ואם "הנסיכה הקסומה" קופץ לכם לראש – טוב, עכשיו אתם יודעים מאיפה הגיעה אליו ההשראה.

(הסרט גם לא מאוד החלטי בקשר לאופן שבו מבוטא שמו של הקרדינל – רישלו או רישלייה?).

מצטער, לא מצאתי את דארטניין אומר "סליחה, אבל אנחנו ארבעה" ב"שלושת המוסקטרים" מ-1973. זאת כנראה הגירסה הכי עטורת-כוכבים של הסיפור (רשימת השחקנים מפורטת בטריילר), אבל אם לשפוט לפי הטריילר הזה, זאת יותר פארודיה מאשר עיבוד רציני.

הרבה יותר קרוב להווה, היתה הגירסה של "שלושת המוסקטרים" מ-1993, עם צ'רלי שין וקיפר סאתרלנד. ראיתי את הסרט הזה בקולנוע, אבל אני זוכר ממנו בעיקר שני דברים: האחד הוא השיר המחריד של בריאן אדאמס, סטינג ורוד סטיוארט; השני הוא שלפני הסרט הוקרנה, בתור מין טריילר מורחב, הסצינה הראשונה של סרט אנימציה חדש בשם "מלך האריות". זאת היתה הפעם הראשונה שבה שמעתי על הסרט הזה, והסצינה הבודדה הזאת היתה מדהימה והאפילה לגמרי על הסרט שאחריה. אבל גם הוא היה נחמד. אני חושב.


The Three Musketeers (1993) (Home Video Trailer) by NakedBrotha2007

והיום – יש את זה. בהחלט רואים שחלה התקדמות בתחום הביגוד והפיצוצים.

כמובן, אם אתם די צעירים, יכול להיות שאתם מכירים את שלושת המוסקיטרים בעיקר בזכות הדבר המזעזע הזה. (ברצינות, היו יכולים לפחות לגרום לתפוח לזוז טיפה מצד לצד, או למעלה למטה, או משהו).