אוסקר נפל על הראש (שוב)

האקדמיה האמריקאית שוב משנה את החוקים: החל מהשנה הבאה יהיו מועמדים בין 5 ל-10 סרטים. כמה בדיוק? לא יודעים

שאלה: בשנת 2008 היו חמישה סרטים מועמדים לפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר. בשנת 2010 היו מועמדים עשרה סרטים. כמה סרטים יהיו מועמדים בשנת 2012?
תשובה: אנ'לא יודע.

וזאת לא התשובה שלי, כן? זאת עכשיו התשובה הרשמית של האקדמיה האמריקאית לקולנוע.

תגידו מה שתגידו על ההתנהלות של האקדמיה בשנים האחרונות, אי אפשר להגיד שהם מפחדים משינויים. רק שנתיים עברו מאז השינוי ("חוק האביר האפל") שהגדיל את מספר הסרטים המועמדים בקטגוריה הראשית מ-5 ל-10, ועכשיו הם משנים את המספר שוב. לפי השיטה החדשה, יהיו מועמדים בין חמישה לעשרה סרטים, אבל את המספר המדויק לא נדע עד להכרזת המועמדים ממש.

גם אי אפשר להגיד שהם לא יודעים לשמור סוד: ההודעה יצאה היום בלי שום הכנה מוקדמת ומבלי שמישהו יחשוד שמשהו כזה עומד לקרות. להלן תגובתי הספונטנית: ווואהה??!!

זה הולך ככה. המועמדים נבחרים לפי הצבעה של חברי האקדמיה, שיכולים לבחור בשלב הזה בין כל אחד מבין קרוב ל-200 הסרטים הכשירים. עד עכשיו זה היה פשוט יחסית: חמשת, או עשרת, הסרטים שקיבלו את מרבית הקולות זכו במועמדות – הם התהדרו בתואר "מועמד לאוסקר" אפילו אם אחוז קטן מאוד של מצביעים באמת אהב אותם. מעכשיו, יהיה מספר מינימלי: כדי לקבל מועמדות, סרט צריך לקבל לפחות 5% מקולות המצביעים. בכל מקרה לא יהיו פחות מחמישה מועמדים או יותר מעשרה. האקדמיה לא תודיע מראש (וגם לא תדע מראש) כמה סרטים מועמדים כל שנה. בהודעה נאמר שרואי החשבון של האקדמיה עברו מחדש על ההצבעות בעשור האחרון, וגילו שאילו החוק הזה היה מוחל בשנים האחרונות, היו שנים שבהן מספר המועמדים היה 5, 6, 7, 8, או 9.

האמת היא שחיבבתי את חוק ה-10. רשימת המועמדים לאוסקר בשנתיים האחרונות היתה טובה ומגוונת. כמובן, היה ברור שלפחות חמישה מהסרטים נמצאים שם לקישוט בלבד, ואין להם סיכוי של ממש לזכות. השאלה, כמובן, היא איזה מהסרטים הם אלה שלא היו מקבלים מועמדות אילו החוק הזה היה כבר תקף. היה חבל אילו, למשל, "למעלה" ו"צעצוע של סיפור 3", שהצליחו לפרוץ את גטאות האנימציה, לא היו מקבלים מועמדויות, שלא לדבר על מהומת האלוהים שהיתה פורצת אילו "התחלה" היה מקופח. מצד שני הייתי בהחלט חי בשלום בלי מועמדות ל"הזדמנות שניה" או "הילדים בסדר".

באותה הזדמנות האקדמיה סיבכה גם את קטגורית סרט האנימציה הטוב ביותר. עד היום היו יכולים להיות שלושה או חמישה מועמדים בקטגוריה, עכשיו מספר המועמדים יכול להיות כל דבר בין 2 ל-5, בהתאם למספר סרטי האנימציה שיצאו באותה שנה.

להודעה הרשמית באתר האקדמיה

תגיות: