קצרצרים, 1.2.2010: מהדורת סאנדנס

לא ממש סיכום של פסטיבל סאנדנס, הרבה חבייר ברדם וסטיבן קינג, ההוביט ומה שג'יימס קמרון יעשה כשייגמרו האווטארים

השבוע נסגר פסטיבל סאנדנס. שבוע לפני כן נפתח פסטיבל סאנדנס. על שני הארועים האלה, ועל הפסטיבל שבינהם, לא קראתם כאן, אבל זה לא משום שאני מזלזל בפסטיבל הזה או שהוא לא חשוב. להיפך, זה ארוע חשוב מאוד, אין שום ספק בזה. סאנדנס היה את נקודת הפתיחה של המון סרטים ויוצרים מצליחים. בין עשרת המועמדים לאוסקר הסרט הטוב ביותר ממש עכשיו נמצאים שני סרטים – "קר עד העצם" ו"הילדים בסדר" – שנצפו לראשונה בפסטיבל סאנדנס לפני שנה בדיוק.

אבל סיקור מרחוק של פסטיבלים הוא דבר מתסכל, וסיקור מרחוק של סאנדנס – עוד יותר. אני לא נמצא שם, לא ראיתי את הסרטים ואני לא יכול לחוות עליהם דעה בעצמי. כל מה שאני יכול לעשות הוא לדווח על דעות של אחרים. ואם בפסטיבלים כמו קאן או טורונטו הרבה מהסרטים הם לפחות של יוצרים מוכרים, כך שיש פרספקטיבה וציפיות שבהן הם עומדים או שלא, בסאנדנס הרבה מהסרטים הם של יוצרים צעירים ולא מוכרים. כך שהדיווחים משם בדרך כלל מסתכמים ב"סרט שלא שמעתם עליו של במאי שלא שמעתם עליו זכה לביקורות אוהדות". כמה חודשים לאחר מכן אותם סרטים לפעמים מקבלים טריילרים, הפצה רחבה, ביקורות רבות ומפורטות יותר ובמקרים מסוימים גם הפצה בארץ ומועמדות לאוסקר – אבל בינתיים, הם אלמוניים.

אז מה קרה בסאנדנס: הזוכה בפרס הראשון הוא "Like Crazy" של הבמאי דרייק דורמוס (אמרתי לכם), בכיכובה של ג'ניפר לורנס – ששיחקה גם בזוכה של השנה שעברה, "קר עד העצם". אבל בסאנדנס הפרסים לא באמת חשובים אלא המכירות: במאי שמביא את הסרט שלו לפסטיבל לא מקווה לפסלון אלא לחוזה הפצה נדיב עם אולפן כלשהו. אלא אם כן אתה קווין סמית. קווין סמית הקרין את סרט האימה שלו, "Red State" (הביקורות היו מעורבות, שזה הרבה יותר טוב ממה שאפשר לומר על הסרט הקודם של סמית) ואז הסביר לכל נציגי האולפנים באריכות שהוא לא סובל אותם ושהוא יפיץ את הסרט בעצמו. לכן הרבה אנשים לא סובלים את קווין סמית כרגע.


עוד דבר שלא דיברתי עליו בזמן האחרון הוא דו"ח קופות שבורות. ינואר הוא בדרך כלל תקופה די שוממה שהסרטים היוצאים בו הם כושלים, גרועים או גם וגם, והשנה לא היתה יוצאת דופן. הסרטים שיצאו החודש לא עשו שום דבר ראוי לציון מבחינה קופתית. "הצרעה הירוקה" השיג את הפתיחה הטובה ביותר של החודש, 33 מיליון דולר. אחריו, הקומדיה הרומנטית "קשר לא מחייב" עם נטלי פורטמן ואשטון קוצ'ר (פתיחה של 19 מיליון דולר), והקומדיה הלא-רומנטית "הדילמה" (17 מיליון). השבוע "הפולחן", סרט גירוש-שדים עם אנתוני הופקינס, הגיע למקום ראשון עלוב למדי עם קצת פחות מ-15 מיליון דולר, ו"המכונאי" מתחתיו, עם 11 מיליון.

אבל הסיפור המשמעותי יותר – שוב, די כרגיל לגבי ינואר – לא היה הסרטים החדשים אלא סרטי האוסקר, אלה שיצאו בקצה של 2010 ובמהלך החודש הרחיבו את הפצתם. "אומץ אמיתי" הוא אשכרה בלוקבאסטר, שהגיע כבר להכנסות כוללות של 148 מיליון דולר. אבל את זה כבר ידענו. מה שהפתיע אותי הוא ש"ברבור שחור" התגנב על קצות האצבעות, מוקרן כבר תשעה שבועות שבהם מעולם לא שהה בטבלה גבוה יותר מהמקום החמישי, ואיכשהו בלי שהרגשתי צבר כבר 90 מיליון דולר – וה-100 בלי ספק בדרך. וואו. זה המון, בשביל סרט כל כך מוזר שעוסק באימה ובבלט. בטח הסצינה הלסבית עזרה. גם כמה מהמועמדים האחרים צברו לאיטם סכומים לא רעים בכלל: "נאום המלך" הגיע כבר ל-72 מיליון, ו-"פייטר" – ל-78 מיליון.


על חבייר ברדם עבר שבוע מוצלח. הוא קיבל מועמדות לאוסקר על "ביותיפול", ובנוסף הוא עשוי לככב בשני תפקידים משמעותיים: הראשון "תפקיד גדול" בסרט הבא של ג'יימס בונד – לא נמסר איזה תפקיד, אבל התפקיד הגדול בסרטי ג'יימס בונד שאינו של ג'יימס בונד או של כוסית בביקיני הוא בדרך כלל של הנבל; השני הוא התפקיד הראשי, של רולנד מגלעד, בסרט-סדרה-סרט על פי "המגדל האפל" של סטיבן קינג. רולנד מבוסס בגלוי על קלינט איסטווד, אבל הוא ככל הנראה היה קצת מבוגר לתפקיד. שני התפקידים הם בגדר "הצעה": הוא עדיין לא אמר "כן" לאף אחד מהם. דבר אחד שכן אושר כבר רשמית לגבי "בונד 23": ג'ודי דנץ' תשתתף. סיבה אחת לפחות לראות את הסרט יש. [ Deadline ]


ואם כבר מדברים על סטיבן קינג, וורנר מפתחים גירסה קולנועית גם ל"העמדה" שלו (העיבוד הקודם היה סדרת טלויזיה), אבל עדיין לא הכריזו על במאי, תסריטאים או כל דבר אחר. [ THR ]


כאילו ש"ההוביט" לא סבל כבר כמעט מכל בעיה אפשרית, משביתת שחקנים ועד פשיטת רגל של האולפן, עכשיו הצילומים שוב נדחו, הפעם משום שלפיטר ג'קסון יש אולקוס. ברצינות. לא נורא, הוא עבר ניתוח, הכל יהיה בסדר, הצילומים יתחילו בקרוב. כנראה. [ סלאשפילם ]


לפני כמה שנים ג'יימס קמרון התלבט בין שני סרטי ענק בתלת-מימד: "אווטאר" או "Battle Angel", המבוסס על המנגה "Battle Angel Alita". הוא בחר ב"אווטאר", לצערי – כמה שהוא היה מגניב, "מלאך חבלה" נשמע כמו סרט הרבה יותר מעניין עם עולם הרבה יותר מקורי. סרטי ההמשך של "אווטאר" ימשיכו להעסיק את קמרון לפחות עד 2015, ובכל זאת, הוא הבהיר בראיון השבוע שהוא עדיין לא נטש את "מלאך חבלה" ומתכוון לחזור אליו כשיתפנה. אז אם הוא לא ישנה את דעתו עד אז, זה עומד להיות הארוע הקולנועי הגדול של 2018. סמנו ביומנים. [ Collider ]