-
חיפוש דפי סרט
חפש
לפי שם:
עכשיו בקולנוע: סרטים שרק עכשיו יצאו
עוד בקולנוע: סרטים מדוברים שעדיין רצים
בקרוב: מגיעים בשבועות הקרובים
ברחוק: סרטים עתידיים שמדברים עליהם
-
דיונים אחרונים
דיונים מתמשכים
דיונים חמים
הארי פוטר והאסיר מאזקבאן
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
בשנה השלישית בהוגוורטס נודע להארי שסיריוס בלאק, הפושע המסוכן האחראי למות הוריו, ברח מכלא אזקבאן והוא בדרכו להוגוורטס לחסל אותו.
הסרט הכי טוב, אם לא בסדרה כולה, לפחות בין חמשת סרטי הארי פוטר הראשונים. כיפי, מהודק, מקורי ומעניין מבחינה קולנועית הרבה יותר מהסרטים הקודמים.
היכונו לשובו של סיריוס בלק!
הסרט חוזר לקולנוע באוגוסט הקרוב.
ועכשיו כבר אפשר להגיד ששנות העשרים הנוכחיות הולכות להיות שחזור של שנות האלפיים.
סרטי הארי פוטר ימשיכו לצאת מחדש לקולנוע אחד אחרי השני עד לסיום הגדול.
אבל שמישהו יעדכן את טוליפ אנטרטנמיינט שקצת יותר מ-18 שנה זה עדיין לא עשרים שנה, אלא אם נרדמתי לשנתיים ואנחנו בעצם בקיץ 2024 עכשיו.
אם יש סרט הארי פוטר שלא אתנגד לצפות בו על מסך גדול הוא האסיר מאזקבאן.
השניים היחידים שתפסתי בזמן אמת בקולנוע אלו השניים האחרונים ואני לא מאמין שעבר יותר מעשור מאז.
כמה שהסרט הזה אוברייטד אלוהים אדירים.
החפירות האינסופיות על עוד סרט שגרתי של הארי פוטר רק כי קוארון הקדוש חתום עליו עדיין רודפות אותי בלילות עוד מתחילת העשור הקודם.
אני זוכר שגם בתור ילד זה היה הארי פוטר האהוב עלי.
את קוארון ״גיליתי״ רק ב2013 עם גראביטי כך שלא היה לי מושג שזה הסרט עם הבמאי היוקרתי. זה גם היה הספר שהכי העדפתי כילד. אז לא יודע מדוע הנחת באופן אוטומטי שרק בגלל קוארון הוא הפוטר המועדף עלי.(אין לי כוח להיכנס להגנה מדוע אני חושב שהוא הפוטר הטוב כי לא עד כדי כך אכפת לי ממנו).
דיברתי על מגמה כללית, לא עליך באופן אישי.
קפוץ לעין הדג של תחילת העשור הקודם ותראה איך כולם אוטומטית מגיבים ב"השלישי הכי טוב", מסיבות שהן, שוב, תמוהות, כי רוב הספרים והסרטים בסדרת הארי פוטר די מרגישים אותו דבר חוץ מהשביעי-שמיני, אז מה יש דווקא בו שגורם לכולם להשתפך עליו אני באמת לא מצליח להבין, כי כל הספרים חוץ מהשביעי כתובים בדיוק לפי אותה נוסחה (וגם בשביעי יש שיירים משמעותיים שלה.)
אבל ענית לעצמך בהודעה הקודמת על השאלה - התשובה היא קוארון
לא, לא בגלל שהשם שלו חתום על הסרט אז אוטומטית אוהבים אותו יותר מכל יתר סרטי הסדרה (קוארון לא היה שם כזה מוכר כשהסרט יצא. נראלי שזה היה "הילדים של מחר" שהגיע כמה שנים אחרי 'אזקבאן' שבאמת הביא לו תשומת לב גדולה כאן באתר). הסיבה שהסרט הזה הוא הכי טוב בסדרה בזכות אלפונסו קוארון היא כי הוא באמת עשה עבודה ממש טובה בסרט.
מבחינה תסריטאית הוא באמת סטנדרטי ביחס לרוב סרטי 'הארי פוטר' (שזה לא רע) אבל הבימוי הוא מה שעושה את ההבדל. ויזואלית הוא אחד הכי יפים בסדרה (אם לא הכי), עם כמה מהסצינות הכי מוצלחות (הנסיעה באוטובוס, הרכיבה על בקביק. סצינות שנחקקו לכולנו בזיכרון בעיקר בגלל איך שקוארון עשה אותן יותר מאשר איך שהן נכתבו בתסריט), עם הסוהרסנים הכי מפחידים, הפסקול הכי מוצלח (לטעמי, בעניין הזה, פחות בטוח לגבי הקונצנזוס) וגם גארי אולדמן נותן את אחת ההופעות הכי טובות של הסדרה בסרט הזה (בעיקר בזכות אולדמן אך גם בזכות קוארון). למרות שהתסריט שלו מאוד סטנדרטי ביחס לסדרה, האווירה הכללית שלו מאוד שונה ומאוד ייחודית (בדיוק כמו שאצל כל במאי האווירה היא מאוד שונה מאצל האחרים). ומכל השמונה סרטים האווירה של הסרט הזה היא זאת שעושה אותי הכי נוסטלגי. כשמישהו אומר לי 'הארי פוטר' השוטים הראשונים שקופצים לי לראש הם תמיד מהסרט הזה.
ואני אומר את זה כי זה מרגיש לי כמו הקונצנזוס פה באתר. אני אישית לא סגור איזה סרט אני הכי מעדיף. אבל אני כן חושב שמבחינת בימוי ב-'האסיר מאזקבאן' נעשתה העבודה המשובחת ביותר. וזו הסיבה, נראלי, שפה באתר אוהבים אותו כל כך.
כן, ומבחינתי לפחות הקונצנזוס הזה לא מוצדק.
כי האסיר מאזקבן אמנם מוצלח אבל בגדול הוא לא יותר או פחות מוצלח מרוב הסרטים בסדרה. הוא לא ילדותי ווולגרי לפרקים כמו השניים הראשונים וגם לא כותש באכזריות את המקור הספרותי לעפר כמו גביע האש אבל מבחינת אווירה + טכניקה + מתח מסדר עוף החול ואוצרות המוות א' מתעלים עליו מכל בחינה אפשרית (וכבר כתבתי למה בשרשור הזה.) זה פשוט אחת מאותם קונצנזוסים מני רבים שאינם מובנים לי. הוויזואליה באסיר מאזקבן יפה? אני לא חושב שיש סרט אחד בסדרה שאין בו ויזואליה כזאת.
( האזכורים המוזיקליים באתר בימים האחרונים ממש מוצלחים. שלשום דיונים על רדיוהד, אווריל ולאנה דל ריי ועכשיו אחד המגיבים הקבועים עם גראוואטאר של אלבום של סיגור רוס. פשוט להתמוגג.)
עוד משהו שחשבתי עליו בנושא הזה – זכור לי שאחת המגיבות הקבועות פה באתר (אקליפס, לדעתי) אמרה שאמה ווטסון סבלה ממשחק יתר בסרטים הראשונים בסדרה, אבל זה כי היא הייתה ילדה ולכן הבמאי היה צריך לשים לב לזה ולתקן אותה. ובכן, לא, היא שיחקה בסדר גמור, אמנם לא שום הופעה קורעת לב שבגינה מגיע לה אוסקר, אבל בהחלט מה שמצופה מהסדרה ואפילו הרבה יותר טוב מאיך שדמיינתי את הרמיוני מקריאה בלבד. זאת הבעיה וגם הגדולה של הסדרה הזאת – הספרים והסרטים דומים מדי אחד לשני, והבחירה בבמאי שעד אז ביים רק סרטי נעורים מיניים לביים סרט ילדים הייתה ועודנה מאוד מוזרה.
זכותך כמובן לא להסכים עם הקונצנזוס
ואני מבין את התסכול. רק שזה משהו שקורה לכולנו מדי פעם (או הרבה אם אתה רואה הרבה סרטים). לא צריך לקחת את זה קשה ולהתעקש להבין אותו (רק בימים האחרונים התחלתי איכשהו לקבל את העובדה ש-'מאוורק' נחשב לסרט טוב. ואפילו להמליץ לאנשים עליו למרות שאני מתעב אותו ממש).
אגב, משעשע שאמרת שדווקא הסרטים השביעי והחמישי מתעלים על השלישי מבחינת 'אווירה + טכניקה + מתח' כי אני מסכים (חלקית). לאורך העשור הקודם טענתי שהסרט האהוב עליי בסדרה הוא 'מסדר עוף החול' (הדי מושמץ יחסית באתר) כשעל המקום השני נאבקים 'אזקבאן' ו-'אוצרות המוות א'. עכשיו אני קצת פחות בטוח לגבי זה כי מהסרטים החמישי והשביעי אני בקושי זוכר משהו (חוץ מזה שהפלטת צבעים בחמישי הייתה יפהפייה ואת סצינת הריקוד לשיר של ניק קייב בשביעי) בעוד מהשלישי עולים לי הרבה יותר זיכרונות. אבל גם אם אני לא מסכים עם הקונצנזוס אני בהחלט יכול להבין ולקבל אותו במקרה הזה (למזלי). פשוט כי 'אזקבאן' כל כך שונה בנוף של הסדרה הזאת בעיניי (שוב, זה עניין של אווירה. הסרט פשוט 'מרגיש' שונה. בזכות עבודת הבימוי)
ולא אמרתי שהויזואליה ב-'אזקבאן' יפה. אמרתי שהיא הכי יפה (וזו דעתי גם אם אני לא חושב שהוא הסרט הכי טוב). ולא רק מבחינת הצבעים, תאורה ועיצוב אלא גם מבחינת תנועות מצלמה וזוויות צילום יש בסרט הזה את השוטים הכי יפים וזכירים בסדרה. ואני sucker של מוזיקה. פסקול טוב יכול להציל עבורי סרט גרוע. ב-'האסיר מאזקבאן' יש את המוזיקה הכי טובה בסדרה. וזה סרט מצוין גם בלי זה.
תמיד היה לי גראוואטאר עם אלבום של סיגור רוס. פשוט החלפתי מאלבום אחד שלהם (Valtari) לאחר (Ágætis byrjun). אבל אני שוקל לשנות חזרה כי אני לא מצליח להתרגל לחדש :)
תשנה לזה עם הסוגריים, הכי מקורי.
הוויזואליה באסיר מאזקבן הכי יפה? היא הכי ירוקה ומוארת, אז אני מניח שכן. ויש כל-כך הרבה יותר באוצרות המוות א', כן ניק קייב זאת גם הסצנה הראשונה שקפצה לי לראש אבל האנימציה של שלושת האחים והקמע עם הארי והרמיוני בפנים מיד אחריה. בסופו של דבר, וכבר אמרתי את זה בדיונים על אמריקן ביוטי, קולנוע הוא לא תחרות יופי, ורוב הסרטים מצולמים יפה ומקצועי. מבחינת עלילה וזכרונות טובים שיש לי מהסרטים (שאת כולם ראיתי בזמן אמת בקולנוע ולא אחר כך בטלוויזיה כשאני חושב על זה, ואני אפילו לא פוטריסט אובססיבי בכלל) הסרטים שהם באמת הפסגה הם החמישי, השישי והשביעי שהם פשוט רצף מנצח. השאר כמו שאמרתי דומים מאוד בסך הכול (חוץ מהשמיני שהוא כמובן הכי מדכא), אבל אני לא חושב שהייתי מבחין בכלל לסרט השלישי יש במאי אחר מהשניים הראשונים אם זה לא היה כל-כך מפומפם. המוזיקה גם, תמיד מרגישה לי אותו דבר, וחוץ מ-"Hedwig's Theme" ו-"Something Hogwarts This Way Comes" (אין לי באמת כוח וחשק עכשיו לחפש את השם האמיתי של השיר הזה, ועימכם הסליחה) אני לא זוכר ממנה כלום. בפרנצ'ייז כזה מוכר של תאגיד כזה ידוע אין יותר מדי איך לסטות מהתקן שהותווה על-ידי האולפנים לכאן או לכאן, וזה שרולינג נורא אהבה את העבודות הקולנועיות של קוארון אז מרגיש לי חסר משמעות. זה לא שאני שונא את האסיר, זה פשוט שאני לא חוזר אליו יותר מדי, והאווירה של הספר הייתה הרבה יותר אפלה ממה שקוארון הצליח להעביר (וגם המודל של רולינג למסע בזמן מאוד בעייתי, וגם על זה הרחבתי פעם – במיני-שרשור הזה.) החמישי סתם מושמץ פה כי הוא… ארוך מדי? והארי צועק בו יותר מדי? אחרי כל הדברים שהוא עבר, פלא שהוא לא התחיל לצעוק הרבה קודם, וחשבתי שארוך זה טוב כי ההמתנה לספרים/סרטים תמיד הייתה ארוכה מדי אז טוב שקיבלנו ספר כזה ארוך כי אחריו היו איזה משהו כמו שלוש שנים של המתנה לספר הבא.
אלפונסו קוארון כבר ביים סרט ילדים לפני הארי פוטר
״הנסיכה הקטנה״ מ-1995 הוא לחלוטין סרט ילדים.
למעשה הוא יותר סרט ילדים מהארי פוטר והאסיר מאזקבאן (האסיר מאזקבאן מכיל כמה סצינות, בעיקר בסוף, שסביר להניח שעשו סיוטים ללא מעט ילדים).
וטכנית זאת הייתה הסיבה שלקחו אותו לביים את הסרט, וממש לא בגלל הסרטים המיניים שלו.
אז מה כן הייתה הסיבה? ברצינות, אני לא הצלחתי להבין.
(ל"ת)
כמו שכתבתי: הנסיכה הקטנה
ראו את הכישרון שקוארון הראה בסרט לילדים והבינו שהוא יוכל לעבד בצורה מוצלחת סרט של הארי פוטר.
והוא אכן היה מוצלח מאוד בהארי פוטר. אבל הוא לא היה יותר מוצלח באופן משמעותי מהאחרים.
אלה סרטים שכבולים לחומר המקור שלהם ושכולם מתרחשים באותו מקום חוץ מהשביעי. בדיוק כמו בסרטי גיבורי על, ההבדל בין סניידר לווידון זניח עד לא קיים. כך גם בין קוארון ליורשיו.
אני רק מקווה שזה יוקרן באיימקס
לראות באיימקס את הסצינה בה הארי רוכב על בקביק ברחבי הוגוורטס, זה יכול להיות תענוג!
רק בשביל זה שווה ללכת לראות את זה בקולנוע.
היה ב-2003 ב-IMAX האנלוגי (70 מ"מ) בלבד
אבל גם כי לא ממש היו אז דיגטליים. לא יודע אם ב-remaster הדיגיטלי שעשו לכל הסדרה לפני כמה שנים התאימו גם אותו לאיימקס כמו השאר. לפי זה שהקודמים לא הוקרנו פה ככה ממה שאני זוכר, אני בספק שזה יקרה.