מעשה שהיה כך היה.
חברת דיסני החליטה לפני כמה שנים לחזור לעשות סרטי נסיכות. ועם סיבה טובה החליטה: לא רק שרוב סרטי הנסיכות שלה מאוד הצליחו, היסטורית – בעשור האחרון היא מרוויחה מיליארדים (לא הגזמה. מיליארדים) מהמרצ'נדייז של "נסיכות דיסני" למיניהן. לכל ילדה בארה"ב יש בממוצע 58 אביזרי "נסיכות דיסני" (ובמקרה הזה אני דווקא כן מגזים). אז למה לא לחזק את ההרכב בעוד נסיכה או שתיים?
סרט-הנסיכה החדש הראשון של דיסני היה "הנסיכה והצפרדע", שנעשה באנימציה קלאסית והיה די נחמד. הסרט השני, שנעשה באנימציה ממוחשבת (ובתלת-מימד, אלא מה) הוא "רפאנזל". הגיוני. אגדת רפאנזל – זאת עם השיער המאוד מאוד ארוך, שתקועה במגדל – היא אחת האגדות הידועות האחרונות בכיכובה של נסיכה שדיסני עדיין לא ניצלו.
לסרט קראו, כמובן, "רפאנזל", כי לא היתה שום סיבה לקרוא לו בשם אחר. עד ש"הנסיכה והצפרדע" יצא, ואנשי השיווק של דיסני הבחינו בבעיה: הסרט הצליח אצל ילדות, אבל לא אצל ילדים. בנות אוהבות נסיכות, אבל אצל בנים המילה "נסיכה" בשם הסרט דחתה אותם. כדי להציל את "רפאנזל" מאותו גורל, נעשה ניסיון להפוך את הסרט לנגיש יותר לשני המינים, ולכן השם שלו שונה ל-"Tangled". החלטה מוזרה שגרמה להרבה אנשים ברשת לעקם את האף. לסרט על סינדרלה קראו "סינדרלה". לסרט על שלגיה ושבעת הגמדים קראו "שלגיה ושבעת הגמדים". לסרט על בת הים הקטנה קראו "בת הים הקטנה". כל הסרטים האלה הצליחו לא רע, תודה רבה. אז למה לקרוא לסרט על רפאנזל משהו מלבד "רפאנזל"?
אבל זה מה שהוחלט, וזה מה שיהיה. רק שבארץ, המצב נראה עוד יותר גרוע. התרגום הרשמי של שם הסרט – כפי שהופיע באתר של רב-חן – היה "מחוברים". שם נוראי. נכון, אין תרגום ישיר ל-"Tangled" שעובד בעברית ("מסובך"?). אבל פורמט ה"מXוXXים" כשמות לסרטים וסדרות (מסודרים, מקושרים, מגודלים, מנומרים, מסופרים) כל כך נטחן שהמעמד שלו כרגע קרוב ל"קטלני", ו"מחוברים" לא נשמע משהו שקשור לאגדה, או נסיכה, או קסם, או כל דבר אחר שקשור לסרט הזה.
אבל קצת לפני שנתקענו עם עוד סרט עם שם נוראי, ההצלה הגיעה ממקור לא צפוי: תכנית הטלויזיה "מחוברים". זאת תכנית עם הרבה באזז, שלא עומדת להתפוגג מהתודעה הציבורית מספיק מהר. המפיצים הבינו מן הסתם שהשם "מחוברים" תפוס לשנים הקרובות, ונאלצו למצוא לסרט שם אחר.
השם שהם מצאו הוא "פלונטר". אני יודע שיש כאלה שלא יסכימו איתי, אבל לדעתי זה שם חינני מאוד. הוא חמוד ושובבי כזה, ואני לא יכול לחשוב על דרך טובה יותר לתרגם "Tangled". עדיין, היה יותר הגיוני לקרוא לסרט פשוט "רפאנזל", אבל זאת כבר לא אשמת המפיצים בארץ. אז שלא יגידו לכם ששום דבר טוב לא יצא מ-"מחוברים".
——————–
זה, אגב, הטריילר של הסרט. זה נראה די זוועה: כנראה שבתוקף מדיניות המכירה לילדים ולא לילדות, הטריילר משתדל מאוד להסתיר ככל האפשר את העובדה שיש בסרט נסיכה כלשהי. והאופן שבו השיער זז – קריפי. זה שיער או זרועות-תמנון שמחוברות לה לראש? למרות זאת, חשוב לזכור שגם הטריילרים של "הנסיכה והצפרדע" נראו נורא והיו מלאים בסלפסטיק ובדיחות-תחת, ובסופו של דבר התברר שהם לא ייצגו היטב את הסרט. חטיבת האנימציה של דיסני לא פישלה מאז שסופחה לפיקסאר; אני נשאר אופטימי באופן זהיר מאוד.
טוב, ברור שהשיער
כאן הוא שחקן מרכזי ולא אמור להראות טבעי.
ואגב הדיון על דרו בארימר הקשה לזיהוי [בפרופיל עם פוטושופ]:
http://redfish.dreamhosters.com/movies/going_the_distance/
בטריילר הנסיכה נראת שונה מבתמונת הסטילס שבראש הפוסט.
עמדתי לפרסם הודעות בפוסטים של "אינספשן", "סקוט פילגרים"
ועכשיו גם בזה הנוכחי, לפני שהבנתי שפרסום שלוש הודעות רצופות בנוסח "למה התאכזבתי קשות מהסרט הזה" זו כנראה לא הדרך שבה אני רוצה לחגוג את שובו של עין הדג. אז מבלי לעסוק ב-"אינספשן" או "סקוט פילגרים" (שמכל אחד מהם, אגב, די נהניתי, אבל בהשוואה להייפ הם היו התרסקות כואבת), נראה לי שזה מקום טוב לטפל במפח-הנפש ששמו "הנסיכה והצפרדע". "הנסיכה והצפרדע" היה מין סנדביץ' מוזר כזה: הוא מתחיל נחמד מאוד (והשיר "אני כמעט שם" קרוב מאוד לביצוע מופתי מבחינת העיצוב והאנימציה) ונגמר נחמד מאוד (וגם צפוי מאוד, אבל בסרטי-נסיכות של דיסני אין יותר מדי מרחב תמרון בנוגע לסופים) אבל המילוי שבאמצע – אוי. אמצע הסרט השתייך לז'אנר שאנחנו רואים לרוב בסרטי אנימציה תלת מימדיים דווקא, ז'אנר ה-"חיות עלק-מצחיקות", עם דאחקות דלוחות, סטריאוטיפים מעוררי גועל (הייתי מביע שמחה על זה שבסרט של דיסני מחליטים ללכת נגד התקינות הפוליטית, אבל אינני חושד בכשרים), וסנטימנטליות מבחילה ממש. האמצע של הסרט באמת הרגיש כמו מסע בלב הביצות של ניו-אורלינס, עם כל היתושים והג'יפה. לא חוויה שהייתי רוצה לחזור אליה, ואישוש עצוב לחשד שהיה לי שצמד הבמאים שעשה את "אלאדין" שכח את חוש ההומור שלו איפהשהו, ולא ממש טרח לחפש אותו אחר-כך.
בתקווה ש-"פלונטר" יצא יותר טוב (האמת? אני חשבתי שהטריילר דווקא די מבטיח. מאוד שרקי ברוחו).
זהו, שאני לא חושב ש"שרקי ברוחו" ו"מבטיח" מסתדרים יחד.
(ל"ת)
רז - גם אני לא התלהבתי מהנסיכה והצפרדע, אך מסיבות אחרות
רואים שהנסיכה והצפרדע הוא מכתב אהבה של דיסני לסרטים הקלאסיים שלהם. ואני לא מדבר על בת הים הקטנה ואלדין – לכו יותר אחורה, לתקופה בה דיסני היה וולט, לא רוי. הוא מצויר בצורה הכי קלאסית שיש. המוזיקה בו היא ג'ז, ובלוז, והשפעות של גרשווין. הבדיחות מאוד עדינות, אין בו שום אנכרוניזם, ויש בו הרבה ארט-דקו. בקיצור, מוקפד, אמנותי, קלאסי…
…ולצערי, זמנו של סרט כזה עבר. באמת הייתי רוצה לאהוב אותו כמו שאהבתי את היפיפיה הנרדמת (הי, היה שם אביר! על סוס! עם חרב!) או פנטזיה כשהייתי ילד. אבל התקופה הזו עברה. אני יכול להעריך את הכוונה של דיסני, אבל לסרט כזה פשוט אין קהל – אנחנו פשוט רגילים כבר לקצב אחר, ואין דרך חזרה. אולי סבתות נוסטלגיות שלוקחות את הנכדים יאהבו אותו.
מסכים על הכל.
שלושת הסרטים שהזכרת היו בשבילי אכזבה מהציפיות שלפני הסרט, ומהדיונים שאחרי הסרט. בעוד שמ'התחלה' עוד נהניתי, כמות האנשים שאמרו לאחר מכן שמדובר בסרט הטוב של העשור קלקלו לי אותו מרוב ניסיון למצוא בו פגמים, מ'הנסיכה והצפרדע' לא נהניתי כלל. הסרט משעמם, אדיוטי, לא מצחיק והתיאור על חווית הביצות בניו אורלינס בהחלט מתאים.
בסקוט פילגרם הייתי עסוק רוב הזמן בלהגיד WTF, ולצחוק. אולי אני צריך פשוט צפייה נוספת…
סרט מעולה
לטעמי, זה הסרט הטוב ביותר שדיסני שחררה מאז מלך האריות (להוציא, כמובן, את סרטי פיקסאר). זהו בהחלט סרט דיסני קלאסי ומתאים רק למי שאוהב סטים כאלה. אז סיפור האהבה אולי קצת קיטשי, אבל אחרי הכל מדובר על סרט לילדים. האנימציה מרהיבה (גם בדו-מימד), השירים קליטים, העלילה זורמת וגם ההתאמה לתקופה המודרנית (נסיכה אסרטיבית) נעשתה היטב.
ראיתי את הסרט פעמיים, פעם אחת באנגלית עם חברים ופעם נוספת בעברית עם אחיין בן 4, ובשתי הפעמים כולם יצאו מרוצים :-)
סרט נחמד, אבל לא מעולה
(אני מדבר על 'הנסיכה והצפרדע', כמובן). הדמויות לא רעות, ועל השירים אפשר להתווכח – כשראיתי את הסרט שוב, אחרי כמה חודשים, לא הצלחתי לזמזם אפילו אחד מהם – אבל העלילה פשוט קלושה. כמה דברים קורים במהלך הסרט? כמה סצנות משמעותיות יש? ממש, אבל ממש, מעט. רוב הסרט הוא רק מסע "התבגרות, והסיבה שיש מרכאות כפולות סביב המילה היא שלא קורים מספיק דברים כדי שבאמת תהיה התבגרות. הדמויות פשוט משתנות, כי ככה כתוב בתסריט. גרועה מכך היא סצנה אחת (ההיא על הספינה) שפשוט נוגדת כל הגיון עלילתי – באמצע מרוץ מטורף נגד הזמן הם עוצרים לעשות כל מיני דברים לא קשורים. למה? כי כתוב ככה בעלילה.
בקיצור, התסריט לא רק לא מהודק, הוא בנוי סביב סיפור שלא מחזיק שעה וחצי.
דווקא ''חברים מהצד האחר''
תקוע לי בראש מאז שראיתי את הסרט (ואפילו הגיע לרשימת 11 שירי הנבלים הטובים ביותר של מבקר הנוסטלגיה), אבל אני בקושי זוכרת את השירים האחרים
מי החברים שלך?
למה לי אין כאלה :-(
(החברים שלי היו צוחקים עלי אם הייתי מציע שנראה סרט כמו "פלונטר")
דווקא טריילר חמוד
לא נראה לי שהם רצו להסתיר את הנסיכה אלא להציג אותה בהדרגה – כיוון שהסיפור כל כך ידוע, הם יוצרים איזו ציפייה עם הצגת השיער קודם לכן….אבל הנה טריילר ממש ממש מצחיק:
http://www.youtube.com/watch?v=i8PSnYUPyzk&feature=player_embedded
אה, בעניין הטריילר
אם ראיתם כבר את הסרט, צפו שוב בטריילר.
מתברר שחלק גדול ממנו – בערך חצי, תלוי איך סופרים – מורכב מסצינות שלא היו בסרט. וכל עניין השיער שזז כמו זרועות של תמנון – בסרט זה בכלל לא ככה.
אוי, זה היה סרט נהדר
בניגוד לתאונה ששמה "הנסיכה והצפרדע", הנה סרט שבו דיסני איזנו בשלמות בין הרגעים הרציניים והמצחיקים, בין הרומנטיקה לאקשן (מצחיק שדווקא בסרט הזה האולפן *כן* הצליח לעשות כמו שצריך סרט שנראה כמו "הנסיך הפרסי"). ודיבוב הקולות פשוט מ-צ-ו-י-ן, וגם העיצוב שלהן (אהבתי במיוחד את האמא החורגת, שנראתה כאילו היא יצאה ישר מתוך "חתונת רפאים"). טוב, השירים היו קצת סטנדרטיים (חוץ מ-"יש לי חלום"), וגם השילוב שלהם בסרט היה יכול להיות קצת יותר חלק, אבל באמת שחוץ מזה, הסרט היה נפלא. חיטטתי קצת בקרדיטים, ומסתבר שהצוות מאחורי הסרט הזה היה אחראי גם ל-"בולט" הנפלא, מה שלא מפתיע בכלל.
בסך הכל, היו השנה שלושה סרטי אנימציה – "צעצוע של סיפור 3", "הדרקון הראשון שלי" ועכשיו גם "פלונטר", – שהיו סרטים נהדרים, אבל קשה לומר שהם ממש חידשו משהו. כל אחד מהם נבנה על איזו נוסחה שהאולפן שעשה אותו שכלל לדרגה כזו או אחרת של שלמות, ובשורה גדולה מדי לעולם האנימציה סטייל "משפחת סופר-על", "וול-אי" או "למעלה" לא היתה באף אחד מהם. אבל "פלונטר" הוא היחיד מביניהם שלקח את הנוסחה של האולפן שלו, ואולי בפעם הראשונה הצליח לעדכן אותה למאה ה-21 תוך שמירה על כל מה שעשה אותה מוצלח כל-כך מלכתחילה, ולכן נכון לכרגע, הייתי שמח לראות אותו לוקח את אוסקר האנימציה השנה. לפחות עד שאני אראה את "הקוסם" של סילביאן שומה.
*בקשה מהדג – אנא העבר תגובה זו לביקורת הרלבנטית, לכשזו תתפרסם*
הא
אז אני לא היחיד ששם לב שהבחור לקח כמה שיעורים מהנסיך הפרסי.
איזה צוות משותף לפלונטר ולבולט? של האנימציה או תסריט/בימוי? כי בלוט אולי נראה יפה אבל חוץ מזה הוא די סתמי לדעתי.
שני לינקים שנראים לי רלוונטיים לנושא
קליפ חמוד שמדבר על המאבק בין דיסני לדרימוורקס ועל למה דיסני בחרו לשווק את הסרט הזה כמו שבחרו:
http://thatguywiththeglasses.com/videolinks/thedudette/nostalgia-chick/29052-dreamworks-vs-disney-rise-of-the-eyebrow
בנוסף, לכבוד העובדה שמדובר בסרט ה-50 של דיסני, בחור אחד החליט לפרסם ביקורת ארוכה ומושקעת על כל אחד מסרטי דיסני הרשמיים ואפילו דירג אותם מהטוב ביותר לגרוע ביותר (לחיצה על שם הסרט תוביל לביקורת עליו):
http://antagonie.blogspot.com/2009/12/disney-animation-my-ranking.html
אומנם אני לא מסכים איתו על איך הוא דירג את הסרטים
אבל אהבתי את הביקורות שלו על "הגיבן מנוטרדם":
http://antagonie.blogspot.com/2009/12/disney-animation-whatever-their-pitch.html
ואני גם מסכים איתו שהפסקול ל"בת הים הקטנה" של אלן מנקן הוא הטוב ביותר של דיסני. הפסקול האהוב עלי ביותר ביחד עם זה של "בלייד ראנר" ו"מלחמת הכוכבים". המנגינות שם יפות עד כאב.
אוי ואבוי, זה היה ממש מוצלח.
אז מה, זה אומר שאני אצטרך עכשיו לראות את כל הסרטונים של האיש עם המשקפיים? כאילו שיש לי זמן לזה.
האגביז! זה אומר שיהיה לי עם מי לדבר על זה עכשיו?
ואם יורשה לי להמליץ
http://thatguywiththeglasses.com/videolinks/thatguywiththeglasses/nostalgia-critic/28714-the-thief-and-the-cobbler
כמעט שכחתי! אזהרת !ספוילר!
(ל"ת)