דו"ח קופות שבורות – 16.11.2008

כלל דו"חקואי ידוע: לגודל של הפתיחה של סרט המשך כמעט אף פעם אין קשר לסרט עצמו, אלא לסרט הקודם. ככל שהסרט הקודם בסדרה היה אהוב יותר על הקהל, כך הפתיחה של הסרט הבא תהיה גדולה יותר. לכן את הקפיצה בהכנסות של סדרת בונד צריך לזקוף לזכות 'קזינו רויאל', ואת הבונוס במשכורת צריך לתת למרטין קמפבל, הבמאי של הסרט הקודם, ולא למארק פורסטר שביים את הסרט החדש.

'קוואנטום של נחמה' השיג את הפתיחה הגדולה ביותר בתולדות הסדרה הותיקה ביותר בתולדות הקולנוע. סרטי בונד התחילו בשנות השישים, לפני שהרעיון של "פתיחה קופתית" היה קיים בכלל. זה היה הזמן שבו הם היו בשיא הפופולריות שלהם, והרוויחו סכומים שבדולרים של היום היו מיתרגמים למאות מיליונים, אבל בטבלאות הלא-מותאמות אינפלציונית הם לא נחשבים להרבה. לאורך עידן הבלוקבאסטרים, משנות השמונים והלאה, סרטי בונד היו תמיד מצליחים אבל אף פעם לא ממש בליגה העליונה של שוברי הקופות. 'קוואנטום של נחמה' משנה את זה: הסרט פתח השבוע בארה"ב עם 70.4 מיליון דולר, קפיצה אדירה קדימה מהסרט הקודם, שפתח עם 40 מיליון. עם פתיחה בגודל כזה, סביר מאוד שזה יהיה הבונד הראשון שיגיע להכנסות של 200 מיליון דולר בארה"ב. וזה אחרי שבשבועיים האחרונים הוא כבר רשם כמה פתיחות שוברות שיאים במקומות אחרים בעולם, וצבר רבע מיליארד דולר עוד לפני ההקרנה הראשונה על אדמת צפון אמריקה.

הביקורות על 'קוואנטום' היו פחות נלהבות מאלו של 'קזינו רויאל' אבל עדיין חיוביות ברובן, תהרגו אותי אם אני מבין למה, אבל לא אותי שואלים כאן. בעצם, ציוני ה"עגבניות הרקובות" של הסרט הזה מראים תופעה נדירה ותמוהה: הציון הכללי שלו הוא 67% (כלומר, 67% מהמבקרים נתנו לו ציון "עובר" ומעלה), אבל בקרב המבקרים ה"מובחרים", אלה של הפרסומים הגדולים והמכובדים ביותר, הציון יורד ל-35% בלבד. הבדל כזה בין המבקרים ה"עממיים" למבקרים ה"מקצועיים" תמוה. או אולי זה סתם מקרה.

'קוואנטום' היה הסרט היחיד שיצא להפצה רחבה השבוע, ובשאר העשיריה, העסקים היו כרגיל, כשכל שאר הסרטים ספגו ירידות סולידיות. 'מדגסקר 2', הלהיט של השבוע שעבר, איבד 43% (הרבה בשביל סרט ילדים, לא הרבה בשביל סרט המשך. מקום טוב באמצע) אל הכנסות סופ"שיות של 36 מיליון דולר. ההכנסות הכוללות שלו עברו את ה-100 מיליון. הגיע הזמן, באמת, ששוב יהיה בטבלה איזה סרט של 100 פלוס. הירידה של 'Role Models', הקומדיה המצליחה במידה מפתיעה, היתה קטנה יותר (39%) אבל לא מספיק כדי להכתיר את הסרט כתופעה ארוכת טווח.

בינתיים, מחוץ לעשיריה: 'מיליונר האשפתות', הסרט של דני בויל על פי 'נער החידות ממומביי', יצא להפצה מוגבלת, אבל גם לאולמות מלאים (ממוצע הכנסות של 35 אלף דולר לאולם) וקונצנזוס ביקורתי כמעט מוחלט על כך שמדובר באחלה סרט. עונת האוסקרים נכנסת בדיוק עכשיו להילוך גבוה, ועל פי התחזיות המוקדמות, 'מיליונר האשפתות' הוא אחד המתחרים הרציניים על החמישיה המובילה. אנחנו עוד נשוב אליו, כמו שאומרים בסרטי מתיחות.

השבוע הבא צריך להיות מעניין, עם שני להיטים פוטנציאליים שהכח שלהם עדיין לא הוכח: 'בולט' המונפש של דיסני, ו'דמדומים' על פי סדרת ספרי הערפדים לנוער המאוד מאוד פופולרית.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Quantum of Solace – 70.4 (70.4)
2. Madagascar: Escape 2 Africa – 36.1 (118.0)
3. Role Models – 11.7 (38.1)
4. High School Musical 3: Senior Year – 5.9 (84.4)
5. Changeling – 4.2 (27.6)
6. Zack and Miri Make a Porno – 3.2 (26.5)
7. Soul Men – 2.4 (9.5)
8. The Secret Life of Bees – 2.4 (33.7)
9. Saw V – 1.8 (55.4)
10. The haunting of Molly Hartley – 1.6 (12.7)