במאי: ג'ורג' רוי היל
תסריט: וויליאם גולדמן
שחקנים: פול ניומן, רוברט רדפורד, קתרין רוס
אנשים יכולים להיות מאוד, מאוד קטנוניים. נניח, צמד חמד רוצה לחיות בשקט ובשלווה, ולא נותנים לו. האם זה באמת משנה שאותם שניים הם מגדולי השודדים במערב הפרוע?
קטנוניים.
מכל מקום, בוץ' קאסידי (פול ניומן) והסאנדאנס קיד (רוברט רדפורד), הם שני שודדי בנקים ורכבות מהידועים במערב. בוץ' הוא המוח של הצמד – יפה עיניים ומבריק, הוא מסוגל להכניע בדיבורים כנופיה שלמה, ולארגן מעשי שוד ענקיים בלי להותיר אחריו קצה חוט עבור הרשויות. הילד, לעומת זאת, כשמו כן הוא – לא הייתי סומך על שיקול הדעת שלו, והוא טיפוס מסוכן ולא לגמרי יציב. מכל מקום, שניהם מסבים נזקי ענק לבנקים, חברות הרכבות וחברות הביטוח, עד אשר קצה נפשם של כל הנ"ל בצרות שהם מחוללים. שלא לדבר על תלונות הציבור על השיבושים בלוח הזמנים של הרכבות. לפיכך נשכר צוות של אנשי חוק לשעבר וגששים בהווה, כולל אינדיאני העונה לשם לורד בולטימור – רק בגלל השם היה צריך לתת לו תפקיד יותר גדול – כדי לרדוף אחרי השניים ולהביאם לדין, מתים או מתים.
במקביל להימלטות מאנשי החוק, יש גם איזה עניין לא פתור בין קאסידי לאטה (א' בסגול, לא סוג של קפה איטלקי) פלייס, חברתו של קיד (קתרין רוס). גם אם הדבר לא מחריב את היחסים ביניהם, הוא בטח מוסיף להם מורכבות. וכך נמלטים השניים מפני החוק בתקווה למצוא מקום לחיות בו בשלווה, ואם אפשר בלי קשיים כלכליים (אי אפשר לסמוך על הבנקים שישמרו על הכסף, אנשים שודדים אותם כל הזמן בימינו).
ב-1969, שנת יציאתו של הסרט (שהיה אחד משוברי הקופות הגדולים של תקופתו), היה מן הסתם קצת פחות נפוץ שהגיבורים יהיו "הרעים", אבל היום זה באמת לא חידוש גדול. גם צמדי גיבורים שנונים, אחד לבן והשני דרומי, הם לא חידוש גדול כיום. האפקטים, אפעס, בני ארבעים שנה בקירוב ואפשר לראות את זה. אז כרגיל במצבים אלה עולה השאלה: חוץ מנוסטלגיה וחקר התפתחותו של הקולנוע, למה כדאי לראות את 'קיד וקאסידי'?
התשובה הראשונה, כמו שהסביר מיכלאנג'לו לאפיפיור שהתלונן על הופעת שלושה ישו בציור אחד, היא ש"זה עובד!". גם אם לא מעט צמדי גיבורים עלו על מסכינו, לא מעט נוכלים שרמנטיים והרבה קרבות אקדחים, חלקם אפילו בזמן קליע ובשלוש-מאות ושישים מעלות, משל היו השווארמה של הקולנוע, הכימיה בין שני הגיבורים עדיין מצויינת. ניומן ורדפורד משכנעים הן כל אחד לעצמו, והן שהם מחבבים זה את זה מספיק כדי להסתכן הדדית וכדי לעבור את כל קרבות היריות והמריבות בלי לרצות לרצוח אחד את השני במקום את רודפיהם. הגיבורים מותירים רושם שהם פורעי חוק כי הם נותרו מנטלית לא מי-יודע-מה בוגרים, ולהיות פושעים נראה להם ממש ממש ממש כיף. ניומן בולט במיוחד, כי התסריט מחייב אותו להפעיל פחות כוח ויותר מוח, אבל גם רדפורד נותן הופעה מצויינת – ועל סמך העובדה שהוא נוהג מאז ועד היום לקרוא לכל מיזם או אחוזה שלו 'סאנדאנס' (וזה כולל את הפסטיבל המפורסם), נראה שגם הוא מכיר בכך.
הכימיה בין הגיבורים חשובה במיוחד בגלל הסיבה הבאה לראות את הסרט – השנינות. הסרט מלא שנינויות ומשפטי מחץ כרימון, כראוי לסרט שהתסריטאי שלו היה וויליאם גולדמן, מי שלימים כתב את 'הנסיכה הקסומה'. כך, למשל, בשלב מסויים הקיד מסרב לקפוץ מצוק לנהר, בטענה שהוא אינו יודע לשחות. קאסידי מרגיע אותו: "הנפילה תהרוג אותך קודם". בדוגמה אחרת, פקיד בנק מתנצל בפני קאסידי: "אם זה היה הכסף שלי, לא היה אף-אחד שהייתי מעדיף שיגנוב אותו יותר ממך". כדי להחזיק את כל השנינויות האלה, השחקנים צריכים ממש לשכנע שהם מתכוונים לזה, ולא באו כדי לפלוט את התסריט מעשה סטיבן סיגל. יתרה מזו: סצנה בה גיבורת המשנה מתריסה בפני אחד הגיבורים הראשיים ש"אני לא מתכוונת לראות אותך מת" חייבת, אבל חייבת, להיות משוחקת להפליא על-מנת שלא תהפוך לפרודיה בנוסח 'אל תמות לי'.
בדברים אחרים הסרט אכן התיישן. לזמנו הוא נחשב אלים מאוד, מתברר, אבל היום הערוץ הראשון לא היה מתלבט כלל האם לשדר אותו בשעת ערב מוקדמת, למעט אולי החשש שהוא לא יביא רייטינג. יש בו אלימות, שפיכות דמים והרג, אבל לפחות הפן הזה של ערבוב הומור ודם כל-כך נשחק מאז, שכמעט כל כוונה אפשרית מאחורי המרקחת הזו הולכת לאיבוד כיום. עוד מהדברים שהתיישנו הוא השימוש במוזיקה – מוזיקה מודרנית המוצמדת לסרט תקופתי, או היעדר מוזיקה בחלק ניכר מהסרט, היו כנראה בעלי משמעות רבה בזמנו, אבל היום הם יעברו מעל לראש של רוב הצופים, שכבר הורגלו בזה מכאן ועד בוליביה.
אבל למרות שעקבות השנים ניכרות בסרט, עדיין מדובר בסרט מהנה להפליא. שני שחקנים מצויינים, עם תסריט שנון, קרבות אקדחים לרוב וצוקים גבוהים במיוחד תבואו, יהיו קטעים.
ביקורת מצויינת!
עוד קלאסיקה שאני צריך להשלים.
השתעממתי תוך חצי שעה
נתתי לאחי לסיים לראות את הסרט לבד.
הסרט הזה הוא מ-69 והוא נראה ככה. הוא איטי, כבד, מעיק ומתוח עד קצוותיו.
מצטער, אני צריך גירוי לבלוטות העניין לפחות כל רבע שעה. הסרט הזה לא עושה את זה.
וכנראה שאת כל השנינויות אני כבר מכיר כי שמעתי אותם כבר.
קלאסיקה
סרט שקצת צריך להחזיק ראש בשבילו, אבל שווה כל רגע.
הביקורת הבאה – העוקץ! בשם המומנטום..
בכמה סרטים שנעשים היום יש כזה עומק כזה לדמויות?
אני יכול לחשוב על כמה, אם תרצה.
הייתי לוקח את הסרט לאי בודד
אין לי שום בעיה לצפות בו שוב ושוב ושוב. הוא מהנה, הוא קליל, הוא כיפי, ונושבת ממנו רוח החופש של שנות השישים שכל כך אהובה עלי. אני אפילו מסוגל לזמזם לעיתים את טיפות הגשם.
פול ניומן ורוברט רדפורד עושים שם תפקידים מצוינים, והתסריט של גולדמן – כפי שכבר מצוין – מספק להם כר נרחב של שורות דיאלוג מצוינות. העובדה שהסרט מציג שני אנשים שכל סרט אחר באותה תקופה היה מציג אותם כ"רעים" ועושה להם מיתולוגיזציה תוך שהוא מחבר את הכל לצייזגייט של התקופה ובאופן מהנה כל כך הופכת את "קיד ודסידי" לאחד מסרטי התקופה האהובים עלי.
במובן מסוים – ולמרות האויירה השונה לגמרי – הוא עלה שוב ושוב במחשבתי כשראיתי את "ההתנקשות בג'סי ג'יימס" הלכאורה כה שונה.
אבל, כאמור, מעל הכל "קיד וקסידי" הוא פשוט סרט כיפי לאללה ולפחות עבורי הוא לא איבד דבר מהקסם שלו.
איזה מפתיע! בדיוק ראיתי את הסרט ביום חמישי
אני התרשמתי עמוקות דווקא מכמה שהסרט מרגיש מודרני יחסית לכך שהוא כבר כמעט בן 40!
הוא לגמרי מרגיש כמו האח המערבוני של "ספרות זולה".
הקטע שבו הם שודדים את הבנק בספרדית? הכי קומדיית פשע של הניינטיז! ואני חשבתי שהדור שלנו המציא את הדברים האלה.
הו, לא… פשוט שכחנו אותם למשך מספיק זמן עד שהם שוב נראו חדשניים.
התסריטאי של הנסיכה הקסומה? זה מסביר כמה דברים….
בעיני הסרט עובד מצויין ובכלל לא השתעממתי.
ונחמד לגלות שסאנדנס זה על שם הסרט הזה :)
הסרט משודר היום
בערוץ הוט פריים ב 17:00, לכל מי שמעוניין.
וגם מחר,
ב-9:50, אותו ערוץ.
נ"ב – נראה לי שהשם של האינדיאני הוא לורד בולדווין.
באופן מפתיע, אני מסכים
ראיתי את הסרט הבוקר בהוט, והופתעתי לטובה.
אני תמיד מתעצבן לראות את כל התזות של ה"מבינים" לקולנוע שאומרים שתור הזהב של הקולנוע היה בשנות התרפ"פו ושהיום אין סרטים טובים. כי תמיד שאני רואה סרטים כאלה (פסיכו, חלף עם הרוח וכו') אין מה להשוות לרמה של הסרטים כיום – לא אמין, נראה כמו קריאת טקסט נוראית וחסר השוואה לסרטים היום. בניגוד לכל זה, קיד וקאסידי פשוט סרט מדליק, גם היום, אם נותנים לו צ'אנס.
ניומן ורדפורד ענקים. מצחיקים, שנונים.
שווה צפייה!