במקור: Next
במאי: לי טמאהורי
תסריט: גארי גולדמן, ג'ונתן הנסלי
על פי סיפור מאת פיליפ ק. דיק
שחקנים: ניקולס קייג', ג'וליאן מור, ג'סיקה ביל
יכול להיות שסתם נדמה לי, אבל האם התרחשה איזו טעות ברצף הזמן/חלל שגרמה לשמותיהם של שני סרטים של הבמאי לי טמאהורי להתחלף? לסרט ג'יימס בונד שטמאהורי ביים לפני חמש שנים, כמו לכל סרט אחר בסדרה, אין שם מתאים יותר מזה שהדביקו לסרטו הנוכחי -'הבא בתור'. מצד שני, בהתבסס על ההתרחשויות בסרט הנוכחי שלו, אין שם שהיה יכול להתאים לו מאשר שמו של הסרט ההוא של בונד, 'למות ביום אחר'.
כל הסיפור הזה עם השמות נשמע כמו משהו שיצא מתוך ספר של פיליפ ק. דיק, ושלא במפתיע, הסרט שבארצנו הוענק לו השם העברי למהדרין 'נקסט', אכן מבוסס על סיפור שכתב דיק – 'האיש המוזהב'. כמה מהספר הגיע לסרט? לא קראתי, אבל אני מנחש שלא הרבה (התסריטאי, גרי גולדמן, כבר לקח בעבר סיפור אחר של דיק והפך אותו ל'זיכרון גורלי' – נו, ההוא עם שוורצנגר שמתגרש משרון סטון בעזרת אקדח). מצד שני, הליהוק לתפקיד הראשי דווקא מתאים: ניקולס קייג', עם פוזת הזרוק הנצחית שלו – לא משנה איך הוא מסתפר, מתלבש, מתגלח, תמיד הוא מצליח להיראות כמו הומלס – הוא שחקן שנראה כאילו נולד לגלם דמויות דיקיות.
ב'נקסט' קייג' מגלם את כריס ג'ונסון, קוסם-במה בלאס וגאס. אדם ברוך כשרונות, שכמו מרבית הפרפורמרים בעיר הנ"ל, אחד העיקריים שבהם הוא זיוני שכל. הפה של ג'ונסון בסרט לא מפסיק להפיק פניני חוכמת חיים שכמותן לא תמצאו כיום אפילו בפינת העתידות של מסטיק בזוקה. כשרון נוסף של ג'ונסון נוגע לעתידות מסוג אחר, הפעם כאלה על אמת. ג'ונסון מסוגל לראות מה יתרחש סביבו בעתיד הקרוב מאוד (שתי דקות). כמובן, ג'ונסון משתמש ביכולת הזאת כדי להגן על חסרי הישע מפני…
לא, האמת, הוא לא משתמש ביכולת שלו כדי לסייע לאף אחד. ג'ונסון דווקא משתמש בה באופן הצפוי: לרמות את בתי הקזינו בעיר ולהרוויח כסף. עד שבשלב מסוים מגיעים נציגי הבולשת הפדרלית, ובראשם הסוכנת פריס (ג'וליאן מור). הם רוצים לעלות על עקבותיו של ארגון טרור צרפתי(?) שמתכנן פיגוע גרעיני בארה"ב, ומנסים לשכנע את ג'ונסון שעם כוח גדול באה גם אתם יודעים מה. הוא מצדו לא מתרשם, ומתעצבן עליהם שהם מפריעים לו בפגישה החזויה עם אהובת לבו ליז (ג'סיקה ביל, שכנראה לא למדה מ'אמן האשליות' שעדיף להתרחק מקוסמים).
'נקסט' הוא לא סרט ארוך, ובכל זאת אפשר לחלק את ההתרחשויות בו לשלושה סוגים נפרדים. הסוג הראשון, והמוצלח ביותר, הוא זה שבו ג'ונסון מחלץ את עצמו מברוך פוטנציאלי כזה או אחר על ידי שימוש ביכולת שלו. סצינות מהסוג הזה מופיעות בעיקר בחלק הראשון של הסרט, וגם קצת לקראת האמצע, והן עשויות טוב. לא משהו שלא נראה בעבר (מישהו ראה פעם את סדרת הטלוויזיה 'האזור המת'?), אבל העסק מבדר במידה ראויה.
הסוג השני, וההרבה פחות מוצלח, הוא סיפור האהבה המתפתח בין ג'ונסון וליז. בעיה קשה אחת עם הסיפור הזה נובעת מהיותו קלישאתי, לא אמין בגרוש, ומלא בקשקשת מעצבנת. הבעיה השניה היא שהוא תופס נפח גדול ומפוהק מאוד של זמן מתוך הסרט.
הסוג השלישי הוא סצינות אקשן. אתם יודעים – פיצוצים, יריות, מרדפים, כאלה. והן בסדר. לא מדהימות, אבל סבירות. משהו מהעוקץ של הסצינות האלה הולך לאיבוד בגלל האופי של הגיבור (אם הוא מסוגל לחזות כל קטסטרופה לפני שהיא מתרחשת, די ברור שהחבר'ה הטובים יצאו בשלום מכל הסיפור). עדיין, בחצי שעה האחרונה של הסרט, גם לחובבי אקשן הוא מספק את הסחורה.
כל השלושה ביחד מרכיבים סרט אידיוטומטים ממוצע (התסריט מלא, כצפוי, בחורים וחוסר סבירויות קיצוניות), מהסוג שאפשר ללכת אליו, אבל לא ממש חייבים. השחקנים טובים – קייג', כאמור, הוא ליהוק מוצלח לתפקיד, ההגדרה של מור כליהוק מוצלח היא ברירת המחדל, ובייל לא מפריעה יותר מדי. ויש גם הבלחות של פרצופים מוכרים (היי, זה פיטר פאלק מ'קולומבו'! והנה ההוא מ'באטלסטאר גלקטיקה'!). ויש צילומים יפים של הנוף המדברי, ופעלולים מרשימים. אלמלא הסחבת באמצע והסוף הדפוק לגמרי (ראו הוזהרתם! הסוף של הסרט הזה עוד יילמד בבתי ספר לקולנוע כשיעור חובה בנושא "איך לא לסיים סרט") הייתי אומר "עכשיו קיץ, לכו תראו". אבל באמת, למה לכם לעשות דבר כזה, כשהסרט הבא בתור (כלומר, 'ספיידרמן 3') כבר מעבר לפינה?
הייתי הולכת אם הייתי מקבלת את הכרטיסים בחינם
מהאגודה, אבל מכיוון שלא, כנראה שנשאיר את הסרט הזה לשעות מאוחרות באחד מערוצי הסרטים של יס.
מה שכן, מי זה "הזה מהגלקטיקה" וכמה זמן הוא מופיע בסרט? כי אם מדובר בלי או באדמה ובזמן ארוך אני מוכנה לשקול הליכה לסרט רק בשבילם.
הייתי הולכת אם הייתי מקבלת את הכרטיסים בחינם
זה סם אנדרוז, וזאת הופעה די מעקרת…אז עדיף בלי
וואלה, נשמע לא כזה רע.
אבל כמו שכתוב בביקורת: למה ללכת לזה כשיש עוד מעט (כבר מחר למעשה) את ספיידי?
אבל אני ללא ספק אתפוס את הסרט כשיצא בדי וי די.
לראות את העתיד?
לנצל את זה בקזינו?
הממ… אני אסתפק בהירו נקמורה (השולתתתת!).
נו, נאקמורה שולט בכוחות הרבה יותר נרחבים מהמה שמו של נקסט
לדעתי היה די רע.
כמו שרז כתב, יש כמה משחקים חביבים עם ראיית העתיד. אבל כל השאר פשוט גרוע. כולם, כולל ניקולס קייג' וג'וליאן מור, משחקים נורא, והרומן בין ניק לבין ג'סיקה ביל הוא… אר… נגיד 'מביך', למרות שזה אנדרסטייטמנט מטורף.
אבל יותר מזה, הסרט אידיוטי. ממש אידיוטי. בכל סרט מסע בזמן יש חורים, אבל בסרט הזה כל העלילה יושבת על חור בגודל של לוס אנג'לס. כולם, גם הטרוריסטים הצרפתים וגם האף. בי. איי, מחפשים את האיש שרואה שתי דקות קדימה – בגלל שיש איזו פצצה גרעינית שמוחבאת אי שם בלוס אנג'לס. עכשיו שמישהו יסביר לי איך לראות שתי דקות אל העתיד אמור לעזור לך להתמודד עם פצצה גרעינית, כי הסרט לא עשה את זה.
לא ענית על השאלה.
אי שם בלוס אנג'לס מוחבאת פצצת אטום שעלולה להתפוצץ בכל רגע. לך יש יכולת לראות שתי דקות קדימה. איך היכולת הזאת תעזור לך לפתור את הבעיה? נמק והדגם.
אה, הוא יכול להתחיל בזה
שהוא יגיד להם אם נשארו להם יותר או פחות משתי דקות לחיות.
אכן, לדעת שיש שתי דקות לחיות זה מאוד יעיל
אפשר לעשות שיחת טלפון אחרונה.
ואז מה?
אז הוא ידע שבעוד חצי שעה הולכת להתפוצץ פצצת האטום. איך זה יעזור? הוא עדיין לא ידע איפה היא עד שתי דקות לפני הפיצוץ.
שוב, זה מאפשר לו ליבא כל מידע מכל מרחק בזמן
בצורה יותר פשוטה מההסבר המקושקש בסרט.
ואגב, בכוונה לא סימנתי ספוילר בתגובה שלי, כי היא לא כוללת שום ספוילר לסרט. מה בעיניכם ספוילר שם?
דיונים על מדיניות עריכה בדואר אלקטרוני, בבקשה.
יש בעבוע-בוע חורים בעלילה
טוב, עוד לא ראיתי את הסרט, אז יכול להיות שאני מדברת עכשיו שטויות גמורות, אבל בטריילר קייג' אומר לבחורה שאיתה הוא רואה קדימה הרבה יותר ממה שהוא ראה עד עכשיו, מה שאולי מסביר את החריגה מהשתי דקות.
ובעניין הפצצה. נגיד שאתה בראש צוות חקירה אובד עיצות. שמעת על בנאדם שיש לו אשכרה כוחות על-אנושיים של ניבוי עתיד, גם אם לזמן קצר. לא היית רוצה אותו בצוות? תמיד אפשר לקוות שאסונות טבע (ופצצות) יקבלו התראה מוקדמת יותר…
עד כאן למרקר שמסיקה מסקנות מתוך בקרובים (וחושבת שהיא יודעת את סוף הסרט ולא מרוצה מזה)
20 דקות בשביל לחתוך את החוט האדום?
לא, הכחול. לא, בעצם האדום.
אם אתה כבר הסברת את זה בכזה פירוט
אני כבר מעוניין לדעת מה סופר בסיפור המקורי של דיק.
מישהו רוצה לתמצת לי בשורה אחת?
האמת היא
שהדבר הכי קל בעולם זה לנטרל פצצה אטומית, היות ומדובר במנגנון מאוד רגיש.
בהנחה שלא איכפת לך משאריות קרינה, שמתגמדות לעומת הפיצוץ האטומי עצמו, אפשר פשוט להצמיד חומר נפץ לפצצה ולקרוע אותה לגזרים
לולאות לולאות...
משהו אחד לא ברור לי, כשהוא רואה שתי דקות קדימה – הוא רואה את מה שיקרה או את מה שעלול לקרות? ואם זה "מה שעלול לקרות", אז מה התנאים לכך?
אני יודע שבכל סרט שמנסה לשחק עם "הזמנים" חוזרים תמיד לאותם בעיות של עתיד קבוע/משתנה/מקביל וכו…, אבל לעתים קרובות מדי הביצוע של הדברים האלה כל כך עלוב ולא עונה על ההגיון הפנימי – איך זה כאן?
האמת, סביר להניח שאני אוותר על הסרט בגלל קייג', לא סובל את עיני הפודל המסכנות שלו, וכל ההתנהלות ה… אין לי מילה אפילו, הצליח לעצבן אותי בכל סרט שראיתי אותו.
לולאות לולאות...
מקריאה בויקפדיה של הערך על "האיש המוזהב", מתברר שהיכולת שלו היא לראות את כל העתידים האפשריים, שתי דקות קדימה. משמע מבחינת הסרט העתיד לא נקבע עד שהוא מתרחש, והבנאדם פשוט דמוי אלוף-שחמט.
האזור המת= החצי האפל?
כי זה השם לו הסדרה מאת סטיבן קינג זכתה בישראל.
האזור המת= החצי האפל?
נכון. ושידרו פה שלוש עונות בערוץ 3. תמיד הייתי מתעדכן במרתונים בלילה.
אני מתכחש לקיומו של השם הזה.
כי סטפן קינג הוציא ספר אחר בשם הזה?
מהההה?? אני ממש נהנתי מהסרט=\
אני לא יודעת מה איתכם (כאילו אני כן אבל שיהיה) אני חובבת סרטים דיי גדולה כאילו אני הולכת לסרט פעם אפילו פעמיים בשבוע ואני דיי מתיחסת לזה ברצינות-מבקרת דיי קשה כל סרט..והסרט הזה החזיק אותי במתח במהלך הסרט ההתחלה מאוד אהבתי והסוף הפתיעה מאוד..אז אני ממליצה בחום על הסרט הזה אני חושבת שהוא מצויין! לא השתעממתי לרגע!
גם אני, לגמרי; ויותר מכך:
אהבתי מאוד את הסוף! ממש!
אז הלכתי לזה כי זה נראה מגניב.
וזה באמת היה מגניב. ואז היה עוד קצת יותר מגניב. ואז זה נהיה טיפה מגוחך אבל אז זה היה מגניב שוב פעם. ואז הופיע רומן מטופש ומהיר עד כדי חוסר-אמינות. אבל אז היה מגניב שוב פעם. ועוד יותר מגניב. ואז כל כך מגניב שקשה לשלוט בעצמך. אבל אז היה הסוף הזה. ואני אומר: "לא, לא יכול להיות שהם עושים את זה. לא. לא!". קיוויתי שיהיה קצת המשך אבל לא יכולנו לחכות לסוף הכתוביות.
ואני עדיין צועק במוחי: "לא… לא. לא!!!"
לפחות הכתוביות היו מגניבות?
האמת? כן.
הן היו הפוכות, לא? מלמעלה למטה?
זהירות, ספוילר לקרדיטים!
בהתחלה יש הבזק של כשתי שניות שבו כל הכותרות עוברות בכיוון ה"רגיל", מלמטה למעלה, במהירות רבה, ואז הן חוזרות אחורה, מלמעלה למטה, במהירות נורמלית.
גם אני לא אהבתי את הסוף
ואני בדר"כ אוהב טוויסטים.
הערב קטנה
הסרט נשמע קיצי, טוב או רע זה כבר יחסי, לא משהו מבריק, מקסימום מבדר.
שחמטאים לא רואים את העתיד, והם גם לא מחשבים את כל האפשרויות, רק מחשבים עושים את זה, ורק בעשור האחרון עם השתפרות הטכנולוגיה, שחמטאי מחשב מה סביר להניח שיריבו ישחק במקרה שהוא ישחק א או ב,
זהו בערך שלום עליכם.
הסוף ממש גרוע.
כל הסרט נהניתי, באמת שהיה סרט טוב עד הקטע של הסוף וגרם לי לצאת עם הרגשה ממש רעה.
עכשיו אני לא אמליץ לאף אחד על הסרט רק בגלל הסוף שלו שכל-כך הרס אבל אם היה סוף שונה זה דווקא סרט טוב.
טוב, אז ראיתי את הסרט.
והסרט היה אמנם מגניב וכלל קטעי אקשן מהנים אבל הסוף היה אפילו גרוע יותר ממה שדמיינתי.
ידעתי שהסוף יהיה גרוע, התכוננתי לזה אבל מה שראיתי היה מעבר לכל מה שבן אדם יכול להעלות על הדעת.
סרט מצוין, ראיתי אותו כבר שלוש פעמים.
מפתיע מאוד לקרוא ביקורת כזאת.
בנוסף, מאוד אהבתי את הסוף, אז מפתיע במיוחד היה לקרוא שהמבקר חשב/הרגיש/סבר בדיוק להיפך.
למעשה, זה ממש מלמד אותי
לא לקחת ברצינות ביקורות על סרטים… כי לפעמים הן הפוכות מהחוויה ומההתרשמות שלי מהסרט.