אנימציה היום היא כבר לא מה שהיתה פעם. פעם, סרט אנימציה באורך מלא היה סיבה למסיבה. אירוע. פרויקט שזכה להשקעה ולליטוש מיד יוצריו. והיום? מבט זריז ברשימת סרטי האנימציה מהשנים האחרונות מגלה שוב ושוב את הנוסחה העייפה של "חיות שמתנהגות כמו בני אדם, ומדובבות על ידי סלבריטאים". כניסת הטכנולוגיה הממוחשבת לזירה פישטה את תהליך יצירת האנימציה, והוזילה אותו רבות, ולא רק מבחינה כספית. המחשב אינו שורש כל הרע, כמובן, וכבכל טכנולוגיה, ניתן לייצר באמצעותו יצירות מופת. אבל משום מה, מעטים טורחים להשקיע, ומרבית סרטי האנימציה הממוחשבת מתגלים כחסרי נשמה ותפלים. אנימציה מסורתית, כזאת המצויירת ביד, כמעט פסה מן העולם – אם נתעלם לרגע מאולפני יפן ושאר המזרח הרחוק, הדוגמה היחידה שאני יכול להעלות בראשי היא 'שלישיית בלוויל'. וגם, כמובן, ביל פלימפטון.
פלימפטון הוא מאחרוני אומני ההנפשה המסורתית שפעילים עדיין. סרטיו, שאותם הוא מצייר לבד תמונה-תמונה, לא זכו להגיע לארץ להקרנות מסחריות. פה ושם הקרנה בפסטיבל כזה או אחר, וכ-DVD בספריות המובחרות. לפיכך, סביר להניח כי הקהל הרחב בארץ לא שמע את שמו, וחבל. אנימציה לדעתי היא ז'אנר קסום, ואומנות ייחודית. שלא במפתיע, גם פלימפטון חושב כך.
אז למה אנימציה?
"האנימציה היא צורת אומנות ייחודית. באנימציה אין גבולות לדמיון, וכשאני רואה משהו במוחי, אני רוצה לייצר מחדש את אותו חזיון. אני מאמין שהקהל רוצה לראות משהו אחר, שהוא עוד לא ראה מעולם. זה כמו לקחת ציור שמונח בפינה, של אחד מגדולי העבר, ולגרום לו להתעורר לחיים, עם צליל, ומוזיקה, ותנועה. אבל מעבר לכך, האמת הפשוטה היא שאם היה עלי להשתמש ב-Live action עם שחקנים, זה היה הופך את העניין לקשה עד מאד, ויקר עד מאד".
למיטב ידיעתי, אתה אומן האינדי היחיד כיום שעובד על סרטי אנימציה באורך מלא. האם ידוע לך על אחרים כמוך?
"לא ידוע לי על נוספים. זה לא עסק קל: לעולם אינך יודע אם הסרט יכניס כסף. לי האיר המזל, הצלחתי להרוויח כסף – ועדיין, אף אחד בהוליווד לא רוצה לממן את סרטי. אז אני תקוע עם הפקת סרטי שלי".
בבדידות מזהרת
כאמור, פלימפטון מצייר את כל סרטיו בעצמו, לבדו. הוא אמנם נוקט בקיצורי דרך רבים (הקפאת תמונה, מחזור פריימים, לופים של תמונות), אך עדיין מדובר בתהליך ממושך.
"עבודה על סרט באורך מלא נמשכת בערך שנתיים וחצי: שנה לכתיבת התסריט, שנה של ציור הסרט, ועוד כחצי שנה של פוסט-פרודקשן. אני כרגע עובד על סרט חדש – 'Idiots and Angels' – ונמצא בערך ברבע מהדרך. באתר הסטודיו שלי, ניתן לצפות אונליין בתהליך העבודה על הסרט".
אם כתיבת התסריט היא מלאכה כה ממושכת, האם שקלת פעם לעבוד על תסריט של מישהו אחר או לעבד ספר?
"לא. אני מעדיף לעבוד על תסריטים שלי. יש לי יותר מדי מהרעיונות שלי, מכדי שאעבוד על אלו של אחרים".
לא רק צורת האומנות בה פלימפטון עוסק ייחודית. בנוף האנימטורים, או כלל הקולנוענים, הוא בולט בסגנון איור מובחן, וברמות גבוהות במיוחד של סקס בוטה ואלימות מוגזמת. זוג טנקים המקיימים יחסי מין יהיו בני בית בסרטיו, כמו גם עיוותים ושינויים בלתי נגמרים של הגוף האנושי. הקיצוניות של אלו הפכה במידה מסוימת לסימן ההיכר שלו:
"אני חוזר ועוסק בסקס ואלימות בעיקר כי נראה לי ששני הנושאים הללו מאד מצחיקים. למשל, בסרטים האילמים הישנים של באסטר קיטון, וו.סי. פילדס, או האחים מרקס, האלימות היא חלק עיקרי מההומור. גם ה'רואד ראנר' והסרטונים המונפשים של באגס באני ודאפי דאק, משתמשים באלימות כמקור להומור.
בנוגע לסקס, נראה לי שסקס הוא נושא שכל אחד חושב עליו, כל אחד אובססיבי בנוגע אליו, אבל אף אחד לא מוכן לומר עליו שום דבר. אז נראה לי שזה נושא נהדר לשים לצחוק.
אבל, מצד שני, התעסקות בנושאים הללו מונעת ממך את הסיכוי להגיע למיינסטרים.
"כן, יתכן שאתה צודק, אבל אני מאמין שבסופו של דבר הקהלים יגלו אותי. יש סרטי Live action מלאים באלימות ומין כמו 'אוסטין פאוורס', למשל, וזה לא מפריע לסרטים הללו להצליח מאד. וגם פריץ החתול, הסרט ההוא של ראלף באקשי, היה סקסי מאוד, וזאת היתה הצלחה אדירה. אני חושב שבאמריקה יש עדיין דעות קדומות, שאנימציה נועדה לילדים. ואני חושב שאני עוזר לנפץ את התדמית הקלישאתית הזאת. אנימציה יכולה להיות מצחיקה מאוד גם בעבור מבוגרים.
מה, לדעתך, המקור לסטיגמה הזו?
"במידה רבה, הכל בגלל וולט דיסני. כשוולט דיסני התחיל, הוא רצה לעשות רק סרטי ילדים, והוא נהיה פופולרי במידה עצומה".
אבל גם קומיקסים פעם סבלו מאותה תדמית. והיום, גם מבוגרים לא יתביישו לקרוא קומיקס.
"כן, אני מאמין שהקומיקס, אנימציה יפנית, וקומיקסים מחתרתיים משנים כולם את הסטריאוטיפ. לאט לאט המצב משתנה".
פלימפטון אמנם מאשים במצב את דיסני, אך אין זה אומר שהוא שונא את החברה והוא עצמו מודה שאין לו שום דבר נגדם. למעשה, בעבר, דיסני הציעו לפלימפטון לעבוד על 'אלאדין' תמורת סכום בן שבע ספרות. פלימפטון סירב, ונימק זאת בכך שאנשים צריכים לעבוד עבור עצמם כדי לקצור בעצמם את השכר (וחוץ מזה, לו עסקה זו היתה יוצאת אל הפועל, הוא היה נאלץ לעבור דירה). למרות הצהרת העקרונות המרשימה, נימה של חרטה נשמעת כשהוא מעיר: "לא ידעתי שהם רצו שאעבוד על הג'יני".
האקדמיה לצחוק
ביל פלימפטון הוא חבר האקדמיה האמריקאית לקולנוע, וככזה – בעל זכות הצבעה בפרסי האוסקר. אין פלא, אם כן, שנושא זה עולה בשיחה. 'Guard Dog', אחד מסרטיו הקצרים של פלימפטון, היה מועמד לאוסקר בקטגוריית סרטי האנימציה הקצרים בשנה שעברה, אך לא זכה.
האם אתה מאמין שבסופו של דבר, כשתהליך קבלת האנימציה כצורת אומנות לגיטימית יגיע לסופו, יש לסרט של ביל פלימפטון סיכוי לזכות באוסקר?
"ובכן, מיאזקי עושה סרטים למבוגרים, והוא כבר זכה באוסקר אז אני מאמין שכן, זה אפשרי".
למען האמת, כשאני צופה בסרטיו של מיאזקי, אני רואה סרטים שמיועדים בעיקר לילדים, עם מספר רבדים נוספים של משמעות שנוספו להם, הפוסחים על ראשם של הילדים.
"זה נכון, זה נכון. אני עצמי לא מנסה ליצור את הרבדים הנוספים הללו. אני מנסה לעשות סרטים מצחיקים. התחלתי את הקריירה שלי כמאייר עבור מגזינים למבוגרים, כך שמראש כל חיי ההומור שלי היו מבוססים על חומרים "למבוגרים"".
האם חשבת פעם לעבוד על סרט רציני? דרמה, אולי?
"דווקא יצרתי שני סרטים עם שחקנים. האחד נקרא 'ג'יי ליילס', והשני נקרא 'Guns on a Clackamas'. הם עלו הרבה כסף, והיו אסון. הם הכניסו מעט מאוד כסף".
הרבה אנשים היום מורידים סרטים באינטרנט, במקום ללכת לקולנוע. מה עמדתך בנושא?
אני אוהב את האינטרנט. היא עוזרת להפיץ סרטים ובזכותה האנימציה הפכה פופולרית יותר כך שיש הרבה יותר אנימטורים ויש להם איך להרוויח כסף – בגלל האינטרנט, קל לי יותר למכור את סרטי, את ה-DVD-ים, את המרצ'נדייז. ויותר מזה: אני אוהב את היכולת להראות את עבודתי על האינטרנט או להפיץ מידע על פרויקטים חדשים שלי. האינטרנט זה דבר טוב.
אבל אם אנשים יורידו את סרטיך שלך, במקום לקנות אותם, זה עלול לפגוע בך.
"זו שאלה טובה. עוד לא גיבשתי דעה בנושא".
מאחר ואת רוב המימון לסרט אתה מוציא מכיסך, אם הכסף לא היה שיקול, מה היית רוצה לעשות?
"אני רוצה לעבוד על פרוייקט דמוי פנטסיה: לקחת מוזיקה נהדרת, ולתת לאנימטורים שונים להתבסס עליה. הרעיון סובב סביב ניו-יורק, אז המוזיקה תהיה פופ, או ראפ, או ג'ורג' גרשווין, דו-וואפ, או ג'אז. כל שיר יאויר בידי אנימטור אחר. לצערי, אין לי כרגע את הסכומים שפרוייקט כזה דורש".
לא הספקתי לשאול את פלימפטון לאיזו דמות מהאקס-מן הוא היה רוצה ליצור סרט.
- ביל פלימפטון – אתר אישי
- לצפות אונליין בפלימפטון עובד
- שלישיית בלוויל
- דו וואפ
ראיתי את ''Guard Dog'' לא מזמן שהייתי בחו''ל.
לא הבנתי כלום. נהנתי מכל רגע. מומלץ בחום. ביל פלימפטון הוא אנימטור נפלא (ופרוורטי ברמות, אמנם, אבל זה נראה נהדר בסרט).
אינטרנט זה נקבה?
אינטרנט = (סוג של)רשת,
ולכן נקבה.
וואו
לדעתי הראיון (הקצר, אמנם) הזה הוא הישג די רציני לאתר עם היד. פלימטון שולתתת!!!1 וגם פריץ דרך אגב, למה אין לינק לפריץ?
ומילת סיכום: , הראיונות באמת משדרגים את האתר.
מצטרף לשבחים, ראיון מצוין.
יש מדיניות של הגדלת מאמרי ה-"בכללי" בכלל (הא!) או שזה סתם עניין דו-פעמי?
וואו.
אחלה ראיון.
בזמן האחרון התחלתי להתעניין בביל פלימפטון הזה – איזה סרט שלו תוכלו להמליץ לי, ואיפה ניתן להשיג אותו?
האהוב עלי? I married a strange person.
הקומוניקטיבי ביותר שלו לקהלים חדשים? נדמה לי ש-Hair High. באוזן בתל אביב יש כבר עותק דוידי שלו, בחיפה אין. על האוזן בירושלים איני יודע.
ובכל הקשור לספריות וידאו בארגנטינה אנחנו לא מעורים.
אם כך, טוב שיש אינטרנט.
פלימפטון עצמו ישמח למכור לך את סרטיו – http://www.plymptoons.com/merchandise/video.html
אוקיי, תודה.
אני אתעדכן. האם שני הסרטים שציינת הם סרטים באורך מלא, או סרטים קצרים (ראיתי שפלימפטון מוכר כמה אוספים של סרטים קצרים שלו)?
ואגב, כל הכבוד על השחלת הציטוט המוצלח ביותר ממנו.
באוזן ירושלים
באוזן ירושלים יש מבחר טוב מאוד של פלימפטון ובאופן כללי הם גם לרוב מוכנים לשלוח מסניף אחד לשני (אם כי ארגנטינה זה באמת אולי רחוק להם).
באופן כללי הייתי מציע להתוודע אל פלימפטון מהסרטים הקצרים שלו, בעיקר אלו שהעיסוק שלהם הוא התייחסות נטו לאנימציה.
מהסרטים הארוכים שלו אני הייתי ממליץ על THE TUNE. ביל פלימפטון הוא גאון אנימציה עם מחשבה אנימטיבית נפלאה, ובכלל יחס מאוד בריא (לרוב) לתחום, אבל כשהו מנסה להכין פיצ'ר זה לרוב יוצא מאוד לא מתקשר מבחינת העלילה.
THE TUNE הוא הפיצ'ר הראשון שביל פלימפטון הכין. בסרט יש קו מקשר אבל ברובו הוא מורכב מחיבור של סרטים קצרים. אני מאמין שדווקא בגלל שהסרט לא מחפש עלילה כמו שהוא מחפש את המשחק נטו באנימציה (עם היחס המעולה של פלימפטון למוזיקה) זה פשוט פועל.
ראיון מצוין.
תודה על ההשקעה.
נ.ב.: נדמה לי שב"לאנימטורים שונים לעבוד להתבסס עליה" יש מילה מיותרת.
ביל פלימפטון?
זו בדיחה? ;[
אפרופו אינטרנט
היצירה האחרונה של פלימפטון – הקליפ לשירו החדש והחינוכי של ווירד אל יאנקוביץ', 'אל תורידו את השיר הזה'.
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1130211390&n=2
קליפ מצוין
זה בדיוק מה שקליפ מוצלח אמור לעשות – לקחת שיר שדי חוזר על עצמו ולהפוך אותו למעניין יותר.
האמת, לא קליפ מצוין
קליפ מצוין אמור גם להתייחס למוזיקה בדרך כלשהי, ואת זה הקליפ הזה לא עושה כמעט בכלל.
האמת, יש משהו בדברייך
אולי זה קליפ מצוין בשביל שיר קצת אחר
זה חסרון של קליפים באנימציה
האנימציה של פלימפטון כנראה לא מתאימה לקליפים. כשמציירים לבד ביד כל פריים ופריים, כמעט בלתי אפשרי להתאים את התוצאה ליצירה שנכתבת בנפרד. קליפים מוצלחים הם (לפחות בתאוריה) כאלה שנעשים במקביל להאזנה לשיר וצורת העבודה של פלימפטון, או של אנימטורים בכלל, לא מאפשרת זאת.
גם קליפים יותר מפורסמים כמו "קליפורניקיישן" של רד האט צ'ילי פפרס ו-Fell in Love with a Girl שמישל גונדרי ביים עבור הווייט סטרייפס, לא כל כך תואמים את המוסיקה. אחרי שהאנימציה גמורה, אפשר לערוך אותה לפי הקצב של השיר, אבל לא ניתן ליצור אותה עם השיר ברקע, מה שמקשה ליצור תיאום בין הקול והתמונה. במקרה של הקליפ המובא בקישור הנ"ל, הטכניקה של פלימפטון גורמת לעריכה אפילו יותר מסורבלת.
באיזה מובן הוא לא מתאים למוזיקה?
ההסבר שנתת אכן נשמע הגיוני, אבל אני לא חושב שמדובר מגמה כללית. רוב הקליפים מבוססי האנימציה שאני יכול לחשוב עליהם לא בלטו בעיני בחוסר התאמה לשיר אותו הם מלווים.
אין לי מושג על מה אתה מדבר
אז מה, יוצרי קליפי אנימציה לא שומעים את השיר לפני שהם מתחילים לעבוד על הקליפ? ומה בדיוק לא תואם את המוזיקה ב'Fell in Love With a Girl'? יש שם ליפ-סינק מושלם, כל קאט בקליפ מגיע בדיוק על הביט (או איך שלא אומרים את זה במוזיקולוגית). מה לא מתאים פה?
לא הבנת
לא כתבתי שיוצרי קליפי אנימציה לא שומעים את השיר לפני שהם מתחילים לעבוד על הקליפ. הכוונה שלי היא שבניגוד לצילומים עם שחקנים בשר ודם, בלתי אפשרי ליצור אנימציה *במקביל* להאזנה למוסיקה כי קצב היצירה שונה. במקרה של פלימפטון, שמספק מספר נמוך יחסית של פריימים, התאמה בעריכה למנגינה היא קשה במיוחד.
לגבי Fell in Love with a Girl, פה כבר נכנסים יותר לעניין של טעם אישי.
יוצרי קליפי אנימציה
(או לפחות קליפי אנימציה טובים) עובדים עם תוים של השיר, ועם תזמון מדוקדק של מוזיקה לפריים.
השאלה האם הקליפ הוא טוב או לא, זאת שאלה של טעם אישי. אבל השאלה האם הוא מתייחס למוזיקה או לא היא לא עניין של טעם. אם תנסה לצפות בקליפ ולמחוא כף בכל פעם שה"סצינה" מתחלפת, תגלה שאתה מוחא כפיים לקצב השיר. חוץ מזה, באופן מאוד בסיסי, כששומעים בשיר גיטרה, רואים גיטרה, וכששומעים תופים, רואים תופים; הקליפ של פלימפטון מתחיל באקורדים של פסנתר, ומה שרואים על המסך הוא מישהו מנגן בגיטרה בקצב חסר כל קשר. בכלל, אם היית מחליף את הפסקול של 'התאהבתי בילדה' בשיר אחר, זה היה נשמע/נראה מגוחך. במקרה של 'אל תורידו את השיר הזה', מכיוון שממילא אין קשר בין התמונות לקולות, אפשר היה להחליף את הפסקול בכל דבר אחר וזה היה מתאים באותה מידה.
תנסו את זה בבית –
http://www.youtube.com/watch?v=J6TcX_TKLcg
אני לא יודע מה איתכם
אבל קליפ האנימציה שלדעתי הכי מתכתב עם השיר והקצב הוא Do The Evolution של Pearl Jam
http://www.youtube.com/watch?v=if2jP0Pl9C8
מי שר כאן?
או, לחלופין, מה לעזאזל קרה לקול של וודר?
מאז שהוא נפל ללבה הרותחת
והחליפו חצי מהגוף שלו באיברים רובוטיים, הקול שלו קצת השתנה.
מי שר כאן?
אחד השירים היותר מגניבים של פרל, ואחד הקליפים היותר מגניבים בכלל!
זה דוגמה לקליפ אנימציה טוב, מתאים לטקסט, מתאים לקצב, ופשוט מגניב בצורה אפוקליפטית. ואפוקליפסה זה תמיד טוב.
דווקא לא מצא חן בעיני.
ההצגה של המין האנושי כאן די צפויה ושבלונית בביקורת שלה.
דווקא לא מצא חן בעיני.
מה זאת אומרת?
אנא ממך, הסבר…
דווקא לא מצא חן בעיני.
מה, בדיוק, הקליפ הזה בא להגיד לנו? שהאנושות רעה בגלל כל הקלישאות של רוע שניתן לדחוס בשלוש דקות? מונטאז' של תמונות הכולל עבדות, גולגלות, את השואה, אונס, גולגלות, מלחמות, אנשים קפואים בעווית מוות, גולגלות, פוליטיקאים מושחתים וגולגלות. אין כאן ולו אמירה אחת שלא נלעסה כבר מליון פעם, וגם סגנון האנימציה לא מקורי.
חוץ מזה, קצת קשה לי להבין את הקשר של כל זה לאבולוציה, אבל זה בטח בגלל שלא הצלחתי להבין את המילים…
דווקא לא מצא חן בעיני.
אוקיי, אז דעתי קצת חולקת על שלך, אני אנסה להסביר למה.
קודם כל, אתה צודק, כל הדברים שהוצגו בקליפ, כל העניין של ההרס העצמי שנצא בקרבו של המין האנושי, הם דברים די קלישאתיים. נאמרו מאות פעמים בדרכים שונות ובטוח שהקליפ לא חידש כלום.
אבל לדעתי, זה שהעניין כבר נהיה קלישאה ונטחן מאות פעמים במאות מקומות, לא אומר שזה לא נכון, אין מה לעשות, אנחנו בהחלט יונקים הרסניים. כלפי הסביב שלנו, וכלפי עצמנו. ולך תוכיח שלא.
השיר (לפי איך שאני מבין אותו) מדבר על האבולוציה, זאת שאנחנו כלכך גאים בא, ועל איך היא עושה בדיוק ההפך ממה שהטבע יעד כלפיה. במקום ליצור בני אנוש יותר מפותחים ונאורים, היא יוצרת אותנו יותר הרסניים, עד לנקודה שבא הכל יגמר.
והקליפ, לדעתי, מבטא את השיר בצורה נפלאה.
נכון שהוא עושה שימוש בכל הקלישאות הקיימות כדי להציג את זה, אבל אז מה? זה עושה את העבודה.
עכשיו רק כדי להבהיר משהו, שלא תחשבו שאני כלכך פסימי ובאמת חושב שבעוד מספר שנים אנחנו נביא על עצמנו חידלון ע"י המכונות הגדולות והרעות שאנחנו יצרנו.
אבל מצד שני, לך תדע, זה לא שאנחנו לא מסוגלים…
אבולוציה
האבולוציה אינה מנגנון המייצר יצורים מפותחים ונאורים יותר. אין שום דבר מוסרי (או לא מוסרי) באבולוציה. היא פשוט שם שניתן – תמיד בדיעבד – לתהליך בו יצורים מתפתחים על מנת לשרוד בצורה היעילה ביותר בנישה אקולוגית מסוימת.
אבל, יותר לעניין, אני באמת ובתמים לא חושב שהאדם הוא יצור הרסני. עצם ההשתלטות שלנו על כל נישה אקולוגית שהיא מוכיחה את זה: אנחנו מין מאוד, מאוד מצליח מבחינה אבולוציונית.
ובקשר לטענה שהתפתחות טכנולוגית וחברתית היא, בעצם, התפתחות לאחור (דהינו, הרסנית ולא מועילה): ראשית, אי-אפשר לקרוא לזה אבולוציה במובן המקובל של המילה. שנית, גם את זה אני לא מקבל. לא שהכל מושלם, אבל בהחלט לא חסרים דברים טובים מאוד בחברה ובטכנולוגיה האנושית במאה ה-21.
אולי, בעצם, זה מה שמפריע לי בקליפ: שעצם ההנחה שלו, שאנחנו רשעים ומושחתים, היא קלישאה לא מבוססת.
מעגליות
זה מה שאני אוהב בקליפ הזה. הביקורת של הקליפ היא שבעצם אין אבולוציה, נשארנו כמו שאנחנו כל הזמן. רק הנוף השתנה מדי פעם.
ראו את התמונות של קיסר ובנו, ראו את התמונות של בעל מפעל ובנו – מעגליות.
צפו בעדר הצלובים, צפו במחנה ההשמדה – מעגליות.
אם יש כאן ביקורת כלשהי אזי מדובר כאן בביקורת כלפי הצביעות באמירה שאנחנו התקדמנו לאנשהו, שאנחנו התפתחנו ושאנחנו בשיא האבולוציה, כשבעצם אנחנו מרקדים סביב אותה מדורה ומאמינים באותם אלים פגאנים.
והשיא לדעתי של הקליפ, הפריים הטוב ביותר – הלוויתן.
מעגליות
או!
איתך אני מסכים!
הצלחת להפוך למילים את מה שחשבתי ולא ידעתי איך להגיד, תבורך…
תסלח לי אם אנטפק:
ואם אנחנו כבר בערב של נוסטלגיית נעורים ונאומי תודה הזויים, הייתי רוצה להודות לאדי וודר שהפך את שנות-התבגרותי למרגשות הרבה יותר ממה שהן היו באמת.
אתה מודע לבעייתיות של המשפט האחרון שלך?
נאומי תודה הזויים, כבר אמרתי?
זאת טענה מבוססת באותה המידה
זאת אומרת, לא מבוססת בכלל.
לא המכונות, אלא בני האדם יביאו את הסוף על עצמם.
בכנות, אני לא תולה תקוות רבות בכך שאעבור את גיל ארבעים.
מצטער על חוסר הקשר המשווע, פשוט הפתיל הזה הזכיר לי את התקופה שבה הייתי מתכנן תכניות להשמדת המין האנושי.
עבר לי, ברוך השם.
ברוך השם?! אוי ואבוי.
לא, אני לא דתי, העניין הוא בכך שמאז שאני זוכר את עצמי אני נפגש בעיקר עם ערבים ויוצאי עדות המזרח. התרגלתי להשתמש בביטוי הזה.
אבל שדבר כזה יקרה לי בעין הדג?
אוי
ואבוי
עריכה עצמית! לקרוא הודעות לפני שאני שולח אותן! אאאאאאהה!!!
אני חייב להוריד את זה מהלב שלי
אני מת על התגובות שלך!
באמת. הן לא רק משעשעות ושנונות, אלא שגם מה שאני לא אוהב בהם (ויש הרבה דברים כאלה, "ברוך השם"), מזכיר לי אותי ואת החברים שלי בזמנים שונים של החיים שלנו. ואל תאמין לכל מי שאומר לך שזה יעבור עם הגיל.
אוי, הנוער של היום… כל כך דומה לנוער של פעם….
______
אם, במקרה חלק מסוים בתגובה הזו נתפס כציני או מתנשא, אז זה באמת באמת באמת לא בכוונה.
משעשעות ושנונות?
לא מכיר. טעות במספר.
משעשעות ושנונות? (כה''ב)
ידעתי שצריך להוריד את השנונות…
הי, לא נעלבת, נכון?
לפעמים אני קצת (הרבה) מגזים.
מצטער.
היי, כולה ביטוי.
אני אתאיסטית, ואם תחפש, תמצא אי"ה בין התגובות שלי, אני בטוחה. התירוץ שלי? אני ירושלמית…
יופי, יופי, כולנו אתאיסטים מגניבים, אפשר לעבור הלאה?
אני אעריך את זה אם תמעט בקישורים ביני לבין המילה ''מגניב''.
תודה.
אני חושב שדווקא זה שהקליפ הזה הוא אוסף של קלישאות
זה מה שעושה אותו מגניב. זו אסופה של דימויים מאוד מגניבים שבדרך כלל קשה למצוא תירוץ טוב לשים את כולם ביחד בסרט עלילתי והקליפ הזה מראה אותם בצורה מגניבה ועם מוסיקה מגניבה, כמו לראות פוסטר של איזה להקת מטאל קם לתחייה. אני חושב שבמידה מסויימת גם "שר הטבעות" היה ככה, הוא היה מלהיב כי זה פשוט היה תירוץ לשים הרבה דימויים קלאסיים (הנה, קלאסי זו מילה יותר סימפטית מקלישאתי) מעולם הפנטזיה במקום אחד ובצורה מגניבה. זה לא שהעיצוב שם היה כזה מקורי, זו לא הפעם הראשונה שאנחנו רואים אורקים או אבירים או דרקונים, אבל לראות את הכל קם לתחייה על המסך בצורה מושקעת, זה פשוט כיפי.
יופי, יופי, הקליפ הזה מגניב. אפשר לעבור הלאה?
כן, למה לא?
(ואני אעמיד פנים שלא באמת לא הבנת מה היתה הבעיה שלי
עם כל פתיל ה"אמרתי למען השם אבל אל תטעו, אני בעצם אתאיסט! אני לא באמת מאמין באלוהים חס וחלילה! הזכרתי כבר שאני אתאיסט? כי זה מאוד רלוונטי לדיון הזה!")
חבר, חבר, חבר.
לא קראת את מחצית הפתיל שנמחקה, נכון?
בכל מקרה, בוא לא נפתח את זה.
צדיקים, מלאכתם נעשית בידי אחרים.
וואו!
איזה קליפ מדהים. קלישאתי לחלוטין, אך עדיין סימבולי, בעל מסר, והמון תוספת לשיר עצמו.
אם כבר קליפים מצויירים, איך אפשר בלי 'קליפורניקיישן' של ה'רד הוט צ'ילי פפרז':
http://youtube.com/watch?v=8Dwgr2x3NdU
וכמובן, אין לשכוח, את הקליפים של הביטלס, בעיקר ב'ילוו סאבמרין', סרטם המצוייר (ואם יש לכם זמן, תקפצו ל'מג'יקל מיסטרי טור' ותראו את 'איי אם דה ווארלוס":
http://beatlesx1.tripod.com/beatles_movie_page.htm
ועכשיו, אלך לחפור את You Tube עד שאמצא עוד קליפים מצויירים שכאלה. השתכנעתי כבר אחרי אל ינקוביץ', אבל פרל ג'אם כבר עבר את כל מה שחשבתי שקליפ מצוייר לשיר יכול להגיע אליו.
בהחלט דוגמא טובה.
הקליפ של הפילפלים מראה בדיוק איך אפשר לעשות קליפ באנימציה שמחמיא לקצב של השיר, מתאים לתוכן שלו בלי לאייר בדיוק את המילים ובאופן כללי מוסיף לחוויה.
תודה על הקישור.
לפעמים יש חילוקי דעות גם לגבי השאלה האם הקליפ מתייחס למוזיקה היטב או לא, כשההתייחסות למוזיקה כוללת התייחסות לקצב, לתכנים של השיר, לאווירה. למשל, לדעתי האישית, הקליפ של Paranoid Android, Radiohead, לא מתייחס לשיר בצורה טובה, אבל זה כנראה כי הכרתי את השיר הרבה לפני הקליפ. יש כאלו שחושבים שזהו קליפ מושלם עבור השיר הזה.
שתי תוספות:
א. למי שרוצה לשפוט את Paranoid Android בעצמו
http://youtube.com/watch?v=3d5dG-H3oFo
ב. מכל הקליפים שהובאו כאן כדוגמאות, שמתי לב שהקליפ נוטה להיות מתואם עם הקצב של השיר ככל שהשיר קצבי יותר (וויט סטרייפס ופרל ג'אם), ונוטה להיות בעייתי יותר כשהקצב פחות דומיננטי (ווירד אל, רדיוהד וכמובן "צל" של חווה אלברשטיין)
אם כבר הוזכר קליפ ישראלי
הקליפ ל"זכיתי לאהוב" של עברי לידר הוא בעיני אחד מקליפי האנימציה הטובים ביותר שנעשו אי פעם. השיר איטי מאוד, אבל עושה רושם שזה רק עוזר לקליפ להתמזג איתו מבחינת העריכה ותנועת הדמות הראשית. מצד שני, אין בו קשר ברור למילות השיר.
אני לא חושב שלקצב של השיר יש באמת כזו השפעה על התיאום עם הקליפ. האנימטור חושב מראש איך להתאים את התמונה לצליל ועורך טוב יכול להתאים את רוב קטעי האנימציה לקצב איטי, כמו שהוא יכול להתאים אותם למהיר. הדבר שבדרך כלל מציק לי הוא הדמויות עצמן. בהרבה קליפים, הן פשוט נעות בקצב שונה מהמנגינה ושוברות את המיזוג.
הקליפ ל'זכיתי לאהוב' עלוב.
בדיוק מהסיבות שהזכרתי – וגרוע יותר. הקליפ הזה הוא סרט קצר (נחמד כשלעצמו, אולי) שאין לו שום קשר לא למילים, לא לקצב, לא למוזיקה ולא לשום דבר אחר של השיר. יותר מזה – לא רק שאין לו קשר למילים, הסיפור שהוא מציג הוא *מנוגד* למילים (האיש בקליפ זכה לאהוב? אז זהו, שלא). קל לי מאוד להאמין שהקליפ הזה הוא סרט קצר שמישהו עשה, בלי לשמוע מעולם את השיר, ובהמשך השיר הודבק עליו רק כי ככה יצא.
בשיר לא קצבי, באמת קשה יותר ליצור קשר ברור בין הקצב לבין הקליפ. אבל גם במקרה כזה צריך שיהיה תיאום בין המוזיקה לויזואליה או לסיפור של הקליפ, אם יש כזה. הקליפ ל'היא לא אומרת כלום' של מטרופולין עושה בזה עבודה טובה הרבה יותר (למרות שגם הוא קצת מפוספס – הוא נראה לפעמים כאילו יש "בעיה בסינק").
יש לי הרגשה שנאלץ להתחרפן
חוץ מהמשפט האחרון, כתבת פחות או יותר את ההפך ממה שאני מרגיש. ציינתי שחסר ב"זכיתי לאהוב" קשר למילות השיר, אבל בשאר האספקטים הוא נראה לי קליפ נהדר.
הוא עלוב בהנחה שאתה מודד
את טיבו של קליפ לפי הקשר שלו לשיר. אני לא, אחרת בכלל לא הייתי אוהבת את הקליפים של רד הוט צ'ילי פפרז.
דווקא בזכות הקליפ היפה של "זכיתי לאהוב", כשאני שומעת את השיר ברדיו או במערכת אני נכנסת לאווירה המלנכולית והשחורה-לבנה ולמימד הויזואלי הזה. כך שלא רק שזה לא הורס את השיר, זה אף משדרג אותו.
ואני חושבת שאנשים שמאזינים לשיר ולזמר שהם אוהבים, לא צריכים קליפ שיאכיל להם את השיר בכפית. הם מבינים אותו יפה מאוד גם לבד.
נכון. אז בשביל מה הם צריכים קליפ?
וכן, אני מודד את טיבו של קליפ לפי הקשר שלו לשיר, כמובן. אחרת לפי מה יש למדוד? סרט קצר עם מוזיקה לא קשורה זה סבבה, אבל זה לא קליפ.
כדי לפרסם את האלבומים שלהם.
אפשר למדוד קליפ גם לפי האתטיקה והעלילה הפנימית שבו. יש הרבה קליפים שמציגים אפיזודה או גימיקים משכנעים שלא בהכרח קשורה לשיר, אבל עם אווירה מתאימה.
מה זה הרבה? אינספור! והם עובדים.
השלם את החסר:
אווירה מתאימה ל – ?
לשיר, דה.
יפה.
אז אנחנו מסכימים שלקליפ חייב להיות קשר לשיר, דה.
וב''למה הם צריכים קליפ''
התייחסתי לאנשים שדיברת עליהם, שמבינים את השיר יפה גם לבד ולא צריכים קליפ שיאכיל להם את השיר בכפית. אולי גם להם יש אלבום שהם רוצים לקדם, אבל זה לא קשור כרגע.
תפישה מוזרה יש לך לדעתי.
אני חושב ששללת כרגע כמה מהקליפים הטובים ביותר שראיתי מימי כי שללת את הדבר שלדעתי הכי חשוב בקליפ – ערך מוסף.
לדוגמא: קח את הקליפים של מישל גונדרי, הם אמנם לא סותרים את המילים בדרך כלל אבל הם ללא שום ספק לא מאיירים אותן. הם אמנם בקצב יחסית מותאם לשיר אבל הם לא מחוייבים לשיר. הדבר החשוב בקליפים של מישל הוא מה שיש למישל לומר לי ולא מה שיש לזמר לומר + איור נחמד ברקע.
דוגמא לקליפ שאני חושב שמוסיף המון לשיר (הפעם לא אנימציה לצערי):
http://www.youtube.com/watch?v=CzEdITdGht4
אני דווקא לא מסכימה.
זה אחד השירים האהובים עלי, ואולי זו הסיבה, אבל עם הכתוביות וסיפור הפואנטה, הקליפ לא מוסיף על השיר אלא מסיח את הדעת ממנו. אין כאן סינתזה בין המוזיקה והויזואליה שיוצרת משהו שהוא מעבר לסכום חלקיו, אלא תחרות ביניהם – שפוגעת בשניהם.
הקליפ ממש לא חייב לאייר את המילים.
הוא גם לא חייב להיות מסונכרן לשיר, אבל קשר כלשהו – קצבי, מילולי, אווירתי, ווטאבר – בין הויזואליה לבין המוזיקה חייב להיות.
בולשיט.
סינכרוניזציה אמנם יכולה לעשות קליפ למעולה, אבל היא רחוקה מלהיות הכרחית. בשבילי קליפ מוזיקלי הוא יצירה עצמאית לכל דבר, סרט קצר שמתייחס בצורה כלשהי לאווירה של השיר או לפרשנות מסוימת שלו, לא איזו ויצואלציית ווינאמפ מושקעת (למרות שגם זה מתכון אפשרי לגאונות, ע"ע star guitar ו-around the world מאת מישל גונדרי המלך). הקליפ הזה של פלימפון מסונכרן לשיר לא עם סרגל שניות, אלא עם הרעיון הכללי שלו – הקצנה מופרכת ומגוכחת של פשע הפיראטיות ברשת.
אנימציה קשה להתאים למוזיקה?! אוי וhי, אתה מפספס כל כך הרבה חומר, או מתעלם במופגן מסרטי דיסני הישנים, שהיו בעצם קליפים מוזיקליים.
אם כבר מדברים על קליפים באנימציה וסינכרוניזציה, קבלו את פיסת המגניבות הבאה:
http://www.abacuscreativemanagement.com/artists/trussell/videos/video3.htm
הקליפ אמנם נפלא, אבל:
אני חושב שהוא יותר מפצל את השיחה:
התאמה וסינכרוניזציה של מוזיקה לאנימציה אמנם אפשרית ואף קלה יותר בצורה בה היא נעשתה בקליפ הזה (שימוש במחשב); אבל לחברינו פלימפטון, שחייב להישאר תמיד באותו קצב של אנימציה (12 FPS אם אני זוכר נכון) מן הסתם קשה יותר להתאים את התמונות לקצב המסויים והחופשי יותר.
ולקינוח – כתבה ישנה שנזכרתי בה מעיתון הארץ; הסוף עוסק בפלימפטון ובעשיית קליפים:http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=698025
נ.ב.
לדיסני היה מלחין משלהם, זה שונה.
אפרופו דיסני
השבוע ראיתי שוב את היפה והחיה ולראשונה, הקטעים המוסיקליים בסרט נראו לי מיושנים ולא מסונכרנים עם המנגינה. בהתחשב במה שעשו באלאדין ומלך האריות, היה חסר לי השיוף הנוסף שמתאים את התמונה לקול באופן סופי. אני לא יודע איך בדיוק התנהלה העבודה שם, אבל ברור לי שליצירת עשר שניות מסרט של דיסני, דרושים בדרך כלל יותר עובדים וימי עבודה מאשר יצירת קליפ מסחרי שלם. בדיסני, מלבד העבודה על האנימציה עצמה, צריך שתתאים לעלילת הסרט ולמילות השיר והרבה מאוד פרטים קטנים צריכים לקבל אישור מלמעלה. קליפ, לעומת זאת, הוא בעיקר פרשנות של הבמאי לשיר.
אין אמות מידה ברורות לאיכות של קליפ אנימציה* ולכן, אני חושב שהרמה הטכנית היא כן עניין של טעם. לי אישית, כן מפריע אם התנועה בקליפ לא משתלבת עם המוסיקה, הרבה יותר מאשר חוסר התאמה למילים. מאחר ואני מאמין שכוונת הבמאי לא תמיד ברורה ויתכן שיצר חוסר התאמה מתוך ידיעה, או מפרשנות שונה של השיר, יותר מעניין אותי האם הצליח לתת ביטוי חזותי למנגינה.
*או של קליפים בכלל, אם לשפוט לפי ההבדלים בין הבחירות של MTV אמריקה ואירופה.
מה שאתה אומר על ''היפה והחיה'' נשמע מוזר
בהתחשב בעובדה שדיסני – משלב די מוקדם – הכינו את המוסיקה הרבה לפני שהם התיחלו לצייר. הצלחת לסקרן אותי מספיק כדי לבדוק את הסרט עוד פעם (בהזדמנות. אולי בדוקטורט).
לגבי תפקידו של קליפ אנימציה לשיר: הקליפ האהוב עלי הוא זה שעשה מיאזאקי ל-On Your Mark:
http://www.youtube.com/watch?v=fliiE_HHnRc
זו דוגמה לקליפ שאפשר היה גם לעשות אותו מצולם (אם היה תקציב של שמונה ספרות): היית יכול, באותה מידה, ללהק את שני חברי הלהקה בתוך איזשהו סיפור עלילה עם התייחסות מינימלית פה ושם למילים של השיר. היום, לגמרי במקרה, אני מקבל DVD שמכיל בין היתר את הקליפ הזה, עם אופציה לשמוע אותו בלוויית שיר *אחר לגמרי*. סיפרו לי שהוא עובד גם ככה. יהיה מעניין לנסות.
אני מניח שהשאלה היא עד כמה במאי יכול להיות דומיננטי כשהוא עושה קליפ ("אבולוציה" שהוזכר למעלה הוא קליפ שעובד מצוין גם בלי לשמוע את השיר. לגבי "אל תורידו את השיר הזה" – אני לא בטוח שהייתי מבין מה הבמאי רוצה ממני בלי לשמוע את השיר, למרות שהקשר לשיר, כמו שכתב רד, קלוש למדי).
הקליפ הזה של מיאזאקי
מזכיר לי משום מה שיר פתיחה לסדרה מצוירת יותר מאשר קליפ, כנראה בגלל סגנון האנימציה והמוזיקה (או שהשירה בצרפתית מעלה זיכרונות נשכחים מ"ערי הזהב הנסתרות").
ואם כבר במיאזאקי ובקליפים עסקינן, אי אפשר שלא ללנקק ל:
http://www.youtube.com/watch?v=o1nbeTAJSJU
(כן, אני יודעת שזה לא קליפ שהוא צייר אלא תמונות מהסרט שנערכו לכדי קליפ, אבל עדיין האנימציה מדהימה והשיר מעולה)
אה, בכל הנוגע לקליפ חובבים מהעבודות של מיאזאקי
(וסטודיו ג'יבלי בכלל), לטעמי הכי טוב הוא Memories Dance:
http://www.youtube.com/watch?v=K1GA0N1ot8c
ובקטגוריית החירפון הכללי
ולאד פונט, שיצר את הקליפ שלינקקתי אליו, ערך עכשיו קליפ חדש, "קורות סטודיו ג'יבלי". משעשע מאוד, עבור אלה שמכירים את הטריילר ל-"נרניה":
http://youtube.com/watch?v=Ms1f_JW2uxA
בצרפתית?
חשבתי שזה ביפנית.
אם לחזור לנושא:
Your Face של ביל פלימפטון לדעתי עונה על הרבה מהשאלות והתהיות שהועלו פה:
– קצב האנימציה של פלימפטון עלול להשתלב (לטעמי כמובן) עם שירים בצורה נפלאה (כולל אפילו ליפסינג) אם הוא מנסה מספיק.
– קליפ אנימציה הוא אפשרי גם לשיר בקצב איטי. תלוי רק באנימטור (ובמקרים אחרים בהם יש קטים וכו' בעורך).
ובכלל, לפי הקריטריונים שהוצגו פה ולטעמי זה קליפ נפלא: הוא מתייחס למילות השיר, הוא יוצר עניין, הוא מתייחס לקצב השיר וכו' ונותן ערך מוסף לשיר.
השיר לא יפעל בלי הקליפ ולהפך.
ולמי שרוצה לשפוט לבד:
http://www.youtube.com/watch?v=Nn8tZC4ds-g