דו"ח קופות שבורות – 23.7.2006

היי ילד, מה אתה עושה ער בשעה כזאת? אני בית-מןשבוע ארוך ועמוס מלא באירועים, הצלחות וכישלונות, צחוק ודמע, אבל דבר אחד נשאר כשהיה: 'שודדי הקאריביים: תיבה של איש מת' עדיין במקום הראשון, זה השבוע השלישי ברציפות. בימינו, זה כשלעצמו אירוע נדיר (בשנה שעברה היה רק סרט אחד – 'הארי פוטר' – ששהה במקום הראשון שלושה שבועות; השנה זה עוד לא קרה), אבל ברור של'שודדי הקאריביים', ששובר שיאים כמו שאחרים שוברים דיאטה, הישג צנוע כזה לא מספיק. שהוא יסיים שבוע שלם בלי איזה שיא של כל הזמנים בתחום כלשהו? נראה לכם? השבוע זה היה שיא המהירות בהגעה ל-300 מיליון דולר. ג'ק ספארו ושות' עשו את זה תוך 16 יום, יום אחד פחות מ'נקמת הסית". 'שודדי הקאריביים' הראשון, אגב, הכניס במהלך שהותו בקולנועים 305 מיליון דולר בסך הכל, וגם את הסכום הזה הסרט השני עקף בסוף השבוע. הוא עצר בהכנסות של 35 מיליון דולר בסוף השבוע, והכנסות כוללות של 321.9 מיליון. בטבלת כל הזמנים 'שודדי 2' נמצא, נכון לכרגע, במקום ה-16, מתחת 'מלך האריות' ומעל 'הארי פוטר ואבן החכמים', ונראה שהוא לא יעצור לפני שיתפוס מקום בין ששת הראשונים בטבלה הזאת, לכל הפחות.

'שודדי 2' לא רק נשאר במקום הראשון השבוע, אלא עשה את זה בלי שום מאמץ: ההפרש בינו לבין המקום השני הוא 13 מיליון דולר, למרות שתחרות בכלל לא היתה חסרה. הסרט שהגיע למקום השני הוא לא מה שהייתם מצפים. הסרט הוא 'Monster House' (שעוברת כצפוי ל'מפלצת של בית'), סרט אימה לילדים – ז'אנר שנשמע אוקסימורוני, אבל הופך לאחרונה נפוץ יותר ויותר. הסרט נעשה באנימציה ממוחשבת בטכנולוגית "לכידת הופעה" המהפכנית (לפחות לדעתו של רוברט זמקיס), ששימשה לראשונה ב'רכבת לקוטב', כשמאחורי הדמויות המונפשות נמצאים, בין השאר, סטיב בושמי, מגי ג'ילנהול וג'ייסון לי. כמו 'רכבת לקוטב' וכמו יותר ויותר סרטים אחרים לאחרונה ('צ'יקן ליטל', 'סופרמן חוזר'), נוצרה גם גרסת תלת-ממד של הסרט, שהוקרנה בקומץ קולנועים נבחרים, שכמובן השיגו ממוצע הכנסות טוב הרבה יותר משל הקולנועים הרגילים. במיטב מסורת הצמרמורות למיניהן, הסרט עוסק בשלושה ילדים שמגלים שבבית המפחיד שמעבר לכביש לא שוכנות מפלצות – הבית עצמו הוא מפלצת. הסרט קיבל ביקורות לא רעות בכלל, והכניס 22 מיליון דולר. בשביל סרט אנימציה בלי אולפן ידוע מאחוריו – פיקסאר או דרימוורקס, כלומר – זה בהחלט לא רע. ובוודאי שזה מגניב מאוד עבור הבמאי, גיל קינן, יליד ישראל, בן 29 וכבר במאי אנימציה הוליוודי מצליח. סחתיין.

במקום השלישי – רק במקום השלישי – נמצא 'נערה במים', שיכול להיקרא גם בשם האלטרנטיבי 'במאי בבוץ'. הנערה הזאת תיזכר כמה שקבר סופית את הקריירה של מ. נייט שמלאן. שמלאן, הבמאי/תסריטאי/שחקן/פרימדונה, הגיח לקולנוע בהפתעה בשנת 1999 עם 'החוש השישי', ומאז ניסה בהצלחה לא קטנה להפוך את עצמו להיצ'קוק של ימינו: במאי מתח ואימה שכל סרט שלו הוא אירוע מדובר. הצרה היא שהדיבורים לא תמיד היו נחמדים כל כך. 'הכפר', סרט הטוויסט האידיוטי שיצא לפני שנתיים, היה כנראה הקש ששבר את גב הקהל, שנמאס לו מהעלילות המופרכות של ההודי המוזר הזה, והחליט להתנתק ממנו חד-צדדית. ב'נערה במים' המדיניות הזאת יושמה. הכנסות סוף השבוע הראשון של 'הכפר' היו 50 מיליון דולר. של 'נערה במים' – 18 מיליון. זה בטח כואב.

שמלאן לא יכול אפילו להתנחם במחשבה שהקהל ממילא לא מבין כלום, כי גם מהמבקרים הוא לא קיבל יחס טוב יותר. אפילו אנשים שהצליחו ליהנות מ'הכפר' טוענים שהעלילה של 'נערה' (אחראי תחזוקה מוצא נערה בקרקעית בריכה, ומתברר שהיא למעשה פליטה מעולם פנטזיה או משהו כזה) מופרכת, מטופשת, לא משכנעת, והכי גרוע – לא מותחת. בזבוז אדיר של פול ג'יאמטי וברייס דאלאס הווארד.

עוד במאי שהתחיל בצנעה והפך במהירות לפרימדונה הוא קווין סמית. לפני קצת יותר מעשר שנים הוא צילם את הסרט הראשון שלו, 'Clerks' ('מוכרים בלבד' קראו לזה בעברית), באופן מחתרתי, בשחור לבן ובתקציב שבסדר גודל הוליוודי היה מעוגל ל-0. 'מוכרים בלבד' הביא לסמית עדת מעריצים שנשארה נאמנה לאורך כל סרטיו הטובים והטובים פחות בהמשך. מבחינה כספית, סמית נשאר צנוע למדי; אף אחד מסרטיו לא הכניס לאורך חייו את מה שסרט אופייני של שמלאן עשה בסוף שבוע בודד, אבל מכיוון שגם התקציבים של הסרטים האלה נשארו צנועים, לא היתה לאף אחד בעיה עם זה. סמית הכריז כבר ב'ג'יי ובוב השקט מכים שנית', לפני כמה שנים, שהוא עוזב את עולמם הצר של ג'יי, בוב, דנטה, רנדל ושאר תושבי ניו ג'רזי שלו. אבל אחרי ניסיון אחד כושל להדהים לעשות משהו שונה ('ג'רזי גירל'), הוא הבין כנראה שהוא לא באמת יודע לעשות שום דבר אחר, וחזר למסורת עם 'מוכרים בלבד 2'.

10 שנים אחרי שבכלל לא היו אמורים להיות פה היום, דנטה ורנדל עדיין תקועים בעבודות שכר-מינימום ללא מוצא, הפעם בהמבורגריית "מובי'ס". עולמם הרוחני לא השתנה בהרבה – הם עדיין מתעסקים בשנאת הלקוחות, בסקס וב'מלחמת הכוכבים' (ובמלחמה מול מעריצי כת 'שר הטבעות', שצמחה בינתיים). הסרט הכניס כ-10 מיליון דולר, פחות או יותר המספר הרגיל לכל סרטיו של סמית. תקציב הסרט היה 5 מיליון דולר בלבד, כך שגם הפעם איש לא מתלונן. למרות הבדיחות הנמוכות, הסרט גם השיג תגובות טובות למדי מהביקורת – אבל בינתיים, מספר מבקרים מתלוננים על כך שהם נשארו מחוץ להקרנות הסרט, משום שאי-פעם בעבר העזו לכתוב על סמית ועל סרטיו דברים לא נחמדים. מבקר שיצא באמצע זכה לפוסט משפיל באתר של סמית, ול"עימות" רדיופוני עם סמית שבו הוא לגלג עליו עוד קצת, לא נתן לו לסיים משפט שלם, והזדרז להעלות גם את הראיון לאתר כדי שכולם ידעו: ככה יעשה לאיש שלא אוהב את קווין סמית הגאון והאהוב והנערץ והשנון. פרימדונה, אמרתי כבר.

הסרט החדש הרביעי והאחרון של השבוע יישכח מהר, לשמחת כל המעורבים. 'הסופר-אקסית שלי' נראה כמו אחת הקומדיות המובילות של הקיץ הזה: לוק ווילסון זורק את החברה החנונית שלו, אומה תורמן, ורק אז מגלה שהיא למעשה גיבורת-על – ושהיא עצבנית עליו מאוד. כמו 'הצד שלו, הצד שלה', רק פחות הוגן. המבקרים היו חצויים בדעתם; לא נרשמו הרבה מקרים של התקפי לב מרוב צחוק, אבל גם לא של הקאות והתפתלויות. בסך הכל, סיכמו רובם, קומדיה סבירה. אבל משום מה, אולי בגלל הפוסטרים המכוערים, הציבור האמריקאי החליט להתעלם מהסרט. 8.6 מיליון דולר הביאו אותו למקום השביעי בלבד. איוון רייטמן, הבמאי, עדיין ממשיך לנסות ללא הצלחה לשחזר את ימי התהילה של 'מכסחי השדים' (סרטו הקודם היה 'אבולוציה' ב-2001); בינתיים, הבן שלו, ג'ייסון רייטמן, מוכיח בימים אלה כשרון שעולה בכמה סדרי גודל על זה של אביו ב'תודה שעישנתם'.

למרבה ההשפלה, 'הסופר-אקסית' (וגם 'מוכרים בלבד 2') לא הצליח לגבור על שתי קומדיות הזוועה, 'אתה, אני והוא' ו-'Little Man' בסוף השבוע השני שלהם. 'אתה, אני והוא' ספג ירידה סבירה של כ-40 אחוז והתיישב במקום הרביעי, בעוד 'Little Man' ספג ירידה חמורה הרבה יותר והסתפק בחמישי. ככל שזה נשמע תמוה, דווקא 'איש קטן' הוא הסרט היקר יותר מביניהם: הוא הופק ב-64 מיליון דולר, והחזרת הסכום הזה מוטלת בספק. ממתי הומור נמוך הוא עסק יקר כל כך?

בשבוע הבא, בלי נדר, 'מיאמי וייס' ייאלץ את שודדי הקאריביים להיפרד מהמקום הראשון, ומלבדו יצאו גם 'סקופ', החדש של וודי אלן (כי עברה כבר חצי שנה מאז הקודם), 'גיבור על נמלים', עוד סרט אנימציה ממוחשבת (כי עבר כבר חצי יום מאז הקודם) וקומדית הנוער 'John Tucker Must Die'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Pirates of the Caribbean: Dead Mans' Chest – 35.2 (321.9)
2. Monster House – 22.2 (22.2)
3. Lady in the Water – 18.0 (18.0)
4. You, Me and Dupree – 12.8 (45.3)
5. Little Man – 11.0 (40.6)
6. Clerks II – 10.1 (10.1)
7. My Super Ex-Girlfriend – 8.6 (8.6)
8. Superman Returns – 7.4 (178.3)
9. The Devil Wears Prada – 7.4 (97.5)
10. Cars – 4.9 (229.5)