במקור: .C.R.A.Z.Y
תסריט ובימוי: ז'אן-מארק ואלה
שחקנים: מארק אנדרה גרונדן, מישל קוטה, דניאל פרו, אמיל ואלה
זה לא הים אשר בינינו,
זה לא התהום אשר בינינו,
זה לא הזמן אשר בינינו
זה – אנו שנינו אשר בינינו.
הבן
אם זאק בוליו, גיבור הסרט 'קרייזי', היה יודע שהביקורת עליו נפתחת בשיר של לאה גולדברג, הוא מן הסתם היה מעקם את פרצופו ומזכה אותי בתנועת האצבע האהובה עליו. לו גדלתם במשפחה שלו, סביר להניח שהייתם נוהגים כמוהו. זאק הוא בן רביעי במשפחה קתולית בורגנית המתגוררת בשנות השבעים בקוויבק שבקנדה – מה שהופך אותה, לשמחת הפרנקופילים שבינינו, למשפחה דוברת צרפתית. אבל אל תתנו למבטא המעודן להטעות אתכם: משפחת בוליו מנצחת בתחרות יריקות כל עיירת כורים בריטית קשת-יום, עם בקבוק הבירה קשור מאחורי הגב. אבא בוליו, אביו של זאק, רואה בעצמו את התגשמות הגבריות עלי אדמות קנדה החופשיות, ומנחיל את המורשת לחמשת בניו. כמצופה, אחיו הגדולים של זאק הם גבר-שבגברים טיפוסיים, המבלים את זמנם הפנוי מול משדרי הספורט בטלוויזיה, עם הפסקות קצרות לצורך שטיפת המכונית המשפחתית. לא בדיוק סביבה אופטימלית לילד שמגלה כבר מגיל צעיר רגישות יוצאת דופן, ולגמרי במקרה לא תמיד מעדיף את הצד של האבא כשמשחקים במשפחה. כזה הוא זאק. לאחר שאביו תופס אותו במשחקים לא גבריים בעליל, הוא מחליט שהגיע הזמן לקחת את הילד בידיים.
מי שהתיאור הזה מעלה לנגד עיניו את המילים 'בילי אליוט' לא חייב למצמץ: אכן, מדובר בעוד בן לשושלת מכובדת של סרטים על נערים המתמודדים עם גבריותם, או ליתר דיוק – עם "היעדר" גבריותם. בתוך ההתמודדות הזאת מנסה זאק לשרוד את גיל ההתבגרות, כשבאופק נמצא החשש המתמיד מדלת הארון הידוע לשמצה. לזאק יש צורך נואש באבא. לכן הוא מנסה כל פעם מחדש להיות הבן שאביו הזמין מהחסידה המצ'ואיסטית של שנות ה-60: הוא מרים משקולות, מעשן חשיש ומקלל. הוא אפילו פוזל לעבר בחורה ג'ינג'ית חמודה להפליא, שלא לצורכי החלפת מכתביות.
תקופת ההתבגרות עוברת על זאק לצלילי פסקול משובח. למזלו הרב, הוא חי בתקופה שבה להעריץ את דייויד בואי ואת הפינק פלויד נחשב לסוג של הצהרה אינדיבידואליסטית. על כן, במהלך התבגרותו הוא מצליח לשלב את זה עם מראה של אביב-גפן-לייט עד עברי-לידר-כבד, בלי שיורמו גבות רבות מדי; אבל את הגבות של אביו הוא לא ממש מצליח להרגיע.
האב
לאביו של זאק טעם מוזיקלי שונה במקצת. הוא חובב שאנסונים מתגלגלים ואת זמרת הקאנטרי פטסי קליין (שעל שם אחד מלהיטיה קרוי הסרט). פטסי קליין הלז מזומזמת הלוך וזמזם לאורך כל הסרט, ואני לא יכולה להגיד שנהניתי מזה יותר מדי. מה שכן נהניתי ממנו הוא העובדה שבמאי הסרט טרח ועיצב לאביו של זאק טעם מוזיקלי. קל מאוד ליצור הזדהות עם נער אאוטסיידר שהחיים לא מחייכים אליו – עם קצת מזל (וביטול ההקרנה של 'הארי פוטר 4' באולם הסמוך) תמצא באולם הקולנוע שלך לפחות 50 כאלה. הרבה יותר קשה ליצור הזדהות עם מצ'ואיסט מזדקן בן 45 פלוס שמסרב בכל תוקף לקבל את ההתנהגות של בנו, והסרט הזה מצליח בכך. אביו של זאק הוא איש שנון, מעניין וחבר'מן, מהסוג שלא הייתם מתביישים להביא לאסיפת ההורים. גם השחקן שמגלם אותו עושה עבודה מצוינת. מלחמת החורמה שלו בזהותו המינית של זאק איננה מסע צלב של מיסיונר חשוך; היא ניסיון כן ואמיתי, ועצוב, להתגבר על התהום הרובצת ביניהם, וחוסר הכרה, טרגי כמעט באותה מידה, בכך שהתהום איננה אלא הם עצמם.
הסרט, שעלילתו מתרחשת לאורך 20 שנה מחייו של זאק, יוצר תמונה די עקבית של התבגרות גמלונית אבל עתירת נחישות, מרגשת, מצחיקה, ורעננה כמכונית משפחתית שעלתה מן הרחצה. ובכל זאת, אם הייתי מתבקשת להיות קצת יותר זהירה עם שמות התואר שאני מפזרת פה לכל עבר, הייתי בוחרת לסרט הזה את שם התואר "מאופק". כאן דרושה התנצלות: בעולם ביקורות הקולנוע שמורה המילה "מאופק" לסרטים שוודיים בשחור לבן, עם מעט עלילה והרבה שלג. 'קרייזי' הוא לכאורה ההיפך הגמור: העריכה שלו קצבית, העלילה מתפתלת בריקודי בטן סוערים וגם הנופים משתדלים לא לפגר מאחור. ובכל זאת, הוא שומר על איפוק ולא נגרר לתחושת ההיסטריה הקלה שאורבת לדרמות על מתבגרים באשר הן. הגיבורים של 'קרייזי' לעולם ישתוקקו ליותר ממה שהם מעיזים לבטא במילים, ועוד פחות מכך לבצע בפועל. החשיש, המכות, האהבה – נעשים כולם מתוך סיבה, לא רק בגלל שהם מצטלמים יפה על רקע אופנת הסבנטיז והאייטיז. אפילו ההומור פה הוא לא מהסוג שמפיל אותך לריצפה, אלא מהסוג שמטפס לאיטו במעלה הבטן ומתפשט בפה.
ורוח הקודש
הקוראים חדי העין (או אלה שקוראים הרבה פרויד) בטח הבחינו שמתחילת הביקורת נעלמה אמו של זאק ולא נודעו עקבותיה. אל דאגה, בסרט היא דווקא נוכחת עד מאוד. היא היחידה במשפחה שמקבלת את זאק קבלה שלמה, בלי לנסות לשנות אותו, למרות היותה נוצרייה אדוקה, שמאמינה ביכולות ריפוי פלאיות ובללכת למיסות חג מולד. מי שסובל מהמיסות האלה במיוחד הוא זאק, שחג המולד הוא יום ההולדת שלו. בתוך כל המוטיבים הדתיים הממלאים את הסרט לא יכלתי שלא להזדהות איתו קצת: סביבי התעופפו המון יצורים יפים מעולם הנצרות, ואני לא בטוחה שהצלחתי לתפוס את כולם. ייתכן שאיבדתי בכך חלק מסוים מהסרט. אני הייתי מעדיפה לחשוב שהסרט איבד חלק מסוים ממני.
מה שנשאר ממני, בכל אופן, יצא משעתיים מאושרות של אחד הסרטים היותר מקסימים שיצא לי לראות בזמן האחרון. קשה להאמין שמשפחה של קנדים מתבגרים ריתקה אותי ככה. אפילו מצאתי את עצמי מזמזמת את שיר הנושא. יש בה משהו, בפטסי הזאת.
- אתר רשמי צרפתי
- אתר רשמי (גם באנגלית)
- פטסי קליין
- יומולדת בחג המולד
- כך תצא מהארון לפני ההורים
חשיש מעלה חשש!
זהירות!
כמה עובדות טריויה על הסרט:
הקרנת טרום הבכורה שבה הייתי הייתה בנוכחות הבמאי, שאפילו שינן לכבודנו הפרובינציאליים משפט או שניים בעברית. הוא סיפר שהעבודה על הסרט הזה נמשכה 10 שנים. די מפתיע לאור העובדה שהבמאי עצמו לא היה נראה הרבה יותר מבוגר מהשחקן הראשי שלו.
עובדה מס' שתיים:( קל עד בינוני) יש קטע בסרט שמתרחש בישראל. מסתבר שחברת הביטוח לא הרשתה להם לצלם אותו בארץ, אז הם השתמשו בנקסט בסט ת'ינג- מרוקו. אז אל תופתעו אם הגמלים שם לא דוברים עברית.
וחוצמיזה, כדאי לשים לב לראשי התיבות של שמות הילדים בסרט.
הלינק הזה של לצאת מהארון
האם צוות עין הדג מנסה לרמוז משהו על נטיותיו? :)
אולי זה קשור לזה שהגיבור של הסרט
הוא נער הומו, והסיפור של הסרט הוא הסיפור על היחסים שלו עם ההורים שלו?
ד"א, ההורים שמתוארים בקישור יוצאים הומופיבים להחריד
הומופובים, כמובן
הומופיבים זה הומואים ימיים או משהו כזה.
הלינק הזה
מאוד שימושי במצבי חירום
לא ראיתי את הסרט
אז זה לא ממש ספויילר אבל, למה כל הזמן אומרים "נטיותיו", הוא הומו או לא אני לא מבין מה כבר יכולים להיות נטיותיו?
לא אכפת לי תשובה מספויילרת אגב
לא ראיתי את הסרט
צודק לחלוטין. למה כותבת הביקורת לא יכלה לכתוב במפורש שגיבור הסרט הוא הומו?
מבחינתי, "נטיותיו" של הגיבור יכולות להיות לצחצח שיניים עם מיץ תפוזים. מה הבעיה פשוט לכתוב שהוא הומו?
לא ראיתי את הסרט
אני משערת שזה בעיקר כי ילד בגיל העשרה לא מתעורר בוקר אחד הומו, אלא זה תהליך הדרגתי, שבו הוא מגלה שנטיות ליבו שונות משל רוב הגברים. אולי הכותבת החליטה, בדומה לסרט (כפי שאני מסיקה, לא ראיתי אותו) לשמור על איפוק
וחוץ מזה, הביקורת כתובה ממש יפה בעיני
מש''א
מכיוון שהגיבור עצמו לא סגור רוב הסרט על נטייתו המינית, לא היה נראה לי ראוי שהצופים יחשפו אליה על ההתחלה. לגבי ה"נטיותיו" המעורפל- זה כולל גם את אהבתו למשחקי בנות, רגישותו והדרך שבה הוא מתלבש. זה אמנם לא כמו לצחצח שיניים במיץ תפוזים, אבל עדיין, להערכתי, לא נופל תחת ההגדרה של 'להיות הומו".
ואם בכ"ז זה מעניין אותך, הנה התשובה במהופך:
ןא'זמ רתוי. ירמגל אומו
הלמלמ תלמישב הייטוג לופ
לא ראיתי את הסרט
המילה "הומו" היא מסגרת, שלפחות מרבית הסרט לא בטוח לחלוטין שהבחור משתייך אליה. הוא מבולבל. הוא לא יודע מה הוא רוצה. מה הוא אמור לרצות.
תודה רבה
שכתבת את הביקורת הנהדרת הזו, שהובילה אותי לראות את הסרט הנהדר הזה.
השנה נראה היה לי שפיספסתי את כל הסרטים הקטנים הטובים, ובזכותך לא פיספסתי גם את זה.
סליחה על האיחור,
אבל הביקורת מקסימה. את הסרט עוד לא ראיתי, אבל עכשיו משקראתי אני אשתדל לתפוס אותו.
הסרט הזה....
הוא הסרט הכי מרגש ומדהים שראיתי בחיי !
מומלץ מאוד !
במיוחד לאאוט-סידרים שביננו =)
גם לדעתי זה סרט ממש מצויין
אהבתי את הדמות הנערצת של האמא החמודה שתמיד דואגת לבניה ומקבלת את בנה כמו שהוא, בניגוד לאב שלמרות כל האהבה החזקה שלו לבנו, היה לו קשה עם זה…
השחקן ששיחק את זאק שהוא הגיבור, שיחק ממש מצויין!
לדעתי הוא השחקן האידיאלי לתפקיד שלו , ומן הסתם גם שיחק!
מאוד ריגש אותי…בנוסף לזה שהוא גם בחור מאוד נאה…
ויפה גם איך שעשו אותו שיראה מגבר כבן 20 לנער בן 15…
לא אהבתי את האח הגדול של זאק, שהציק לו, זה עם הקעקועים…ועוד זאק ניסה אחר כך לחקות אותו, אבל רק כדי לרצות את אביו או משו…לאורך רוב הסרט הוא לא חי את האמת שלו, וזה גם עקב כך שהוא היה ממשפחה קתולית הדוקה בקנדה.
רציתי לאהוב את הסרט הזה
ולצערי לא הצלחתי. כמה סצנות בתחילת הסרט הצליחו לקנות אותי, אבל הפוטנציאל התבזבז. הסרט ארוך מדי, חוזר על עצמו מדי, מציג יותר מדי דמויות בלי לתת לצופה להכיר אותן. ובעיקר קונבנציונלי מדי, לא מאתגר, קיטשי.
מאז ראיתי את "ארוחת בוקר על פלוטו" ואהבתי אותו הרבה יותר. סיפור דומה במידה מסוימת, אבל ביצוע מקורי ומיוחד.
עלילה בנאלית וחוזרת על עצמה.
למה ללכת סחור סחור ולנסות למצוא פגמים, כשהמסקנה היא – סרט נ ה ד ר.
אני לא מסכים עם ההערה שלך לגבי האיפוק; הסרט שומר על קו רציף ומדויק, "מאופק" בדיוק המידות הנכונות, שום דבר בו לא צרם לי.
מומלץ בחום.
בזכות הביקורת הנפלאה
ראיתי את הסרט, ויש לי רק לומר תודה.
אבי גם הוא מעריץ של שארל אזנבור הנהדר, והיה לי הרבה עם מה להזדהות.
אלוהים יברך את הסרט הזה.
לא הרבה פעמים יוצא לי לראות סרטים כאלה.
זה סרט התברגות יוצא דופן ויוצא מן הכלל.
התסריט נהדר. המוסיקה עוד יותר. והשחקנים עוד יותר.
אמנם אני מסכים שלקראת הסוף, הסרט איבד קצת מהקצב המיוחד שלו, אבל כשיש מאחוריך רצף סצינות מדהימות זה לא ממש איכפת לך.