סוריאנה

במקור: Syriana
תסריט ובימוי: סטפן גגן
מבוסס על ספרו של רוברט ביר
שחקנים: ג'ורג' קלוני, מאט דיימון, אמנדה פיט, כריסטופר פלמר, ג'פרי ווייט

את הביקורת על 'סוריאנה' החלטתי לכתוב לפני כחודש, כשראיתי את הסרט. מאז, לאורך כל החודש התחבטתי בשאלה האם אהבתי את הסרט, או רק את הנושא שלו. בסרט כמו 'סוריאנה', זה לא כל כך פשוט.

בוב (ג'ורג' קלוני) הוא עובד של סוכנות הביון האמריקאית, שמוצב במזרח התיכון. תפקידו של בוב הוא "לטפל" בסוחרי נשק בלתי חוקיים, כדי לשמור על העולם החופשי. בוב עושה את תפקידו טוב – אולי טוב מדי, עד שהדרגים הגבוהים מעבירים אותו לתפקיד משרדי ב-CIA, שם יוכלו לפקח עליו מקרוב. לאחר שהוא פותח את הפה גם שם, בוב נשלח רחוק מהעין, לביירות, כדי לארגן התנקשות בנאסיר, נסיך של אחת האמירויות במפרץ הפרסי.

הנסיך נאסיר הוא ליברל שרוצה לקדם את מולדתו, חרף התנגדות משפחתו. הוא מפסיק את קשריו עם חברת הנפט האמריקאית קונקס, ועומד לחתום על חוזה הרבה יותר רווחי עם הסינים. את הכסף הוא רוצה להשקיע בפיתוח המדינה שלו. במהלך מסיבה שהוא עורך לרגל חתימת ההסכם, רוכש נאסיר חבר חדש – בריאן וודמן (מאט דיימון), אנליסט בחברה שוויצרית. בריאן מתחבר לנאסיר בעקבות אירוע טרגי, המהווה את אחת הסצינות החזקות בסרט.

בגלל ביטול החוזה, קונקס – חברת נפט אמריקאית גדולה וחשובה – נקלעת לקשיים. החברה מנסה להתאושש על ידי מיזוג עם קליין, מתחרה קטנה שזה עתה זכתה בחוזה רווחי. התהליך ארוך, מייגע ומפוקח על ידי משרד המשפטים האמריקאי. כיוון שמשהו מסריח בממלכת קונקס-קליין, נשכרת חברת עורכי-דין בראשות דין וייטינג (כריסטופר פלאמר) בשביל לפתור את הבעיות של המיזוג. החברה שולחת את בנט וויאט (ג'פרי רייט) לבדוק את הדברים.

כל האירועים הללו הם רק קצה הקרחון של 'סוריאנה'. יש בסרט עוד הרבה דמויות ועלילות לא-מינוריות בכלל, ולכולן מכנה משותף אחד: נפט. נפט, וציפיות מוקדמות. אחרי הכל, ההפקה היא של סטיבן סודברג וג'ורג' קלוני, על כסא הבמאי יושב סטפן גגן (התסריטאי של 'טראפיק'), וכל התפקידים, ראשיים וזוטרים כאחד, כוללים אנסמבל שחקנים טובים עד מאוד.

אני לא יודע אם המשחק של ג'ורג' קלוני באמת היה שווה אוסקר (אהבתי יותר את מאט דילן ב'התרסקות'), אבל הוא בהחלט היה טוב. גם שאר השחקנים עושים את עבודתם, ומצליחים לעורר רגש כשצריך – הישג גדול כשהדמויות שלהן אינן מוקצנות: בתסריט אין כמעט דמויות שליליות במופגן, ודמויות חיוביות אין בכלל.

ב'סוריאנה', כפי שמתמצת הטאגליין, הכל קשור. בוב לא מכיר את בריאן ולא מעורה במה שקורה בקונקס – הוא מבצע את תפקידו כמו בורג משומן היטב במערכת ענקית שסובבת את כל העולם. אבל שני האנשים, וכמוהם יתר הדמויות הראשיות, קשורים אחד לשני במעשיהם, וכולם יחד קשורים לזהב השחור. למעשה, הסרט ממחיש זאת היטב, במיוחד עבור מי שצופה בחדשות ולא הבין עד עתה למה הנוזל הזה מעורר כזו מהומה. בתקופה בה אנו חיים, הנפט יכול לגרום להפיל אנשים או לרומם אותם. ולא רק אנשים – גם מדינות. 'סוריאנה' נוגע בכל האספקטים האפשריים של התהליך הזה, ומציג את התמונה הגדולה.

הצגת התמונה הגדולה היא גם המגרעת הגדולה של הסרט – קשה, על גבול הבלתי אפשרי, לפענח את התמונה הזאת. לצד תת-עלילות ברורות על פונדמנטליזם, ליברליות ומשפחה, הסרט מציג דברים שצריך תואר בכלכלה וידע ביחסים בינלאומיים כדי להבין לגמרי. גם מספר הדמויות הרב והאקספוזיציה הלא-קיימת לא מקילים, ומי שאין לו זיכרון צילומי נדון לתהות לעיתים קרובות מי הן בדיוק שתי הדמויות שמדברות עכשיו, ולמה הן לא אוהבות את הדמות השלישית. אולי הייתי מצליח להבין את התמונה בכל זאת, אילולי העריכה הזוועתית. ב'טראפיק', סרט בו הסיפור מורכב בקנה לא פחות מזה של 'סוריאנה', טרחו היוצרים לערוך הפרדה בין הסיפורים באמצעות פילטרים צבעוניים. אלא ש'סוריאנה' לא עושה הנחות לצופה, וכל אחד צריך לנסות ולעקוב אחרי הכל בעצמו.

הייתי מנסה לסלוח לעריכה גרועה בסרט יותר פשוט עלילתית, אבל במקרה של 'סוריאנה' אני לא מוכן. מה שווים שחקנים טובים, תסריט מצוין ועבודת בימוי מוצלחת במיוחד, כשהעריכה גורמת ליצירה הסופית להיות בלתי מובנת בעליל? אני מניח שזו בדיוק היתה הכוונה: אני, כצופה, לא אמור להבין את כל הסרט, אלא רק חלק. אבל אני לא מקבל את הטענה הזאת: הרי אם באתי לסרט הזה בכדי ללמוד משהו, והעריכה מנסה להכשיל אותי בכוונה, אני לא מרוצה. אם הייתי רוצה להבין שנפט זה חשוב ושאנשים חיים ומתים בשבילו, הייתי יכול להסתפק בצפייה בחדשות. ב'סוריאנה' רציתי סיפור, וקיבלתי חלקים ממנו.