במקור: Firewall
במאי: ריצ'רד לונקריין
תסריט: ג'ו פורטה
שחקנים: האריסון פורד, פול בטאני, וירג'יניה מדסן, מארי לין רייסקאב, רוברט פטריק
הנה רעיון שאין מצב שלא יהפוך ללהיט היסטרי: כמה חבר'ה רעים, מונהגים בידי מישהו בעל מבטא זר, מתכננים משהו גדול. כדי להוציא את המשהו הזה לפועל, הם מתעלקים על איזה בחור נחמד (עם שם קליט וחביב כזה, נגיד… ג'ק?) בגילומו של שחקן שעשה בעברו איזה שלושה-ארבעה תפקידים ידועים והיום הוא כבר לא כזה סחורה חמה. בכל מקרה, החבר'ה הרעים תופסים את האישה והילדים של ג'ק ומבהירים לו שכדאי לו מאוד לשתף איתם פעולה. אבל גם את ג'ק לא עשו באצבע והוא משיב לחבר'ה הרעים מלחמה, בדרך כלל בעזרת איזשהו טוויסט לא-סביר על התכנית שלהם. הצופים, מצידם, צריכים לכסוס ציפורניים במתח ולהתייסר בשאלות האם יצליח ג'ק להציל את משפחתו האהובה, והאם יצליחו החבר'ה הרעים לממש את תכניותיהם השפלות. הו, המתח! ההתרגשות!
קוראים בעלי יכולת אבחנה חדה בוודאי ניחשו נכונה כי הפסקה הקודמת עוסקת בסדרת הטלוויזיה האהובה '24'. אין לי ספק לרגע שיוצרי הסרט 'פריצה לרשת' הם צופים אדוקים מאוד של הסדרה הנ"ל. לגיבור יש אותו שם, העלילה פחות או יותר אותה עלילה, החורים בעלילה הם פחות או יותר אותם חורים ואפילו את קלואי או'בראיין (מארי לין רייסקאב – בסרט קוראים לה ג'נט) הם הביאו להופעת אורח. בניגוד לחמצמצות התמידית שהיא מפגינה בטלוויזיה, מארי-לין-קלואי-ג'נט דווקא יוצאת מהסרט חמודה פלוס. אבל גם היא לא מצליחה להציל אותו מהשיממון הכללי.
ג'ק של הסרט הוא האריסון פורד, אחראי אבטחה בבנק, שלא ממש מצליח להסתדר עם הבוס החדש שלו (רוברט פטריק – אני לא יודע של מי היה הרעיון המבריק למפגש הפסגה בין אינדיאנה ג'ונס גריאטרי לטרמינייטור גריאטרי, אבל זה לא עובד). לכן הוא שוקל ברצינות הצעת עבודה מבחור בריטי צעיר בשם ביל קוקס (פול בטאני, לשעבר 'נפלאות התבונה' ובקרוב 'צופן דה-וינצ'י'). טעות קשה. קוקס, מסתבר, הוא מנהיג של חבורת שודדים, שכאמור חוטפת את המשפחה של ג'ק ומאיימת להוציא אותה להורג אם ג'ק לא ישתף איתם פעולה בתכניות שלהם לשדוד את הבנק שהוא עובד בו.
השעה הראשונה של הסרט, בה ג'ק מנסה להסתגל למצב שבו הפושעים מנהלים לו את החיים, היא כשלון מביך. יש במהלך השעה הזו אולי חמש דקות שאפשר להגדיר כ"מותחות" והן טובעות בתוך ים של שעמום. חלק מהבעיה נעוצה באשתו של ג'ק (וירג'יניה מדסן) והילדים שלו. זה לא שהם מעצבנים כל כך עד שפיללתי לרגע בו הרעים ידפקו להם כדור בראש, אבל מצד שני הם גם לא ממש מצליחים לעורר אהדה במידה כזו שיהיה אכפת לי מה יקרה איתם. הרעים יהרגו אותם? הרעים ישאירו אותם בחיים? הרעים ילכו לחטוף משהו לאכול? התהיות האלה עוררו בי מידה שווה של אדישות מוחלטת.
החלק הגדול יותר של הבעיה הוא האריסון פורד. כל אלה שתהו למה פורד התעקש להמשיך לעשות סרטים אחרי 1997 ישארו, אני חושש, בלי תשובה אחרי הצפייה בסרט הזה. פורד בהחלט נראה במהלך הסרט כאילו כואב לו משהו, אבל המשהו הזה לא נראה קשור למה שהולך בסרט. יכול להיות שהוא פשוט שכח לקחת את התרופות שלו. גם הסצינות האינסופיות שבהן הוא מסייע לרעים לא תורמות הרבה – בעזרת הרבה מאוד קשקשת טכנולוגית, הסרט מכניס את ג'ק להרבה מצבים דביליים ומוציא אותו מהם עם פתרונות דביליים עוד יותר. לא ממש מעניין.
בשלושת-רבעי השעה האחרונה של הסרט, כשג'ק מתחיל להחזיר מכות, חל שיפור מסוים ברמה. זה לא שדברים נהיים הגיוניים יותר, חלילה (במיוחד למען הסרט הזה צריך לייסד קטגוריה חדשה בראזי: "הסיבה הכי קלושה לגרום לדמות לקפוץ מהגג"), אבל המשפחה של ג'ק מופיעה הרבה פחות, מינון הקשקשת הטכנולוגית יורד, העניינים מתחילים לזוז מהר יותר וכל העסק מותח במידה סבירה ומעלה. חבל רק שגם את הארבעים וחמש דקות האלה החליטו יוצרי הסרט לדפוק בסוף, עם התמונה האחרונה שהופכת אותו לפרודיה המושלמת על עצמו.
'פריצה לרשת' הוא לא הסרט הכי גרוע שתראו השנה. הוא גם לא סרט כזה גרוע באופן כללי. אבל עדיין לא ברור לי מה גרם לו להגיע לבתי הקולנוע במקום לעשות את המסלול שאליו הוא מיועד – ישר לשעות הלילה המאוחרות של ערוץ הסרטים בכבלים, שם הוא יענה על צורכיהם של כל אלה הסובלים מנדודי שינה. רק אל תטרחו להעיר אותי כשיגיע 'אינדיאנה ג'ונס 4'.
צודק
אני ראיתי וכאן חייבים לומר שלצערי הרב ראיתי אותו כי השומר של קולנוע עזריאלי לא נתן לי ולחברים שלי לראות את המסור 2 וכך הגענו לסרט הזה שנע בין הציחקוקים שלנו לחוסר היגיון של הסרט לבין הניסיונות שלנו לנסות להבין את המניעים של הדמויות שאותם הגדרנו כמגוחכים לחלוטין אבל גרוע זה לא אידיוטי זה כן
אבל שאלה לסיום :איך הבנאדם הולך לעשות את אינדיאנה ג'ונס 4 במצבו ?לא חבל ?
צודק
דווקא אחותי, שגם סובלת מאותה מחלה שלך (קטינות) הצליחה להשתחל למסור 2 בעזריאלי
אבל הבק אפ מובי שלה היה ונדטה עליו אני המלצתי.
כי זה מה שאני למדתי מנעורי הפוחזים תמיד בוחרים בסרט טוב שגם תכננת לראות, למקרה שאיזה סדרן יתפוס אותך ולא תוכל להכנס לסרט המצונזר.
שונאת צנזורה, איזה מזל שעברתי את גיל 18 :-P
נושא הילדים עלה בפורום אחר, והוא דווקא הגיוני.
האריסון פורד בן 64 – הכוונה לשחקן עצמו, לא לדמותו בסרט, אם כי ניתן להניח ששם הוא אמור להיות צעיר יותר.
וירג'יניה מדסן בת 45 – שוב, הכוונה לשחקנית, אבל באין ראיות אחרות ניתן להניח שגם בת דמותה בסרט.
הילד הקטן בן 8, מכאן נובע שהיא ילדה אותו בגיל 37. זה דווקא הגיוני. אמנם נחשב מבוגר קצת עבורה, אבל עדיין בגבולות ההגיוני. וזה הגיוני גם מבחינת מר פורד עצמו, כי החברה הרי ממילא סולחת לגברים על זה שהם בני 50-60.
הגיוני כן, סביר לא.
בגיל 64, סביר הרבה יותר שפורד יהיה הסבא של הילד מאשר אבא שלו. למעשה, אם במשפחה יש היסטוריה של לידות בגיל צעיר, הוא יכול להיות הסבא-רבא שלו.
נושא הילדים עלה בפורום אחר, והוא דווקא הגיוני.
מי אמר ועל מי שנכון שגבר יכול להוליד עד גיל 80, אבל מה זה שווה אם הוא כבר לא יכול להחזיק את הילד…
''הסיבה הכי קלושה לגרום לדמות לקפוץ מהגג''?
אני כל כך סקרן לשמוע מה התרחש שם, שאלוהים ישמור אותי, אני מוכן להסתכן בספוילר.
כבר מההקרנה הראשונה של הטריילר
זה היה נראה כמו גירסה לא מוצלחת במיוחד של 24, ועוד סרט שאני לא אלך לראות. מסוג הטריילרים שגורמים לי לחשוב על החבר'ה שהכינו אותו "זה הטריילר שלכם? באמת? אתם רציניים? כלומר, זה מה שאמור לגרום לי ללכת לצפות בסרט? אולי כדאי שתשקלו עבודה אחרת?"
האם אני היחידה
שהאריסון פורד תמיד, מאז ומעולם, עשה לה גרדת?
ומה קרה ב1997? Air Force One? גם לא להיט...
הסרטים הגדולים של פורד היו לדעתי:
מלחמת הכוכבים. (אין, אין על האן-סולו, הפרחח הבנדיט)
בלייד ראנר
אינדיאנה גונס
ואולי גם אמריקן גרפיטי
כל הסדרה של טום קלנסי – בהם הוא משחק את דמות זה שמציל את העולם/משפחתו/המטוס שלו חוזרים על עצמם.
אני חושב שרק טום הנקס מתחרה בו בכמות הכסף שהסרטים שהוא שיחק בהם הכניסו – אבל על זה פיש צריך לענות…
כמעט נכון
האריסון פורד באמת מוביל על טום הנקס בקצת בסכום הכולל של הכנסות כל הסרטים בהשתתפותו. אבל סמואל ל. ג'קסון מוביל על שניהם (וזה עוד לפני 'נחשים במטוס'!). זה לא ממש הוגן, כי ברוב הסרטים המצליחים של ג'קסון הוא לא בדיוק הכוכב הראשי, אבל זה המצב.
http://www.the-movie-times.com/thrsdir/actors.mv?actors+ByTG
כמעט נכון
אבל הממוצע של פורד הרבה יותר טוב.
אני בהכחשה לגבי הריסון פורד של העשור האחרון. תמיד חיבבתי אותו, אבל לאיש השתחררו כמה ברגים והוא כבר לא שם זין. אני מאחל לו את לארס פון טרייר כבמאי. שיהרוג כמה חמורים ואחרי זה נראה מה יהיה איתו.
Air Force One? מבחינה קופתית, לפחות, היה להיט.
והוא גם זכור לי כסרט אקשן לא-רע בכלל.
Air Force One? מבחינה קופתית, לפחות, היה להיט.
אני חייבת לחלוק עליך, לפחות בעניין של איכות הסרט. לי הוא זכור כסרט ממוצע וצפוי ביותר, ועוד לחשוב שראיתי אותו בקולנוע.
אם אני זוכר נכון, פורד בתפקיד סוכן חשאי היה הרבה לפני 24
וגם בסרטים הקודמים קראו לו ג'ק. לא טרחתי לבדוק, אבל נדמה לי שהסרטים הנ"ל מבוססים על ספרים של טום קלאנסי או משהו ('כל הפחדים כולם'? מישהו?)
אגב 24, ראיתי פרק אחד (השלישי נדמה לי) וזה הספיק לי. איך לומר בעדינות, 3 סיספונדים בפרק אקראי לא מעידים על רמה גבוהה במיוחד.
אם אני זוכר נכון, פורד בתפקיד סוכן חשאי היה הרבה לפני 24
ראשית, ג'ק ראיין אינו סוכן חשאי אלא עובד סי. איי. אי. משרדי למדי. כאשר הוא נקלע לאקשן, בדרך כלל זה במקרה או כאשר הוא חורג מתפקידו.
לא מעט סרטים נעשו בעקבות סדרת הספרים של טום קלנסי.
את ג'ק ראיין שיחקו במשך השנים לפחות שלושה שחקנים שונים – אלק בולדווין ב'המרדף אחר אוקטובר האדום', בן אפלק ב'כל הפחדים כולם' והריסון פורד ב'משחקים פטריוטיים' וב'סכנה ברורה ומיידית'.
אגב, פעם אמר לי מישהו שנעשה סרט גם בעקבות 'ללא חרטה' (קלי/קלארק היה הדמות האהובה עלי בסדרה. על ג'ק ראיין לא מתתי במיוחד). האם מישהו שמע על הסרט או ראה או ידע?
כנראה שלא.
בדיקה בימד"ב מראה שה'ללא חרטה' היחיד בשטח עדיין לא נכנס לפס הייצור, ושכרגע השמועה היא שחואקין פניקס ישחק את קלי.
איכשהו לא כל כך מסתדר לי פניקס בעל הפרצוף המתפנק משהו, עם דמותו של ה"SEAL" הקשוח.
כואב הלב על הריסון פורד
מה קרה לשחקן הכריזמטי הזה בשנים האחרונות? איך קרה שהשחקן הקופתי ביותר בכל הזמנים, שנחשב במשך שנים רבות לתרנגולת מטילת ביצי הזהב של הוליווד, אס בטוח – מופיע שוב ושוב בסרטים שנשחטים ע"י הביקורת ונכשלים כליל בקופות ?
מתי הוא איבד את מגע הקסם שלו ולמה ?
הוא עדין שחקן מצויין, זה רק הסרטים בהם הוא משתתף בשנים האחרונות.
אתמול למשל ניסיתי לראות את "רצח סטייל הוליווד" בטלוויזיה. שמעתי שמדובר בקטסטרופה אבל החלטתי לתת לסרט צ'אנס בשל אהבתי לפורד. 15 דקות החזקתי מעמד,דקה לא יותר.
מאז "שישה ימים, שבעה לילות" מ- 98' לא היה לו אף סרט מוצלח ואפילו הקומדיה הרומנטית הכה מוצלחת הזו כשלה בקופות.
נראה שכבר לא מציעים לפורד תסריטים ראויים ושהכוחות היצירתיים בהוליווד התעייפו ממנו. לא ברור לי מדוע שהרי כוחו עדיין במותניו (שלא לדבר על כך שהוא עדיין נראה מצויין. הלוואי על כולנו להראות ככה בגיל 64…).
הייתי תולה תקוות בשפילברג שאמור לעשות איתו את "אינדיאנה ג'ונס 4", אבל שפילברג כבר אינו מה שהיה.
מה יהיה ? מי יזרוק חבל הצלה להריסון פורד ? טרנטינו, איסטווד, מישהו ?
הוא נראה מצויין לגילו ויש לו את החיוך הכי חמוד בעולם,
וכמובן שאי אפשר לשכוח לו תפקידים קלאסיים כמו האן סולו ואינדיאנה ג'ונס (מי שרוצה שיוסיף את דקארד). אבל שחקן מצויין? נו.
תוך עשר שנים הוא מקבל אוסקר
למפעל חיים, אבל עדיין אוסקר. אני די בטוח שהריסון פורד נמצא מאוד גבוה ברשימת ה"מתי נוכל להכריז רשמית שהם זקנים מדי לחרא הזה?".
נראה לך?!
לאקדמיה יש אמות מידה כלשהן, בכל זאת. האריסון פורד לא יקבל אוסקר משום סוג, פשוט כי הוא לא שחקן טוב.
וזה הפריע להם... מתי?
הוא האן סולו, אינדיאנה ג'ונס, ג'ק ראיין, הנמלט ונשיא ארצות הברית בגוף אחד ואפילו היה מועמד פעם (על "העד"). למי אכפת איך הוא משחק, כאשר מדובר באחד הכוכבים הגדולים של שלושים השנים האחרונות?
וזה הפריע להם
שלא יהיו אי הבנות, את הקטע של הבחור הקשוח והכריזמטי פורד עושה טוב. אבל בדרך כלל זה לא מספיק בשביל אוסקר. ג'יימס דין לא קיבל אוסקר (של כבוד או אחר). סטיב מק'קווין לא קיבל אוסקר. קלינט איסטווד אפילו לא התקרב לאוסקר עד שהפך לשחקן "רציני".
ג'יימס דין לא *זכה* באוסקר
אבל הוא היה מועמד פעמיים לאחר מותו (קדמת עדן, ענק) והסיבה שהפסיק להיות מועמד היא שגילדת הזומבים לא מיוצגת באקדמיה. גם סטיב מק'קווין היה מועמד על The Sand Pebbles. קלינט איסטווד זוהה במשך שנים עם ז'אנרים "נחותים" כמו מערבונים וסרטי משטרה. את האוסקרים שלו הוא לא קיבל כי נעשה פתאום שחקן מוערך, אלא על עבודתו כבמאי.
אני לא טוען חלילה שהריסון פורד שחקן טוב ויעשה לו עוול אם לו יקבל אוסקר על מפעל חיים. מה שכן, אני חושב שהוא שם מספיק גדול ואהוב בכדי להיות גבוה ברשימה. יש בהוליווד מספיק חובבי מלחמת הכוכבים ואינדיאנה ג'ונס (שהיו מועמדים לסרט הטוב ביותר) בכדי שתהיה תמיכה להענקת הפרס.
וזה הפריע להם
אני מסכים שהריסון פורד לא נחשב מספיק כשחקן על מנת לקבל אוסקר על מפעל חיים. אבל, מספיק לו תפקיד אחד שונה, דרמטי ומוערך כדי להפוך אותו לראוי. אני מאמין שהוא יוכל לעשות את זה, אם אי פעם הוא יחליט שהוא גם שחקן ולא רק מוצר הוליוודי.
בלי קשר, ג'יימס דין אף פעם לא היה הבחור הקשוח והכריזמטי. הוא היה בגרך כלל הנער הרגיש והמבולבל. הדמויות שהוא גילם היו לגמרי תפקידי אוסקר. אני משער שהעובדה שהוא עשה 3 סרטים בלבד די הפריעה לו לזכות.
לא מסכים
הריסון פורד הוא לא שחקן רבגוני במיוחד וגם הכי עמוק בהוליווד, אבל במה שהוא עושה – כלומר גילום דמויות גבריות מחוספסות ואינטנסיביות – הוא מצוין.
בשנים האחרונות נראה שהוא פשוט לא שם זין. בהתחלה הוא ניסה לשנות נישה ולקח על עצמו תפקידים רומנטים, רק כדי לגלות שזה לא הוא. אחר כך הוא פשוט הפסיק להתאמץ. הוא לא מנסה להשתנות או להתקדם, בטח לא לאתגר את עצמו. בכלל נראה כאילו הוא דופק כרטיס מדי כמה שנים רק כי הסוכן שלו הכריח אותו. הוא לוקח את הדמות הישנה שלו משנות השמונים וממחזר אותה בלי טיפת סינון או ביקורת לגבי הפרוייקטים שבהם הוא משתתף.
אני מאחל לו את פון טרייר או לפחות מפגש מחודש עם פולנסקי.
לי יותר כואב הלב על רוברט דה-נירו
שבניגוד לפורד, היה פעם שחקן מצוין, ובדיוק כמוהו, משפיל את עצמו כיום לחלוטין (למרות שלו טרנטינו דווקא זרק חבל הצלה).
אני לא בטוח לגבי ספילברג,
אבל אין ספק שלא משנה איזה במאי זה יהיה, קשה להאמין שמישהו יצליח להוציא אינדיאנה ג'ונס טוב מהאריסון פורד בגילו הנוכחי.
יש סיכוי בכל זאת
אם בתסריט יצוותו אותו עם ארכיאולוג צעיר ונמרץ שיעשה את כל הדברים הקשים, כשאינדיאנה משמש בתור חונך שמחלץ את הצעיר מצרות כל הזמן בזכות פקחותו השופעת או משהו דומה לזה.
זה יכול לעבוד בלי להראות פתטי מדי. אם יכתוב את זה האדם הנכון כמובן.
כואב הלב על הריסון פורד
לי כואב הלב על הגירסה המחודשת והכ"כ מיותרת ל"סברינה" שלא הצליחה לשחזר במאום את הקסם שהיה בסרט המקורי (בין השאר בגלל הליהוק שלא משתווה לליהוק המקורי).
ללא ספק אולי אחד הסרטים הגרועים שראיתי מיימי, פשוט מזעזע לחשוב על העובדה שיש אנשים באמת שילמו ממיטב כספם עבור הביזיון ההוליוודי הזה… בהחלט לא שווה את ההשקעה של 35 שקלים חדשים, לחכות לDVD וגם אז לא להשכיר!
''לחכות ל-DVD וגם אז לא להשכיר''.
למה לחכות? אפשר לא להשכיר (וגם לא לשכור) כבר עכשיו.
נכון
אבל זה הרבה יותר כיף לגשת באופן אישי ל-DVD כשהוא על מדף הספרייה ולומר לו "הא! אין מצב שאני שוכר אותך!".