במקור: Green Street Hooligans
במאית: לקסי אלקסנדר
תסריט: לקסי אלקסנדר, דאגי ברימסון, ג'וש שלוב
שחקנים: אלייז'ה ווד, צ'רלי הנאם, קלייר פורלני, מארק וורן
אמריקאי אחד עם עיניים ענקיות מדבר עם אנגלי, אוהד כדורגל, שמנסה להסביר לו את עובדות החיים על רגל אחת: יש את קבוצת האוהדים של ווסטהאם יונייטד, ויש את האוהדים של קבוצת מילוול. הם שונאים אחד את השני.
"אה", אומר האמריקאי עם העיניים הגדולות, "כמו הרד סוקס והיאנקיס".
"לא", מסביר לו האנגלי חובב הכדורגל, "יותר כמו הישראלים והפלשתינים".
'בלי חוקים' הוא לא סרט על כדורגל. הוא סרט על האוהדים, ששונאים אלה את אלה כמו הישראלים והפלשתינים. כמו בכל סרט שמציג תרבות לא מוכרת כלשהי, צריך איזו דמות של אאוטסיידר, זה שצריך להסביר לו (ולנו) הכל. את התפקיד הזה ממלא כאן אלייז'ה ווד, בתור מאט באקנר, סטודנט לשעבר בהארוורד. רגע לפני סיום התואר הוא נזרק מהלימודים, בגלל סמים שנמצאו בחדר שלו, למרות שהם בכלל לא היו שלו. הוא מחליט לבלות קצת זמן אצל אחותו (קלייר פורלני) שחיה באנגליה ונשואה למקומי, אבל כמעט מהרגע שהוא מגיע לביתה המטופח בווילפורדשיירברידג'ינינג, הוא נגרר דווקא בעקבות אחיו של בעלה – חוליגן, שמציג בפניו את עולם כנופיות הכדורגל. אלייז'ה בהתחלה מזדעזע, ואחר כך מצטרף למכות, ואתם יודעים איך זה: ברגע שחטפת אגרוף לפנים פעם אחת, קשה להפסיק.
הכלל הבסיסי בסרטים שנועדו להכיר לקהל סוג מסוים של תרבות או "עולם", הוא שהסרט יכול להיות מעניין ככל שהעולם שהוא מציג מעניין. 'בלי חוקים' עושה עבודה סבירה בהצגת עולם החוליגנים. יש מכות, יש דם, אין הרבה צנזורה ואילו היה ברור יותר מה הולך שם, נראה שגם הסצינות היו קשות יותר לצפיה. הסיפור שמסביב, כנהוג, קצת מאולץ: חלק מהדמויות נאלצות להתנהג בטמטום מדהים כדי לקדם את העלילה, שהיא – בעיקר הפיתולים המפתיעים לכאורה – צפויה.
זה היה יכול להיות נורא לא אמין, שכל כך הרבה אנשים מתנהגים באופן יזום בכזה טמטום, אלמלא העובדה שזה קורה במציאות. החוליגנים הם תופעה, בעיקר בריטית, שקיימת באנגליה המציאותית לא מאתמול, והקיצונים שבהם יכולים ללמד אפילו את אוהדי בית"ר כמה טריקים. 'בלי חוקים' היה אמור לנסות לגרום לנו להבין מה גורם לאדם שפוי בדעתו לצאת לרחובות ולחבוט נמרצות בכמה אנשים שפויים בדעתם אחרים, שהם אפילו לא ערבים, נאצים, שמאלנים או חובבי מטאל. הטעות של הבמאית, לקסי אלכסנדר (שזהו סרט הקולנוע הראשון בבימויה, אבל בעברה היא היתה אלופת גרמניה בקיק-בוקסינג. לא יודע, זה נראה רלוונטי) היתה שאת התשובה היא נותנת מיד בהתחלה, ובצורה הכי ישירה שיש – לא במעשים, אלא במילים. כפי שמסביר האנגלי החוליגן הנחמד: "קבוצת הכדורגל שלנו די בסדר. אבל האוהדים שלנו הם הכי בעולם". המלחמה קצת מאבדת מהטעם שלה אחרי שמסבירים לנו שהכל, בעצם, בשביל הפנאן.
אלייז'ה ווד עושה כאן עבודה טובה יותר מב'שר הטבעות', זה בטוח, ועדיין קשה לי להבין למה שמישהו ילהק אותו לתפקיד כלשהו, מלבד חייזר. עם העיניים הענקיות שלו, האיש לא נראה כמו משהו שהגיע מהפלנטה שלנו. במשך הרבה מהסרט הוא נדרש להיראות בשוק, דבר שהוא עושה בקלות, בזכות נתוניו הטבעיים. אבל לקנות אותו בתור אחד שיתחיל בפועל להרביץ, זה קצת יותר קשה. היה לו סיכוי טוב יותר להבריח את אוהדי מיילוול, ימח שמם, על ידי בהייה אינטנסיבית. השחקנים האחרים די מגניבים, אבל יכול להיות שקיבלתי את הרושם הזה רק משום שהם בריטים, ולכן אוטומטית נחשבים כריזמטיים ואינטליגנטיים להפתיע עבור אוהדי כדורגל (הם יודעים לדבר במבטא בריטי).
בעיתוי מוצלח, הסרט מגיע לארץ זמן לא רב אחרי סרט אחר שמדבר על הישראלים והפלשתינים, 'מינכן' קוראים לו. בין שני הסרטים האלה יש כמה נקודות דמיון בולטות באופן חשוד. קודם כל, בשניהם יש סצינה שמתרחשת בבית חולים, כשברקע תלוי פוסטר לעידוד ההנקה. בעניין זה אני מוכן לשקול את האפשרות שמדובר בצירוף מקרים. שנית, ומה שיותר חשוב, שני הסרטים עוסקים באלימות שגוררת אלימות, ובאנשים שגוררים אותה. קבוצה א' פוגעת בקבוצה ב'. קבוצה ב' נוקמת בקבוצה א'. קבוצה א' לא תשתוק על זה, ולכן היא חייבת להשיב נקמה. ואז כולם מצטרפים לפזמון החוזר.
ההבדל המשמעותי בין שני המקרים הוא שהטמבלים מ'מינכן' מאמינים שהם עושים את זה בשביל משהו. המדינה, העם, האידיאל. האלה מ'בלי חוקים' יודעים בדיוק מה הסיבה האמיתית לכך שהם מבלים הרבה זמן בהכאה הדדית: כי אין להם שום דבר טוב יותר לעשות. לילה, אנגליה, הפאבים נסגרים בחצות, קולנוע זה יקר, אז מה נעשה, נמסוק זיתים? למכות אין שום קשר לכדורגל. לא באמת. זה כמו 'מועדון קרב'. רק בלי האירוניה.
הדבר היחיד שהפתיע אותי בסרט היו כותרות הסיום, שהגיעו לפני שצץ מישהו כדי להסביר לי למה לא כדאי להיות חוליגן, תוך זעקות "די לאלימות!". זה, בעצם, ההבדל העיקרי בין 'מינכן' ובין 'בלי חוקים': שניהם מתעדים מעגל אינסופי של אלימות, אבל ל'בלי חוקים' אין שום בעיה עם זה. אחרי כל הסרטים שמסבירים למה אלימות זה רע, מפתיע להיתקל באחד שאומר ההיפך. אלימות זה לא רע. כל עוד נמנעים מתופעות הלוואי שלה, כמו למות, אלימות זה סבבה. תגידו מה שתגידו על המסר הזה, לפחות זה מקורי.
- אתר רשמי אמריקאי
- אתר רשמי בריטי
- אלייז'ה ווד
- צ'רלי הנאם
- קלייר פורלני
- ווסטהאם יונייטד
- חוליגנים – התחקיר הטלויזיוני
- החנות לחוליגן
זה ניראה כאילו אלייז'ה ישב בבית ובחר את התסריט הקיצוני ביותר
שהוא יכול למצוא. חביבי, אתה פרודו בגינס לנצח, ולא יעזרו שום תפקידי חוליגן/ רוצח סידרתי/ קניבל. דווקא הייתי מלהק אותו בהר ברוקבק בתור כבשה # 1383.
אפשר להגיד אותו דבר על
ויגו מורטינסן, בייחוד אחרי "היסטוריה של אלימות".
אפשר להגיד אותו דבר על ויגו
הוא, אגב, יכול לשחק את אחד התפקידים *הראשיים* בברוקבק. ובאופן הרבה יותר אמין מהשחקנים המקוריים.
שום דבר אישי, אני פשוט עדיין לא מאמין שליהקו את החננה הזה לתפקיד של ארגורן בשר הטבעות.
אבל הוא בכל זאת היה אראגורן מצויין.
והוא ממש לא נראה לי חננה.
זה ניראה כאילו אלייז'ה ישב בבית ובחר את התסריט הקיצוני ביותר
ענק, צחקתי עד זוב דם.
במחשבה שלישית, אני מעדיפה את אלישע בתור חית מחמד מאשר כשחקן.
נשמע מאוד דומה ל-Football Factory,
שהיה בדיוק על אותו נושא, וגם היה במפתיע סרט טוב. איך הם אחד ביחס לשני?
מצטער לחלוק עליך,
אבל "בית חרושת לכדורגל" הוא קרוב למדי אחד מהסרטים הגרועים שראיתי בחיי, והוא גם אחד מהסרטים היחידים בהסטוריה שהפסקתי לראות באמצע (בדי. וי. די) מרוב גועל ושיעמום.
ובאשר ל"בלי חוקים", עוד לא ראיתי אותו, אבל אני לא מסכים שאלייז'ה ווד נראה כמו חייזר. לא מזמן ראיתי את "סופת קרח" בהשתתפותו (חובה לראות! יצירת מופת!) ושם הוא ממש לא נראה כמו חייזר, אלא ממש יפה וכריזמטי, ובכלל לא נראה כמו מישהו שסובל מבעיות עיכול או עצירות, אלא שחקן לא רע בכלל.
(ואם כי מצד שני, בשר"ה הוא בהחלט היה נוראי, אבל ב"סופת קרח" הוא לטעמי גאל את עצמו).
מצטער לחלוק עליך,
"סופת קרח" הייתה הרבה לפני "שר הטבעות". זה כמו להגיד שרוברט דה נירו ב"נהג מונית" וב"הסנדק" גואל את עצמו מהשטויות שהוא עושה היום.
נו באמת, אתה מגזים.
בין "סופת קרח" וחלק הראשון של שר"ה עברו *רק* 4 שנים, בעוד שבשביל דה-נירו הביזוי העצמי התחיל כמעט 3 עשורים אחרי תפקיד חייו (בנהג מונית). אני חושב שאלייז'ה ווד שיחק טוב מאוד ב"סופת קרח", אבל ביחס לשאר הסרטים שלו, הוא לא עושה רושם של שחקן טוב במיוחד.
בקיצור – אני חושב שהשוואה בין דה-נירו לאלייז'ה ווד היא לא כל כך, ארררג, רלוונטית למציאות.
אני נהנה שחולקים עלי.
זה מזכיר לי עד כמה כולם טועים, ורק אני צודק.
ובאשר לסרט, הוא כמובן לא זכור לי מספיק כדי לנהל עליו דיון מדוקדק, אבל זכור לי שנהנתי בעיקר מהיכולת להפוך את הלא-סרט-ספורט על אלימות האוהדים לסרט-ספורט, כשהאלימות הופכת לסתם עוד ספורט מן המנין. קבוצות מאורגנות, ליגות כמעט מסודרות של התקלויות, וכן הלאה. וחוץ מזה, כמובן, הוא היה מרתק. וכן, גם לא קל לצפיה, אבל גם על סכין שתהיה נעוצה לי בבטן אני מניח שלא אוכל להפסיק להביט, גם אם לא ממש אהנה ממנה.
למרות שהם נתנו מעט יותר דגש לצד הרומנטי, הם לא הזניחו את הכאהבה לכדורגל וזה עדיין הסרט שהכי קרוב לתאר מה זה לאהוד קבוצת ספורט (גגם אם בצורה פחות מושלמת מהספר). אני מדבר על בגרסא הבריטית, אני נמנע מלראות את הגרסא האמריקאית מטעמי חילול קודש.
אוקיי, אז אולי אני אתן לזה צ'אנס
למרות שעכשיו ראיתי שעל הפוסטר שמוצג ב-imdb יש גבר במדי כדורגל מול בחורה בתחתונים שרק נעליים מסתירות את החלק העליון שלה. לא שיש רע בבחורות כאלה, אני בהחלט בעד ברוב המקרים, אבל לשם זה לא שייך.
נו טוב, ננסה בכל זאת.
אלישע ווד משחק אמריקאי זר בבריטניה? חח.
אני מחכה לראות סרט על flame wars ברשת.
אני מניח שבביטוי ''חח.'' התכוונת
שהרעיון משעשע אותך מסיבה כלשהי. אתה יכול להבהיר למה?
זה משעשע כי זה כמו
שחקן בעל מבטא מזרחי שמשחק עולה חדש מרוסיה.
מה הקשר
בין התרגום העיברי לאנגלי, למה לא קוראים לזה "החוליגנים הירוקים"
מה הקשר
זה קיצור של "זרוק ת'כדור, אין משחק. שורפים ת'מועדון"…
ובלי קצת אי אפשר
הפאבים נסגרים ב-11, לא בחצות. אחת עשרה ולא דקה אחרי זה. מה שגורם לכולם לרוץ לבאר כמו עדר היפופוטמים נזעמים כשנשמע הגונג של ההזמנות האחרונות, להזמין שני פיינטים אחרונים בהחלט ולהוריד אותם תוך חמש דקות.
אחר כך אין ספק שהמעשה המתבקש, מעבר ללהקיא את נשמתך ברכבת התחתית, הוא לקרוע במכות אוהדים של קבוצה שהיא לא הקבוצה שלך.
אלמנטרי, ווטסון.
ובלי קצת אי אפשר
החוק בדיוק השתנה. אם כי, אני לא יודע אם כבר נכנס לתוקף.
ובלי קצת אי אפשר
נכנס לתוקף, אבל פחות מרבע מהפאבים ביקשו רשיון להפעיל את המקום כל הלילה. ככה זה הרגלים. כמו כינים. קשה להפטר מהם.
ורק שתדע, הדוגמה של הסכין בבטן שלא תוכל להסיר ממנה את מבטך גרמה פה לפרץ צחוק שהעיר כמה שכנים
לכתב אין מושג בכדורגל
החוליגנים האנגלים רחוקים מלהיות הגרועים בעולם. האולטראס האיטלקים מככבים בתחום הגזענות-חוליגניות (לא אותו דבר, אבל הולך יופי ביחד) באחרונה. כולל כתוביות סגנון 'הבית של היהודים הוא המשרפות'
לכתב אין מושג בכדורגל
יפ, גם הספרדים ווהארגנטינאים טיפה יותר מסוכנים מהאנגלים
לכתב אין מושג בכדורגל
אולטראס זה ארגנטינה!!1
לכתב, אכן, אין מושג בכדורגל.
חננה
להגנתו של רד פיש
יאמר שהרבה חננות מבינים בכדורגל והרבה "כלים" לא מבינים בכדורגל. אין בין אחד לשני שום קשר.
קראתי את הביקורת ורציתי לומר שזה מדהים שיש הרבה חפיפות ברעיונות (לא בסגנון) בין הביקורת שאני כתבתי (ולצערי הרב מאוחר מדיי) לביקורת שלך. ובתור אחד שכן מבין כדורגל, זה אומר שכנראה הבנה בכדורגל לא משנה לכתיבת הביקורת (אם שנינו חשבנו דומה על הסרט)
(ואי אפשר בלי רגע של טיפוח אגו: עדיין לדעתי הביקורת שלי הייתה יותר טובה )
היי, לא חוכמה. אתה רימית! - עשית עבודה בפסיכולוגיה על חוליגניזם.
היי, לא חוכמה. אתה רימית! - עשית עבודה בפסיכולוגיה על חוליגניזם.
קוראים לזה עבודת שטח מקדימה
לא ידעתי שכתבת ביקורת.
בדיוק בגלל זה אנחנו מבקשים מכותבים להודיע לנו מראש על מה אתם מתכוונים לכתוב.
חוץ מעכרור אף אחד לא ידע
אני יודע- זה היה גחמה של הרגע- מהיום להיום. ואולי דווקא בגלל שהיא הייתה כל כך ספונטנית היא זרמה לי.
להגנתו של רד פיש
כמובן שזה היה בצחוק, וידוע לי היטב על-כך שלא כל שאקל גבר-גבר מבין בכדורגל ולעומת-זאת ישנם חננות רבים שכן מבינים.
אולי אני כבד מדי מכדי להבין שכתבת את כל זה בצחוק, או שאולי פשוט לא הבנתי את הכוונה הנסתרת.
וכדי לצאת זכאי, בהחלט ביקורת כתובה היטב, כמו כל ביקורותיך רד פיש (יא חננה )
מתוך הלינק לאתר של ווסטאם
Yaniv – which means small' in Hebrew
תירגמו את החלק הלא נכון בשם של יניב קטן.
האיטלקים? הארגנטינאים?
שכחתם את הטורקים?
וכמובן שבקטגוריה נכללים גם היוונים. וגם הבולגרים.
לפעמים אנשים נוטים לחשוב שיש לנו קהל מטורף. המצב שלנו כ"כ טוב ביחס למקומות אחרים שנחשבים מתורבתים שזה מפחיד. שמעתי שבמשחק בליגה היוונית\בולגרית (לא זוכר) אוהדים זרקו נחש למגרש. (!!!)
מה האוהדים שלנו כבר עושים? אוהדי הפועל ומכבי ת"א מארגנים 'קטטה' לפני המשחק? עושים מזה כ"כ סיפור בארצינו, שיראו מה הולך בבריטניה. קטטות המוניות של עשרות שיכורים מעוצבנים. דווקא בזמן משחק האוהדים הבריטים הם מהמתורבתים. הייתי בזמנו בלונדון וראיתי את צל'סי משחקת נגד הפועל ת"א (ואני אוהד מכבי ת"א. כן, אני יודע שזה מוזר – אבל המשחק בלונדון לא הייתה מטרת כל הנסיעה, פשוט החבילה הייתה נוחה והמשחק היווה בונוס) והבריטים יושבים כמו ילדים טובים ומוחאים כפיים, בזמן שעל היציע של אוהדי הפועל שבו ישבתי הציבו בכל 2 מטר שוטרים.
אני רוצה להציל מעט מן ''הכבוד'' של החוליגנים האנגלים
בכל מקום שהנבחרת שלהם משחקת יש מהומות (בקרוב אצלנו) והיו להם גם הרוגים בעימות עם הטורקים (קטטה שהאנגלים החלו). לפני כמה שנים היה משחק של אנגליה נגד איטליה. במשך כל המשחק הקהל האנגלי נלחם בשוטרים האילטקיים (פצועים במאות). ועוד משהו, אוהדי צ'לסי נחשבים לרגועים יחסית, נוסף על כך, בדרך כלל הזעם האנגלי הוא במשחקים נגד קבוצות מאותו אזור.
זעם של דרבי, דהיינו?
אגב, מי מתנדב לספר מה קרה בהילסבורו?
ב1989
באצטדיון הילסבורו אירחה שפילד את ליברפול. הוכנס קהל רב מדי, היציע קרס, הרבה אלימות ו96 הרוגים.
ליברפול גם הייתה מעורבת באסון נוסף בגמר ליגת האלופות ב-1986 (מול יובנטוס).
עוד פרטים כאן:
http://www.liverpoolfc.tv/lfc_story/heysel/
תודה רבה
עכשיו יותר קל לי להבין את העלילה של "המפצח" מהשבוע האחרון.
לא חשבתי לשאול כאן...
כנראה באנגליה זה מקרה ידוע מאוד שחשו שאין צורך להסביר בסדרה….
עד כמה שידוע לי
אסון הילסבורו לא היה קשור לאלימות אוהדים בשום צורה. הרשלנות היתה של המשטרה, שהכניסה הרבה יותר מדי קהל, וגם נכשלה להבין את מימדי הבעיה בזמן כדי לפתוח את השערים בין היציע לכר הדשא.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hillsborough_disaster
מצטער, לא יכולתי להתאפק.
הרגת אותי אחי!
והאמריקנים גם.
ראיתי פעם אחת בטלוויזיה איך אוהדים של קבוצת פוטבול (אאז"נ) יצאו לרחובות אחרי שהקבוצה שלהם זכתב בגביע. אחרי ששלחו אחריהם את כל השוטרים שהיו בנמצא, הצליחו לצמצם את הנזק לרק כמה עשרות פצועים וכמה מיליוני דולרים בנזק.
ואומרים לי ש-Doom הוא משחק אלים.
האיטלקים? הארגנטינאים?
קל לך לדבר על משחק של צ'לסי מול קבוצה קטנה יחסית במונחים אירופאיים שהם לא הכירו. תאמין לי שאם זה היה משחק ליגה מול קבוצה מוכרת, במיוחד קבוצות שראשי האוהדים שלהם שונאים (כמו טוטנהאם או פולהאם) היו לך 5 שוטרים על כל אוהד כחול.
ליהוק גאוני
פורלוני אכן חייבת להיות אחות של ווד – אין עוד שני אנשים בעולם עם עיניים מפחידות כאלו.
פשוט סרט קטלני !
"בלי חוקים" סרט גדול מציע לכולם ליראות דרך הגב הסרט מבוסס על מקרה אמיתי אולי לא על הזר מאמריקה אבל התופעה ידוע האנגליה
ההצעה ''לראות דרך הגב''
כמובן תקפה למורות בלבד.
ואחר כך מורות מתלוננות שאין פינוקים במקצוע
לראות דרך הגב קרע אותי
אני חושב שאתה יותר מדי מפשט את המסר//
זה רק נראה לי ככה
או שבערך בכל ביקורת שלישית באתר, יש איזו הודעה שמשווה בין הסרט לפייט קלאב (או לתפוז המכני)?
מה שמעלה את השאלה...
למה אף-אחד לא כותב ביקורת על התפוז המכני המופתי? הרי יש פה ביקורות על שלגיה, הנסיכה הקסומה וירקות אחרים.
תראה,
המון סרטים חשובים מתבססים על שני הסרטים שציינת.
ברוב המקרים ההשואה במקומה, אך ישנם המון מקרים אחרים שההשואה מיותרת.
עליך להבין כי ההשואות הניעשות הן לשם הדגמה והכוונה.
כתבת ביקורת יפה - למה לך לקלקל אותה עם תעמולה פוליטית ירודה
לא מעגל דמים ולא בטיח. סכסוך דמים על חבל ארץ אחד. נקודה. התפישה הילדותית של מעגל דמים ולא משנה מי התחיל צריכה להותיר אותך בכתיבת ביקורת חוליגנים ולא יותר מכך.
היית צריך להתעלם מהמשפט המעניין לכשעצמו של החוליגן (האח של).
ובלא קשר – אלייז'ה ווד הוא שחקן גרוע ולא משכנע במיל.
אין בכתבה שמץ של תעמולה פוליטית.
אפילו לא קמצוץ. דיברתי על שני סרטים, 'מינכן' ו'בלי חוקים'. אם יש לך בעיה עם התפיסה הפוליטית של 'מינכן', כתוב מכתב מחאה חריף לספילברג. אני לא רואה איך זה קשור אלי.
אגב, אין בכתבה גם הומאז'ים לבאפי, וגם לא נבואות לעתיד מקודדות בדילוג אותיות. אבל כל אחד מוצא את מה שהוא מחפש.
א.אתה לא מנומס. ב. לא ברור על מה אתה מדבר. ג. אתה לא מנמק.
אני סקרן. אכפת לך להסביר מה כאן מהווה תעמולה פוליטית זולה, ולמה?
זו רק אני
או שבין בראד פיט ומנהיג החוליגנים מהגרין סטריט יש דמיון מפתיע?
הכוונה ל?
מראה חיצוני?
או משהו אחר?
בעייני הסרט מעולה
ולו רק מהעובדה שהוא כל כך מהנה לצפייה.
אולי המסר בעייתי/לא ברור, הדמויות שטוחות והדיאלוגים לא הכי מתוחכמים, אבל כבר הרבה זמן לא יצא לי לראות סרט כל כך כיפי ומגניב, שאחרי צפייה בו אני יכולה לראות אותו שוב מהתחלה.
זו דעתי.
ולגבי פיט (בסרט) – הוא לא דומה בעייני לבראד פיט אבל יש לו בהחלט נתונים טבעיים ממש לא רעים.