במקור: Domino
במאי: טוני סקוט
תסריט: ריצ'ארד קלי
שחקנים: קירה נייטלי, אדגר רמירז, מיקי רורק, לוסי לו
לפעמים אני תוהה איך החיים שלי היו נראים אם הם היו עוברים תחת ידיו של עורך סרטי אקשן קופצני. בתור התחלה, הוא בטח היה חותך את כל הקטע המיותר הזה בין הגילאים 12-15. רגע ההרשמה שלי לאוניברסיטה היה עובר בפלאש אחד ארוך, והלימודים עצמם היו מורכבים משורה של תמונות מהירות שמראות אותי חורש לקראת מבחני סוף הסמסטר, עם מספר שניות בהילוך איטי ברגע שאני עושה משהו שמצטלם טוב, כמו לפספס את האוטובוס (אוטובוס… אוטובוס…).
אבל לי קל לדבר, כי החיים שלי לא היו עד כדי כך מעניינים. לעומת זאת, לדומינו הארווי היו חיים הרבה יותר מעניינים. הבחורה הזו, שהיתה הבת של השחקן לורנס הארווי ('השליח ממנצ'וריה'), התחילה את חייה בתור ילדת בברלי-הילס מפונקת, הפכה לדוגמנית הבית של סוכנות פורד, ומהר מאוד החליטה שנמאס לה. היא חצתה את הקווים לעולמם של ציידי-הראשים: בעלי מקצוע שתפקידם לאתר אנשים שלא שילמו את חובם לחברה – או למי שמשלם – ושמתוקף תפקידם יורים, נורים ובאים במגע עם חלאת המין האנושי. אה, והיא בכלל לא היתה דומה לקירה נייטלי (קירה נייטלי…).
עד כאן, מדובר בסיפור הרקע האמיתי. אבל במאי הסרט (טוני סקוט, 'נקמה בוערת') והתסריטאי (ריצ'רד קלי, שבימים טובים יותר יצר את 'דוני דארקו') החליטו לשחק קצת עם ההיסטוריה, ולהכניס לא מעט שטויות לחייה של דומינו הארווי. כך, הסרט במהרה מתחיל להתעסק בשוד של מכונית משוריינת (מכונית משוריינת…) שנגמר בצורה רעה למדי, היעלמותם של עשרה מיליון דולר, תינוקת שזקוקה לניתוח יקר במיוחד, במאי מטורף שמכין תוכנית ריאליטי על חייהם של ציידי ראשים, ומעל לכל אלה: השתלבותה של קירה "דומינו" נייטלי בחייהם של כנופיית ציידי הראשים (ציידי הראשים) שלה.
מרבית העלילה של הסרט היא המצאה אחת גדולה, אבל זה קביל. עם עיוות ההיסטוריה הזה היה אפשר להסתדר. אמנם דומינו הארווי האמיתית נפטרה לפני צאת הסרט לאקרנים, אבל אין לי ספק שהיא הסתכלה על התסריט מספיק זמן בשביל למלמל איזה "בסדר", לפני שהיא עברה להעיר שקירה נייטלי צריכה להשמין בשביל לשחק את התפקיד שלה. חוץ מזה, הסרט לא מתיימר אפילו לרגע אחד לספר את הסיפור האמיתי. אבל מה שהוא כן מתיימר לעשות זה להיות סרט אקשן מגניב (אקשן מגניב).
כתוביות הפתיחה היו סימן מדאיג. הן קופצניות, מהבהבות, ועושות כואב בעיניים, באוזניים ובראש. וזה לא מפסיק כשהכתוביות נגמרות. להיפך, משם זה רק הולך ונהיה יותר גרוע. ההבהובים התכופים, היציאות מפוקוס כל חמש וחצי שניות, וההד המעצבן הזה (המעצבן הזה…), כשבממוצע שתי מילים מתוך כל משפט חוזרות פעמיים (חוזרות פעמיים…) בלי שום סיבה מיוחדת, פשוט יכולים להוציא כל אדם שפוי בדעתו מהכלים (כלים… כלים…). אבל גם לו העריכה לא היתה מהסוג שמעורר התקפי אפילפסיה, ההתרחשות על המסך לא טובה בהרבה. אני אפילו לא מדבר על הדיאלוגים, ברמה של "האהבה היא שדה קרב, מותק". מה שגרם לי לחלחלה הוא השימוש המפוצץ בקלישאות, כמו הטלת המטבע החביבה על דומינו – יש לה איזה קטע עם מטבעות של רבע דולר, אל תשאלו – ללא כל הקשר או היגיון. וזה גם האקשן, שמורכב מהמון תמונות שקופצות על המסך ממש מהר (ממש מהר… ממש מהר).
זה ממש עצוב, כשחושבים על זה. סרט כמו 'מטריקס' הצליח להיות הסרט המגניב ביותר בעשור האחרון בעזרת קצת מוסיקת טכנו ובגדים שחורים. 'מועדון קרב' זכה במעמד ה"מגניב" האגדי עם עריכה דיוויד פינצ'רית. אין כל עוררין לגבי רמת הקוליות של שני הסרטים האלה. אבל 'דומינו', לידם, נראה כמו ילד ממושקף בן ארבע שמנסה לחקות את סאבלימינל והצל ומקעקע על רגלו הימנית משפטים כמו "דני חלב זה הכי, אחי!". הוא פשוט מנסה יותר מדי, ונופל על הפרצוף.
היה לסרט פוטנציאל, בסך הכל. העלילה שלו טיפשית, אבל מעניינת. הוא אפילו מכיל כמה קריצות משעשעות למדי ל'בברלי הילס 90210' או 'ג'רי ספרינגר', ובכמה קטעים הוא אפילו מצליח להצחיק. אבל העורך שלו, שכנראה היה תחת השפעת כמות גדולה של סמים וסוכריות קופצות, הוציא בצורה שיטתית את הכיף מרוב חלקי הסרט. האקשן הוא בליל תמונות משעמם שברובו לא ברור מי יורה על מי, באיזה נשק, מאיזה מניע, איך המטבע המעצבן הזה של קירה נייטלי קשור ומי בכלל לימד אותה סטטיסטיקה. רוב השחקנים משחקים בצורה מוקצנת להחריד (אם כי אין לי ספק שבמקרה של חלקם, לפחות, זה היה בכוונה), ורוב הדמויות בסרט שטוחות כמו קירה נייטלי. לוסי לו, למשל, מופיעה כחוקרת שמתשאלת את דומינו לאורך כל הסרט, ואיפיון הדמות שלה מסתכם בזה שהיא אולי לסבית. צ'וקו, חברה לצוות של דומינו, הוא כולו נפנופי שיער מרשימים, המתבצעים בערך באותה התדירות שבה למשפט שמישהו אומר יש הד. מיקי רורק בתור אד (אד, אד), הבוס של צוות ציידי הראשים, קצת יותר בסדר, אבל הוא נתקע עם דמות משעממת רצח, אז לא שמים לב לזה.
לא ציפיתי ליצירת מופת. ציפיתי, במקרה הטוב, למשהו קליל, קופצני, כיפי, עם אחלה אקשן וציצים. מתוך הרשימה הזאת, קיבלתי "ציצים", וגם זה בקושי. בכל זאת, קירה נייטלי.
בתור ביוגרפיה אין לסרט ערך. בתור סרט אקשן הוא רק גרם לי לכאב ראש. בסרט שיצלמו לפי החיים שלי, השעתיים האלה לא יזכו אפילו לפריים בודד מתוך המונטאז' שמתאר את "חוויותיו של BS בקולנוע". סתם זמן מבוזבז.
- האתר הרשמי
- דומינו הארווי האמיתית
- מותה של דומינו
- קירה נייטלי
- ציד ראשים – איך זה עובד?
- בית הספר לציידי ראשים
- הכל אודות דומינו
- פורטל הדומינו
- אמנות הדומינו
קיירה ניטלי? ציצים? (8
זהו ש-BS הבהיר
זו קיירה ניטלי, אין הרבה מה לראות (אם כי איש איש וטעמו כמובן).
אני מוכן לשלם בהרבה זמן וונטוורת'
בשביל להבין איך טעמך משתלב בהצהרה הזאת.
נורא פשוט: היא לא נראית כמו אישה.
נורא פשוט: היא לא נראית כמו אישה.
למרות שהייתי שמחה להסכים איתך, היא ממש יפה (מקנאה? אני? לאאאאאאאאאאאאא)
במיוחד בשודדי הקאריביים.
עוד יותר פשוט:
היא לא לטעמי ולא משנה לי מה גודל הציצקעל'ך אבל פשוט הגבתי כי יש אנשים שכן אוהבים חזה קטן ולהם קיירה נייטלי היא יפה ומושכת.
אני ממשיך להסתפק בוונטוורת
מה שבטוח
הבקורת הרבה יותר טובה מהסרט עצמו.
המממ...
נדמה לי שזו הפעם הראשונה מאז שאני קורא כאן ביקורות שהביקורת הצליחה לעצבן אותי.
כלומר, תנחומי לBS על הסבל של הצפיה, אבל למה הקוראים המסכנים אשמים? נוכל להבין את הבעייתיות שבשימוש יתר בהדים בעריכת הסאונד גם בלי שחזור מלא של כל מה שגרם לך סבל בסרט.
בחייך take it easy
קצת הומור. ורק מתוך התחשבות לא כתבתי עם הדים.
התחשבות ראויה להערכה
יש באתר הזה לא מעט ביקורות שמנסות לשחזר את רוח הסרט המבוקר. לרוב זה נהדר. הפעם השחזור הזה הצליח לשחזר גם אצלי את הסבל שעבר על כותב הביקורת. לא רעיון טוב לטעמי.
למה לא?
בלי ההדים מישהו עוד היה עלול לחשוב שזה סתם סרט, מאלה שאפשר ללכת לראות כי זה גרוע באופן מצחיק/מהנה.
אין סיכוי שזה יקרה עכשיו.
כי, כפי שאמר הגרומיט, זה מעצבן.
המבקר הביע היטב את דעתו על הסרט גם ללא ההדים (ומן הסתם לא הייתם מפרסמים את הביקורת שלו אם לא זה היה המצב). כיוון שעניין ההד מובא כבר בכותרת המשנה, הקורא לא זקוק לאזכורים נוספים. בפתיחת הביקורת זה עוד נסבל, אבל לאחר מכן…
בקיצור, הקורא לא טיפש. הוא לא צריך שידחפו לו את אותו שטיק שוב ושוב. זה סתם, כאמור, מעצבן.
תני קרדיט לקוראים
רובנו די נבונים כדי להבין שהדים זה דבר מעצבן, אני בטוח. ליתר בטחון אפשר אפילו להכניס המחשה או שתיים, אבל לא לכל אורך הביקורת. ככה אולי הבנתי למה לצפות מהסרט, אבל סבלתי מהביקורת במקום להתבדר ממנה.
אני דווקא אהבתי את העניין של ההדים.
טוב, אולי אני איטית יותר או משהו כזה, אבל שניים-שלושה הדים לא היו גורמים לי להבין את הסבל האמיתי הכרוך בזה.
אני מתארת לעצמי שהסיפור הזה באמת היה אובר-מרגיז במהלך הסרט, וכותב הביקורת הרגיש שזה ממש במקום להקצין את הסיפור.
ובגלל זה דווקא מאוד אהבתי את הביקורת. מצד אחד הבנתי ממנה שמדובר על סרט עם סיפור לא רע בכלל והיה יכול להיכנס לקטגוריה של "אפשר לראות", אבל כל הקטע הזה עם העריכה הופך אותו ל"הישמרו כל עוד נפשכם בכם". אז בגלל שגם ככה לא היו לי יותר מידי תוכניות ללכת לסרט זה לא ממש שינה לי, אבל אם הסיפור היה מושך אותי באיזושהי צורה או שהטריילר היה נראה לי מעניין והייתי שוקלת ללכת לסרט – הביקורת השיגה את המטרה של להמליץ לי לא ללכת.
בדיוק בשביל ביקורות כאלה אני גולש בעין הדג
לכל עיתון יומי או מקומון יש כתב קולנוע, והיום בעידן הבלוגים קשה שלא להיתקל ביותר מביקורת אחת לכל סרט נתון. למזלנו, צחנת הגרפומניה הבוקעת מפתחי הביוב העולים על גדותיהם אינה מאיימת להטביע את האתר הזה ולהעלים אותו מתחת לגיבוב של דימויים שחוקים; תחת זאת, היא רק גורמת לו לזהור ולהתנשא מעל לים הבינוניות של המילה הכתובה, אשר דומה כי ערכה נמוך מאי פעם.
ביקורות כמו זו של BS, שהן אינפורמטיביות, יצירתיות ומשעשעות באותה מידה, הן אלה שגורמות לי לקרוא על סרטים שמעולם לא תכננתי לראות, וסביר להניח שלעולם לא אראה. אפקט ההדהוד השיג לדעתי את המטרה, גם אם הוא מעצבן.
וחוץ מזה, רבאק – אתם הרי קוראים את זה. מה הבעיה לדלג על מילה פה מילה שם? אם זה עובד עם ספר של באלזאק, אין סיבה שזה לא יעבוד גם כאן. תגידו תודה שלא נאלצתם, כמו כותב הביקורת, לשבת בקולנוע ולבהות בפאסיביות בשטיקים הלעוסים עד דק של סקוט, סיטואציה שככל הנראה נחסכה מכם תודות לביקורת הזאת.
אני חייב להסכים, גם אותי זה עצבן.
אני מתנצל על האופטופיקיות המטורפת, אבל נורא הזכרת לי משהו:
"ומנין, לכשיצא אחד מן הדיינים [לאחר מתן פסק הדין, בו מופיעה רק החלטת הרוב הסופית – חיוב או זיכוי], לא יאמר: אני מזכה וחברי מחייבין, אבל מה אעשה שחברי ר?ב?ו? עלי? על זה נאמר: 'לא תלך רכיל בעמיך'…"
(משנה במסכת סנהדרין).
אמנם, המנהג הנאה הזה אינו מצוי בבתי המשפט שלנו, וגם בעלי דעת המיעוט מפרטים את דעתם החולקת על פסק הדין, כך שבהחלט יש לך על מי לסמוך…
אותי זה מאוד הצחיק.
זאת אומרת, בהתחלה אתה תוהה האם יצר ההומור יגיע לסיפוק מההד המוזר הזה, אבל כשזה מגיע ל"כלים… כלים…" זה בהחלט משעשע מאוד.
אחלה ביקורת, חרא סרט.
=]
אין ספק שהאפקט של ההד (הד…הד… וכו') בהחלט מבהיר עד כמה זה מעצבן(מעצבן…מעצבן…)
בקיצור, נקמה בוערת 2
ברררר.
איך לעזאזל טוני סקוט חושב שזה יפה שכל שנייה משהו קופץ, מהבהב, מהדהד.
זה פשוט מעצבן ברמות על.
דווקא סרטיו הקודמים (בכוננות מתמדת, אויב המדינה) אולי טיפשיים אך מהנים ולא גורמים לכאב ראש.
בכוננות מתמדת...
אחלה סרט- לדעתי אפילו משתווה לטרילוגיית "מת לחיות" בהרבה דברים…
זה רק אני או..?
שגם אחרים חושבים שלפי התמונה מריה שרפובה הרבה יותר מתאימה לשחק את דומינו הארווי? (לפחות לפי הפנים באתר)
חוץ מזה, הבחור עם הפאות שמופיע באתר ליד הבחורה והתינוקת (ואני מניח שזה האבא), נראה ממש דומה לקווין ספייסי
הבמאי הוא לא במקרה יוצר טראנס מתחיל?
נו, הד (הד..הד…) הוא לפחות לא מעצבן כמו (…ררררבבב) ריוורב הפוך.
אממ...
נשמע חרא סרט… דווקא אהבתי את הביקורת (ביקורת…ביקורת). וכמו בנקמה בוערת אני שונא את הטכניקות של סקוט. הורס פאן רשמי… אוף! (אוף!..) עכשיו נדבקתי בזה (נדבקתי..) אפילו בדיבור אני נשמע כמו משהו טו טיימס מהחברה הטובים…
אממ...
מרוב קפיצות קפצתי באמצע הסרט החוצה!
פשוט אמרו לא לסרט יחסוך לכם שעתיים של כאב ראש וסיכוי לפתח התקפה אפילפטית.
זה נשמע
כמו כל בקורת שקראתי עד כה לסרט הזה (ואולי בגלל זה הוא נהנה מ16% טריות בrotten tomatoes)
אבל אני חייבת להודות שאפקט ההד היה מטריד בצורה שהקשתה לקרוא, אני לא רוצה לדעת כמה מטריד זה היה בקולנוע.
שאלה?
זה רק אני או שהיא נראית כמו ג'יימס דין בתמונה?
בוב דילן?
שאתה אומר את זה, אז כן
היא באמת מזכירה קצת את שניהם, את דילן טיפה יותר.
אבל אבל אבל
מה קרה לריצ'ארד קלי? 'דוני דארקו' היה מצוין בין השאר בגלל התסריט המצוין שלו, ואילו כאן מדברים על קלישאות בלי סוף ותסריט משעמם… איך זה קרה לו?
סוכריות קופצות בשביל אדרנלין
אבל בטריילר בקולנוע הוא נראה כ"כ מאגניב! נראה לי שאני אנסה אותו בדויד למרות הכל.
אגב, ה"הד החוזר" הזה במאמר שלך (ולא בסרט, כי הרי לא ראיתי אותו) הזכיר לי את הומר סימפסון משום מה. Hmm… Donuts
תאמין (גם) לי
חבל על הכסף, אפילו אם זה רק הכסף שעולה לך לשכור DVD.
סוכריות קופצות זה אחלה. אבל לא הייתי אוכל לבד חבילה של קילו וחצי.
אז נביא עוד כמה חבר'ה.
למה לפסול?
אתמול בערב ראיתי את הסרט, ואמת אני חושבת שהביקורת הייתה מוגזמת. קודם כל לא היו כל כך הרבה הדים וסרט היה די טוב. העלילה בכלל לא משעממת ובכלל די טובה. אני ממליצה לכולם ללכת לראות, וקיירה נייטלי היא שחקנית מצויינת ואם המבקר עסוק בלבדוק את הציצים שלה ולא במשחק שלה זו הבעיה שלו (אף אחד לא ראה את דוקטור ג'יווגו? סרט ממש טוב והמשחק שלה מדהים). אז בבקשה אל תפסלו סרט ככה סתם, אני מבטיחה שלכם שיש סיכוי שממש תהנו ממנו.. על טעם ועל ריח והכל…
קירה נייטלי הייתה בדוקטור ז'יוואגו?!
קירה נייטלי הייתה בדוקטור ז'יוואגו?!
אם אני לא טועה, פריצת הדרך של נייטלי היתה במיני סדרה "ד"ר ז'יוואגו" של ה-BBC.
פגשתי באחד מהטיולים שלי בחורה בריטית שאמרה לי שחברה שלה התמודדה מול נייטלי על התפקיד הזה והתלבטו בסוף בין שתיהן כי "הן ממש דומות". לצערי החברה שלה לא היתה שם.
(תגובה זו נכתבה ללא ה-IMDB ונמצאה כשרה לשימוש הציבור).
סתם שמתי לב...
שהסרט אותו "סינמה סיטי" בוחרים להקרין באולם הסינמקס שלהם בשבועות האחרונים הוא "דומינו".
עכשיו, את "דומינו" ראיתי באולם 1 בסינמה סיטי, ממיקום טוב למדי, ובכל זאת הקרדיטים בפתיחה כמעט גרמו לי התקף אפילפסיה. מעניין אותי לדעת כמה אנשים הצליחו לשרוד את הבהובי הסרט כשהוא מוקרן על הסינמקס. כך או כך, ראו הוזהרתם: מדובר בהקרנה שמיועדת לאמיצים בלבד.
או שמיועדת לאנשים שנואים
"כן אחי, אחלה סרט, אבל מה אל תהיה פראייר! תראה אותו בסינמקס!" (מוהאהאהא!)
מהנה.
העריכה היא מה שהפריעה? למען האמת, העריכה וקירה היו נקודות האור היחידות בסרט, הסרט מרגיש 'מוזר' כמו ש"קיל ביל" היה מוזר, "קיל ביל" השתמש בשירים מוזרים, מנגינות מוזרות וחלוקה מוזרה לפרקים והדביקו ת'כל לסרט, ויצא אחלה סרט מגניב. ב"דומינו" גם כן יש צילום מוזר, עריכה מוזרה, שירים מוזרים. ואני אוהב מוזר, זה מיוחד. השעה הראשונה של "דומינו" היתה מצוינת בעיקר בגלל העריכה (אם כי קצת כואב לעיניים).
אחרי שעה, נראה שהעורך התעייף, וכך גם אני, פשוט איבדתי את הריכוז וקיוויתי שהסרט ייגמר, החצי השני של הסרט היה נורא משעמם, פעם ראשונה שאני לא מבין עלילת סרט וממש לא אכפת לי (אני אפילו לא יודע אם עבודתה של הארווי היא 'טובה' או 'מנוגדת לחוק'), אם כי היו כמה סצינות טובובת שהצילו אותו.
סרט נחמד, בהחלט לא הכי פחות טוב שראיתי, אבל הוא קרוב לשם.