המחנכים

במקור: Die Fetten Jahre sind vorbei
במאי: האנס וויינגרטנר
תסריט: האנס וויינגרטנר, קתרינה הלד
שחקנים: דניאל ברוהל , יוליה ינטש , שטייפה ארסג, בורגהארט קלאוזנר

אלו מבין האמירות הבאות משקפת את דעתכם בצורה הטובה ביותר?

1. אנחנו חיים במערכת כלכלית-חברתית גרועה, שהיתרונות שלה לא שווים את החסרונות שלה.
2. אנחנו חיים במערכת כלכלית-חברתית די טובה. אולי יש פה ושם בעיות – שום דבר לא מושלם – אבל היתרונות עולים בהרבה על החסרונות.
3. מערכת כלכלית-חברתית? מה זה? כל הקשקושים האלה לא מזיזים לי. אני רק רוצה לראות סרט טוב.

אם עניתם 1, 'המחנכים' הוא הסרט בשבילכם.
גם אם עניתם 2.
ואם עניתם 3, גם כן.

יולה (יוליה ינטש), מלצרית גרמנית צעירה, נאלצת לפנות את דירתה. היא אמנם שילמה שכר דירה, אך באיחור, מה שמאפשר לבעל הבית לומר "התפני בבקשה, פרויליין, עד כך וכך בחודש. תודה." מנומסים, הגרמנים, וחשוב מאוד להיות אדיב כשאתה מעיף מישהו מהבית. בלית ברירה, עוברת יולה לגור אצל החבר שלה, פיטר (שטייפה ארסג). זאת על אף שהיא קצת מסתייגת מחברו הטוב ביותר של פיטר ושותפו לדירה, בחור שקט וקודר בשם יאן (דניאל ברוהל, 'להתראות, לנין!').

יולה איננה יודעת שפיטר ויאן, שמחזיקים בדעות רדיקליות על הסדר החברתי, אינם מסתפקים בדיבורים. הם מסתובבים בואן של פיטר, מאתרים וילה מנקרת עיניים, עוקבים אחר שגרת יומם של בעליה, ואז מנצלים שעת כושר ופורצים אליה. ולא למטרות רווח. זוהי פעולה שבז'רגון של המחאה החברתית נקראת "שיבוש", ומטרתה למחות על הפערים המעמדיים שאותם מבטא בית מפואר כזה. יאן ופיטר אינם גונבים, הם מבלגנים. הם שמים את הסטריאו במקרר, מעבירים את החרסינה היקרה לאמבטיה, בונים פסלים סביבתיים מהכסאות, ותוקעים את התמונות בארונות. כדי להבהיר מעבר לכל ספק שזהו מסר אידאולוגי, ולא סתם מתיחה, הם משאירים פתק קצר: משפט כמו "הפסיקו את הניצול" או "ימי השפע שלכם תמו", וחתימה – "המחנכים".

כשפיטר נוסע לספרד, ויולה איננה יכולה לנסוע איתו, היא מגלה שיאן דווקא בסדר גמור, והיחסים בין השניים מתחממים במהירות. ליולה יש סיבה פרטית מצוינת להסכים עם יאן, שהפערים הכלכליים העצומים יוצרים אי צדק חברתי, ומשעבדים אנשים לאנשים אחרים. משום כך, כשיולה מגלה את פעילותם "החינוכית" של פיטר ויאן, היא אוהבת את הרעיון, ורוצה להצטרף לאקשן. נוצרת שרשרת אירועים מהירה, שמאיימת על שלושת הצעירים, וגוררת אותם לבצע מעשה קיצוני יותר.

לסרטים שמנסים להעביר מסר חברתי, קל ליפול למלכודות. אחת הנפוצות בהן: הסרט עסוק מדי בהבהרת הנקודה שלו, בשביל דבר שולי כמו עלילה מעניינת. "ראו נא את סבלות האדם, עוולות החברה והניכור הקיומי השולט בכל. אבוי, מה רע הוא העולם. הביטו, הביטו בפני ילד קטן זה. כלום אינכם רואים את חוסר הצדק הגלום בעולם בו הוא חי? לא? אז נצלם אותו עוד חמש דקות רצופות יושב ובוכה". מלכודת אחרת – הסרט כל כך מחוייב להעביר נקודה, שהוא מתעלם מהמורכבות של המציאות, והופך לדמגוגיה שטוחה, אם לא לתעמולה שקרית: "הו, כיצד נאבקים לוחמי חופש אלה כדי לנצח את הדיכוי! בזמנם החופשי הם אמנם אנסים, שודדים, רוצחים וסוחרי סמים. אבל זה יערער את המסר, אז לא נראה את זה". כשסרט "חברתי" סובל מהמגרעות האלה, מבקרי קולנוע אומרים עליו "חשוב לראות", וחוץ ממבקרי קולנוע ופעילים, אף אחד לא עושה זאת. בצדק.

כאן, לעומת זאת, קורה ההפך. הבמאי-תסריטאי, האנס ויינגרטנר, עובר מעניין לעניין ומאווירה לאווירה במיומנות חלקה, ויוצר סרט שהוא גם בעל עלילה מרתקת, שלא לגמרי ברור מה יהיה בסופה; גם מעלה ביקורת חברתית מעוררת מחשבה, אבל הוגנת; וגם מהווה דרמה רומנטית, על המשולש יולה-פיטר-יאן. בזכות המשחק האמין, הייתי מתוח לדעת האם יצליחו להיחלץ בשלום ממעשיהם הבלתי חוקיים, ומה יעלה בגורל הדמויות – יולה, שמבינה שהיא משועבדת, ומורדת. פיטר, העליז והפזיז. ויאן המיוסר, שמתעקש להיאבק בסדר הקיים. כשהם נקלעים לשהות ממושכת בחברת אדם עשיר ומבוגר (בורגהארט קלאוזנר, שחקן מצוין), שמסמל לכאורה את כל מה שהם מתנגדים לו, נוצר ויכוח ערכי מעניין. התפתחות היחסים ביניהם לבינו מדגימה, באופן נבון ומהנה, עד כמה קשה להחזיק בעמדות מוסריות חד משמעיות על אנשים ממשיים, כששוהים בחברתם. גם אם הם "עשירים מסריחים". ומה שהכי טוב בסרט, יש בו קטעים שהיו מוכרים לי להפליא מהחיים האמיתיים: רגעים מקוממים, כמו הומלס שנוסע באוטובוס, ונתפש כמטרד, או לקוחות במסעדה, שעבורם טבעי לגמרי להתנהג להתנהג בגסות ליולה, כי היא רק מלצרית, והם מצפים שתיענה לכל גחמה חסרת משמעות שלהם. וגם "סתם" רגעים: פיטר ויאן, שנוסעים בואן, וכמו חברים אמיתיים, עוברים תוך שתי דקות ממריבה, לנהיגה עם מוסיקה פול ווליום, ושירה משותפת בקולי קולות.

'המחנכים' הוא סרט טוב מאוד. אם אתם מתעקשים למצוא בו מגרעות, אפשר לציין שהוא ארוך, ויש מי שישתעמם מהבניה ההדרגתית של האירועים, במיוחד בחלקו השני. גם הצילום הדיגיטלי עלול שלא להיות לטעמכם: הוא יוצר מראה שמזכיר סרט ביתי (אם כי הנופים הכפריים של צפון אירופה, שמוצגים גם הם בסרט, הם יפים, בכל צורה שבה הם מצולמים). שלושת השחקנים הראשיים נראים כמו דוגמנים, למרות הסביבה הלא-זוהרת שלהם. מה קרה, אין צעירים רדיקלים מכוערים?

אבל כל אלה הם דברים שוליים. זה סרט שלא רק מבטא היטב את הנימוקים והדילמות של מי שמתנגד לסדר החברתי – הוא גם מעניק חווית צפייה מוצלחת. לא סרט ש"חשוב לראות", סרט שכדאי לראות.