'מינכן' של ספילברג אמור לצאת לאקרנים בעוד 48 יום, והסרט עוד רחוק מלהיות גמור – מה שלא מפריע לו להמשיך להסתמן כמוביל במרוץ לאוסקר. ועכשיו, יש גם טריילר, שמציג את הסרט כמין 'משימה בלתי אפשרית' עם גולדה. |
05.11.2005
|
יומית
'מינכן' של ספילברג אמור לצאת לאקרנים בעוד 48 יום, והסרט עוד רחוק מלהיות גמור – מה שלא מפריע לו להמשיך להסתמן כמוביל במרוץ לאוסקר. ועכשיו, יש גם טריילר, שמציג את הסרט כמין 'משימה בלתי אפשרית' עם גולדה.
'מינכן' של ספילברג אמור לצאת לאקרנים בעוד 48 יום, והסרט עוד רחוק מלהיות גמור – מה שלא מפריע לו להמשיך להסתמן כמוביל במרוץ לאוסקר. ועכשיו, יש גם טריילר, שמציג את הסרט כמין 'משימה בלתי אפשרית' עם גולדה.
התלבטות של חזאי אוסקר
מצד אחד, ראיתי את הטריילר פעמיים ואני עדיין לא משוכנע שיש בו משהו מעבר למותחן עם מטען פוליטי מאולץ. שלא לדבר על הסצנה המזוויעה עם הטלפון לתינוק והמבטא הרוסי של דניאל קרייג. מצד שני, באתרים אמריקאיים כולם מתלהבים ושרים "הו-הא מי זה בא? זוכה האוסקר לסרט הטוב ביותר הבא!". אני רק רוצה לציין שלג'ארהד יש טריילר מעולה, אבל הביקורות הרסו את סיכוייו להתחרות, כך שמצבו של "מינכן" עדיין לוטה בערפל.
ברור שהוא לוטה בערפל.
הוא לא גמור.
תשמע, תחזיות אוסקר זה ספורט נחמד, אבל בתכלס עד שמישהו בעולם לא ראה את הסרט, אתה עוסק בלא יותר מניחושים חסרי בסיס. בשנה שעברה, אף אחד לא שם על 'צריבות חבל' (הידוע גם כ'מיליון דולר בייבי'), עד הפעם הראשונה שבה הוא הוקרן למבקרים – ומאותו רגע הוא הפך למתחרה מוביל. באותה מידה, כש'מינכן' יוקרן, אפשר יהיה לאמוד את הסיכויים שלו, ולא רגע לפני כן.
לפחות מיליון דולר בייבי כבר היה גמור בשלב הזה של השנה
תאריך היציאה המאוחר שלו היה פשוט תרגיל לשפר את סיכוייו באוסקר. מינכן עדיין נמצא בשלבי עריכה ויש עוד פחות מחודש לתאריך סביר להקרנה למבקרים. בגלל זה אני מתלבט אם להחזיר אותו לתחזית שלי, אחרי שכבר הוצאתי אותו מהסיבות הנ"ל. הבעיה היא שהאמריקאים פשוט משחקים לידיים של ס/שפילברג במקרה הזה. הם לא שמים לב שהמבטא של דניאל קרייג לא מתאים, או שהחדשות בטלויזיה הן בצבע ולא בשחור לבן (בכל זאת, 1972). אותם גם לא מעצבן שאיילת זורר מופיעה לרגע, אבל לא אומרת כלום בטריילר, מה שמרמז על הופעה סמלית בלבד. המבקרים שלהם וחברי האקדמיה לא הולכים לשים לב עד כמה הסרט נכון עובדתית, או אם הוא נוקט עמדה רצינית. מבחינתם זו דרמת מתח שתעורר גלים בעקבות התעסקות בנושא שרובם לא מבינים בו, אבל מה זה חם בתקשורת.
האמריקאים אוהבים לקפוץ על סרטים שנראים להם טוב. בתחילת השנה, היו רבים שסמנו את "ממלכת גן העדן" ו"סינדרלה מן" כמועמדים ודאיים לזכיה, למרות תאריך יציאה בעייתי. לצערי, המתלהבים מעבר לים הם המקור הטוב ביותר שלי לתחזיות ואם הם טועים, גם אני טועה. זה חלק מהמשחק.
הטלוויזיה
השידור הנראה בפרומו הוא מהסיקור של הטלוויזיה האמריקאית לאירוע, שהיה כבר אז בצבע. ראיתי את השידור הזה בכמה סרטים נוספים שהאולימפידת מינכן הייתה חלק מהם.
נשאלת השאלה האם בסרט צופים בטלוויזיה באמריקה או בישראל.
מצד שני, בכל מקרה שפילברג לא יכול להראות את החדשות המקוריות ששודרו בישראל בגלל שהם היו בעברית.
לגבי תחזיות לאוסקר, בשלב זה אני מסתכן בנבואה שוודי אלן יהיה מועמד לתסריט המקורי. זה קורה בכל פעם שיש לו סרט סביר ול"נקודת הכרעה" יש בהחלט באז של הסרט הכי טוב שלו מאז סוף שנות ה-80, תקופה בה הוא גם קיבל מעומדיות על בימוי.
חוץ מזה, מינכן ממש לא נראה לי כסרט שיזכה.
מינכן ירוץ כנראה כתסריט מעובד
מה שמשאיר הרבה סיכוי לוודי אלן. אני, בכל אופן, מהמר כרגע על ג'ורג' קלוני ו"לילה טוב ובהצלחה" בקטגורית התסריט המקורי.
התכוונתי למועמדות
גם אני מהמר על "לילה טוב ובהצלחה" כזוכה.
רק כדי להדגים הסחפות מהי
אחת התגובות לטריילר באתר Oscarwatch כוללת את המשפט:
לגבי מהדורת החדשות בטריילר, האם המחיקון לא היה הופך אותה לשחור לבן בכל מקרה?
והאנטי-מחיקון היה מחזיר את הצבע
טוב, מתאים למוסד לצייד את הסוכנים בגדג'טים חדשניים
ואיך אנחנו מגיבים לסרטים איראניים או קוריאניים?
הם בטח כולם צוחקים עלינו שם, על איך שנפלנו במוחסן מכמל-בלוף הקולנוע הגדול בכל הזמנים.
או הסרט החדש של
עבאס קיארו-סתמי: "עשר שעות שבהן צילמתי את אשתי נוהגת ממושב הנוסע."
בקרוב הסיקוול "אודה לגוש קטן של ג'יפה ירוקה שמצאתי בבית השחי שלי בוקר קיצי אחד."
וגם
אין, במקרה הזה, יותר מדי דמיון בין המשל לנמשל
בהתחשב בעובדה שאת "מינכן" לא ייצא במאי ישראלי ליתר העולם.
הרעיון הוא
שתמיד כשרואים דברים מרחוק קשה להבחין בפרטים. לנו כל סרט על מציאות אחרת נראה אוטנתי ואקזוטי. ככה זה גם אצל האמריקאים.
אני בטוחה שיש איראנים שחשים שמוחסן מייצג את התרבות שלהם בדיוק במידה שבה אנחנו מרגישים שס/שפילברג מייצג את התרבות שלנו.
לא, זה לא קשור בכלל
אם היית מחליפה את "ספילברג" ב"גיתאי", אז ההודעה שלך היתה נכונה לגמרי, אבל עדיין לא קשורה לנושא. מחמלבף הוא איראני. ספילברג הוא לא ישראלי, לא מתיימר להיות ישראלי ולא מנסה לייצג את ישראל. 'מינכן' יהיה סרט אמריקאי (שעוסק בישראל), לא סרט ישראלי, ועל פי השמועות גם סרט לא פרו-ישראלי במיוחד.
זה נכון, אבל זה לא מה שרציתי להגיד
מישהו פה טען שהאמריקאים יאכלו בלי מלח סיפור קורע דמעות על ישראלים, גם אם המבטא לא אמין, הפרטים לא מדוייקים והרגשנות היא מזוייפת. הם יחליקו הרבה דברים בגלל שהם יגידו שככה זה אצל המוזרים האלה.
ואני אמרתי שגם אנחנו עושים את זה כשאנחנו נתקלים בסרטים שמספרים לנו על תרבויות זרות.
לוט בערפל.
אני מתנצל מראש. אני יודע שזה לא קשור ולא רלוונטי לדיון, אבל זו שגיאה נפוצה שתמיד מעצבנת אותי. באמת לא אישי.
הצורה הנכונה היא לוט. לוט?ה זו צורת נקבה. לוט?ה, למיטב ידיעתי, זו סתם שגיאה (שהונצחה, אגב, בשיר 'אחכה לך בשדות' של להקת הדקדוק העברי "משינה").
והתגובה ההיא הייתה מחוה לשיר של משינה
אתה מתכוון שזו היתה שגיאה מכוונת?
כאילו, בליגלוג על משינה? יענו, שזו טעות כל כך ברורה?
אם כן, אני מתנצל (שוב…).
או שאתה מתכוון שאת הביטוי לקחת מהשיר כמחווה, וכך נשתרבבה איתו גם הטעות?
כי את זה אני לא כל כך מבין – זה ביטוי די מקובל.
אני מתכוון, זה בערך כמו להגיד "שילכו לעזאזל" בתור מחווה לשיר של משינה.
ההסבר השני
את הצירוף "לוטה בערפל" אני מכיר קודם כל מהשיר, אחר כך כטעות עממית.
מה זה בכלל אומר?
לוט בערפל, לוטה בערפל – זה נשמע לי מאוד מוזר דקדוקית. לוט נשמע כמו משהו פעיל…. ואי אפשר להיות פעיל לגבי ערפל שעוטף אותך, לא? כאילו, זה לא היה צריך להיות משהו כמו "נלוט בערפל" או "מולט בערפל"?
לוט = עטוף
זו אכן צורה סבילה.
ניסיתי למצוא מקבילה, ללא הצלחה.
אולי מסתובב פה איזה לשונאי מוסמך?
טוב, אולי יש לי משהו.
"בור סוד שאינו מאבד טיפה" (משנה במסכת אבות).
סוד = מסוייד.
אבל אני חושש שזו לא בדיוק הדוגמא שתגרום לגולש הממוצע (אפילו פה) להגיד "אה, עכשיו ברור".
כנראה שפספסתי
צפיתי בטריילר כבר כמה פעמים ואני לא מצליח לתפוס את דניאל קרייג אומר שום שורה, במבטא רוסי או לא. אתה יכול להצביע עליה, בבקשה?
הטריילר נוטה לתקוע לי את המחשב
אז בלי לצפות פעם נוספת, זכור לי שהוא מופיע בערך באמצע, אחרי שבאנה קיבל את המשימה ודיבר עם ג'פרי ראש. חפש בלונדיני עם מבט מהורהר.
משימה בלתי אפשרית זה לא
לפי הטריילר הזה לפחות, משימה בלתי אפשרית זה לא. הסרט נראה כבד מדי על מנת לספק בידור יעיל.
לעומת זאת הוא בהחלט נראה כמו סרט שמנסה לזכות באוסקר, רק שלא כל כך מצליח לו.
בחיי שאני לא מצליח להבין את שפילברג
חרף גאוניותו, נקודת התורפה שלו תמיד הייתה בחוסר יכולתו לשייף את הסרט לכדי שלמות. הוא תמיד ממהר מידי. השקעה של עוד חודש במדיטציה על הסרט שלו, עשויה לחדד את הפגמים שלו ולעזור להיפטר מהם. מי יודע, אולי עם עוד חודש בחדר עריכה, "AI" היה מסתיים אחרת.
שפעם אחת יוריד הילוך. אולי הוא יפספס איזה אוסקר, אבל אולי גם יצא לו סרט בלי רגעים מביכים שצריך לעשות להם הנחות כדי להנות מרגעי הגאונות הפזורים בינהם.
והטריילר? נראה מעניין, איילת זורר מופיעה לשניה על ההתחלה, הצילום של קמינסקי נראה יותר משוחרר מבדרך כלל, והסיפור נראה נגוע באינספור שאלות של מוסר. אני מסוקרן.
אה, ואריק באנה ממש נראה ישראלי לרגע.
בחיי שאני לא מצליח להבין את שפילברג
אריק באנה בכלל הפתיע אותי כאן. "הענק" לעולם ישאר במוחי כאחד הגרועים, ו"טרויה" לא היה יותר מבסדר. אז עם או בלי אוסקר, אני אראה בזה שיפור משמעותי בקריירה שלו.
וכן, יש בו משהו ישראלי שם לרגע.
אריק מלך ישראל!
משום מה אני מת על אריק באנה, עוד מ'בלק הוק דאון' (זה בטח תוצאה של ההערצה החולנית התת-מודעת שלי לפלס"רניקים).
את הענק לא סבלתי וגם מבאנה לא זכור לי שהתרשמתי במיוחד שם, אבל בטרויה הוא היה, לטעמי, אחת מנקודות האור הבודדות (יחד עם המון המון המון ספינות ממוחשבות, קרב הנחיתה על החוף ו--בראד פיט מת! יש!)
אריק באנה= CHOPPER
שחקן ענק, באמת ענק, בתפקיד חייו. חבל רק שהוא מתבזבז בסרטים כמו הענק ולמצוא את נמו.
ב'מוצאים את נמו'?
ב'מוצאים את נמו' הוא היה גדול! (כלומר, במשפט ורבע שנתנו לו – אאל"ט הוא היה השתקן מבין שני ידידיו של ברוס). אני דווקא מחבב את הרעיון של ליהוק שחקנים מוכרים לדיבוב דמויות שוליים בסרט אנימציה.
שאני אבין,
אני היחיד שאהב את "הענק"? גם מבחינת הסרט וגם מבחינת השחקנים?
אגב, למישהו יש מושג באיזה אורך יהיה הסרט? שעה וחצי-שעתיים, או משהו אוסקרי בגודל שלוש שעות?
אין לי מושג,
אבל מעצם העובדה שספילברג עושה אותו כל כך מהר, אני מנחש שיהיה די קצר. קשה לי להאמין שזה בתחום האפשרי ליצור סרט של שלוש שעות (ששווה משהו) כל כך מהר.
או לחלופין
כל כך ממהרים לשחרר את הסרט שפשוט ויתרו על שלב העריכה ויקרינו אותו כמו שהוא. מבקרים אוהבים דברים כאלה וזה יחשב "נועז".
לדעתי הענק סרט מצויין.
אבל אני מבין למה סלדו ממנו.
אני מתתי עליו.
ולעומתך אני לא מבין למה סלדו ממנו. אהבתי את האקשן, העריכה הייתה מדהימה והייתה צריכה לפחות להיות מועמדת לאוסקר, הפסקול היה מדהים ואקזוטי (שמעתי את המילה הזאת הרבה כאן), הצילום היה מצויין (אבל יכול להיות שפשוט העריכה גרמה לו להיראות טוב יותר, האפקטים לא היו גרועים והעלילה הייתה יותר עמוקה משאר סרטי האקשן. בוא נגיד שהוא עולה בעשרות מונים על ספיידרמן 2 הגרוע ביותר!
מתי סקר סרט מבוסס הקומיקס הטוב? או שכבר היה?
היה ו''הענק'' לא בדיוק כיכב שם
כתבה מספר 2277
זה ברור למה אקס מן 2 ניצח
אני פשוט לא מבין ךצה ספיידרמן 2 קיבל כל כך הרבה קולות. סרט אדיוטי שלא נהניתי בו בכלל. אולי אני צריך לראות אותו שוב פעם, אבל אני לא יודע אם אני אצליח לצלוח אותו.
לא צריח לצלוח אותו
צריך לראות אותו בדיוידי ולעשות פורוורד על הקטעים המשעממים (אפשר לזהות אותם לפי זה שטובי מגווייר לא לובש את החליפה של ספיידרמן או חלק ממנה).
לא נראה ספילברגי...
האם זה יתרון?
רק לי
אריק באנה היה נראה לי בתחילה כמו מריאנו אידלמן?
דאמן, שוב פעם חוש המציאות שלי מתעוות.
לי לא..
אבל עכשיו שאני חושב על זה יש דמיון..
צריך היה לקרוא לסרט
"חרב גדעון- הרימייק"- כי זה נראה בול אותו דבר, כולל אותן דילמות קלישאתיות שהוצגו במקור.
חשבתי שספילברג לפחות יביא איזה משהו מקורי לסרט. איפה. הוא מסתמך על הזיכרון הקצר של האנשים, שלא זוכרים סדרה מהאייטיז, ומעתיק ממנה בלי חשבון.
אתה בטוח?
רק על סמך הטריילר אתה כבר יודע ששפילברג לא יביא שום דבר מקורי לסרט, או שיש לך מקורות אחדים?
האם לא יכול להיות שהעיסוק בדילמות מוסריות קלישאתיות לכאורה יהיה באופן רציני יותר או מעמיק יותר במעבר?
מה שמצחיק בטריילר
זה שהוא גורם לישראל להיראות בעיניי כמקום אקזוטי.
ועכשיו הטריילר גם בגדול
http://www.apple.com/trailers/universal/munich/