דו"ח קופות שבורות – 25.9.2005

ג'ודי מחפשת את היציאה, לאחר שגילתה זה עתה שהסרט שיוקרן בזמן הטיסה הוא 'אלכסנדר' בגירסת הבמאי המורחבת.פשוט בושה מה שקורה פה. ממש בושה. טובי המוחות משקיעים את מיטב כספם כדי לקבע מותגים מסוימים בתודעה, והקהל גומל להם בחוסר נאמנות ורץ לדבר החם הבא. מה זה פה? איפה האחריות? היום זה קורה לקיליאן מרפי אוהב האדם וזך המבט, ומחר זה יקרה לכם. כן, כן. עד לאחרונה נהנה מרפי מירידה שבועית קטנה מאד ברווחיו של 'טיסת לילה', בו הוא משתתף. והנה, רק הגיעה נערת הפוסטר ג'ודי עם 'הטיסה', וקיליאן נזרק מחוץ לטבלה, עם ירידה של 60% ברווחיו של 'טיסת לילה' – כי בכל זאת, בעשיריה יש מקום רק לסרט מתח אחד על טיסה.

וזה לא שג'ודי פוסטר נהנית מטיסה נעימה. הגברת עולה עם בתה בת השש למטוס, נרדמת, וכשהיא מתעוררת, עדיין בעננים, היא מגלה שאין לה בת. ולא רק שהילדה נעלמה, היא מעולם לא היתה על המטוס.

מבקרי הקולנוע לא קנו את מה שיש לג'ודי להציע. רובם האשימו את הסרט בהעתקה מ'הנשכחים' של ג'וליאן מור, ו'הגברת נעלמת' מבית היוצר של היצ'קוק. היו אף שהזכירו את הסרט הקודם שעשתה פוסטר בחלל קטן – 'החדר'. עיקר הטענות נשמעו כלפי סופו המופרך של הסרט, שהורס את כל המתח שנבנה לפני כן. היה מי שסיכם זאת כך: 'הטיסה' הוא כמו אוכל של מטוסים – לא משנה עד כמה הרכיבים טריים ומשובחים, בסוף לאוכל יש טעם של תחליף של תחליף של אוכל.

הקהל, בכל מקרה, לא היה קשוח כמו המבקרים. 'הטיסה' נחת בשלום במקום הראשון בטבלה, עם 24.6 מיליון דולר – כלומר, ספטמבר הנוכחי ממשיך להביא מספרים גבוהים יחסית. מדובר גם בפתיחה טובה יחסית לסרט של ג'ודי פוסטר, שאינה ממהרת לקשור את שמה לכל פרויקט רענן. מצד שני, לא ברור למה היא בחרה להצטרף דווקא לפרויקט כזה, עם במאי לא מוכר, ועם תסריט לא מאד מקורי. אולי זה האינסטינקט האימהי, אולי המתח ואולי סתם לא דחוף לה עוד פסלון אוסקר בארון.

במקום השני השבוע, עם 19.1 מיליון דולר, 'חתונת הרפאים' של טים ברטון הרחיבה את הפצתה. סרט אנימצית ה-Stop motion הזה – שמזכיר במראהו את 'הסיוט שלפני חג המולד' – מתרחש בכפר עלום במאה ה-19. ויקטור (בקולו של ג'וני דפ) אמור להתחתן בקרוב עם ויקטוריה (אמילי ווטסון, להבדיל מאמה ווטסון). במהלך טיול ביער ויקטור המבודח מקדש גזר עץ עבש בטבעת זו. אך שוד ושבר – גזר העץ מתברר כאצבע בגופתה של נערה, וזו חוזרת מעולם המתים ותובעת לעצמה את בעלה המבוהל.

מיותר לציין שהמבקרים מתלהבים מהסרט ויוצאים מגדרם כדי לשבח אותו. זה מתחיל בהומור המקאברי, המתוק-מריר (גם אם העלילה שעוטפת אותו דלה במקצת), ובויזואליה הייחודית והמהפנטת שעוטפת הכל. המבקרים מסכימים כי הסרט הזה הופך את המוות למשהו נורא כיפי, ואחד מהם אף הגדיל לומר כי 'חתונת הרפאים' יהפוך לדת החדשה של מעריצי ברטון. ראו הוזהרתם.

כל ההתלהבות הזו סביב טכנולוגיות ארציות להגיע לשמים וסביב קומדיות רומנטיות לא מסורתיות, גזרו על ריס ווית'רספון ירידה למקום השלישי. מיד אחריה מגיע 'Roll Bounce', קומדיית רטרו שחורה עם המון מוסיקה מסביב. אי אז בשנות ה-70, חבורת חובבי גלגיליות (אז עוד לא היו רולרבליידס היי-טקיים) עשתה חיים. בהיותם שחורים מקופחים, סוגרים להם את המתנ"ס, או משהו שמרמז בסאבטקסט שדינם להיות סוחרי סמים ברחוב, והם נאלצים למצוא לעצמם ברזלים חדשים לשבת עליהם. כך הם מגיעים לשכונה צפונית מלוקקת, הכוללת כמובן חבורת יריבים סנוביים, שאינה מוכנה להתגלגל עימם לעבר השקיעה. מה שמחריד בכל העסק הזה, הוא שמספיק לראות תמונות בודדות מהסרט, כדי לקבל תחושה שמדובר בגרסת הסקטים ל'קזבלן'. בעצם, טעיתי. הטריילר מחריד הרבה יותר. באמת שאין לי מושג מי ירצה לראות דבר כזה, אבל עובדה שיש לסרט הזה קהל: הוא השיג 7.6 מיליון דולר – הישג נאה בהתחשב במספר הקולנועים המצומצם יחסית, בהם הסרט הוצג. יש דברים שהם מעבר לבינתי.

כניסה של שלושה סרטים חדשים לטבלת עשרת הגדולים, משמעה שלושה סרטים אחרים שעוזבים. הטסים החוצה הם 'טיסת לילה', 'לדפוק חתונה' (מזל טוב!) והפתעת הערב – 'משפחת הקיסרים'. מה אתם יודעים – אחרי 14 שבועות, הפינגווינים הותשו סופסוף מהמרוץ ל(מאה) מיליון והם מזנבים בסרטים האחרים.

על קצה המזלג: 'אוליבר טוויסט' ניסה לחקות את הישגי 'חתונת הרפאים', כשיצא לחמישה קולנועים ייצוגיים. ההכנסות – 68,447 דולרים – נאות, אך בהחלט לא מזכירות את ממוצע ההכנסות לקולנוע של החתונה. בשבוע הבא ייצא הסרט בהפצה קצת פחות מוגבלת. יחד איתו יקבלו המעריצים הפנאטים של ג'וס ווידון את 'סרניטי'. אחרים יסתפקו ב-'Into the Blue' ('סודות בים כחול') וב-'The Greatest Game Ever Played' ו-'היסטוריה של אלימות'. למרות העומס, ספק אם תורגש צפיפות של ממש בטבלה. מצד שני, אם אנשים ממש הלכו ל-'Roll Bounce', הכל יכול לקרות.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Flightplan – 24.7 (24.7)
2. Tim Burton's Corpse Bride – 19.1 (19.7)
3. Just Like Heaven – 9.6 (29.8)
4. Roll Bounce – 7.6 (7.6)
5. The Exorcism of Emily Rose – 7.5 (62.3)
6. Lord of War – 5.0 (17.4)
7. The 40-Year-Old Virgin – 4.3 (96.9)
8. The Constant Gardener – 2.3 (27.7)
9. The Transporter 2 – 2.2 (39.9)
10. Cry Wolf – 2.2 (7.5)