דו"ח קופות שבורות – 6.3.2005

וין זוכה לציון ''כמעט טוב מאוד'' בבחינת הסיום בקורס מוהלים.חייבים להעריך את דני רופ: מאז שהוא עבר לערוץ 10, ממטרים פזורים אמנם ירדו, אבל הטמפרטורות היו נוחות למדי וכל שבת היתה שטופת שמש ויפהפיה, כזאת שפשוט דורשת פיקניק, כמו ששבת צריכה להיות. זהו האדם שבידו הייתי מפקיד את מזג האוויר. בתחומים אחרים, מסתבר שהחמסין שלא-בעונה שהורגש בשבועות הקודמים לא היה תופעה חולפת, והוא לא מתכוון לחלוף. על קופות ארה"ב עובר חורף קייצי במיוחד. תחילת מרץ, וכבר שמונה סרטים יצאו לאקרנים עם פתיחה של מעל 20 מיליון דולר. בתקופה המקבילה בשנה שעברה היו רק ארבעה כאלה. העתיד נראה מבטיח לא פחות, כשבכל אחד מהשבועות הבאים יוצא סרט עם פוטנציאל שבירת קופות. ההסבר הפיזיקלי הפשוט אומר שהאנטרופיה גדלה, לכן הגבולות בין הקיץ והחורף מיטשטשים ככל שעוברות השנים.

דבר אחד שעדיין לא השתנה הוא שסרטים בחורף, גם אם הם מצליחים מסחרית, נוטים להיות כושלים מבחינה ביקורתית. אז אוקיי, שלושה סרטים חדשים יצאו השבוע בהפצה רחבה ושניים מהם תפסו את שני המקומות הראשונים בטבלה, עם סכומים מכובדים בהחלט – אבל אף אחד מהם לא הצליח להרשים את המבקרים, שממשיכים לרטון.

וין דיזל נחשב לכוכב עולה כבר הרבה זמן. הוא עולה ועולה ועולה. ציניקנים יאמרו שאולי אחרי כל כך הרבה עלייה הוא כבר היה צריך להגיע למעלה, וחייבים להודות שבתור כוכב עולה, ההצלחות הגדולות ביותר של דיזל נמצאות כבר די רחוק בעבר. 'מהיר ועצבני' היה להיט מפתיע, 'xXx' – קצת פחות, ומאז דיזל השתתף ב'מילה של גבר', 'Knockaround Guys' ו'רידיק', כולם כישלונות קופתיים גדולים יותר או פחות. מה עושים? בדיוק מה ששוורצנגר עשה במצב הזה: קומדיה עם ילדים. לשוורצנגר זה אמנם לקח עשרים שנה מתחילת הקריירה ועד שנאלץ לעשות את 'שוטר בגן ילדים', אבל למה להתקטנן.

הסרט החדש של וין דיזל היה יכול להיות רימייק ל'שוטר בגן ילדים': הוא משחק שוטר (אוקיי, מארין. אותו הדבר) קשוח, שנאלץ מטעמים של בטחון לאומי ואילוצים תסריטאיים אחרים לשמור על משפחה בת ארבע נפשות, כשאחת מאותן נפשות עדיין בחיתולים. הוא רגיל להנהיג משימות צבאיות, אבל לא לאתגרים שמציבים החיים בסובורביה, והקטעים רצים חופשי. אפשר בקלות להבין למה בקרב המבקרים הסרט לא היה להיט, אם כי אני מודה ומתוודה שהטריילר, לטעמי, היה מצחיק. הסרט נקרא במקור 'The Pacifier', אבל המפיצים בארץ הצליחו איכשהו לעמוד בפיתוי ולא לקרוא לו בעברית 'המוצץ'. במקום זה הסרט ייוודע במקומותינו כ'גבר מי שמטפלת' כשייצא כאן ב-14 באפריל. בכל מקרה, התרגיל הצליח מעבר לצפוי. למרות מחאות המבקרים, הסרט השיג 30 מיליון דולר, הפתיחה הטובה ביותר של דיזל מאז 'xXx'.

אל המקום השני, עם 23 מיליון דולר, נכנס 'Be Cool'. כמו 'המסכה חוזרת' ועוד סרטים מיותרים, גם 'B קול' הוא המשך לסרט בן עשור, הפעם 'תפוס את שורטי' מ-1995. אבל הפעם לפחות כוכב הסרט המקורי משתתף גם בסרט ההמשך. את המיליונים שהשיג הוא בוודאי עשה פחות בגלל הנוסטלגיה לסרט המקורי, ויותר בגלל צוות האול-סטארס של הסרט: מסביב לג'ונטרה מתרוצצים אומה "האלוהית" ת'ורמן, וינס ווהן, סדריק הבדרן, The Rock (שגם הוא, בדיוק כמו וין דיזל, אמור להיות כוכב-שרירים עולה, אבל עקב אי הצלחה חוזר ונשנה נאלץ גם הוא לעבור לקומדיה) ועוד מיני סלבז שונים ומשונים שקופצים, קורצים והולכים. ב'תפוס את שורטי', ג'ונטרה היה מאפיונר שעבר להוליווד וניסה להשתלב שם בתעשיית הסרטים. 'B קול' הוא בערך אותו הדבר, רק הפעם בתעשיית המוזיקה, ובסרט פחות מוצלח. הוא מחלץ מאשפתות זמרת צעירה שנועדה לגדולות, מסתבך עם המאפיה הרוסית והגנגסטרים השחורים, ונמרח על אומה תורמן. אכן, תמונות קשות.

'היצ", במקום השלישי עם 12 מיליון דולר, סוגר שבוע רביעי בין שלושת הגדולים, ומביא את סכום ההכנסות הכולל שלו ל-138 מיליון זוזים. גם וויל סמית', בעצם, הוא סוג של כוכב אקשן שהפך לקומיקאי. או במקרה הזה, קומיקאי שהפך לראפר שהפך לכוכב אקשן שהפך לקומיקאי. המשמעות המטרידה של זה היא שבכל שלושת המקומות הראשונים השבוע נמצאות קומדיות עם שחקנים שעד לא מזמן התמחו בלירות ולהרביץ. קצת מטריד לחשוב על התוצאות האפשריות של התופעה. האם מעכשיו שחקנים שמעונינים לפרוץ לעולם הקומדיות ידאגו לעשות לפני כן סרט אקשן? האם נראה את וין דיזל מדגים את נשיקת-הפיל שלו בקומדיה רומנטית, או שאולי תסתמן תנועה בכיוון השני, וג'ים קארי יסתער לתוך חדרים חמוש במא"ג ויצעק "גיב איט טו מי מאדרפאקר"? ומה שהכי מפחיד: האם בקרוב תגיע אלינו קומדיה בכיכובו של סטיבן סיגל? אוווו. לא לחשוב על זה. להמשיך הלאה.

טקס האוסקר נערך סוף סוף לפני שבוע, וממש בסוף הדו"חקו הזה אני מקווה להפסיק להשתמש במילה הזאת, אוסקר, למשך שמונת החודשים הקרובים. הטקס פירק את שלישית המועמדים לאוסקר, שהלכה יד ביד בשבועות האחרונים, ולמעשה הפריד את המנצח מהמפסידים. 'מיליון דולר בייבי', הזוכה המאושר, עלה השבוע למקום החמישי, עם עלייה של כ-10 אחוז בהכנסותיו ו-8 מיליון דולר בארנקו; 'הטייס' ו'דרכים צדדיות' עזבו את עשרת הגדולים. הכנסותיו של 'יומנה של שחורה מטורפת', המנצח המאוד מאוד מפתיע של השבוע שעבר, ירדו בחצי השבוע, והוא ירד מהמקום הראשון לרביעי. אני בטוח שזה לא העיב על השמחה הגדולה של מפיקי הסרט, שעלה 5 מיליון דולר והכניס 37 עד היום.

אל המקום העשירי, עם 2.7 מיליון דולר, נכנס 'The Jacket'. למה רק למקום העשירי? קשה לדעת. הסרט עושה רושם של 'אפקט הפרפר' עם שחקנים טובים יותר: אדריאן ברודי הוא יוצא מלחמת המפרץ שמוכרז כבלתי שפוי ועובר טיפול אכזרי בבידוד – ופתאום מוצא את עצמו בשנת 2015, כשעל פי כל הרשומות הוא מת בשנת 1997. הוא גם פוגש שם את קיירה נייטלי. לכו תבינו למה הסרט קיבל כל כך מעט פרסום, או הופץ ב-1,300 קולנועים בלבד. כך או כך, למיקום הנמוך שלו יש כנראה קשר לעובדות האלה.

לפני סיום, הצדעה מהירה ל'ללכת על המים', שיצא השבוע בארה"ב בעשרה בתי קולנוע מובחרים, והכניס 60 אלף דולר (מקום 49, אם מישהו סופר). בשבוע הבא יגיעו סרט האנימציה הממוחשבת 'רובוטס', מבית היוצר של 'עידן הקרח', ו'בן ערובה', סרט אקשן עם ברוס וויליס.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Pacifier – 30.6 (30.6)
2. Be Cool – 23.4 (23.4)
3. Hitch – 12.1 (138.0)
4. Diary of a Mad Black Woman – 11.0 (37.1)
5. Million Dollar Baby – 8.1 (76.6)
6. Constantine – 6.1 (60.7)
7. Cursed – 3.9 (15.3)
8. Man of the House – 3.5 (14.0)
9. Because of Winn-Dixie – 3.2 (26.8)
10. The Jackets 2.7 (2.7)