דו"ח קופות שבורות – 15.11.2004

זרעו של צ'אקיאם מישהו ציפה לקרב ענקים של אנימציה, למאבק צמוד או למהפך, צר לי לאכזב. שני סרטי אנימציה ממוחשבת אמנם שהו השבוע בשני המקומות הראשונים, אבל קרב זה לא היה. למתחרה של הענק הבלתי מנוצח מפיקסאר לא היה סיכוי – הוא היה מת עוד לפני שנכנס לזירה.

למעשה, רוברט זמקיס וחבר היחצ"נים של 'רכבת לקוטב' בכלל לא מודים שהם עשו סרט אנימציה. לטענתם, מדובר בסוג חדש לגמרי של סרט, 'Performance Capture'. בתכל'ס, זה בכל זאת סרט אנימציה, אבל כזה שבו את כל הדמויות משחקים שחקנים, שהופעותיהם מועתקות לדמויות הממוחשבות. לא מדובר פה בהרבה שחקנים – את רוב התפקידים החשובים בסרט מבצע טום הנקס (כולל את אלה של הילדים). בנוסף לכל זה, הסרט הוקרן במקביל גם באולמות קולנוע רגילים וגם בגרסת תלת-ממד באולמות איימקס – תקדים היסטורי.

הבעיה היא שאת הקהל הרחב, חדשנות טכנולוגית וטכניקות חדשות עם שמות מפוצצים, פשוט לא מעניינות ת'תחת. זה הוכח ב'פיינל פנטזי', שניסה גם הוא להיות סרט אנימציה פוטו-ריאליסטי, והצליח להיות כשלון כלכלי ענק; זה הוכח שוב ב'סקיי קפטן', שהתגאה בהיותו הסרט הראשון שצולם במלואו על רקע מסך כחול, אבל לא שכנע את הקהל להגיע; וזה קורה גם ל'רכבת לקוטב'. הסרט עשה בסוף השבוע הראשון שלו 23.5 מיליון דולר, כלומר, פחות מחצי מהכנסות סוף השבוע השני של 'משפחת סופר-על'. תחרות גדולה לא היתה שם. מכיוון שהסרט הוא גם יקר בטרוף (תקציב מדווח של 165 מיליון דולר), נראה כאילו המילה "ביזיון" יותר מתאימה כאן, אם כי, מכיוון שכריסטמס הולך ומתקרב, יש לסרט עוד סיכוי להחזיר משהו מכבודו בשבועות הבאים. אני חושב שיש כאן איזה מוסר השכל: נאמר, "חשוב לאכול ירקות בחמישה צבעים כל יום" או "אנימציה זו אנימציה. אם נרצה לראות דברים שנראים כמו צילום נלך לסרט מצולם". אני אשאיר לכם לנחש איזה מהם.

המבקרים מסכימים שהסרט נראה נהדר, אבל מכאן הדעות חלוקות: חלק מתרפקים בנוסטלגיה על הסיפור התמים והמקסים, ועל הזיכרונות מהספר שעליו הוא מבוסס, וחלק טוענים שהסיפור לא מחזיק סרט, ונבהלים מבני האדם המונפשים, שנראים כמו זומבים מהלכים. כמעט כולם מסכימים ש'סופר על' זה לא. אולי 'סופר סתם'.

בינתיים, אצל פיקסאר, עסקים כרגיל, כשבמקרה שלהם, עסקים כרגיל זו הצלחה יוצאת מגדר הרגיל. אחרי פתיחה של 70 מיליון, הכנסות 'The Incredibles' ('משפחת סופר-על', שיהיה) ירדו ב-28 אחוז בלבד, ל-50 מיליון. ירידה כל כך קטנה אחרי פתיחה כל כך גדולה היא דבר מאוד נדיר – אלא אם כן אתה פיקסאר, כמובן ('מפלצות בע"מ' עשה בדיוק אותו הדבר). בניגוד לסרטיהם הקודמים, הסרט לא מושך את העוללים אלא מצליח יותר אצל מבוגרים דווקא. הסרט הגיע בנונשלנטיות, בתוך פחות משבועיים, להכנסות של 143 מיליון דולר, כש-300 מיליון בהכנסות כוללות נראה כמו אפשרות סבירה בהחלט. במקביל, הוא עומד כרגע על סף 100 הגדולים של IMDb. ואני חייב להוסיף שבצדק.

עוד שלושה סרטים חדשים מצטופפים בין המקומות השלישי לחמישי. מס' 3, הוא 'אחרי השקיעה' (בניגוד ל'לפני השקיעה' של ריצ'ארד לינקלייטר), סרט אקשן בבימויו של ברט ראטנר, שרצה לקחת על עצמו פרוייקט קל משקל ולא מחייב לפני שהוא צולל בחזרה לחקור את תחתיתה האפלה של נפש האדם ב'שעת שיא 3'. בסרט משתתף פירס ברוסנן, והוא באמת נראה כמו ג'יימס בונד שלקח חופש – עדיין חלקלק, אבל לא מגולח. פירס הוא פורץ מקצועי, שעומד, כמובן, לפני השוד הגדול האחרון שלו, בזמן שסוכן ה-FBI וודי הרלסון, שרודף אחריו כבר שנים, מתכונן גם הוא למכה אחת אחרונה – לתפוס אותו. סלמה האייק מופיעה גם היא.

המבקרים מפהקים: זה לא שהסרט כל כך גרוע כמו שראינו את הסיפור הזה כבר מאתיים-שלוש מאות פעם, והוא פשוט לא מחדש כלום. סתם סרט. התוצאה שלו בקופות היא בהתאם – סתם 11 מיליון. הסרט יגיע לארץ ב-9 בדצמבר.

שלב אחד מתחתיו נמצא 'Seed of Chucky', הסרט החמישי בסדרת צ'אקי, לשעבר 'משחק ילדים', לשעבר אימה. בגלגולה הנוכחי, הסדרה לא כל כך מתאמצת להפחיד כמו להצחיק, אבל לטענת המבקרים, הסרט החדש לא מצליח לעשות אפילו את זה. חוץ מזה, צ'אקי צריך להתעדכן באפנות: סרטי אימה קומיים ומודעים לעצמם זה כל כך המאה שעברה. בדיוק כמו נב קמפבל ב'צעקה 3', גם צ'אקי מגיע בסרט הזה (עם אשתו, בקולה של ג'ניפר טילי) לצילומי הסרט שנעשה על "חייו", בו מככבת ג'ניפר טילי. תיחכומיישן. הסרט השיג 9 מיליון בסוף השבוע, סכום שהיה קל מאוד לזלזל בו אלמלא תקציב הסרט הוא רק 12 מיליון. כלומר, הסרט יהפוך לרווחי על אפם ועל חמתם של המבקרים. אכן, סרטי אימה זולים הם ההשקעה הטובה ביותר של העונה. הרבה יותר מירקות בחמישה צבעים.

במקום החמישי נמצא 'ברידג'ט ג'ונס: עובדות החיים', שהוא כמובן סרט ההמשך ל-'יומנה של ברידג'ט ג'ונס'. ברידג'ט השיגה 8.7 מיליון, אבל אל תתנו למספר הזה להטעות אתכם. ההפצה הרחבה באמת של הסרט תתחיל רק בשבוע הבא; השבוע הוא הוקרן בכ-500 בתי קולנוע בלבד, מה שלא עצר את עדרי מעריצותיה של ברידג'ט, ויש רבות כאלה, מסתבר. הסכום שהסרט השיג השבוע משמעותו ממוצע הכנסות עצום של 16,000 דולר לאולם (ל'משפחת סופר-על', שבמקום הראשון, היה ממוצע של 12,000). החדשות הפחות טובות הן שעדרי המעריצות גילו סרט המשך גרוע, חיקוי חיוור של המקור. לכן לא ברור מה יקרה לסרט בשבוע הבא: הפצתו מתרחבת ל-2300 קולנועים, אבל בינתיים השמועה על איכותו המפוקפקת עלולה להתפשט.

בשבועות האחרונים אנחנו כבר כמעט לא רואים סרטים שהכנסותיהם נופלות ב-50% ויותר. כאילו העולם שפוי ואין יותר סרטים גרועים. אז למי שהתגעגע, הנה: 'אלפי לא בנוי לקשר' נפל ב-56%, נעצר במקום העשירי ועומד לבצע בשבוע הבא את תרגיל ה"איפה אלפי?" המפורסם. בינתיים, 'The Grudge' נמצא במרחק נגיעה מה-100.

בשבוע הבא, ברידג'ט ג'ונס תתרחב, ויגיעו גם הסרט על בובספוג מכנסמרובע (אם אתם לא יודעים מה זה, אל תשאלו) ו'אוצר לאומי', סרט ההרפתקאות האינדיאנה-ג'ונסי עם ניקולס קייג'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Incredibles – 50.2 (143.3)
2. The Polar Express – 23.3 (30.6)
3. After the Sunset – 11.1 (11.1)
4. Seed of Chucky – 8.8 (8.8)
5. Bridget Jones: The Edge of Reason – 8.7 (8.7)
6. Ray – 8.4 (52.5)
7. The Grudge – 7.0 (99.3)
8. Saw – 6.4 (45.8)
9. Shall We Dance? – 4.0 (48.7)
10. Alfie – 2.7 (11.1)