דו"ח קופות שבורות – 22.8.2004

Aziz, Light!מדברים על 23 סרטים ישראליים שיצאו השנה, אבל לי זה נראה יותר כמו 52. בכל שבוע יוצא איזה סרט ישראלי, והרבה מהם אפילו נחשבים לטובים. יותר מזה, עכשיו כשפורסמה רשימת הלא-בדיוק-מועמדים לפרסי המוישה – סליחה, האופיר – מתברר שלדעת חברי האקדמיה, הטוב עוד לפנינו. וכל אותו זמן, היוונים חסרי ההתחשבות מתעקשים לערוך את אירועי האולימפיאדה בשעות מוזרות – בוקר, צהריים – במקום בארבע לפנות בוקר, על פי המסורת. השילוב המשונה בין ספורטאים ישראליים שממש זוכים במדליות, סרטים ישראליים שאשכרה שווה לראות, ותכניות ריאליטי ישראליות שאפשר לצפות בהן בלי להעמיד פנים שאתה מחפש את ערוץ הכלכלה, מילא אותי במין מתיקות צורבת עמוק בבטן, תחושה שכמוה מעולם לא הרגשתי: גאווה לאומית. אחר כך התברר שזה היה סתם קלקול קיבה (בטח משהו לא היה בסדר באחד מארבעת טעמי הפלאפל שאכלתי בבוקר), אבל זה בסדר. לקבל קלקול קיבה מפלאפל זה גם סוג של גאווה לאומית.

יש הרבה סרטים גרועים, אבל אין הרבה כאלה שיכולים להתגאות בסיפור חיים כמו זה של 'מגרש השדים: ההתחלה': הוא סרט כל כך גרוע, שזרקו אותו וצילמו סרט חדש במקומו, והוא עדיין יצא גרוע. הסיפור הוא כזה: הבמאי פול שרדר ביים את הסרט, המספר על הרפתקאות האב מרין באפריקה, קצת לפני הקטע המשעמם של 'מגרש השדים' המקורי. אבל רק אחרי שהסרט כבר היה מוכן, אנשי האולפן החליטו שהם מאוד לא אוהבים אותו. למה? תלוי את מי שואלים – או שהסרט היה פסיכולוגי מדי, ולא סיפק את הסחורה בתחום ההבהלות, הפעלולים והגועל, או שהוא פשוט היה סרט איום ונורא. האולפן שם את שרדר בחזרה במקום ממנו הוא בא, והזמין את במאי האקשן רני הארלין ('מת לחיות 2', 'ים כחול עמוק'), כדי לצלם מחדש חלק מהסרט, ולהפוך אותו ליותר מפחיד. הארלין הביא איתו גם תסריטאי חדש לצורך שיפוצי התסריט, ובדרך הוסיף כמה דמויות שלא היו בסרט המקורי. ואז התברר שחלק מהשחקנים ששיחקו בסרט המקורי לא יכלו להגיע לצילומים-מחדש. בסופו של דבר, רני הארלין למעשה צילם סרט חדש לגמרי, עם תסריט, שחקנים ודגשים שונים – ורק סטלן סקארסגארד האומלל, שמגלם את האב מרין, נאלץ להשתתף בהפקות שני הסרטים בזה אחר זה. וזה עוד אחרי שהוא סבל את האפרוריות והעשן של 'המלך ארתור'. מסכן.

כל זה לא עזר. 'מגרש השדים: ההתחלה' לא הוקרן למבקרים (סימן בדוק למחורבנות כללית, זוכרים?), אבל אלה מהם שבכל זאת צפו בו, פיהקו בכל פה. הבהלות, פעלולים וגועל (בעיקר גועל) אמנם לא חסרים בו, אבל הסרט משעמם, מטופש ולא מפחיד, הם אמרו. הסרט השיג 18 מיליון דולר השבוע, וזה הספיק כדי לקחת את המקום הראשון השבועי. בשבוע הבא הוא בוודאי ילך בדרך אל הכפר.

התגובות ל'Without a Paddle', שבמקום השני, לא שונות בהרבה: גם בסרט הזה יש הרבה גועל, וגם הוא לא מפחיד, אם כי כאן ניתן לציין לטובתו שהוא קומדיה. סת' גרין (הוריי!), מתיו לילארד (אוקיי) ודקס שפארד (אין לי מושג מי זה) מככבים בקומדיית הנעורים הזאת, על שלושה נערים שיוצאים למסע קמפינג בחיפוש אחר אוצר או משהו, מה שאיכשהו מוביל לבדיחות 'אמריקן פאי'. המבקרים מוסרים, ואני מצטט: "גיחי."

הדברים המעניינים יותר נמצאים, כרגיל, נמוך קצת יותר. במקום החמישי נמצא 'Open Water', מה שהיה אמור להיות ה'מכשפה מבלייר' של השנה: סרט אימה (טוב, סוג של) עצמאי, שצולם בתקציב של 130,000 דולר, לא הרבה אפילו במושגים ישראליים. הסרט זכה להייפ כמשהו מפחיד אימים, ובעקבות כך – גם להפצה רחבה בקולנועי ארה"ב, אחרי שבועיים של הקרנות מצומצמות. עלילת הסרט הולכת ככה: זוג צוללנים חובבים, צוללן וצוללנית, יוצאים ללב ים כדי לצפות באלמוגים מגניבים, אבל הסירה שבה הפליגו עוזבת ומשאירה אותם, בטעות, באמצע הכלום. זהו. זה מה יש. רוב הסרט הוא פשוט שני אנשים והרבה מאוד מים סביבם. כלומר, עד שהכרישים מגיעים.

מבין הסרטים שיצאו השבוע, 'הים הפתוח' זכה לתגובה החיובית ביותר מהקהל ומהביקורות. אבל בדיוק כמו במקרה של המכשפה ההיא, הסרט לא לגמרי עומד בהייפ שנוצר סביבו. לא נורא. בהתחשב בתקציב הסרט, 11.4 מיליון דולר בסוף שבוע בודד הוא סכום די מדהים.

יתר הטבלה מדגימה שוב את החוק הלא מפתיע לפיו סרטים גרועים נוטים ליפול, וליפול חזק, בסוף השבוע השני שלהם. הכנסות 'הנוסע השמיני נגד הטורף' ירדו ב-68% לעומת השבוע שעבר, והוא ירד מהמקום הראשון לרביעי, בעוד 'יומני הנסיכה 2', שהירידה שלו היתה מתונה הרבה יותר, עוקף אותו ותופס את המקום השלישי. בינתיים, שלישיית סרטי המתח הותיקים יותר – 'זהות במלכודת', 'השליח ממנצ'וריה' ו-'Collateral' ('הנוסע', ככה יקראו לו בעברית. אין טורף בסרט) מאבדים גובה באיטיות רבה, במיוחד 'זהות במלכודת' שהגיע במזל טוב להכנסות כוללות של 150 מיליון דולר.

אם היצע הסרטים בשבועיים האחרונים נשמע רע, כדאי שתיכנסו למקלטים – המצב עוד יהפוך לגרוע יותר לפני שישתפר. בשבוע הבא מצפים לאמריקה 'אנקונדה 2'(!), 'מי גאון של אמא 2'(!!) וסרט המתח הלא-מבשר טובות 'חשוד אפס'. בשביל טיפה איזון, הם מקבלים גם, באיחור מאוד לא אופנתי, את 'גיבור', האפוס הסיני היפהפה שהוקרן אצלנו בקיץ שעבר.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Exorcist: The Beginning – 18.1 (18.1)
2. Without a Paddle – 13.5 (13.5)
3. The Princess Diaries 2 – 13.1 (61.2)
4. Alien Vs. Predator – 12.4 (63.0)
5. Open Water – 11.4 (14.5)
6. Collateral – 10.2 (69.7)
7. The Bourne Supremacy – 6.5 (150.4)
8. The Manchurian Candidate – 4.0 (54.5)
9. The Village – 3.7 (107.0)
10. Yu-Gi-Oh! – 3.2 (15.5)