דו"ח קופות שבורות – 27.6.2004

מייקל מור וג'ורג' בוש הבן בימים יפים יותר.נתחיל מהסוף: בשבוע הבא ייצא בארה"ב 'ספיידרמן 2', שהוא הסרט בעל הסיכויים הטובים ביותר לשבור את שיא הפתיחה הגדולה ביותר מאז, אה, 'ספיידרמן'. אולי הוא יצליח, אולי לא, אבל למען האמת, זה לא כל כך משנה. סרט הרבה יותר קטן, עם סכום הרבה יותר קטן, קבע השבוע כמה תקדימים היסטוריים שלידם השאלה האם 'ספיידרמן 2' יעשה יותר או פחות מ-115 מיליון נראית שולית.

'פרנהייט 9/11', החדש של מייקל מור, הביא השבוע שתי תגליות גדולות. הראשונה היא זו: סרטים תיעודיים יכולים לעשות כסף.

עד ממש לא מזמן, סרטים תיעודיים היו הדבר הזה שאף אחד לא ממש מסתכל עליו. הם בדרך כלל משודרים בטלוויזיה בשעות מאוחרות, עבור אנשים משועממים שאין להם כבלים; את כל האנשים שממש הולכים לקולנוע כדי לצפות שם בסרטים תיעודיים אפשר היה בקלות להכניס לחדר אחד, לא גדול, רצוי עם קירות מרופדים. אבל בשנים האחרונות משהו השתנה. קשה להסביר למה, אבל סרטים כמו 'לתפוס את הפרידמנים', 'ציפורים נודדות', או 'Spellbound' פתאום עשו כסף. לא סכומים רציניים – מיליון דולר פה ושם. כמה יחידי סגולה ('Super Size Me', 'Tupac: Resurrection') אפילו השתחלו מדי פעם לטבלת עשרת הגדולים השבועית, כשהיא לא היתה צפופה מדי. ועדיין, הרעיון שסרט תיעודי יכול להגיע למקום הראשון נשמע דמיוני. אבל זה בדיוק מה שקרה השבוע: 'פרנהייט 9/11' הגיע למקום הראשון, עם 24 מיליון דולר.

להגיד ש'פרנהייט 9/11' הוא הסרט התיעודי המצליח ביותר אי פעם יהיה סוג של אנדרסטייטמנט. בשיא הקודם החזיק הסרט הקודם של מור, 'באולינג לקולומביין', שהשיג 21 מיליון דולר בתשעה חודשים ארוכים של הקרנות, כולל אוסקר באמצע. 'פרנהייט 9/11' עקף אותו תוך שלושה ימים. הסרט הוקרן בסוף השבוע ב-858 בתי קולנוע ברחבי ארה"ב, וגם אם זאת ההפצה הרחבה ביותר אי פעם עבור סרט תיעודי, זה עדיין מעט יחסית לרוב סרטי הקיץ (להזכירכם, 'שרק 2' הוקרן במעל 4,000 קולנועים). זה אומר שהאולמות שבהם הסרט הוקרן היו מפוצצים; זה גם אומר שלא כל מי שרצה לראות את הסרט השבוע היה יכול לעשות זאת, וסוף השבוע הראשון המוצלח יבטיח שבשבועות הבאים הפצת הסרט עוד תתרחב.

פורמלית, 'פרנהייט 9/11' הוא "מבט על מדיניות החוץ של ארה"ב בתקופה שלאחר ה-11 בספטמבר", אבל כולם מכירים אותו בתור הסרט שיורד על בוש. מייקל מור חושף קשרים בין משפחתו של ג'ורג' בוש לזו של בין-לאדן, מדגים באותות ובמופתים עד כמה ג'ורג' אידיוט, ובכלל, אומר דברים נגד המשטר, שבמדינות מתוקנות היו גורמים לו להיעלם בנסיבות מסתוריות כבר מזמן. הסרט זכה בפסטיבל קאן, וגם המבקרים בארה"ב מריעים לו ברובם, אם כי מחקר סטטיסטי בוודאי ימצא קשר ישיר בין תגובתו של כל מבקר לסרט לבין דעותיו הפוליטיות של אותו מבקר.

התגלית השניה של השבוע היא שלדו"חקו יכולה להיות משמעות פוליטית ישירה. עם כל הכבוד לביקורת הסמויה על בוש ב'היום שאחרי מחר', אני בספק אם דבליו הבן קרא את חדשות הקולנוע ביום שאחרי שהסרט יצא. השבוע, אני מבטיח לכם, הוא קרא את טבלת ההכנסות בעיון (או שמישהו הסביר לו), והוא לא אהב את מה שהוא קרא. 24 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 7 דולר לכרטיס, זה 3.4 מיליון אמריקאים ששילמו ממיטב כספם כדי לראות איך עושים צחוק מהנשיא שלהם. אפילו מינה צמח תגיד שזה לא מעודד.

במורד הטבלה נמצאים כמה סרטים שניסו לתפוס כמה ג'ובות בשבוע שלפני 'ספיידרמן', ולא הבינו מאיפה צץ המייקל מור הזה, שפתאום תפס להם את כל תשומת הלב (שלא לדבר על כמות המילים בדו"חקו). במקום השני נמצא 'White Chicks', בכיכובם של שניים מהאחים וויאנס, אלה שעשו את 'מת לצעוק', ובבימויו של אח וויאנס אחר (אני לא בטוח כמה אחים וויאנס יש. בערך 40, אני חושב). בסרט הזה, שני סוכני FBI (הוויאנסים) מקבלים משימה סמויה שמחייבת אותם להתחפש, כמה מקורי, לנשים. אבל לא סתם, אלא לנשים לבנות. נשמע מצחיק, נכון? המבקרים, כמובן, קטלו. אבל הקהל דווקא בא – 20 מיליון דולר זה, אחרי הכל, יותר ממה שסטיבן ספילברג וטום הנקס עשו בשבוע שעבר. ולא, אני לא אשכח להם את זה.

עוד סרט שהצליח מעל למצופה הוא 'The Notebook' ('היומן'), שהגיע למקום הרביעי עם 13 מיליון דולר. טוב, זה לא המון, אבל המרשים בזה הוא שהסרט הגיע לסכום הזה לא בזכות שום כוכב מפורסם שמשתתף בו (אין כאלה) או במאי מפורסם (גם אין), והוא אפילו לא עושה צחוק משום נשיא. 'היומן' מבוסס על ספר רב-מכר של ניקולס ספארקס, וכנראה שלספר היו מספיק מעריצים (ובעיקר מעריצות) כדי למשוך לקולנוע קהל לא מבוטל של דייטים – לא בדיוק ג'יי.קיי. רולינג, אבל בכל זאת לא רע. הסרט הוא צ'יק-פליק אופייני ויעיל: הוא אוהב אותה והיא אותו, אבל הוא הולך למלחמה, והיא נישאת לאחר, והוא חוזר והאהבה מנצחת, או שלא. הכינו את הממחטות.

אל המקום התשיעי, עם שישה מיליון דולר, נכנס 'שני אחים', סרט עם שם מטומטם להפליא. כשיש לך סרט על טיגריסים ואתה רוצה למשוך אליו קהל, אתה צריך פשוט לקרוא לו 'לב הטיגריס' או 'אחוות הנמרים', שיהיה ברור על מה מדובר. אבל לא, היו חייבים לקרוא לו 'שני אחים', ולגרום לו להישמע כמו דרמה רגישה על יריבות במשפחה באנגליה של המהפכה התעשייתית. בכל אופן, הסרט עוקב אחרי שני יצורים גדולים ממשפחת החתוליים, מהילדות שלהם בג'ונגל (כשהם היו עדיין נורא חמודים וכדרוריים ופרוותיים) ועד שהם הפכו ליצורים גדולים ומפחידים, כשבדרך הם כמובן נפגשים עם האדם האכזר. את הסרט ביים ז'אן ז'אק אנו, שלפני 15 שנה זכה לתהילה מסוימת עם סרט דומה ('הדוב'). למרבה ההפתעה, נראה שהמבקרים אוהבים את הסרט יותר מהקהל, שיוצא מההקרנות ממורמר ורוטן על ניצול חיות ועל סצינות שאינן מתאימות לילדים.

רוב הסרטים הותיקים בטבלה השבוע נהנו מירידות מתונות יחסית. הכנסותיו של 'Dodgeball' ירדו ב-37% מהשבוע שעבר, מה שכנראה אומר שהקהל באמת אוהב את הסרט, ולא הלך אליו בשבוע שעבר כי לא היה לו שום דבר אחר לעשות. 'הטרמינל' אמנם התחיל ברגל שמאל, אבל הוכיח שעדיין מוקדם להספיד את ספילברג, וירד רק ב-31%. אבל השיא שייך ל'שרק 2': אחרי שישה שבועות, וכשהוא נמצא כבר במרחק של כמה סנטימטרים מקו 400 המיליון, יש לו עוד את החוצפה לרדת ב-27% בלבד, ולהוסיף עוד 10 מיליון לאוסף הענק של דיוקנאות ג'ורג' וושינגטון שלו. אה, ובסוף השבוע הזה הוא סוף סוף יגיע גם אלינו.

בולטים בהיעדרם: 'רידיק', שעזב את העשירייה אחרי קריירה קצרה וכושלת, 'מסביב לעולם ב-80 יום' שהחזיק מעמד רק שבוע בודד (וגם זה בקושי), ושניים מהסרטים היותר גדולים של הקיץ – 'היום שאחרי מחר' שפרש עם 176 מיליון דולר בכיס, ו'טרויה' עם 130. בשבוע הבא, כאמור, ספיידרמן חוזר. שיאים יישברו. או שלא. 215 פרסומות (יו-הו-הו, ובקבוק של רום!) וחזרנו.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Fahrenheit 9/11 – 23.9 (24.1)
2. White Chicks – 19.7 (27.2)
3. Dodgeball: A True underdog Story – 18.8 (67.5)
4. The Notebook – 13.5 (13.5)
5. The Terminal – 13.1 (41.0)
6. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – 11.2 (211.5)
7. Shrek 2 – 10.2 (396.8)
8. Garfield: The Movie – 7.5 (56.3)
9. Two Brothers – 6.1 (6.1)
10. The Stepford Wives – 5.1 (48.9)