תסריט ובימוי: אסי דיין
שחקנים: אסי דיין, גיל קופטש, גילה אלמגור, טינקרבל, צופית גרנט, דנה פרנס, יהודה אפרוני
אם תהיתם פעם מה אלוהים עושה בזמנו החופשי, כשהוא לא מסדר כוכבים ברקיע במסילותיהם או צופה בדרורים נופלים, מגיע אלינו סרטו החדש של אסי דיין בתשובה ניצחת. אלוהים יושב בחלוק וצופה בערוץ הקניות, כשבידו כוס בירה. לידו יושב ישו, בנו יחידו אשר אהב, ומרכיב פאזלים.
בחמשת אלפי השנים, פלוס מינוס, שעברו מאז בריאת העולם, נשחק הקב"ה מרוב עיסוק בבירוקרטיה ושאר זוטות, כך שאפילו לא הספיק לסיים את הבריאה. הסנדלר הולך יחף, והחלק אותו לא סיים הבורא לשפץ הוא ביתו שלו, שנראה כמו גג עירוני טיפוסי ומוזנח. גם האל עצמו מוזנח, משמין ומקריח, ובכלל שכח את כל מה שהוא היה פעם. את הנשגבות, את ההוד וההדר, את האינסופיות, וכל שאר מה שהספר הטוב מלמד אותנו.
כל זה נקטע יום אחד, כאשר אלוהים וישו מקבלים מברק מנוסטרדמוס, שמזכיר להם שהנה הגיע זמנה של הגאולה המובטחת. ישו צריך לחזור אל האדמה, ולעשות כמה דברים קטנים – הקרבה עצמית, תחיית מתים, ושאר זוטות.
אסי דיין, בסרטו החדש, בחר לעסוק דווקא במסורה הנוצרית, אבל עם כמה טוויסטים חביבים וכל כך כל כך ישראליים. מריה הקדושה, למשל, מגולמת על ידי גילה אלמגור כעיראקית זעופה וקלישאתית, כולל כל המאפיינים החיצוניים המתבקשים: איפור כבד, תכשיטים כבדים, טאפטים כבדים, וריהוט כבד. וכמובן, בעל עיראקי. יגאל עדיקא הוא יוסף הנגר, בעלה המקורנן, שגידל וחנך את ישו בשנותיו הראשונות בנצרת. ליהוק נהדר, כשחושבים על זה, וכך גם מרבית הליהוקים האחרים כאן.
גלריית הדמויות בסרט, שרובן מגיחות לסצינה או שתיים ואז נעלמות, מרנינה ביותר. החל מאלוהים הזקן והפדופיל, המשוחק על ידי אסי דיין עצמו, דרך השטן, החדשה בעבודה זו (הקודם פוטר אחרי שנסחף קצת בתפקיד, לפני 50-60 שנה), ועד דמויות משנה כמו לוקאס השליח, טורקמדה איש האינקוויזיציה, נוסטרדמוס (אייל גפן), ורבים רבים אחרים. נהדרת במיוחד דנה פרנס בתור ז'אן ד'ארק, צרפתייה סקסית בטירוף, שחונכת את ישו ב"רייב למען הגאולה", אחרי המדיטציה המתבקשת, כמובן. מי שפחות מוצלח הוא ישו עצמו, גיל קופטש, שדומה כאילו נוסר בזריזות מעץ בלזה שבמקרה נשאר במחסני היושב במרומים.
אבל גם אם הקונספט של הסרט נשמע מבטיח – ולי הוא נשמע מאוד מבטיח – הביצוע כושל באופנים רבים. סיפור הסרט כולו מאולץ ונראה שנמצא שם רק כקישור בין הסצינות. למה, בעצם, ישו צריך ללמוד על ילדותו שלו לפני ירד אל הארץ? לא קיבלנו שום הסבר. מלבד זאת, עקב ניסיון מוגזם להיצמד למיתוס המוכר, נכנס לסרט לפחות קו עלילה אחד שהיה צריך להישאר על רצפת הרקיע זה של יהודית (ג'ודי) מהקריות, בעלת הקרבה המשפחתית ליו'דה איש קריות (כן, ההוא עם האף הגדול שאכלנו הרבה חרא בגללו). כמו יו'דה, גם יהודית עוסקת לפרנסתה בהסגרת אנשים. הסגרתם למי? ולמה? ואיך בדיוק? לא ברור.
לזכותו של הסרט יאמר שגם אם הוא לא לכיד ומתברבר יותר מדי לכיוונים מוזרים, הוא בהחלט מצליח להצחיק. בין אם מדובר בבדיחות פשטניות כמו תהיה מתמדת בדבר מספרו הסידורי של האפיפיור פיוס (ה… ה-12? ה-13?), המשמש כסוכן כפול בעבור השטן (טינקרבל, מתוקה מתמיד), או בבדיחות דתיות לא מתוחכמות בהרבה, אך מסתמכות על הכרה של הסיפור:
מלאך: אתה ישו! אתה ישו!
ישו: אתה אמרת.
הבעיה היא שהסרט סבור שעליו להעביר מסר כלשהו בין הבדיחות. אז נכון שנחמד לשמוע שוב ושוב את "אומרים אהבה יש בעולם, מה זאת אהבה" (מתוך שירו של ביאליק), אבל בחיאת, אני לא צריך שסרט ינסה למכור לי את הקונספט שאהבה היא דבר חשוב, גם אם הקב"ה בכבודו ובעצמו לא מצליח להבין אותה. ומה זה העניין הזה עם סוף הסרט – הוא נגמר פתאום, ואז בורא עולם מנסה להסביר לנו מה קרה כאן? באמת, אותה ישות בראה כבר כפיות מוצלחות יותר בעבר. לאסי דיין היה מסר חשוב מאוד להעביר בסרט, ובכך הוא לא הצליח כלל. עניין מוזר, בהתחשב בעובדה כי דיין מוקף בדרך כלל בהילה של אחד מגדולי הקולנוענים הישראליים.
שחקנים מוצלחים והומור חביב לא מספיקים כדי להציל סרט. כל העניין היה עובד הרבה יותר טוב בתור אוסף מערכונים מקושרים, ואולי בכלל היה עובד טוב יותר אם לא היה מוצג בקולנוע. הייתי מפנטז על גרסת במאי בלתי שגרתית, שמפרקת את הסרט לסצינות בודדות המוקרנות לפני מהדורת החדשות של ערוץ עשר, אבל לא נראה לי שזה יקרה.
- אתר עברי
- אלוהים
- ישו
- השטן
- ז'אן ד'ארק
- יהודה איש קריות
- נוסטרדמוס
- פיוס ה-12
- לוקאס
- צופית גרנט – קטע מהתכנית
הסרט לא עובד בפורמט קולנועי
הוא אולי היה מצליח בתור תוכנית מערכונים מתמשכת אבל נראה לי שגם בפורמט שכזה הוא היה יוצא טרחני. תפור מידי, מיושן מידי, מנסה מידי להיות פרובוקטיבי במקומות הלא נכונים.
וזה לא שדיין לא יודע לשחק עם גימיקים ומחוות אבל הפעם זה פשוט לא עובד.
נדמה שאסי דיין שהרשים, לפחות אותי, בטרילוגיה הנהדרת שלו (החיים ע"פ אגפא, שמיכה חשמלית ושמה משה ומר באום)גמר את הסוס.
אני מאד מקווה שיצא לאקרנים משהו מבית היוצר שלו שיוכיח לי את ההיפך אבל אני סקפטי.
זה נשמע כאילו אנשים ממש התאכזבו מהעובדה ש-''הפסיון של גיבסון''
לא מגיע אלינו, אז הם החליטו להפיק גרסה מקומית…
סרט מטופש
ראיתי ת'סרט. סרט ממש דפוק, בכלל לא מושקע. זה כמו ישראלים שמנסים לעשות סרט אמריקאי במצלמת בית.
ממש חובבני ובכלל לא מצחיק.
משעעעעעעממממם!
קבלו ח''ח על הלינק לישו
וקבלו מינוס על חוסר הלינק לאתר הרשמי
הזה
http://movies.msn.co.il/god/index.htm
זה לא ממש קשור אבל משעשע. אני סדרנית בקולנוע שמציג את הסרט ופעם אחת יצא מישהו אחרי 10 דק' בערך מהסרט, וניסה לשאול אותי משהו חצי בספרדית. איכשהו הסתבר שהוא היה בטוח שהוא בא לראות את הפסיון של ישו והגיע לסרט ישראלי.
לא סרט גרוע במיוחד
זה נשמע מוזר מפי מישהו שיצא מהסרט בזמן ההפסקה, אבל, לדעתי, הסרט לא גרוע במיוחד.
נכון, היתה הרגשה שאם אשאר למחצית השניה של הסרט הבדיחה תמצה עצמה סופית, אבל בכל זאת היו רגעים של צחוק, ומדי פעם בדיחות אינטלגנטיות, מהסוג שחסר לרוב בסרטים.
זו לא יצירה גאונית וגם לא מה שלמדנו לצפות מהאדון דיין, אבל זה מעין סרט "בסדר" כזה. אולי לא שווה 33 שקלים לא כולל פופקורן, אבל אפשר להשכיר את הקלטת מהוידאומט הקרוב לביתכם. 18 שקל זה כבר יותר ריאלי עבור זה.
''חומר טוב''
הסרט, בדומה ליוצרו, ריק מתוכן ומלא ב"חומר". השאלה, כמובן, האם היה חומר טוב? בטוח שכן, שאם לא כן לא היה קם היוצר ורץ לספר לאמא…
בעקבות הסקר
מעיון בסקר, למדתי לחרדתי שזהו הסרט הישראלי היחיד שראיתי השנה (יש לי תירוצים. באמת!). זה מבאס במיוחד כי קודם כל יצאו המון סרטים ישראלים ושנית, זה פשוט סרט מחורבן – בזבוז של זמן וכסף ועלבון לאינטיליגנציה.
המשחק של כל השחקנים, כולל הבמאי הוא מביך ולא אמין, וזה מוזר כי רובם – כולל הבמאי – יודעים לשחק אצל במאים אחרים.
בראיון שקראתי איתו, הבנתי שדיין מזלזל בדתיים מאוד, אבל גם שהזלזול שלו נובע מבורות וחוסר הבנה בסיסי של כל הקונספט של הדת ושל האמונה. לצערי, וקשה לי לשים בדיוק את האצבע או להביא דוגמאות, הבורות הזו מגיעה לסרט וניכרת בו היטב. זה חבל במיוחד כי הסרט כל הזמן מנסה לחנך, ובחינוך חשוב מאוד להבין את הקהל שלך.
בקשר להומור. הסרט מנסה יותר מדי להצחיק, וכשמנסים יותר מדי זה מאולץ ובינוני.
בקיצור, עזבו, לא שווה.
סרט מצוין לקולנוע.
סאטירה אורבנית ושנונה-משהו, עם אווירה מהנה ושחקנים מבריקים (יוני להב ענק).
סרט מאכזב
אסי דיין הוא יוצר גדול, אבל בסרט הזה הוא פישל. יש כמה רגעים קומיים חביבים אך לא יותר. מבין השחקנים מתבלטים לטובה יוני להב, ציון ברוך ורוברטו פולק
דווקא בגלל...
ש"הבשורה" לא מצליח להיות קומי לכל אורכו, הוא מצליח להיות דברים אחרים.
שנון, מעניין, מעורר תהיות, אורבני (הידד!) ואף שיעור מאוד משעשע בלשון מפי ישו עצמו.
והטוויסט לקראת הסוף היה מעולה, לטעמי.
ואם אני לא מתבלבל (ובהחלט ייתכן שאני מתבלבל), לציון ברוך יש חצי דקה בכל הסרט הזה.
אורבני (הידד!)?
אורבני זה אורבני
אורבני זה עירוני (urban), טיבו תלוי בגורמים אחרים.
אני יודע מה הפירוש של אורבני, אחרת לא הייתי אומר את זה!
ואני אוהב סרטים אורבניים- עירוניים.
"הבשורה" מתרחש בחלקיו הטובים ביותר בירושלים, ומראה שלל טיפוסים הזויים, וביחד עם עוד כמה מאפיינים- אני מוצא אותו לסרט אורבני.
שאלתי אם אורבני זה טוב לדעת הכלל.
אני חושב שמה שהתמיה פה את הציבור זה שאתה מתייחס ל"אורבני" כמדד משמעותי לאיכותו של הסרט בעיניך.
כלומר, תחשוב שמישהו יאמר לך ש"זה סרט טוב, כל הזמן יורד גשם. אני אוהב סרטים בגשם. מה אתה אוהב יותר – סרטי גשם או סרטי שמש?".
לגיטימי, אבל מעט תמוה. אצל רוב האנשים לא נראה לי שזה מאפיין משמעותי במיוחד, מה גם שחלק גדול מהסרטים קשה לאפיין באופן מובהק כ"אורבניים/לא אורבניים".
הו, לא.
אם הסרט אורבני או לא זה כלל לא קשור לאיכותו של הסרט, זה רק המיקום שעושה לי ספציפית את הסרט למהנה יותר.
אני חושב שהלוקיישן חשוב לסרט עצמו, אבל אם סרט יתרחש בכפר, אני לא אשנא אותו או משהו, סתם אוהב סרטים עירוניים בגלל שאני מאוד אוהב ערים גדולות וכו'.
העדפה מוזרה, אני יודע.
בעסה, חשבתי שמדובר בסרטים או?רבניים
וכבר חשבתי לומר שגם אני אוהבת כאלה. כאילו, מגניב, סרטים שאורבים לכם בפינה ומכריחים אתכם לראות אותם.
דווקא בגלל...
א. יכול להיות שלא הבנתי הרבה מהסרט פשוט כי אני לא בקיא בהיסטוריה של הדמויות. איך שלא יהיה, הסרט מפוזר מאוד. "אגפא" או ,"מר באום" היו סרטים גם שנונים וגם חדים, לא היה אפשר שלא להבין אותם.
ב. ציון ברוך מופיע שתי דקות בדיוק. למעשה מרבית השחקנים [ועוד יותר התאכזבתי מהסרט בגלל הקאסט המאוד מרשים] מופיעים בסרט לדקות ספורות או לסצינה בודדה.
ודבר אחרון : אני מאוד מקווה [לאור תוכנית "עובדה" ששודרה לאחרונה] שאסי דיין יחזור בכוחות מחודשים לביים סרטים, כי שוב לטעמי מדובר ביוצר גדול שכמעט לא פיספס.